Nieuws van politieke partijen over Lokale Partij Grave inzichtelijk

5 documenten

MEER 'ZORGELIJKE SIGNALEN' DRENTSE GEMEENTEFINANCIËN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 13-11-2019 11:10

Zorgen niet afgenomen

De zorgen die de provincie eind 2018 al uitte ‘zijn helaas niet afgenomen’. De komende tijd richten provincies zich op het beoordelen van de gemeentebegrotingen en Drenthe //www.provincie.drenthe.nl/actueel/nieuwsberichten/@134707/zorgelijke-signalen/" target="_blank" style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; font-style: inherit; font-variant: inherit; font-weight: inherit; font-stretch: inherit; line-height: inherit; font-family: inherit; vertical-align: baseline; text-decoration-line: underline; color: rgb(0, 0, 0); -webkit-tap-highlight-color: rgb(6, 145, 207); outline: none !important;">verwacht dat de huidige problemen die klus moeilijker zullen maken. ‘Net als in de rest van Nederland staan ook in Drenthe gemeenten onder grote financiële druk en wordt het steeds lastiger om een structureel begrotingsevenwicht te bewaren.’

Ingrijpende maatregelen

‘De grens is bereikt’, schreef de Vereniging Drentse Gemeenten (VDG) twee weken geleden al in een brandbrief aan de Tweede Kamer. De gemeenten ‘worden geconfronteerd met miljoenentekorten in het sociaal domein. Zonder ingrijpende maatregelen krijgen ze hun begroting in 2020 niet sluitend.’ Ze vroegen om minimaal 600 miljoen euro extra in het gemeentefonds, zoals ook Overijssel en Groningen eerder deden.

Sociaal domein en gemeentefonds

De provincie ondersteunt de oproep van de VDG, waarin ze benadrukken dat de zorgelijke financiële positie vooral veroorzaakt wordt door de tekorten in het sociaal domein en de wisselende inkomsten uit het gemeentefonds. ‘Het trap-op-trap-af systeem leidt tot een lagere bijstelling van het accres als gevolg van de onderuitputting van de Rijksuitgaven op dit moment.’ Drenthe pleit voor een structurele oplossing.

‘OMSLAG NODIG IN HET OMGEVINGSBELEID’

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 16-08-2019 05:29

‘OMSLAG NODIG IN HET OMGEVINGSBELEID’

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

De Raad van State zette eind mei een streep door het Programma Aanpak Stikstof (PAS) van de Nederlandse overheden. Hoe voorkomen we dat het land op het slot gaat? Binnenlands Bestuur raadpleegde vier deskundigen.

Volgens Gijs Hoevenaars van de Commissie voor de m.e.r. zit er voor gemeenten en provincies voorlopig maar één ding op: ‘Je moet bij nieuwe ontwikkelingen de uitstoot bij de bron proberen terug te dringen. Intern salderen dus. Of extern met een ander bedrijf in hetzelfde gebied. Veel andere opties zijn er niet.’

Advocaat Rachid Benhadi van Hekkelman werkte mee aan een eerste factsheet ‘Woningbouwplannen, stikstof Natura2000-gebieden’ van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Ook hij ziet in ‘pogingen om aan de stikstofdeposities te sleutelen’ de eerste optie. ‘Graafmachines stoten veel stikstof uit’, legt hij uit. ‘Kun je die niet door elektrische apparaten vervangen? Gasloos bouwen is ook een optie. Dat is bij nieuwbouw al verplicht, maar zou je ook aan bedrijven kunnen voorschrijven. Het aantal verkeersbewegingen in een te ontwikkelen gebied begrenzen, dat scheelt ook. Of probeer een deel van de landbouwers uit te kopen.’

Veldhoven

Een Brabantse kwestie geeft gemeenten en provincies wellicht  hoop. Het is de uitspraak van de Raad van State over de verbreding van de Kempenbaan in Veldhoven. De ADC-toets die de gemeente daarbij hanteerde, kreeg vorige maand in weerwil van de strengere stikstofregels tóch de goedkeuring van de RvS. Veldhoven voerde aan dat alternatieven voor de bredere weg ontbraken (de A uit de toets). Dat er voor het project dwingende redenen zijn van groot openbaar belang (de D). Bovendien zag de RvS geen aanleiding te twijfelen aan de effectiviteit van de genomen compensatiemaatregelen voor de natuur, de C.

/index.php/2017-kosten-sociaal-domein-twenterand-onder-de-loep

/index.php/2015-provinciale-ambities-leiden-tot-verhoging-opcenten

PROVINCIALE AMBITIES LEIDEN TOT VERHOGING OPCENTEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 15-08-2019 05:29

De provincies Noord-Brabant en Utrecht sluiten verhoging van de opcenten niet uit als dit nodig is om de gestelde ambities in de nieuwe collegeprogramma’s te kunnen realiseren. Zij zijn de enige twee van de elf provincies die een mogelijke verhoging in hun bestuursakkoord hebben vastgelegd. Gelderland is de enige provincie die de motorrijtuigenbelasting verlaagt.

Dat blijkt uit de elf bestuursakkoorden die voor 2019-2023 zijn gesloten. Zuid-Holland is de enige provincie die nog geen college en daarmee nog geen bestuursakkoord heeft.

Plannen en ambities

In ieder geval indexeert de provincie Utrecht vanaf 2020 de opcenten jaarlijks. ‘Als dit onvoldoende ruimte geeft om onze plannen en ambities waar te maken, dan komt verhoging van de provinciale opcenten van de motorrijtuigenbelasting in beeld, tot maximaal het landelijk gemiddelde in 2018 (plus de bovengenoemde jaarlijkse indexering)’, aldus GS in hun bestuursakkoord. Ook het Brabantse college van GS sluit aanpassing van de motorrijtuigenbelasting niet uit voor de realisatie van de in het bestuursakkoord neergelegde ambities.

Energietransitie

Gelderland is de enige provincie die de motorrijtuigenbelasting verlaagt; met vijf miljoen euro in 2020. ‘Inwoners worden immers ook op andere manieren, zoals energietransitie, in hun portemonnee geraakt’, vinden GS. Wel wordt inflatiecorrectie toegepast. In Friesland komt binnenkort een einde aan de verlaging van de opcenten. ‘De afgelopen periode verlaagden we onze opcenten tijdelijk sterk, om zo de koopkracht van Friezen te ondersteunen in een periode van economisch herstel. Maar ook om onze positie als een van de duurste provincies in dit opzicht te verlaten. Het is niet mogelijk die verlaging ook de komende jaren in dezelfde omvang door te voeren’, stellen GS in hun bestuursakkoord. Wel wordt de helft van de verlaging vanaf 2020 blijvend in plaats van tijdelijk. ‘Desalniettemin zal de gewone Fries of Friezin een stijging van zijn of haar opcenten ervaren ten opzichte van de afgelopen jaren.’ Als ‘goedmakertje’ wordt vanaf 2020 de automatische inflatiecorrectie vier jaar buiten werking gesteld. Dat kost de provincie structureel 4,3 miljoen euro.

BIJNA ALLE PROVINCIES ZIEN LAGERE ECONOMISCHE GROEI

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 17-04-2019 05:12

BIJNA ALLE PROVINCIES ZIEN LAGERE ECONOMISCHE GROEI

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

De Nederlandse economische groei daalde licht in 2018 en bijna alle provincies zien deze daling terug. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS. De economie in Flevoland groeide dankzij Almere het snelst, met 3,4 procent. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde van 2,7 procent, maar een daling ten opzichte van de 4,2 procent stijging in het voorgaande jaar.

Snel

Dezelfde drie provinciale economieën groeiden in 2018 het snelst: Flevoland, Noord-Holland en Noord-Brabant, concludeert het CBS. Alleen Zuid-Holland zag de groei toenemen, van 2,7 naar 2,8 procent. Alleen Groningen zag (wederom) krimp, maar dat is vooral te danken aan de afname van aardgaswinning. ‘De economische groei exclusief aardgaswinning is daarentegen wel sterker dan vorig jaar, met 2,7 procent zit Groningen precies op het Nederlands gemiddelde’, schrijft het CBS.

/index.php/1722-45-plussers-nog-niet-geholpen-met-participatiewet

/index.php/1720-burgerzaken-moet-op-de-schop

UITGAVEN EN INKOMSTEN PROVINCIES DALEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 16-03-2019 10:14

UITGAVEN EN INKOMSTEN PROVINCIES DALEN

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Provincies geven steeds minder geld uit, maar ze krijgen ook steeds minder geld binnen. De inkomsten dalen harder dan de lasten. Tussen 2016 en 2019 daalden de lasten met 11 procent en de baten met 16 procent, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Kleinsten geven verhoudingsgewijs meeste uit

Noord-Brabant en Gelderland verwachten dit jaar het meeste geld uit te geven, ongeveer 730 miljoen euro. Zuid-Holland volgt met 700 miljoen euro. Dit zijn echter ook de provincies met de meeste inwoners. Naar verhouding zijn het juist de kleinste provincies die het meest uitgeven. Zo besteedt Groningen meer dan 680 euro per inwoner, tegen 190 euro per Zuid-Hollander. Dat komt doordat de provincie niet verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in plaatsen als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Geld vooral naar bereikbaarheid en vervoer

Elke provincie gaat ervan uit dit jaar meer geld uit te geven dan er binnenkomt, hoewel het gat in Zeeland met 1 miljoen euro erg klein is. In Friesland is het verschil het grootst, de provincie verwacht 97 miljoen euro meer uit te geven dan er binnenkomt. Provincies geven vooral geld uit aan regionale bereikbaarheid en regionaal vervoer. Met name in Groningen en Utrecht is dit een grote kostenpost. (ANP)

/index.php/1635-merendeel-kiezers-is-50-plus

/index.php/1633-gemeenten-bereiden-zich-voor-op-komst-vliegende-auto

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.