Nieuws van politieke partijen over Lijst Groen Noordenveld (LGN) inzichtelijk

29 documenten

LGN veroordeelt gang van zaken Brinkhof en Nassau College Norg: geen participatie, geen visie

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 24-04-2024 16:08

Het college stelt voor het raadsvoorstel over tijdelijke verhuizing van het Nassau College naar De Brinkhof en tijdelijke verhuizing van De Hekakker naar het gebouw van het Nassau College, niet in de raad te behandelen op 24 april 2024. Het Nassau College neemt nu geen beslissing en er is maatschappelijke onrust door dit voorstel. Het college wil eerst met de belanghebbenden verder in gesprek gaan.

Albert Nieuwenhuis heeft namens LGN de volgende inbreng voor 24 april voorbereid.

Als het Nassau College niet naar de Brinkhof wil, heeft dit raadsvoorstel geen enkele zin. Dit voorstel heeft geleid tot grote maatschappelijke onrust door de inschattingsfout te maken dat participatie niet nodig is, want geen enkel uitgangspunt van het nieuwe participatiebeleid is toegepast: excuses hiervoor zouden op zijn plaats zijn. Toch krijgen de inwoners en het Nassau College het voor elkaar dit voorstel van de agenda te halen, een krachtig signaal vanuit de samenleving dat participatie serieus genomen moet worden.

Dat het Nassau College (NC) niet wil verhuizen heeft te maken met maatschappelijke onrust, maar vooral ook met onduidelijkheid over de toekomst en dit geldt nu helaas ook voor de Hekakker. De toekomst van Norg wordt nu vorm gegeven door onderdelen los van elkaar aan te pakken. Een op voorhand helder neergezette visie over hoe Norg er over 10-20 jaar uit ziet had veel onduidelijkheid weg kunnen nemen voor alle betrokkenen.

LGN doet een dringend appel op het college om samen met belanghebbenden te zoeken naar goed onderbouwde oplossingen, passend in het dorpsplan, inclusief een second opinion voor de reparatie van de Hekakker.

Deze oplossingen kan het college vervolgens opnieuw aan de raad voorleggen, waarbij zorgvuldig wordt aangegeven hoe betrokken inwoners conform het participatiebeleid hebben meegedacht en meegedaan. Alleen op deze wijze kan het geschade vertrouwen mogelijk hersteld worden.

LGN blijft met de nodige vragen zitten:

-Waarom komt het college met een voorstel dat niet in kannen en kruiken is?

-Hoe kan het dat het NC op het laatste moment aangeeft niet te willen verhuizen? Hoe heeft het college hierover gecommuniceerd met het NC?

-Hoe gaat het college ervoor zorgen dat tijdelijke huisvesting de toekomstvisie van de Brinkhof niet verstoort?

-Wat is de bedoeling van de gesprekken met belanghebbenden? D.w.z. waar gaat het over?

-Wat verstaat het college onder belanghebbenden in deze situatie? Wie zijn dat?

Als het onderwerp wel inhoudelijk behandeld zou worden zou dit de inbreng van LGN zijn:

De inhuizing van het Nassau College in De Brinkhof is een voorstel dat binnen kwam als een donderslag bij heldere hemel, dit werd zo ervaren door betrokken inwoners, maar ook door de LGN raadsfractie. Veel betrokken inwoners zijn boos over het proces, dat wil zeggen over de participatie. Hebben deze inwoners een punt? Ons antwoord is: ja, een groot punt.Ā Want, er is net in december unaniem door de raad een nieuw participatiebeleid Ā aangenomen.

Heel mooi, maar waar hebben we het dan over? In dit beleid staat dat participatie gaat over:

1. Tijdige betrokkenheid van inwoners en belanghebbenden bij hun leefomgeving: ze denkenĀ mee en doen mee.

2. Meedenken betekent: ophalen en meewegen van meningen over onderwerpen die vanĀ invloed zijn op hen.

3. De aandacht voor participatie wordt groter naarmate een project maatschappelijk gevoelig ligt en de gevolgen voor de leefomgeving groot zijn.

Aan geen van deze uitgangspunten is voldaan: er is top down een oplossing bedacht en daarover zijn betrokkenen geĆÆnformeerd, maar informeren is volgens het beleid geen participatie, er is namelijk niet meegedacht, terwijl dit prima had gekund, want in juli 2023 was al bekend dat het Nassaucollege in Norg zou blijven. De impact op de Norgse samenleving is groot, dat blijkt uit brieven van ondernemers, gebruikers, omwonenden, dorpsbelangen en een petitie (400), een duidelijk signaal dat zorgvuldige participatie vereist is.

Naast boosheid proeven wij ook een grote angst om de maatschappelijke functie van het dorpshuis kwijt te raken. De kernkwaliteit van Norg is volgens de omgevingsvisie 2030 sociale cohesie (onderlinge verbondenheid). Het op dit moment doorzetten van dit raadsvoorstel leidt tot ontwrichting van de onderlinge verbondenheid. Wat te denken als leerlingen en docenten van het NC zich niet welkom voelen in de Brinkhof, wat doet dit met het gevoel van veiligheid? Wat als gebruikers geen koersbal meer kunnen spelen overdag? Wat als de begrafenisondernemer te veel overlast ervaart? Er staat met dit voorstel spanning op de bezettingsgraad en deze gaat de komende tijd alleen maar toenemen: er zijn ondernemers die aan het groeien zijn en graag in de Brinkhof willen blijven. Maar ook door de snelle toename van de vergrijzing zal de vraag naar activiteiten in het dorpshuis gaan toenemen. Dit voorstel zorgt voor een hoog afbreukrisico ten aanzien van deĀ maatschappelijke functie van de Brinkhof en het afstoten van ondernemers en daarmeeĀ werkgelegenheid. Niet bepaald bevorderlijk voor de sociale cohesie, het zou zelfs kunnen leiden tot tweespalt.

Het is maar de vraag of de aanpassing van de Brinkhof voor de herfst gereed is. Er is nieuwĀ onderzoek gaande naar reparatie van de Hekakker en uit de beantwoording van de technische vragen blijkt dat hier waarschijnlijk mogelijkheden voor zijn. Kosten zijn niet duidelijk en niet uitgewerkt: Is bijvoorbeeld reparatie geen goedkopere optie? Zijn alle opties wel voldoende onderzocht? Ook is er onduidelijkheid over een plan van DAAD architecten. Maar als klap op de vuurpijl heeft het Nassaucollege nu zelf ook aangegeven niet naar de Brinkhof te willen.

Kortom: er ontbreekt relevante informatie, er is verwarring, de participatie past niet bij hetĀ bestaande beleid en er is sprake van afbreukrisico ten aanzien van de sociale cohesie. LGN vindt dit een slechte voedingsbodem voor het nemen van een verantwoord besluit en doet een dringend appel op het college om samen met betrokkenen te zoeken naar goede oplossingen en de uitwerking ervan, inclusief een second opinion voor de reparatie van de Hekakker: alleen op deze wijze kan het geschade vertrouwen weer hersteld worden.

Stand van zaken plannen Roden-Zuid

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 12-04-2024 08:53

De gemeente is bezig met het verwerken van de reacties op een concept-gebiedsplan Roden-Zuid.Ā Op maandag 15 april 2024 om 21:15 uur is er een openbare bijeenkomst van de raad over de locatie van voetbalvereniging ONR in dit plan.Ā Deze bijeenkomst is te volgen in de raadzaal en via internet. Zie https://noordenveld.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/777aded0-9bee-4ac4-890a-5b8df0dc0341.

Op 1 november 2023 kwamen de plannen voor Roden-Zuid aan de orde in de gemeenteraad. De raad achtte in meerderheid het concept-gebiedsplan Roden-Zuid geschikt voor een inspraakprocedure. LGN heeft laten weten dat de manier waarop het college dit presenteerde niet de indruk gaf dat inwoners nog veel hebben in te brengen. LGN kon met de inspraakprocedure akkoord gaan, nadat de wethouder toezegde dat de Omgevingsvisie 2030 (waarin Roden-Zuid als bouwlocatie is geschrapt) als belangrijk stuk wordt toegevoegd.

De gemeente is inmiddels bezig met het verwerken van de inspraakreacties. De planning is nog steeds dat de gemeenteraad die op 5 en 12 juni 2024 behandelt. De wethouders willen op 15 april 2024 de gemeenteraad tussentijds informeren over de verwerking van de inspraakreacties. In eerste instantie zou dat grotendeels openbaar te volgen zijn via een consulterende raadsvergadering. Het college heeft er echter toch voor gekozen om dat in een besloten bijeenkomst te doen. LGN betreurt dat, want vroegtijdige openheid naar de inwoners toe is een belangrijke voorwaarde voor een goed participatieproces. Er is nog wel een korte consulterende bijeenkomst gepland op maandag 15 april om 21.15 uur, maar die zou alleen over de locatie van voetbalvereniging ONR in het plan voor Roden-Zuid moeten gaan.Ā Over de reactie van het college op de zienswijzen van anderen dan ONR, lijkt vooralsnog dus geen openbare informatie beschikbaar te komen.

Raadsbehandeling bestemmingsplan Zuidpoort Terheijl

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 07-04-2024 11:05

In de gemeenteraadsvergaderingen van 27 maart en 3 april 2024 was Albert Nieuwenhuis woordvoerder van LGN over dit plan om 35 dure woningen te bouwen aan de rand van Roden. Hij bracht het volgende in.

Het dossier Zuidpoort Terheijl heeft een rijke geschiedenis, voor wie er meer over wil lezen: op deĀ website van LGN staan enkele stukken die niet op die van het project Zuidpoort Terheijl te vindenĀ zijn. ZieĀ Zuidpoort Terheijl (lijstgroennoordenveld.nl).

Dit dossier begint al in 2011 en eind 2015 stelde de gemeenteraad een ruimtelijk kader TerheijlĀ vast met als hoofdthemaā€™s de natuur, de rijke geschiedenis en water.Ā Het voorbereidingskrediet is in 2020 beschikbaar gesteld voor landgoedontwikkeling metĀ waterbergingsopgave en een woningbouwopgave voor maximaal 35 woningen. Nu, anno 2024, ligtĀ het accent op 35 woningen voor het hogere segment. In het bestemmingsplan wordt weliswaar eenĀ link gelegd met de woonbehoefte van het hogere segment uit de woonvisie, maar een verbindingĀ met andere segmenten zoals sociale woningbouw mist. Hierdoor wordt niet duidelijk wat de exacteĀ bijdrage van dit project is aan het totale woningvraagstuk in Noordenveld, terwijl dit een advies isĀ van de provincie.

Wat LGN betreft zou vooral de waterberging na 4 jaar voorbereiding beter geregeld moeten worden.Ā Die is noodzakelijk voor opvang van de sterk wisselende klimaatomstandigheden: soms heel veelĀ regen, soms heel weinig. Dat heeft in en rond Terheijl met veel potklei in de bodem, de nodigeĀ gevolgen. Daar heeft de landbouw bijvoorbeeld al vele jaren last van. Zeker nu er sinds 2014 eenĀ rapport ligt waar ook voor het huidige plangebied een waterberging nodig wordt geacht, had er meerĀ uitwerking van dit belangrijke onderdeel van het plan Zuidpoort Terheijl verwacht mogen worden.

Het is goed te weten dat de kosten van sanering van de verontreinigingen in de bodem vooral voorĀ rekening van de projectontwikkelaar komen en dat de voorbereidingskosten volledig onder deĀ exploitatiekosten worden gebracht.

Volgens een brief van juni 2018 van de gemeente was het de bedoeling het bestemmingsplan in coĀ creatie vorm te geven. Co creatie betekent dat omwonenden, gemeente en ontwikkelaar samen eenĀ plan maken, een goed idee omdat niemand van de omwonenden tegen woningbouw is. Toch zijn erĀ 13 zienswijzen ingediend die voor een deel blijven steken in tegenstellingen zoals het verkeersplan,Ā behoud van de groenstrook en niet voldoende gehoord worden.Ā Wat LGN betreft wordt er nog een poging gewaagd om tot overeenstemming te komen, omdat coĀ creatie gericht is op een gezamenlijk gedragen plan. Dit levert meer op dan een procedure bij deĀ Raad van State, want dat duurt al snel 2 jaar en daar zit niemand op te wachten.

Op 3 april 2024 stemdeĀ LGN tegen het plan vanwege eenzijdige gerichtheid op dure woningbouw, het bebouwen van de groenstrook, een slechte verkeersafwikkeling, onvoldoende op overeenstemming gericht overleg, en een nog steeds niet geregelde waterberging. Met name de waterberging ervaren velen als een groot probleem, zodanig dat er omwonenden zijn die hiervan slapeloze nachten hebben en dat kan niet de bedoeling zijn, zoals Albert Nieuwenhuis aangaf. De andere fracties waren voor zodat het plan metĀ 19 stemmen voor en 3 tegen is aangenomen. Het wachten is nu op publicatie waarna betrokkenen de mogelijkheid hebben om in beroep te gaan bij de Raad van State.

.

De originele zienswijzen zijn hier te vinden:

wk. 4-24 punt 2.36 t/m 2.40 Zienswijze 2 t/m 6 Zuidpoort Terheijl Noordenveld - iBabs Publieksportaal (bestuurlijkeinformatie.nl)

wk. 5-24 punt 2.2 t/m 2.8 Zienswijze 7 t/m 13 Zuidpoort Terheijl Noordenveld - iBabs Publieksportaal (bestuurlijkeinformatie.nl)

Thema avond LGN over plan Roden-Zuid 14 maart 2024

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 03-03-2024 14:21

Op 1 november 2023 sprak de gemeenteraad over het vrij geven van het concept gebiedsplan Roden-Zuid voor inspraak

Inwoners hebben in november en december op het concept kunnen reageren. Verdere behandeling in de raad is vanwege de vele reacties, uitgesteld van maart/april naar juni 2024.

In Roden-Zuid zullen onder meer oplossingen moeten komen voor een veiliger verkeer, verbetering van sportaccommodaties, vernieuwing van de Noorderkroon en opvang van water. Daarnaast dreigen landschap en natuur door woningbouw te worden aangetast.

Veel mensen hebben zich al tot de lokale politiek gewend om hun zorgen te uiten. Voor LGN is dat een reden om met betrokkenen te overleggen over het vervolg en over de mogelijkheden om de verschillende belangen in Roden-Zuid tot hun recht te laten komen.

Iedereen die vragen wil stellen of wil meepraten is van harte welkom op donderdag 14 maart 2024 vanaf 19:30 uur in dƶrpshuus NijRoon, Roderweg 86, 9311 PB Nieuw-Roden.

Raadsleden en bestuursleden van LGN zijn dan aanwezig om informatie te geven en te luisteren naar wat er leeft onder onze inwoners.

Streefbeeld Oosterduinen laat te weinig ruimte voor participatie

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 02-02-2024 11:18

Lijst Groen Noordenveld heeft woensdagavond 31 januari 2024 als enige partij niet ingestemd met het raadsvoorstel voorĀ het streefbeeld in de Oosterduinen. Een amendement, gesteund door Christenunie en D66 werd nietĀ aangenomen.Ā Lijst Groen Noordenveld vindt het Streefbeeld voor de Oosterduinen weliswaar een sympathieke aanzetĀ tot het benodigde transformatieplan, maar vindt ook dat het niet meer dan dat moet zijn.

HetĀ transformatieplan is de opzet voor de omgevingsplanwijziging. Het streefbeeld als zodanig is een visie, dieĀ niet door de raad hoeft te worden vastgesteld.Ā Lijst Groen Noordenveld vreest dat met vaststelling van zoā€™n visie de kaders in het streefbeeld als regelsĀ worden gezien. Het gaat ten koste van de flexibiliteit, creativiteit en vooral de inspraak van de eigenaren.

Het streefbeeld zoals dat door de gemeente Noordenveld is ontwikkeldĀ  heeft ter inzage gelegen. NaarĀ aanleiding van de ingediende zienswijzen is het document dusdanig veranderd, dat gesteld kan worden dat

belanghebbenden onvoldoende (tijdig) kennis hebben kunnen nemen van het resultaat. De eigenaren enĀ belanghebbenden zijn daardoor niet voldoende geĆÆnformeerd: er is veel onduidelijkheid nog over allerlei

begrippen, zoals woonoppervlakten en kosten.Ā Bovendien veronderstelt dit streefbeeld al dat verevening wordt toegepast, terwijl nog steeds niet

duidelijk is of dit in een pluriform gebied als de Oosterduinen Ć¼berhaupt mogelijk en wenselijk is.

LGN mist een visie op de veranderaanpak. Met andere woorden: je kunt allerlei beelden nastreven, maarĀ hoe bereik je die? Met als belangrijkste onderliggende vraag in dit geval: hoe krijg je de verschillendeĀ eigenaren-groepen op Ć©Ć©n lijn?Ā Lijst Groen Noordenveld stelt dat het transformatieproces alleen kans van slagen heeft als dit samen metĀ de eigenaren wordt opgepakt. Alleen dan kan draagvlak gerealiseerd worden. Dit streefbeeld gaat helaasĀ verder dan kaders stellen: er worden ookĀ  grenzen gesteld en al regels bepaald. Dit werkt beperkend en

demotiverend voor de deelnemers aan het transformatieproces.Ā Door het streefbeeld vast te stellen wordt datgene wat voorligt helaas bestendigd, en worden de kadersĀ wat LGN betreft al veel te veel ingevuld voor het stadium waarin we verkeren.

LGN: ā€œDit is waarom verevening geen goed idee isā€

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 02-02-2024 11:07

Woensdagavond 31 januari 2024 heeft de gemeenteraad een raadsvoorstel aangenomen waardoorĀ verevening mogelijk is geworden. Lijst Groen Noordenveld en het CDA stemden tegen hetĀ voorstel. LGN diende een amendement in, waarin werd voorgesteld expliciet te vermeldenĀ dat per park of gebied zou worden bepaald of en hoe verevening zou wordenĀ  ingezet. DitĀ amendement werd niet aangenomen.

Verevening is het ā€˜afromenā€™ van de meerwaarde van de grondwaarde, die ontstaat als eenĀ recreatiewoning een woonbestemming krijgt. Twintig procent van de geschatte meerwaardeĀ zou vervolgens geĆÆnvesteerd worden in de recreatiesector van de gemeente. Dit gaat omĀ duizenden euroā€™s per huis. Het voorstel over verevening is van toepassing op alle parken dieĀ in de toekomst zouden transformeren naar wonen. Voorlopig is dat alleen voor deĀ Oosterduinen in Norg aan de orde. Dit is tevens het grootste gebied in Noordenveld waarĀ zoā€™n transformatie zou kunnen plaatsvinden.

Lijst Groen Noordenveld heeft grote problemen met het instrument verevening omdat het inĀ veel gevallen niet rechtvaardig is. Het voornaamste argument voor verevening is dat er doorĀ het geven van een woonbestemming huizen zouden worden onttrokken aan de

recreatiemarkt. Dit is in veel gevallen echter niet reĆ«el: veel mensen wonen er al jaren enĀ hun woning wordt ook al jaren niet recreatief verhuurd, dus niet onttrokken aan de huidigeĀ recreatiemarkt. Voor recreanten of recreatie-exploitanten die een woonbestemmingĀ aanvragen geldt dat er wĆ©l huizen worden onttrokken uit de recreatiemarkt. LGN vindt het

rechtvaardig dat recreanten die nu een woonbestemming aanvragen verevening betalen.Ā LGN vindt het onrechtvaardig dat mensen die al jaren (gedoogd) wonen en ingeschrevenĀ staan als inwoner ook verevening moeten betalen.Ā Het is niet zo dat het onttrekken van woningen aan de recreatiemarkt de gemeente geldĀ kost omdat voor die woningen geen forensenbelasting meer zou worden betaald. Ook datĀ argument klopt niet. Wie al staat ingeschreven op het recreatieadres betaalt al (somsĀ jarenlang) geen forensenbelasting. En wie als inwoner van de gemeente een recreatiewoning heeft, betaalt ook geen forensenbelasting. De jarenlange

gedoogconstructie heeft de gemeente geen windeieren gelegd. De gemeente krijgt perĀ ingeschreven inwoner 1.926 euro uit het gemeentefonds.Ā Bij 20 jaar gedogen een bedrag tussen de 40.000 en 80.000 euro.Ā Voor 200 woningen x 2 personen is dat 7,5 ton per jaar en in 10 jaar 7,5 miljoen.Ā Dit betekent dat jarenlang gedogen de gemeente ettelijke miljoenen heeft opgeleverd. LGNĀ vindt het niet rechtvaardig om bewoners van parken die de gemeente veel inkomsten hebbenĀ opgeleverd, nog een keer extra te belasten met een verevening. Dan isĀ verevening het betalen voor gebakken lucht.

Gemeentelijke lasten in Noordenveld stijgen in 2024 veel meer dan landelijk gemiddelde

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 29-01-2024 07:45

Het college en de raadsmeerderheid hebben de belastingen en heffingen voor 2024 flink verhoogd, terwijl de opbrengst van de OZB in 2023 al hoger is dan verwacht en rioolheffing en afvalstoffenheffing kostendekkend zijn. LGN heeft in november en december haar zorgen geuit over de lastendruk, die zeker ten opzichte van andere gemeenten stijgt. De tarieven voor 2024 werden in december 2023 bekend. Die vindt LGN te hoog. LGN kon daarom als enige niet instemmen met verhogingen van OZB-tarief, rioolrechten en afvalstoffenheffing.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft de gemeentebegrotingen 2024 in Nederland vergeleken en komt voor Noordenveld op een verwachte opbrengststijging van 12,7% terwijl het gemiddelde in Nederland 8,5% is.

De reactie van de gemeente hierop dat er maar 7% stijging van de gemeentelijke belastingen zou zijn, is erg slordig. Het CBS heeft de verwachte

alle gemeentelijke heffingen (dus niet alleen de belastingen) op een rijtje gezet, niet de tariefstijgingen. Verder verwijst het college naar verschillen tussen de niet-vastgestelde en vastgestelde begroting. De door het college voorgestelde begroting wordt echter helaas meestal vrijwel ongewijzigd door de raadsmeerderheid goedgekeurd. Tussen de niet-vastgestelde en vastgestelde begroting zit zeker wat de verwachte opbrengst van alle heffingen betreft, geen verschil.

- op bladzij 13 van de begroting 2023 15.682.000 en op bladzij 92 15.671.000, het CBS schrijft 15.683.000

- op bladzij 14 van de begroting 2024 17.044.000 en op bladzij 97 17.702.000, het CBS schrijft 17.670.000.

Als we de uiterste twee cijfers gebruiken (15.671.000 voor 2023 en 17.702.000 voor 2024 is de verwachte opbrengst zelfs 2.031.000 hoger dan voor 2023, dat is geen 12,7% maar 13% meer.

Inbreng LGN bij raadsvoorstel kredietaanvraag Maatlanden / De Zulthe

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 30-11-2023 13:10

Voor de raadsvergadering van 29 november 2023 heeft LGN de hierna volgende inbreng voorbereid.

Lijst Groen Noordenveld betreurt het dat er geen inspreekmogelijkheid voor inwoners is. Ook al is een meerderheid van de agendacommissie van de gemeenteraad van mening dat dit besluit slechts uitvoering van een eerdere beslissing is: het is in Noordenveld een democratisch recht dat inwoners over raadsvoorstellen kunnen inspreken. De raad zou deze mogelijkheid niet mogen inperken. Vooral niet omdat we weten hoe gevoelig het bouwen in het gebied van Maatlanden-De Zulthe bij de talrijke omwonende Noordenvelders ligt.

LGN ontving de volgende inspreekbijdrage van Stichting De Zulthe-Maatlanden, met het verzoek deze voor te lezen. Hierbij:

Geachte leden van de raad,

Zoals al eerder aangegeven maken wij ons grote zorgen over de gevolgen van het ontginnen van ā€œDe Zulthe-Maatlandenā€ voor woningbouw, waarbij het natte karakter van het gebied zal worden verstoord en door grondwaterdaling onze woningen schade op zullen lopen. Daarnaast maken wij bezwaar tegen de onherstelbare schade die zal worden toegebracht aan het gebied.

Informatie die is opgevraagd met betrekking tot de bodemonderzoeken die zijn gedaan in ā€œDe Zulthe-Maatlandenā€ zijn, ondanks een Woo verzoek tot op heden niet beschikbaar gesteld. De gemeente heeft de mond vol van participatie maar doet er ondertussen alles aan de burgers ā€œdom te houdenā€ en buiten spel te zetten. Wij vinden uw handelen, de wijze waarop u informatie beperkt, vertraagt, niet registreert en overleg inkadert erg stuitend en de normen van behoorlijk bestuur overschrijdend!

Dat u daarbij nu ook heeft gekozen om, in het besluitvormingsproces rond de aankoop van de gronden ā€œDe Zulthe-Maatlandenā€, geen oordeelvormende vergadering maar direct een besluitvormende vergadering te houden, en daarmee belanghebbenden hun inspreek recht te onthouden past geheel in deze zorgwekkende trend.

Vanwege bovenstaande punten is de stichting De Zulthe -Maatlanden opgericht door inwoners van Roden. Sindsdien is het aantal donateurs gegroeid en gestaag groeiende. De stichting bereidt zich voor om alle ter beschikking staande juridische mogelijkheden te benutten om de plannen tot woningbouw tegen te houden en alle (gevolg)schade op de gemeente te gaan verhalen.

Ondanks de negatieve ontwikkeling biedt de stichting De Zulthe-Maatlanden u bij deze alsnog een handreiking. Een handreiking om gezamenlijk, in een open, eerlijk, en respectvolle communicatie de groen gebieden van de Zulthe Maatlanden te gaan ontwikkelen op een wijze die past binnen de kenmerkende en vastgestelde (!) waarden van dit gebied. Wij verzoeken om zorgvuldigerĀ  procedures, eerlijkere beslissingen en bovenal een respectvollere bejegening naar uw inwoners en het betreffende gebied!

Wij verzoeken u, indien u voornemens bent om vĆ³Ć³r de aankoop van de gronden ā€œDe Zulthe-Maatlandenā€ te stemmen, uw keuze te heroverwegen en hier tegen te stemmen.

Namens belanghebbenden,

Bestuur Stichting De Zulthe-Maatlanden.

Volgens de algemene beginselen inkoopbeleid gemeente Noordenveld, is de gemeente verantwoordelijk voor een rechtmatige, doelmatige, en integere wijze van besteding van het gemeenschapsgeld. Deze beginselen zouden wat LGN betreft in dit geval ook van toepassing moeten zijn. Helaas zijnĀ  er bij deze grondaankoop de nodige twijfels over de toepassing van deze beginselen. Deze twijfels zijn:

- het gebrek aan openbare informatie over de vooronderzoeken om in de raad een goede afweging over wel of niet aankopen op dit moment te kunnen maken;

- de slechte financiƫle situatie in Noordenveld waar zelfs geld voor sociale doeleinden wordt gebruikt om gaten elders te dichten, en de vooruitzichten slecht zijn,

- het ontbreken van een voorlopige rekensom (grondexploitatie) waaruit blijkt of het geld van de aankoop wel of niet terugverdiend kan worden.

- geen toets, bijvoorbeeld door de accountant, van een rechtmatige, doelmatige, en integere wijze van besteding van gemeenschapsgeld.

Op 14 november 2023 houdt LGN een openbare ledenvergadering

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 10-11-2023 11:23

Op dinsdag 14 november 2023 houdt LGN in De Zwerfsteen, Esweg 18, 9305 TB Roderesch, een ledenvergadering.

Vanaf 20:30 uur is er een voor iedereen toegankelijk deel van de vergadering. Leden en niet-leden zijn van harte welkom en kunnen in gesprek met Tineke Nieboer, Nelly Nieuwenhuizen en Albert Nieuwenhuis, de raadsleden van LGN. Aan de orde komen actuele zaken zoals het participatiebeleid van de gemeente, de gemeentebegroting 2024, bouwplannen Roden ā€“ Zuid en Maatlanden - De Zulthe.

Al deze themaā€™s spelen nu. Per 1 januari 2024 moet er bijvoorbeeld nieuw beleid zijn voor het betrekken van inwoners bij het maken van plannen. In november en december 2023 loopt er een inspraakronde over de gemeentelijke plannen voor bouwen in Roden-Zuid.Ā Verder beslist de gemeenteraad op 29 november 2023 over de grondaankoop ten behoeve van woningbouw op de groene ruimte van Maatlanden-De Zulthe te Roden.

Genoeg onderwerpen waarover inwoners bezorgd zijn en een goede reden om hierover met de raadsleden van LGN te spreken.

Nieuwe inspraakronde Roden-Zuid

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 10-11-2023 11:18

Op 1 november 2023 kwamen de plannen voor Roden-Zuid aan de orde in de gemeenteraad. De raadĀ achtte in meerderheid het concept-gebiedsplan Roden-Zuid geschikt voor een inspraakprocedure.Ā LGN heeft laten weten dat de manier waarop het college dit presenteerde niet de indruk gaf datĀ inwoners nog veel hebben in te brengen. LGN kon met de inspraakprocedure akkoord gaan, nadat deĀ wethouder toezegde dat de Omgevingsvisie 2030 als belangrijk stuk wordt toegevoegd.Ā Het CDA wasĀ tegen omdat de tekst over voetbalclub ONR niet volledig is. Het is nog lang niet zeker dat er eenĀ andere plek te vinden is voor ONR.

De stukken (nog zonder de door LGN gevraagde aanpassing) zijn hier te vinden:Ā Ā Agenda Noordenveld - Besluitvormende vergadering woensdag 1 november 2023 20:00 - 21:30 - iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl). bij agendapunt 5.5.

De datums om in te spreken stonden nog niet in het participatieplan (alleen de maanden novemberĀ en december werden genoemd), maar de gemeente heeft ze al op korte termijn gepland in deĀ periode 13 t/m 23 november 2023. Dan zijn er Inloopbijeenkomsten en groepsgesprekken. Voor deĀ laatste is opgave verplicht. Zie daarvoor de website Roden Zuid | Gemeente Noordenveld. Er staat daarĀ verder dat ideeĆ«n en voorstellen kunnen worden achtergelaten in een digitale ideeĆ«nbus. OokĀ kunnen mensen hun mening geven via de vragenlijst met stellingen.Ā Daarnaast zijn er een e-mailadres

en natuurlijk het postadres van deĀ gemeente Noordenveld: Raadhuisstraat 1, 9301AA Roden en Postbus 109, 9300AC Roden.

LGN hoopt dat veel inwoners hun mening gaan geven.

De Omgevingsvisie 2030 is hier te vinden: Omgevingsvisie Noordenveld 2030.pdf.Ā Daar staat op bladzij 36 alleen de voormaligeĀ camping de Beukenhof als mogelijke woningbouwlocatie in Roden-Zuid genoemd. Verder niets. DeĀ plannen zijn dan ook in strijd met de Omgevingsvisie. Verder zijn er genoeg argumenten tegenĀ woningbouw op het Beukenhof terrein. Het standpunt van LGN is verder hier te vinden:Ā Stand van zaken plannen Roden-Zuid en inbreiding in Noordenveld - Publicaties van LGN (lijstgroennoordenveld.nl).

.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.