Voordat ik inga op
een aantal aspecten van deze begroting wil ik graag het college en de
ambtelijke ondersteuning danken voor de duidelijke tekst en de heldere uitleg
die we gekregen hebben tijdens de raadsinformatieavond, de technische vragen en
de schriftelijke beantwoording.
KADERBRIEF
Tijdens de
behandeling van de kaderbief in juli, waarop deze begroting is gebaseerd, hebben
we een aantal vragen gesteld en heeft het college toezeggingen gedaan. Alles overziend
zijn alle toezeggingen ook gestand gedaan en hebben we alle gevraagde
informatie gedurende de afgelopen tijd ontvangen; ook daarvoor dank.
Dit college biedt
hierbij zijn laatste begroting van deze periode aan. Aan het begin van de vier
jaar was de situatie aanmerkelijk somberder dan nu het geval is: er was een
crisis, die het hoofd moest worden geboden. Er zijn flinke maatregelen genomen,
het college is zijn verantwoordelijkheid niet uit de weg gegaan en hoewel
sommige maatregelen voor bepaalde groepen in onze samenleving pijnlijk en
drastisch waren, is het resultaat nu dat we de crisis achter ons hebben gelaten
en de toekomst positief inzien.
Er is veel gebeurd;
hierbij kan gedacht worden aan de grote projecten zoals de afslag A9 en de bouw
van flink wat woningen in Zuiderloo en Zandzoom. Daarnaast moet er nog veel
gebeuren; een aanzienlijk aantal projecten is in gang gezet: vorig jaar heeft de
coalitie een motie ingediend waarin om een voortvarende aanpak werd gevraagd
voor zaken als het Wegenaar gebouw, de hoek Kennemerstraatweg/Zevenhuizerlaan, en
het fietsparkeren bij het station. Uit de voortgangsrapportages is gebleken dat
het college dit ook heeft opgepakt en dat er voortgang is geboekt. Het is
altijd jammer dat het lang duurt voordat de inwoners ook echte resultaten
daarvan zien. Het zou goed zijn als die ten tijde van de verkiezingen ook
werkelijk zichtbaar zijn; niet alleen het
feit dat onze OZB-tarieven nog steeds gunstig afsteken tov die van de
regio, maar ook het aanpakken van deze zgn. holle kiezen zal ongetwijfeld een
van de toetsstenen voor dit college en de daaraan deelnemende partijen worden.
Dit geldt o.i. ook
voor het verkeersplan. Het is jammer dat door omstandigheden die grotendeels
buiten de invloedsfeer van de poreteuillehouder liggen, de planning niet
gehaald is. Inmiddels is er een nieuw tijdpad gepubliceerd, waaruit blijkt dat
– met een goed georganiseerde inspraakprocedure van betrokken inwoners – we het
nieuwe verkeersplan nog voor de verkiezingen kunnen vaststellen. Wij gaan ervan
uit dat ook de portefeuillehouder nog steeds uitgaat van dit tijdpad. Wel is
het zo dat er onrust ontstaan is bij bepaalde belangengroeperingen in onze
gemeente over de volgorde van werkzaamheden; met andere woorden: als de
afsluiting van de Vennewatersweg een feit is door de aanleg van de spoortunnel,
zijn er dan voldoende maatregelen genomen voor de afwikkeling van het verkeer
dat via andere routes zijn weg moet vinden? Hierover heeft de coalitie een
motie opgesteld die tot doel heeft dat het college hier alert op is en vooral
prioriteit geeft aan de aanpak van de Kerkelaan, zodra duidelijk is wat de
consequenties van het vastgestelde verkeersplan zijn.
BEGROTING EN FINANCIËN
De VVD Heiloo
constateert dat het college de taakstellingen die er liggen onverkort uitvoert
en dat het streven om een structureel sluitend meerjaren perspectief te kunnen
tonen, nog steeds leidend is. Dit is vanzelfsprekend voor de VVD ook het
uitgangspunt.
De VVD hecht eraan om
1 punt in deze begroting te benadrukken en verzoekt de portefeuillehouder om
nogmaals ondubbelzinnig hierover een toezegging te doen: voorgesteld wordt om de
bestemmingsreserve geluidswal Plan Oost vrij te laten vallen in de algemene
middelen; tijdens de behandeling van de kadernota is er een motie door ons
ingediend – die ook is aangenomen – waarin gesteld wordt dat dit geld weliswaar
vrijvalt, maar dat zodra zich nieuwe technologische of financiële ontwikkelingen
voor zullen doen, hetzelfde bedrag dient te worden geïnvesteerd in
geluidsbeperkende maatregelen. Graag vernemen wij de toezegging van de
portefeuillehouder dat hij deze motie – als deze situatie zich voor zal doen –
ook zal uitvoeren. Is hij ook nog van plan om zelf pro actief op te treden in
dit dossier of gaat hij een afwachtende houding aannemen totdat andere partijen
met een initiatief komen?
Sinds 2 weken hebben
we eindelijk een nieuw kabinet. In de Tweede Kamer heeft dit een krappe meerderheid
(even ter zijde: bij de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen in Heiloo heeft
deze coalitie van 4 partijen 9.394 van de 15.940 uitgebrachte stemmen gekregen,
dus 59%, een ruimere meerderheid dan in de Tweede Kamer zelf) , maar de premier
heeft aangegeven vertrouwen te hebben en heeft ook de hand uitgestoken naar de
oppositie om bij belangrijke onderwerpen toenadering te zoeken en te kijken wat
er gemeenschappelijk te bereiken is. Ik vind dit een verstandige opstelling. Ik
merkte dat zowel de PvdA als Groen Links deze uitnodiging hebben aanvaard.
Vandaag zat Jesse Klaver al bij Eric Wiebes aan tafel. Ik wil dit graag ten
voorbeeld stellen aan de oppositie in dit huis. Wij zitten hier allemaal –
ieder met onze eigen overtuigingen - om het publiek belang te dienen en niet om
persoonlijke vetes uit te vechten. Het is mijn overtuiging dat je meer van je
ideeën kunt bewerkstelligen door een kritisch-coöperatieve opstelling dan door
te schreeuwen langs de zijlijn. In Engeland wordt altijd gesproken van ‘Her
Majesty’s loyal opposition’; ik vind dat een term waaraan we een voorbeeld
kunnen nemen.
Diverse berichten in
de pers geven aan dat de financiën van de gemeenten in Nederland een positieve
impuls zullen krijgen als gevolg van de plannen van het nieuwe kabinet. Het
accres lijkt de eerst komende jaren flink toe te nemen. Dat kan een gunstig
effect hebben op de financiën van ons dorp en op de mogelijkheden tot investeringen
in nieuw beleid. Enerzijds vinden wij het verstandig van het college om zich
niet nu al rijk te rekenen met dit te verwachten voordeel, anderzijds vinden
wij de begroting toch ook aan de voorzichtige kant. Het is meer ‘passen op de
winkel’ dan met elan de uitdagingen van de komende jaren tegemoet treden en nu
laten zien dat er oog voor de toekomst is. Een college met durf laat zien
waartoe het in staat is, welke haalbare doelen het zich gesteld heeft en wat
het aan de inwoners wil tonen. Een voorbeeld:
De komende jaren
zullen meer en meer in het teken van de duurzaamheid staan. Dit lijkt een term
die alleen door Groen Links en verwante partijen wordt gebezigd, maar ik wijs
er graag op dat de succesvolste ministers van milieu van VVD-huize waren en
zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan Winsemius en Nijpels. Ook in het huidige kabinet
is er op dit ministerie een VVD-minister aangetreden en is hij verantwoordelijk
voor het behalen van de milieu- doelstellingen. Ik noem een aantal zaken uit
het regeerakkoord en vraag aan de portefeuillehouders hoe zij dit in Heiloo
denken te gaan implementeren.
De uitstoot van broeikasgassen wordt in 2030 niet met 40%
verminderd zoals het verdrag van Parijs voorschrijft, maar met 49%;
Er komt een nationaal klimaat- en energieakkoord; komt er ook een
BUCH-akkoord?
In de indicatieve toedeling van de 49%-reductie opgave wordt o.m.
genoemd:
- Optimalisatie energiegebruik kantoren;
- Zuiniger nieuwbouw;
- Extra zonne-energie;
- Meer elektrische auto’s;
- De kas als energiebron;
- Isolatie woningen;
- Vanaf 2021 worden huizen niet meer dmv gas
verwarmd;
- In nieuwbouwwijken komen er geen gasaansluitingen
meer, maar een zgn. warmterecht;
Wat kan de inwoner
van Heiloo op deze gebieden verwachten? Kunnen we bijvoorbeeld de toezegging
krijgen dat alle nieuw aan te schaffen auto’s van de 4 BUCH-gemeenten
elektrisch zullen zijn en dat het aantal laadpunten voor elektrische auto’s
wordt uitgebreid? Ik zag afgelopen week dat de gemeente Zaanstad precies de
verkeerde kant op gaat en op de stoel van de banken is gaan zitten door
leningen te gaan verstrekken voor het doen van energiebesparende maatregelen.
Het zal duidelijk zijn dat wij dit niet verwachten van ons college, maar graag
vernemen wij wel hoe en wanneer wij nadere duurzaamheidsbevorderende
maatregelen van Heiloo en/of de BUCH kunnen verwachten.
KENGETALLEN
Plezierig is ook dat
er van een groot aantal onderwerpen kengetallen zijn gepubliceerd, waardoor wij
een goede vergelijking kunnen maken hoe Heiloo staat tov de andere
BUCH-gemeenten en het landelijk beeld. Daaruit blijkt dat wij het in de meeste
gevallen goed doen. Graag vernemen wij van het college of het van plan is om op
grond van deze gepubliceerde kengetallen bepaalde onderwerpen op te pakken en
hierop nader beleid te gaan formuleren, bijvoorbeeld aangaande die kengetallen,
waarbij te constateren is dat wij het minder goed doen dan anderen. Zo ja, op
welke onderwerpen? Zo nee, waarom niet?
Wel is ons opgevallen
dat in een aantal gevallen de cijfers in de tekst en in de tabellen niet
overeenstemmen. Bij de technische vragen hebben we hiervoor al aandacht
gevraagd; wij zullen bij de volgende begroting nagaan of alle gewenste
verbeteringen verwerkt zijn.
De VVD is ook altijd positief
gestemd geweest over de ambtelijke BUCH-fusie. Sinds 1 januari 2017 is deze een
feit. Het is verstandig om de te verwachten voordelen nog niet in te rekenen. Wel
maken wij ons zorgen over het BTW-nadeel dat dreigt. Het is in dit geval niet
verstandig om het te verwachten nadeel niet mee te begroten. Hoe gaat het
college hiermee om?
ONDERWIJS
Bij de technische
vragen hebben wij ook vragen gesteld over de toekomst van het openbaar
onderwijs in Heiloo en de regio. Wij zijn blij met de toezegging dat we in de
toekomst de verslagen van de vergaderingen van de ISOB-raad zullen ontvangen.
Het is inderdaad zo dat door het Raad van Toezicht model de gemeente op afstand
is geplaatst, maar op grond van art. 23 lid 4 van de Grondwet heeft de gemeente de plicht (en niet de taak
zoals is de bijlage van de begroting staat) om te zorgen voor voldoende
openbaar onderwijs. Uit de geleverde gegevens blijkt dat wat betreft de nieuwbouwwijken
in de prognoses slechts 60% van de plancapaciteit t/m 2029 is meegenomen. Wij
vinden dit aan de magere kant. Wij willen graag de vinger aan de pols houden en
verzoeken de portefeuillehouder jaarlijks aan de raad de gegevens van de
teldatum van 1 oktober te verstrekken met daarbij een overzicht per school in
hoeverre deze cijfers afwijken van deze prognose.
TOT SLOT
Met stijgende
verbazing hebben wij de berichtgeving gevolgd over de afgeblazen operatie
Basisregistratie Personen door toenmalig minister Plasterk. De kop in
‘Binnenlands Bestuur’ van 29 september 2017 was ‘De gemeenten staan er alleen
voor’. Er is inmiddels zelfs een bewindvoerder aangesteld om ‘de operatie
ordentelijk te stoppen’. Kan onze portefeuillehouder aangeven of dit gevolgen
heeft voor Heiloo en/of de BUCH-gemeenten? Hebben wij het plan om een zgn. GVR
te realiseren? Even ter verduidelijking: Dat staat niet voor ‘Grote
Vriendelijke Reus’, maar voor ‘Gemeentelijke Verenigde Registratie?