Nieuws van Lokale Partij Ommen inzichtelijk

19 documenten

Leo Bongers opnieuw lijsttrekker LPO

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen Ommen 27-12-2017 10:18

Op een drukbezochte ledenvergadering van de LPO is Leo Bongers opnieuw gekozen tot lijsttrekker van de LPO bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Op voordracht van het bestuur hebben de leden unaniem ingestemd met zijn lijsttrekkerschap.

Het bestuur heeft de voordracht gedaan op basis van wat Leo Bongers de afgelopen jaren heeft laten zien. Hij is in staat gebleken om kritisch maar ook constructief te zijn. Daarbij heeft hij zoveel mogelijk de dialoog gezocht met zowel de andere politieke partijen als met de inwoners van de gemeente Ommen. Hij heeft zich sterk gemaakt voor de belangen van alle Ommenaren en dat is voor een lokale partij als de LPO van het grootste belang.

De LPO kijkt dan ook met vertrouwen naar de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het aantal leden is weer fors gegroeid, er zijn veel kandidaten voor de verkiezingslijst en de recente ontwikkelingen rond de BOH biedt een lokale partij als de LPO veel perspectieven. De LPO is altijd kritisch geweest over de kosten van de BOH en pleit voor minder bureaucratie en een dienstverlening dichterbij de inwoners van Ommen.

LPO zet nieuwe koers uit voor ambtelijk Ommen

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen Ommen 17-12-2017 10:23

Doordat de gemeente Hardenberg heeft besloten uit de BOH (Bestuursdienst Ommen Hardenberg) te stappen zal de gemeente Ommen de eigen ambtelijke organisatie weer moeten vormgeven.

Al eerder heeft de LPO aangegeven dat de service en dienstverlening aan de inwoners centraal moet komen te staan. Dienstverlening die weer voor 100% moet plaatsvinden op het gemeentehuis van Ommen. Verder wil de LPO minder bureaucratie, minder overhead en ambtenaren die meer betrokken zijn bij Ommen.

Er zal veel georganiseerd moeten worden de komende tijd om er voor te zorgen dat de inwoners zo min mogelijk zullen merken van de ontvlechting van de BOH. Uitgangspunt hierbij is wat de LPO betreft een kleine vaste organisatie die zich vooral richt om de basisdienstverlening aan onze burgers. Denk hierbij o.a. aan paspoorten, rijbewijzen en bouwvergunningen. Voor de overige taken wil de LPO graag dat Ommen gaat samenwerken met andere gemeenten / organisaties en op regiebasis taken gaat inkopen. Door deze werkwijze kan Ommen een kwalitatief goede dienstverlening leveren tegen de laagste kosten. Daarbij vindt de LPO het van het grootste belang dat medewerkers weer de ruimte krijgen en nemen om zelf initiatief te tonen vanuit hun betrokkenheid.

Het organiseren van de ambtelijke organisatie zal een belangrijk thema zijn in het verkiezingsprogramma van de LPO dat in januari 2018 bekend zal worden gemaakt.

Gemeente Hardenberg stapt uit de BOH, LPO ziet kansen

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen Ommen 09-12-2017 22:09

De LPO heeft kennis genomen van de beslissing door de gemeente Hardenberg om een einde te maken aan de BOH (Bestuursdienst Ommen Hardenberg). Vooral het moment en de manier waarop roept grote vraagtekens op.

Wat de LPO betreft klinkt in het besluit vooral frustratie door over het feit dat Ommen niet wil meewerken aan een fusie met Hardenberg. Nu Ommen deze maand weer een eigen burgemeester krijgt is de fusie verder uit zicht en besluit Hardenberg te stoppen met de BOH. Dit besluit biedt echter ook kansen. Kansen om de voordelen te benutten van een kleinschalige gemeente. De LPO wil de dienstverlening weer dichter bij haar inwoners brengen, het eigen gemeentehuis weer volop benutten en minder bureaucratie.

Na 5 jaren lang miljoenen euro’s in de samenwerking gepompt te hebben om daarmee de kosten te verminderen, de kwaliteit te verhogen en de kwetsbaarheid te verminderen zijn er nog onvoldoende resultaten geboekt. Er worden nog steeds veel externe bureaus ingehuurd en er is er geen financieel voordeel te bespeuren. Wat de LPO betreft gaat Ommen met haar nieuwe burgermeester hard werken aan nieuwe samenwerkingsvormen als een alternatief voor de BOH waarin de dienstverlening aan onze inwoners weer centraal staat.

LPO wil beter gebruik van gemeentehuis

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen Ommen 12-11-2017 21:09

De LPO gaat bij de behandeling van de begroting voor 2018 in de gemeenteraad een motie indienen om het college opdracht te geven om beter gebruik te maken van het gemeentehuis in Ommen. Het gemeentehuis in Ommen staat voor de helft leeg en er is sprake van fors achterstallig onderhoud.

In Hardenberg wil men nu het gemeentehuis voor 4 ton gaan verbouwen om plaats te maken voor 80 ambtenaren die moeten verhuizen van het LOC naar het gemeentehuis van Hardenberg. Kosten waar Ommen aan mee moet betalen.

De LPO vindt dit een hele rare gang van zaken. Daarom vraagt de LPO aan het college om eerst te komen met een integraal plan voor de huisvesting van de Bestuurdienst Ommen Hardenberg voor beide gemeentehuizen. Op basis van dit plan moet verder gekeken worden welke aanpassingen er moeten plaatsvinden en wie deze kosten gaat betalen. In dit plan moet ook het achterstallig onderhoud worden meegenomen.

Ook vindt de LPO het belangrijk dat de ambtelijke diensten dicht bij de burger gehuisvest zijn, dus ook in Ommen.

Parkeren oostzijde

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen Ommen 16-05-2017 19:11

De LPO is vanaf het begin geen voorstander geweest van permanente parkeerplaatsen op genoemde locatie. De Voormars was en is onze parkeerplaats voor lang parkeren. De noodzaak is er in onze optiek alleen in hoogseizoen en dan volstaat dus een overloopparkeerplaats.

Als we kijken welke auto's er buiten het hoogseizoen geparkeerd staan zijn dat vooral de auto's van de lokale middenstand. We vinden het daarnaast erg jammer van het zicht op de molen en het museum. Een prachtig plaatje op Ommen wat we niet graag verpest zien door heel veel blik.

Ook blijven we ons zorgen maken over het eventuele sluipverkeer. Ook al wordt de maximale snelheid op de Coevorderweg pas verderop verhoogd naar 70 km per uur voorzien we toch grote problemen met de verkeersafwikkeling. Er is namelijk niet voorzien in afslagen. Juist op de weg die we promoten als de weg om te volgen om het centrum van verkeersdrukte te ontzien gaan we barricades in aanbrengen in de vorm van opstoppingen voor de afslag naar de parkeerplaats. Juist om die reden zullen automobilisten weer eerder kiezen voor de afslag naar het centrum.

Daarom roept de LPO het college op om zich te bezinnen voor te beginnen. Beperk de parkeerplaats tot overloopparkeerplaats. Leg de ingang van de parkeerplaats verder weg van de HM brug Onderzoek of er een afslag te realiseren valt voor het verkeer vanaf de brug wat dan linksaf de parkeerplaats opdraait. Met het huidige voorstel voorziet de LPO veel problemen en ongelukken en daarom zal de LPO daar niet voor kunnen stemmen.

Veilig Thuis IJsselland

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen Ommen 12-05-2017 19:34

Veiligheid en ondersteuning bij huiselijk geweld en kindermishandeling laat te wensen over. De LPO heeft hier onderstaande vragen over gesteld.

21 april is duidelijk geworden dat Veilig Thuis IJsselland niet goed uit de gezamenlijke inspectieronde van de Inspectie voor de gezondheidszorg en de inspectie Jeugdzorg is gekomen. Ze voldoen aan 20 van de 30 gestelde verwachtingen die gesteld zijn in het toetsingskader. Hiermee staan ze op plek 22 van de 24 Veilig Thuis-organisaties. In juli 2016 was al bekend gemaakt aan welke verwachtingen ze moesten voldoen.

In de vorige inspectieronde, eind 2015, scoorde Veilig Thuis IJsselland aanmerkelijk beter. Ze behoorden bij de groep met de beste drie scores. Toen voldeed ze aan 75 % van de gestelde verwachtingen. Nu slechts 67 %. Dit veronderstelt dat er sprake is van een achteruitgang in de vereiste kwaliteit van Veilig Thuis IJsselland. Dit baart de LPO grote zorgen. Immers is Veilig Thuis de organisatie waar inwoners terecht kunnen indien zij zelf of in de directe omgeving te maken hebben met (vermoedens van)huiselijk geweld en kindermishandeling.

In deze ronde voldoen ze niet aan de volgende verwachtingen;

Veilig Thuis draagt zorg voor het opstellen van een veiligheidsplan in alle meldingen waar sprake is van onveiligheid.

Veilig Thuis werkt aantoonbaar samen met ketenpartners op het gebied van ouderen, (licht)verstandelijk beperkte mensen, lichamelijk gehandicapten of anderszins kwetsbare mensen.

Veilig Thuis bepaalt aan de hand van de melding met wie en wanneer contacten in het kader van monitoring worden gelegd.

Veilig Thuis gaat bij de betrokken professionals en/of de betrokken gezinsleden na of de stappen die naar aanleiding van een melding in gang zijn gezet daadwerkelijk worden uitgevoerd.

Veilig Thuis gaat na of de stappen leiden tot het stoppen van het geweld en tot herstel van de veiligheid.

Veilig Thuis rondt onderzoeken binnen vijf dagen en tien weken na ontvangst van de melding af.

Het plan van aanpak wordt intercollegiaal of multidisciplinair opgesteld.

Kinderen worden altijd gezien en gesproken door Veilig Thuis, gesproken in ieder geval wanneer zij zes jaar of ouder zijn

Veilig Thuis betrekt waar mogelijk het informele netwerk van de direct betrokkenen bij het huiselijk geweld, de (kinder)mishandeling of de ouderenmishandeling.

Veilig Thuis heeft een tijdpad tot het behalen van het certificaat voor systematisch kwaliteitsmanagement

De LPO heeft hier de volgende vragen over gesteld;

Hoe kan het zijn dat er sprake is van een achteruitgang van de vereiste kwaliteit van Veilig Thuis IJsselland? Immers scoren zij nu slechter dan in de eerdere inspectieronde; 67% tegenover 75 % van de verwachtingen wordt voldaan. Ze eindigen momenteel op plek 22 van de 24. Tijdens de eerste ronde behoorden ze tot de Veilig Thuis-organisaties met de beste 3 scores.

Hoe stuurt het college op het beleid en de resultaten van Veilig Thuis IJsselland? Was het college reeds op de hoogte dat er aan 33% van de verwachtingen niet voldaan kon worden?

In het bericht van de gemeente Ommen wordt beschreven dat Veilig Thuis IJsselland momenteel een verbeterplan opstelt.Welke invloed heeft de gemeente Ommen op dit verbeterplan?

Veilig Thuis IJsselland wordt uitgevoerd door Kadera aanpak huiselijk geweld en Jeugdbescherming Overijssel. Op welke wijze heeft de gemeente Ommen toezicht op deze beide organisaties?In er nog voldoende vertrouwen in beide organisaties om deze belangrijke taak uit te voeren?

In de mail die aan de raad is gestuurd op 21 april staat beschreven dat er al diverse acties zijn ingezet als doorontwikkeling van Veilig Thuis IJsselland. De LPO wil graag weten welke acties dit concreet zijn en op welke concrete termijn dit leidt tot verbetering.

Hoe wordt op dit moment de veiligheid van inwoners geborgd als er sprake is van (vermoedens van) huiselijk geweld, kindermishandeling danwel oudermishandeling? Immers worden aan bepaalde vereiste verwachtingen niet voldaan zoals de borging van samenwerking met ketenpartners op het gebied van ouderen,(licht)verstandelijk beperkte mensen, lichamelijk gehandicapten of anderszins kwetsbare mensen en het zien en spreken van kinderen die betrokken zijn bij de meldingen.

In de mail namens wethouder Scheele wordt beschreven dat er tevens een regionaal rapport is opgesteld aangaande Veilig Thuis IJsselland.De LPO hecht waarde aan dit rapport en wil dit graag ontvangen op korte termijn.

LPO daagt u uit!

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen Ommen 23-12-2016 13:01

Er is in Ommen veel gebeurd de laatste jaren. Door foute keuzes en de crisis heeft Ommen veel geld verloren. De financiële positie staat, mede door de Drieslag, zwaar onder druk.. De reserves zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. De belastingen zijn ondertussen al fors verhoogd, zowel voor inwoners, toeristen als forensen. Ook de zelfstandigheid als gemeente staat ter discussie. Wat moet er gebeuren om het huishoudboekje weer op orde te krijgen? Welke maatregelen kunnen er genomen worden? Welke investeringen moeten er wel en welke investeringen moeten er niet gedaan worden de komende jaren?

Over ruim een jaar, in maart 2018, zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Omdat we in 2017 al volop aan de gang gaan met de voorbereidingen op deze verkiezingen is de Lokale Partij Ommen op zoek naar mensen, jong en oud, die zich hiervoor willen inzetten.

De LPO is een partij die zich sterk maakt voor het algemene belang van Ommen, voor de kern maar ook voor het buitengebied. De LPO is niet links of rechts en respecteert ieders geloof en maatschappijvisie. Wel is de LPO kritisch ten aanzien van het gevoerde beleid maar wil daarbij graag een constructieve bijdrage leveren aan verbeteringen.

De LPO daagt u uit om mee te denken en mee te doen. Dat kan als lid van onze partij maar ook als bestuurslid of lid van de schaduwfractie. Misschien wilt u ook wel actief zijn als (plaatsvervangend) commissielid of gemeenteraadslid. Dit is uw kans! Blijft het bij mopperen en klagen of gaan we er gezamenlijk iets beters van maken?

Als u de handschoen wilt oppakken dant kunt u voor meer informatie contact opnemen met de fractievoorzitter van de LPO, Leo Bongers. Hij is bereikbaar via leobongers@gmail.com. Ook houdt de LPO regelmatis een inloopuurtje waar iedereen van harte welkom is.

Donderdagavond 23 juni jl. heeft de Gemeenteraad van Ommen de kadernota 2017 behandeld. Bekijk de bijdrage van de LPO fractie.

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen VVD CDA PvdA Ommen 29-06-2016 19:01

Kadernota 2017

De Kadernota dient als richtinggevend document  voor het komende begrotingsjaar en de drie volgende jaren. Gelukkig is het College in haar bewoordingen zich er van bewust dat de strategische kaders voor de komende vier jaren in het teken moeten staan van de financiële positie van de gemeente Ommen.

Helaas zien wij dit besef niet terug in de aangeboden kadernota 2017. Het College komt zelf niet verder dan wat “laaghangend fruit” en ondoordachte maatregelen als verhoging van de toeristenbelasting met 20%, een extra verhoging van de onroerende zakenbelasting, verhoging van de hondenbelasting, het schrappen van vervoer schoolzwemmen en bewegingsonderwijs. En voor het overige mogen de raadsleden en burgers zelf de bezuinigingsvoorstellen invullen, onder het mom van burgerparticipatie.

Het klinkt zo mooi: zelf bepalen hoe de financiën voor de komende jaren ingevuld moeten worden.

In eerste instantie denk je dan natuurlijk al snel aan allerlei leuke en nuttige voorzieningen in onze gemeente.  Per slot van rekening presenteert de wethouder van financiën elk jaar een “overschot” wat gebruikt kan worden voor leuke dingen.

Goede speelplaatsen in het centrum, goed onderhouden fietspaden, behoud van het Tinnen Figuren Museum,  voldoende parkeerplekken voor auto’s en fietsers, goed onderhouden wegen in het buitengebied, goede verkeersregulering op de Vechtbrug en in het Centrum etc. etc.

Echter niets van dit alles!

In plaats van te kiezen uit aantrekkelijke onderwerpen mag men nu meedenken over bezuinigingen in het kader van een zogenaamd financieel herstelplan. Nog geen anderhalf jaar geleden hadden we ook al een financieel herstelplan met het doel dat, ik citeer de motie “meerjarenbelastingplan” van de coalitiepartijen: het CDA, PvdA, VVD en D66:

Ommen als gemeente voldoende geld investeert in de zorg;

Ommen een gemeente moet blijven met goede voorzieningen voor jong en oud;

Ommen blijven investeren om een groene gastvrije gemeente te blijven;

Ommen ook de komende jaren een structureel sluitende begroting kan garanderen.

Hiertoe is er afgelopen jaren flink bezuinigd op o.a. sport en cultuur, onderhoud wegen, openbaar groen en zijn de belastingtarieven met tientallen procenten zijn verhoogd.

Ondanks dit alles is het College er niet in geslaagd om een positieve begroting te laten zien. Voor dit jaar is wederom een verlies voorzien en wel ruim € 2.354.000,-

Tientallen miljoenen euro’s van de gemeente Ommen zijn afgelopen jaren als sneeuw voor de zon verdampt.

De CDA wethouder van Financiën, dhr. Scheele, wist tot voor kort de miljoenen verliezen te camoufleren en af te dekken door een greep in pot van de reserves. Had Ommen in 2010 ten tijde van het aantreden van wethouder Scheele nog ruim 36 miljoen aan reserves.

Echter anno 2016 is de pot met reserves is leeg. Maar voor de wethouder van Financiën is dit alles geen probleem want die heeft een nieuwe “snoeppot” ontdekt en wel de zorg. Na flinke bezuinigingen op de zorg, onder leiding van diezelfde wethouder Scheele,  is er in 2015 een ‘overschot’ op de zorg van maar liefst 1,1 miljoen euro.

Voor de Lokale Partij Ommen is dit onacceptabel; wij vinden dat geld voor de zorg ook voor de zorg gebruikt moet worden en niet als financiële gatenvuller voor wanbeleid. Missers als de stationsweg, de vechtbrug, de Rotbrink, aanbesteding vernieuwbouw Vechtdalcollege, het Centrum en het inschakelen van veel ‘bureautjes’, externe specialisten en ander ingehuurd personeel hebben Ommen aan de rand van de financiële afgrond gebracht. Of zoals wethouder Scheele het zelf in zijn eigen column zegt: “Ommen dreigt financieel vast te lopen” En nu mag de burger het oplossen.

Wij als Lokale Partij Ommen willen de burgers de vrijheid niet ontnemen om mee te denken aan een zogenaamd financieel herstelplan. Echter wat ons betreft liggen de oplossingsrichtingen op een ander terrein dan het College nu voorstelt. Dus geen extra belastingverhogingen voor de eigenaren van woningen, toeristen, hondenbezitters en hogere leges of het schrappen van zwem- en gymvervoer.

Houdt Ommen aantrekkelijk om te wonen en recreëren! Zie de resultaten van het beleid van afgelopen jaren: “Ommen landelijk de grootste stijger als het gaat om de woonlasten”!  zie Stentor.

Het motto van de LPO  is ‘Tering naar de nering’.

Zorg voor meer efficiency in je eigen organisatie in plaats van meteen de kosten bij de burgers en de toeristen neer te leggen. Bestuursdienst Ommen – Hardenberg, lees het ambtelijke apparaat, heeft in 2015 voor bijna 7 miljoen euro aan adviseurs en personeel van derden ingehuurd. Tegelijkertijd zijn er 26 mensen in de Bestuursdienst boventallig. Kan dit niet anders georganiseerd worden? Zoals de bestuursdienst zelf al aangeeft is ruim 80% van de begroting personeelskosten. Dan mag je toch verwachten dat het door de gemeenten Ommen en Hardenberg gefinancierde mobiliteitsbureau meer daadkracht kan laten zien.

Zet de investering voor een zogenaamd Kindplein on hold. Het Kindplein kan, zoals het College zelf voorstelt, met gemak voor een periode van twee jaren naar achteren worden verschoven. Maar dan nu ook geen voorbereidingskosten maken ter grootte van 200.000 euro. Pas als het geld er weer is en de reserves voldoende zijn aangevuld kunnen we overgaan tot investeringen. Uiteraard wel noodzakelijke maatregelen nemen zodat de huisvesting van de scholen voor de komende jaren voldoende op peil is en geborgd.

Schrap de investering voor het bouwen van een extra sporthal van bijna 3 miljoen euro.

Met de demografische ontwikkelingen, lees: minder jeugd, zien wij voor de langere termijn niet de noodzaak van een extra sporthal. De huidige knelpunten kunnen wat ons betreft creatief opgelost worden; bijvoorbeeld meer zwemmen, zomers in het prachtige buitenbad de Olde Vechte en in de winter in de Carrousel.  En zo nodig een tijdelijke voorziening.

Schrappen combinatiefunctionarissen, zie motie LPO d.d. 12 november 2015.

Vervoer schoolzwemmen en gymnastiekonderwijs . Maar ga wel met de schoolbesturen in overleg over eventuele goedkopere alternatieven vervoersvormen of anderszins.

Schrap het Energieloket; dat is geen taak van de gemeente! Maar wel investeren duurzaamheid en besparingen voor de toekomst. Dus het vervangen van de openbare verlichting door LED lampen moet door gaan.

Capaciteit afdeling Vergunningverlening bouw- en woningtoezicht formatie aanvullenmet boventalligen en interne efficiency.

Geen bureautjes inschakelen voor informatiebijeenkomsten en presentaties laten verzorgen. Maak medewerkers proceseigenaar, materiedeskundige en zeker verantwoordelijk voor de informatievoorziening aan de Raad en het College. Uiteraard zo nodig opleiding en training faciliteren.

En als we minder investeren hebben we ook minder ambtenaren en minder externe bureautjes nodig, het mes snijdt aan twee kanten. Inmiddels lopen de projecten Vlierlanden, Boerenerven, Centrumontwikkeling, Haven West. En door het Kindplein on hold te zetten, de extra sporthal te schrappen moet er heel veel projectmatig capaciteit vrij komen. Deze vrijgekomen capaciteit kan elders worden ingezet en/of worden afgebouwd.

????

Ten slot willen we bij deze meerjaren strategie voor de gemeente Ommen nogmaals aandacht vestigen op het bedrijventerrein de Rotbrink. Het hanteren van realistische grondprijzen is naar onze mening een absolute voorwaarde om verkopen van kavels te kunnen realiseren en toekomstige afwaarderingen van de grond te voorkomen. Wij achten een m ² prijs 50 – 60 euro als marktconform en reëel.

LPO uit forse kritiek op financieel herstelplan Ommen

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen CDA Ommen 19-06-2016 09:19

De Lokale Partij Ommen is niet te spreken over de manier waarop het college omgaat met de financiële situatie van de gemeente. De partij schreef er onderstaand stuk over:

Wat een mooie gedachte toch van het College van Ommen om u in de gelegenheid te stellen om zelf te bepalen hoe de financiën voor de komende jaren ingevuld moeten worden.

U denkt natuurlijk al snel aan allerlei leuke en nuttige voorzieningen in onze gemeente. Goede speelplaatsen in het centrum, goed onderhouden fietspaden, behoud van het Tinnen Figuren Museum, goed onderhouden schoolgebouwen, voldoende parkeerplekken voor auto’s en fietsers, goed onderhouden wegen in het buitengebied, goede verkeersregulering op de Vechtbrug en in het Centrum etc. etc. En niet te vergeten verlaging van de belastingen op de huizen en van de toeristen- en forensenbelasting. Op deze wijze blijft Ommen een aantrekkelijke gemeente voor de Ommenaren en voor de toeristen.

Echter niets van dit alles!

In plaats van een keuze uit genoemde aantrekkelijke onderwerpen mag u nu meedenken over zware bezuinigingen in het kader van een zogenaamd financieel herstelplan.

Waarom een financieel herstelplan zult u misschien denken; er is de afgelopen jaren toch al zoveel ingeleverd en de belastingen worden al verhoogd? Ja maar ondanks het feit dat er afgelopen jaren flink is bezuinigd op o.a. sport en cultuur, onderhoud wegen, openbaar groen en de belastingtarieven met tientallen procenten zijn verhoogd is het College er niet in geslaagd om een sluitende begroting te presenteren. Voor dit jaar is opnieuw een verlies voorzien en wel van ruim € 2.354.000,-

Tientallen miljoenen euro’s van de gemeente Ommen zijn afgelopen jaren als sneeuw voor de zon verdampt.

De CDA wethouder van Financiën, de heer Scheele, wist de miljoenen aan verliezen te camoufleren en af te dekken door een greep te doen in de pot van de reserves. Ommen had in 2010 bij het aantreden van wethouder Scheele nog ruim 36 miljoen aan reserves. In 2016 is de pot met reserves helemaal leeg.

Maar voor de wethouder van Financiën is dit alles geen probleem want die heeft een nieuwe “snoeppot” ontdekt en wel de pot voor de zorg. Na flinke bezuinigingen op de zorg, onder leiding van diezelfde wethouder Scheele,  is er in 2015 een ‘overschot’ op de zorg van maar liefst 1,1 miljoen.

Voor de Lokale Partij Ommen is dit onacceptabel; wij vinden dat geld voor de zorg ook voor de zorg gebruikt moet worden en niet voor financiële tekorten door wanbeleid. Missers als de Stationsweg, de Vechtbrug, de Rotbrink, aanbesteding vernieuwbouw Vechtdalcollege, het Centrum en het inschakelen van veel ‘bureautjes’, externe specialisten en ander ingehuurd personeel hebben Ommen aan de rand van de financiële afgrond gebracht. En nu mag u als burger komen vertellen hoe de gemeente Ommen dit kan oplossen. Burgerparticipatie? De LPO vindt dit meer de hang yourself methode.

Wij als Lokale Partij Ommen willen u de vrijheid niet ontnemen om mee te denken aan dit zogenaamde financieel herstelplan. Echter wat ons betreft liggen de oplossingsrichtingen op een ander terrein dan het College nu voorstelt. Geen extra belastingverhogingen voor de eigenaren van woningen, toeristen, hondenbezitters en hogere leges.  Houdt Ommen aantrekkelijk om te wonen en recreëren!

‘Tering naar de nering’ is het motto van de LPO. Zorg voor meer efficiency in je eigen organisatie in plaats van meteen de kosten bij de burgers en de toeristen neer te leggen.

De Bestuursdienst Ommen – Hardenberg (BOH), lees het ambtelijke apparaat, heeft in 2015 voor bijna 7 miljoen euro aan adviseurs en personeel van derden ingehuurd. Tegelijkertijd zijn er 26 mensen in de Bestuursdienst boventallig. Kan dit niet anders georganiseerd worden?  Daarbij rapporteren ze een overschot van ruim 1 miljoen die de BOH zelf wil houden, terwijl Ommen een groot tekort heeft.

Zoals de bestuursdienst zelf al aangeeft is ruim 80% van de begroting personeelskosten. Dan mag je toch verwachten dat het door de gemeenten Ommen en Hardenberg gefinancierde mobiliteitsbureau meer daadkracht kan laten zien.

En voor een echt en krachtig financieel herstel is bovenal ook capabele leiding nodig die dit alles goed aanstuurt en coördineert. De negatieve resultaten van de afgelopen 6 jaren en de vernietigende conclusies in het BMC-advies over de financiële situatie van Ommen zouden de Wethouder van financiën toch te denken moeten geven.

De Lokale Partij Ommen is er in ieder geval wel uit: deze wethouder is niet in staat gebleken om de financiën voor Ommen goed te beheren en heeft ons aan de rand van de financiële afgrond gebracht. Ook is er niet de verwachting dat hij dit in de toekomst beter zal doen. Misschien kunt u de wethouder een handje gaan helpen!

Gaat de Rotbrink Ommen de kop kosten?

Lokale Partij Ommen Lokale Partij Ommen Ommen 10-11-2015 22:15

Bijdrage van de LPO fractie, 12 november 2015, aan de behandeling van de begroting 2016.

De LPO wil de behandeling van de begroting 2016 graag starten met de vraag waarmee wij geëindigd zijn bij de evaluatie van de Bestuursdienst Ommen – Hardenberg, lees het ambtelijke apparaat. Naar aanleiding  van een geweldige goednieuws show op een externe locatie en gepresenteerd door een extern bureau heeft de LPO op 1 oktober 2015 de volgende vraag aan het College gesteld: “ Krijgt Ommen van het College een sluitende begroting aangeboden met gelijkblijvende of misschien wel lagere lasten voor de inwoners?”

We kregen toen geen antwoord van het College. Maar het antwoord wordt met de begroting voor 2016 wel heel erg duidelijk. De goednieuws show ten spijt zullen de inwoners wederom ‘getrakteerd’ worden op een forse lastenverhoging. En uit de begroting blijkt nog meer slecht nieuws; wederom een verlies voor volgend jaar, naar verwachting is het verlies inmiddels opgelopen naar ruim 1,8 miljoen euro.  Het College spreekt in dit kader slechts van een incidenteel verlies. Maar ja, wat is nog incidenteel te noemen als er 6 jaren achtereen, jaar op jaar, een miljoenverlies wordt geleden. En dat nadat er al tientallen miljoenen euro’s uit de reserves is gehaald, de lasten voor de inwoners en bedrijven zijn verhoogd en er stevig is bezuinigd op de sport, cultuur en recreatie.

Voorzitter, hoe kan het toch dat Ommen het zo slecht doet? Gewoon even een paar feiten:

Ommen had aan woonlasten en belastingdruk in 2015 €719 per huishouden terwijl dat in 2014 nog €666 was. En als je dat dan vergelijkt met de gemeente Dalfsen waar de lasten slechts zijn gestegen van €620 in 2014 euro naar €635 in 2015.

En daar waar je dan hoopt en verwacht van een goed bestuur dat er weer een mooi perspectief voor de toekomst wordt geboden, worden we alweer teleurgesteld. Want pas in het jaar 2019 lijkt er weer een positief resultaat te ontstaan van, schrik niet, slechts €37.000. Het perspectief komt steeds verder weg te liggen en ondertussen blijven de lasten maar stijgen. Zo gaat de OZB de komende jaren met bijna 25% omhoog.

Als u nu denkt het College er alles aan gelegen is om de lasten voor de burger te verlagen dan moet ik u weer teleurstellen. Sterker nog, er wordt alles in werk gesteld om zoveel als mogelijk lasten rechtstreeks naar de burgers toe te rekenen.

Ik citeer twee voorbeelden uit de begroting van 2016:

Andere uren toerekening aan afval, extra jaarlijkse kosten burgers €63.000,-

Extra toerekening kosten aan de riolering, extra jaarlijkse kosten burgers €100.000,-

De LPO wil juist lastenverlichting voor de burger en heeft  daartoe een tweetal moties voorbereid.

Maar wat de LPO nog de meeste zorgen baart zijn de enorme risico’s die de gemeente draagt als gevolg van enorme prestigieuze  projecten waaronder de Drieslag.  Helaas kent Ommen te veel risico’s om ze hier in 10 minuten allemaal te behandelen.

Een van de grootste financiële risico’s vormt het voormalige sportpark de Rotbrink.

Het voormalig sportpark “de Rotbrink”, wat als onderdeel van De Drieslag omgebouwd is tot bedrijventerrein, staat financieel zwaar onder water. Afgelopen jaren is er geen kavel meer verkocht maar is het terrein wel belast met een leningenpakket van meer dan 11 miljoen euro. Bij de zogenaamde afhechting van De Drieslag in 2011 is al een verlies geconstateerd van meer dan €20 miljoen. Bij deze afhechting is de bedrijfsvoering van het bedrijventerrein de Rotbrink volledig in handen gekomen van de gemeente Ommen. De gemeente is daarmee ook voor 100% verantwoordelijk voor de verliezen.

Afgezien van enkele bedrijven die uit het Havengebied die door gemeente zijn uitgekocht voor (te) forse bedragen als ze naar de Rotbrink wilden verhuizen, is er nauwelijks meer iets verkocht.

Begin 2015 heeft uiteindelijk een economisch onderzoeksbureau geconstateerd dat in Ommen voor de komende 10 jaren maximaal 6 hectare nodig is aan nieuwe bedrijventerreinen. En aangezien de Rotbrink alleen al over 14 hectare netto uit te geven terrein beschikt, kan iedereen nagaan dat Ommen op de verkeerde weg zit.

Naar aanleiding van dit rapport heeft de Lokale Partij Ommen bij de behandeling van de meerjarenbegroting in het voorjaar opnieuw extra aandacht gevraagd voor deze problematiek. Het College gaf toen aan dat bij de behandeling van de begroting van 2016 er een plan van aanpak zou liggen. Tot onze grote teleurstelling is er bij de begroting geen enkel plan van aanpak te ontdekken.

Sterker nog, 2 weken voor de behandeling van de begroting wordt door het College getracht de Raad het zwijgen op te leggen onder het  mom van geheimhouding. In het belang van Ommen doet de LPO aan dat soort spelletjes niet mee. De Ommenaren hebben er recht op te weten hoe Ommen er financieel voorstaat. We hebben afgelopen jaren maar al te vaak gezien waar deze achterkamertjespolitiek toe leidt. Verdoezelen van de kosten, beschermen van de verantwoordelijke bestuurders en kosten voor zich uit schuiven.

Toch wel vreemd  dat er 4 jaren niets is gebeurd en op het moment dat de LPO de zaak aan de orde stelt het College in actie komt met, …….geheimhouding!

Het College is klaarblijkelijk drukker geweest met realiseren van zorgwoningen in beschermd natuurgebied dan het oplossen van de leegstad op de Rotbrink.

Ondertussen lopen de kosten van het park, bestaande uit rente en beheerskosten, alleen maar op. En wat dacht u van de waarde van de grond op de Rotbrink?

Vragen aan het College:

Onderschrijft u de uitkomsten van het onderzoeksbureau dat er voor de komende 10 jaren maximaal 6 hectare berdrijventerreinen in Ommen nodig is?

Wat is de financiële consequentie voor Ommen van het afboeken van het te veel aan bedrijventerreinen?

Al met al komt de Gemeente Ommen steeds meer in de financiële gevarenzone. Ook onze eigen accountant ziet naast de vele, verlieslatende, incidentele posten een groot financieel risico voor de Rotbrink. Bovendien laten alle relevante financiële kentallen van de accountant een negatieve trend zien, zowel qua weerstandvermogen als ook de risico’s.

Nu de portemonnee van de gemeente leeg is vraagt de LPO zich af of Ommen de komende jaren nog wel de Zorg kan bieden waar de bewoners  recht op hebben. Of moeten de mensen hier ook nog verder op inleveren?

Het Provinciebestuur heeft afgelopen jaren al haar zorgen geuit over het zogenaamd sluitend maken van de begroting.

In het tempo waarop het College de afgelopen en de komende jaren Ommen verlies laat lijden komt de status van artikel 12 gemeente voor Ommen wel heel dichtbij. En dan te bedenken dat Ommen één van de rijkere  gemeenten van Nederland was.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.