Nieuws van CDA in Haarlemmermeer inzichtelijk

11 documenten

CDA inspraak over de Duinpolderweg

CDA CDA VVD Haarlemmermeer 16-11-2018 20:39

De Middenvariant van de Duinpolderweg was 15 november j.l. onderwerp van een debat in de raad van de gemeente Haarlemmermeer. Maar liefst 15 insprekers hebben hun kans gegrepen om vol passie te vertellen wat hun visie is op de realisatie van de Duinpolderweg. Dit toont de betrokkenheid! Dank aan o.a: Tuincentrum Global Garden, Dorpsraad Beinsdorp, Dorpsraad Zwaanshoek, Dorpsraad Lisserbroek, Kopersvereniging AQUAradiusen alle andere insprekers! Gevolg is wel dat de inhoudelijk behandeling is verplaatst naar 29 november 2018. Het CDAvindt dat onze inwoners het recht hebben om voor de verkiezingen te weten hoe partijen tegen de Middenvariant van de Duinpolderweg aankijken? Daarom voor alle betrokken in onderstaande de "Integrale" spreektest van onze woordvoerder Erik van der Peetdie het dossier al 5 jaar op de voet volgt. Deel vooral als je geïnteresseerden kent. Duinpolderweg Middenvariant (15-11-2018) Voorzitter, De fractie van het CDA is bijzonder teleurgesteld dat we het zo vlak voor de verkiezingen in deze Raad moeten hebben over de Duinpolderweg. Niet omdat we het er niet over willen hebben, nee, omdat gedeputeerde Post en haar collega Vermeulen (beide VVD), ervoor hebben gekozen om te wisselen van variant. Tot aan het begin van de zomer vloten de vogels in de omgeving van Zwaanshoek en Beinsdorp. Iedereen was opgewekt, een strak blauwe lucht en een heerlijk zonnetje. Ineens verdween dit alles en hingen er grotere donkere wolken en brak het noodweer los tegen alle weersverwachtingen in. Op die dag, 28 juni j.l. kregen de inwoners, ondernemers en anderen betrokkenen te horen dat Gedeputeerde Staten (oftewel GS) van Noord- en Zuid-Holland hadden besloten om de middenvariant als definitieve voorkeursvariant verder uit te werken en niet de zuidvariant. Tussen deze mooie dag, de donderwolken en vandaag is zeer veel gebeurd. Zo heb ik namens de Raad op 6 september ingesproken tijdens de hoorzitting van Provinciale Staten (oftewel PS) van Noord- en Zuid-Holland. Uiteindelijk heeft PS van Zuid-Holland op 19 september besloten om het voorstel van GS te bekrachtigen met een aantal essentiële aanpassingen. De ruimtelijke reservering van doortrekking tussen de N208 en de N206 is komen te vervallen en er is extra geld beschikbaar gesteld voor fietsverbindingen. Op 2 november j.l. heeft GS van Noord-Holland besloten om de wensen van PS van Zuid-Holland te volgen en de ruimtelijke reservering definitief uit het project te halen. Voorzitter, de besluitvorming rondom de Duinpolderweg is een lang en uitermate complex proces. In de project-MER en het provinciaal inpassingsplan wordt het tracé nogmaals grondig doorgerekend en wordt er gezocht naar optimalisaties. Het CDA heeft begrip voor de stroperigheid van de besluitvorming. Wij snappen echter één ding niet: 1) Waarom heeft het College van Haarlemmermeer zich niet laten horen toen op 28 juni bleek dat de door de Raad en het College gewenste Zuidvariant was gewijzigd in de Middenvariant? 2) Waarom heeft het College dit niet besproken met de Raad? 3) Waarom moest de Raad uiteindelijk zelf het initiatief nemen om een tegengeluid te laten horen in Den Haag en onze inwoners bij te staan? In Hillegom hebben de Raad en het College zich na bekendmaking van het concept voorkeursalternatief op alle fronten laten horen. Zij hebben een dusdanig krachtig politiek signaal afgegeven dat de hun zienswijze is gekozen tot definitief voorkeursalternatief. Als Hillegom dit kan had Haarlemmermeer dit ook gekund. De centrale vraag in deze sessie is hoe de Raad van Haarlemmermeer nu aankijkt tegen de Middenvariant en het vervolgproces. Ik zal de visie van het CDA aan de hand van de verschillende delen uit een zetten. Deel 1) betreft de verdubbeling van de nieuwe Bennebroekerweg tussen de N205 en de A4. Deze moet wat ons betreft zo spoedig mogelijk worden gerealiseerd met of zonder Duinpolderweg. Deel 2) betreft het tracédeel tussen de aansluiting Nieuwe Bennebroekerweg en de N208. Dit deel heeft grote gevolgen voor Zwaanshoek. In totaal worden er 12 percelen doorsneden en wordt de Spieringweg afgesloten. Het gevolg is dat het vele verkeer dat nu vanaf de Ringdijk via de Spieringweg om Zwaanshoek heen rijdt via de Ringdijk door het dorp zal gaan rijden. Het gaat hierbij ook om vrachtverkeer dat we juist uit het dorp willen weren. Het CDA is heel duidelijk: afsluiting van de Spieringweg is voor ons onacceptabel. De leefbaarheid in Zwaanshoek moet verbeteren en niet verslechteren. Bovendien is de heringerichte Bennebroekerweg hier helemaal niet geschikt voor. Een aquaduct met verdiepte ligging tot voorbij de Spieringweg biedt de mogelijkheid om de leefbaarheid op orde te houden en moet hoe dan ook worden onderzocht. Een meer zuidelijke ligging van het tracé tussen Ringvaart en nieuwe Bennebroekerweg kan er wat het CDA betreft voor zorgen dat minder inwoners en ondernemers worden geraakt en het eenvoudiger en goedkoper wordt om verdiept aan te leggen. Daarbij kan de aansluiting op de Nieuwe Bennebroekerweg ook verder van de bebouwing af komen te liggen wat voordelig is voor inwoners van Aquaradius en Floriande. Wij verwachten overigens dat veel verkeer vanuit Hillegom via Beinsdorp en Nieuw Vennep naar de A4 of A44 zal blijven rijden omdat dit simpelweg de kortste route blijf waardoor de leefbaarheid in Beinsdorp onder druk zal blijven staan. Deel 3) betreft de aanleg van de Poelweg ten Zuiden van Lisse tussen de A44 en Lisse met een nieuwe oververbinding. Hoewel deze weg het polderlandschap doorkruist heeft de weg absolute meerwaarde voor de ontsluiting van de toekomstige woningbouw in Lisserbroek. De weg kan een essentiële schakel worden binnen Lisserbroek 2040 en maakt het totale verkeersnetwerk robuuster. Voorwaarde is wel dat het tracé beter wordt ingepast en dat de bewoners hier actief bij betrokken worden. Tot slot deel 4) De knip in de Bennebroekerdijk en de ringweg rondom Zwaanshoek. Een knip treft niet alleen het doorgaande verkeer maar ook de inwoners. In hoeverre kan er dan nog sprake zijn van een Dubbeldorp? Het CDA is geen voorstander van de knip en de ringweg omdat de belasting op de Spieringweg (richtiing Cruquius) enorm zal toenemen en bestemmingsverkeer op de Ringdijk kilometers moet kilometers omrijden. Wij zien veel meer in oplossingen die alleen het doorgaand verkeer raken zoals verbod voor doorgaand verkeer in de spitsuren dat door middel van camera’s wordt gehandhaafd. Voorzitter, het moge duidelijk zijn dat het CDA Haarlemmermeer grote bezwaren heeft tegen de middenvariant. Door het wegvallen van de ruimtelijke reservering voor doortrekking naar de N206 is een nieuwe politieke werkelijkheid ontstaan. De grote bezwaren tegen de Zuidvariant en NOG Beter 2.0 hadden hadden immers te maken met deze reservering. Hou nu verder? In het vrije debat leggen we graag een voorstel aan de collega’s voor. Wat ons betreft moet het openhouden van de Spieringweg, een zuiderlijke inpassing nabij Zwaashoek en een verdiepte ligging tot voorbij de Spieringweg onderdeel zijn van het vervolgproces. Immers: in de brief van de Provincie Noord-Holland wordt alleen gesproken over een verdiepte aanleg ter hoogte van de Oosteinderpolder en niet aan de Haarlemmermeerse zijde! Voorzitter tot slot wil het CDA voorstellen om vanavond de unaniem gedeelde conclusies van het debat op te nemen in een brief aan PS en GS van Noord-en Zuid- Holland. Daarnaast willen wij de collega Raadsleden en het College oproepen om alles op alles te zetten om de impact voor de inwoners van Zwaanshoek, Beinsdorp en Floriande zoveel mogelijk te beperken. Het CDA Haarlemmermeer zal hier de komende jaren in elk geval voor blijven strijden! Bijdrage vrij debat: Nu een 2x2 stroomweg tussen de A4 en de N206 van de baan is komt een 2x1 strooksverbindingsweg weer in beeld. Een weg opgebouwd uit het tracé van de Zuidvariant aan Haarlemmermeerse zijde en de aansluiting op de Weerlaan conform NOG Beter 2.0 lijkt op voorhand de meest kosten efficiënte oplossing met veel minder impact op de omgeving. Collega’s wat vinden jullie hiervan? Ontstaat hier vanavond de Haarlemmermeerse Zienswijze.

CDA inspraak over de Duinpolderweg

CDA CDA VVD Haarlemmermeer 16-11-2018 20:39

De Middenvariant van de Duinpolderweg was 15 november j.l. onderwerp van een debat in de raad van de gemeente Haarlemmermeer. Maar liefst 15 insprekers hebben hun kans gegrepen om vol passie te vertellen wat hun visie is op de realisatie van de Duinpolderweg. Dit toont de betrokkenheid! Dank aan o.a: Tuincentrum Global Garden, Dorpsraad Beinsdorp, Dorpsraad Zwaanshoek, Dorpsraad Lisserbroek, Kopersvereniging AQUAradiusen alle andere insprekers! Gevolg is wel dat de inhoudelijk behandeling is verplaatst naar 29 november 2018. Het CDAvindt dat onze inwoners het recht hebben om voor de verkiezingen te weten hoe partijen tegen de Middenvariant van de Duinpolderweg aankijken? Daarom voor alle betrokken in onderstaande de "Integrale" spreektest van onze woordvoerder Erik van der Peetdie het dossier al 5 jaar op de voet volgt. Deel vooral als je geïnteresseerden kent. Duinpolderweg Middenvariant (15-11-2018) Voorzitter, De fractie van het CDA is bijzonder teleurgesteld dat we het zo vlak voor de verkiezingen in deze Raad moeten hebben over de Duinpolderweg. Niet omdat we het er niet over willen hebben, nee, omdat gedeputeerde Post en haar collega Vermeulen (beide VVD), ervoor hebben gekozen om te wisselen van variant. Tot aan het begin van de zomer vloten de vogels in de omgeving van Zwaanshoek en Beinsdorp. Iedereen was opgewekt, een strak blauwe lucht en een heerlijk zonnetje. Ineens verdween dit alles en hingen er grotere donkere wolken en brak het noodweer los tegen alle weersverwachtingen in. Op die dag, 28 juni j.l. kregen de inwoners, ondernemers en anderen betrokkenen te horen dat Gedeputeerde Staten (oftewel GS) van Noord- en Zuid-Holland hadden besloten om de middenvariant als definitieve voorkeursvariant verder uit te werken en niet de zuidvariant. Tussen deze mooie dag, de donderwolken en vandaag is zeer veel gebeurd. Zo heb ik namens de Raad op 6 september ingesproken tijdens de hoorzitting van Provinciale Staten (oftewel PS) van Noord- en Zuid-Holland. Uiteindelijk heeft PS van Zuid-Holland op 19 september besloten om het voorstel van GS te bekrachtigen met een aantal essentiële aanpassingen. De ruimtelijke reservering van doortrekking tussen de N208 en de N206 is komen te vervallen en er is extra geld beschikbaar gesteld voor fietsverbindingen. Op 2 november j.l. heeft GS van Noord-Holland besloten om de wensen van PS van Zuid-Holland te volgen en de ruimtelijke reservering definitief uit het project te halen. Voorzitter, de besluitvorming rondom de Duinpolderweg is een lang en uitermate complex proces. In de project-MER en het provinciaal inpassingsplan wordt het tracé nogmaals grondig doorgerekend en wordt er gezocht naar optimalisaties. Het CDA heeft begrip voor de stroperigheid van de besluitvorming. Wij snappen echter één ding niet: 1) Waarom heeft het College van Haarlemmermeer zich niet laten horen toen op 28 juni bleek dat de door de Raad en het College gewenste Zuidvariant was gewijzigd in de Middenvariant? 2) Waarom heeft het College dit niet besproken met de Raad? 3) Waarom moest de Raad uiteindelijk zelf het initiatief nemen om een tegengeluid te laten horen in Den Haag en onze inwoners bij te staan? In Hillegom hebben de Raad en het College zich na bekendmaking van het concept voorkeursalternatief op alle fronten laten horen. Zij hebben een dusdanig krachtig politiek signaal afgegeven dat de hun zienswijze is gekozen tot definitief voorkeursalternatief. Als Hillegom dit kan had Haarlemmermeer dit ook gekund. De centrale vraag in deze sessie is hoe de Raad van Haarlemmermeer nu aankijkt tegen de Middenvariant en het vervolgproces. Ik zal de visie van het CDA aan de hand van de verschillende delen uit een zetten. Deel 1) betreft de verdubbeling van de nieuwe Bennebroekerweg tussen de N205 en de A4. Deze moet wat ons betreft zo spoedig mogelijk worden gerealiseerd met of zonder Duinpolderweg. Deel 2) betreft het tracédeel tussen de aansluiting Nieuwe Bennebroekerweg en de N208. Dit deel heeft grote gevolgen voor Zwaanshoek. In totaal worden er 12 percelen doorsneden en wordt de Spieringweg afgesloten. Het gevolg is dat het vele verkeer dat nu vanaf de Ringdijk via de Spieringweg om Zwaanshoek heen rijdt via de Ringdijk door het dorp zal gaan rijden. Het gaat hierbij ook om vrachtverkeer dat we juist uit het dorp willen weren. Het CDA is heel duidelijk: afsluiting van de Spieringweg is voor ons onacceptabel. De leefbaarheid in Zwaanshoek moet verbeteren en niet verslechteren. Bovendien is de heringerichte Bennebroekerweg hier helemaal niet geschikt voor. Een aquaduct met verdiepte ligging tot voorbij de Spieringweg biedt de mogelijkheid om de leefbaarheid op orde te houden en moet hoe dan ook worden onderzocht. Een meer zuidelijke ligging van het tracé tussen Ringvaart en nieuwe Bennebroekerweg kan er wat het CDA betreft voor zorgen dat minder inwoners en ondernemers worden geraakt en het eenvoudiger en goedkoper wordt om verdiept aan te leggen. Daarbij kan de aansluiting op de Nieuwe Bennebroekerweg ook verder van de bebouwing af komen te liggen wat voordelig is voor inwoners van Aquaradius en Floriande. Wij verwachten overigens dat veel verkeer vanuit Hillegom via Beinsdorp en Nieuw Vennep naar de A4 of A44 zal blijven rijden omdat dit simpelweg de kortste route blijf waardoor de leefbaarheid in Beinsdorp onder druk zal blijven staan. Deel 3) betreft de aanleg van de Poelweg ten Zuiden van Lisse tussen de A44 en Lisse met een nieuwe oververbinding. Hoewel deze weg het polderlandschap doorkruist heeft de weg absolute meerwaarde voor de ontsluiting van de toekomstige woningbouw in Lisserbroek. De weg kan een essentiële schakel worden binnen Lisserbroek 2040 en maakt het totale verkeersnetwerk robuuster. Voorwaarde is wel dat het tracé beter wordt ingepast en dat de bewoners hier actief bij betrokken worden. Tot slot deel 4) De knip in de Bennebroekerdijk en de ringweg rondom Zwaanshoek. Een knip treft niet alleen het doorgaande verkeer maar ook de inwoners. In hoeverre kan er dan nog sprake zijn van een Dubbeldorp? Het CDA is geen voorstander van de knip en de ringweg omdat de belasting op de Spieringweg (richtiing Cruquius) enorm zal toenemen en bestemmingsverkeer op de Ringdijk kilometers moet kilometers omrijden. Wij zien veel meer in oplossingen die alleen het doorgaand verkeer raken zoals verbod voor doorgaand verkeer in de spitsuren dat door middel van camera’s wordt gehandhaafd. Voorzitter, het moge duidelijk zijn dat het CDA Haarlemmermeer grote bezwaren heeft tegen de middenvariant. Door het wegvallen van de ruimtelijke reservering voor doortrekking naar de N206 is een nieuwe politieke werkelijkheid ontstaan. De grote bezwaren tegen de Zuidvariant en NOG Beter 2.0 hadden hadden immers te maken met deze reservering. Hou nu verder? In het vrije debat leggen we graag een voorstel aan de collega’s voor. Wat ons betreft moet het openhouden van de Spieringweg, een zuiderlijke inpassing nabij Zwaashoek en een verdiepte ligging tot voorbij de Spieringweg onderdeel zijn van het vervolgproces. Immers: in de brief van de Provincie Noord-Holland wordt alleen gesproken over een verdiepte aanleg ter hoogte van de Oosteinderpolder en niet aan de Haarlemmermeerse zijde! Voorzitter tot slot wil het CDA voorstellen om vanavond de unaniem gedeelde conclusies van het debat op te nemen in een brief aan PS en GS van Noord-en Zuid- Holland. Daarnaast willen wij de collega Raadsleden en het College oproepen om alles op alles te zetten om de impact voor de inwoners van Zwaanshoek, Beinsdorp en Floriande zoveel mogelijk te beperken. Het CDA Haarlemmermeer zal hier de komende jaren in elk geval voor blijven strijden! Bijdrage vrij debat: Nu een 2x2 stroomweg tussen de A4 en de N206 van de baan is komt een 2x1 strooksverbindingsweg weer in beeld. Een weg opgebouwd uit het tracé van de Zuidvariant aan Haarlemmermeerse zijde en de aansluiting op de Weerlaan conform NOG Beter 2.0 lijkt op voorhand de meest kosten efficiënte oplossing met veel minder impact op de omgeving. Collega’s wat vinden jullie hiervan? Ontstaat hier vanavond de Haarlemmermeerse Zienswijze.

CDA in de Haarlemermeer; lokaal

CDA CDA Haarlemmermeer 05-11-2018 20:20

Het CDA Haarlemmermeer is een lokale partij, net als alle andere lokale partijen. Onze kandidaten komen uit Spaarndam, Hoofddorp, Badhoevedorp en Nieuw Vennep en zijn lid van de voetbalclub, doen vrijwilligerswerk, zijn luizenmoeder, ruimen maandelijks zwerfafval op en staan midden in de Haarlemmermeerse samenleving. Het CDA Haarlemmermeer heeft een goed verkiezingsprogramma dat is samengesteld door onze leden en door inwoners, jong, oud en iedereen er tussen in, ondernemers waaronder agrariërs en mkb’ers, mensen die graag met ons wilden meedenken. De gemeenteraadsverkiezingen zijn belangrijke verkiezingen. De gemeenteraad bepaalt waar straten worden aangelegd, of er een zwembad wordt gebouwd, hoeveel geld mag worden uitgegeven aan sportverenigingen en of er op de huishoudelijke hulp voor ouderen moet worden bezuinigd. De gemeenteraad bepaalt hoe de openbare ruimte eruit moet zien, waar fietspaden worden aangelegd en hoeveel boa’s worden ingezet voor handhaving. Met andere woorden: de gemeenteraadsverkiezingen gaat alle inwoners van de gemeente direct aan. Het CDA wordt door veel mensen alleen gezien als een landelijke partij. Waarom zou je op het CDA Haarlemmermeer stemmen? Omdat de gemeente Haarlemmermeer geen eiland is. De gemeente werkt volop samen met andere gemeenten en maakt deel uit van de Metropoolregio Amsterdam, en ook het beleid van de provincie Noord-Holland heeft consequenties voor onze gemeente. Een voorbeeld: De besprekingen over de aanleg van de Duinpolderweg die dwars door de Provincie Zuid- en Noord-Holland zal worden aangelegd, dus ook in onze gemeente, zijn door onze CDA fractie opengebroken. Door contact te zoeken met zoveel mogelijk lokale CDA fracties in de omliggende gemeenten en in de CDA fractie in de Provinciale Staten bleven de besprekingen geen bestuurdersfeestje maar kwam er een enorme inspraak op gang.Nog een voorbeeld: het onderhoud van het Venneperhout wordt uitgevoerd door Staatsbosbeheer. Het onderhoud werd steeds schraler. CdA Haarlemmermeer heeft de provinciale CDA opgeroepen om meer geld toe te kennen aan Staatsbosbeheer. Nog een voorbeeld: Hoogwaardig openbaar vervoer, zeg maar R net, wordt door de wettelijk geregelde Vervoerregio Amsterdam bepaald. Er doen 15 gemeenten mee aan deze Vervoerregio. Dus ook in dit verband is het van belang dat fracties elkaar kunnen vinden, elkaar kunnen steunen om via het algemeen belang van goed openbaar vervoer steun te krijgen voor de afzonderlijke gemeenten.Laatste voorbeeld (maar er zijn meer voorbeelden) De woningbouw in Rijsenhout en Zwanenburg, twee kernen waar inwoners zo graag willen blijven wonen. Dit is nauwelijks een lokale aangelegenheid. Alle lokale partijen -ook het CDA Haarlemmermeer -willen graag dat daar woningen worden gebouwd. Maar de regels op nationaal en provinciaal staan het bouwen in de weg. Een netwerk dat Den Haag en de Provincie Noord-Holland kan beïnvloeden is van belang en CDA Haarlemmermeer gebruikt dat netwerk dan ook volop. Het CDA Haarlemmermeer staat voor rechtvaardigheid, solidariteit, en gespreide verantwoordelijkheid. Het zijn onze kernwaarden waarover we met elkaar in gesprek zijn en nadenken over wat deze waarden betekenen in onze veranderende wereld en hoe die praktisch worden vertaald in onderwerpen als wonen, sociaal beleid, participatie en duurzaamheid, het betrekken van jongeren bij ontwikkelingen, onderwijs, sport en goed beheer van de openbare ruimte en recreatiegebieden. Die praktische vertaling heeft de huidige CDA fractie op een kritische maar altijd positieve en constructieve manier laten doorklinken in de oppositierol in deze raadsperiode. En deze vertaling zult u in ons verkiezingsprogramma vinden waarbij ik met gepaste trots kan vertellen dat jongeren nadrukkelijk betrokken zijn geweest bij het schrijven van dit programma. Zoals in bijna alle gemeenten dus ook in Haarlemmermeer kennen de lokale CDA afdelingen een toenemende belangstelling van jongeren. Hun wensen en ideeën ten aanzien van wonen en duurzaamheid zijn opgenomen in ons verkiezingsprogramma. Twee van deze jongeren hebben een prominente plaats gekregen op de kandidatenlijst. Wat wil het CDA Haarlemmermeer realiseren in onze gemeente ? Meer veiligheid op straat door aanstellen van meer boa’s met zonodig meer bevoegdheden. Meer handhaving dus want we kennen de cijfers van de toename van woninginbraak. Grotere zichtbaarheid van de wijkagenten op straat. Bouwen van 30 % woningen in de sociale huursector en 20 % in het middensegment zodat mensen kunnen doorstromen. Niet bezuinigen op huishoudelijke hulp aan ouderen, geen wachtlijst in de jeugd ggz, verduurzaming van ons woningbestand, aansluiting van nieuwe woongebieden rondom de dubbeldorpen met het openbaar vervoer, goede fietspaden, betere bereikbaarheid, een nieuwe oeververbinding tussen Lisserbroek en Lisse en zorgdragen voor een fatsoenlijk uitziende openbare ruimte. Voorzichtig omgaan met belastinggeld en voor mkb ers meer mogelijkheden om mee te kunnen doen aan gemeentelijke projecten en aanbestedingen. Onze kandidatenlijst laat zien dat elke generatie wordt vertegenwoordigd inclusief een kandidaat uit de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, de gemeente waarmee Haarlemmermeer gaat fuseerde. We vormen een enthousiast team vormen en we staan klaar om onze volksvertegenwoordigende rol zo goed mogelijk te vervullen. Het volledige programma kunt u vinden op de website CDA Haarlemmermeer en op Facebook Een door Steffe Bak ingesproken versie is ook te vinden op de website Mogen we rekenen op uw stem? Mariëtte Sedee, lijsttrekker CDA Haarlemmermeer

CDA in de Haarlemermeer; lokaal

CDA CDA Haarlemmermeer 05-11-2018 20:20

Het CDA Haarlemmermeer is een lokale partij, net als alle andere lokale partijen. Onze kandidaten komen uit Spaarndam, Hoofddorp, Badhoevedorp en Nieuw Vennep en zijn lid van de voetbalclub, doen vrijwilligerswerk, zijn luizenmoeder, ruimen maandelijks zwerfafval op en staan midden in de Haarlemmermeerse samenleving. Het CDA Haarlemmermeer heeft een goed verkiezingsprogramma dat is samengesteld door onze leden en door inwoners, jong, oud en iedereen er tussen in, ondernemers waaronder agrariërs en mkb’ers, mensen die graag met ons wilden meedenken. De gemeenteraadsverkiezingen zijn belangrijke verkiezingen. De gemeenteraad bepaalt waar straten worden aangelegd, of er een zwembad wordt gebouwd, hoeveel geld mag worden uitgegeven aan sportverenigingen en of er op de huishoudelijke hulp voor ouderen moet worden bezuinigd. De gemeenteraad bepaalt hoe de openbare ruimte eruit moet zien, waar fietspaden worden aangelegd en hoeveel boa’s worden ingezet voor handhaving. Met andere woorden: de gemeenteraadsverkiezingen gaat alle inwoners van de gemeente direct aan. Het CDA wordt door veel mensen alleen gezien als een landelijke partij. Waarom zou je op het CDA Haarlemmermeer stemmen? Omdat de gemeente Haarlemmermeer geen eiland is. De gemeente werkt volop samen met andere gemeenten en maakt deel uit van de Metropoolregio Amsterdam, en ook het beleid van de provincie Noord-Holland heeft consequenties voor onze gemeente. Een voorbeeld: De besprekingen over de aanleg van de Duinpolderweg die dwars door de Provincie Zuid- en Noord-Holland zal worden aangelegd, dus ook in onze gemeente, zijn door onze CDA fractie opengebroken. Door contact te zoeken met zoveel mogelijk lokale CDA fracties in de omliggende gemeenten en in de CDA fractie in de Provinciale Staten bleven de besprekingen geen bestuurdersfeestje maar kwam er een enorme inspraak op gang.Nog een voorbeeld: het onderhoud van het Venneperhout wordt uitgevoerd door Staatsbosbeheer. Het onderhoud werd steeds schraler. CdA Haarlemmermeer heeft de provinciale CDA opgeroepen om meer geld toe te kennen aan Staatsbosbeheer. Nog een voorbeeld: Hoogwaardig openbaar vervoer, zeg maar R net, wordt door de wettelijk geregelde Vervoerregio Amsterdam bepaald. Er doen 15 gemeenten mee aan deze Vervoerregio. Dus ook in dit verband is het van belang dat fracties elkaar kunnen vinden, elkaar kunnen steunen om via het algemeen belang van goed openbaar vervoer steun te krijgen voor de afzonderlijke gemeenten.Laatste voorbeeld (maar er zijn meer voorbeelden) De woningbouw in Rijsenhout en Zwanenburg, twee kernen waar inwoners zo graag willen blijven wonen. Dit is nauwelijks een lokale aangelegenheid. Alle lokale partijen -ook het CDA Haarlemmermeer -willen graag dat daar woningen worden gebouwd. Maar de regels op nationaal en provinciaal staan het bouwen in de weg. Een netwerk dat Den Haag en de Provincie Noord-Holland kan beïnvloeden is van belang en CDA Haarlemmermeer gebruikt dat netwerk dan ook volop. Het CDA Haarlemmermeer staat voor rechtvaardigheid, solidariteit, en gespreide verantwoordelijkheid. Het zijn onze kernwaarden waarover we met elkaar in gesprek zijn en nadenken over wat deze waarden betekenen in onze veranderende wereld en hoe die praktisch worden vertaald in onderwerpen als wonen, sociaal beleid, participatie en duurzaamheid, het betrekken van jongeren bij ontwikkelingen, onderwijs, sport en goed beheer van de openbare ruimte en recreatiegebieden. Die praktische vertaling heeft de huidige CDA fractie op een kritische maar altijd positieve en constructieve manier laten doorklinken in de oppositierol in deze raadsperiode. En deze vertaling zult u in ons verkiezingsprogramma vinden waarbij ik met gepaste trots kan vertellen dat jongeren nadrukkelijk betrokken zijn geweest bij het schrijven van dit programma. Zoals in bijna alle gemeenten dus ook in Haarlemmermeer kennen de lokale CDA afdelingen een toenemende belangstelling van jongeren. Hun wensen en ideeën ten aanzien van wonen en duurzaamheid zijn opgenomen in ons verkiezingsprogramma. Twee van deze jongeren hebben een prominente plaats gekregen op de kandidatenlijst. Wat wil het CDA Haarlemmermeer realiseren in onze gemeente ? Meer veiligheid op straat door aanstellen van meer boa’s met zonodig meer bevoegdheden. Meer handhaving dus want we kennen de cijfers van de toename van woninginbraak. Grotere zichtbaarheid van de wijkagenten op straat. Bouwen van 30 % woningen in de sociale huursector en 20 % in het middensegment zodat mensen kunnen doorstromen. Niet bezuinigen op huishoudelijke hulp aan ouderen, geen wachtlijst in de jeugd ggz, verduurzaming van ons woningbestand, aansluiting van nieuwe woongebieden rondom de dubbeldorpen met het openbaar vervoer, goede fietspaden, betere bereikbaarheid, een nieuwe oeververbinding tussen Lisserbroek en Lisse en zorgdragen voor een fatsoenlijk uitziende openbare ruimte. Voorzichtig omgaan met belastinggeld en voor mkb ers meer mogelijkheden om mee te kunnen doen aan gemeentelijke projecten en aanbestedingen. Onze kandidatenlijst laat zien dat elke generatie wordt vertegenwoordigd inclusief een kandidaat uit de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, de gemeente waarmee Haarlemmermeer gaat fuseerde. We vormen een enthousiast team vormen en we staan klaar om onze volksvertegenwoordigende rol zo goed mogelijk te vervullen. Het volledige programma kunt u vinden op de website CDA Haarlemmermeer en op Facebook Een door Steffe Bak ingesproken versie is ook te vinden op de website Mogen we rekenen op uw stem? Mariëtte Sedee, lijsttrekker CDA Haarlemmermeer

Uitnodiging politiek café maandag 18 december

CDA CDA Haarlemmermeer 07-12-2017 20:45

Geachte leden van CDA Haarlemmermeer en CDA Haarlemmerliede-Spaarnwoude Hierbij nodigen wij u uit voor ons politiek cafe op maandag 18 december a.s. Het begint om 20.00 uur en wordt gehouden in de grote zaal van zalencentrum Het Trefpunt bij de Witte Kerk in Nieuw-Vennep, Hoofdweg 1318. Wim van de Camp is deze avond onze gast en spreker! Als afsluiting van het jaar maar vooral ook met een vooruitblik naar 2018, verkiezingsjaar voor de gemeenteraad, willen we met onze leden bij elkaar komen. De avond heeft een open karakter. U wordt van harte uitgenodigd familie, vrienden of geïnteresseerden mee te nemen. Als afdeling nodigen wij ook onze vrienden en collega's uit de omliggende CDA afdelingen uit. We sluiten de avond af door samen met u een kerstborrel te drinken. Wim van de Camp, oud Tweede Kamerlid voor het CDA, Europarlementslid binnen de EVP zal met ons in gesprek gaan. Natuurlijk zal hij ons bij praten over actuele thema's waar hij en zijn fractie binnen het parlement mee geconfronteerd worden.Met hem willen we van gedachten wisselen over drie hoofdthema's: Brexit. De stand van zaken en gevolgen voor Nederland of onze regio.Vervoer en Logistiek.Samenwerking in Europees parlement met zuster partijen binnen de EVP.U wordt van harte uitgenodigd om deel te nemen aan deze gesprekken. Namens het bestuur van CDA Haarlemmermeer, Haarlemmerliede-Spaarnwoude Kees Bakker Henk Koelman Voorzitter Vice Voorzitter

Uitnodiging politiek café maandag 18 december

CDA CDA Haarlemmermeer 07-12-2017 20:45

Geachte leden van CDA Haarlemmermeer en CDA Haarlemmerliede-Spaarnwoude Hierbij nodigen wij u uit voor ons politiek cafe op maandag 18 december a.s. Het begint om 20.00 uur en wordt gehouden in de grote zaal van zalencentrum Het Trefpunt bij de Witte Kerk in Nieuw-Vennep, Hoofdweg 1318. Wim van de Camp is deze avond onze gast en spreker! Als afsluiting van het jaar maar vooral ook met een vooruitblik naar 2018, verkiezingsjaar voor de gemeenteraad, willen we met onze leden bij elkaar komen. De avond heeft een open karakter. U wordt van harte uitgenodigd familie, vrienden of geïnteresseerden mee te nemen. Als afdeling nodigen wij ook onze vrienden en collega's uit de omliggende CDA afdelingen uit. We sluiten de avond af door samen met u een kerstborrel te drinken. Wim van de Camp, oud Tweede Kamerlid voor het CDA, Europarlementslid binnen de EVP zal met ons in gesprek gaan. Natuurlijk zal hij ons bij praten over actuele thema's waar hij en zijn fractie binnen het parlement mee geconfronteerd worden.Met hem willen we van gedachten wisselen over drie hoofdthema's: Brexit. De stand van zaken en gevolgen voor Nederland of onze regio.Vervoer en Logistiek.Samenwerking in Europees parlement met zuster partijen binnen de EVP.U wordt van harte uitgenodigd om deel te nemen aan deze gesprekken. Namens het bestuur van CDA Haarlemmermeer, Haarlemmerliede-Spaarnwoude Kees Bakker Henk Koelman Voorzitter Vice Voorzitter

CDA Tweede Kamerlid Michel Rog bezoekt het ROC in Hoofddorp

CDA CDA Haarlemmermeer 06-03-2017 11:30

Nieuwsgierig kijken de studenten Michel aan die zich kort voorstelt. Als Tweede Kamerlid heeft Michel Rog, voormalig docent, veel interesse in het Nederlands onderwijs. Na wat inleidende vragen wordt in het kort het politieke spectrum doorlopen. De werkzaamheden van Tweede Kamerleden bestaan o.a. uit het maken van wetten en het indienen van moties. Het is alle studenten meteen duidelijk dat als onderdeel van de wetgevende macht, de Tweede Kamer veel zaken bepaalt die invloed hebben op hun toekomst!Na een korte pauze wordt de studenten een kleine oefening voorgesteld:-een groep studenten wordt gevraagd voor het leenstelsel te zijn,-een tweede groep studenten wordt gevraagd tegen het leenstelsel te zijn,met de opdracht aan de voorstanders om de tegenstanders te overtuigen van het voordeel.Er volgt een mooie oprechte discussie waar sommige echte politici nog wat van kunnen leren. Uiteindelijk zijn de studenten unaniem tegen het leenstelsel: 'Mensen die hun kans op een toekomstige baan laag inschatten, bijvoorbeeld omdat ze een handicap of andere beperking hebben, zullen niet snel geld lenen'. Ook studenten waarvan de ouders werkeloos zijn hebben grote bedenkingen. Michel Rog en de studenten delen duidelijk dezelfde mening!Op het einde worden nog enkele critische vragen gesteld, 'hoe kijkt het CDA naar actieve euthanasie?' Dit doet weer de vraag rijzen in welke mate een overheid dit moet faciliteren? En wat als mensen voor euthanasie kiezen om anderen te ontlasten?Een interessante middag. We bedanken het ROC van Amsterdam voor de geboden gastvrijheid en wensen alle studenten veel wijsheid bij hun keuze voor de komende verkiezingen!Lucien van LintCDA Haarlemmermeer en Haarlemmerliede-Spaarnwoude

CDA Tweede Kamerlid Michel Rog bezoekt het ROC in Hoofddorp

CDA CDA Haarlemmermeer 06-03-2017 11:30

Nieuwsgierig kijken de studenten Michel aan die zich kort voorstelt. Als Tweede Kamerlid heeft Michel Rog, voormalig docent, veel interesse in het Nederlands onderwijs. Na wat inleidende vragen wordt in het kort het politieke spectrum doorlopen. De werkzaamheden van Tweede Kamerleden bestaan o.a. uit het maken van wetten en het indienen van moties. Het is alle studenten meteen duidelijk dat als onderdeel van de wetgevende macht, de Tweede Kamer veel zaken bepaalt die invloed hebben op hun toekomst!Na een korte pauze wordt de studenten een kleine oefening voorgesteld:-een groep studenten wordt gevraagd voor het leenstelsel te zijn,-een tweede groep studenten wordt gevraagd tegen het leenstelsel te zijn,met de opdracht aan de voorstanders om de tegenstanders te overtuigen van het voordeel.Er volgt een mooie oprechte discussie waar sommige echte politici nog wat van kunnen leren. Uiteindelijk zijn de studenten unaniem tegen het leenstelsel: 'Mensen die hun kans op een toekomstige baan laag inschatten, bijvoorbeeld omdat ze een handicap of andere beperking hebben, zullen niet snel geld lenen'. Ook studenten waarvan de ouders werkeloos zijn hebben grote bedenkingen. Michel Rog en de studenten delen duidelijk dezelfde mening!Op het einde worden nog enkele critische vragen gesteld, 'hoe kijkt het CDA naar actieve euthanasie?' Dit doet weer de vraag rijzen in welke mate een overheid dit moet faciliteren? En wat als mensen voor euthanasie kiezen om anderen te ontlasten?Een interessante middag. We bedanken het ROC van Amsterdam voor de geboden gastvrijheid en wensen alle studenten veel wijsheid bij hun keuze voor de komende verkiezingen!Lucien van LintCDA Haarlemmermeer en Haarlemmerliede-Spaarnwoude

Bijdrage MLB dossier: H'meer als de risee van bestuurlijk Nederland

CDA CDA Haarlemmermeer 15-11-2016 09:56

Het duurde wel even eer deze bijdrage was geschreven: terwijl het blanco papier geduldig wachtte tuimelden de opmerkingen in de raad, van inwoners, in de media, alle verschenen rapporten, de niet ondertekende verslagen door de ooit zo bewierookte wethouders over elkaar heen in mijn gedachten. Want Voorzitter, er is een gevoel van teleurstelling maar ook van oprechte onthutsing: hoe heeft het zover kunnen komen? Hoe is het mogelijk dat intelligente, deskundige en laten we niet kinderachtig zijn, ook aimabele wethouders en ambtenaren de zaken zo hebben laten ontsporen? Maar 1 gedachte komt telkens weer terug en, voorzitter, dat is de volgende: Haarlemmermeer als de risee van bestuurlijk Nederland. De gemeente waar alles goed leek te gaan, economische successen kende, waar VINEX wijken uit de grond werden gestampt is dezelfde gemeente als die waar een aantal ambtenaren en een paar wethouders een loopje namen met de Raad. Die kennelijk waren vergeten dat berichten zoals we vaak uit de krant vernemen nu betrekking hebben op hen, op ons. Over gemeenschapsgeld dat weer eens wordt aangewend voor een uit de hand gelopen ambitie. Het ongebreideld bouwen van een sportcomplex zonder voldoende toegekend budget, voorfinanciering en het uurtje factuurtje door meeliftende zogenaamde sporteventspecialisten, zonder acht te slaan op de nakomende kosten zoals onderhoud van velden en de waarschijnlijk bodemloze put die ETO heet. Coute que coute. En nog steeds voorzitter, na alle openbare verhoren die we hebben mogen aanschouwen, de niet ondertekende verslagen van die verhoren door de oud wethouders, is er het ontkennen van verantwoordelijkheid, de volharding in de mening dat alles eigenlijk gewoon wel goed was gegaan ALS de MLB maar was gekomen: dit alles wijst op cognitieve dissonantie. Voorzitter, in onze bijdrage tijdens het debat in november 2015 heeft mijn fractie klip en klaar uiteengezet wat onze mening was over het handelen van in ieder geval de heer Bezuijen. Maar het was de heer Nobel die tijdens de openbare verhoren al helemaal blijk gaf van dedain, niet alleen voor de enquetecommissie maar ook voor de Raad en vertoonde een -laten we het eufemistisch zeggen- niet chique houding ten opzichte van zijn oud collega’s. Het is een niet de verdedigen verdediging, een strike first houding die had moeten verhullen dat deze oud wethouder van Financien blaam treft. Het is een onwaardige houding. Het voorliggende rapport laat aan duidelijkheid niets te wensen over: een onthutsende opsomming van gebeurtenissen die zich kan voordoen als checks and balances onvoldoende zijn, er geen mensen zijn die opstaan en nee durven te zeggen: niet 1 keer nee zeggen maar net zo vaak totdat de boodschap helder overkomt, wordt gehoord en waar naar wordt gehandeld. Het rapport gaat over ambtenaren die een hoge functie bekleedden en waarvan duidelijk is dat het Peter’s Principle ook hier is bewaarheid. Dat er een directielid was en een onzichtbare gemeentesecretaris, dat er geen sturing, was, geen correctie, nul assertiviteit en geen collegiale kritiek: dit alles is door de auditcie in haar rapport al vastgesteld. De Raad wilde een onderzoek vanwege het feit dat de wethouders B en N niet wilde meewerken en dus zijn we 100.000 euro verder. En dan komen de kosten voor het procedureel bijstaan door advocaten van de te verhoren ambtenaren en sommige oud wethouders ten bedrage van 40.000 daar nog bij. En, voorzitter. natuurlijk is er door de enquetecie meer aan informatie gevonden, zijn er witte vlekken ingekleurd, is er nuancering aangebracht, maar wat mijn fractie bijna in verlegenheid heeft gebracht is het feit dat –na alle aangetoonde gebrek aan professionaliteit in dit dossier- de enquetecommissie terecht heeft gemeend een klacht te moeten deponeren bij de deken van de Orde van Advocaten. Dat het College meende dat de vertrouwelijkheid van gesprekken kennelijk niet het voor het college gold, dat de gemeentesecretaris niet heeft begrepen dat je een angstcultuur aanwakkert wanneer je ambtenaren bevraagt over de vertrouwelijke informatieve verhoren. Het gebrek aan sensitiviteit is wat mijn fractie betreft onvoorstelbaar, en, voorzitter, gedrag vertoond in het verleden zegt veel over gedrag wat kan worden verwacht. Voorzitter. Wie zijn hier nu de verliezers? Dat zijn de ambtenaren die tegen beter weten in toch gewoon hard hebben gewerkt en een mooi complex tot stand hebben gebracht, ambtenaren die part noch deel hebben aan dit dossier maar dit debacle wel moeten uitleggen aan hun kennissen, onze inwoners die mijn fractie vertellen dat “ze maar wat doen daar in Hoofddorp”, dat zijn uiteindelijk ook de betreffende oud wethouders vanwege reputatieschade. Het is ETO die ging voor goud maar uiteindelijk een strop om de nek kreeg want uiteindelijk, voorzitter, zal het niet zo zijn dat de exploitatietekorten bij deze stichting tot in het oneindige door de gemeente worden bijgeplust. Dit dossier kent geen enkele winnaar. Mijn fractie heeft geen vragen meer aan het College. Alles is gezegd, alles is onderzocht en wat resteert is plaatsvervangende schaamte en de hoop dat er werkelijk iets geleerd wordt en er meetbare verbeteringen optreden. Het is al vaker beloofd. Dit is de bijdrage van CDA Haarlemmermeer fractievoorzitter Mariette Sedee zoals uitgesproken tijdens de raadsessie over de verplaatsing van de Pioneers en de daaropvolgende raadsenquete. Dit is de tweede bijdrage, behorend in het debat met het college.

Bijdrage MLB dossier: van droom naar obsessie

CDA CDA Haarlemmermeer 14-11-2016 10:00

Wat als droom begon werd uiteindelijke een obsessie. Het komt niet vaak voor dat ik een bijdrage een aantal keer heb moeten herschrijven maar bij dit onderwerp is dat wel het geval geweest en ik leg u uit waarom. Het bewaren van distantie om een formeel afgewogen bijdrage te leveren vindt mijn fractie van belang, maar in het geval van verplaatsing van de Pioneers was dat – althans voor mij – even ingewikkeld. Want, voorzitter, een raadslid is ook maar een mens. Een raadslid verhoudt zich na de raadsvergadering af en toe ook sociaal tot ambtenaren en wethouders. Bijvoorbeeld tijdens de nazit van een vergadering, een jaarlijks diner na de behandeling van de begroting en een raadsuitje eens per jaar om te benadrukken dat we met elkaar het bestuur vormen van deze gemeente, dat we daar trots op zijn en vooral dat we proberen het beste uit elkaar te halen om goede besluiten te nemen voor alle inwoners. Terwijl we gezellige gesprekken voerden wisten portefeuillehouders en ambtenaren dat zij geheimen hadden, voor mij als individueel raadslid, voor de Raad als geheel; dat zij ons onjuist hadden geïnformeerd. Maar zij lachten mee, het glas heffend, mij, ons, het beste wensend. U zult begrijpen dat mijn eerste pogingen om te komen tot een formele bijdrage te weinig distantie kenden. Ik was niet alleen boos maar voelde me – voor alles – ronduit belazerd: als persoon, maar voor alles als raadslid en dus als vertegenwoordiger van de inwoners van Haarlemmermeer. Het vertrouwen dat ik had gesteld in twee portefeuillehouders, die met bravoure en overtuiging dit project in de Raad hadden verdedigd, was en is compleet weggevaagd. Voorzitter, de auditcommissie heeft een enorme klus geklaard en het CDA spreekt haar welgemeende waardering uit voor alle werkzaamheden die zij hebben verricht om te komen tot dit rapport waarvan mijn fractie het volgende vindt: Ik zal namens mijn fractie niet ingaan op de boekhoudkundige trucs van aparte werkbonnen, het beschamend amateurisme in de omgang met de gemeente Amsterdam en de baseballbond. Niet op het dieptreurige feit dat een factuur van meer dan 400.00 euro (en dit voorzitter, terwijl de Raad en het College zich bogen over de komende bezuinigingen op het Sociaal Domein om vooral toch de zorg overeind te houden voor onze inwoners!) voor een consultant die het feest van de verwachting meevierde op rekening van Haarlemmermeer en niet terug te vinden is in de boekhouding. We gaan niet in op de coterietjes die kennelijk altijd weer worden gevormd rondom mensen of organisaties waar het geld kennelijk niet op kan. Het bekende circus, voorzitter, op kosten van een ander en in dit geval de inwoners van Haarlemmermeer, is een rondtrekkend fenomeen dat zijn tent oppakt en vertrekt zodra de inkomstenbron opdroogt zonder afleggen van verantwoording. Niet op de verzwegen meevallers van de grondexploitatie in Park 21, de aanleg van een fietspad en een parkeerterrein waarvan de aanlegkosten werden versjoemeld voor de Raad. Mijn fractie wil het aspect van de ethiek en organisatiecultuur in deze gemeente bespreken zoals is gesignaleerd door KoksDeVoogd. Voorzitter, de reactie van de gemeentesecretaris, dat de cultuur van afschuiven, geïntimideerde ambtenaren, de lage scores voor mens- en relatiegerichtheid, oppositioneel en vermijdend gedrag laat zien dat hij niet heeft opgelet. Want, zegt deze hoogste ambtenaar en verantwoordelijk voor het ambtelijk personeel, deze uitslag betreft slechts 6 van de 19 clusters en een beperkt aantal geïnterviewden. Maar is het niet zo dat deze uitslag naadloos correspondeert met bevindingen uit het raadsonderzoek naar afdeling sociale dienstverlening in de vorige raadsperiode? Het ontkennen van deze uitkomst door de gemeentesecretaris, het afwimpelen door het College voorspelt een magere opwaartse leercurve, het maakt onderdeel uit van dezelfde cultuur, vormt wellicht die cultuur. Na alle rapporten, bevindingen en conclusies past niet alleen de gemeentesecretaris maar ook het College bescheidenheid. Ik proef uit de bestuurlijke reactie geen enkel spoor van deemoed, van erkenning dat er niet alleen fundamenteel iets is misgegaan maar misschien nog steeds mis gaat. De fractie van het CDA leest ontkenning van de uitslag van het onderzoek op dit belangrijke onderdeel. Dat er niet meer regels moeten worden geformuleerd, onderschrijft mijn fractie. Maar de abstracte reactie op dit rapport, het ontbreken van gevoel van urgentie om doortastend op te treden lijkt afwezig. Ik gebruik de woorden van de onderzoekers: Het gebrek aan wezenlijk interesse in elkaar of in elkaars handelen…. Het is te proeven uit de reactie van het College. Dat het College de OCI methode - die is gebruikt voor het beoordelen van de organisatiecultuur -afwijst, is onbegrijpelijk. De zelfverzekerdheid dat dit onderzoeksbureau, in de arm genomen door de auditcommissie na ongetwijfeld zorgvuldige afwegingen, niet de juiste conclusies trekt is redelijk arrogant en ontlokt de verzuchting: schoenmaker blijf bij uw leest. Dat het College de aanbevelingen zoals die worden voorgesteld door de auditcommissie op een enkele na niet lijkt te willen overnemen zoals wordt gesteld in haar reactie op het rapport was te verwachten. De reactie is er een van afdoen. Dan, voorzitter, wijst mijn fractie op een bedenkelijke consequentie van de cultuur van angst, macht en vermijdend gedrag en dat betreft het debacle rondom aantreden van de huidige portefeuillehouder van sportzaken. Het overdrachtsdossier verhaalt in eufemistische bewoordingen over het risico met betrekking tot de onzekerheden bij de aanleg van de velden van de baseballclub en het beschikbare budget. Een nieuwe en onervaren portefeuillehouder, een beerput waarvan hij de omvang niet kon vermoeden en geen enkele topambtenaar die even gaat zitten om eens een eerlijk gesprek te houden? Die topambtenaren die wisten van de hoed en de rand? Die echt konden weten dat de vertrekkende portefeuillehouder zijn politieke doodzonden zoals het onjuist informeren van de Raad en het niet integer handelen -zou verzwijgen in een overdrachtsgesprek alvorens te vertrekken naar zijn afscheidsfeest? Daar wringt de schoen, volgens mijn fractie: de integriteit en loyaliteit aan het bestuur die van een ambtenaar mag, nee, moet worden verwacht is verworden tot een aan angst grenzende schroom en, voorzitter, dat is en van de aspecten van de organisatiecultuur waaraan moet worden gewerkt. Tot slot voorzitter, De wapenfeiten van de twee wethouders die zijn genoemd in het rapport zijn talrijk, laten we dat niet vergeten. De ondernemingszin en dadendrang waren groot en van de vele successen die zij hebben behaald heeft Haarlemmermeer ook geprofiteerd. Dat laat onverlet dat de wens om via een kleine baseballclub de Major League Baseball binnen te halen volgens mijn fractie ter eer en meerdere glorie was voor Haarlemmermeer en de wethouder van sport. De MLB draagt niet bij aan het welzijn van onze inwoners. Het is de Amerikaanse sportbond die graag wil uitbreiden, Haarlemmermeer is gevallen voor de glamour, de internationale allure, maar was kennelijk vergeten dat het bij MLB gaat om slechts één ding: winst. Wat deze gemeente -met een omvang van een gemiddelde buitenwijk van een Amerikaans stad- wilde, namelijk een aantal wedstrijden te laten spelen door een Amerikaans team was nogal naïef. Voorzitter, uiteindelijk komt hoogmoed voor de val en wat begon als een droom werd uiteindelijk een obsessie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.