Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn over CDA inzichtelijk

4 documenten

Parkeren Apeldoorn West

CDA CDA Apeldoorn 18-03-2020 19:46

Afgelopen donderdag 12 maart is in de raadsvergadering “Parkeren Apeldoorn West” aan de orde geweest. Het voorstel van het college, om de huidige twee velden van AGOVV blijvend beschikbaar te houden voor bezoekers van Apenheul, is met een grote meerderheid aangenomen. Het college had verschillende mogelijkheden onderzocht en kwam tot de conclusie dat de andere opties te duur en/of qua natuur niet verenigbaar zijn, om als parkeerplaats te worden ingezet. De twee velden werden al een paar jaar gebruikt als overloopparkeerplaats voor Apenheul. Sinds de in gebruik name van deze velden zijn de klachten over het parkeren verdwenen, maar de verkeersdrukte niet. De AGOVV locatie werd twee jaar geleden als tijdelijk gepresenteerd met een uitloop van maximaal 5 jaar. Deze AGOVV locatie is voor de drie wijkraden (Berg en Bos, De Sprengen, Brink en Orden) en de Werkgroep Asselsestraat moeilijk te accepteren. Daarom kwam Lokaal Apeldoorn met een motie om deze variant een stuk draaglijker te maken voor de bewoners. In deze motie, die massaal werd gesteund, wordt de wethouder opgeroepen om te werken aan een betere verkeersdoorstroming in Apeldoorn West. Daarbij wordt ook het woon- en werkverkeer meegenomen, omdat dit voor meer verkeershinder zorgt dan de bezoekers van Apenheul. Het CDA heeft deze motie ook gesteund en verwacht dat deze motie zeker een bijdrage kan leveren aan een betere verkeersdoorstroming. Henk Verheul

Parkeren Apeldoorn West

CDA CDA Apeldoorn 18-03-2020 19:46

Afgelopen donderdag 12 maart is in de raadsvergadering “Parkeren Apeldoorn West” aan de orde geweest. Het voorstel van het college, om de huidige twee velden van AGOVV blijvend beschikbaar te houden voor bezoekers van Apenheul, is met een grote meerderheid aangenomen. Het college had verschillende mogelijkheden onderzocht en kwam tot de conclusie dat de andere opties te duur en/of qua natuur niet verenigbaar zijn, om als parkeerplaats te worden ingezet. De twee velden werden al een paar jaar gebruikt als overloopparkeerplaats voor Apenheul. Sinds de in gebruik name van deze velden zijn de klachten over het parkeren verdwenen, maar de verkeersdrukte niet. De AGOVV locatie werd twee jaar geleden als tijdelijk gepresenteerd met een uitloop van maximaal 5 jaar. Deze AGOVV locatie is voor de drie wijkraden (Berg en Bos, De Sprengen, Brink en Orden) en de Werkgroep Asselsestraat moeilijk te accepteren. Daarom kwam Lokaal Apeldoorn met een motie om deze variant een stuk draaglijker te maken voor de bewoners. In deze motie, die massaal werd gesteund, wordt de wethouder opgeroepen om te werken aan een betere verkeersdoorstroming in Apeldoorn West. Daarbij wordt ook het woon- en werkverkeer meegenomen, omdat dit voor meer verkeershinder zorgt dan de bezoekers van Apenheul. Het CDA heeft deze motie ook gesteund en verwacht dat deze motie zeker een bijdrage kan leveren aan een betere verkeersdoorstroming. Henk Verheul

Steun de petitie van Red Gelderland.

SP SP CDA Apeldoorn 05-12-2019 19:32

De regering onder leiding van Rutte probeert op allerlei manieren het stikstofprobleem aan te pakken. Zelfs de natuurgebieden zijn niet meer veilig, terwijl juist die natuurgebieden al zo onder druk staan.Natura 2000- gebieden zijn in het leven geroepen om natuurwaarden te beschermen. Die bescherming kunnen we niet zomaar afschaffen omdat het nu niet uitkomt.

Vorige maand diende Frank Futselaar, Tweede Kamerlid voor de SP, een

https://apeldoorn.sp.nl/nieuws/2019/12/steun-de-petitie-van-red-gelderland
motie in. Deze motie, waarin wordt opgeroepen om op geen enkele manier te tornen aan de Natura 2000-gebieden, heeft het helaas niet gehaald.

Het doel om natuurgebieden aan te wijzen als Natura 2000 -gebied is dat diersoorten, maar ook typen natuur, zoals heide en oude bossen beschermd worden.

Natura 2000 gebieden moeten we niet laten boeten voor het Stikstof probleem. Steun de petitie van Red Gelderland.

Dat deze motie voor Gelderland een erg belangrijke motie was blijkt wel uit het bericht dat de gedeputeerd Peter Drenth (CDA) van de provincie Gelderland aangeeft dat er geen taboe rust op het weghalen van Natura 2000 -gebieden.  

De keuzes die gemaakt worden zijn niet te begrijpen. Lelystad AirPort wordt er op allerlei manieren doorgedrukt, waarvan ook nu weer vraagtekens gezet kunnen worden bij het nieuwe milieurapport. Het openbaar vervoer wordt elk jaar weer duurder. Shell die geen winstbelasting hoeft te betalen maar wel 10 miljoen subsidie krijgt.

En nu zou het zelfs mogelijk kunnen zijn om het Natura 2000 -label van natuurgebieden weg te halen, zodat deze gebieden minder bescherming krijgen.

De werkgroep Red Gelderland is een online petitie gestart. Red Gelderland roept de provincie Gelderland op zich maximaal in te zetten om de status van Natura-2000 gebied te behouden en de conditie van de natuur te verbeteren.

SP Apeldoorn steunt de petitie van Red Gelderland dan ook volmondig en roept iedereen om dit ook te doen

Steun de petitie hier en blijf van onze natuur af.

Henri kerkdijk

SP Apeldoorn 

Trans­port­be­drijf nabij kwetsbare natuur mag toch uitbreiden

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren PvdA CDA Apeldoorn 19-10-2019 00:00

Eind mei haalde de Raad van State resoluut een streep door het PAS (Programmatische Aanpak vermindering Stikstofdepositie), een maatregel van de overheid om vergunningen af te kunnen geven voor het bouwen en/of uitbreiden van wegen, woonwijken, stallen en bedrijven nabij kwetsbare natuurgebieden door een vereenvoudiging van de regels en stikstofmetingen. Dit verhaal kennen we. We weten ook dat de stikstofproblematiek veroorzaakt is door de verontreiniging van de lucht door de veeteelt, de industrie, de bouw en het verkeer en dat dit met name voor natuurgebieden desastreuze gevolgen heeft. We hebben niet heel veel natuur meer in Nederland. Eind jaren '70 heeft Nederland een handtekening gezet onder een Europese afspraak om de kwetsbare natuur die we nog hebben te beschermen. Deze natuur werd aangewezen als Natura 2000-gebied en in de buurt ervan mocht niet meer worden gebouwd. U snapt nu ook hoe krom de PAS-regeling is die op initiatief van CDA en PvdA in 2015 werd ingevoerd om alsnog de bouw van stallen, industrie, woonwijken en wegen in de directe omgeving van Natura 2000-gebieden mogelijk te maken. Gelukkig heeft de Raad van State daar nu een stokje voor gestoken en liggen alle bouwprojecten sindsdien stil. Alle???? Nee helaas. De gemeente Apeldoorn heeft een transportbedrijf uit Uddel, gevestigd op 160 meter afstand van een Natura 2000-gebied, toestemming gegeven om uit te breiden. Om deze uitbreiding mogelijk te maken zullen ook nog eens 30 bomen worden gekapt. De gemeente gedoogt hiermee een illegale uitbreiding van het bedrijf uit de jaren '90 en keurt daarnaast een verdere uitbreiding goed, ten koste van 30 bomen. Bovendien zal er ook een substantiële toename van stikstofuitstoot zijn door de toename van het aantal vrachtwagens, op 160 meter van een kwetsbaar natuurgebied. Wat wij dan ook niet snappen is dat, op onze fractie en de SP na, de gehele gemeenteraad vóór dit plan heeft gestemd. De Partij voor de Dierenfractie Gelderland gaat nu vragen stellen over deze zeer zorgelijke situatie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.