Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

2 documenten

Steun komt met voorwaarden

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 06-05-2020 10:06

Door Eppo Bruins op 6 mei 2020 om 12:05

Vlak voor de coronacrisis debatteerde ik in de Tweede Kamer over de wet vliegbelasting. Ik noemde toen de invoering van de vliegtaks een kleine, maar belangrijke stap in de goede richting. Een besluit richting duurzaamheid. Schiphol is samen met haar belangrijkste luchtvaartmaatschappij KLM van economisch belang, maar het is belangrijk om grenzen te stellen aan deze tot nu toe ongebreideld groeiende en vervuilende sector. Vandaag spreek ik weer in de Kamer over luchtvaart. Maar nu, in een heel andere situatie, over een steunplan voor KLM.

Het vliegverkeer is bijna geheel weggevallen. Schiphol is een parkeerplaats geworden. Ook de blauwe vogels van de KLM staan grotendeels aan de grond. KLM, met als thuishaven een uniek vliegveld, heeft een belangrijk aandeel in het ontsluiten van ons land naar de rest van de wereld. Ik steun dan ook de stap die het kabinet wil zetten om leningen en garanties te verlenen aan KLM. Dat is in het belang van ons land.

Natuurlijk is het standpunt van de ChristenUnie over luchtvaart niet veranderd. We willen een luchtvaart die dienstbaar is aan de maatschappij en de economie. Daarbij is het ook belangrijk om oog te hebben voor de negatieve gevolgen van vliegen. Dan denk ik alleen al aan de geluidshinder en milieuvervuiling die vliegtuigen veroorzaken. Die vragen blijven we als ChristenUnie zeker stellen: Moeten we wel zo vaak vliegen? Moet het bestemmingennetwerk, zeker binnen Europa, niet onder de loep? Hoe kan de trein vaker een alternatief bieden?

Daarom vind ik het ook belangrijk dat de steun aan KLM met voorwaarden komt.

Dat begint met wederkerigheid: we willen werkgelegenheid behouden en vragen om offers waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. En bijvoorbeeld geen dividend voor de aandeelhouders. We vinden het belangrijk dat de steun helpt om na de crisis een financieel gezond bedrijf met een belangrijke functie te behouden.

Ook vinden we het belangrijk dat als er nu over steun wordt gesproken, men ook verder kijkt nĂ¡ de crisis. Kan het aantal vliegbewegingen worden teruggebracht? Kunnen we het aantal korte vluchten beperken? De ChristenUnie vindt het belangrijk dat het kabinet ook op het gebied van geluidshinder en milieuvervuiling voorwaarden aan de steun kan stellen. KLM moet duurzame keuzes maken, zoals ook beloofd is in economisch betere tijden. Ook dat is in belang van ons land.

Stel je schadeclaim veilig | Dronten

GroenLinks GroenLinks Dronten 11-02-2020 00:00

GroenLinks roept inwoners van de gemeente Dronten op hun mogelijk toekomstige schadeclaim als gevolg van de Luchthaven Lelystad veilig te stellen. Daarvoor staat een uitstekende - door de gemeente Heerde opgestelde- voorbeeldbrief op onze website. 

Op 1 april 2015 is het luchthavenbesluit voor de Luchthaven Lelystad van kracht geworden. Daarmee werd het definitief mogelijk om een luchthaven in Lelystad te openen. Belanghebbenden kunnen tot 5 jaar na dat moment een schadeclaim indienen als ze schade hebben ondervonden. De situatie bij Lelystad Airport is bijzonder omdat er (gelukkig) nog altijd niet gevolgen wordt met groot handelsverkeer (vakantievluchten). Dus er is nog geen schade en het is nog niet te voorspellen of groot de eventuele schade zal zijn. Toch loopt de termijn om een schadeclaim te kunnen indienen op 31 maart 2020 af. 

Kom nu in actie 

Omdat voor inwoners van Biddinghuizen, Dronten-west en Swifterbant de kans meer dan reeël is dat er schade kan ontstaan, is het van het grootste belang nu in actie te komen! Mocht het zo blijken te zijn dat je woning in waarde daalt of er andere schade ontstaat als de luchthaven onverhoopt tóch open gaat. Dan kun je tegen die tijd toch nog een schdeclaim indienen, als je nu een zogenaamde stuitingsbrief stuurt. 

Stuiting 

Om te voorkomen dat de vordering op vergoeding van de schade verjaart moet je het ministerie nu een brief sturen waarin je jezelf beroept op artikel 3:317 van het Burgerlijk Wetboek, en de zin van artikel 12 Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2019. Daarmee heb je jouw recht om na de termijn van vijf jaar alsnog een schadeclaim in te dienen veiliggesteld. Als je dat niet doet en je hebt straks toch schade; dan heb je geen recht meer op schadevergoeding. 

Voorbeeldbrief 

De gemeente Heerde heeft voor haar inwoners een uitstekende en duidelijke voorbeeldbrief gemaakt. Als je daar jouw gegevens invult en deze aangetekend (!) per post naar het ministerie stuurt heb je jouw rechten goed gewaarborgd. 

De voorbeeldbrief is hieronder te downloaden. 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.