Nieuws van politieke partijen in Utrecht over D66 inzichtelijk

4 documenten

Verlaag snelheid Ring Utrecht naar 80 km/u | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 26-09-2019 00:00

Woensdag presenteerde de adviescommissie stikstofproblematiek van Remkes een helder advies: de maximumsnelheid op snelwegen moet omlaag om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Naar aanleiding hiervan pleiten GroenLinks en D66 voor het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht naar 80 km/u. Tijdens het vragenuur roepen ze het college op haar lobby bij het Rijk hierover te versterken.  

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring is goed voor natuur en maakt de verbreding van de A27 overbodig. Bovendien willen we met deze maatregel voorkomen dat geplande woningbouwprojecten stil komen te liggen.” 

De commissie Remkes uit grote zorgen over de negatieve effecten van stikstof op natuur en adviseert ook gemeentes maatregelen te nemen voor het verminderen van stikstofuitstoot. GroenLinks en D66 willen weten wat de gemeente Utrecht daarvoor gaat doen en of het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht hieraan kan bijdragen. Ook vragen ze het college of deze maatregel kan voorkomen dat woningbouwprojecten stil komen te liggen. 

Wethouder Lot van Hooijdonk antwoordde hierop dat het college zich gesterkt in haar lobby voor snelheidsverlaging richting het Rijk. In november wordt de raad geïnformeerd over de stikstofproblematiek in Utrecht en oplossingen daarvoor. 

Minder ongelukken met snorfietsen door verplaatsing naar de rijbaan | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 13-09-2019 00:00

In Amsterdam heeft de politie afgelopen week geconstateerd dat het aantal ernstige ongevallen met snorfietsen sinds de verplaatsing naar de rijbaan fors is gedaald. GroenLinks en D66 pleiten in Utrecht al lange tijd voor de verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan en stellen hierover vragen aan het college.

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: "De cijfers uit Amsterdam klinken veelbelovend. De verplaatsing blijkt naast minder vieze uitstootgassen bij het fietsstoplicht, ook te leiden tot veiligere fietspaden en minder ongelukken met snorfietsen. Dat is goed nieuws voor snorfietsers en andere weggebruikers. Op naar groen licht voor onze lang gekoesterde wens!"

Op initiatief van GroenLinks en D66 is het college al enige tijd bezig met de uitwerking van de plannen om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Dit duurt echter langer dan verwacht. Belangrijk reden voor deze vertraging lijkt de weerstand van nood en hulpdiensten, omdat zij vrezen voor de veiligheid.

Sinds de snorfiets in Amsterdam naar de rijbaan is verplaatst telde de politie telde tien ernstige ongelukken met snorfietsen tussen april en augustus. In dezelfde periode vorig jaar waren er 53 ernstige ongevallen. GroenLinks en D66 willen weten hoeveel ongelukken er op dit moment met snorfietsen zijn en vragen de wethouder of de cijfers uit Amsterdam doorslaggevend zijn om groen licht te geven voor de verplaatsing.

Snel naar een fietssnelweg tussen Amsterdam en Utrecht

D66 D66 Utrecht 11-07-2019 19:16

Dagelijks pendelen duizenden Utrechters en Amsterdammers met de trein of auto op en neer. De fiets is een minder aantrekkelijk alternatief, er is immers geen goede snelfietsroute tussen de twee steden. De gemeenteraadsfracties van D66 in Utrecht en Amsterdam stellen deze week daarom voor een goede fietsverbinding te leggen tussen de twee steden. D66 Utrecht dient een voorstel in bij het debat rondom de Voojaarsnota en D66 Amsterdam komt met een voorstel bij de Vervoersregio Amsterdam (VRA).

Fietssnelweg D66 wil dat de fiets ruim baan krijgt. De afgelopen jaren is er al fors geïnvesteerd in aantrekkelijke fietsroutes binnen Amsterdam en Utrecht. Maar de fiets moet nu ook een volwaardig alternatief worden voor de auto binnen én buiten de stad. Utrechts raadslid Susanne Schilderman: “De afstand tussen Utrecht en Amsterdam is ook niet zo groot. Zeker niet met een elektrische fiets. Meer mensen op de fiets naar het werk is duurzamer en gezonder. Wij zien in Utrecht mogelijkheden om de grote werklocatie Lage Weide ook beter bereikbaar te maken bij een nieuwe fietsroute.”

Amsterdams Raadslid Jan-Bert Vroege voegt daaraan toe: “Dit is niet alleen Utrecht en Amsterdam met elkaar verbinden maar ook alle mensen die ertussen in wonen. Op deze routes geen smalle fietspaden of slecht geplaatste paaltjes, maar een glad stuk asfalt waarover fietsers snel en veilig van A naar B kunnen komen.”

Utrecht Science Park moet bereikbaar blijven

VVD VVD D66 Utrecht 14-03-2019 09:03

Tijdens een debat over de toekomst van het Utrecht Science Park heeft de VVD gepleit voor het toegankelijk houden van met name het UMC Utrecht per auto. Niet alle patiënten kunnen met het OV of de fiets komen. En ook medische personeel moet snel per auto naar het ziekenhuis kunnen komen.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/34492/utrecht-science-park-moet-bereikbaar-blijven

© De Telegraaf

De Utrechtse politieke partijen verschillen over de noodzaakvan het toegankelijk houden van het Utrecht Science Park per auto. GroenLinksen D66 vinden dat iedereen op de fiets of met het OV moet komen. Dat is nietrealistisch. Er zijn patiënten die niet met de fiets of met het OV kunnenkomen. Denk aan patiënten die voor een chemokuur of bestralingssessie komen. Daarnaastis vervoer per auto voor hen vaak veiliger, omdat ze eerder vatbaar voorbijvoorbeeld virussen zijn. Ook is het noodzakelijk dat ouders van bijvoorbeeldkinderen die naar het Prinses Maxima Centrum (centrum voor kinderkanker) gaanook per auto hun kind kunnen wegbrengen. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn.Naast patiënten en bezoekers is het ook noodzakelijk dat medisch personeel snelbij het ziekenhuis kan komen, en niet alleen bij nachtdiensten.

Overigens is het nu drama in met name de spits: het duurtlang voordat iedereen het Utrecht Science Park aan het einde van de middag kanverlaten. Dat moet echt anders. De huidige onbereikbaarheid is schadelijk. Zozorgt het er mede voor dat het moeilijk is om het tekort aan verpleegkundigenop te lossen: het UMCU is slecht bereikbaar per auto voor personeel.

De discussie over de bereikbaarheid van het Utrecht SciencePark is naar aanleiding van een nieuw visiedocument dat input is voor een nieuwomgevingsplan. Dit visiedocument hebben de belangrijkste stakeholders zelfopgezet: het UMC Utrecht, Universiteit Utrecht (eigenaar van het grootstegedeelte van de grond), Hogeschool Utrecht en de stichting Utrecht Science Park(USP). Het is goed dat deze partijen zelf met een visie zijn gekomen.Belangrijk is dat er naast onderwijs, onderzoek en zorg ook veel ruimte is voorwonen, sport en werken (bedrijven). Daar is ook ruimte voor voorzieningen bijnodig, zoals supermarkten, etc.

De VVD juicht de ambitieuze groei van het Utrecht SciencePark toe. De VVD vindt het visiedocument goede input voor de toekomst van het UtrechtScience Park. Echter, groei betekent ook dat de bereikbaarheid belangrijkerwordt, en dat het niet reëel is dat alle mobiliteit per fiets en OVplaatsvindt. Dus de bereikbaarheid verdient aandacht, ook per auto. Daar komtde Utrechtse VVD voor op.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.