Nieuws van politieke partijen in Sittard-Geleen inzichtelijk

37 documenten

Geen vervuilende aggregaten meer, ...

PvdA PvdA GroenLinks Sittard-Geleen 26-08-2019 10:21

Geen vervuilende aggregaten meer, 100% led-verlichting en alleen nog maar een online programmaboekje: op het afgelopen Sint Rosa Festival heeft de gemeente mede door de motie verduurzaming evenementen, goede stappen gezet! Ceriel Lucker, burgerraadslid namens onze fractie, liep afgelopen weekend met de wethouder mee op het Sint Rosa Festival. Om te kijken wat er is bereikt met de motie verduurzaming evenementen. Een initiatief van PvdA en GroenLinks. Lees het hele verslag op onze website! 👇

Reactie Stadspartij inzake ...

Stadspartij Stadspartij Sittard-Geleen 12-08-2019 16:52

Reactie Stadspartij inzake voorgesteld overleg fractievoorzitters Sittard-Geleen Aan: de Burgemeester, de Raadsgriffier, fractievoorzittersoverleg In reactie op uw email tot uitnodiging deelname aan een fractievoorzittersoverleg op 14 augustus 2019 delen wij met U het volgende: De Stadspartij is geen voorstander van besloten bijeenkomsten. Wij zijn van mening dat deze vergadering een openbaar karakter dient te hebben. Er zijn geen redenen genoemd waarom beslotenheid wordt voorgesteld. We verzoeken U voorafgaande aan de vergadering hierin duidelijkheid te geven. De Stadspartij merkt op dat U er met de uitnodigingsmail voor fractievoorzittersoverleg over de gevraagde extra Raadsvergadering niet in geslaagd bent duidelijkheid te scheppen in de oplossing voor de ontstane bestuurscrisis. Wij krijgen na het lezen van deze email eerder de beleving dat er geen enkel gevoel voor spoed bestaat tot het oplossen er van. Er staan zaken in die NIET zijn gevraagd door de fractievoorzitters van de oppositiepartijen in hun brief over het beleggen van een extra raadsvergadering, er staan zaken NIET in die door hén WEL zijn gevraagd, er worden voorwaarden verbonden aan het houden van een extra vergadering die NIET in de Wet staan of in het reglement van Orde, er staan zaken in die NIET relevant zijn voor de behandeling van de betreffende brief, er wordt door U voorgesteld externe adviseurs te benoemen terwijl het College zichzelf nog volledig bevoegd acht en nog niet haar ontslag heeft ingediend en er wordt aan het eind van uw mail een concluderende overweging gegeven dat het aan “U” is de vergadering te laten doorgaan zonder nadere duiding van deze conclusie ("U” = fractievoorzittersoverleg als geheel ?). Voorgestelde externen: In reactie op uw overweging om externe(n) in te schakelen onze volgende reactie: Het College heeft nog geen ontslag aangeboden. Alvorens externen te benoemen en gesprekken te starten zou dit eerst moeten gebeuren De oppositiefracties hebben een duidelijk voorstel neergelegd. Dat zou eerste onderwerp van gesprek moeten zijn. Het moet volgens ons mogelijk zijn dat volwassen partijen hierover zelf het overleg voeren zonder inzet van een externe. Inschakeling van een onafhankelijk externe is vluchtgedrag, onnodig tijdverlies, onderhevig aan politiek gesjoemel en kostbaar. En bij eerdere ervaringen is gebleken dat niemand onafhankelijk is. De Stadspartij is dus GEEN voorstander van externen. Als de meerderheid van de partijen kiest voor externe(n) dan streven wij naar een evenwichtige verdeling. Het voorbeeld van de Provincie van 2 informateurs (bij provincie CDA-GROENLINKS) die gezamenlijk aan de slag gaan met de opdracht om op basis van het gedane voorstel van de oppositie een College samen te stellen is voor ons dan een begaanbare optie. Wij hebben geen behoefte aan een onderzoek naar aanvulling op de huidige collegevariant zoals de huidige coalitie wil. Minimaal 2 externe informateurs mits beide informateurs bewezen kennis hebben van de "lokale" gevoeligheden en onze specifieke gemeentelijke opdrachten. Indien de meerderheid kiest voor externen stellen wij enkele specifieke randvoorwaarden: Het streven naar onafhankelijkheid is nobel, maar niemand is echt onafhankelijk. Het is beter om maar meteen kleur te bekennen. Dan hoeft daar ook geen giswerk voor te worden gedaan. Hierbij denken wij aan een vooraanstaande afgevaardigde van Lokale partijen in Limburg of het platform van lokale partijen in Nederland OSF. Daarmee wordt het belang van de vele lokale zetels in onze Gemeenteraad vertegenwoordigd. Bestuurskundigen van CDA-huize of Groen Links zijn begaanbare opties. Wellicht is een 3-manschap de beste optie. De Stadspartij is van mening dat: 1) het College via het door U voorgestelde fractievoorzittersoverleg van 14-8 doch uiterlijk in de extra raadsvergadering van 22-8-2019 haar ontslag dient aan te bieden aan de Gemeenteraad zodat de weg vrij is om collegeonderhandelingen op te starten; 2) het fractievoorzittersoverleg een lijst dient vast te stellen van controversiële punten, waarover het dan demissionaire College geen besluiten meer kan nemen; 3) Na aanbieding van ontslag in die vergadering van 14-8 2 of 3 externen te benoemen die voor 22-8 een eerste rapportage moeten verzorgen over de haalbaarheid van de door de fractievoorzitters van de oppositie voorgestelde collegesamenstelling; 4) de door meer dan 1/5 van het aantal raadsleden aangevraagde Raadsvergadering 22-8 kan doorgaan aangezien voldaan is aan de Wettelijke eisen, inclusief de gevraagde agendapunten en het interpellatiedebat. Dit betreft de bespreekpunten kadernota/begrotingsprocedure, proeftuin parkeren, voorstel oppositie collegevorming, interpellatie Wethouder Meekels. Met vriendelijke groet, De Stadspartij

Reactie van de Stadspartij op de ...

Stadspartij Stadspartij CDA Sittard-Geleen 31-07-2019 14:36

Reactie van de Stadspartij op de uitnodiging van GOB voor een gesprek in het kader van informatieronde Aan: politieke groepering GOB t.a.v. dhr. P. Meekels i.a.a. mevr. Y Salvino Beste Pieter, Onderstaand de reactie van de Stadspartij op uw verzoek voor een gesprek voor een informatieronde. November 2018 Citaat Algemene Beschouwingen bijdrage Stadspartij: “Allemaal stappen van een nieuwe coalitie, waar de Stadspartij niet voor staat te applaudisseren. Sterker nog, dit getuigt wat ons betreft van weinig vernieuwend beleid. Onze aanvankelijke steun van deze coalitie staat daarmee ook ter discussie. Moet deze gemeente wel met déze coalitie verder ? De coalitievorming na de verkiezingen kenmerkte zich onder leiding van een duur betaalde externe formateur, door verregaande politieke spelletjes, waarbij winnende partijen onterecht werden uitgesloten. Tegelijkertijd werden verliezers ten onrechte beloond. Voor de Stadspartij is duidelijk dat deze coalitie in déze vorm niets heeft toe te voegen aan een verbetering van het beleid van de gemeente Sittard-Geleen. Onze gemeente heeft ernstig behoefte aan verbetering van beleid dat breed gedragen wordt onder de bewoners én de raadsleden. Aangezien er voor de huidige coalitie slechts een broze meerderheid bestaat, zal deze coalitie de eindstreep in déze vorm waarschijnlijk niet halen.” Juni 2019 Nu, slechts enkele maanden later, zit onze gemeente in een diepe bestuurscrisis. Het draagvlak voor de coalitie daalde in januari j.l. al naar een minimale meerderheid van 19 raadszetels. In uw mail van 23 juli j.l. constateert U zelf dat “de huidige coalitie niét meer kan rekenen op een meerderheid” aangezien “mevr. Fredrix definitief te kennen heeft gegeven de fractie DNA te verlaten”. Juli 2019 Gezien de ontstane bestuurlijke situatie heeft de Stadspartij zich in de week na de laatste Raadsvergadering intern georiënteerd op een aantal uitgangspunten ten behoeve van mogelijke nieuwe college-onderhandelingen gericht op brede steun in de Raad. Hiertoe hebben wij voor ons zelf de volgende uitgangspunten geformuleerd: - Streven naar een stabiel College met een zo breed mogelijk draagvlak in de Gemeenteraad (Liefst 100% steun via een unaniem Raadsakkoord, maar in elk geval gericht op 75% steun in de Gemeenteraad en 75% steun van de partijen); - Samenwerking op basis van belangrijke thema’s met formulering van concrete resultaten in déze coalitieperiode; - Streven naar een College met 5 fte in te vullen door de 5 grootste fracties. Een 6e fte zou voor ons bespreekbaar zijn als daarmee 100% steun in de Raad wordt verkregen; - Het College bemensen met deskundige wethouders van bínnen de Gemeenteraad met grote dossierkennis; - Streven naar een evenwichtige portefeuilleverdeling met voldoende checks and balances, waardoor gelijkwaardige machtsverhoudingen ontstaan tussen collegeleden onderling en tussen College en Gemeenteraad. - Introduceren van duo-verantwoordelijkheid op zware thema’s; - Een zakencollege, naar voorbeeld van de Provincie, is bespreekbaar. Het streven van de Stadspartij was deze uitgangspunten vast te leggen in een soort manifest dat ondertekend zou worden door zoveel mogelijk partijen. Voorstel oppositie Vanwege het uitblijven van initiatief van de coalitie, nóch individuele coalitiepartijen, nóch de Burgemeester hebben wij vervolgens contact gezocht met mede-oppositiepartijen om de bestuurlijke situatie te bespreken. Het bleek dat de oppositiepartijen inmiddels elk voor zich al een strategie hadden uitgezet, die niet veel afweek van onze eigen uitgangspunten. In het vervolgoverleg dat volgde met álle fractievoorzitters van de oppositie werd vrij snel daarna een gezamenlijk voorstel geformuleerd en werd besloten om over dit voorstel met elke coalitiepartij het overleg aan te gaan. Dit voorstel en de uitnodiging tot een gesprek heeft ook uw fractie bereikt. Helaas is het tot op heden niet gekomen van dit door de oppositie voorgestelde overleg omdat uw partij, maar ook de andere coalitiepartijen niet zijn ingegaan op de inmiddels 2 gestuurde uitnodigingen. Andere werkwijze Het voorstel van de oppositiepartijen gaat uit van het maximaliseren van de invloed van elke fractie en elk raadslid en is gericht op evenwichtigheid en gelijkwaardigheid van raadsleden. Binnen het College heeft géén van de partijen de overhand, binnen de Gemeenteraad kunnen clusters van partijen in steeds wisselende meerderheden streven naar bijstelling van beleid, waarbij strikte coalitiediscipline tot het verleden behoort. Uiteraard is de invloed van fracties groter naarmate het aantal leden van een fractie. Grote fracties kunnen in samenwerking met andere fracties sneller een meerderheid vormen dan kleine fracties of individuele raadsleden. Het is echter eenieder gegeven om zonder strikte coalitiediscipline meerderheden te vormen, zonder daarbij de stabiliteit van het College te ondermijnen. Per beleidspunt bepaalt elk raadslid of elke fractie haar koers. Deze bestuurscultuur is gemeengoed in Raden van Bestuur over de gehele wereld en zou ook in gemeenten kunnen gelden. Wethouders dienen op basis van overtuigingskracht en argumentatie voorstellen in eerste instantie in het voltallige College en daarna in de Gemeenteraad te verdedigen. Het is aan hun om via sterke communicatie, dossierkennis, tact en draagvlak in de samenleving het belang van de gemeente optimaal te dienen. Kans benutten Er is inmiddels veel kostbare tijd verloren gegaan voor onze gemeente sinds onze eerste waarschuwing in november 2018 dat deze coalitie in déze vorm niets heeft toe te voegen aan een verbetering van het beleid van de gemeente Sittard-Geleen. Deze waarschuwing werd door U en uw coalitiegenoten jammer genoeg in de wind geslagen. Zelfs al zou het afvallige raadslid alsnog besluiten de huidige coalitie te blijven steunen, dan blijft de totale steun voor de coalitie beperkt tot het absolute minimum en is het een kwestie van (korte) tijd alvorens nieuwe, nog grotere bestuursproblemen opdoemen. Vanuit uw eigen constatering dat de huidige coalitie niet meer kan bogen op een meerderheid in de Gemeenteraad ligt het in onze democratische Rechtsstaat voor de hand dat het College per omgaande het College demissionair verklaard. Dit opent de mogelijkheid om daadwerkelijk nieuwe Collegeonderhandelingen op te starten en de kansen te pakken die het oppositievoorstel biedt. Uitgestrekte hand Wij roepen U en de totale Gob-fractie op om alsnog de uitnodiging van de oppositiepartijen te accepteren in het belang van onze gemeente. U en Uw fractie speelt een cruciale rol bij het proces te komen tot een verbeterde bestuurscultuur in Sittard-Geleen. Stap over uw eigen schaduw en laat uw trots varen in het belang van de gemeente. Erken dat de vorig jaar ingeslagen weg is doodgelopen. In dit verband zijn uw uitlatingen in het recente krantenartikel op zijn zachtst gezegd weinig charmant. Deze leiden tot een verdere tweespalt tussen individuele raadsleden en fracties en staan een mogelijke oplossing van de bestuurscrisis in de weg. Het is verstandig uw verantwoordelijkheid te nemen. In het voorstel van de oppositie is ook ruimte ingebouwd voor een Wethouderspositie van GOB. In uw partij zijn ons inziens diverse personen die voldoen aan onze bovengenoemde kwaliteitscriteria voor het Wethouderschap van de gemeente Sittard-Geleen. Moedig Wellicht ten overvloede wijzen wij hier nog op het moedige uitgangspunt van de CDA-fractie die in het belang van voorspoedige collegeonderhandelingen heeft aangegeven in het oppositievoorstel te opteren voor slechts 1 wethouder. Daarmee geeft zij een optimale aanzet om de hoofddoelstelling van het voorstel te realiseren, zijnde stabiliteit, evenwicht en gelijkwaardigheid. Goed voorbeeld doet goed volgen De oppositiepartijen hebben een evenwichtig, vernieuwend voorstel gedaan om de bestuurscrisis in deze gemeente definitief op te lossen. Wij roepen U op samen met uw huidige coalitiepartners ons voorstel te omarmen, het gesprek met ons aan te gaan en op korte termijn, liefst vóór 22 augustus, te komen tot de vorming van een nieuw stabiel College van Sittard-Geleen Met vriendelijke groet, De Stadspartij voor Sittard, Geleen en Born Ton Raven, fractievoorzitter Nb: gezien de inhoud van ons antwoord zult U begrijpen dat wij niet ingaan op uw uitnodiging.

PERSBERICHT. Weinig woorden zijn ...

Stadspartij Stadspartij PvdA Sittard-Geleen 02-07-2019 15:47

PERSBERICHT. Weinig woorden zijn er vuil gemaakt aan de overstap van wethouder van Ballegooij van SP naar PvdA. Een wethouder die kort daarvoor officieel toestemming moest vragen om buiten de gemeente te mogen blijven wonen en daarbij niets aangaf over zijn plannen om kort daarna over te stappen naar een andere partij. Een wethouder die nooit in de Raad van Sittard-Geleen heeft gezeten, noch aan de verkiezingen in onze gemeente heeft deelgenomen, noch ooit in onze gemeente heeft gewerkt , gestudeerd of gewoond. Die in Roermond lijsttrekker was voor de SP, een zetel kreeg in de raad en kort daarna gevraagd werd als wethouder namens de SP in Sittard-Geleen. Een wethouder die sociale zaken in zijn portefeuille heeft en daarmee als wethouder een voorbeeldfunctie bekleedt voor onder andere een grote groep mensen die in de klem van de Sociale Dienst zitten en die zich geen enkele overtreding van de vele Sociale Dienst-regeltjes kunnen permitteren met het risico gekort te worden op hun schamele uitkering. Een wethouder die in onze gemeente een aardig bedrag aan salaris verdient en er voor kiest dat inkomen te behouden door niet op te stappen maar over te stappen naar de PvdA. Is het moreel aanvaardbaar dat een wethouder die zich niet langer kan verenigen met de huidige werkwijze van de SP en besluit om over te stappen naar de PvdA ervoor kiest wethouder te blijven? Een raadslid die namens de SP als wethouder naar voren geschoven is? Is het moreel aanvaardbaar dat het merendeel van onze 37 raadsleden daar geen vraagtekens bij zet en hier kritisch naar kijkt? Is het moreel aanvaardbaar dat het complete College en de coalitie stilzwijgend aanvaard dat dit gebeurt? Geen kritische vragen stelt, geen opmerkingen maakt? De Stadspartij heeft hier grote moeite mee. Wij vinden dat de heer van Ballegooij uiteraard de vrijheid heeft uit de SP te stappen en voor een andere partij te kiezen. We kennen de heer van Ballegooij als een empathisch persoon maar dat neemt niet weg dat we dit zakelijk en bestuurlijk moeten bekijken. Daarom vindt de Stadspartij dat wethouder van Ballegooij als gevolg van deze keus de morele plicht heeft op te stappen als wethouder. Hij is vanuit de SP naar voren geschoven als wethouder en het past niet om met behoud van een wethouderszetel over te stappen naar een andere partij. Het past ook niet dat alle andere partijen en het College dit kritiekloos en zonder vraagtekens accepteren. Dat kan er bij de Stadspartij niet in. De Stadspartij vraagt dan ook met klem bij deze aan de heer van Ballegooij vóór de raadsvergadering van deze week zijn verantwoordelijkheid te nemen en zijn wethouderszetel op te geven. Dat is voor hem persoonlijk geen gemakkelijk besluit maar de wetgever heeft er voor gezorgd dat wethouders die hun verantwoordelijkheid nemen recht hebben op een wachtgeldregeling waardoor er voor hem een financiële compensatie geregeld wordt.

"Truc met de duif" Met deze bekende ...

Stadspartij Stadspartij Sittard-Geleen 19-06-2019 10:12

"Truc met de duif" Met deze bekende truc van goochelaar Toon Hermans wil het College, lees de Wethouder Middelen, zo snel mogelijk af van het Provinciaal toezicht. Want zeg nou zelf, die Provinciale pottenkijkers zijn echt lastig. Dus die wil het College zo snel mogelijk dumpen. Alles is er op gericht om zo snel mogelijk van dat Provinciale toezicht af te komen. Daarom werden de gemeentelijke lasten gigantisch verhoogd via exorbitante verhoging van de OZB, de parkeertarieven, hondenbelasting en leges. En als klap op de vuurpijl kondigt het College nu in de kadernota aan dat de gemeente "op vakantie" gaat tot het jaar 2021, want tot die tijd is er geen ruimte voor welke nieuwe ontwikkelingen dan ook. Alles voor het hogere doel om van dat vermaledijde Provinciale toezicht af te komen. In december j.l. was er volgens het College nog sprake van een schijnbaar onoplosbaar financieel probleem, maar nu slechts enkele maanden later, meldt het College doodleuk een overschot van meer dan 10 miljoen euro in de jaarrekening en kwartaalrapportages !!! Bovendien komt daar nog eens 5 miljoen euro overschot bij vanwege niet uitgegeven gelden in 2018 die via een boekhoudkundige truc worden overgeheveld naar 2019. Totaal 15 miljoen overschot !!! Genoeg om alle lastenverhogingen voor de komende jaren direct ongedaan te maken. Maar dat zou enorm gezichtsverlies zijn voor het College c.q. de GOB-Wethouder Middelen. Daarom kiest men niet voor verlaging van de lasten, zoals door een unanieme Gemeenteraad in een motie werd vastgelegd, maar om versneld van het Provinciale toezicht af te komen. Want ja, een Wethouder Middelen onder toezicht voelt zich toch niet lekker. We hebben echt medelijden met hem. En de, nog naieve, Raadsleden van de zo vernieuwende coalitie laten zich aan de kant zetten om tot 2021 geen nieuwe beleidswensen in te brengen. De teugels van de coalitie worden nog strakker getrokken. Er wordt geen enkele ruimte gegeven voor vernieuwing. Kom op vernieuwers, toon ballen en ga eindelijk aan het werk. Kom jullie beloftes na. Zet 50% van het overschot in voor versterking van de reserves en gebruik de andere 50% om voor de periode tussen nu en 2021 financiële ruimte te creëren voor absoluut noodzakelijk nieuw beleid. En trek hand in hand met Provinciaal toezicht op in plaats van met de ruggen tegen elkaar. Wellicht ten overvloede herinnert de Stadspartij er nog aan hoe de conference van Toon uiteindelijk eindigde .... "De duif is dood !!! Vernieuwers, laat het niet zo ver komen. Uit de jaarrekening Sittard-Geleen 2018 "Een positief saldo in de algemene reserve om risico’s op te kunnen vangen. Dat is de voorwaarde die de provincie stelt om het preventief toezicht op te heffen. Met het weerstandsvermogen wordt bedoeld dat de gemeente voldoende eigen geld heeft om ook in ongunstige tijden haar taken te kunnen uitvoeren. Zo heeft Gedeputeerde Staten geëist dat er voldoende buffer in de algemene reserve zit om risico’s te kunnen opvangen. De dekkingsgraad laat zien of de gemeente voldoende geld heeft om toekomstige risico’s op te vangen. In de begroting 2018 was dit niet het geval. De dekkingsgraad bedroeg in de 4e programmarapportage (prorap) 83,4%. Dit betekent dat onze buffer voor dekking van risico’s - waaronder de algemene reserve - te laag is. De gemeente heeft voldoende geld als de dekkingsgraad meer dan 100% bedraagt. Het voordeel uit het jaarrekeningresultaat 2018 heeft een positieve invloed op het weerstandsvermogen. De dekkingsgraad stijgt naar 119% omdat er minder uit de algemene reserve is onttrokken dan begroot. Als er geen positief jaarrekeningresultaat was geweest, dan zou de dekkingsgraad lager zijn dan 100%. "

Stadspartij voor Sittard, Geleen en ...

Stadspartij Stadspartij Sittard-Geleen 07-06-2019 12:58

Raadsconferentie Sittard-Geleen ...

Stadspartij Stadspartij Sittard-Geleen 07-06-2019 11:35

Raadsconferentie Sittard-Geleen gecanceld ! Ter voorbereiding op de kadernota 2019 en de daarin te maken belangrijke beleidskeuzes heeft de afgelopen weken een voorbereidingstraject gelopen tussen alle Gemeenteraadsfracties van de gemeente Sittard-Geleen. De Raadsconferentie zou afgelopen woensdag 5 juni worden gehouden, maar werd door Burgemeester Cox, na consultaties van de fracties, op het laatste moment afgezegd. Reden: Er zou te weinig vertrouwen zijn tussen coalitie- en oppositiepartijen om de Raadsconferentie te kunnen laten slagen. Burgemeester Cox: " Ik moet helaas constateren dat op dit moment sprake is van een grote mate van wantrouwen en er geanticipeerd wordt op iets wat nog moet komen. U zult begrijpen dat ik deze gang van zaken zeer betreur. Onder dit gesternte de raadsconferentie door laten gaan lijkt mij weinig productief. Consequentie zal zijn dat het College het besluitvormingsproces rond de kadernota de volgende week in procedure kan brengen zodat begin juli daarover een besluit kan worden genomen." Diverse oppositiepartijen zagen voldoende redenen om de conferentie wel te laten doorgaan. Uit de reacties van de coalitiepartijen werd echter duidelijk dat men er geen heil in zag. De Stadspartij betreurt het afzeggen van deze conferentie ten zeerste, ziet het afzeggen als vluchtgedrag van de coalitie en en noemt de reden van afzegging een drogreden.

Twee weken geleden onthulde NRC dat ...

GroenLinks GroenLinks Sittard-Geleen 05-06-2019 16:37

Twee weken geleden onthulde NRC dat de fabriek van het bedrijf Anqore veel lachgas uitstoot terwijl dat tientallen jaren niet werd gemeten of gerapporteerd. Uiteraard heeft ook GroenLinks Sittard-Geleen hiervan kennis genomen en hebben wij hier een mening over. De uitstoot van lachgas door de industrie is vooral een klimaatprobleem: lachgas is een zeer krachtig broeikasgas. Anders dan voor schadelijke gassen als NOx en SO2 zijn hier in Nederland nog geen emissienormen voor (met uitzondering van lachgasuitstoot door salpeterzuurfabrieken), alleen een meldingsplicht. Er is ook nog geen belasting op lachgasuitstoot: sowieso is er vanuit de overheid tot nu toe te weinig aandacht geweest voor lachgas. Wij vinden het belangrijk dat er snel iets gedaan wordt tegen de lachgasuitstoot op het Chemelotterrein (meer dan een miljoen ton CO2-equivalent per jaar!), want dat zullen we hard nodig hebben om de temperatuurstijging te beperken. We hebben in NRC Handelsblad van 22 mei gelezen dat het kabinet in juni maatregelen aankondigt om de Urgenda eis te halen, en dat de lachgasuitstoot van Chemelot daaronder valt. Dit zullen wij zeker in de gaten houden! Ook heeft GroenLinks statenlid Andy Rossel hierover vragen gesteld bij Provinciale Staten.

5️⃣4️⃣2️⃣5️⃣ voorkeurstemmen! ...

VVD VVD Sittard-Geleen 04-06-2019 07:38

5️⃣4️⃣2️⃣5️⃣ voorkeurstemmen! Wauw! In ALLE kieskringen heb ik stemmen gekregen, zelfs op Bonaire 1 stem! ✅ Wat een eer, ik vind het zo bijzonder dat duizenden mensen mij hun vertrouwen hebben gegeven. Ik ben iedereen die op mij gestemd heeft zó dankbaar!! 🙏🏼 De meeste stemmen kwamen uit: • Maastricht 459 • Meerssen 420 Waarvan: Bunde 192, Meerssen 78, Moorveld 57, Ulestraten 45, Geulle 32, Rothem 16 • Sittard-Geleen 301 • Eijsden-Margraten 217 • Amsterdam 155 • Valkenburg 153 • Beek 147 • Beekdaelen 115 • Echt-Susteren 107 • Venlo 90 • Maasgouw 87 • Voerendaal 79 • Leudal 78 • Heerlen 77 • Helmond 72 • Eindhoven 61 • Horst aan de Maas 53 • ‘s-Hertogenbosch 49 • Utrecht 45 • Amersfoort 44 • Rotterdam 35 • Breda 32 • Boxmeer 23 • Nijmegen 23 • Vught 20 • Alphen aan de Rijn 18 • Haaren 15 Met dit aantal voorkeurstemmen heb ik 1/3 gehaald van wat nodig is om daadwerkelijk in het Europees Parlement te komen. En dat is best veel voor plek 22. Langzaamaan groeit nu beetje bij beetje het besef dat dit resultaat het waard is om te vieren en trots op te zijn!! 🥳 Met dit resultaat kijk ik ook terug op een super campagne. Gisteren heb ik met mijn campagnemanager, Sebastiaan Vliegen, geëvalueerd en ben hem erg dankbaar voor alle hulp. Samen met mijn team was hij de drijvende kracht achter de campagne. Het was een top tijd waarin ik veel mensen (beter) heb mogen leren kennen. 💙 De komende jaren blijf ik mij voor de VVD inzetten. Ik zal binnen de Europese Unie blijven strijden voor vrijheid, veiligheid en welvaart, met speciale aandacht voor de (grens)regio’s en LHBTI’s. En het massale aantal voorkeurstemmen heeft mij daarbij geholpen een volgende stap te zetten. Jullie horen nog van mij! 🇪🇺💪🏼 Photo credits: Sebastiaan Vliegen. #EP2019 #kiesvoordoen #stemJeroen #Jeroenforpresident #comeoutandvote #VVD #ALDE #fightlikealiberal #vrijheid #veiligheid #welvaart #helpJeroenhetEPin #tgeitsjtubbeinBrussel #focusenlef #teamJeroen

Commentaar van de Stadspartij op de ...

Stadspartij Stadspartij VVD Sittard-Geleen 11-05-2019 11:44

Commentaar van de Stadspartij op de Raadsdiscussie over parkeren: Naar aanleiding van de discussie in de Gemeenteraad enkele opmerkingen over de parkeertarieven. De Stadspartij was, ís, en blijft tegen de verhoging van de parkeertarieven in de gemeente. Voor de duidelijkheid enkele punten van aandacht: 1) het College heeft in november j.l. voorgesteld de parkeertarieven exhorbitant te verhogen (38%) en het gratis parkeren af te schaffen en gaf daarbij aan dat die haalbaar werden geacht zonder grote consequenties. Elke parkeerdeskundige verwijst zo'n onderbouwing direct naar het Rijk der fabelen. Het was een grove ondeskundige inschattingsfout van het College (in casu de eerstverantwoordelijke, de VVD-Wethouder Parkeren). 2) Bijna de helft van de Gemeenteraadsleden stemde TEGEN de begroting en unaniem werd een motie vastgesteld om de negatieve consequenties zo snel mogelijk te compenseren. 3) in de Raadsvergadering van vorige maand werd deze motie door de COALITIE ingetrokken in ruil voor strengere Provinciale begrotingskaders die de beleidsvrijheid van de Gemeenteraad ernstig inperkt. Door het coalitiebesluit kan de Gemeenteraad het overschot van het 1e kwartaal niet meer inzetten voor verlaging van de parkeertarieven en om andere negatieve zaken te compenseren. 4) de wethouder moest in de Raadsvergadering van afgelopen donderdag erkennen dat ze zelf nog geen initiatieven heeft ondernomen om oplossingingen te forceren. Sterker nog....zij wil uitstel om nog meer informatie te verzamelen. Daarvoor hecht ze meer waarde aan een externe vergaderdatum dan de data van de Gemeenteraad via de Raadsagenda. Welke informatie wil ze nog hebben om haar te kunnen overtuigen dat haar voorstel fatale consequenties heeft voor de centra van onze gemeente? 5) het spel dat sommige coalitiepartijen spelen ("wie kan het verste pissen") is erg doorzichtig. Deze partijen moeten hun verantwoordelijkheid nemen in het belang van de ondernemers en in het belang van de stad. Niet meer alleen aan de leiband lopen van de wethouder Financiën.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.