Nieuws van politieke partijen in Enschede inzichtelijk

14 documenten

Op weg naar 2022

CDA CDA Enschede 11-03-2021 10:21

Met nog minder dan een week te gaan tot de Tweede Kamerverkiezingen kijken we als bestuur al vooruit naar de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. De komende weken wordt er een programmacommissie samengesteld die dit voorjaar aan de slag gaat met het schrijven van het verkiezingsprogramma. In de zomer gaan we vervolgens aan de slag met de kandidatenlijst. Namens het bestuur wil ik u verzoeken om nu alvast na te denken over de vraag of u zich kandidaat wilt stellen voor de lijst of op een andere manier komend jaar bij de campagne betrokken wilt zijn. Laat het ons vooral weten als u vragen heeft, of nog twijfelt of u zich kandidaat wilt stellen. Daarnaast horen we het ook graag als u mee wilt schrijven aan het verkiezingsprogramma of suggesties heeft voor het programma. U kunt ons bereiken via bestuur@cda-enschede.nl. Daarnaast zijn er mogelijk ook mensen in uw omgeving die zonder het zich wellicht zelf te realiseren dag in dag uit de christendemocratische waarden uitdragen en actief zijn in de Enschedese samenleving. Benader hen ook vooral met de vraag of ze zouden willen nadenken over een mogelijke kandidaatstelling. Ook zij kunnen natuurlijk altijd contact met het bestuur opnemen voor vragen of het inplannen van een oriënterend gesprek. Laura Pierik,Voorzitter CDA Enschede

Pak de kansen die duurzame energie ons biedt

D66 D66 Enschede 09-09-2020 07:18

Maandag 7 september 2020 heeft de gemeenteraad van Enschede de uitgangspunten vastgesteld voor de Energievisie. D66 wil dat deze energievisie van Enschede ruimte biedt voor het concreet realiseren van duurzame energieprojecten. D66 wil dat deze energievisie de samenleving gaat uitdagen mee te doen in deze projecten. En D66 wil dat we de kansen gaan pakken die de transitie naar een duurzame energievoorziening gaat bieden.

Hoe realistisch is nog meer ambitie?

D66 wilde met deze coalitie 2% duurzame energie per jaar erbij. Deze ambitie blijft voor deze coalitie staan, maar dit blijkt in praktijk weerbarstig om concreet te realiseren. Daarom gaat de energievisie uit van een ambitie van 8% duurzame energie in 2030 erbij. D66 ziet dit als minimale ambitie voor het eind van deze coalitieperiode. Dan moet duidelijk zijn hoe we deze 8% gaan realiseren samen met partijen in de samenleving. En in de energievisie moeten een aantal beperkingen worden weggenomen. Zo willen we 6 hectare zonnevelden in het buitengebied goed inpassen, dus moet er bruto meer ruimte zijn. En moet actief het gesprek met Enexis gevoerd worden voor meer netcapaciteit, met een blik over de grens naar Duitsland.

Het college moet in realisatiestand

Voor D66 moet het college in de realisatiestand, liever gisteren dan vandaag. Mensen uitdagen mee te willen doen met duurzame energieprojecten. Lokale energiecorporaties ruimte te geven om betaalbare energie voor mensen in de stad te bieden. Oor hebben voor bezwaren en zorgen van omwonenden, maar ook oog hebben voor de voorstanders van duurzame energie. Die roeren zich misschien minder, maar zij zijn er in grote getale. En het college moet de twijfelaars uitdagen.

Windmolens zijn nodig om onze ambities te halen

Volgens D66 is windenergie nodig om de stap vooruit te maken. Er zitten drie windmolens van 150 meter hoogte in de planning en drie van 230 meter hoogte. Maar hoe haalbaar zijn 150 meter hoge windmolens? De SDE subsidies op deze windmolens nemen al jaren af? En als deze niet commercieel haalbaar blijken, wat is dan het alternatief? Daar wil D66 inzicht in. Dat geldt ook voor de windmolen in Twekkelo die midden in hoogwaardig buitengebied was gepland. Deze wordt niet uitgewerkt in de energievisie, maar er moet wel een volwaardige alternatief voor terug komen. En als een andere locatie voor deze windmolen wordt gezocht, moet dat op een logische plek, zoals genoemd in onderliggende onderzoeken, en met feiten onderbouwd zodat de stad het begrijpt. Dus niet door een politiek handjeklap.

Pak de kansen die de energietransitie biedt

D66 is een optimistische partij. Wij zien in elke moeilijk besluit, en dat is de inpassing van zon- en windenergie in onze stad en het landschap, ook kansen. En kansen biedt de transformatie naar een duurzame energievoorziening. Kansen voor innovatie in onze stad en regio, dus betrek onze kennisinstellingen. Kansen voor werk, dus biedt ruimte voor duurzame ondernemers. En kansen voor betaalbare energie voor alle inwoner, daarom onze steun het uitgangspunt dat elk project minimaal 50% lokale financiële deelname kent. We moeten de focus van protesten tegen concrete duurzame energieprojecten verleggen naar het pakken van deze kansen. Dat is waar D66 het college de resterende maanden van deze coalitie op gaan bevragen, op gaan volgen en uiteindelijk op gaan beoordelen.

Het bericht Pak de kansen die duurzame energie ons biedt verscheen eerst op Enschede.

Enschede is de afvaloverlast beu

CDA CDA Enschede 18-05-2020 12:17

Je komt het bijna overal tegen in Enschede: afval naast de afvalcontainers. Het is een steeds grotere ergernis aan het worden onder inwoners van Enschede. Bij een beetje windkracht verplaatst het losliggende afval zich door de Enschedese straten. Dit tast direct de woon- en leefomgeving van onze inwoners aan en het veroorzaakt ongewenst bezoek van ongedierte.Verschillende pilots zijn gestart om het illegaal dumpen van afval naast de afvalcontainers tegen te gaan. Helaas zien we hiervan in de praktijk nog weinig positief effect. Van volgepropte gratis verpakkingszakken naast de grote bovengrondse verpakkingscontainer tot en met hele inboedels op de diverse mileupleinen.Het CDA Enschede wil het college, met in het bijzonder de betreffende wethouder, oproepen om met onorthodoxe maatregelen te komen om deze afvaloverlast tot een minimum te beperken.De inwoners van Enschede zijn de afvaloverlast beu en verwachten actie van de wethouder om deze overlast aan te pakken. Daarom stelt de Enschedese CDA-fractie de volgende schriftelijke vragen aan het college van Burgmeester en Wethouders: Wat is de mening van het college over de huidige afvaloverlast in de gemeente Enschede? Welke effecten hebben de genomen pilots van maatregelen volgens het college gehad? Graag per gedane pilot gespecificeerd wat het effect was. Hoe vaak en voor welke locaties zijn meldingen gedaan via bijv. de Twentemileu-app over illegaal dumpen van afval naast de afvalcontainers? Hoeveel boetes zijn er inmiddels in totaal uitgeschreven voor illegaal afval dumpen? Graag gespecifieerd per jaar, per maand en per wijk. Welke onorthodoxe maatregelen wil het college inzetten om het illegaal dumpen van afval naast afvalcontainers tegen te gaan? Het CDA Enschede heeft in het verleden al eens geopperd omeen participatietraject in de vorm van afvalcoach in te zetten voor mensen met een bepaalde afstand tot de arbeidsmarkt.In hoeverre zou deze aanpak volgens het college kunnen bijdrage aan schonere enafvallozewijken? [1] Wat zijn de kosten van handhaving voor het tegengaan van de afvaloverlast? Graag gespecifieerd per jaar vanaf invoering het Diftarsysteem tot en met nu. Doelstelling was volgens het college dat in 2021 alle verpakkingscontainers ondergronds zouden zijn geplaatst. Wat is de huidige stand van zaken voor het ondergronds plaatsen van de grote bovengrondse oranje verpakkingscontainers? Namens de CDA-fractie, Mart van Lagen [1]: https://www.cda.nl/overijssel/enschede/actueel/nieuws/straatafvalcoaches-als-inzet-tegen-de-verrommeling/

CDA fractie weer Present

CDA CDA Enschede 05-02-2020 10:50

Het CDA hecht zeer veel waarde aan het vrijwilligerswerk, het cement in onze samenleving. Door ons samen verantwoordelijk te voelen voor de noden in de samenleving en solidair te zijn met diegenen die het moeilijk hebben, kunnen we telkens de wereld een stukje beter maken. Stichting Present is een organisatie die de betrokkenheid van mensen, bedrijven, kerken, buurten en andere sociale werkverbanden wil stimuleren en organiseren. Als vrijwilligersmakelaar biedt Present groepen de mogelijkheid om een zinvolle en goed bestede dag te beleven door zich onbetaald en op projectbasis in te zetten voor mensen die hebben te maken met armoede, slechte gezondheid en/of sociaal isolement. Jaarlijks pakt ook de CDA fractie een Present-klus op. Afgelopen week mochten wij, aangevuld met CDA bestuurslid Laura Pierik, een schilderklus doen in Glanerbrug. De alleenstaande moeder was erg blij met de hulp en haar wat grauwe flat zag er na afloop van de klus een stuk frisser uit. Groepen die belangstelling hebben om ook op deze wijze een vrijwilligersklus te doen, kunnen contact opnemen met Stichting Present, Deurningerstraat 12 (tel. 06-43833040) Ton ten Vergert, CDA Raadslid

Hoe zit het met aandacht?

CDA CDA Enschede 25-11-2019 17:53

Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) heeft in een recent rapport geconstateerd dat de Participatiewet van 2015 bij de doelgroepen jonggehandicapten, mensen in de sociale werkvoorziening en mensen in (voorheen geheten) de bijstand , niet tot verbetering van de situatie heeft geleid. Afgelopen week heeft staatssecretaris van Ark namens het kabinet aangegeven af te willen van bijstandsuitkeringen zonder tegenprestatie. Van alle bijstandsgerechtigden moeten gemeenten volgens haar naar eigen inzicht tegenprestaties worden gevraagd, variërend van aanvaarden schuldhulpverlening tot vrijwilligerswerk. Wethouder Kampman heeft in de TC Tubantia van 22 november j.l laten weten dat de gemeente Enschede al tegenprestaties verlangt en wijst hierbij op de verplichte deelname aan de Doen beurzen. Het CDA Enschede heeft hierover de volgende vragen: Deelt de gemeente Enschede de conclusie van het SCP dat er geen verbeteringen zijn opgetreden sinds de invoering van de Participatiewet 2015? Hoe groot was de instroom respectievelijk uitstroom van mensen in de Participatiewet in de jaren 2016, 2017 en 2018? De verplichte Doen beurzen in Enschede zouden worden onderzocht op hun effectiviteit, wanneer kan de Raad inzicht krijgen in de resultaten? In het huidige Coalitie akkoord is vastgelegd dat een aanpak ontwikkeld zal worden mensen met een uitkering jaarlijks tenminste een contactmoment hebben, binnen grenzen van budget en capaciteit. Gaat het College deze afspraak realiseren en zo ja wanneer en zo nee, wat heeft het College van de Raad nodig om deze afspraak wel te realiseren? Ton ten Vergert, raadslid CDA

Afval in de stadvannu?

Liberaal053 Liberaal053 Enschede 05-11-2019 19:53

Het college stelt de raad voor met ingang van 1 januari 2021 een minicontainer voor verpakkingen in te voeren en de inzamelfrequentie van de huis-aan-huis inzameling van restafval en verpakkingen te verlagen naar 1 keer in de 4 weken. Deze maatregel draagt bij aan de doelstelling van een Afvalloos Twente, te weten 50 kilo restafval per inwoner in 2030. Laagbouwbewoners kunnen kiezen welke minicontainer ze aan huis willen hebben (een 140 liter of 240 liter minicontainer) en welke stromen ze eventueel zouden willen wegbrengen. Het gaat hier om de afvalstromen restafval, verpakkingenafval, oud papier en gft-afval (m.u.v. wegbrengen). De bewoners hebben op deze manier keuzevrijheid en de verpakkingencontainer biedt veel voordelen ten opzichte van de losse zakken inzameling. De zakken worden vanaf 1 januari 2021 niet meer ter beschikking te gesteld. De afvalstoffenheffing wordt verlaagd met 1,92 euro als gevolg van dit besluit. Ingeschat wordt dat de laagbouw gemiddeld 1 keer minder gaat aanbieden waardoor zij aanvullend besparen op het variabele deel van de afvalstoffenheffing.

Hoe maakt Enschede zich los van 1Twente?

D66 D66 Enschede 02-10-2019 11:32

De gemeente subsidieert de lokale omroep 1Twente Enschede. Straks zal het Rijk dit doen. Het gaat niet goed met de lokale omroep. Daarom heeft D66-raadslid Vic van Dijk de volgende vragen gesteld aan het college van Enschede.

Advies aan ministers “Lokale omroep verdient meer ruimte”

De Raad voor het Openbaar Bestuur en de Raad voor Cultuur hebben op 3 september 2019 het advies “Lokale omroep verdient meer ruimte” uitgebracht. Eén van de aanbevelingen aan de ministers is om de lokale media vanuit de Rijksbegroting te gaan financieren. Immers: “Financiering vanuit de mediabegroting zal voor een stevigere informatie- en nieuwsvoorziening zorgen, niet alleen vanwege het zekere budget, maar ook omdat de (mogelijke) spanning tussen gemeente en mediaorganisatie die onder meer als waakhond moet functioneren van zijn baasje, van wie hij financieel afhankelijk is, wordt weggenomen.”

Overdracht financiering 1Twente Enschede aan het Rijk

D66 Enschede herkent de beschreven spanning tussen “waakhond” 1Twente en het gemeentebestuur als “baasje”. Enschede subsidieert 1Twente en staat garant voor een lening aan 1Twente Enschede. Daarom heeft D66 eerder het college opgeroepen tot het instellen van een onafhankelijk mediafonds om zo de politieke invloed op onafhankelijke journalistiek te minimaliseren. Gezien het advies is dat niet meer nodig. Want de gemeente zal de lokale omroep niet meer financieren. Dit geld zal direct van het Rijk naar de omroepen gaan. Nu moet de gemeente Enschede zich dus voorbereiden op de overdracht van de financiering van de lokale publieke omroep naar het Rijk.

Vragen over de financiële gevolgen voor de gemeente

1Twente Enschede heeft meerdere keren aangegeven failliet te gaan, maar gelukkig is dit nog niet echt gebeurd. Andere vragen van D66 Enschede lieten zien dat 1Twente Enschede tot over de oren in de schulden zit. Vanwege de garantstelling en vooruitbetaalde subsidie gaat de gemeente zelf bij een faillissement van 1Twente Enschede ook het schip in. Daarom stelt D66-raadslid Vic van Dijk de volgende politieke vragen aan het college van burgemeester en wethouders van Enschede over de financiële gevolgen van de precaire situatie van 1Twente Enschede voor de gemeente: 

Hoe gaat het college ervoor zorgen dat de gemeente Enschede zich financieel losmaakt van 1Twente? Welke scenario’s voorziet het college? Hoe luidt het plan van aanpak? Dit ook met het oog op de rente van de lening bij de Bank Nederlandse Gemeenten die Enschede nog altijd betaalt voor 1Twente Enschede. En met het oog op het risico van de gemeentelijke garantstelling op die lening. D66 Enschede verwacht van het college een aanpak gericht op het verminderen van het financiële risico zoals die ook is uitgevoerd bij het verminderen van de financiële betrokkenheid van de gemeente bij FC Twente. Waarom vormen de financiële banden van de gemeente met 1Twente geen aanleiding tot een vermoeden van staatssteun? Denkt u bijvoorbeeld aan genoemde gemeentelijke rentebetalingen. Het college stelde in antwoord op eerdere D66-vragen dat het “een gebruikelijke werkwijze [is] om een subsidie bij wijze van voorschot toe te kennen.” D66 is erg geschrokken van dit antwoord in de gegeven context van het jaarbedrag van honderdduizend euro dat bij wijze van voorschot in januari 2019 aan 1Twente Enschede is overgemaakt. Want het college wist dat 1Twente Enschede verwachtte nog vóór het verstrijken van januari 2019 failliet te gaan. Dat betekent dat in dat geval 11 maanden subsidie teveel zou zijn betaald. Technische vragen wijzen uit dat de Algemene subsidieverordening gemeente Enschede 2016 hier van toepassing is. Artikel 12, lid 1, sub c en j [1] bieden de gronden om de subsidie geheel of gedeeltelijk te weigeren, in te trekken of terug te vorderen. Waarom is dit niet gebeurd? Kan het college toezeggen voortaan alleen nog maandelijkse voorschotten te verlenen aan 1Twente Enschede gezien de precaire financiële situatie? Zo kan de gemeente bij faillissement van 1Twente Enschede hoogstens een maand aan subsidie kwijt zijn, in plaats van een groot deel van de honderdduizend euro aan jaarsubsidie.

[1] Artikel 12 Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden

1. Behalve op basis van de in de artikelen 4:25, tweede lid en artikel 4:35 van de wet genoemde gronden, kan de subsidie in ieder geval geheel of gedeeltelijk worden geweigerd, ingetrokken en teruggevorderd indien naar het oordeel van het college:

[…] c. de subsidie niet of in onvoldoende mate besteed zal worden aan de activiteiten waarvoor deze is bedoeld;

[…] j. de financiële continuïteit of de continuïteit van de bedrijfsvoering van de aanvrager niet is gegarandeerd […]

Vic van Dijk, raadslid D66 Enschede

Het bericht Hoe maakt Enschede zich los van 1Twente? verscheen eerst op Enschede.

invoering keuzemodel afvalinzameling

Liberaal053 Liberaal053 Enschede 12-09-2019 18:42

invoering keuzemodel afvalinzameling

Het college stelt de raad voor met ingang van 1 januari 2021 een minicontainer voor verpakkingen in te voeren en de inzamelfrequentie van de huis-aan-huis inzameling van restafval en verpakkingen te verlagen naar 1 keer in de 4 weken. Deze maatregel draagt bij aan de doelstelling van een Afvalloos Twente, te weten 50 kilo restafval per inwoner in 2030. Laagbouwbewoners kunnen kiezen welke minicontainer ze aan huis willen hebben (een 140 liter of 240 liter minicontainer) en welke stromen ze eventueel zouden willen wegbrengen. Het gaat hier om de afvalstromen restafval, verpakkingenafval, oud papier en gft-afval (m.u.v. wegbrengen). De bewoners hebben op deze manier keuzevrijheid en de verpakkingencontainer biedt veel voordelen ten opzichte van de losse zakken inzameling. De zakken worden vanaf 1 januari 2021 niet meer ter beschikking te gesteld. De afvalstoffenheffing wordt verlaagd met 1,92 euro als gevolg van dit besluit. Ingeschat wordt dat de laagbouw gemiddeld 1 keer minder gaat aanbieden waardoor zij aanvullend besparen op het variabele deel van de afvalstoffenheffing.

Enschede schendt privacy, SP stelt vragen!

SP SP Enschede 25-07-2019 20:20

In dagblad Tubantia van 24 juli 2019 staat een artikel over het verplicht aanleveren van privacy gevoelige informatie bij het aanvragen van een bijstandsuitkering. René Beunders van Sociaal Hart Enschede doet daarin een boekje open over de behandeling van een casus waarin de gemeente Enschede zich niet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming(AVG) houdt.

Als de informatie in het artikel klopt overschrijdt de gemeente Enschede willens en wetens de AVG. Het niet aanleveren van informatie uit het medisch dossier heeft het niet toekennen van een uitkering tot gevolg. In de casus die in het artikel wordt aangehaald zit een alleenstaande moeder om die reden maandenlang zonder inkomen! Drie keer is een aanvraag geweigerd. Het onafhankelijk klachtencommissariaat en de gemeente doen volgens het artikel gezamenlijk onderzoek naar deze situatie en hebben samen een onderzoeksopzet geformuleerd.

De SP fractie heeft de volgende vragen naar aanleiding van het artikel:

De gemeente Enschede is blijkbaar niet op de hoogte van de AVG en de beperking die die oplegt bij een aanvraag van bijstandsuitkeringen.

Is de gemeente Enschede inderdaad niet niet op de hoogte van de AVG en de beperking die deze wet oplegt bij een aanvraag van bijstandsuitkeringen? Als de gemeente wel op de hoogte was van de AVG waarom wordt de wet dan overtreden? In hoeveel casussen heeft de gemeente bijstandsuitkeringen geweigerd omdat er geen medisch dossier is aangeleverd? Hoe vaak heeft de gemeente inzage in het medisch dossier geëist bij aanvragers van een bijstandsuitkering? Hoeveel aanvragers hebben dit geweigerd waardoor zij geen uitkering hebben ontvangen? Hoeveel aanvragers hebben een klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens of bij het medisch tuchtcollege over de vraag naar het aanleveren van medische gegevens? Hoeveel zijn gegrond verklaard? Vraagt de gemeente nog meer informatie bij toekenning van bijstandsuitkeringen die in strijd zijn met de AVG zoals een medisch dossier? Zo ja, om welke informatie gaat het? Is de gemeente per direct en met terugwerkende kracht gestopt met inzage in een zorgdossier als voorwaarde te stellen voor het toekennen van een bijstandsuitkering? Zo ja, worden alle dossiers op het schenden van de AVG gecontroleerd? Zo nee, wat zijn redenen om dat niet te doen? Hebben “Stichting Sociaal Hart” en/of “Diaconaal Platform Enschede” de gemeente al eerder gewezen op het overtreden van de AVG in dit verband officieel of informeel? Zo ja, heeft de gemeente hierop direct actie ondernomen en om welke maatregelen gaat het dan?

De gemeente en het klachtencommissariaat trekken gezamenlijk op bij een onderzoek naar overtreding van de AVG bij de aanvraag van een bijstandsuitkering.

Vindt het College dat hier sprake is van een optimale onafhankelijkheidspositie van het klachtencommissariaat? Zo ja, kan het College dit onderbouwen? Zo nee, hoe gaat het college zorgen dat er wel een optimale onafhankelijkheidspositie ontstaat? Denk bijvoorbeeld aan een extern onderzoek? Is de gemeente of het klachtencommissariaat eindverantwoordelijk voor de kwaliteit en inhoud van het onderzoek naar overtreding van de AVG bij de aanvraag van een bijstandsuitkering of is er sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid?

Annelies Futselaar Fractie SP

Brandbrief naar staatssecretaris ...

Democratisch Platform Enschede Democratisch Platform Enschede Enschede 15-07-2019 11:19

Brandbrief naar staatssecretaris Stientje van Veldhoven Het afvalbeleid van gemeenten loopt de spuigaten uit en komt teveel op het bordje te liggen van de inwoner. Ondanks dat veel mensen netjes en adequaat het huisvuil scheiden, groeit het aantal stedelingen die zich stoort aan de opgedrongen hobby 'afvalscheiden'. Gemeenten rommelen maar wat aan met diftar en komen (los van de verwijten aan het adres van haar inwoners) geen stap verder. Waarom Den Haag het afvalbeleid overlaat aan lokale besturen, is voor Democratisch Platform Enschede - DPE een raadsel. Zeker in een tijd waarin het 'milieu' hoog op de agenda staat. Raad053 https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/de-kledingbakken-van-goede-doelen-zitten-vol-met-huisvuil~be8ddd47/ https://www.trouw.nl/opinie/gescheiden-inzameling-van-plastic-schaadt-het-milieu~bb5e8de5/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=facebook

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.