D66 is blij met het bereikte resultaat in de aanpak van de N65 in Vught en Helvoirt. Het zat er al even aan te komen, maar nu zijn alle partijen er ook uit wie welk deel gaat betalen van de 37 miljoen euro die het extra gaat kosten. Vught zal daarvan 10 miljoen euro voor zijn rekening nemen. “Dat is weer veel geld extra naar rijksinfra, maar we krijgen er als Vught veel voor terug”, aldus D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. In totaal gaat de ombouw 145 miljoen euro kosten.

Heel veel verbeteringen in het plan

In het verbeterde plan verdwijnen in Vught en Helvoirt alle stoplichten op de N65. Dat betekent dus dat de kruising Vijverbosweg/Boslaan in Vught en de kruising Torenstraat in Helvoirt verdiept aangelegd worden. Al het lokale verkeer (auto’s, fietsers en voetgangers) kan op ‘maaiveld’ de N65 oversteken. Verder wordt de N65 in Vught tussen het spoor en de komgrens half verdiept aangelegd. Dat wil zeggen 2,5 meter de grond in en een geluidsscherm van 1,5 meter hoog. Ook komt er over de N65 bij ’t Groene Woud een natuurbrug, waar ook fietsers, voetgangers en ruiters over mogen. Bij de Broekleij in Helvoirt komt een ecoduct onder de N65 (op de tekening staat dat verkeerd, het ecoduct komt niet over maar onder de N65). Extra is ook een fietstunnel bij de Kreitestraat.

Nadelen wegen niet op tegen de voordelen

De nieuwe plannen hebben ook enkele nadelen. Zo gaat binnen de bebouwde kom van Vught de snelheid op de N65 omhoog van 70 naar 80 kilometer per uur. Ook verdwijnen alle andere aansluitingen op de N65 in Vught en Helvoirt, zoals Zonneweilaan, Hoevensestraat, Sparrendaalseweg en de Kreitestraat. Verder komt de oversteek op de De Bréautélaan – Martinilaan 1,5 meter hoger te liggen. Fietsers zullen hier dus een lichte helling op moeten. “Maar dit alles weegt niet op tegen de vele voordelen die er op andere plekken gerealiseerd worden”, aldus Schellekens.

De nieuwe plannen zijn het sluitstuk van jarenlange onderhandelingen, waarbij steeds veel hobbels op de weg zaten. “Dit behaalde succes kent vele vaders, maar ik wil met name onze voormalige wethouders Fons Potters en Wilbert Seuren en ook de burgemeester danken voor hun vele werk wat ze erin gestoken hebben”, aldus Schellekens. “Hun lijn naar Den Haag is jarenlang een hele belangrijke geweest.” De aanleg moet in 2021 beginnen en in 2023 klaar zijn.

Een fantastisch resultaat om op te toosten

D66 is ook verheugd dat de plannen nu wat breder omarmd worden. Zo is PvdA-GroenLinks nu wel tevreden, terwijl die partij altijd eiste dat al het geld naar leefbaarheid moest gaan. Daar hoorde doorstroming niet bij, wat D66 wél vindt bijdragen aan de leefbaarheid. Tot op de dag van vandaag vindt de partij het ongepast dat de D66-fractie in 2011 na afloop van een raadsvergadering een fles champagne open trok toen Vught de eerste 100 (!) miljoen binnengehaalde voor verbetering van de N65. De fractie van D66 nodigt PvdA-GroenLinks nu uit om samen na afloop van de raadsvergadering waarin over de financiering van het plan besloten wordt nogmaals een fles te ontkurken. D66 wil maar al te graag met de raad en het college (en de portefeuillehouder en de burgemeester in het bijzonder) toosten op dit fantastische resultaat.

https://vught.d66.nl/2018/11/27/d66-blij-met-eindresultaat-van-jarenlange-lobby-voor-aanpak-n65/

 

 

 

The post D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 appeared first on D66 Vught.