Nieuws van GroenLinks in Helmond inzichtelijk

43 documenten

Corona in Helmond | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 07-06-2020 00:00

Op 19 mei bespraken we in een raadsvergadering wat 80 dagen Corona voor onze stad betekenden. Thomas Tuerlings pleitte voor het herzien van oude denkwijzen en een meer evenwichtige en solidaire toekomst voor Helmond. Ook landelijk pleit GroenLinks voor meer solidariteit.

De Coronacrisis begon voor Nederland op een haar na in Helmond. We hadden nauwelijks tijd om ons in Helmond echt voor te bereiden en nog steeds worden dagelijks tientallen, zo niet honderden inwoners in ons land overvallen door dit bizarre virus. Corona kwam zonder handleiding en zonder bekende best practices, maar vanaf dag 1 zette vrijwel iedereen in Helmond zich in voor mede-inwoners, alsof we nooit anders gewend waren.

Wij willen groot respect uitspreken voor de manier waarop het college en onze ambtenaren maar vooral ook tal van andere organisaties en inwoners in de stad de handen uit de mouwen staken om deze pandemie te beteugelen. De uitgebreide notitie die we hebben ontvangen biedt veel inzicht in wat er de afgelopen 80 dagen gebeurd is en de verhalen van de wethouders van zojuist geven ons het vertrouwen dat we er samen uit gaan komen. Natuurlijk zijn er dingen die beter hadden gekund, maar zoals gezegd, Corona kwam zonder handleiding, dus het is voor iedereen zoeken. Hoe nu verder, voorzitter? Een prangende vraag. Corona gooit ons dagelijkse leven overhoop, maar dat geeft ook de mogelijkheid tot bezinning. Willen we terug naar hoe het was of hebben we nieuwe dingen ontdekt die wellicht beter werken?

In tijden van crisis wordt zichtbaar wat écht van belang is. De waardering voor vitale sectoren is afgelopen weken enorm gegroeid. Dit zijn met recht de hoekstenen van onze samenleving. Met de inzet van cultureel Helmond om inwoners uit hun isolement te krijgen, heeft ook deze sector zich als een onmisbare hoeksteen laten zien. Laten we deze waardering in de toekomst vasthouden bij het maken van evenwichtige keuzes.

Evenwicht blijkt een sleutelwoord in deze crisis, maar de laatste jaren leek dit evenwicht wereldwijd een beetje verloren. Laten we in ieder geval in Helmond op zoek gaan naar een nieuw, toekomstbestendig evenwicht, bijvoorbeeld gestoeld op het Donut economie model van Kate Raworth. Met anticyclische, maar goed doordachte investeringen, gedragen door de schouders die het kúnnen dragen, houden we Helmond evenwichtig voor iedereen.

Zorgen over besmetting nertsenfokkerij vlakbij Helmond | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 15-05-2020 00:00

Wij zijn bezorgd over de besmetting van de nertsenfokkerijen in de regio. In Gemeente Helmond liggen volgens ons raadslid Bert van Sas woningen op ongeveer 400 meter afstand van de nertsenfokkerij aan de Rijntjesdijk.

De afstand tot de aaneengesloten bebouwing van de wijk Brouwhuis zou maar 800 meter zijn. “Bij oostenwind is in Brouwhuis regelmatig de stank van de genoemde nertsenfarm te ruiken. Het is dan ook niet uit te sluiten dat zich fijnstof, met misschien wel het virus, van deze nertsenfarm over Brouwhuis verspreidt.” Wij stelden een paar vragen aan het stadsbestuur. Lees hier het gehele artikel in het Dit is onze wijk.  Lees hier de antwoorden.

In de gemeenteraad van 26 mei verzochten wij het college om namens alle gemeenteraadsleden  n.a.v alle onrust en onduidelijkheid ook bij de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan te dringen op het nemen van alle mogelijke maatregelen bij nertsenfokkerijen (in Zuid-Oost Brabant) om verdere verspreiding van het Coronavirus van dier-op-mens te voorkomen en daarbij ook katten te betrekken. Lees hier de volledige motie. 

GroenLinks Helmond wil onderzoek naar Brainport-rail | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 25-01-2020 00:00

Binnen de Brainportregio zijn er veel mobiliteitsprogramma’s in ontwikkeling. Deze programma’s hebben betrekking op verschillende niveaus: (inter)nationaal, regionaal en lokaal. Binnen deze programma’s wordt ingezet op verschillende manieren en combinaties van transport, zoals bijvoorbeeld auto, OV, fiets, smart mobility etc.. Deze programma’s worden nu samengebracht in een onderzoek voor de Brainportregio. Het onderzoek richt zich op een integrale aanpak van de opgaven die -in samenhang- van invloed zijn op de verstedelijking en bereikbaarheid in de periode 2030-2040.

De noodzaak is hoog: de groei van de Brainportregio uit zich in de ontwikkeling van werklocaties en een sterke verstedelijkingsopgave binnen Helmond en Eindhoven; de bereikbaarheid, leefbaarheid én de ecologische omgeving staan onder druk. De Brainportregio wil aantrekkelijk blijven voor nieuw talent, met oog voor kwaliteit van de leefomgeving. Dat betekent dat we een schaalsprong moeten maken om toekomstbestendig te blijven. De druk op het wegennet en spoor is groot en zal alleen nog maar toenemen. De mobiliteitsoplossingen van de toekomst zullen daarom slimmer en groener moeten worden.

Lightrail-netwerk In het Brabantse toekomstbeeld OV 2040 ontbreekt aandacht voor de lightrail-optie. GroenLinks vindt dit een gemiste kans voor de regio. De Brainportregio profileert zich als Europese topregio met een hoge innovatiekracht. Juist hier zou deze duurzame vervoerswijze de komende decennia vorm moeten kunnen krijgen. Met een lightrailverbinding kan er met hoge frequentie een grote hoeveelheid reizigers worden vervoerd over een langere afstand. Deskundigen en de grote vervoersbedrijven zijn het er over eens dat het openbaar vervoer drastisch moet worden verbeterd, om te voorkomen dat het bestaande systeem vastloopt. GroenLinks ziet een lightrail-netwerk als kansrijke oplossing voor mobiliteit in de Brainportregio, dat doordringt tot in de kern van het stedelijk gebied en de belangrijke woon- en werkgebieden buiten de stad met elkaar verbindt. Met deze Brainportrail kan de bereikbaarheid én de leefbaarheid van de regio worden verbeterd en de verbondenheid in het gebied worden versterkt. Een dergelijk snel, doeltreffend en betrouwbaar netwerk kan als toekomstbestendige ruggengraat dienen. De druk op het bestaande wegennet neemt af. Uiteraard dient dit netwerk goed aan te sluiten op de verkeersvoorzieningen in de rest van de provincie.Wij stellen daarom voor om een lightrail netwerk serieus deel uit te laten maken van het Brainportonderzoek, als deelopgave openbaar vervoer. Wij zien graag een uitgewerkte versie van de lightrail terug in de voor te leggen scenario’s. Hierdoor kan deze optie integraal worden meegewogen als oplossingsrichting voor de toekomst van mobiliteit in de Brainportregio. Het investeringsfonds van het Rijk biedt mogelijkheden voor financiering van zulke toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen.Zowel in Helmond als Eindhoven is deze motie onder de aandacht gebracht tijdens de raadsvergaderingen van 28 januari en 11 februari. De indieners van deze motie verzoeken het college om deze optie in te brengen bij Provincie, Rijk en overige samenwerkingspartners.

De raad stemde unaniem in met onze motie!

In het ED: "Er moet een onderzoek komen naar de aanleg van een lightrail-verbinding in het hart van Brainport. Met de aanleg van zo’n Brainport-rail is niet alleen het milieu gediend, ook moet dit nieuwe transportsysteem de doorstroming bevorderen van het steeds vaker vastlopende autoverkeer in en rond Eindhoven en Helmond. Waar de lightrail zou moeten komen te liggen, moet nog worden uitgezocht. Al ligt het volgens hem voor de hand om te kijken naar verbindingen van en naar het centrum  van de stad, met de verschillende campussen - Eindhoven Airport, de TU/e, ASML en het  BIC - en met Helmond en de Automotive Campus in deze stad. Ook het antwoord op de vraag hoe duur de aanleg van een complete Brainport-rail is, moet blijken uit dat onderzoek." Lees het gehele artikel in het ED.

Lees de Column van Thomas Tuerlings over Lightrail

Onze wethouder Cathalijne Dortmans bezocht in anderhalf jaar tijd bijna alle scholen in Gemeente Helmond | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 22-01-2020 00:00

Onze wethouder Cathalijne Dortmans bezocht in anderhalf jaar tijd bijna alle scholen in Gemeente Helmond. Ze wilde weten ‘wat er speelt’. De rondgang leverde alvast een evaluatie op van de werkwijze van gezinscoaches. Vandaag bezoekt ze de Wilhelminaschool Helmond.

Directeur Bart van der Meijs werkt al veertig jaar op dezelfde school en heeft al veel onderwijswethouders meegemaakt, onder wie ook zijn eigen voorganger op school, Jan van den Heuvel. „Maar dat een wethouder alle scholen bezoekt, is nieuw.”

Voor Dortmans is de rondgang ook zinvol, omdat zij ook jeugdzorg in haar portefeuille heeft. Op bijna alle scholen hoorde ze, dat de gezins- en jongerencoaches van de gemeente pas laat in beeld komen bij problemen. „Naar aanleiding daarvan hebben we dat geëvalueerd en deze week bespreken we met scholen hoe dat beter kan.”

Lees het gehele artikel in het ED:

Op weg naar betere lucht in Helmond en Eindhoven | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 14-01-2020 00:00

In januari zette onze wethouder Antoinette Maas namens de gemeente Helmond (net als Eindhoven) haar handtekening onder het schone lucht akkoord.  Zo gaan we onderzoeken hoe de uitstoot van schadelijke stoffen door de industrie, houtverbranding en verkeer kan worden verminderd.

ED: Het akkoord helpt, stelt Maas: „Het wordt makkelijker. Met gelijke ambities kun je samen een pakket aan maatregelen treffen om uitstoot tegen te gaan en duurzaam gedrag te bevorderen.” Volgens een woordvoerster van de provincie worden in elk geval afspraken gemaakt over de voortgang van projecten en worden de effecten op de luchtkwaliteit nauwgezet gevolgd. Jaarlijks overlijden 11.000 mensen in Nederland vroegtijdig als gevolg van luchtvervuiling. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde springt Brabant er negatief uit. Eindhoven spant de kroon, maar ook in Helmond houdt ondermaatse luchtkwaliteit de gemoederen bezig. Zo ervaart de oostelijke wijk Brouwhuis al jaren (geur)overlast van bedrijven op industrieterrein BZOB. En in de wijk Rijpelberg zorgen particuliere houtkachels nogal eens voor hinder.

Helmond is wel actief bezig om de situatie te verbeteren. Het heeft sinds een kleine twee jaar een ‘groen’ stadsbestuur. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 werd GroenLinks de grootste partij en dat is duidelijk terug te zien in het coalitieakkoord. Daar staat onder meer in dat de stad in 2030 wil voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). 

Helmond is nu een van de vijf Brabantse gemeenten die zich formeel verbonden hebben aan het Schone Lucht Akkoord. De andere zijn Bernheze, Breda, Den Bosch en Tilburg. Eindhoven heeft dus nog geen krabbel gezet. Maar dat betekent niet dat het afzijdig blijft. Het was maandag alleen verhinderd, liet een woordvoerster weten. Van ‘te ambitieuze’ doelen is volgens haar dan ook geen sprake. „We zijn ons bewust van de slechte positie die we hebben als het gaat over onze luchtkwaliteit.”

Hóe Eindhoven invulling gaat geven aan het nieuwe akkoord, is nog onduidelijk. Helmond heeft dat al wel redelijk scherp: zo komt er een proef in Brainport Smart District, de ‘Slimme Wijk’ in Brandevoort. Onderzocht zal worden hoe de schadelijke uitstoot van houtkachels verminderd kan worden. Maar ook het verkeer en de industrie worden dus onder de loep genomen.

Lees het gehele artikel in het ED:

Helmond met lef en durf naar de toekomst | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 06-11-2019 00:00

De begroting 2020 - 2023 is aangenomen na een lange vergadering in Boscotonde! Voorafgaand aan deze raadsvergadering waren er al 2 aparte vergaderingen om alle inhoud goed door te spreken. En nu heeft de raad de begroting met lef en durf richting de toekomst aangenomen. Een mooi moment. Hieronder de bijdrage van GroenLinks Helmond opgesteld door Fractievoorzitter Thomas Tuerlings.

"In de publieke opinie komt de overheid vaak niet zo goed uit de verf. Vooral op social media moet de overheid het ontgelden. Het maakt dan eigenlijk ook niet uit welk onderdeel van de overheid het mikpunt is, want de overheid is volgens veel boze social media gebruikers een verzamelnaam voor alles dat niet deugt. Dit geldt helaas ook voor Helmond.   Ik ben de Helmondse politiek in gegaan met de wens om Helmond een mooiere en fijnere stad te maken. Als ik dit soort negatieve berichten op social media lees, raakt me dat. Maar nog veel belangrijker, is dat die boze, afwijzende reacties gebaseerd zijn op emoties in plaats van argumenten en zoals we allemaal weten, nemen onze emoties wel eens de overhand. Wanneer de argumenten achter een besluit dan helder uitgelegd worden en de luisteraar de tijd neemt om de argumentatie te begrijpen, smelt die emotie vaak als sneeuw voor de zon. Het is jammer dat we meer tijd steken in boos zijn en in het uiten van onze boosheid dan in pogingen te luisteren en elkaar te begrijpen.   De politiek maakt, op basis van gewogen argumenten en niet op basis van emotie, een afweging tussen beleidsmatige en financiële dilemma’s waarin iedere keuze en iedere uitkomst wel ergens pijn doet. De politiek weet dat de voorkeur voor het een indirect een voorkeur tegen iets anders is. De zak geld van de gemeente is namelijk gebonden aan regels, verplichtingen, verantwoordelijkheden en bovenal ontzettend beperkt. Toch zal een voorkeur moeten worden uitgesproken. Stilstand in een wereld die keihard door gaat, is immers achteruitgang en niets doen is geen optie.

Niet alles kan. Met deze woorden zette dhr. Remkes ons land afgelopen maand op z’n kop. Tienduizenden klimaatstakers en duizenden boeren en bouwers gingen achtereenvolgens de straat op om te protesteren voor behoud van hun toekomst. Maar niet alles kan en ook in deze protesten werd het dilemma voor de politiek zichtbaar. We kunnen niet onbeperkt stikstof, fijnstof en CO2 blijven uitstoten en tegelijkertijd in de waan blijven dat we onze kinderen een gezonde en leefbare toekomst nalaten. Niets doen is geen optie. Waar dit dilemma meer op het bord van de landelijke politiek ligt, kent Helmond haar eigen dilemma’s.   We moeten van de landelijke overheid van het gas af om de uitstoot van CO2 te verminderen, maar met houtgestookte biomassa als voornaamste alternatief stoten we zelfs nog meer CO2 uit. Volgens een recente doorrekening zijn de huidige plannen onvoldoende om aan de gestelde klimaatdoelen te voldoen. En daarin is de toename van CO2 uitstoot door houtgestookte biomassa nog niet eens verwerkt. Laten we als Helmond in ieder geval zorgen dat wij onze klimaatdoelen wél halen. Zonder houtgestookte biomassa.   Fijnstof is zo’n ander dilemma. We hebben als raad besloten het centrum van de stad autoluw te maken. Op dit moment wordt alleen al tussen het hoofdkantoor van Ziggo/Vodafone en de McDonald’s ruim 3 tot 5 kilo fijnstof per dag uitgestoten door het wegverkeer met fijnstof concentraties die 24/7 ver boven de WHO norm voor gezonde lucht uitkomen. Jaarlijks overlijden in Nederland zo’n 12.000 mensen aan luchtvervuiling. Het voornemen om de Traverse sterk af te schalen is dan ook zeer welkom om de Helmondse lucht en algehele gezondheid een beetje te verbeteren. Je kunt echter niet tegelijkertijd de toevoer van wegverkeer verdubbelen en even verderop succesvol afschalen.   Maar voorzitter, blijven hangen in wat allemaal niet kan is niet de instelling waarvan wij zin krijgen in de toekomst. In Helmond kan juist heel veel wél en dát verdient aandacht.   We hebben op zeer korte termijn ruim tien miljoen extra vrij weten te maken voor onderwijs, omdat maatschappelijke ontwikkelingen ons voor onvoorzien hogere uitgaven stelden. Kinderen blijven een top prioriteit! Voor degenen die Zondag met Lubach gezien hebben, schrijven we dat in Helmond in ieder geval met dubbel P.   Brainport Smart District wordt wereldwijd met grote interesse gevolgd vanwege de integrale aanpak op vrijwel alle domeinen die het leven bestrijkt. Slim wonen, werken en verplaatsen, sociale cohesie, wijkgerichte samenwerking en ga zo maar door. Het zit er allemaal in. Projecten met zoveel lef en innovatie kunnen niet zonder kleine tegenslag, want iedere les maakt het tot een groter succes.   We zijn als stad keihard aan het werk om kindvriendelijk, ouderenvriendelijk,  maximaal toegankelijk en inclusief te worden. Voor een stad met zoveel diversiteit als Helmond een flinke opgave, maar we maken iedere dag goede stappen en iedere doelgroep denkt mee!   We zijn er als kleine stad in geslaagd de ITS Local Government Award toegekend te krijgen. Een internationale prijs voor slimme mobiliteit in een veld waarin ook de concurrentie op maximum snelheid doorraast. Naast deze toonaangevende prijs laat ook de komst van een innovatie hub van het Europese project EIT Urban Mobility zien dat er juist heel veel wel kan. Helmond wordt internationaal in één adem genoemd met wereldsteden als Barcelona, Praag, München en Kopenhagen.   Nu we toch over mobiliteit praten, heeft GroenLinks een suggestie voor de wethouder met het oog op de komende verkeersvisie. Neem hierin de overweging mee van een Brainport Lightrail. Deze zou bijvoorbeeld over het tracé van de Traverse en N270 richting Eindhoven kunnen lopen en een groot deel van het personenverkeer op dit tracé kunnen wegnemen. Helemaal als deze doorgetrokken wordt tot gebieden als Eindhoven Airport en Veldhoven.   We zijn er als één van de eerste gemeenten in Nederland in geslaagd de problematiek rond PFAS-normen te doorbreken en kunnen weer vooruit. Wat met GenX en Custom Powders in eerste instantie een rampscenario leek te zijn, hebben we adequaat opgepakt en van deze pragmatische aanpak plukken we nu de vruchten.   Voorzitter, in Helmond wordt ontzettend veel opgezet door enthousiaste mensen met hart voor de stad. Niet alleen vrijwilligers en professionals zetten zich iedere dag met ziel en zaligheid in voor Helmond, maar eigenlijk draagt iedereen die van onze stad houdt een steentje bij. Zo had onze fractie laatst een leuk gesprek met Tommie Niessen. Tijdens dit gesprek kwam de suggestie naar boven om lelijke verkeerswerken op te vrolijken met muurschilderingen zoals op de bibliotheek en onder de Traversebrug al gebeurd is. Hierover zullen wij straks een motie indienen.   Vrijwilligers zijn de drijvende kracht achter heel veel dat wel kan in Helmond. We hebben 230 evenementen per jaar, waarvan veruit het grootste deel wordt georganiseerd door enorm betrokken vrijwilligers. We hebben actieve wijkraden en als ik me niet vergis bijna complete dekking van meer dan 50 buurtpreventieteams over de gehele gemeente. Helaas kunnen deze onmisbare teams geen subsidie ontvangen omdat ze geen rechtspersoon zijn en zijn ze daarom afhankelijk van de wijkraden. Om deze teams nog beter te faciliteren, wil GroenLinks de burgemeester vragen om te onderzoeken hoe het faciliteren van deze teams anders zou kunnen, zodat zij ruimte en vrijheid krijgen om ook eigen initiatieven op te zetten. Al dan niet losgekoppeld van wijkraden, met bijvoorbeeld een eigen financiële voorziening.   Voorzitter, als je praat met nieuwe en startende ondernemers zul je vaak horen hoeveel er wél kan in Helmond. Dat is ontzettend mooi en dit enthousiasme moeten we koesteren met projecten zoals Helmond Start waar de wethouder vorige week ook al aan refereerde. Maar waar heel veel al wél kan, zijn er ook punten die nog beter kunnen. Zo vraagt GroenLinks extra aandacht voor integrale communicatie met de ondernemers hier. Laat het ze tijdig weten wanneer ontwikkelingen plaats hebben die voor hen relevant zijn. Tevens moeten we niet overdreven vasthouden aan een centrum met enkel retail en horeca. De wereld ontwikkelt zo snel dat flexibiliteit van een pré uitgroeit naar een must.   In de zorg en op het gebied van armoede preventie werken we zoveel mogelijk met maatwerk. Dat is ontzettend positief. Het vraagt om sterke maar vooral ook om flexibele organisaties. Het nadeel van maatwerk is dat een spreekwoordelijk kledingstuk na verloop van tijd niet altijd meer even goed past. Hou dus goed in de gaten of het geleverde maatwerk van tijd tot tijd mogelijk bijgesteld dient te worden.   In een stad waar heel veel wél kan, zijn er ook punten waarop misschien net iets té veel kan.   In Helmond komt verkeersveiligheid vaak als één van de voornaamste zorgen van onze inwoners bovendrijven. Dat verbaast me niet. Ik woon zelf naast een behoorlijk druk kruispunt en ik zie op dagelijkse basis hoe de stoplichten en snelheidsregels eerder als suggestie of zelfs gewoon ter decoratie dienen. Het gebeurt helaas niet alleen op dit specifieke kruispunt. In heel Helmond is huftergedrag in het verkeer een groot probleem en op sommige plekken nog veel meer dan op andere plekken. Het zou goed zijn als hier scherper tegen opgetreden wordt, maar ook hierbij komt het politieke dilemma van de beperkte capaciteit kijken.   Over handhaving gesproken. Recent hadden we enkele schietpartijen en een veiligheidsrisicogebied in onze stad. Niet iets om trots op te zijn en een duidelijk signaal dat er op sommige punten in Helmond echt teveel kan. GroenLinks wil tot slot graag aan het college meegeven dat de aanleg tot crimineel gedrag vaak op jonge leeftijd ontstaat. Wij zouden graag zien dat de aanpak en preventie van jeugdcriminaliteit integraal en portefeuille-overstijgend wordt opgepakt, in samenhang met o.a. scholen en sportclubs. Juist een aanpak waarbij alle facetten in een jong leven betrokken worden, kan voorkomen dat jeugd onverstandige stappen zet, met mogelijk verstrekkende gevolgen. Voorkomen is immers beter dan genezen.   Zelfs in een stad waar niet alles, maar heel veel wél kan."

Meer geld voor onderwijs in Helmond | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 23-10-2019 00:00

Een tijdje geleden kwam het college met op z’n zachts gezegd niet zo leuke boodschap. Het Integraal huisvestingsplan van de openbare scholen in Helmond kwam geld te kort, vrij veel zelfs.

Een korte samenvatting van wat er is gebeurd: in 2017 stemde de raad unaniem in het het IHP en reserveerde daarvoor 14 miljoen euro, wat toen eigenlijk al zeer aan de krappe kant was om alles te kunnen uit het IHP uit te kunnen voeren. In 2019 bleek die 14 miljoen inderdaad te weinig te zijn, voor een groot deel door de gestegen bouwkosten, (daarvan kan wel gezegd worden dat mate van kostenstijging niet was te voorspellen), en voor een deel de extra wensen. De raad wilde van het college dan ook een oplossing krijgen en die is wat ons betreft geleverd.

De drie hoofdpunten van deze oplossing waren ten eerste kleine aanpassingen op de inhoud, waarbij we allereerst de wethouder bedanken voor het geven van duidelijkheid en perspectief voor het Jan van Brabant, iets waar de school veel te veel jaren op heeft moeten wachten. Daarnaast zijn we zeer blij dat de wethouder samen met de scholen gaat kijken hoe ze aan extra geld kunnen komen en hoe de kosten worden verdeeld, deze samenwerking kom ik nog op terug.Ten tweede zijn we zeer blij met de investering van bijna 10 miljoen voor de eerste fase. Het is essentieel dat het IHP deze middelen ontvangt. Het is niet alleen een investering in de scholen, het is een directe investering in de toekomst van onze stad en de toekomst van onze jeugd.Ten derde zien we dat de wethouder zeer zorgvuldig en daadkrachtig te werk gaat. Het is goed om te zijn dat bij iedere stap van het IHP er niet over de scholen wordt gepraat, maar met, en dat bij iedere tussenstap van het IHP er overleg plaats vind met de scholen, en daar verdiend te wethouder een zeer groot compliment voor.

En die werkwijze is wat we ook nodig gaan hebben voor fase 2 van het IHP, dat niet over maar met de scholen praten en dat wij als raad ook met elkaar gaan praten over fase 2, een horizontaal dialoog waarin we niet kijken naar coalitie en oppositie, maar naar wat is het beste voor onze jeugd en onze scholen en hoe kunnen wij als voltallige raad het IHP verder tot een succes brengen. Kort samengevat kan GroenLinks zich erg vinden in de veranderingen die zijn aangebracht in het IHP en in de extra investeringen, we zijn blij dat het Jan van Brabant op korte termijn eindelijk weet waar ze aan toe zijn en als laatste roepen wij de voltallige raad op om voor fase 2 een dialoog te gaan voeren zonder partijpolitiek maar met een gezamenlijk doel: het beste voor de jeugd en scholen van Helmond.

Gelijke stagebeloning voor MBO'ers en HBO'ers | Helmond

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Helmond 26-09-2019 00:00

Gelijke stagebeloning voor MBO'ers en HBO'ers. Laten we in Gemeente Helmond het goede voorbeeld geven. En kunnen we meer stageplekken cree"ren voor MBO'ers als Helmond Stagestad? Thomas Tuerlings vroeg het namens ons aan het college samen met PvdA Helmond en D66 Helmond.

In de reactie op deze vragen heeft het college aangegeven dat de gemeente als werkgever de vergoeding voor alle stages gelijk trekt naar wo niveau (wordt € 350,- per maand in plaats van € 200,- voor mbo en € 300,- voor hbo). Lees het hier in het Eindhovens Dagblad. 

 

Lees hier de vragen:In een ingezonden stuk in het AD schrijven Tweede Kamerleden Kirsten van den Hul (PvdA) en Paul van Meenen (D66) dat zij vinden dat Mbo’ers evenveel stagevergoeding moeten krijgen als Hbo’ers. Wij ondersteunen deze oproep van harte en hebben begrepen dat de minister zich inmiddels ook achter de oproep geschaard heeft. Met Helmond Stagestad in gedachten, brengt dit ons tot de volgende vragen.

 

1a. Is het college bekend met de oproep van de Kamerleden Van den Hul en Van Meenen en de oproep van de minister?

1b. Deelt het college de mening van de PvdA, D66 en GroenLinks dat dit in het kader van kansengelijkheid een terechte oproep is?

 

Wij begrijpen dat de gemeente geen invloed heeft op particuliere organisaties. Wel kan de gemeente Helmond, geïnspireerd door de gemeente Leiden, het goede voorbeeld geven.

 

2a. Hoeveel Mbo’ers en Hbo’ers lopen op dit moment stage bij de gemeente Helmond? (En, indien het college hier inzicht in heeft, hoeveel Mbo en Hbo stageplaatsen zijn er in Helmond totaal?)

2b. Zijn er verschillen tussen een Mbo stagevergoeding en een Hbo stagevergoeding bij de gemeente Helmond als werkgever? Zo ja, hoe groot zijn deze verschillen?

 

3a. Ziet het college mogelijkheden om meer stageplekken voor Mbo’ers te bieden bij de gemeente Helmond als werkgever?

3b. Ziet het college mogelijkheden om de vergoedingen voor Mbo en Hbo studenten voor gelijke stages gelijk te trekken?

 

4. Is het college bereid om in het netwerk Helmond Stagestad en bij andere werkgevers in Helmond deze oproep te delen?

Erfgoed & Omgevingsdienst | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 19-09-2019 00:00

Vandaag was Giel van Hooff namens GroenLinks Helmond, met een 15-tal andere bestuurders en betrokkenen uit het werkgebied van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant, te gast in Geldrop. 

Gemeente Geldrop-Mierlo is een van de gemeenten waar de Omgevingsdienst Nederland ook dienst verleent als adviseur op erfgoedgebied. De traditionele taken van de voormalige Milieudienst zijn inmiddels - door de Omgevingswet - verbreed tot een breed productenaanbod en onze buurgemeente maakt voor advisering van herbestemming en de uitvoering daarvan gebruik. 

In Brabant zijn er verder nog twee andere Diensten actief, ieder met een eigen regio. We bezochten twee objecten, een rijksmonument dat na een tien jaren leegstand nu eindelijk toch een herbestemming lijkt te krijgen, de Jozefkerk. En het karakteristieke hoofdgebouw van de Tweka, het enige restant van dit bekende textielbedrijf, een gemeentelijk monument dat met respect wordt heringericht tot loftappartementen. Interessant en leerzaam!

Giel van Hooff vervangt tijdelijk Anne Brekelmans | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 14-09-2019 00:00

Ons burgercommissielid Anne Brekelmans verwacht binnenkort haar eerste kindje en is begonnen aan haar zwangerschapsverlof. De eerstvolgende op 'de lijst' is Giel van Hooff die haar de komende tijd zal vervangen. Anne wensen we een hele fijne periode toe en we zien haar graag terug na het verlof!

Giel (1951) is politiek zeer ervaren. De voormalig stadshistoricus van Helmond is sinds kort AOW’er maar nog zeer actief: betrokken bij (techniek)historische projecten, medewerker De Ingenieur, secretaris Federatie Industrieel Erfgoed Nederland, bestuurslid Nederlandse Stichting Erfgoed Kranen, actief  voor Open Monumentendag, columnist bij de weblog van Helmond en medeoprichter Stichting Industrieel Erfgoed Helmond. De taak van volksvertegenwoordiger neemt hij serieus en communicatie (en dat is vooral luisteren) is voor hem zeker zo belangrijk. De stad en wijken in, dus…

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.