Beleidsnota Harmonisatie peuterspeelzalen en voor- en vroegschoolse educatie In de raadsvergaderingen van 20 en 27 juni kwam de beleidsnota Harmonisatie peuterspeelzalen en voor- en vroegschoolse educatie als agendapunt aan de orde. Het CDA vindt dit een mooie nota. Het kind staat centraal; wat is goed voor het kind en waar komt het kind het beste tot zijn recht. Dit gaat over kleine kinderen die door een ongunstige leefomgeving en thuissituatie risico lopen op ontwikkelingsachterstand, met name op taal en sociaal-emotioneel gebied, en daardoor slechter presteren op school. Door de harmonisatie wordt de peuteropvang in Zeewolde voor alle kinderen toegankelijk. Door de voorschoolse educatie worden er peuters met een mogelijke achterstand beter voorbereid op de basisschool. Door de vroegschoolse educatie kunnen kleuters zonder achterstand naar groep 3. Een mooie samenwerking tussen kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en basisscholen. We hopen dat dit Zeewolde-breed ingevuld gaat worden. En we hopen dat alle kinderen van Zeewolde de weg weten te vinden. Het consultatiebureau speelt in de vroegsignalering van achterstand een belangrijke rol, evenals de MDF. Het CDA is ervan overtuigd dat investeren aan de voorkant zich later uitbetaald. Door in te zetten op preventie zal er in de toekomst minder beroep worden gedaan op de duurdere jeugdzorg. Het CDA ziet het door het college voorgestelde scenario 3, de samengestelde groepen, als beste invulling voor Zeewolde. Het zoveel mogelijk samen optrekken, spelenderwijs van elkaar leren en elkaar helpen is een individuele ontwikkeling stimulerend proces. Kiezen voor scenario 1, waarbij alle kinderen met ontwikkelingsachterstand op één locatie komen werkt meer stigmatiserend. Dat is niet goed voor het kind, niet goed voor de ouders en niet goed voor de samenleving. Het zal bovendien tot gevolg kunnen hebben dat ouders de opvang gaan mijden en dan mist het zijn doel. Er zijn gelden voor beschikbaar gesteld en gereserveerd. Of de toebedeelde middelen voldoende zullen zijn en wat het ons, door de preventieve werking, op termijn gaat opleveren moet blijken. De tijd zal het leren. Hadden we maar een glazen bol…
4 documenten
Lachgas is niet om te lachen... ...
CDA Medemblik 01-05-2019 10:44
Lachgas is niet om te lachen... -bekijk de video's in de reacties- De laatste weken staan de kranten (en social media) er bol van; lachgas🎈 Begin dit jaar ging de aandacht vooral uit naar de overlast door de grote hoeveelheden ballonnen en patronen die blijven liggen op hangplekken. De laatste maand gaat het vooral over de winstgevende handel en gezondheidsrisico’s van de gebruikers. Van feestvierders die onwel zijn geworden tot gebruikers die met brandwonden naar het ziekenhuis moeten. Vandaag vertelt een neuroloog in het NHD - Dagblad voor West-Friesland over de mogelijke blijvende schade die je kunt overhouden aan het gebruik. Het vrolijke imago van #lachgas, in combinatie met de eenvoudige verkrijgbaarheid, maakt dat het middel makkelijk toegankelijk is voor jongeren. Dit stimuleert de verkoop en dus het gebruik. De populariteit neemt opvallend snel toe terwijl de gezondheidsrisico’s (nog) niet voldoende bekend zijn. Het #CDA vindt dit een zorgelijke ontwikkeling. Daarom hebben Saskia en Claudia schriftelijke vragen gesteld. Wij willen graag dat onze gemeente snel passende maatregelen gaat treffen. ⬇️ Meer info ➡️ reacties onder dit bericht. De vragen ➡️ https://api1.ibabs.eu/publicdownload.aspx?site=medemblik&id=08a0d6ee-6091-4ea3-af4d-43fb0ec3becc
Minister De Jonge bij ons in de ...
CDA Medemblik 08-04-2019 22:10
Minister De Jonge bij ons in de regio! #pleegzorg #jeugdzorg #jeugdzorgplus Parlan Jeugdhulp Transferium Jeugdzorg
Op bezoek in Alkmaar bij Parlan Jeugdhulp, waar jaarlijks ruim 6000 kinderen opvang, opvoeding, begeleiding en behandeling krijgen. Belangrijk en mooi werk door de 900 deskundige jeugdprofessionals. Reden om mij uit te nodigen was onder andere de enorme papierberg waar ze in de praktijk tegenaan lopen. Een uitdaging die vaker voorbij komt en die we samen aanpakken met het programma (Ont)Regel de zorg. Zeker in de jeugdzorg is op dat punt een hoop werk te verzetten. Daarom heb ik samen met de gemeenten Rita Verdonk gevraagd om met de mensen in de gemeentelijke zorg (jeugd+WMO) de administratieve lasten te lijf te gaan. Op 12 juni hebben we afgesproken dat er landelijk ‘schrapdag’ komt in de jeugdzorg. Bij Transferium, een locatie van Parlan voor gesloten jeugdzorg verblijven jongeren (12–18 jaar) in een veilige en beschermde omgeving, waar ze onderwijs krijgen, kunnen sporten, creatief bezig zijn maar ook koken. Ik mocht vanavond aanschuiven en genieten van hun kookkunst. Tijdens de maaltijd sprak ik met bestuurders en wethouders over de ontwikkelingen binnen de JeugdzorgPlus in de regio en hoe die er in de toekomst uit zou moeten zijn. #aandeslag Lees meer over Zorg voor de Jeugd: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/04/01/actieprogramma-zorg-voor-de-jeugd
#mindermarktmeersamenwerkingHugo de ...
CDA Hilversum 18-03-2019 08:30
#mindermarktmeersamenwerking
De zorg is geen markt, laat staan een Europese markt. Maar gemeenten zijn vanwege een Europese richtlijn in de meeste gevallen verplicht om de gemeentelijk zorg (het sociaal domein: zoals jeugdzorg en thuiszorg) openbaar en Europees aan te besteden. De gedachte achter het Europees aanbestedingsrecht, namelijk dat iedereen op een gelijke wijze moet kunnen meedingen naar een opdracht vanuit de overheid - is voor marktactiviteiten begrijpelijk, maar gaat voor de zorg niet op. Die verplichting tot Europees aanbesteden botst met zaken die in de zorg gewoon belangrijker zijn: samenwerking en partnerschap in de wijk bijvoorbeeld. Zorginstellingen uit elke Europese lidstaat kunnen meedoen aan een aanbesteding voor de jeugdzorg in bijvoorbeeld Vlaardingen of de thuiszorg in Vlissingen. Het is echter niet logisch om te veronderstellen dat je vanuit Portugal of Polen hier in Nederland bijvoorbeeld in de jeugdzorg aan de slag gaat. Dat gebeurt natuurlijk niet en dat zie ik ook niet gebeuren. Er is geen ‘grensoverschrijdend belang’, zoals dat heet. Maar waarom is het dan nodig om zo’n hele Europese aanbestedingsprocedure te doorlopen, die tot zoveel administratieve lasten leidt, die de continuïteit van zorg bemoeilijkt en die de samenwerking tussen gemeenten en zorgaanbieders onder druk zet? Daar moeten we dus vanaf. Met staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken trek ik daarom richting Europa samen op om meer ruimte te creëren binnen de Europese aanbestedingsregels, zodat gemeenten voor het organiseren van zorg niet meer tot ingewikkelde aanbestedingstrajecten over hoeven te gaan. De eerste belangrijke stap is daarvoor gezet. Andere lidstaten zijn het met Nederland eens dat de Europese Commissie de richtlijn moet evalueren, met name op dat punt van het ontbreken van ‘grensoverschrijdend belang’. Maar, het kan nog jaren duren voordat dat leidt tot het aanpassen van een Europese richtlijn. En daarom zijn we in gesprek met de Europese Commissie om te kijken of er meer ruimte binnen de huidige Europese regelgeving te creëren is. Ik ben er van overtuigd dat dat mogelijk is. Minder markt, en meer samenwerking is hard nodig om te zorgen dat de zorg voor iedereen goed, toegankelijk en nabij te organiseren is. Wil je meer weten… …in deze Kamerbrief vind je de stappen die we in Europa zetten om ruimte te creëren voor de gemeentelijke zorg binnen de Europese aanbestedingsverplichting ⤵️ https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=264da789-5d17-4997-b678-fae2c1fb9030&title=Europees%20traject%20inkoop%20en%20aanbesteden%20in%20het%20sociaal%20domein.docx …in deze Kamerbrief vind je al onze inspanningen ten aanzien van inkopen en aanbesteden terug, ook ten aanzien van de manier waarop we gemeenten en aanbieders nu al ondersteunen met onder andere een ondersteuningsteam dat actief de regio in gaat en een helpdesk met alle benodigde informatie over de inkoop van zorg en ondersteuning ⤵️ https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2019/01/24/brief-over-inkoop-en-aanbesteden-in-het-sociaal-domein/brief-over-inkoop-en-aanbesteden-in-het-sociaal-domein.pdf