Nieuws van PvdA in Renkum inzichtelijk

13 documenten

Persbericht GroenLinks, VVD en PvdA

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Renkum 08-09-2020 17:13

GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan raadsbreed gesprek toekomst gemeente

GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan een open proces met raadsbreed overleg over samenwerking. Na het vertrek van D66 zetten de overgebleven coalitiepartners daarmee de vorige week met alle fractievoorzitters ingeslagen weg voort.

Het besluit van D66 om uit de coalitie te stappen is voor hen geen reden om terug te komen op het op 3 september door alle fractievoorzitters genomen besluit om, op uitnodiging van GroenLinks, samen in gesprek te gaan over de financiële situatie van de gemeente, de keuzes waar we voor staan en de manier waarop de vervanging van de vertrekkend wethouder geregeld moet worden. Die uitnodiging was een reactie op de open brief van drie fracties waarin D66 gevraagd werd af te zien van vervulling van de door het vertrek van Jasper Verstand ontstane vacature.

De gesprekken zijn bedoeld om overeenstemming te bereiken over de stappen die we moeten nemen om Renkum toekomstbestendig te maken als zelfstandige gemeente en een zo breed mogelijke samenwerking in de raad tot stand te brengen.

GroenLinks, VVD en PvdA hebben nog geen standpunt ingenomen over de invulling van de ontstane vacature. De partijen hechten aan overleg hierover op basis van feiten, in een gezamenlijk proces dat in de openbaarheid plaatsvindt.

De partijen wensen te benadrukken dat het college het volste vertrouwen van deze partijen geniet en tijdens dit proces gewoon kan blijven functioneren.

 

Het bericht Persbericht GroenLinks, VVD en PvdA verscheen eerst op PvdA Renkum.

Algemene Beschouwingen

PvdA PvdA VVD D66 Renkum 26-06-2020 06:11

Tijdens de algemene beschouwingen in de raadsvergadering van 24 juni 2020 was dit de bijdrage van onze fractievoorzitter Tom Erkens.

Het perspectief van de perspectiefnota

Voorzitter, in de Voorjaarsnota en de Perspectiefnota geeft u een heldere analyse van de oorzaken van onze huidige financiële problemen:

Ontvangsten en uitgaven pakken anders uit dan begroot en niet alle taakstellingen zijn haalbaar. De coronacrisis heeft forse gevolgen voor de begroting. We krijgen er taken bij vanuit den Haag zonder voldoende financiering en last but not least de meicirculaire pakt rampzalig uit voor onze gemeente o.a. waar het gaat om financiering van zorguitgaven.

In onze bijdrage bij de behandeling van de perspectiefnota vorig jaar gaven wij aan dat we het te vroeg vonden om de confrontatie aan te gaan met de toezichthouder. Het lukte uiteindelijk een sluitende begroting aan de toezichthouder voor te leggen. Een begroting met 6 miljoen euro bezuinigingen, met forse, veelal pijnlijke gevolgen voor de fysieke en sociale infrastructuur van onze gemeente en met forse maatregelen om de basis op orde te krijgen.

We zijn een jaar verder en het lijkt erop alsof we vanmiddag op herhaling zijn. De impact van de bezuinigingen wordt merkbaar en voelbaar en het wordt nog een hele toer om de gemaakte afspraken te realiseren. Ook is duidelijk igeworden dat de forse inspanningen die we tot nu toe hebben geleverd onvoldoende zijn, vooral  omdat ‘Den Haag’ geen prioriteit geeft aan het oplossen van de financiële problemen van de gemeenten. We komen daarom terug op de uitspraak van vorig jaar. Nu geldt ‘Het is genoeg!’ De financiële problematiek waarin Renkum is terecht gekomen, is niet op te lossen met nieuwe bezuinigingen. Nieuwe bezuinigingen gaan opnieuw ten koste van onze Renkumse fysieke en sociale infrastructuur. Nieuwe bezuinigingen zullen de crisis versterken. Voor onze fractie onacceptabel. Juist in deze crisis is die infrastructuur belangrijk. Juist in deze crisis moeten inwoners en ondernemers kunnen rekenen op hun gemeente. Wij stemmen daarom in met uw voorstel over de Perspectiefnota. Pas op de plaats en vooral actie! Die actie voert u al en daar zijn we blij mee. Wij steunen u bij de actie stop lokale bezuinigingen. Met een motie willen we dat ook voor de buitenwacht duidelijk maken. Mede namens GL, GB, D66 en VVD dienen we daarom de motie ‘onhoudbaar’ in. Verder kunnen we niet gaan op dit moment, meer kunnen we niet doen. Maar het denken over wat zou moeten gebeuren als Plan A niet doorgaat gaat intussen wel door! Bij u ook, hopen we.

Door al die aandacht voor het geld dreigt de inhoud van de Perspectiefnota onder te sneeuwen. Dat is jammer, de inhoud verdient de nodige aandacht. Ook al omdat we moeten vrezen dat sommige voorstellen uit de Perspectiefnota waarschijnlijk niet of slechts met vertraging uitgevoerd kunnen worden vanwege onvoldoende financiële middelen of ontbrekende capaciteit. Dat werkt nadelig op het urgentiebesef. Er is nog steeds behoefte aan betaalbare woningen, de CO2 uitstoot is niet structureel lager geworden, we zijn volop bezig met het ontwikkelen van een energiestrategie en klimaatmaatregelen, we maken ons zorgen over de ontwikkelingen in het sociaal domein, we moeten verder met de omgevingsvisie en moeten ons uitspreken over regionale samenwerking. Zonder volledig te willen zijn daarom een aantal opmerkingen over die inhoud.

Ook zonder de coronacrisis neemt de armoede onder de lage inkomensgroepen de komende vijftien jaar sterk toe, met name onder kinderen. Daarvoor waarschuwen het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Centraal Planbureau (CPB) in een grote studie naar manieren om de armoede te verminderen. In de Perspectiefnota komt dit probleem niet echt uit de verf. De teksten onder 1F minima en 1J inkomensvoorzieningen zijn erg summier en niet helder. U heeft ingestemd met de aanbesteding van een nieuwe Gelrepas, maar over de effecten hiervan geeft uw geen informatie. Graag een toelichting op deze aanbesteding en met name de gevolgen ervan voor de doelgroep. U geeft aan geen financiële gevolgen van Corona te verwachten voor de financiering van de voorzieningen voor de minima. Hoe zeker is dat? Is de tekst die nu in Perspectiefnota staat op blz. 15 inmiddels niet achterhaald? Ook daar graag een toelichting op. Vanochtend ontving de raad een reactie van het college naar aanleiding van de discussie over het teruggeven van de opdracht voor jongerenwerk door Lumens. Hebben we het goed begrepen dat de kaders van de kadernota concreet handen en voeten krijgen in een heldere opdrachtbeschrijving? Dat de raad de mogelijkheid krijgt (op hoofdlijnen) hierop te reageren? En dat dan pas bekeken wordt hoe de juridische constructie die recht doet aan een netwerkorganisatie daarop kan aansluiten? Waarbij hoofdaanemerschap en onderaannemerschap geen doel op zich zijn? En dat die organisatievorm door alle betrokken partners gedragen moet worden?

De raad neemt na de zomervakantie een besluit over regionale samenwerking. We zijn daar de afgelopen maanden met elkaar over in discussie geweest en u heeft ons daarover regelmatig geïnformeerd. Onze fractie loopt vanmiddag niet vooruit op de besluitvorming maar geeft u, of feitelijk de opstellers van het voorstel, mee duidelijker dan tot u toe is gebeurd helder te communiceren over de noodzaak, de voordelen en de nadelen van die samenwerking.

Tot zover voorzitter. Sterkte en succes in uw werk. We blijven hopen op betere tijden waarbij politiek niet alleen over de centen gaat.

Het bericht Algemene Beschouwingen verscheen eerst op PvdA Renkum.

Stop Lokale Bezuinigingen

PvdA PvdA Renkum 18-06-2020 09:00

Waarschijnlijk heeft u hier de laatste dagen al één en ander over gehoord of gelezen.

Afgelopen jaar heeft de gemeente Renkum noodzakelijke en zeer pijnlijke bezuinigingsmaatregelen moeten nemen. We zien een uitholling van belangrijke voorzieningen. Een verdere teruggang is onacceptabel. De rijksoverheid geeft kleinere gemeenten steeds minder geld om steeds meer taken uit te voeren. Renkum is genoeg uitgeperst. Wij zien o.a. dat onze inwoners steeds meer vereenzamen omdat ontmoetingsplekken steeds minder open zijn of zelfs sluiten omdat deze worden wegbezuinigd.

Het Renkumse college met o.a. PvdA-wethouder Marinka Mulder heeft de website: www.stoplokalebezuinigingen.nl opgezet. Al na korte tijd constateren we dat Renkum niet alleen staat! Veel gemeenten zijn al aangesloten en ondernemen actie richting de rijksoverheid.

Bij de behandeling van de Perspectiefnota, op woensdag 24 juni, komt de fractie van de Partij van de Arbeid met een motie waarmee wij het college een hart onder de riem steken. Waarmee we laten zien dat we achter en naast ze staan. Meerdere partijen uit zowel coalitie als oppositie hebben al aangegeven deze motie te steunen en hem mede indienen. De pers geeft veel aandacht aan het initiatief van Marinka Mulder. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze artikelen: Klik voor het artikel in De Gelderlander

Klik voor het artikel van Omroep Gelderland

Klik voor het artikel van Binnenlands Bestuur

Kijk op www.stoplokalenbezuinigingen.nl wat u kunt doen. Daarnaast helpt het als u op sociale media berichten over dit onderwerp deelt of een like geeft. Hoe meer mensen in Den Haag worden wakker geschud, hoe beter. Gebruik daarbij de hashtag: #StopLokaleBezuinigingen

Het bericht Stop Lokale Bezuinigingen verscheen eerst op PvdA Renkum.

Corona virus verlamt ook de politiek in Renkum

PvdA PvdA Renkum 19-03-2020 23:22

Door de maatregelen om al te snelle verspreiding van het Corona virus in Nederland te voorkomen is het openbare leven in de gemeente Renkum bijna tot stilstand gekomen. Alle sociale, sportieve, economische en culturele bijeenkomsten  worden afgeraden en dus ook afgezegd of niet meer georganiseerd. U ervaart dat ook als onaangenaam maar hopelijk wel met het inzicht dat het noodzakelijk is.  De afdeling van de PvdA steunt de maatregelen van de overheid.  Wij wensen allen die door deze maatregelen getroffen worden de kracht om door deze moeilijke tijd heen te komen. Wij hopen net als u dat de maatregelen van korte duur zullen zijn.

Wij wensen ook alle zorgmedewerkers die in deze tijden gebukt gaan onder grote spanningen bij hun werk veel sterkte. Wij hebben bewondering voor de medewerkers van de scholen die in staat bleken grote aantallen kinderen thuis te laten leren nu zij niet meer op school mogen komen.  De horeca en sportmedewerkers, de winkeliers van kleine zaken, zij zien in een paar dagen hun werk en vaak ook hun inkomen door de vingers glippen en mogen hopen dat zij later weer volop aan de slag kunnen.  En dit is nog maar een greep uit de groepen van mensen die onder extra druk zijn komen staan. De maatregelen die landelijk en lokaal genomen worden om al deze mensen te ondersteunen moeten wel succesvol en ruimhartig zijn.

Helaas  zijn ook de politieke bijeenkomsten en de raadsvergaderingen tot nader order uit de agenda’s geschrapt.  De geplande algemene ledenvergadering van 23 april gaat niet door.  Zodra het mogelijk is zal de afdeling de best doen om weer aan de slag te gaan.

Houden wij elkaar tot zolang in de gaten en proberen elkaar te helpen als het kan. Laat de anderhalve meter afstand die we moeten houden niet er toe leiden dat we ook voor het gevoel ver van elkaar af gaan staan.

 

Het bericht Corona virus verlamt ook de politiek in Renkum verscheen eerst op PvdA Renkum.

Vragen en antwoorden over afrekening aantal restafvalledigingen

PvdA PvdA Renkum 01-09-2018 07:25

https://renkum.pvda.nl/nieuws/vragen-en-antwoorden-over-afrekening-aantal-restafvalledigingen/

3 Weken geleden heeft ons commissielid Richard van Oosterwijk schriftelijke vragen over de afrekening van het aantal restafvalledigingen aan het College van B&W gesteld.

Inmiddels hebben wij de antwoorden ontvangen. Hieronder de gestelde vragen met de antwoorden.

Op 1 januari 2017 ging het nieuwe afvalinzamelingsbeleid in. Vanaf die datum wordt het restafval eens per 3 weken opgehaald. Inwoners hebben een van een registratiechip voorziene kliko gekregen. Door de chip wordt vastgesteld hoe vaak de kliko wordt geleegd. Per lediging van de kliko wordt een bedrag in rekening gebracht.

In het voorjaar van 2018 zijn de eerste afrekeningen bij de inwoners terecht gekomen. Op dit moment bereiken ons geluiden van inwoners dat de afrekeningen onjuist zijn en dat bezwaren niet worden gehonoreerd of dat niet tijdig op een bezwaar wordt gereageerd.

Onze vragen:

1. Hoe vindt de feitelijke registratie plaats van het aantal restafvalledigingen? Gebeurt dit als de kliko wordt opgepakt door de vrachtwagen of als de auto langs rijdt?

Antwoord college: De aangeboden kliko wordt door het voertuig op drie momenten geregistreerd: Bij het oppakken, tijdens de feitelijke lediging en bij het terugplaatsen. Alleen wanneer de kliko op de drie momenten is geregistreerd wordt een lediging in het systeem als ‘afrekenbaar’ vastgelegd.

2. Wat zijn de ervaringen van andere gemeenten met deze vorm van registratie?

Antwoord college: De gemeente Veenendaal werkt sinds 2016, naar volle tevredenheid, met hetzelfde registratiesysteem. Ook de gemeente Ede is hier vanaf het jaar 2018 mee begonnen.

3. Hoeveel bezwaren over een onjuiste afrekening van het aantal restafvalledigingen zijn binnengekomen over het jaar 2017?

Antwoord college: In totaal zijn er 75 bezwaren ontvangen over de hoogte van het variabele deel van de afvalstoffenheffing. Hiervan hebben er 50 betrekking op de kliko’s. Afgezet tegen ruim 14.000 huishoudens komt het totaal aantal bezwaren neer op een percentage van 0,52%.

4. Op welke wijze worden deze bezwaren afgehandeld?Hoeveel bezwaren zijn er ingediend en hoeveel bezwaren zijn er gehonoreerd? Binnen welke termijn worden bezwaren afgehandeld?

Antwoord college: Inwoners die het niet eens zijn met de hoogte van het variabele deel van de afvalstoffenheffing kunnen gebruik maken van een speciaal formulier op de gemeentelijke website. Men kan dit formulier invullen en opsturen naar de gemeente. Vervolgens wordt aan ACV gevraagd om een reactie te geven op het bezwaar en of er aanleiding is voor een foutieve registratie. De uitkomst van het onderzoek wordt doorgegeven aan de gemeente Renkum. Op basis hiervan is medio juni 2018 advies gegeven aan De Connectie om de bezwaren al dan niet toe te kennen. In totaal hebben 34 bezwaren geleid tot het advies om het variabele deel van de afvalstoffenheffing aan te passen. De Connectie is hierbij, namens de gemeente, de uitvoerende partij. De Connectie heeft tot het eind van het jaar de tijd om te beslissen op het bezwaar. Deze beslistermijn is een uitzondering op de termijn van 6 weken die normaal geldt voor beslissingen van de overheid.

5. Wat zijn de redenen geweest om bezwaren af te wijzen? Ligt de bewijslast bij de inwoner of bij de gemeente? Indien bij de inwoner, hoe kan de inwoner aantonen dat er registratiefouten zijn gemaakt.�

Antwoord college: De meeste bezwaren hebben betrekking op het aantal aanbiedingen van de kliko’s. Men is daarbij vaak in de veronderstelling dat de kliko minder vaak aan de weg is gezet dan het aantal aanbiedingen dat in rekening is gebracht. Dit kan komen doordat een ander gezinslid of bijvoorbeeld de buren de kliko aan de weg hebben gezet. Ook kan het gebeuren dat de eigen registratie niet op orde is. Doordat de gechipte kliko op drie momenten tijdens het ledigingsproces wordt geregistreerd is het nagenoeg onmogelijk dat er sprake is van een onjuiste registratie. ACV kan van iedere lediging een rapportage overleggen met daarop het klikonummer, het betreffende inzamelvoertuig, het formaat, de locatie, ledigingstijd en datum. Een kliko die tijdens de ophaaldag niet is aangeboden ter lediging kan niet geregistreerd worden.

Het bericht Vragen en antwoorden over afrekening aantal restafvalledigingen verscheen eerst op PvdA Renkum.

Peltfonds heeft Renkumse initiatieven beloond

PvdA PvdA Renkum 07-03-2018 11:31

https://renkum.pvda.nl/nieuws/peltfonds-renkumse-initiatieven-beloond/ Afgelopen maandag werden vijf actieve verenigingen in de gemeente Renkum in het zonnetje gezet.  In een bijeenkomst in het zalencentrum Lebret kregen zij elk de gelegenheid zich te presenteren en te vertellen over hun werkwijze en de uitdagingen waarmee ze te maken hebben. Daarna ontving elk van deze clubs een cheque van € 500,-  als blijk van waardering voor hun bijdrage voor de lokale gemeenschap.

Deze cheques kunnen elk jaar worden uitgereikt door het Peltfonds van de plaatselijke PvdA-afdeling, als stimulans van initiatieven die goed zijn voor het samenleven in Renkum. Het orkest Symphonic Friends kreeg de ondersteuning voor haar initiatief om komende zomer in de steenfabriek bij kasteel Doorwerth een muziekuitvoering te geven. Daarbij worden met hulp van serviceclubs als de Lions en de Rotary kaartjes uitgedeeld onder bewoners van verpleeg-en verzorgingstehuizen in de gemeente. Tevens helpen de serviceclubs bij het vervoer van de mensen. Uiteraard kunnen ook anderen een kaartje kopen.

De Oranjevereniging Doorwerth/Heveadorp werd gewaardeerd om haar plannen om voor de jeugd komende koningsdag weer een aantrekkelijk programma op te stellen. De Oranjevereniging liet weten dat zij grote behoefte heeft aan meer mensen die het willen helpen organiseren. Maar de vereniging heeft ook behoefte aan vrijwilligers op de dag zelf en aan financiële bijdragen. Hoe meer leden er komen, hoe meer leuke dingen er mogelijk worden in Doorwerth en Heveadorp.

De Vrienden van (verpleeghuis) De Molenberg laten komende zomer het Circus in de Zorg naar Oosterbeek komen om op deze wijze de bewoners van alle verzorgings- en verpleegtehuizen in Oosterbeek de kans te bieden op een leuk uitstapje. Deze vereniging van familieleden van bewoners is er op uit om leuke dingen te organiseren – zaken die de kwaliteit van het leven ten goede komen – maar die binnen de normale budgetten van de tehuizen niet mogelijk zijn.  Ook hier hoopt het bestuur op versterking door betrokken familieleden.

Het Liefdesliederenkoor ontving eveneens een cheque van € 500,- vanwege haar gedurfde initiatief om volgend jaar in de RK-kerk in Renkum de Johannes Passion uit te voeren. Deze Passion is nooit eerder in de gemeente Renkum ten gehore gebracht en daarmee is dit initiatief al uniek. Bovendien is het voor het ambitieuze koor weer een stap voorwaarts in de ontwikkeling van de koorleden. Het koor is inderdaad ooit begonnen met liefdesliederen maar heeft zich in een reeks jaren steeds meer gewijd aan de klassieke muziek. Zo werd twee jaar geleden het requiem van Brahms gezongen. En komend jaar dus “de Johannes” van Bach. Niet allen wat moeilijkheidsgraad dus een uitdaging maar ook wat betreft de financiële kant van het verhaal.  Een geldelijke waardering van het Peltfonds werd dan ook gewaardeerd.

Tenslotte was er een cheque voor de Biljartvereniging Molenberg die haar oefenochtenden heeft in het gelijknamige verpleeghuis. Als dank voor de zaalruimte die de biljarters er ter beschikking krijgen leveren de leden tegenprestaties voor de bewoners van het tehuis. Zo verzorgen ze de bakken met geraniums in en voor het tehuis en dekken ze in de eetzaal een aantal keren per week de tafels voor de mensen van de dagopvang en van de aanleunwoningen. De vereniging is met 22 leden actief op de wedstrijden in de regio Gelderland-zuid. De leden hebben voor hun wedstrijdtenue nieuwe gilets nodig en een beetje ondersteuning van het Peltfonds werd dan ook als prettig ervaren.

De heer Pelt stichtte in de jaren ’20 van de vorige eeuw een meubelfabriek aan de Lebretweg. Hij was een sociaal voelende idealist die zijn werknemers al een acht-urige werkdag bood voor dat wettelijk verplicht was. Hij bood hen ook winstdeling aan en bouwde voor hen een badhuis en een zaal voor cultuur en ontspanning : het huidge zalencentrum Lebret.

Vlak daarbij bood hij aan de voorgangers van de PvdA en van het FNV  gratis een stuk grond aan waar zij voor hun activiteiten een clubhuis konden bouwen. Toen deze grond werd verkocht en er een bescheiden bedrag over bleef kon de plaatselijke PvdA het Peltfonds instellen om ieder jaar initiatieven te sponsoren die het samenleven in de gemeente Renkum ten goede komen.

Het bericht Peltfonds heeft Renkumse initiatieven beloond verscheen eerst op PvdA Renkum.

Kandidatenlijst PvdA Renkum gemeenteraadsverkiezingen maart 2018

PvdA PvdA Renkum 15-12-2017 14:41

https://renkum.pvda.nl/nieuws/kandidatenlijst-pvda-renkum-gemeenteraadsverkiezingen-maart-2018/

PvdA Renkum kiest voor ervaring. Kandidatenlijst gemeenteraadsverkiezingen maart 2018.

 

“Alle dorpen zijn vertegenwoordigd en veel maatschappelijke instellingen komen bij elkaar in de lijst. De helft van de kandidaten heeft raadservaring. Er is een evenwichtige verdeling tussen mannen en vrouwen.”

 

 

De leden van de PvdA in Renkum hebben donderdag 14 december hun kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen opgesteld. Op advies van de kandidaatstellingscommissie hebben we gekozen voor zeer ervaren mensen op de eerste twee plaatsen: Tom Erkens en Rita Weeda. Beiden zijn al jaren bekend met de politiek in Renkum. Tom als raadslid en Rita als wethouder.

 

1: Tom Erkens, kritische all round politicus

Tom komt uit Oosterbeek en gaat zijn vierde periode als raadslid in. Hij is met zijn ervaring een allround politicus: Hij is gedreven en heeft veel dossierkennis. Hij doorziet de gemeentebegroting volledig met zijn achtergrond als econoom en bereidt alle onderwerpen nauwgezet voor. Hij kan als raadslid, met zijn kritische vragen, het college doeltreffend bijsturen. Ten behoeve van Ombudsteam Renkum is hij erin geslaagd een aantal mensen, die problemen hadden in hun contacten met de gemeente, te helpen.

 

2: Rita Weeda, bevlogen sociaal-democrate

Rita Weeda is een sterke kandidaat die haar overtuiging met verve naar voren brengt. Zij heeft naast haar ervaring als wethouder bovendien een brede ervaring in de politiek op gemeentelijk, gewestelijk en provinciaal niveau. Zij is een sociaal-democrate in al haar vezels, zoals ook blijkt uit haar inzet voor het Ombudsteam Renkum. Zij is goed ingevoerd op het terrein van zorg en welzijn van de inwoners. Haar talent en gedrevenheid zorgen voor pit in de discussies waar ze aan deelneemt. Haar bevlogenheid op het sociale domein heeft ze in haar wethouderschap en daarna bij vele maatschappelijke activiteiten laten zien in Renkum. Zij is met Luuk Bosscha het aanspreekpunt voor Renkum, Heelsum en Wolfheze.

 

3: Richard van Oosterwijk, een echte volksvertegenwoordiger

Met Richard op de derde plaats is de vernieuwing bij de kandidatenlijst zichtbaar. Richard belichaamt het begrip “volksvertegenwoordiger”. Hij kent iedereen in Heveadorp en Doorwerth en omgekeerd: iedereen kent hem.

Richard is sociaal actief, bijvoorbeeld in het Ombudsteam, en communicatief vaardig. Daardoor kan hij gemakkelijk verbinding leggen met mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald thema dat in de gemeentepolitiek opduikt. Hij is twee jaar commissielid geweest en is nu klaar voor de raad.

 

4: Luuk Bosscha, man van het dorp

De Renkumer Luuk Bosscha heeft de afgelopen vier jaar gewerkt in de steunfractie van de PvdA. Hij is in het maatschappelijk leven actief in het dorp zoals bij de voetbalclub. Vanuit zijn ervaring bij een instelling voor maatschappelijke opvang en verslavingszorg, Iriszorg, weet hij als geen ander dat volwaardig meedoen in de maatschappij belangrijk is. Volwaardig participeren is een van de belangrijkste items voor de komende jaren, niet alleen bij de PvdA, ook bij het gemeentebestuur.

 

De overige kandidaten op de lijst vormen een mix van ervaring en starters, man en vrouw en een evenwichtige verdeling over de dorpen. Zij kunnen met hun activiteiten voor verschillende verenigingen en organisaties in de gemeente Renkum, de wensen van de inwoners en de PvdA vertegenwoordigers in de Raad verwoorden.

 

Ellen de Vries Bram Harmsen Hermien Miltenburg Jan Kaspers Henny Tax Wine Schultze Wim Tinke Harmen Neidig Yvette Kokee Victor Gijselhart Rob Tazelaar Els van’t Hof Fons Egging Ysbrand de Haan Erica de Jong Gert-Jan Messchendorp Peter Leeuwendal Inge Brouwer Louis ter Huurne

Het bericht Kandidatenlijst PvdA Renkum gemeenteraadsverkiezingen maart 2018 verscheen eerst op PvdA Renkum.

Vragen inzake gymzaal Wolfheze snel beantwoord

PvdA PvdA D66 Renkum 29-05-2017 16:22

Meerdere partijen hebben afgelopen dagen vragen over de gymzaal in Wolfheze voorgelegd aan het College van B&W. Wij hebben alle vragen die gesteld zijn gebundeld met daarbij de antwoorden zoals die vandaag al bij ons binnenkwamen.
 
 
D66 stelde de volgende vragen:
 
Schriftelijke vragen betreffende de gymzaal Wolfheze
Graag deze vragen z.s.m. beantwoorden en voor de raad van 31 mei a.s.
Geacht college,
 
In het raadsvoorstel betreffende de renovatie gymzalen staat het volgende genoemd:
 
Hetzelfde geldt ook voor de gymzaal Balijeweg in Wolfheze. Deze gymzaal is 40 jaar oud en ook onderhouden volgens het principe ‘sober en doelmatig’. Vernieuwen en verduurzamen van de bestaande bouwkundige elementen aan de schil hebben niet of nauwelijks plaats gevonden. Deze gymzaal wordt niet gerenoveerd.  
 
Deze gymzaal is nog maar drie uur per week nodig voor het bewegingsonderwijs. Momenteel vinden gesprekken plaats met Pro Persona om te regelen dat het basisonderwijs van hun sportfaciliteiten gebruik gaat maken. Ook de uren voor de andere gebruikers kunnen bij Pro Persona of onder de andere gymzalen worden verdeeld. Wellicht niet meer op dezelfde tijd als zij nu gewend zijn.
 
Dorpsbelang Wolfheze voelt zich totaal verrast door dit voorstel en merkt op, dat er niet gesproken is met de basisschool en het Dorpsbelang of de inwoners van het dorp over deze toch wel ingrijpende maatregel die invloed kan hebben op de leefbaarheid in het dorp Wolfheze.
 
Reactie vooraf van het College:
Het is nog geen besluit dat deze gymzaal sluit. Het gaat in deze fase nog om een voorstel waarin we onderbouwen in welke accommodaties wel of niet geïnvesteerd zal worden. De bezettingsgraad van deze gymzaal in Wolfheze is laag. In Wolfheze is een andere gymzaal die onderbezet is. Dat is de gymzaal bij Pro Persona. Wij zijn nu aan het onderzoeken of de activiteiten, die nu in de gymzaal aan de Balijeweg plaatsvinden, hier ondergebracht kunnen worden. Daardoor zouden zowel renovatie- als exploitatiekosten bespaard worden. Hierover is overleg met de directeur van de stichting Trivium, waar de gymzaal onder valt, en met Pro Persona.
 
Vragen:
1. In hoeverre klopt de bewering, dat er op geen enkele wijze overleg is geweest met de Beatrix school en andere betrokkenen?
 
Er heeft een gesprek plaat gevonden met de heer Van Dorp van de Stichting Trivium, waar de Beatrix school onderdeel van uit maakt. Afspraak is gemaakt, dat de Stichting zelf het gesprek zou terugkoppelen naar het schoolbestuur. De andere gebruikers zijn nog niet geïnformeerd, omdat de gesprekken over het gebruik van de gymzaal op het terrein bij Pro Persona nog gaande zijn.
 
2. Klopt het dat de gymzaal slechts 3 uur per week nodig is voor bewegingsonderwijs?
 
Ja, wettelijk heeft de school met dit aantal leerlingen recht op drie klokuren per week. Momenteel gebruikt de school de gymzaal ca. 7,5 uur per week.
 
3. Wie zijn de andere gebruikers en hoeveel uren gebruiken zij de gymzaal per week?
 
50+ Sport en Spel, Volleybalver. Nuovo, Gymver. Odio, Dhr. J. Hiddink, Dhr. Monshouwer, Iriszorg, Dr. Leo Kannerhuis, s.v. Wodanseck, MHCO. De uren van deze gebruikers variëren over het gehele jaar en met name in de periode najaar/winter/voorjaar. Totaal wordt door bovenstaande gebruikers de gymzaal 563 uur per jaar gebruikt. Dat is gemiddeld 11 uur per week.
 
4. Is er onderzocht welke impact dit op een dorp heeft waar bijna alle voorzieningen nu verdwijnen en sluiten?
Nee dit is niet nader onderzocht. Wel wordt zijn er gesprekken gaande met Pro Persona om de huidige gebruikers in de gymzaal van Pro Persona te kunnen huisvesten. Zowel bij de gymzaal aan de Balijeweg als de gymzaal bij Pro Persona is er onderbezetting. Door een gymzaal te sluiten gaat de sportvoorziening in Wolfheze niet verloren, maar wordt het gebruik geconcentreerd.
 
5. Hoeveel geld is er mee gemoeid om de gymzaal in stand te houden op het niveau sober?
 
Het kritieke bouwkundige element is het vervangen van de dakbedekking. Vervanging van de dakbedekking is nodig in 2019 (op dat moment is het zeer zinvol om eigenlijk ook goede isolatie aan te brengen). Als voor de komende vijf jaar deze gymzaal sober en zonder energetische verbeteringen moet worden door geëxploiteerd zijn de onderhoudskosten ca. €45.000.
 
6. Hoeveel jaar, schat u in, dat de gymzaal nog kan functioneren op het niveau sober voor er daadwerkelijk tot renovatie moet worden overgegaan?
 
De dakbedekking is sterk verouderd en in 2019 aan vervanging toe. Dit dan ook het moment om het dak te renoveren. Het is dan ook logisch en efficiënt om ook de rest van het gebouw te renoveren.
 
7. Wat zouden de eventuele renovatiekosten bedragen voor de gymzaal?
 
Deze gymzaal is in vergelijkbare staat als de andere twee gymzalen en dient net als de andere gymzalen sober en doelmatig te worden gerenoveerd. De kapitaallasten hiervoor zijn ongeveer € 433.000
 
 
De vragen van de PvdA:
 
In de bijlage bij het voorstel renovatie gemeentehuis, gymzalen en sporthal Doorwerth van april 2017 wordt op blz. 7 aangegeven dat er in Wolfheze wat betreft bewegingsonderwijs sprake is van een overcapaciteit van 23 klokuren. Het voorstel is de gymzaal in Wolfheze niet te handhaven maar het primair onderwijs door te verwijzen naar de gymzaal op het terrein van Pro Persona.
 
In een reactie aan de raad op dit voorstel van de werkgroep Dorpshuis van Dorpsbelang Wolfheze wordt o.a. aangegeven dat het college zich baseert op onjuiste cijfers. De Beatrixschool voorziet, aldus de werkgroep, een fors verlies aan effectieve leertijd en maakt zich zorgen over extra benodigde menskracht om de veiligheid van de kinderen te bewaken. Inmiddels heeft Dorpsbelang Wolfheze zich tot het college gewend met het verzoek het voorstel aan de raad te herzien.
 
Naar aanleiding van het voorstel en de reacties hierop legt de fractie van de PvdA het college de volgende vragen voor:
 
Antwoord vooraf door het College:
Een groot aantal vragen zijn ook gesteld door D66. Wij verwijzen dan ook naar die beantwoording. Zie ook onze reactie vooraf bij de beantwoording van de vragen van D66.
 
1. Wij verzoeken u de aanspraak die de Pr. Beatrixschool kan maken op uren gymnastiek in de gymzaal in Wolfheze nader te onderbouwen.
 
Zie vraag 2 D66
 
2. Welke instellingen en verenigingen (naast de Beatrixschool) maken gebruik van de gymzaal in Wolfheze? Voor welk aantal uren?
 
Zie vraag 3 D66
 
3. Heeft de gemeente overleg gevoerd met de Beatrixschool en de andere gebruikers over het voornemen de gymzaal in Wolfheze niet te renoveren? Zo Ja, wat is de uitkomst van het gevoerde overleg? Zo, neen waarom is er nog niet overlegd?
 
Zie vraag 1 D66. Met de gebruikers is nog geen overleg geweest.
 
4. Heeft de gemeente overleg gevoerd met Pro Persona over het voornemen de Beatrixschool voor gymnastiekonderwijs door te verwijzen naar de aanwezige gymzaal op het terrein van Pro Persona? Zo Ja, wat is de uitkomst van het gevoerde overleg? Zo, neen waarom is er nog niet overlegd?
 
Zie vraag 4 D66. De gesprekken zijn nog niet afgerond.
 
5. U stelt voor de gymzaal in Wolfheze niet te handhaven. Welke gevolgen heeft dit niet handhaven voor het voortbestaan van de gymzaal?
 
Daarmee wordt het gebouw niet meer gebruikt als gymzaal. Wij nemen andere gebruiksmogelijkheden in het onderzoek mee.
 
Dorpsbelang Wolfheze stelt in de brief aan de raad: “De aantrekkelijkheid van het dorp staat steeds verder onder druk. Voorzieningen die bijdragen aan de sociale samenhang verdwijnen in rap tempo. Hierdoor staan ook andere nog resterende voorzieningen steeds verder onder druk. Het niet kunnen bieden van aantrekkelijk onderwijs in alle facetten maakt dat ouders kiezen voor onderwijs buiten het dorp. De gymzaal maakt daar wezenlijk onderdeel van uit.”
 
6. Deelt u de visie van Dorpsbelang inzake de vermindering van de aantrekkelijkheid en de sociale samenhang van Wolfheze o.a. als gevolg van het niet handhaven van de gymzaal in Wolfheze? Graag een onderbouwd antwoord.
 
Mede om deze reden zijn wij met Pro persona in gesprek en doen wij nu eerst een onderzoek.
 
 
De fractie van de PRD stelde de volgende vragen:
 
Inzake het voorstel om de gymzaal in Wolfheze niet te renoveren de volgende vragen:
 
1. Wat betekent dit voor het gebruik van de gymzaal? Per wanneer is deze niet meer geschikt voor gebruik? 
 
Het gebouw verliest dan de sportfunctie. Momenteel vinden er gesprekken plaats met Pro Persona om de sportvoorziening die Pro Persona op haar terrein heeft, hiervoor in te zetten.
 
2. Wat gaat er met het gebouw gebeuren na sluiting?
 
Het wordt nog nader onderzocht of het gebouw nog functioneel kan worden ingezet binnen het kernareaal. Is dat niet het geval dan wordt het gebouw afgestoten.
 
3. Wat is de reden dat er onlangs toch vernieuwingen en aanpassingen zijn gedaan aan de gymzaal terwijl deze kennelijk afgeschreven wordt?
 
Op het nodige preventief en correctief onderhoud na, zijn er onlangs geen grote vernieuwingen geweest.
 
4. Wat zijn de kosten die gemaakt moeten worden om de gymzaal  toch weer bruikbaar te maken voor school en dorp?
 
Zie vraag 7 van D66
 
5. Wat zijn de kosten om kinderen jaar in jaar uit te vervoeren naar een andere locatie om gymles te kunnen volgen, wanneer blijkt dat Pro Persona geen ruimte beschikbaar heeft?
 
Deze kosten zijn jaarlijks ca € 10.000.

Het bericht Vragen inzake gymzaal Wolfheze snel beantwoord verscheen eerst op PvdA Renkum.

Vragen over de toekomst van de gymzaal in Wolfheze

PvdA PvdA Renkum 29-05-2017 09:44

Naar aanleiding van de situatie met betrekking tot de gymzaal in Wolfheze heeft onze fractie de volgende vragen gesteld aan het College:

In de bijlage bij het voorstel renovatie Gemeentehuis, gymzalen en sporthal Doorwerth van april 2017 wordt op blz. 7 aangegeven dat er in Wolfheze wat betreft bewegingsonderwijs sprake is van een overcapaciteit van 23 klokuren. Het voorstel is de gymzaal in Wolfheze niet te handhaven maar het primair onderwijs door te verwijzen naar de gymzaal op het terrein van Pro Persona.

In een reactie aan de raad op dit voorstel van de werkgroep Dorpshuis van Dorpsbelang Wolfheze wordt o.a. aangegeven dat het college zich baseert op onjuiste cijfers. De Beatrixschool voorziet, aldus de werkgroep, een fors verlies aan effectieve leertijd en maakt zich zorgen over extra benodigde menskracht om de veiligheid van de kinderen te bewaken. Inmiddels heeft Dorpsbelang Wolfheze zich tot het college gewend met het verzoek het voorstel aan de raad te herzien.

Naar aanleiding van het voorstel en de reacties hierop legt de fractie van de PvdA het college de volgende vragen voor: 1. Wij verzoeken u de aanspraak die de Pr. Beatrixschool kan maken op uren gymnastiek in de gymzaal in Wolfheze nader te onderbouwen. 2. Welke instellingen en verenigingen (naast de Beatrixschool) maken gebruik van de gymzaal in Wolfheze? Voor welk aantal uren? 3. Heeft de gemeente overleg gevoerd met de Beatrixschool en de andere gebruikers over het voornemen de gymzaal in Wolfheze niet te renoveren? Zo ja, wat is de uitkomst van het gevoerde overleg? Zo nee, waarom is er nog niet overlegd? 4. Heeft de gemeente overleg gevoerd met Pro Persona over het voornemen de Beatrixschool voor gymnastiekonderwijs door te verwijzen naar de aanwezige gymzaal op het terrein van Pro Persona? Zo ja, wat is de uitkomst van het gevoerde overleg? Zo nee waarom is er nog niet overlegd? 5. U stelt voor de gymzaal in Wolfheze niet te handhaven. Welke gevolgen heeft dit niet handhaven voor het voortbestaan van de gymzaal?

Dorpsbelang Wolfheze stelt in de brief aan de raad: “De aantrekkelijkheid van het dorp staat steeds verder onder druk. Voorzieningen die bijdragen aan de sociale samenhang verdwijnen in rap tempo. Hierdoor staan ook andere nog resterende voorzieningen steeds verder onder druk. Het niet kunnen bieden van aantrekkelijk onderwijs in alle facetten maakt dat ouders kiezen voor onderwijs buiten het dorp. De gymzaal maakt daar wezenlijk onderdeel van uit.” 6, Deelt u de visie van Dorpsbelang inzake de vermindering van de aantrekkelijkheid en de sociale samenhang van Wolfheze o.a. als gevolg van het niet handhaven van de gymzaal in Wolfheze? Graag een onderbouwd antwoord.

Het bericht Vragen over de toekomst van de gymzaal in Wolfheze verscheen eerst op PvdA Renkum.

Bijdrage Richard van Oosterwijk inzake Centrumplan Doorwerth tijdens de commissie Leefomgeving 16 mei 2017

PvdA PvdA Renkum 17-05-2017 18:05

Het raadsvoorstel ‘Masterplan Centrumplan Doorwerth’ wordt vanavond besproken. Het lijkt nog maar zo kortgeleden dat de samenwerkingsverklaring werd ondertekend. Toch gebeurde dat al op 30 januari 2014. Toenmalig wethouder Weeda zette de zaak door het zetten van haar handtekening in gang.

Nu, ruim 3 jaar later ligt er een geadviseerd besluit van het College. Onze fractie is blij dat er een besluit ter bespreking is. De kerngroep Centrumplan Doorwerth heeft onwaarschijnlijk veel werk verzet, de groep nam veel hobbels en soms lastige beslissingen. Diezelfde kerngroep heeft het voor elkaar gekregen dat er steeds minder sceptisch naar het plan werd gekeken. Toen men begon in 2014 was er regelmatig van inwoners te horen dat het toch wel niks zou worden… maar kijk nu eens: er ligt een in Doorwerth breed gedragen plan, criticasters zijn stiller of hebben hun mening bijgesteld. De vernieuwende wijze waarop in Renkum overheidsparticipatie met dit project gestalte krijgt, is niet onopgemerkt gebleven. De landelijke media hebben er meermaals aandacht aan besteed.

In punt 5 van het geadviseerd besluit wordt gesproken over een plan van aanpak. Wij willen het College op het hart drukken met dit plan tempo te maken. Betrek hierbij de Kerngroep Centrumplan Doorwerth. Graag versneld anticiperen op te verwachten procedures, benoem alle mogelijke risico’s. Zorg ervoor dat het bestemmingsplan ruim binnen de 2 jaar is verwezenlijkt, zet zo snel als dat kan de subsidieaanvraag bij de provincie in gang. Er zit grote tijdsdruk op dit project door de gemaakte afspraken met Woonzorg en de eventueel toe kennen provinciale subsidie.

Past het te bouwen aantal woningen in het plangebied binnen het contingent dat de provincie ons heeft toebedacht? Maak daar werk van! Wanneer kunnen de commissie en de raad de grondexploitatie verwachten? Wanneer het bestemmingsplan? Belangrijke punten in het plan van aanpak.

Op korte termijn horen wij ook graag of al duidelijk is welke partijen hun intrek gaan nemen in het nieuw te bouwen LOC/kindcentrum. Het is gepland en heeft ook onze grote voorkeur dat naast de scholen niet alleen de activiteiten die nu in de Poort van Doorwerth plaatsvinden daarin worden uitgevoerd, maar dat ook de kinderopvang, muziekschool etc. onderdak vinden in het nieuwe gebouw. Navraag bij deze partijen leerde ons dat hen wel is gevraagd of er belangstelling was. Op dat moment werd aangegeven dat er actie zou volgen in de vorm van het opstellen van een intentieovereenkomst. De daarbij genoemde datum is inmiddels ruimschoots overschreden. De beoogde partijen hebben niets meer vernomen. Wanneer wordt er met de genoemde partijen verder gesproken?

Voorzitter, ik wil verder gaan met de financiële kant van het verhaal. Er zijn nog wel wat zaken waar aandacht voor moet zijn. Er wordt voorgesteld om € 200.000,- uit de reserve Sociaal Domein te reserveren. Daar hebben wij als PvdA grote moeite mee. Waarom niet uit de algemene reserve? We horen het 1 van de Collegeleden nog zeggen: ‘geld uit het sociaal domein stoppen of investeren we niet in stenen, maar in mensen’. Hier wordt toch duidelijk voor stenen gereserveerd. Het lijkt ons dat eerst de discussie eens moet worden gevoerd over de gewenste hoogte van de reserve Sociaal Domein. Wat gaat er gebeuren als straks toch de grondexploitatie niet rondkomt? Is er dan een plan B? U zult begrijpen dat wij voor de raadsvergadering van 31 mei van plan zijn een motie of amendement voor te bereiden om hier niet de reserve Sociaal Domein voor in te gaan zetten. Wij roepen andere partijen op om op dit punt met ons mee te denken.

Wij zijn blij dat er nog ISV-gelden beschikbaar zijn die bij dit plan kunnen worden ingezet. Met het afboeken van € 220.500,- op de weerstandsreserve kunnen wij leven.

Voorzitter, ik kom tot een afsluiting. Als voetballiefhebber zagen we afgelopen weekeinde dat Feyenoord 18 jaar op een kampioenschap heeft gewacht. De vreugde is daar groot. Wij zien dat Doorwerth al veel langer wacht dan die 18 jaar. Wanneer wordt Doorwerth kampioen?

Het bericht Bijdrage Richard van Oosterwijk inzake Centrumplan Doorwerth tijdens de commissie Leefomgeving 16 mei 2017 verscheen eerst op PvdA Renkum.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.