Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Wethouder in de fout met geld herinrichting bodemloze put ’t Goylaan

SP SP GroenLinks Utrecht 05-03-2020 19:23

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft voor de aanpassingen aan de ’t Goylaan een ton uitgegeven die de gemeenteraad nog niet had vrijgegeven. Dat bleek uit de beantwoording van vragen uit de raad. ‘Financieel balletje balletje’, noemde SP-fractievoorzitter Tim Schipper de handelwijze van de wethouder, die via een paar andere potjes de boel weer recht denkt te breien.

De ’t Goylaan moet opnieuw op de schop, voor 1,2 miljoen euro die de gemeenteraad moet goedkeuren op 12 maart. Daarvan heeft van Hooijdonk in januari echter al een ton ingezet, voor de proef (LINK) met het uitzetten van de verkeerslichten bij de Linschotensingel. In de vergadering van de commissie Stad en Ruimte van 5 maart noemde ze dat zelf ‘slordig’.

Hoewel veranderingen aan de weg noodzakelijk zijn voor de verkeersdoorstroming en veiligheid, hekelt de SP de enorme geldverspilling die hieraan vooraf is gegaan. Tim Schipper: “De weg was in 2016 nog voor miljoenen omgebouwd tot ‘Stadsboulevard’, van vier rijstroken naar twee, en een nieuw verkeersplein met meer groen eromheen. Mooi voor het oog, maar slecht voor de verkeersveiligheid. Al sinds de oplevering regent het klachten van omwonenden, fietsers en automobilisten over drukte en gevaarlijke verkeerssituaties.”

Meerdere metingen en onderzoeken hebben bevestigd dat de nieuwe verkeerssituatie juist heeft gezorgd voor meer onveiligheid. Enkele weken geleden wees de voortgangsrapportage verkeersveiligheid gemeente Utrecht nog uit dat het kruispunt op de ‘t Goylaan als nieuwkomer in de top 5 is binnengekomen van de meest onveilige kruispunten van de stad. Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te bevorderen heeft de Gemeente een nieuw maatregelenpakket samengesteld dat in 2020 en 2021 uitgevoerd dient te worden.

De SP stelt vraagtekens bij de nieuwe plannen: “Ook voor het huidige ontwerp was uitgebreid onderzoek gedaan en het zou allemaal prima kunnen. Ook qua doorstroming,” aldus Tim Schipper. “Kunnen we er zeker van zijn dat dit nieuwe ontwerp het ei van Columbus is? Het moet nu echt goed zijn, want het extra budget voor dit nieuwe ontwerp gaat ten koste van andere, hard nodige maatregelen elders.”

Na de verbouwing in 2016, gevolgd door een stapeling aan evaluaties, onderzoeken en verkeersproeven, is de ‘Stadsboulevard’ inmiddels veranderd in een bodemloze put van publieksgeld. In de raadsvergadering van 12 maart zal de SP het definitieve oordeel vellen, over de verbouwing, maar ook over de handelwijze van Lot van Hooijdonk.

Verlaag snelheid Ring Utrecht naar 80 km/u | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 26-09-2019 00:00

Woensdag presenteerde de adviescommissie stikstofproblematiek van Remkes een helder advies: de maximumsnelheid op snelwegen moet omlaag om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Naar aanleiding hiervan pleiten GroenLinks en D66 voor het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht naar 80 km/u. Tijdens het vragenuur roepen ze het college op haar lobby bij het Rijk hierover te versterken.  

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring is goed voor natuur en maakt de verbreding van de A27 overbodig. Bovendien willen we met deze maatregel voorkomen dat geplande woningbouwprojecten stil komen te liggen.” 

De commissie Remkes uit grote zorgen over de negatieve effecten van stikstof op natuur en adviseert ook gemeentes maatregelen te nemen voor het verminderen van stikstofuitstoot. GroenLinks en D66 willen weten wat de gemeente Utrecht daarvoor gaat doen en of het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht hieraan kan bijdragen. Ook vragen ze het college of deze maatregel kan voorkomen dat woningbouwprojecten stil komen te liggen. 

Wethouder Lot van Hooijdonk antwoordde hierop dat het college zich gesterkt in haar lobby voor snelheidsverlaging richting het Rijk. In november wordt de raad geïnformeerd over de stikstofproblematiek in Utrecht en oplossingen daarvoor. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.