GroenLinks lijkt na de provinciale verkiezingen op 20 maart in de Eerste Kamer een sleutelrol te kunnen gaan vervullen. Bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten staat Fred van der Ende uit Kalenberg op de achtste plaats op de lijst van GroenLinks. Ontdek nu zijn actiepunten voor de provincie Overijssel.

Flirten met duurzaamheid

Fred van der Ende liep zondag 10 maart mee in de Klimaatmars in Amsterdam. Met 40.000 anderen demonstreerde hij in de stromende regen tegen het lakse beleid van deze regering, die volgens Van der Ende het klimaatvraagstuk onvoldoende serieus neemt. “Dit protest is een signaal dat je niet kunt negeren. De laatste maanden zien we echter uitstelgedrag, juist nu er actie moet worden ondernomen. Tijdens de vorige landelijke en gemeenteraadsverkiezingen hebben veel politieke partijen geflirt met slogans over duurzaamheid en klimaat. Dat resulteerde in afspraken die zijn vastgelegd in klimaatverdragen en coalitieakkoorden. Nu de daad bij het woord moet worden gevoegd, zie je terugtrekkende bewegingen en is men bang om stevige maatregelen te nemen.”

“Tijdens de campagne voor de provinciale verkiezingen wordt duidelijk dat veel partijen huiverig zijn om door te pakken. Een groot deel van de kiezers herkent dat gedrag en maakt zich terecht zorgen. Met een stem voor GroenLinks is er juist nu, via een meerderheid in de Eerste Kamer, een grote kans om het kabinet over te halen om stevigere maatregelen te nemen.”

Lelystad Airport

Vorige week bleek in een volgepakte Meenthe dat veel burgers zich ook zorgen maken over de luchtvaart en de komst van Lelystad Airport in het bijzonder. Van der Ende: “De mensen die ik hier sprak, kwamen om te luisteren naar antwoorden vanuit de politiek. Veel partijen durven echter ook in dit dossier niet echt kleur te bekennen. Natuurlijk, alle partijen zijn tegen de laagvliegroutes en dringen aan op herindeling van het luchtruim. Wim Liesker van HoogOverijssel gaf in zijn presentatie echter duidelijk aan dat zelfs herindeling geen garantie biedt dat er boven Steenwijkerland hoger gevlogen gaat worden. We liggen hemelsbreed zo dicht bij Lelystad, dat vliegtuigen hier wel laag over moeten komen, willen ze de landingsbaan halen.”

“Ook in deze discussie,” vervolgt Van der Ende, “duikt men weg voor de klimaatveranderingen en het milieuvraagstuk. Veel politici maken er een technisch verhaal van en lanceren alternatieve voorstellen voor vliegroutes. Het werkelijke vraagstuk moet echter zijn of het überhaupt wenselijk is om de luchtvaartsector te laten groeien. Volgens ons zou die hele discussie over laagvliegen niet nodig zijn als we een stop zetten op de groei van de luchtvaart. Dan is Lelystad Airport helemaal niet meer nodig.”

“Tijdens het agrarisch verkiezingsdebat van LTO maakte een bezoeker uit de zaal wat mij betreft de juiste opmerking. Het is pervers om verreikende milieumaatregelen te nemen rond Natura2000 en veenweidegebieden, terwijl het kabinet vervolgens vervuilende vliegtuigen laag over diezelfde gebieden wil laten vliegen.”

Gaswinning versus energietransitie

Vorige week protesteerden vertegenwoordigers van GroenLinks, PvdA en D66 afkomstig uit de noordelijke provincies samen met diverse actiegroepen tegen de hernieuwde gaswinning op oude locaties in onze provincies. Van der Ende: “Het opvoeren van de gaswinning op deze kleine locaties past niet in de ambitie van de energietransitie en leidt bovendien tot bodemdaling en vervuiling.”

De gaswinning in onze regio en de energietransitie zijn onderwerpen die bij uitstek thuishoren bij provinciale verkiezingen. Evenals de toekomst van de agrarische sector en het milieuvraagstuk zoals verlies aan biodiversiteit. Daarom vraagt GroenLinks nadrukkelijk om aandacht voor deze onderwerpen. “Maar,” zo merkt Van der Ende op, “ook hier zien we veel uitstelgedrag. Natura2000, de veenweideproblematiek en richtlijnen voor de vogelhabitat staan op gespannen voet met de toekomst van sommige boerenbedrijven en dat leidt tot twijfel om stevig door te pakken.”

“Het verzet van bewoners tegen windmolens vanwege horizonvervuiling frustreert de energietransitie, terwijl de opmars van bedrijventerreinen en de verdozing van ons landschap wel ongehinderd doorgaat. Want dat zou goed zijn voor de economie. Mijn vraag is dan: wat is nu het beste voor onze toekomst en het voortbestaan van de aarde? Het antwoord is dat we niet meer kunnen wachten en serieuze maatregelen moeten nemen om onze leefomgeving afdoende te beschermen, voordat het te laat is.”