Nieuws van GroenLinks over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Opnieuw vragen over failliet bedrijf Rutgers Milieu n.a.v. lekkende vaten met het giftige PFOS | Doetinchem

GroenLinks GroenLinks Doetinchem 07-05-2020 00:00

Tijdens de gemeenteraad van 31 oktober 2019 heeft GroenLinks vragen gesteld over het bedrijf Rutgers Milieu. Het bedrijf heeft 875 vaten à 1000 liter met brandblusschuim. Het brandblusschuim bevat PFOS. Deze stof staat officieel geregistreerd als zeer zorgwekkende stof. Toxisch, mogelijk kankerverwekkend en niet tot nauwelijks afbreekbaar in het milieu. In de bodem is PFOS gelekt.

In de Gelderlander d.d. 7 mei 2020 staat dat Rutgers Milieu zich failliet heeft laten verklaren en de gemeente in overleg gaat met de curator om de milieu overtreding ongedaan te laten maken. De curator heeft aangegeven dat Rutgers Milieu het opruimen van de vaten niet kan betalen. https://www.gelderlander.nl/…/bedrijf-failliet-875-problee…/

Diverse dwangsommen sinds augustus 2019 om de rommel op te ruimen, hebben helaas tot niets geleid. Er is door de gemeente een hek geplaatst om te voorkomen dat mensen op het terrein komen. Het terrein is tijdens hoog waterstand eind 2019 door de gemeente ontwaterd om te voorkomen dat de PFOS in het riool lekt.

Vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders:

1.Uit de beantwoording van de vragen van GroenLinks tijdens de gemeenteraad van 31 oktober, bleek dat een goede tussentijdse oplossing zou zijn, om de vaten op een verharde ondergrond te plaatsen, overdekt en in niet-lekkende containers. Is dit inmiddels gebeurd en zo nee wat is hiervan de reden?

2.Wanneer de vaten nog op de oude plek staan, is het college van B&W bereid om alsnog er voor te zorgen dat de vaten op kortst mogelijke termijn veilig worden gesteld zoals genoemd bij vraag 1. En zo ja, wat zijn de kosten hiervan en indien mogelijk deze alsnog te verhalen op de eigenaar?

3.Kan het college van B&W toezeggen de gemeenteraad tussentijds op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rond het dossier Rutgers Milieu?

30 kilometer is de norm | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 20-02-2020 00:00

GroenLinks wil dat het verkeer in Rotterdam voor iedereen veilig is. Dit is nu niet het geval: jaarlijks komen in Rotterdam 10 tot 15 mensen om het leven in het verkeer. Opvallend is dat driekwart van de slachtoffers op een 50-kilometerweg binnen de bebouwde kom valt.

Veel Rotterdamse straten hebben een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, terwijl een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur leidt tot minder (dodelijke) verkeersongevallen. Daarnaast draagt een lagere maximumsnelheid bij aan schonere lucht. Daarom heeft ons raadslid Jeroen Postma een voorstel ingediend om op meer Rotterdamse straten naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur te gaan.

Jeroen Postma: “Ga met bewoners en gebiedscommissies om de tafel en kijk waar de gevaarlijke 50 kilometerwegen zijn. Verlaag daar de maximale snelheid zo snel mogelijk naar 30.” Het voorstel vraagt om waar nodig te zorgen voor zaken als drempels, wegversmallingen en bredere fietspaden.

Bomen zijn de juiste weg | Ouder-Amstel

GroenLinks GroenLinks Ouderamstel 01-11-2019 00:00

Column GroenLinks oktober 2019

De verbreding van de A9 staat hoog op de agenda in Ouder-Amstel. En de inwoners laten gelukkig hun stem horen: mensen willen niet nog meer snelweg, nog meer vervuiling, en zeker geen bomenkap van 10- of 14. 000 bomen. De plannen van 10 jaar geleden gaan ervan uit dat de verbreding van de snelweg voor een betere doorstroom zorgt en dus ook geen verslechtering is voor de lucht en milieu. We denken er anders over.

GroenLinks is kritisch over de verbreding en het nieuwe tankstation in onze gemeente. Wij zijn niet tegen om maar tegen te zijn, maar GroenLinks is inhoudelijk niet overtuigd dat deze plannen een verbetering zijn. De plannen dateren van 10 jaar terug en inmiddels is de wereld veranderd: van inzichten over het zeer slechte effect van uitstoot en stikstof op de gezondheid en de natuur, en ook het recente stikstofvonnis. GroenLinks wil dat de verbredingsplannen en het Tracébesluit van destijds worden getoetst aan de nieuwe ontwikkelingen. Anders negeren we werkelijkheid, wetenschap en niet de minste de publieke opinie die om verandering vraagt. Niet per se doorgaan omdat we “het altijd zo doen”. Na Urgenda en het stikstofvonnis lijkt het dat er van alles anders moet. En dat is ook zo. Wat zeker anders moet is dat het leven in de stad niet betekent dat we ons vervreemden van de natuur, maar juist deze twee integreren. En daar helpt de massale bomenkap niet mee. Zoeken naar oplossingen voor doorstroom en tankstations die elders al succesvol werken, kan ook!

GroenLinks vindt dat we de situatie van nu moeten kunnen vergelijken met de situatie van na uitvoering van het Tracébesluit. En ook lijkt het erop dat het Rijk hoe dan ook plannen door kan drukken, willen we aandringen op heroverweging.

GroenLinks De Bilt blij met advies commissie Remkes | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 25-09-2019 00:00

De fractie van GroenLinks in de Biltse gemeenteraad is blij met het advies van de commissie Remkes om de maximumsnelheid op de snelwegen zo snel mogelijk te verlagen. Het advies kan ertoe leiden dat de overlast en gezondheidsrisico’s voor de bewoners langs de A27 aanzienlijk worden teruggedrongen.

GroenLinks maakt zich al jaren sterk voor een lagere maximumsnelheid op de A27 tussen Utrecht en Hilversum. Fractievoorzitter Henk Zandvliet: “Op het gedeelte van de A27 tussen Vianen en Utrecht geldt al een maximumsnelheid van 100 km/uur omwille van de inwoners van Nieuwegein, Houten en Utrecht. Ik zie niet in waarom geen rekening moet worden gehouden met de inwoners van de kleinere kernen Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading. En dan heb ik het nog niet over het gedeelte door het Goois Natuurreservaat.”

De commissie Remkes ziet een verlaging van de maximumsnelheid als een eenvoudig in te voeren maatregel die niet alleen leidt tot een aanzienlijke vermindering van de stikstofuitstoot, maar ook van CO2 en andere broeikasgassen. Daarmee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het realiseren van de klimaatdoelstellingen.

Zandvliet: “Dat is een extra reden om het advies zo snel mogelijk op te volgen. Ik heb vaker foto’s gezien waarop de minister een verkeersbord ‘130 km/uur’ komt plaatsen. Ik nodig haar uit om nog deze maand de borden ‘120 km/uur’ langs de A27 te komen vervangen. Bij voorkeur ’s avonds zodat ze meteen met eigen ogen kan zien hoeveel last mensen in Hollandsche Rading en Groenekan hebben van de 18 meter hoge lichtmasten.”

GroenLinks houdt college bij de les voor inzet op Verkeersveiligheid | Breda

GroenLinks GroenLinks Breda 08-02-2019 00:00

Bij het kiezen van prioriteiten in het Meerjarenprogramma Veiligheid was het college totaal ontgaan dat de verkeersveiligheid de laatste jaren een verkeerde trend laat zien. Om dat tegen te gaan is handhaving van groot belang. GroenLinks Breda spoorde met success aan om bij de inzet van veiligheidshandhaving méér voorrang te geven aan verkeersveiligheid.

De breed samengestelde landelijke Mobiliteitsalliantie riep vorig jaar op tot meer aandacht voor verkeersveiligheid, waaronder ook een grotere inzet op handhaving. Onlangs lanceerde het Rijk het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Breda kan dan niet achter blijven.

Lang niet overal in Breda is er op straat nog de ruimte om met alleen een betere inrichting meer verkeersveiligheid af te dwingen. Daarom is het zaak om ook in te zetten op handhaving bij het streven naar veiliger verkeer. GroenLinks wist gaandeweg raadsbrede steun te verwerven voor een motie die het college verzoekt met een uitgewerkt plan te komen voor ‘nul verkeersdoden in Breda’, en wat daarbij nodig is aan controle en handhaving.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.