Nieuws van VVD over VVD inzichtelijk

4 documenten

Station Lansingerland-Zoetermeer ...

VVD VVD Lansingerland 18-05-2019 06:06

Station Lansingerland-Zoetermeer officieel geopend! Eric Kampinga en Edwin Vervaet waren voor de VVD aanwezig bij de officiële en feestelijke opening van het nieuwe Station. De topmannen van betrokkenen als NS, ProRail en wethouders Rosier en Abee uitten hun vreugde over het feit dat het project binnen het budget en (bijna) binnen de termijn gerealiseerd is! Daarna verrichtte staatssecretaris Stientje Van Veldhoven op feestelijke wijze de openingshandeling, samen met burgemeesters Pieter van de Stadt (Lansingerland) en Charlie Aptroot (Zoetermeer). Met het vervoersknooppunt komen de NS Sprinter, HTM RandstadRail, de ZoRo-buslijn naar station Rodenrijs, regionale buslijnen, auto en fiets samen. Door het ‘vertrammen’ van de ZoRo-lijn zou de mobiliteit nog verder kunnen verbeteren, aldus burgemeester Aptroot. Hij hield de staatssecretaris voor dat het niet uitgegeven bedrag van haar ministerie slechts voor de helft (€ 200 mln) nodig is om de vertramming te realiseren. Overigens nam de NS het station begin december 2018 al in gebruik. Met ca.1.000 reizigers per dag is het gebruik tot nu toe boven verwachting. VVD Lansingerland heeft zich altijd ingezet voor het ontwikkelen van dit Lansingerlandse grondgebied, het ‘Landschap als podium’. Onder andere door deelname aan het bestuur van de gemeenschappelijke regeling van Lansingerland en Zoetermeer, Bleizo. Na de crisisjaren is nu door een groot aantal instanties de vervoerknoop geopend. De staatssecretaris grapte nog dat ‘zelfs’ de VVD blij is met dit nieuwe OV-platform. Ze weet kennelijk niet dat voor Lansingerland dit knooppunt belangrijk is voor bereikbaarheid en mobiliteit. We zijn allang niet meer uitsluitend de auto-partij! Het station is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, de auto (veel parkeerplaatsen) en de fiets met een verlicht fietspad, die door het Annie MG Schmidtpark naar Station Rodenrijs loopt.

Wethouder Aalderink heeft afgelopen ...

VVD VVD PvdA Winterswijk 31-03-2019 09:12

Wethouder Aalderink heeft afgelopen raadvergadering de raad bijgepraat over de stand van zaken omtrent de beveiliging en afsluiting van spoorwegovergangen in de gemeente Winterswijk.. De fractie van de VVD had duidelijk een andere visie op de afsluitingen dan het door het college voorgestelde scenario. Samen met WB en de PvdA dienden wij een motie in tegen afsluiting. Met succes. De angst van andere fracties dat Prorail dan niet meer zou bijdragen, was gelukkig ongegrond.

FACT CHECK: zo nu en dan worden er ...

VVD VVD PvdA Uitgeest 12-12-2018 22:07

FACT CHECK: zo nu en dan worden er uitspraken en beslissingen gedaan en genomen binnen de gemeenteraad & college, waarvan wij denken... Klopt dat wel? Deze week: het plan "de groene heuvel" om het stationsgebied van Uitgeest aantrekkelijker te maken (en groener!) zou financieel onhaalbaar zijn. Feit of fictie? AANLEIDING Station Uitgeest staat niet echt te boek als de meest inspirerende plek op aarde. Sterker nog; uit een enquete van reizigersvereniging Rover is het de minst aangename station van Noord-Holland! Gevoel van onveiligheid en een "guur en koud station waar niks te beleven valt." Daar moet je wat mee! Ook de huizenproblematiek in Uitgeest is een "dingetje" (behoorlijk groot dingetje). Daarbij wil ProRail ook wat aanpassingen doorvoeren. Drie vliegen in één klap. Een prachtig plan volgt. Maar volgens het zittende college is het plan financieel niet haalbaar. Dit wordt gesteund door de coalitie van PU, UVP en PvdA (=kleine meerderheid in de Gemeenteraad van Uitgeest). Klopt dat wel? Hieronder een beschouwing: BESCHOUWING: Vanwege de aanpassingen voor spoorboekloos rijden, krijgt Uitgeest op termijn een tweede middenperron op het station. De bestaande tunnel onder het station is daarvoor te smal, omdat er meer reizigers door de tunnel moeten naar de middenperrons. ProRail heeft daarom aan de gemeente gevraagd wat de voorkeur heeft - een traverse (bovengrondse oversteek) op het station of een tunnel - om die stroom reizigers te verwerken. De afgelopen maanden heeft er een haalbaarheidsscan plaatsgevonden om te zien of het mogelijk is de sporenzone bij het station en de N203 te overkappen met een brede groenstrook en woningen ("Plan Groene Heuvel", zie bijgevoegde foto) Door de combinatie van meer groen en minder geluid ontstaat rond het station ruimte voor woningbouw en kunnen beide kanten van het spoor op een andere manier met elkaar worden verbonden. Op basis van de uitkomsten van de haalbaarheidsscan, stelt het college aan de raad voor om niet verder te gaan met het uitwerken van dit idee. Het project wordt te omvangrijk en te ingewikkeld geacht en zou te grote financiële risico’s hebben. Waar is dit standpunt op gebaseerd? Volgens het college is uit het financiële uitgangspunt naar voren gekomen dat de groene heuvel €18 tot €33 miljoen gaat kosten. “Dit is niet haalbaar, ook niet middels woningbouw, parkeergelden en OZB", aldus wethouder Cecilia van Weel. EN? KLOPT HET? Tijdens de raadsvergadering van donderdag 30 augustus 2018 is er door de fracties van het CDA Uitgeest en Uitgeest Lokaal een amendement ingediend. Onderstaand enkele alinea’s uit dit amendement. "Hoewel alle politieke partijen en de stakeholders enthousiast waren over de plannen en mogelijke ontwikkelingen rond het station wordt er nu alleen gekeken naar de kosten en niet naar de opbrengsten." Verder pleiten deze partijen voor een financieel onderzoek waarin in ieder geval in algemene lijnen onderzocht wordt op welke subsidies Uitgeest aanspraak zou kunnen maken en welke opbrengsten gegenereerd kunnen worden uit het eventueel te bouwen aantal woningen en andere ruimtelijke ontwikkelingen. Bij het doornemen van de haalbaarheidsscan blijkt dat er inderdaad nog niet of nauwelijks is gekeken naar de opbrengsten-kant en voornamelijk is gefocust op de kostenkant. CONCLUSIE: De conclusie van het college en de coalitie (PU, UVP & PvdA) is volledig gebaseerd op de kosten, er is niet of nauwelijks onderzoek gedaan naar de opbrengsten van woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen of subsidies. Zonder een dergelijk onderzoek is niet met zekerheid vast te stellen of het plan wel of niet financieel haalbaar is. Een verder onderzoek zou tot drie mogelijke conclusies kunnen leiden: 1) De kosten zijn zoveel hoger dan de opbrengsten dat het plan inderdaad niet financieel haalbaar is; 2) Het verschil tussen de kosten en de opbrengsten is dusdanig klein dat deze in overweging genomen kan worden, of 3) De opbrengsten kunnen de kosten dekken. De conclusie van het college en de coalitie dat het plan voor de groene heuvel gebaseerd op de huidige haalbaarheidsscan niet haalbaar is, is voorbarig en dus niet waar!

Eind november bracht onze Alexander ...

VVD VVD Haarlem 01-12-2018 13:17

Eind november bracht onze Alexander met een aantal leden van de commissie ontwikkeling een bezoek aan de tijdelijke modulewoningen die in Sloterdijk zijn neergezet. Binnen de commissie gaan stemmen op om deze woningen ook in Haarlem te realiseren, met name in Oostpoort bij Station Spaarnwoude. Bij Oostpoort komt ruimte voor een flink aantal woningen en wat ons betreft worden dat permanente woningen. De bouw van deze woningen zal misschien iets langer duren, maar deze locatie vlakbij station Spaarnwoude verdient meer dan tijdelijke woningen. Wat vinden jullie? Lees hier meer:

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.