Vreemd, het nieuwe wegenplan stelt de veiligheid van fietsers voorop en tegelijkertijd veranderen 30km-zones in 50km-wegen. Ook vreemd dat het aantrekkelijker maken van het winkelcentrum van Huissen vooral gebaseerd lijkt op het aantal parkeerplaatsen. De raadsvergadering van 5 maart eindigde met een debat over een onderzoek naar de vervuilde-grondaffaire Muijland.

Een nieuw wegenplan

De Lingewaardse wegen zijn opnieuw ingedeeld. Doel was een verbetering van de verkeersveiligheid met minder slachtoffers. Met meer aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en wandelaars, jong en oud. Daarom verbaast het GroenLinks dat in het plan een paar wegen van 30 naar 50 km per uur gaan! Ooit is besloten om daar voor veel geld een 30-km zone in te richten. Wat is de reden om het nu te veranderen? GroenLinks stelde in een motie voor om in zulke gevallen eerst te overleggen met bewoners en politie. De hele raad was het daarmee eens!

Bijzondere aandacht vragen de Goghsestraat en de Driegaardsestraat. Deze zijn nu al eigenlijk te smal voor het vele verkeer dat er langs komt. Als de nieuwe wijk Driegaarden erbij komt, zal het er nog drukker worden. GroenLinks vreest dat door gebrek aan parkeergelegenheid de fietspaden regelmatig geblokkeerd zullen worden, door bestelbusjes bijvoorbeeld. Ten koste van de veiligheid van fietsers en voetgangers. We vragen daarom aan de wethouder om voor de bouw van deze nieuwe wijk eerst een plan te maken voor een veilige verkeersdoorstroming. De wethouder zal daarvoor zorgen. 

Bouwplannen centrum Huissen

De plannen voor de Aloysiuslocatie zien er prachtig uit! Maar, die plaatjes zijn nog maar een schets. Het uiteindelijke resultaat kan er volgens de wethouder toch weer heel anders uitzien. Wat GroenLinks betreft is het vaststellen van dit plan dan ook slechts een eerste stap en komt het stuk nog vaak terug bij de Raad, die beslissingsbevoegdheid heeft. De wethouder zegde toe dat hij met de plannen bij de raad terugkomt:

als de omgeving verandert; als de hoogte van het gebouw verandert; als de kwaliteit van de architectuur en de materialen veranderen.

Voor GroenLinks richt de discussie zich nu veel te veel op het autoparkeren. Onderzoeken geven het aan: goede fietsparkeerplaatsen en veel groen trekken veel meer toeristen en kopers naar Huissen dan mensen zich realiseren!

Debatverzoek Muijland

Tien jaar geleden is een risicovol besluit genomen om een stuk grond aan te kopen zonder schone grond verklaring. Veel plannen en ideeën stonden in vertrouwelijke documenten die niet gekopieerd mochten worden. Daardoor is de herinnering vaag.

De latere verkoop van de grond, in 2018, herinnert GroenLinks zich nog glashelder! Opties stonden weer in geheime stukken... Grond verkopen waarvoor je geen geld krijgt, maar juist geld bij moet bijleggen, daar heeft GroenLinks toen als een van de weinige partijen niet aan meegedaan. We hebben met een stemverklaring tegen dat voorstel gestemd.

Nu Omroep Gelderland alle stukken bij elkaar gesprokkeld heeft, is een reconstructie van de toenmalige afspraken redelijk eenvoudig te maken. GroenLinks stemde mee met de motie van D66 en PvdA om de Rekenkamercommissie te vragen hier onderzoek naar te doen.