Nieuws van politieke partijen in Beesel inzichtelijk

80 documenten

Coalitie weigert openlijk debat

Samen Verder Samen Verder Beesel 05-02-2024 20:50

In de Wederikstraat worden woningen gebouwd voor urgent woningzoekenden die hier maximaal twee jaar mogen blijven wonen. De bewoners van de Wederikstraat hebben via een WOO-procedure alle stukken opgevraagd. Ook de raad heeft de stukken ontvangen. Wij, Samen Verder Beesel, hebben de stukken bestudeerd en constateren dat we wezenlijke informatie missen. Zijn niet alle stukken vrijgegeven of wordt iets verzwegen?

Om dit boven water te krijgen hebben we voor de raadsvergadering van januari een interpellatiedebat aangevraagd. Anders dan de naam doet vermoeden is dit niet echt een debat maar een middel om vragen te stellen, om informatie te krijgen. Een interpellatiedebat gaat door als minimaal drie raadsleden uit twee verschillende politieke partijen dit steunen. We hadden dus nog één raadslid van een andere partij nodig.

Waarom wilden we dit debat? In het voortraject werd de locatie Wederikstraat stellig afgewezen door het college vanwege de sociale problemen in die wijk. In mei 2022 werd toch besloten tot een verkenning Wederikstraat inclusief een onderzoek naar de sociale problematiek. Wat schetst onze verbazing? In alle verdere stukken werd hierover niet meer gerept. Het onderzoek ontbreekt, de resultaten ontbreken, de conclusies ontbreken. Heeft het onderzoek wel plaatsgevonden? Volgens Samen Verder Beesel voldoende reden dus om hier in alle openbaarheid vragen over te stellen.

De raadsleden van het CDA, VLP en de Beeselse Lijst vonden dit echter niet nodig. De uitleg van Samen Verder Beesel waarom dit debat noodzakelijk was, werd tijdens de vergadering al meteen onderbroken door de Beeselse Lijst. De Beeselse Lijst vond dat de uitleg te inhoudelijk was en vond bovendien dat het proces met betrekking tot woningen eerst afgerond moest worden. Nou, dan snap je het dus niet. De locatie Wederikstraat was al definitief dus die procedure is klaar. En ja, om het belang van het interpellatiedebat aan te geven, heeft Samen Verder Beesel het voorbeeld van het ontbrekende onderzoek genoemd. Ondanks dat Rian Janssen van Samen Verder Beesel aangaf dat dit voorbeeld bedoeld was om het belang van het debat aan te geven, werd ze even later het woord ontnomen door de burgemeester. De oproep aan de andere raadsleden om hun verantwoordelijkheid als gekozen vertegenwoordiger te nemen kon, daardoor niet meer gemaakt worden.

Conclusie: de kans om de aanvraag voor een interpellatiedebat te onderbouwen werd Samen Verder Beesel ontnomen. De vraag die blijft hangen is: wat weten we niet of mogen we niet weten? En de coalitie, die sluit zijn ogen en weigert een openlijk debat.

Veiligheid, een breed begrip

VLP VLP Beesel 11-12-2023 10:57

De laatste maanden bereiken de VLP steeds meer signalen inzake overlast en het gevoel van onveiligheid in onze gemeente. Inwoners en ondernemers geven aan dat in diverse verkeerssituaties, op bepaalde plaatsen bij gebouwen en in het buitengebied ze geconfronteerd worden met gedrag van individuen en groepen dat bedreigend overkomt.

Waar spreken we concreet over; jeugd die rondscheurt met elektrische steps, scooters en auto’s en rondhangt op diverse plaatsen in onze gemeente.

Denk daarbij aan plaatsen zoals het oplaadpunt bij het gemeentehuis, het veer, de wegen rond bedrijven als Thielco en Hovuma, het station, de Passage, de parkeerplaats bij het kerkhof aan de Oude Molenweg en rond appartementen-complexen zoals Bosdael en de appartementen rondom de Schakel.

Maar het zijn niet alleen jeugdigen die zorgen voor onveilige situaties. Met de regelmaat van de klok worden meldingen gedaan over auto’s en andere voertuigen met volwassenen die met name ’s avonds door de kerkdorpen Reuver en Offenbeek scheuren en hier voor gevaarlijke situaties zorgen. Hierbij wordt op geen enkele wijze rekening gehouden met andere weggebruikers en met name de kwetsbaren in onze gemeenschap zoals kinderen, mensen met een beperking en ouderen.

En last but not least; het recent in elkaar slaan van een burger in de nabijheid van het station. Met name dit zorgt voor veel angst. Vragen zoals, zou dit mij ook kunnen gebeuren, wie deden het en waarom en waar was het bereikten ons. Dit soort geweld kan nooit goedgepraat worden en dient naar onze mening keihard te worden aangepakt.

De VLP heeft regelmatig overleg met de Burgemeester over de objectieve en subjectieve veiligheid. Gesproken wordt over onder andere het ophangen van camera’s, meer politie op straat, inzet van BOA’s, pro-actief het gesprek aangaan door straatcoaches met jongeren, handhaving op basis van wet- en regelgeving. Als VLP zijn wij ferm voorstander van duidelijke maatregelen en consequent verbaliseren daar waar de veiligheid in het gedrang komt.

We concluderen dat er in toenemende mate politie op straat is. Diverse keren is al verbaliserend opgetreden bij geconstateerde overlast. Ook de BOA’s en straatcoaches zijn beter zichtbaar en actief tot laat in de avond. Ook is zichtbaar dat partijen als woningstichting Nester en diverse ondernemers actief werken aan veiligheid door bijvoorbeeld het ophangen van camera’s bij gebouwen waar overlast wordt veroorzaakt.

Als VLP roepen wij burgers en ondernemers actief op om contact op te nemen met de politie indien u geconfronteerd wordt met onveilige situaties. U kunt hiervoor het algemene politienummer 0900-8844 bellen. Denk niet, dit lost niets op, er wordt toch niets mee gedaan! Iedere melding is er een en zorgt er voor dat probleemsituaties in beeld worden gebracht.

Tenslotte; We verzoeken u nadrukkelijk niet zelf voor politie te spelen en bijvoorbeeld beeldopnamen te maken. Dit kan zorgen voor situaties die we juist met z’n allen willen voorkomen. Meld onveilige situaties bij de politie. Samen met u doen ze er alles aan om onze gemeente een veilig thuis te maken voor iedereen.

Gemeente Beesel, het moet gewoon beter!

Samen Verder Samen Verder Beesel 19-11-2023 15:06

Deze tekst is uitgesproken tijdens de begrotingsbehandeling 2024.

Vorig jaar begonnen we onze algemene beschouwingen met: het zijn onzekere tijden. Helaas zijn het nog steeds onzekere tijden. Het wereldtoneel wordt beheerst door oorlogen. Op nationaal niveau spelen onder andere de instroom van vluchtelingen en de stikstofproblematiek. Thema’s die de inwoners van de gemeente Beesel rechtstreeks raken. Het is dan ook onze taak als gemeente (organisatie, college en raad) om in elk geval op gemeentelijk niveau de juiste dingen te doen voor onze inwoners. Met die blik hebben we de begroting 2024 beoordeeld. Bij die beoordeling is onlosmakelijk verbonden de vraag: hoe vinden onze inwoners dat we het als gemeente doen?

Als we willekeurige inwoners hiernaar vragen, is het antwoord: nou, eigenlijk wel goed. Totdat we de inwoner tegenkomen die iets meer wil dan een paspoort of een rijbewijs. Dan blijkt dat het helemaal niet zo goed gaat. Het voert te ver om de individuele casussen te benoemen maar weet, die zijn er. Inwoners die niet teruggebeld worden, die verkeerd doorverwezen worden of geen volledige informatie krijgen, waar procedurefouten gemaakt worden, die het gevoel hebben dat ze in gevecht zijn met de grote boze gemeente. Recent heeft u geblunderd door een casus met een gezin in de begrotingstekst op te nemen inclusief het volledige adres. Er is een voedselbank gekomen wat we uiteraard zeer toejuichen. Maar waarom op een plek die voor iedereen in het zicht ligt? Hoe denkt u dat dit voelt?

Dit is niet de eerste keer dat we aandacht vragen voor zaken die mis gaan. Vorig jaar heeft u beterschap beloofd maar wat is hiervan terecht gekomen? Tegelijkertijd zien we een organisatie die zich het vuur uit de sloffen loopt. Betrokken medewerkers die gaten dichtlopen. Medewerkers die samen de schouders eronder zetten. Dit is dan ook geen aanklacht tegen de organisatie maar een aanklacht tegen uw college.

We constateren dat inwoners zich niet gehoord en niet serieus genomen voelen. De bewoners van de Heerstraat, de Mariastraat, de Antoniusstraat, de Wederikstraat. We hebben dit jaar 6 insprekers gehad (vorig jaar 2) en 28 ingezonden brieven (vorig jaar 14) van inwoners die hun frustratie uitten over diverse onderwerpen. Los van het feit of men gelijk heeft of niet, men voelt zich niet gehoord. Hoe wilt u projecten realiseren of bepaalde maatregelen nemen als hier geen draagvlak voor is onder de bewoners van een wijk of straat?

In het coalitieakkoord staan de ambities voor deze ambtsperiode. Om deze ambities te verwezenlijken, zult u echter keuzes moeten maken. Onze vraag is: welke keuzes maakt u? Jaarlijks zien we dat er taken worden doorgeschoven naar een volgend jaar omdat er te weinig capaciteit voor is. In het huishoudboekje 2023 lezen we dat het budget voor mentale gezondheid met € 160.000 wordt afgeraamd omdat er te weinig capaciteit is. Het onderzoek naar de Schakel zou in 2022 plaatsvinden en is er nog steeds niet. Met deze begroting komen er weer nieuwe taken bij. Nogmaals, welke keuzes maakt u?

In de begroting 2023 wordt meer dan 17 fte personeel toegevoegd. Maar wat schets onze verbazing. Er worden slecht 5 uitvoerende fte toegevoegd. De rest zijn procesbegeleiders en heel veel beleidsmedewerkers. Dus nog meer stukken schrijven en nog meer plannen bedenken. Wie gaat deze dan uitvoeren?

In de begroting schrijft u: “Ook zullen keuzes gemaakt worden in doen we het zelf of besteden we uit.” Samen Verder Beesel denkt dat met name in dit laatste de oplossing ligt. We hoeven niet alles zelf te doen. Besteed uit wat ook een andere organisatie kan. Ja dit kost geld, maar geld hebben we genoeg ook met het Ravijn in het verschiet. Maak gebruik van de VoorzieningenWijzer. Lokale consulenten van de VoorzieningenWijzer adviseren inwoners over zes financiële thema’s waaronder toeslagen en minimaregelingen. Dit helpt de bestrijding van armoede én de organisatie.

Wij dagen u uit: kom met een plan voor het uitbesteden van werkzaamheden zodat u de basis weer op orde krijgt. Laten we met elkaar de discussie voeren over wat we per se zelf willen doen en wat niet. Wij zijn ervan overtuigd dat dit mogelijkheden biedt om taken af te ronden en kwaliteit te bieden. Wij vragen ook de andere fracties hoe zij hier over denken.

Zoals al aangehaald, geld is er genoeg. We hebben onder andere meer dan 8 miljoen vrij te besteden investeringsreserve. Financieel staan we er goed voor, ook meerjarig. Laten we dan ook iets terug doen voor onze inwoners. U geeft aan dat de lastendruk voor onze inwoners stijgt met 2,71%. Alweer iets wat niet klopt. Over 2023 is er een heffingskorting van € 36 verstrekt maar die vervalt. De lastendruk stijgt daardoor met maar liefst 7,56%! Wij stellen dan ook voor om deze korting ook dit jaar weer geven. Ons eerdere voorstel voor een sociaal noodfonds wordt geparkeerd tot de herijking van het armoedebeleid. Onze inwoners moeten echter nu geholpen worden.  Vooruitlopend op de herijking stellen wij dan ook voor om de norm voor het verstrekken van financiële ondersteuning  te verhogen van 120% naar 130% van de bijstandsnorm.

Gemeente Beesel, het moet gewoon beter.

Leefbaarheid in de kern Beesel

In de begroting lezen we dat leefbaarheid de rode draad in de ambities is. Met betrekking tot het stimuleren van  leefbaarheid wordt er volop gebouwd en werken we aan toekomstbestendige centra. Leefbaarheid is als apart programma in de begroting opgenomen. Het college stelt in de begroting dat we rekening moeten houden met het algemeen belang.  Wij zien dat er een groot verschil is tussen de individuele kernen in welke rol ze hebben en hoe ze zich ontwikkelen binnen onze gemeente. Reuver heeft echt de centrumfunctie van de hele gemeente. Offenbeek heeft een grote update gehad met de komst van het Grescollege en de wijk Oppe Brik.

De kern Beesel heeft een bijzondere tijd achter de rug. 15.000 toeschouwers hebben live mee kunnen maken waarin de gemeenschap van de kern Beesel uitblinkt. Het Draaksteken zet onze hele gemeente op de kaart. Het gaat over saamhorigheid, verbondenheid, eensgezindheid, de grote inzet en het doorzettingsvermogen in de kern Beesel. Veel elan straalt hierdoor af op onze gemeente en zorgt voor heel veel spin-off. We profiteren er als gemeente Beesel echt van. Dat is fantastisch.

De vraag is: wat is ons dat als gemeente waard? Dit vraagt om actie. Actie die moet leiden het opstellen van specifiek beleid voor de kern Beesel en waar het kernoverleg Beesel bij betrokken is.

Wellicht denkt u: “dat doen we toch al”? Naar onze mening klopt dat maar ten dele. In de RIB van 20 Juni j.l is uitgebreid beschreven wat er allemaal voor de kern Beesel loopt en speelt. Wat wij nog steeds missen zijn concrete doelen. We hebben het vaker aangegeven. Beleid is de weg waarlangs en de middelen waarmee we in een bepaald tijdbestek een bepaald doel wensen te bereiken. Wat is dat doel dan? In de begroting noch ergens anders staan de doelen voor de kern Beesel specifiek beschreven. Voor de kern Beesel moet het gewoon beter. Wij hebben hiervoor een motie Masterplan Kern Beesel voorbereid.

Mobiliteit en verkeer

Waar we in de drie kernen mee te maken hebben, is de problematiek omtrent verkeer en mobiliteit. Er worden op dit moment zaken opgepakt en of zijn in ontwikkeling we missen echter de integrale aanpak. In onze ogen is mobiliteit ook aandacht hebben voor de locatie van Industrieterreinen en een mogelijke herinrichting daarvan. Het doel daarbij moet zijn het verminderen van (vracht)verkeer in de woonwijken. We zullen het op te stellen mobiliteitsplan hierop beoordelen.

Wonen

Zoals al eerder gemeld doen we op gebied van wonen heel veel, er is veel in aanbouw en of in ontwikkeling. Er is eerder bij de behandeling van de woonvisie aangegeven dat het college de ambitie heeft om de gemeente te laten groeien. Hoe realistisch is dit gezien de energiecongestie, betonkrapte, economische ontwikkelingen, financiële perikelen zoals de rente, enz.? We zullen dit kritisch volgen en zoals u van ons gewend bent daarop reageren als dit nodig is.

Duurzaamheid

Kader Opwekking Duurzame Energie (KODE)

Wat was ook alweer de reden om de KODE vast te stellen? Op onze vraag of en wanneer de KODE geëvalueerd wordt, wordt geantwoord dat het meest geschikte moment daarvoor gezocht wordt. Vager dan dit kan het antwoord niet zijn. Kan het college aangeven wat een geschikt moment daarvoor is? En hoe bepaal je dit?

Er wordt onderzocht of verdere ontgronding in de gemeente Beesel kansrijk is. Het initiatief hiervoor staat beschreven in het coalitieakkoord. Milieuaspecten zoals vrachtwagenbewegingen dienen echter ook onderdeel te zijn van het onderzoek. Hoe denken de andere fracties hierover?

Circulair ambachtscentrum

Wij horen nog steeds dat lokale initiatieven niet serieus genomen worden. Er wordt in de aanloop van een project contact opgenomen met lokale partners waarna het in schoonheid sterft. We horen dat er maar op zeer kleine schaal activiteiten zijn zoals het Repair Café en het Grescollege. Wij vinden dit een gemiste kans. Er is in de gemeente naar onze mening een fantastisch kringloopcentrum. Waarom maken we als gemeente niet meer gebruik van Primula? Gemeente Beesel, het moet gewoon beter.

Wederkerigheid

We vinden wederkerigheid meerdere malen terug in de begroting. Hierbij lezen we zelfs: we vragen en verlangen. Wederkerigheid is echter gebaseerd op een gezamenlijke verplichting waar een gift wordt beantwoord met een tegengift. Wat wij echter lezen is dat u iets geeft en daar iets voor terug verlangt.

U schrijft dat de verenigingen het moeilijk hebben. We lezen dat u van de verenigingen vraagt en verlangt dat ze nieuwe inwoners nauwer bij hun vereniging gaan betrekken. Dit is geen taak van een vereniging, het is een verdere belasting. Iets nieuws erbij terwijl ze hun eigenlijke taken als vereniging maar nauwelijks gedraaid krijgen. Verder lezen we dat u wijkgericht wilt gaan werken waarbij verenigingen samen met andere aanbieders totaaleigenaar worden. Wat betekent dit en hoe stelt u zich dit voor? Wij vinden dat dit een opdracht is die niet thuishoort bij de verenigingen.

Lezen we dan goed, dat de verenigingen die gewoon voldoen aan de geldende regels voor subsidietoekenning daarvoor bovenstaande zaken moeten gaan uitvoeren? En wat als ze dat niet kunnen? Krijgen ze de subsidie dan niet, of minder? Is vooraf al besproken met de verenigingen wat de uitvoering inhoudt en of zij daar mee instemmen?  En of het realistisch is? Staan de verenigingen hierin dan voor een vastgesteld feit? Een gevalletje, het moet, want anders? We horen graag wat de andere fracties ervan vinden dat we onze verenigingen extra belasten.

Ruiver in de kieker!

U wilt de gemeente Beesel beter op de kaart zetten. En natuurlijk is dat een aimabel streven. Onze gemeente heeft veel te bieden. Vooral ook voor de toeristen die ons bezoeken en verblijven op Landal de Lommerbergen. Bij een presentatie van de parkmanager tijdens de werkvergadering op de Lommerbergen werd zeer duidelijk dat toeristen op internet zoeken naar wat Reuver te bieden heeft. Want per slot van rekening ligt het park in Reuver en niet in Beesel. De uitkomsten zijn op zachts gezegd, mager te noemen.

Hoe zetten we Reuver op de kaart zodat de toeristen Reuver kunnen vinden met al wat het te bieden heeft? De toeristen die ons bezoeken, vooral de grote aantallen die naar de Lommerbergen komen, moeten we koesteren. Ze moeten naar Reuver gelokt worden.  Ruiver haet veul sjoëns… doe mos ut waal weite te vinje. Laten we dan vooral dat vinden wat gemakkelijker maken. Voorzitter, kunt u dit toezeggen?

Cliëntenparticipatie

Tot slot nog een onderwerp waar ook het nodige mee mis is: cliëntenparticipatie. Artikel 47 van de Participatiewet stelt dat de gemeente een verordening vaststelt over de wijze waarop cliënten worden betrokken bij de uitvoering van de Participatiewet. Tevens geeft deze wet aan dat het de cliënten zijn, de ervaringsdeskundigen, die betrokken moeten worden bij beleid en uitvoering.

De betreffende verordening is er sinds 2015 en regelt de participatie in de gemeente Beesel via een cliëntenraad. We constateren dat er weliswaar een verordening is maar geen cliëntenraad. Ja, we hebben een Adviesraad Sociaal Domein maar die bestaat niet uit cliënten. Een cliëntenraad met ervaringsdeskundigen zorgt voor laagdrempelig contact. Dit is van belang omdat het een kwetsbare groep betreft. We ontvangen signalen dat men niets zegt of vraagt omdat men bang is de uitkering te verliezen. De Nationale Ombudsman heeft in oktober een rapport uitgebracht en concludeert dat veel gemeenten zich ervan af maken met een Adviesraad Sociaal Domein. Zo ook de gemeente Beesel. Dit is niet wat de wetgever bedoeld heeft maar erger nog, onze inwoners die onder de participatiewet vallen worden niet gehoord en worden niet betrokken bij beleid en uitvoering. Inclusie is ver te zoeken. Het is de hoogste tijd om deze fout te herstellen. Wij hebben een motie hiertoe voorbereid.

Tot slot

Wij verwachten van uw college duidelijke keuzes en meer daadkracht en leiderschap op de uitvoering.

Gemeente Beesel het moet gewoon beter

De Groene Loper

VLP VLP Beesel 17-11-2023 15:20

De gemeente Beesel blijft actief de mogelijkheden promoten die onze gemeente biedt. Het plan “De Groene Loper” is daar een mooi voorbeeld van. Een toeristische fiets- en wandel route vanaf het veer tot aan de grens.

Onderdeel van dit plan, waarvoor in totaal 1.6 miljoen is uitgetrokken, vormt de verbetering en het opwaarderen van de Keulseweg tot een fiets- en voetganger vriendelijke weg vanaf het viaduct tot aan de grens met een open grensovergang. Hierbij heeft de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers de hoogste prioriteit hetgeen in lijn ligt met signalen van omwonenden en gebruikers van de Keulseweg. Voor de VLP is dit een essentieel onderdeel van het plan “De Groene Loper”.

Zoals genoegzaam bekend is de grensovergang aan de Keulseweg al 3 jaar “tijdelijk” open voor alle verkeer. Het definitief open houden of sluiten van de grensovergang houdt de gemoederen bij diverse bewoners al jaren bezig. Deze angst is met name ingegeven door de vrees voor een toename van het gemotoriseerde verkeer. Als VLP vinden wij deze angst onterecht. In de afgelopen 3 jaar is gebleken dat de Keulseweg met een open grensovergang zich niet heeft ontwikkeld tot een sluiproute naar het Duitse achterland.

De fractie van de VLP is voorstander van het definitief open houden van de grensovergang. Wij zien nadrukkelijk de voordelen hiervan in. Een open grens past in deze tijd waarin we leven in een verenigd Europa met open grenzen en vrij handels- en woonwerk verkeer. Naar de mening van de VLP zou het een slecht signaal richting onze partnergemeente Brüggen zijn om de grensovergang weer te sluiten. Dit zou naar de mening van de VLP de vele inspanningen teniet doen die de gemeenten, burgers, verenigingen, bedrijven verrichten om de formele en informele grenzen tussen onze beide gemeenten te slechten.

De Keulseweg met haar twee horecagelegenheden aan de grens, de camping, middenstand, zandwinning en het Brachterwald met al zijn wandel en fietsmogelijkheden kent een lange verkeerhistorie welke met name toeristisch is ingegeven. Als VLP zijn we van mening dat het plan “De Groene Loper”, met als onderdeel de opwaardering van de Keulseweg tot fiets- en wandel vriendelijke weg en de definitieve openstelling van de grensovergang, niet voor een drastische toename van het bestemmingsverkeer richting Duitsland gaat zorgen. Voor de VLP prevaleert in deze het grotere belang voor onze gemeente, en dus van alle inwoners, verenigingen en ondernemers, boven het belang van enkele individuen.

VLP voorstellen aangenomen tijdens begrotingsbehandeling

VLP VLP Beesel 13-11-2023 07:56

Op 9 november 2023 heeft de behandeling plaatsgevonden van de meerjarige programmabegroting (hierna: begroting 2024) van de gemeente Beesel. Als VLP hebben we ons ook nu weer na een terdege voorbereiding op de begrotingsbehandeling ons voor de volle 100% ingezet voor onze mooie gemeente en de inwoners en ondernemingen van Offenbeek, Reuver en Beesel.

Als VLP zijn we verheugd dat in het verlengde van de acceptatie van de voorliggende begroting 4 specifieke voorstellen van de VLP zijn aangenomen. Onderstaand benoemen wij deze waarna wij ieder onderwerp apart zullen toelichten;

1. Plan tot renovatie en verduurzaming van “De Schakel”. Mogelijke huisvesting bibliotheek.

2. Verhuiskostenvergoeding van € 3.000,–.

3. Realisatie reserve ad € 250.000,– ten behoeve van het Draaksteken en Europese culturele route.

4. Onderzoek inzake mogelijkheden tot realisatie openbare oplaadpunten voor elektrische fietsen.

Aanvullend heeft de VLP ingestemd met een heffingskorting van € 36,00 in 2024 op de lokale heffingen om inwoners tegemoet te komen in de alsmaar stijgende kosten van levensonderhoud.

1. Plan tot renovatie en verduurzaming van “De Schakel”.

Insteek is het behoud van het vaste podium en een grote zaalfunctie waardoor deze accommodatie ook in de toekomst gebruikt kan worden door verenigingen, bedrijven en particulieren voor activiteiten en evenementen. Aanvullend is aangegeven om te bekijken of huisvesting van de bibliotheek in de Schakel mogelijk is waarbij gesteld is dat hierbij goed overleg en samenwerking met de bibliotheek noodzakelijk is. Dit initiatief werd gesteund door de fracties van het CDA en Samen Verder.

2. Verhuiskostenvergoeding van € 3.000,–.

Om de doorstroming in de woningmarkt in onze gemeente te bevorderen zal een proef worden opgestart in samenwerking met woningcorporatie Nester. Insteek is om gesprekken te starten met een- of tweepersoonshuishoudens die momenteel een grote sociale huurwoning bewonen en mogelijk geïnteresseerd zijn om te verhuizen naar een kleinere huurwoning of kleine levensloopbestendige woning. Door de gemeente Beesel wordt, onder bepaalde voorwaarden, aan bewoners die hiertoe bereid zijn een verhuiskostenvergoeding van €3.000 beschikbaar gesteld als tegemoetkoming in de hieraan verbonden kosten. Met dit VLP voorstel heeft de volledige gemeenteraad ingestemd.

3. Realisatie reserve ad € 250.000,– ten behoeve van het Draaksteken.

Het 7-jaarlijkse Draaksteken is een belangrijk onderdeel van de recreatief toeristische visie van de gemeente Beesel. Voeg daarbij de opzet en instandhouding van een EuropeseCultureleRoute rond het thema St. Joris en de Draak (Een samenwerking tussen meerdere Europese landen onder toezicht van de Raad van Europa)) en je hebt iets unieks in handen. Om dit ook voor de toekomst te waarborgen wordt eenmalig € 250.000 gereserveerd voor toekomstige uitgaven voor zowel de Europese Culturele Route als het Draaksteken zelf.

4. Onderzoek inzake mogelijkheden tot realisatie openbare oplaadpunten voor elektrische fietsen.

We zien steeds meer inwoners en toeristen gebruik maken van elektrische fietsen. Om het opladen van de accu’s mogelijk te maken hebben we gevraagd om dit initiatief te onderzoeken en indien mogelijk oplaadpunten te realiseren op meerdere locaties in onze gemeente zoals bijvoorbeeld de markten in Beesel, Reuver en Offenbeek en in de omgeving van de Witte Stein.

Tijdens de begrotingsbehandeling zijn buiten de reeds genoemde onderwerpen tal van onderwerpen aan de orde geweest waarbij de VLP nadrukkelijk de belangen van de inwoners, organisaties, verenigingen en ondernemers heeft behartigd. Wij blijven ons als lokale partij continu inzetten voor onze mooie gemeente, haar inwoners en ondernemingen. Samen met jullie zijn wij de gemeente Beesel, waarin leefbaarheid, gemeenschapszin en saamhorigheid voorop staat. Alleen kunnen we niet veel maar samen kunnen we heel veel bereiken. Wilt u weten hoe u hieraan kunt meewerken? Neem dan contact met ons op via www.vlpbeesel.nl.

Voedselbank in de gemeente Beesel

VLP VLP Beesel 05-09-2023 07:55

Eindelijk is het zover. Op 8 januari 2023 heeft de VLP een brief gestuurd naar de gemeente met de vraag of de mogelijkheden voor de vestiging van een Voedselbank in de gemeente Beesel onderzocht konden worden. Dit werd voortvarend opgepakt door Wethouder Linda Nijssen hetgeen nu een definitief karakter krijgt met de opening van een dependance van de Voedselbank Midden-Limburg in gemeenschapshuis De Schakel op 11 september 2023.

Zoals al eerder via onze social media gemeld, maken meer dan 30 gezinnen uit onze gemeente gebruik van de voedselbank in Venlo. Nut en noodzaak van deze voorziening was meer dan duidelijk voor de VLP. Wij zijn dan ook zeer verheugd dat vanaf 11 september 2023 iedere maandag de Voedselbank Midden-Limburg een uitgifte punt inricht in gemeenschapshuis De Schakel. Dit uitgiftepunt zal gerund worden door ondermeer plaatselijke vrijwilligers die actief zijn onder de paraplu van de Voedselbank Midden-Limburg.

Als VLP willen wij via dit artikel nadrukkelijk onze dank uitspreken richting de Voedselbank Midden-Limburg in het algemeen en haar voorzitter de heer Boereboom in het bijzonder. Zonder hun actieve opstelling en medewerking was de huidige realisatie van het uitgiftepunt niet mogelijk geweest.

Zoals al geschreven draait de Voedselbank met name op vrijwilligers. Wilt u actief bijdragen aan het welslagen van ons uitgiftepunt en een steun zijn voor uw medeburgers in nood meldt u dan aan via www.voedselbankmiddenlimburg.nl. Dit geldt ook voor plaatselijke ondernemers die producten willen aanbieden aan de Voedselbank Midden-Limburg. Meld u aan!

En dan misschien wel de belangrijkste oproep; Bent u of uw naasten in een situatie waarbij de financiële middelen niet toereikend zijn en denkt u in aanmerking te komen voor hulp vanuit de Voedselbank? Schroom dan niet om hier gebruik van te maken. Als VLP nodigen wij u uit contact op te nemen met de Voedselbank en het gesprek met hun aan te gaan. U kunt dit doen door het volgende nummer te bellen : 0475-336333. Hierna kiest u in het keuzemenu optie 1.

Als VLP wensen wij de Voedselbank Midden-Limburg, bestuur en vrijwilligers, donateurs maar met name de gezinnen die gebruik gaan maken van ons lokale uitgiftepunt het allerbeste toe. De noodzaak van de voedselbank is helaas een feit en we hopen dat de voedselbank op deze manier een bijdrage kan leveren voor onze inwoners. We gaan samen voor een zo maximaal mogelijke uitgangssituatie in onze eigen gemeente.

Voedselbank in Gemeente Beesel naar aanleiding verzoek VLP

VLP VLP Beesel 21-04-2023 09:43

Op 8 januari 2023 heeft de VLP een brief gestuurd naar de gemeente met de vraag of de mogelijkheden voor de vestiging van een Voedselbank in de gemeente Beesel onderzocht konden worden.

Naar de mening van de VLP is hier een grote behoefte aan gezien de groep inwoners die nu al afhankelijk is van de Voedselbank in Venlo en/of Roermond. Daarnaast denken wij dat een grote groep die hier gebruik van zou kunnen maken dat nu niet doet omdat ze eenvoudigweg geen vervoer hebben om naar de Voedselbank te gaan en dat de vestiging van een Voedselbank in Beesel een meerwaarde heeft voor onze inwoners.

De gemeente heeft hier gelukkig positief op gereageerd en vanuit het college van Burgemeester & Wethouders heeft VLP wethouder Linda Nijssen dit initiatief zeer voortvarend opgepakt. Het thema Voedselbank past in haar takenportefeuille en nut en noodzaak hiervan worden door haar onderkend en ondersteund waarvoor we haar zeer erkentelijk zijn.

Een kleine 3 maanden later ligt er al een plan om in samenwerking met de Voedselbank Roermond een dependance (uitgiftepunt) te realiseren in de gemeente Beesel. Op deze manier kan gebruik worden gemaakt van de deskundigheid en ervaring van de Voedselbank Roermond en hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden. De Voedselbank zal gerund worden door allemaal vrijwilligers.

Op dit moment is men bezig om een geschikte locatie te vinden in de gemeente Beesel om dit uitgiftepunt te realiseren. Hierover heeft zij al verschillende gesprekken gevoerd.

Als VLP zijn wij dan ook zeer verheugd met deze aanpak en dat ons initiatief zo snel en doortastend in gang is gezet.

Omdat de Voedselbank draait op vrijwilligers hebben wij binnen de VLP de vraag uitgezet wie bereid zou zijn om te helpen. Inmiddels hebben zich al diverse van onze leden gemeld die enkele uren of een dagdeel per week of dagdeel per 2 weken willen helpen bij de inrichting en uitgifte van artikelen/producten bij de Voedselbank.

Op deze wijze laten we als VLP zien dat we belangrijke initiatieven snel en voortvarend kunnen oppakken en realiseren. Onze leden zijn graag bereid om inwoners die hulp hard nodig hebben te steunen en te helpen. Wil u zich ook aanmelden als vrijwilliger bij de Voedselbank in onze gemeente dan kunt u zich laten registreren bij de Voedselbank via email: backoffice@voedselbankml.nl of via telefoonnummer 0475-336333 onder keuzetoets 5.

Namens de fractie van de VLP wil ik onze leden en met name wethouder Linda Nijssen van harte danken voor de betrokkenheid en inzet om de locatie van een Voedselbank in de gemeente Beesel te gaan realiseren of als vrijwilliger aan de slag te gaan.

Als VLP vertrouwen we erop dat op korte termijn het uitgiftepunt geopend kan worden.

Namens de fractie van de VLP,

Jan Hendriks, fractievoorzitter.

Vrachtverkeer in de kernen

VLP VLP Beesel 15-03-2023 19:20

Op maandag 06.03.2023 stond tijdens de raadsvergadering het Raadsvoorstel “Vrachtverkeer” op de agenda. Dit voorstel komt voort uit klachten en (vracht) verkeersoverlast vanuit enkele doorgaande wegen binnen onze gemeente. Gezien onze huidige infrastructuur en de ligging van onze bedrijventerreinen vraag dit om een gemeentebrede benadering. Het moet namelijk niet zo zijn dat dit probleem enkel voor 1 straat bekeken wordt en dan daardoor verlegd wordt naar andere straten. Het komt er dan dus op neer dat er een oplossing gezocht wordt waarbij de ergste pijn verzacht wordt en dit betekent ook dat de oplossing helaas niet geheel aan iedereen zijn/haar wensen zal kunnen voldoen.

Voor de fractie van de VLP zijn een aantal zaken van belang geweest bij de afweging en het toetsen van dit voorstel. Deze zijn;

Dat er gekeken wordt naar de spreiding van de overlastgevende vervoersbewegingen

Het zorgen dat de verkeersveiligheid gewaarborgd is.

Dat de aanwonenden van de betreffende straten gehoord en gekend worden over de problematiek en de zaken die aangepast gaan worden.

Het voorliggende raadsvoorstel voldeed volgens de VLP aan onze genoemde afwegingscriteria. Het is tot stand gekomen middels een uitgebreid traject waarbij ambtelijke specialisten en een verkeerskundig adviesbureau hun advies hebben gegeven.Het raadvoorstel bevat een aantal aspecten die we even voor u zullen samenvatten:

Spreiden van stromen vrachtverkeer over diverse ontsluitingswegen door goede afspraken te maken met bedrijven die hun vrachtstromen door onze kernen hebben lopen. Denk aan routering en proberen te vermijden van drukke tijdstippen.

Op korte termijn aanbrengen van fysieke maatregelen die de snelheid zullen beperken, maar daarnaast ook voorkomen dat er hierdoor gevaarlijke situaties ontstaan zoals slingerende vrachtwagenbewegingen.

Na aanbrengen van bovenstaande aanpassingen de situatie monitoren en na 6 maanden evalueren (verkeersdruk en veiligheid)

Een langetermijnvisie ontwikkelen voor onze bedrijventerreinen om toekomstige ongewenste vrachtverkeerstromen te kunnen voorkomen.

Het voorliggende raadsvoorstel heeft er uiteindelijk toe geleid dat we met de voltallige coalitie met dit voorstel hebben ingestemd. Als VLP kijken we uit naar de aanpassingen en de verwachte evaluatie einde 2023. We wensen Wethouder Roelofs succes met de spoedige uitvoering.

VLP wil onderzoek naar mogelijke vestiging van voedselbank in gemeente Beesel

VLP VLP Beesel 06-02-2023 13:15

Op 9 januari jongstleden heeft de fractie van de VLP in de gemeente raad van de gemeente Beesel middels een brief aan het college van B&W gevraagd om een onderzoek te doen naar de mogelijkheden om in onze gemeente een locatie van de voedselbank te vestigen. Hierbij zou gekeken moeten worden naar de financiële mogelijkheden, een passende locatie en de benodigde vergunningen.

Meer dan 30 gezinnen in de gemeente Beesel maken gebruik van de Voedselbank in de gemeente Venlo. Als VLP concluderen wij dat in toenemende mate gezinnen in de problemen komen door het oplopende prijspeil van voedsel, energie, huisvesting. De noodzaak om gebruik te maken van een voedselbank en in het verlengde hiervan een 2

hands kledingwinkel wordt alleen maar groter. Voeg daarbij het feit dat diverse inwoners geen gebruik kunnen maken van de voedselbank in Venlo door transportproblemen en/of schaamte en de noodzaak voor een eigen voedselbank al dan niet in samenwerking met de voedselbanken in Venlo en Roermond wordt duidelijk.

Als VLP zien we nadrukkelijk de toegevoegde waarde van een voedselbank voor de gemeente Beesel. Gemeentelijke thema’s als Zorgzaam en Samen worden op deze wijze meer dan alleen woorden. Volg voor de hele tekst van de brief die de VLP naar het college van B&W stuurde de navolgende link. Uiteraard houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Brief aan college inzake voedselbank

Brief-aan-college-inzake-voedselbank-08012023Downloaden

Beschouwing begroting 2023

Samen Verder Samen Verder Beesel 20-12-2022 18:21

Uitgesproken tijdens de begrotingsbehandeling op 10 november 2022.

Beste aanwezigen,

Het zijn onzekere tijden.  We vinden het belangrijk om aan het begin van onze eerste termijn hierbij stil te staan. De gevolgen van de oorlog in Oekraïne zijn verstrekkend. In de eerste plaats natuurlijk voor de vele mensen die het direct aangaat. Maar ook wij merken de gevolgen. De gestegen energieprijzen, de torenhoge inflatiecijfers, inwoners die bang zijn voor wat ons nog te wachten staat maar ook inwoners die opstaan om nieuwe anderstalige inwoners de helpende hand te bieden.

Kijkende naar de begroting dan missen we het overzicht. Bij het programma Samenkracht bijvoorbeeld wordt meer dan 1 miljoen minder uitgegeven ten opzichte van de 2

berap 2022. Waarom dit is, kunnen wij niet achterhalen. Over armoedebeleid is amper iets geschreven, over sport en bewegen des te meer maar dan wel weer verspreid over de programma’s Beleven en Samenkracht. Het onderzoek naar de Schakel is gekoppeld aan: “inwoners zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen”. We kunnen er geen touw aan vastknopen, we missen het overzicht en daardoor hebben we te weinig informatie om ook daadwerkelijk keuzes te maken. Hoe gaat u ervoor zorgen dat wij weten aan welke knoppen we kunnen draaien?

Als wij al moeten puzzelen is het voor onze inwoners al helemaal niet te volgen. Wij pleiten er dan ook voor om voor onze inwoners weer een duidelijke begroting in één oogopslag te maken. Kunt u dit toezeggen?

Een gemiste kans vinden we het dat bij de doelenboom niet is aangegeven wat dit in 2023 concreet moet opleveren, het is niet SMART gemaakt. Hoe weten we volgend jaar of we het goed doen? Of we bereikt hebben wat we willen bereiken?

We zullen de onderwerpen die ons na aan het hart liggen in willekeurige volgorde verder toelichten.

Financiën

We zien veel ideeën in de begroting maar zonder plan. U vraagt bijna een half miljoen euro voor ideeën zonder dat er een onderbouwing is en zonder dat duidelijk is wat het moet opleveren. U gebruikt hiervoor het gecreëerde ambitiebudget en de investeringsreserve. Het is aan de raad om te beslissen waar geld aan uitgegeven wordt. Het is daarvoor nodig dat we weten: Wat is het doel? Wat moet het opleveren? Wat is daarvoor nodig? Een huis wordt ook niet gebouwd aan de hand van een idee dat de aannemer heeft, maar aan de hand van een uitgewerkte bestektekening. Wat ons betreft gaat u dus eerst naar de tekentafel en komt dan met een onderbouwd voorstel.

De Limburger kopte recent: “Geldkraan in Beesel kan na jaren weer open”. Ja, als we naar de begroting kijken lijkt het daar wel op. Er wordt 1,4 miljoen euro extra uit de reserve gedekt en de € 350.000 die bedoeld waren om de reserve aan te vullen, worden gebruikt als extra ruimte in de begroting. Volgens  de 2

berap blijft er ruim een miljoen over als gevolg van extra inkomsten. Ja, de geldkraan gaat weer open met deze begroting maar niet voor de kleine beurs. Wij willen vooral iets doen voor onze inwoners. Een van onze voorstellen is om de 3% OZB-verhoging te schrappen, de extra inkomsten hebben wij niet nodig terwijl onze inwoners elke euro hard nodig hebben.

Personeel

Bij de kadernota hebben we aangegeven dat de organisatie de ruimte moet krijgen om kwantitatief en kwalitatief op orde te komen. Ja, we zien enkele personele uitbreidingen maar die hebben vooral betrekking op nieuwe taken. We maken ons zorgen over de omvang van het takenpakket. Afgelopen jaar heeft onder andere de opvang van Oekraïners en de uitvoering van de energietoeslag een extra druk op de organisatie gelegd en zal dat ook blijven doen. Wij willen vanaf deze plek onze waardering uitspreken voor de inzet van de eigen organisatie. Maar waarom heeft u er niet voor gekozen om extra ondersteuning in te huren?

Als we kijken naar de begroting dan zien we dat dit college blijkbaar geen boodschap heeft aan rust in de tent. De toekomst van de Schakel en het centrum van Beesel, de inclusiefste gemeente, het fiche St. Joris en de draak, het mobiliteitsplan, versnelling wonen, gemeenschapsvoorziening Beesel, samenhang tussen informatiepunten en korte lijnen, allemaal nieuwe acties. We snappen dat een nieuw college met de ambities aan de slag wil. Maar dit zijn allemaal extra taken die er bij komen en dan hebben we het nog niet over de acties die vanuit 2022 doorgeschoven worden. Hoe denkt u dit allemaal te doen? We horen ook graag wat de andere fracties hiervan vinden.

Inclusiefste gemeente

We willen de meest inclusieve gemeente van Nederland worden. Ambitieus en aimabel. Ons is echter niet duidelijk wat dit wil zeggen. Betekent dit dat we bovenaan de ranglijst moeten prijken? Betekent dit dat anderen vinden dat wij de titel inclusiefste gemeente verdienen? Wij horen graag hoe u dit begrip uitlegt.

Wij vinden in elk geval dat het niet gaat om een wedstrijd. Wij moeten toe naar een gemeente waarin inclusiviteit een vanzelfsprekendheid is. Iedereen moet mee kunnen doen ongeacht lichamelijke, mentale, sociale of financiële beperkingen. In de doelenboom lezen we bij een groot aantal doelen dat iedereen mee moet kunnen doen. Laten we dan vooral beginnen om binnen de doelen te zorgen voor inclusiviteit.  U vraagt een budget van € 60.000. Maar wat gaat u hiervoor doen?  Heldere doelen en richtinggevende kaders ontbreken. Wat is het doel? Wat moet het opleveren? Wat is daarvoor nodig? Dus eerst een plan en daarna pas geld.

Wonen

We zijn verheugd te lezen dat u aan de slag gaat met flexwoningen. Dit was een van onze speerpunten in ons verkiezingsprogramma. Dus fijn dat u hier werk van maakt. We maken ons echter wel zorgen over het tempo waarmee dit zal gebeuren. De stikstofuitspraak van de Raad van State gaat ongetwijfeld voor veel vertraging zorgen. Het geeft u in elk geval voldoende tijd om met een plan te komen met betrekking tot de versnelling wonen. De versnelling wonen is een van uw ideeën en waarvoor u € 200.000 vraagt, echter zonder onderbouwing.

Verder vinden wij dat we niet alleen maar moeten inzetten op bouwen, bouwen, bouwen. Natuurlijk moeten er voldoende, en vooral betaalbare, woningen komen voor de verschillende doelgroepen. Maar net zo belangrijk is het om daarbij de omgeving te betreken. Willen we alles volbouwen of willen we ook groen, speeltuintjes, parkeergelegenheid, een aantrekkelijk straatbeeld? Dit kan alleen gerealiseerd worden als er integrale plannen liggen. Kunt u aangeven of bouwen gebeurt aan de hand van integrale omgevingsplannen?

Duurzaamheid

Met betrekking tot duurzaamheid nemen we ons als gemeente veel voor maar we stellen niet of nauwelijks concrete doelen voor de korte of middellange termijn. Er wordt niet gemeten hoever we zijn. Volgens de duurzaamheidsvisie moeten we in 2030 zo’n 945 TJ opwekken en 930 TJ besparen. Hoever zijn we hiermee? Hoeveel wekken we inmiddels duurzaam op en hoeveel besparen we inmiddels?

Er staat in de begroting dat we sociale duurzaamheid en energiearmoede met onze duurzaamheidsambities verbinden. Dit klinkt heel wollig maar, wat bedoelt u hier concreet mee?

Verder lezen we dat uw college op volle stoom doorgaat met de duurzaamheidsaanpak; we jagen niet meer aan maar er breekt een fase aan van ontwikkelen en implementeren. Dat begrijpen we niet. Een volgende fase breekt pas aan als de vorige fase is afgerond. Maar is die wel afgerond? Hoe weten we dit? Graag verdere duiding.

In de begroting staat dat het beleid onder andere geënt is op: transitie naar een duurzame samenleving, biodiversiteit, klimaatadaptatie, de circulaire samenleving, iedereen kan meedoen, kan het betalen en kan meeprofiteren. Allemaal onderwerpen die wij van harte onderschrijven. Wat we missen is het plan en de impact op de organisatie en de financiële middelen.  Het plan zal vooral moeten weergeven wanneer we wat bereikt moeten hebben. Een dergelijk plan is uiteraard geen onderdeel van de begroting. De impact daarvan zeer zeker wel. Wat gaat u doen zodat de raad en de gemeenschap weten wat de concrete route is?

Samen Verder Beesel denkt en vindt dat we als gemeente veel meer moeten faciliteren in energie besparen. Dat gaat verder dan vouchers verstrekken maar gaat vooral over informatiemomenten organiseren en onze inwoners veel meer helpen in het maken van de juiste keuze. Dat betekent dat je de behoefte moet weten. De Groene Vogel helpt daarbij. We vragen ons hierbij af wat we daarmee echt bereiken. Ook hiervoor geldt: meten is weten. We vragen de andere fracties of zij net als ons vinden dat we meer moeten faciliteren met betrekking tot verduurzaming van de particuliere woningvoorraad.

Met betrekking tot biodiversiteit en klimaatadaptatie zijn we van mening dat dit een taak van gemeente én gemeenschap is. Om ervoor te zorgen dat dit ook meer bij de inwoners gaat leven, hebben we twee voorstellen. Allereerst stellen wij voor dat voor iedere boom die door de gemeente gekapt wordt of waarvoor een kapvergunning wordt verleend, een nieuwe boom geplant wordt.

En verder vinden wij dat een boomspiegel adopteren in onze mooie gemeente een goede aanvulling is op de biodiversiteit. Ons voorstel is dan ook dat hiervoor gemeentebreed toestemming gegeven wordt. Door het stukje grond onder de boom bij de stam te beplanten, zorgen we niet alleen voor de biodiversiteit maar fleuren we ook het straatbeeld op. De gemeente stelt de spelregels vast maar de uitvoering is voor de inwoners.

Leefbaarheid

Het centrum Reuver is opgeknapt en we horen hierover overwegend positieve geluiden. De plannen voor het centrum Offenbeek zijn in een ver gevorderd stadium. Het centrum van Beesel heeft jaren geleden al een mooie opknapbeurt gekregen. Mooie zaken zijn dit. Maar dit kunnen we niet zeggen over de leefbaarheid in de kern Beesel. Er is alleen nog een bakker en een slager en de Bongerd heeft de deuren gesloten voor verenigingen en gemeenschapsactiviteiten. Wij dagen u uit om in het eerste kwartaal 2023 met een plan “Leefbaarheid Beesel” te komen met daarin de speerpunten: gemeenschapsvoorziening, het stimuleren van winkelaanbod, het aantrekken van jongeren en jonge gezinnen. Onze motie volgt in 2

Als we het hebben over leefbaarheid dan hebben we het ook over verkeersbewegingen en verkeersintensiteit. Er komt een mobiliteitsplan waarmee, naar we hopen, de verkeersknelpunten worden opgelost. De kosten zijn € 80.000 maar wat doen we hiervoor?

We hebben al vaker aandacht gevraagd voor de verkeersproblemen die er in alle drie de kernen zijn. Onze conclusie is in elk geval dat groot deel van de verkeersproblemen veroorzaakt wordt door het versnipperd industriegebied. Bedrijven die op meerdere locaties bedrijfsactiviteiten hebben, kiezen ervoor om dwars door de woonkernen te rijden. Vanuit hun perspectief logisch maar vanuit het perspectief van de bewoners een regelrechte ramp. Het verplaatsen van industriegebieden is een lange termijnverhaal maar het begint wel met een industrievisie. Op onze vraag of er een industrievisie komt, geeft u aan dat u aan de slag gaat met het economisch profiel van de gemeente. Prima.  Bij de beschrijving wat en hoe u dit gaat oppakken, missen we echter de locatiekeuze. U refereert weliswaar aan de op te stellen omgevingsvisie maar dat is wat ons betreft te kort door de bocht. Wij vragen u op om bij het opstellen van het economisch profiel ook nadrukkelijk de locatie van de industriegebieden mee te nemen en dan vooral voor de lange termijn. Daarmee voorkomen we dat we hier pas bij het opstellen van de omgevingsvisie over nadenken. Kunt u dit toezeggen?

Armoedebeleid

Sport en bewegen is van groot belang voor een gezonde leefstijl en dat zien we op diverse plekken  terug in de begroting. Daar zijn we het helemaal mee eens. Echter, in een tijd waarin een grote groep inwoners op, onder of net boven de bijstand zit en waarbij financiële problemen groeien en depressiviteit op de loer ligt, zullen deze inwoners de fut en het geld niet hebben om te gaan sporten. Hun prioriteiten liggen vooral bij: overleven. De inwoners die net boven de bijstandsnorm zitten en volgens de prognoses worden er dat steeds meer, komen steeds meer in financiële problemen. Uit de informatie die we hebben opgehaald, blijkt dat het nodige gebeurt op het gebied van armoedebeleid. Het was mooi geweest als we dit ook in de begroting hadden teruggezien. In antwoord op onze vragen heeft u aangegeven dat het geld voor de energietoeslag dat onbenut blijft, beschikbaar blijft voor deze doelgroep. Is dit een harde toezegging?

Zorg

De gezondheidszorg is een groot en complex gebied. Er zijn veel ontwikkelingen gaande. Alleen al de hervormingsagenda jeugdzorg en de sturing en inkoop binnen de MGR hebben grote gevolgen. Door de omvang en complexiteit hebben wij geen beeld van waar we staan en waar we naar toe willen. Wat gaat u daaraan doen? Wat ons betreft is het belangrijk dat goede, passende en betaalbare zorg verleend wordt. Het monitoren van de kwaliteit van de geleverde zorg en de passendheid van de zorg is en blijft belangrijk.

Cultuureducatie

We weten inmiddels dat het budget voor cultuureducatie ook de gelden bevat die naar sport gaan. Ook is helder dat de regeling cultuureducatie in 2023 in zijn huidige vorm eindigt. De nieuwe SPUK-regeling zal in elk geval ook nog het onderdeel gezondheid bevatten. Is ook dit een taakverzwaring? Wat ons opvalt is dat er veel geld van cultuureducatie gaat naar sport en bewegen terwijl wij niet kunnen achterhalen hoe het zit met cultuur. Wij maken ons zorgen dat kunst en cultuur een ondergeschoven kindje is. We zijn benieuwd hoe de nieuwe kunst- en cultuurnota eruit komt te zien. Wat ons betreft moet dit in elk geval realistisch zijn en passend in de huidige tijdgeest.

In de doelenboom wordt aangegeven dat cultuur toegankelijk moet zijn voor iedereen. Onze Beeselse cultuur heeft volgend jaar een uitgelezen moment om alle inwoners mee te nemen in onze cultuur. Het Draaksteken. Wij zullen in de tweede termijn een motie indienen waarbij dit evenement ook voor de kleine beurs toegankelijk is.

Tot slot

We concluderen dat er veel lucht in de begroting is, veroorzaakt door veel ideeën zonder plan. Ook ontbreekt het overzicht waardoor het één grote puzzel is en waardoor we onvoldoende keuzes kunnen maken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.