Nieuws van politieke partijen in Harderwijk inzichtelijk

249 documenten

Woonactie Apeldoorn

SP SP Harderwijk 06-07-2021 11:11

Zaterdag was het Superzaterdag

Door heel het land besteedden SP'ers aandacht aan de wooncrisis.

Ook in Apeldoorn zijn wij op pad gegaan.

 

Betaal je te veel huur?Zoek je al tijden naar een huis?Woon je in een huis vol vocht, tocht en schimmel of ander slecht onderhoud?Doet jouw verhuurder nooit iets met klachten?Of heb je op een andere manier last van de wooncrisis?

DEEL DAN NU JOUW VERHAAL

Ieder mens heeft recht op een gezond en betaalbaar huis. Maar dat recht is de afgelopen jaren door de kabinetten steeds verder afgebroken. Zij leverden onze volkshuisvesting over aan de markt. In 10 jaar Rutte verdwenen ruim 100.000 socialehuurwoningen en stegen de huren met maar liefst 35 procent. Huurders betaalden ondertussen samen meer dan 10 miljard euro aan de staatskas via de asociale verhuurdersheffing. Dat geld kan niet naar het bouwen van nieuwe woningen, het laag houden van de huren of het opknappen van huizen. Op de woningmarkt profiteren vooral beleggers en huisjesmelkers.

Of het nu het kabinet is, de gemeente, of de verhuurder; naar huurders wordt niet geluisterd. Wij willen dat niemand meer wordt overgeleverd aan de ellende van de markt.

De politiek in Den Haag, de gemeenten en de verhuurders moeten huurders weer serieus gaan nemen. Daarom verzamelen we zoveel mogelijk bewijs dat het anders moet, zodat ze er niet meer omheen kunnen. Na de zomer bundelen we al deze bewijzen uit het hele land in het grootste zwartboek ooit. Dit vormt de basis van onze eisen voor gezond en betaalbaar wonen voor iedereen. Dus help mee!

Vertel ons jouw verhaal en roep anderen op om dit ook te doen.

 

Verkeersveiligheid N302

CDA CDA Harderwijk 12-02-2021 18:52

Er gebeuren de laatste tijd veel ongelukken op de Leuvenumseweg in Harderwijk. Wij hebben samen met D66 schriftelijke vragen gesteld over de verkeersveiligheid en geluidsoverlast van de N302/Leuvenumseweg. Geachte college, In het najaar van 2020 hebben wij gesproken met bewoners van de Leuvenumseweg en Sonnevanck. Deze bewoners hebben destijds ook gebruik gemaakt van het inspraakrecht bij de commissie Ruimte om hun zorgen kenbaar te maken, met name omtrent verkeersveiligheid en geluidsoverlast van de N302. Op het betreffende, 4 kilometer lange, weggedeelte van de N302 is een maximumsnelheid van 80 km/h is toegestaan. Het traject tussen de splitsing met de Jonkheer Dr. C.J. Sandbergweg en de kruising met de Ceintuurbaan bevat diverse oversteekplaatsen voor fietsers, wandelaars en atleten. Er zijn parkeerplaatsen voor het Hondenbos, de trimbaan, het natuurspeelterrein en de regionale mountainbike route. Een afslag naar dierenasiel De Ark, naar verpleeghuis Sonnevanck en bovendien nog twee gedeeltes met een adviessnelheid van 50km/h omdat er gevaar bestaat voor overstekend wild. Veel dynamiek op 4 kilometer! Het traject is wel opgenomen in het verkeersveiligheid plan van de gemeente Harderwijk en een regionale lijst maar heeft geen prioriteit omdat hier voornamelijk gevoelsmatig onveiligheid ervaren zou worden. Bent u ervan op de hoogte dat op genoemd weggedeelte de laatste tijd diverse, ernstige ongevallen met letsel hebben plaatsgevonden? Is het college bereid om dit nogmaals onder aandacht te brengen van onze provincie omdat we van hen afhankelijk zijn voor een aanpak van de N302. Zo nee, waarom niet. Zo ja, wat zijn uw plannen en acties daartoe? Komt dit weggedeelte van de N302 voor op de inventarisatielijst en/of de provinciale uitvoeringsagenda verkeersveiligheid? Wat betekent dit voor de planning van onderhoud en de mogelijkheid tot verbetering van de verkeersveiligheid van dit weggedeelte? Op welke wijze kan de gemeente Harderwijk bijdragen aan versnelling van het proces en de prioriteit helpen verhogen? Recreatie speelt, met name in deze Coronatijd, een grote rol in de drukte op dit weggedeelte net buiten de bebouwde kom van Harderwijk. Er zijn bezoekers van het hondenlosloopgebied en het natuurspeelterrein, wandelaars, overstekende atleten tussen de atletiekbaan en trimbaan en bovendien kruist de succesvolle, regionale mountainbikeroute dit weggedeelte. Hoe ziet u kans om voor hen de veiligheid te vergroten? Bestaat de mogelijkheid om op dit weggedeelte van de N302, over de lengte van 4 kilometer, een pilot te starten om de veiligheid te vergroten door de maximumsnelheid te verlagen naar 60km/h ? Zo nee, waarom niet? De parkeergelegenheid aan de Watertorenweg is nu vaak al overvol. Is het mogelijk om op momenten van grote drukte, bijvoorbeeld in de weekenden en/of wanneer het weer mooi weer wordt, verkeersregelaars in te zetten? Klik hier voor de schriftelijke vragen Foto:wegforum.nl

CORONA EN JONGEREN

SP SP Harderwijk 23-01-2021 14:29

De coronamaatregelen zijn nodig om elkaar te beschermen. Bijvoorbeeld om onze ouders, grootouders, vrienden en buren te beschermen, maar ook om de harde werkers in de zorg te ontzien.Solidariteit is geen luxe, het kan mensenlevens redden.

Daarom is het ook zo belangrijk om samen corona eronder te krijgen. Bij “samen” hoort ook het elkaar horen en mét elkaar in gesprek gaan in plaats van óver elkaar praten.

Heel veel jongeren in Apeldoorn doen ontzettend goed mee. Het vraagt veel en het kan soms psychisch zwaar zijn, maar toch doen jullie dit. En dat is ontzettend tof en goed. Dat kan niet vaak genoeg gezegd worden.

We spreken veel jongeren in Apeldoorn die het gevoel hebben niet genoeg gehoord te worden. “Ze hoeven niet persé te doen wat wij willen. Maar met ons praten in plaats van vooral over ons praten, zou al heel erg helpen”. Wij snappen dat.

Omdat wij met jullie in gesprek willen en jullie een stem willen geven, gaan we verhalen van jonge mensen in Apeldoorn verzamelen.

Ik hoor en spreek jou graag!

Daarom zullen we de komende tijd (corona-proof) de straat op gaan om jonge mensen te spreken. Maar je kunt ons ook zelf benaderen. Ben jij of ken jij een jongere die ook met mij in gesprek wil gaan? Laat het ons dan weten via sbiharie@sp.nl

Samen staan we sterk!

Sunita BiharieSP ApedoornFractievoorzitter 

Wateroverlast in Harderweide

CDA CDA Harderwijk 20-09-2020 18:16

In het voorjaar werd ik (Andrea) op het schoolplein aangesproken door een ouder. Zij en haar buren hadden wateroverlast. Met name wanneer het veel en hard had geregend ontstonden er grote plassen water, in achtertuinen en op terrassen, die nauwelijks hun weg de grond in wisten te vinden. Zelfs in de kruipruimtes was water te vinden. Het was onduidelijk waar de verantwoordelijkheid nu lag: bij de gemeente of de aannemer. Samen met Ida hebben we de foto’s bekeken en hebben we schriftelijke vragen gesteld aan het college. In deze vragen hebben wij aandacht gevraagd voor de wateroverlast en verzocht om te onderzoeken waar het probleem ligt. Waarom stroomt het water niet weg? Meerdere oorzaken leiden tot de overlast Adviesbureau BOOT heeft in opdracht van de gemeente onderzoek gedaan en concludeert dat de toplaag van de bodem sterk verdicht is. Waardoor het regenwater vanuit de tuin de kruipruimte in loopt. Tegelijkertijd concludeert het adviesbureau dat de hemelwaterafvoer niet overal optimaal functioneert. Dat kan komen door ongunstig hoogteverloop van de tuin naar de straat of achterpad. Hierop heeft de gemeente aan de bewoners een aanbod gedaan om zand te leveren om de kruipruimte te verhogen (deze moest zelf de kruipruimte in gebracht worden) en/ of door middel van ploftechniek de doorlaatbaarheid van de bodem te verbeteren. Dit kosst de bewoner €150,- en de eventuele gevolgschade is voor eigen rekening. Met eigen ogen bekeken wat de problemen zijn De bewoners zijn nog niet af van plassen in hun tuinen en op hun terrassen. Hoe het wordt opgelost is nog steeds onduidelijk. Ida en ik zijn eind augustus bij een aantal bewoners langs geweest om met eigen ogen te zien wat de problemen zijn. Deze waren, ondanks het mooie zomerweer, nog steeds zichtbaar. Het CDA heeft een motie ingediend: college schep duidelijkheid en maak duidelijke afspraken We hebben besloten een motie in te dienen, in deze motie vragen wij aan het college om duidelijkheid te scheppen richting de gedupeerde bewoners waarom hemelwaterafvoer niet overal optimaal functioneert en wie daarvoor verantwoordelijk is. We vragen om in gesprek te gaan met de projectontwikkelaar/ aannemer tot een oplossing te komen. Eventuele financiële consequenties voor de gemeente, die niet binnen bestaande budgetten verwerkt kunnen worden, voor te leggen aan de raad. En als laatst om bij toekomstige projecten duidelijke afspraken te maken met projectontwikkelaars/ aannemers voor het afvoeren van regenwater, om herhaling te voorkomen. Unaniem aangenomen Deze motie is in de raad van september unaniem aangenomen, daar zijn wij erg blij om. Wij zijn benieuwd met wat voor voorstel het college richting de gedupeerde bewoners gaat komen. Wij zijn erg blij dat wij als CDA deze bewoners hebben kunnen ondersteunen en hopen dat er snel een gepaste oplossing komt. Door: Andrea Oosting-Klock, Raadsvolger

Flinke drukte op Harderwijkse boulevard

CDA CDA Harderwijk 20-09-2020 07:20

Van Dale geeft als betekenis voor Boulevard: “Een brede straat in grote steden of langs het strand” In Harderwijk hebben we de Strandboulevard-Oost en Strandboulevard-West. Dan mag je wel wat verwachten toch? Echter, onze Boulevard is niet breed en loopt ook niet langs het strand. Best verwarrend eigenlijk en dat is ook het geval voor de diverse bezoekers van deze Boulevard. Afstappen of niet? Als bewoner van de binnenstad zie en hoor je nog weleens wat. Zo was ik op een mooie dag in de maand juli getuige van een discussie op de Harderwijkse Boulevard tussen een aantal fietsers. De ene dacht dat ze moesten afstappen en andere zei van niet. Al snel kwam er een inwoner van de stad bij, hij wist hen te vertellen dat je hier, ondanks het gele bord waarop men vraagt fietsers af te stappen, gewoon mag fietsen. Dus dat deden ze toen maar. Een drukte van belang Dat tafereel was een eyeopener voor mij. Als raadslid denk ik soms kunnen of moeten we hier iets mee? Dat onze Boulevard zoveel bezoekers trekt is natuurlijk super. Het is een mooi gebied geworden en bovendien erg gezellig met de vele terrassen. Aan de andere kant ontstaan er soms gevaarlijke situaties en/of opstoppingen door de vele gebruikers zoals wandelaars, fietsers, het treintje en zo nu en dan auto’s. Duidelijkheid bieden is nodig Met name het gedeelte van de Strandboulevard-Oost tussen de Vischpoort en Kokki’s is erg smal. De fietsknooppunten- en Zuiderzeefietsroute lopen hier ook langs. Het CDA heeft gevraagd of met name voor dit stuk een veilige fietsroute zou kunnen komen via het Dolfinariumeiland. Veel bewoners die bekend zijn met de situatie fietsen hier nu ook al langs om de drukte te omzeilen. Denkend aan de toekomst mag verwacht worden dat bij voltooiing van Waterfront fase 3, het Dolfinariumeiland en de Wijde Wellen nog veel meer verkeersbewegingen zullen ontstaan. Veel bezoekers van de Boulevard en het Strandeiland komen met de fiets en dat is een goede zaak. We zien dat het voor hen niet altijd duidelijk is waar hun fietsen gestald kunnen worden met als gevolg dat ze overal geparkeerd staan. Bijvoorbeeld tegen de stadsmuur, tegen de Vischpoort en voor de banken zodat er nog minder zitplaatsen zijn. Maar die duidelijkheid wordt niet gegeven. CDA in actie! Op onze vragen heeft het college geantwoord dat ze gebruik wil maken van maatwerk en in de zomermaanden aan fietsers vraagt of ze vrijwillig willen afstappen en dat ze willen kijken naar een tijdelijke fietsroute via het Dolfinariumeiland. Ook wil men de stenen bank bij de Vischpoort aanduiden als bank omdat dit nu niet duidelijk zou zijn. Wij vinden deze antwoorden erg vrijblijvend en nog steeds geen duidelijkheid geven. We zijn met deze vraagstukken nog druk aan de slag en zijn van plan om zelf met voorstellen te komen zodat de situatie in 2021 anders zal zijn! Door: Gerdien Morren, Raadslid

Commissie Ruimte september 2020

CDA CDA Harderwijk 13-09-2020 16:46

Verslag van de commissievergaderingen Ruimte 3 en 8 september j.l. Volle agenda’s en meteen weer vol aan de bak met twee vergaderingen na het zomerreces, het was even schakelen. Rondvraag De rondvraag gebruikten wij om de vraag te stellen of er een (tijdelijke) oplossing komt omtrent de overlast die geparkeerde auto’s bezorgen in de aanliggende straten van het Crescentpark. Wethouder De Jong zegde toe dat er een duidelijke bewegwijzering komt naar het Biezenplein, de parkeerplaats bij de Regenboogkerk en de scholen. In de nabije toekomst is voorzien in een parkeerplaats in het nog te ontwikkelen deel van Harderweide. Maatwerkwoningen of ‘Skeave huse’ Er is behoefte aan een woonvorm die gericht is op stabiel prikkelarm kunnen wonen, voor mensen die niet passen in het gewone aanbod van zorg, voor opvangslapers en voor mensen die uit huis zijn gezet. Aan de raad wordt nu gevraagd of zij kunnen instemmen met een haalbaarheidsstudie voor acht maatwerkwoningen aan de Parallelweg 7. Ook de regiogemeenten moeten in hun gemeente een plek aanwijzen voor meerdere maatwerkwoningen. De CDA-fractie gaat hiermee akkoord met dien verstande dat a) naar de inbreng en voorstellen van de bewoners van de naastliggende woningen geluisterd en gehandeld wordt, b) een beheerder van Iriszorg 24/7 aanwezig zal zijn en c) als uit de studie blijkt dat de locatie niet geschikt te maken is, alsnog een haalbaarheidsstudie voor de locatie aan de Zandlaan zal worden uitgevoerd. Bestemmingsplan De Harder-Zeebuurt De fractie is het eens met de ambtelijke reactie op de zienswijze van de indieners. De indieners menen dat er onaanvaardbare leegstand zou komen met onaanvaardbare gevolgen voor het ondernemersklimaat. Het betreft een verplaatsing en volgens het Stec-rapport valt te verwachten dat de ruimtelijke effecten aanvaardbaar zijn. De verhuurder van de huidige bouwmarkt aan de Verkeersweg, die ook de verhuurder is van de benzinepomp, is het niet eens met die stelling. De fractie beraad zich nog over een motie over een mogelijke andere invulling van het gebied aan de Verkeersweg. Bestemmingsplan Slenck en Horst Met dit bestemmingsplan wordt de functie van recreatie gewijzigd naar wonen en mag er 20 m2 aan bijgebouwen per perceel zijn. Het meerdere boven de 20m2 moet verwijderd worden. 13 van de 190 eigenaren menen dat hen te veel beperkingen wordt opgelegd, bovendien zijn zij het niet eens met de vereveningsbijdrage die zij moeten betalen. De bezwaren komen erop neer dat de bewoners de voordelen willen van zowel de recreatie- als de woonbestemming, overigens hebben zij wel getekend voor een woonbestemming. De CDA-fractie sprak haar waardering uit voor de jarenlange inzet en doorzettingsvermogen van wethouder De Jong en allen die aan dit dossier gewerkt hebben. Het CDA zal dan ook instemmen met het bestemmingsplan Buitengebied- Park Slenck en Horst zodat het park een woonbestemming krijgt. Werksessie scenario’s bouwhoogte Waterfront De dilemma’s kwamen aan de hand van enkele stellingen duidelijk aan het licht. De commissie discussieerde over parkeren, ruimtelijke kwaliteit en financiën. Voor hoger bouwen en dus meer woningen zijn meer parkeerplaatsen nodig, volgens ons moet je omliggende wijken hier niet mee opzadelen. Hoge gebouwen van negen verdiepingen als een lint langs wijken met grondgebonden woningen is niet wenselijk. Je wil toch over 30 jaar niet het verwijt krijgen dat jij daar aan meegewerkt hebt? Ruimtelijke kwaliteit heeft naar onze mening prioriteit. Spreiding van betaalbare woningen over het Waterfront en de stad verdient onze voorkeur. Gerdie Morren en Ida Stoevelaar foto: Wijkvereniging Drielanden

Column: De echte crisis

PvdA PvdA Harderwijk 12-09-2020 10:05

Dit voorjaar stond het normale leven ineens stil. Scholen en kantoren gingen dicht en de straten waren uitgestorven. De Intensive Care lag vol en niemand wist wat ons te wachten stond. We gingen als land in lock down. Ik heb zelf 2 kinderen op de basisschool, dus ineens was onze huiskamer maanden lang het toneel van lessen, teamsgesprekken, maar ook mijn eigen werk ging gewoon door vanuit huis. Dat dat niet gemakkelijk is zal denk ik elke ouder herkennen.

En nu zijn we al een half jaar verder. We weten inmiddels veel meer. De regering heeft haar best gedaan bedrijven overeind te houden met steunpakketten. De ziekenhuizen hebben veel minder coronapatiënten, en voor een deel is het ‘normale’ leven weer verder gegaan. Maar het virus is nog niet weg, dus we hebben nog geen zicht op een echt normaal.

En langzaam gaan we van de corona crisis over in een volgende crisis, die zich onzichtbaar voltrekt, maar steeds zichtbaarder zal worden. Ook met alle steunpakketten blijven niet alle banen houdbaar. Complete sectoren zijn aan het instorten en veel bedrijven moeten mensen laten gaan. Waar in de eerste maanden werknemers vaak in dienst konden blijven dankzij de steun, wordt dat steeds lastiger. Tijdelijke contracten worden niet verlengd, en kleine bedrijven gaan failliet. Ook complete sectoren, zoals de cultuursector, of de evenementensector staan op omvallen.

Dit najaar zullen we gaan zien dat steeds meer mensen werkloos worden, moeite zullen gaan hebben met het betalen van de vaste lasten en een beroep moeten gaan doen op de voedselbank. Dit wordt de echte crisis en deze is bijna niet te stoppen, zeker omdat deze minder tastbaar is voor mensen die het (nog) niet raakt.

Tijd om eens aan de slag te gaan met deze crisis dus. Is het misschien eindelijk tijd voor een basisinkomen?

Het bericht Column: De echte crisis verscheen eerst op PvdA Harderwijk.

PvdA: Te weinig sociale huur in Harderweide

PvdA PvdA Harderwijk 11-09-2020 13:02

Deze week werd duidelijk dat de gemeente Harderwijk ruim 8,3 miljoen krijgt van het rijk om betaalbare woningen te bouwen in Harderweide. Goed nieuws, dacht de PvdA fractie. Totdat uit de cijfers van het ministerie bleek, dat maar 13% van dit programma van 762 woningen uit sociale huur gaat bestaan. Minder dan honderd woningen dus.

“Bijna 70% procent betaalbare woningen klinkt heel mooi, maar onder aan de streep doet het weinig voor de wachtlijsten”, aldus fractievoorzitter Wilco Bos, “Het klonk heel mooi, maar ook middenhuur wordt ineens betaalbaar genoemd, en het meeste is koop, waarvan de prijs nog onduidelijk is. En dat terwijl we in de jaarrekening al zagen dat Harderwijk flink achterloopt op planning met de bouw van sociale huur. De gemiddelde wachttijd is nu al opgelopen tot 13 jaar.”

De PvdA fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College, om meer duidelijkheid te krijgen over de prijzen van de koophuizen en het lage aandeel sociale huur.

Het bericht PvdA: Te weinig sociale huur in Harderweide verscheen eerst op PvdA Harderwijk.

Fietsgebruik boulevard

CDA CDA Harderwijk 24-08-2020 14:34

De vernieuwde Boulevard van Harderwijk is een aantrekkelijk verblijfsgebied geworden voor de inwoners en de vele bezoekers van de stad. Er zijn meer terrassen gekomen waardoor er minder ruimte is voor wandelaars en fietsers. Daardoor ontstaan er snel opstoppingen met alle drukte van dien. Bovendien is het niet altijd duidelijk wat wel- en wat niet is toegestaan. Het CDA gaat schriftelijke vragen stellen aan het college met name over onveilige situaties en toegankelijkheid op de Boulevard. Het CDA wil meer duidelijkheid omtrent het fietsgebruik op de Boulevard, in de huidige- en toekomstige situatie. De CDA-fractie vraagt zich onder andere af of het verantwoord is dat de fietsknooppuntenroute en Zuiderzeefietsroute gebruik maken van de Boulevard. Of is het mogelijk dat deze routes via het Dolfinariumeiland kunnen worden geleid? Het valt de fractieleden Andrea Oosting-Klock en Gerdien Morren ook op dat er veel fietsen staan geparkeerd voor de lange, stenen bank nabij de Vischpoort en voor de Vischpoort zelf, het visitekaartje van Harderwijk! Tevens wil het CDA geïnformeerd worden over de rechtsgeldigheid van de gele borden die fietsers vragen af te stappen of geen fietsen te parkeren bij de Vischpoort. "De vernieuwde Boulevard is een aantrekkelijk verblijfsgebied geworden voor de inwoners en de vele bezoekers van Harderwijk. Veel van hen komen op de fiets en dat is een goede zaak. Het levert echter ook hier en daar problemen op. Bijvoorbeeld dat het, ondanks een geel bord met het verzoek geen fietsen te parkeren, regelmatig vol met fietsen, scooters en motoren staat voor de Vischpoort, het visitekaartje van Harderwijk! Hierdoor is het ook niet mogelijk om plaats te nemen op de lange stenen bank die bij de Vischpoort staat terwijl er in onze ogen al te weinig bankjes in het Boulevardgebied te vinden zijn. De terrassen zijn uitgebreid, er is daardoor minder ruimte beschikbaar voor wandelaars en fietsers waardoor snel opstoppingen ontstaan met alle drukte van dien. Bovendien is niet altijd duidelijk voor de boulevardgebruiker wat wel- en wat niet is toegestaan. Het CDA Harderwijk-Hierden heeft de volgende vragen: Kunnen fietsen, scooters en motoren die voor de zitbank en daarmee ook voor de Vischpoort geparkeerd staan op grond van het geplaatste bord verwijderd worden om toegankelijkheid en veiligheid te waarborgen? Zo niet, kan het college aangeven waarom bij de Vischpoort niet gekozen is voor officiële verkeersborden met een parkeerverbod voor o.a. fietsen zoals deze ook bij de Strekdam geplaatst zijn? Bij drukte worden dranghekken met borden die fietsers verzoeken af te stappen op de rijbaan geplaatst. Is het college het met het CDA eens dat deze voor onduidelijkheid en verwarring zorgen bij fietsers? En voor irritatie bij wandelaars, ondernemers en terrasbezoekers omdat niet alle fietsers op dit verzoek reageren? Welke mogelijkheden ziet het college om bij grote drukte de veiligheid voor alle gebruikers van de Boulevard te waarborgen? Als gastvrije Hanzestad worden in Harderwijk net als in het verleden, met name in de binnenstad, op drukke tijden fietsstewards ingezet om fietsers te wijzen op de diverse fietsparkeerplaatsen. Kunnen deze ook op meer locaties op en rondom de Boulevard ingezet worden? Welke mogelijkheden ziet het college om de fietsknooppuntenroute en de Zuiderzeefietsroute te verleggen en geen gebruik te laten maken van de Boulevard? Voetgangers, fietsers en het treintje maken gebruik van de Boulevard. Heeft het college overwogen om het meest drukke gedeelte van de Boulevard te ontlasten door bijvoorbeeld fietsers via het Dolfinariumeiland te laten fietsen? Zo nee, waarom niet? Welke mogelijkheden ziet het college om bij de toekomstige ontwikkeling van het Dolfinariumeiland een veilige fietsroute via het Dolfinariumeiland te laten lopen?" Gerdien Morren en Andrea Oosting-Klock

Huisafval, een gemiste kans

CDA CDA Harderwijk 18-07-2020 09:06

Donderdag 9 juli 2020 is het besluit gevallen. We krijgen in 2021 een afvalsysteem, waarbij PMD (Plastic, Metaal/Blik en Drankenkartons) met nascheiding eruit worden gehaald. Het CDA is daar niet voor en heeft samen met HA in diezelfde raadsvergadering een poging ondernomen, d.m.v. een amendement op het voorstel, om PMD apart in te zamelen, in transparante zakken. PMD is namelijk het grootste bestanddeel in de restafvalbak en door apart inzamelen zouden de inwoners van Harderwijk en Hierden hun restafval aanzienlijk kunnen verminderen. En dat is nodig, want de inwoners moeten vanaf 2021 per lediging, dus per keer dat je de bak aan de straat zet, betalen. Die kans op minder restafval is nu dus verkeken, wat tot hoge kosten voor de inwoners kan gaan leiden. Dus geen aparte inzameling, maar nascheiding. Alle PMD moet dus in de grijze bak. Zoals bekend, en nu voor de hoogbouw en binnenstad ook mogelijk wordt, houden we papier en gft wel apart, in resp. de blauwe en groene bak. Ook blijven we glas naar ondergrondse containers wegbrengen. Maar wat PMD betreft is er, volgens het CDA, totaal geen sprake van een financiële prikkel. Want je kan je bak niet leger krijgen en je kan je afvalstroom niet verminderen. “Voor de inwoners die al goed aan het scheiden waren, is er geen winst te behalen, helaas. Deze milieubewuste bewoners scheiden hun afval al heel goed en moeten nu dus plastic bij het restafval doen en daarvoor betalen”, aldus raadslid Peter Sels. Het CDA wil de inwoners serieus nemen en heeft daarom, samen met HA, het genoemde amendement ingediend. Met nascheiding is er geen sprake van het inzetten op bewustwording van het beter scheiden van het restafval, want PMD kan er ‘gewoon’ bij, in de grijze bak. Wat het CDA betreft een gemiste kans. De inwoners die toch hun PMD apart willen inzamelen, kunnen dat bij het gemeentelijke afvalstation doen. Dat is gratis. Met het oog op de hoeveelheid PMD zullen mensen dat wekelijks moeten doen. Anders heb je een aanhangwagen nodig. Als veel inwoners dat gaan doen, is de vraag of de verkeersbewegingen die hierdoor per week ontstaan, goed voor het milieu zijn en of het afvalstation de toeloop aankan. Het antwoord op deze vragen weten we eigenlijk al. Peter Sels Raadslid CDA Harderwijk-Hierden

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.