In de raadsvergadering van 16 december 2019 is in de gemeenteraad de Actualisatie Parkeerbeleid 2019 en de Parkeerverordening 2020 met steun van GroenLinks aangenomen. Het parkeerbeleid wordt daarmee geactualiseerd. De vorige beleidsnota is van 2012 en moest aan nieuwe ontwikkelingen worden aangepast. In de parkeerverordening is met name beschreven hoe met parkeervergunningen wordt omgegaan.

Om het nog ingewikkelder te maken, in de verordening parkeerbelastingen wordt beschreven waar en hoe parkeerbelasting wordt geheven. Deze laatste verordening is onderdeel van de Gemeentelijke Belastingverordening 2020, waarover eveneens op 16 december jl. in de gemeenteraad is besloten, ook dit keer met de steun van GroenLinks.

Het klinkt heel ingewikkeld en dat is het ook. Om duidelijkheid te scheppen heeft het college, mede op verzoek van GroenLinks de ”Samenhang beleidsnota – normennota –verordening” gemaakt. Zie ook: Vernieuwing parkeerbeleid

Wat is nieuw?

Als het om parkeren gaat wordt Zoetermeer nu ingedeeld in een aantal zones. Globaal wordt er een onderscheid gemaakt tussen Stadshart / Entree, de daaromheen liggende wijken en de rest van Zoetermeer. De parkeernormen zijn dan ook verschillend per gebied. In het Stadshart / Entree zijn de normen (= hoeveelheid parkeerplaatsen per woning) lager dan in de omliggende gebieden. En deze zijn weer lager dan in de rest van Zoetermeer.

Verder wordt er een onderscheid gemaakt in doelgroepen. Zo zijn er parkeernormen voor specifieke doelgroepen: jongerenwoningen, studentenwoningen, kamerverhuur, zorgwoningen en sociale/goedkope huurwoningen vastgesteld.

Verder is voor het eerst in Zoetermeer een beleid voor het fiets parkeren vastgesteld.

Uitgangspunten bij het parkeerbeleid zijn een duurzame verstedelingsontwikkeling en een parkeerregulering, die alleen wordt toegepast als alle andere te nemen maatregelen (beïnvloeden van gedrag, beter benutten van bestaande parkeerplaatsen, bijbouwen van parkeerplaatsen waar dat ruimtelijk mogelijk is) niet toereikend zijn.

Dat betekent onder andere, dat bij nieuwe ontwikkelingen de ontwikkelaar ervoor moet zorgen, dat de parkeerbehoefte – volgens de nieuwe normen – op eigen terrein worden gerealiseerd. Pas als aantoonbaar dit niet mogelijk is, wordt naar andere mogelijkheden gekeken. Het maken van nieuwe parkeervoorzieningen in de openbaar ruimte is - zeker in de binnenstad - in principe geen optie.

Waarom heeft GroenLinks voor gestemd?

De uitgangspunten van een duurzame ontwikkeling, gebieds- en doelgroepen georiënteerd, spreken ons aan. En uiteraard een beleid voor fiets parkeren kan op onze instemming rekenen.

Uiteraard was er veel weerstand vanuit de rechtse oppositiepartijen.

Wethouder Marc Rosier (VVD) kreeg tijdens de commissievergadering van de PVV dan ook het verwijt dat de “VVD aan pesten van de autobezitters doet”. Zo’n opmerking was tot nu toe alleen voor GroenLinks weggelegd.

Hoe verder?

Het beleid en de daarbij horende verordening is nu vastgesteld. De komende jaren zal moeten blijken of dit beleid echt goed werkt. In dit kader is van belang dat er een parkeerdrukmeting voor de binnenstad en de rest van de stad in 2020 wordt uitgevoerd. We zullen de resultaten hiervan met groot interesse bestuderen.

Uiteraard staat Armin voor verdere vragen en opmerkingen ter beschikking. Mail dan naar arminbauer@raadzoetermeer.nl.