Nieuws van ChristenUnie inzichtelijk

6 documenten

ChristenUnie ziet klimaatadaptatie als maatschappelijke uitdaging

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 11-11-2019 20:46

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1279870/597681/69975665_2337285299700889_1725639300285988864_o.jpg

Zwolle is kwetsbaar en moet zich voorbereiden op het veranderende klimaat. Hiervoor kan nietalleen naar de overheid worden gekeken, ook bedrijven en inwoners zullen maatregelen moetennemen.

Onlangs heeft de gemeenteraad ingestemd met de ‘’Klimaat Adaptie Strategie”. Hierin wordt eenheel pakket aan maatregelen voorbereid van dijkverhogingen tot en met groene daken engeveltuintjes. Dit is nodig want Zwolle ligt ingeklemd tussen rivieren en kanalen en is dus kwetsbaarvoor hoogwater. Ook zorgen hoosbuien steeds vaker voor plaatselijke overstromingen. De anderekant van het veranderde klimaat is ook merkbaar met hitte en perioden van langdurige droogte.Kortom: Zwolle moet zich aanpassen. Samen met waterschap en provincie is nagedacht hoe en metwie dat het beste kan gebeuren. Deze plannen zijn door de gemeenteraad positief ontvangen.

Wethouder Ed Anker is trots op de voorliggende plannen en dankbaar voor de vele complimentendie hij vanuit de gemeenteraad mocht ontvangen. De ChristenUnie benadrukte in het debat datbehalve de overheden ook de samenleving mee kan en moet doen. Burgerraadslid Job Looijenga:“Ben je bereid om bijvoorbeeld de tegels uit je tuin te vervangen? En kunnen we elkaar daarbijhelpen?” Ter stimulering hiervan heeft de ChristenUnie een motie ‘’Regenton’’ ingediend welkeunaniem is aanvaard. Looijenga: “In deze motie vragen we aan het college om een regeling temaken waardoor het nog aantrekkelijker wordt een regenton aan te schaffen en zo regenwaterlanger vast te houden. Dit is een eerste stap en bedoelt als stimulans om zelf nog meer maatregelente nemen zoals een groen dak of minder tegels. Het team klimaatactief kan daarbij helpen.”Het klimaat verandert en Zwolle verandert mee.

‘Zelfdoding na niet-werkend 113 onmogelijk uit te leggen aan nabestaanden’

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 24-09-2019 13:27

Door Webredactie op 24 september 2019 om 15:13

‘Zelfdoding na niet-werkend 113 onmogelijk uit te leggen aan nabestaanden’

De ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer is ‘ontdaan, verdrietig en boos’ dat het niet werken van telefoonnummer 113 voor zelfmoordpreventie geleid heeft tot de dood van een jonge vrouw. De betreffende jonge vrouw probeerde meerdere keren om via het telefoonnummer de Zelfmoordpreventielijn te pakken te krijgen en pleegde nadat dat niet lukte uiteindelijk zelfmoord.

Volgens ChristenUnie-Kamerleden Joël Voordewind en Carla Dik-Faber is het onmogelijk om aan nabestaanden uit te leggen dat het directe telefoonnummer na twee jaar nog steeds niet werkt.

De ChristenUnie heeft bij herhaling aangedrongen om het telefoonnummer 113 beschikbaar te stellen voor de Zelfmoordpreventielijn, in plaats van het huidige telefoonnummer 0900 0113. 113 is het nummer waaronder Stichting Zelfmoordpreventie over het algemeen bekend staat, ook via de website 113.nl. Het 0900-nummer is veel minder bekend.

ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind: “Het is onmogelijk aan nabestaanden uit te leggen dat iemand die aan wil kloppen voor hulp in een waarschijnlijk heel donkere periode, letterlijk geen gehoor krijgt. Op zo’n moment is de hulpvraag spoedeisend, niet voor niets is voor 113 gekozen. Dat nummer moet, net als 112, rechtstreeks bereikbaar en bovendien gratis zijn. Ik ben ontdaan, verdrietig en boos dat dit al twee jaar tevergeefs wordt aangekaart, met nu een zelfdoding als gevolg.”

Zelf hulp nodig? Neem contact op met Stichting 113 Zelfmoordpreventie via 0900 0113 en 113.nl.

Dankzij de ChristenUnie gaat de ...

ChristenUnie ChristenUnie Nunspeet 16-01-2019 12:14

Dankzij de ChristenUnie gaat de provincie Gelderland mensen en organisaties die de dupe zijn van illegale drugsdumpingen op hun grond compenseren. ‘Dit is goed nieuws voor iedereen die in het afgelopen jaar te maken heeft gehad met een drugsdumping en we zijn blij met deze antwoorden’, zegt ChristenUnie lijsttrekker Dirk Vreugdenhil. ‘Maar uit de antwoorden van Gedeputeerde Staten valt op te maken dat grondeigenaren 50% van de kosten gecompenseerd krijgen. Dit terwijl natuurorganisaties, boeren, landgoedeigenaren en particulieren natuurlijk voor 100% gecompenseerd zouden moeten worden.' De ChristenUnie blijft er bovenop zitten!

Toegankelijkheid telefoonnummer Jobinder

ChristenUnie ChristenUnie Achtkarspelen 09-11-2018 11:40

https://achtkarspelen.christenunie.nl/k/n5989/news/view/1234404/420972/jobinder.png

Hoe ervaart u de toegankelijkheid van het 0900- telefoonnummer van Jobinder?
De ChristenUnie ontvangt geluiden van mensen die niet zelf naar het telefoonnummer van Jobinder kunnen bellen omdat zij bijvoorbeeld bewust zijn afgesloten voor 0900 nummers. Hoewel voor het nummer inmiddels wel lokale gesprekskosten gelden is het nog wel steeds een 0900 nummer. Dit werpt mogelijk een drempel op om de taxi te kunnen bellen. Veel mensen maken bewust de keus om het bellen naar 0900 nummers te blokkeren via hun telefoonaanbieder. Uit zelfbescherming tegen te hoge telefoonkosten, omdat deze nummers meestal een hoger tarief hebben dan lokale nummers.
Hoe ervaart u de toegankelijkheid van het 0900- telefoonnummer van Jobinder? Dit horen wij graag van u! Voor contact heeft u verschillende mogelijkheden:
- Telefonisch: 0623920894
- Privé bericht via Facebook of Twitter.
- Een reactie op dit nieuwsbericht.

Raad 11 juni 2018 5G snelinternet

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 13-06-2018 20:26

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1222062/349520/logo-defBurgemeester Albert Rodenboog "Er zijn veel misverstanden over het snel internet. Dit project betreft alleen het buitengebied en niet in de dorpen"....Hoe het precies zit en wat u kunt doen, leest u hier verder.....

IBurgemeester Rodenboog: "In buitengebied zijn we gestart met het uitrollen van snel internet. (5G) Waarom niet in Loppersum. Heeft te maken met de hoofdinfrastructuur. We haken aan op het Friese netwerk. Vandaar dat we in de Marne uitrollen en zo uitkomen in Loppersum. In de communicatie zijn ze nu aan het kijken, waar komt de hoofdinfrastructuur te liggen. Waar daar duidelijkheid over is begin je vervolgens met de aantakking. Te beginnen met de witte vlekken.

Een witte vlek is een aansluiting die minder dan 30mb heeft. Er is wat gedoe, ik ben géén witte vlek. Maar, als ik een speedtest doe kom ik onder de 30 mb uit, en toch geen witte vlek. Er is wat gedoe over. Heeft ook te maken met het feit dat op het moment dat een provider KPN, ZIGGO T-MOBILE of TELFORT, binnen drie jaar te zorgen dat ze boven de 30 mb zitten, dan blijft dat gewoon een grijze en geen witte vlek.

Maar omdat daar onduidelijkheid over is hebben we daarvoor een website in ontwikkeling, nee die is er al, en die website heet: www.bennietgrijs.nl En als je naar deze website gaat, dan kun je een speedtest doen en kun je kijken of je onder die 30 mb zit, dan kun je je melden en dan gaan we gewoon in gevecht en gaan we kijken of we die mee kunnen nemen als zijnde een witte vlek. Er is dus wat gedoe. Op de manier proberen we toch meer van die grijze vlekken witte vlekken te maken.

Dan speelt er op de vraag waarom is er zo’n gedoe over. Dat heeft te maken met overheidsmiddelen. Brussel kijkt scherp toe over het feit of er overheidsmiddelen gaan naar dit soort activiteiten, want dat mag niet, want dan zou je aan marktverstoring kunnen doen.

Waar ook heel veel onduidelijkheid over is, ja maar ik woon in een dorp, en heb een aansluiting KPN en die is lager dan 30mb, ben ik dan grijs, ben ik dan wit. En wij komen hier niet in die dorpen. In dit traject doen we het buitengebied. Dus er is iets geks aan de gang op dit gebeuren. Er zijn ook heel veel misverstanden over. Dus op het moment dat u in een dorp woont en u hebt een aansluiting van KPN en u hebt geen 30 mb, ja dan kunt u hoog springen of laag springen maar dan moet u tegen KPN zeggen ik wil een hogere snelheid. Maar dat doen die jongens niet! Ja of het hele dorp moet al piepen, zodat er iets aan te verdienen is, maar als er niets aan te verdienen is dan gebeurt daar weinig.

Maar in datzelfde dorp ligt ook Ziggo. En Ziggo levert zo 100 mb. Maar dan moet je over naar een andere provider. Dus u hebt in die dorpen de keuze tussen twee providers. De mensen in het buitengebied niet. Die hebben een ouderwetse KPN-aansluiting en die levert ongeveer 2 tot 3 mb. Die hebben een probleem. En dat probleem proberen we nu op te lossen met dit traject. Maar de misverstanden in de dorpen, dan moet u zelf de keuze maken van nou als KPN dat niet levert, dan moet ik misschien naar een andere provider en dan moet je de hele boel ook omzetten, maar die mogelijkheden zijn er wel."

Bijdrage Jan van Heerde.Dit heldere verhaal van dhr. Rodenboog is hier terug te luisteren vanaf ongeveer 2.06.00.

Raad 11 juni 2018 5G snelinternet

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 13-06-2018 20:26

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1222062/187657/logo-defBurgemeester Albert Rodenboog "Er zijn veel misverstanden over het snel internet. Dit project betreft alleen het buitengebied en niet in de dorpen"....Hoe het precies zit en wat u kunt doen, leest u hier verder.....

IBurgemeester Rodenboog: "In buitengebied zijn we gestart met het uitrollen van snel internet. (5G) Waarom niet in Loppersum. Heeft te maken met de hoofdinfrastructuur. We haken aan op het Friese netwerk. Vandaar dat we in de Marne uitrollen en zo uitkomen in Loppersum. In de communicatie zijn ze nu aan het kijken, waar komt de hoofdinfrastructuur te liggen. Waar daar duidelijkheid over is begin je vervolgens met de aantakking. Te beginnen met de witte vlekken.

Een witte vlek is een aansluiting die minder dan 30mb heeft. Er is wat gedoe, ik ben géén witte vlek. Maar, als ik een speedtest doe kom ik onder de 30 mb uit, en toch geen witte vlek. Er is wat gedoe over. Heeft ook te maken met het feit dat op het moment dat een provider KPN, ZIGGO T-MOBILE of TELFORT, binnen drie jaar te zorgen dat ze boven de 30 mb zitten, dan blijft dat gewoon een grijze en geen witte vlek.

Maar omdat daar onduidelijkheid over is hebben we daarvoor een website in ontwikkeling, nee die is er al, en die website heet: www.bennietgrijs.nl En als je naar deze website gaat, dan kun je een speedtest doen en kun je kijken of je onder die 30 mb zit, dan kun je je melden en dan gaan we gewoon in gevecht en gaan we kijken of we die mee kunnen nemen als zijnde een witte vlek. Er is dus wat gedoe. Op de manier proberen we toch meer van die grijze vlekken witte vlekken te maken.

Dan speelt er op de vraag waarom is er zo’n gedoe over. Dat heeft te maken met overheidsmiddelen. Brussel kijkt scherp toe over het feit of er overheidsmiddelen gaan naar dit soort activiteiten, want dat mag niet, want dan zou je aan marktverstoring kunnen doen.

Waar ook heel veel onduidelijkheid over is, ja maar ik woon in een dorp, en heb een aansluiting KPN en die is lager dan 30mb, ben ik dan grijs, ben ik dan wit. En wij komen hier niet in die dorpen. In dit traject doen we het buitengebied. Dus er is iets geks aan de gang op dit gebeuren. Er zijn ook heel veel misverstanden over. Dus op het moment dat u in een dorp woont en u hebt een aansluiting van KPN en u hebt geen 30 mb, ja dan kunt u hoog springen of laag springen maar dan moet u tegen KPN zeggen ik wil een hogere snelheid. Maar dat doen die jongens niet! Ja of het hele dorp moet al piepen, zodat er iets aan te verdienen is, maar als er niets aan te verdienen is dan gebeurt daar weinig.

Maar in datzelfde dorp ligt ook Ziggo. En Ziggo levert zo 100 mb. Maar dan moet je over naar een andere provider. Dus u hebt in die dorpen de keuze tussen twee providers. De mensen in het buitengebied niet. Die hebben een ouderwetse KPN-aansluiting en die levert ongeveer 2 tot 3 mb. Die hebben een probleem. En dat probleem proberen we nu op te lossen met dit traject. Maar de misverstanden in de dorpen, dan moet u zelf de keuze maken van nou als KPN dat niet levert, dan moet ik misschien naar een andere provider en dan moet je de hele boel ook omzetten, maar die mogelijkheden zijn er wel."

Bijdrage Jan van Heerde.Dit heldere verhaal van dhr. Rodenboog is hier terug te luisteren vanaf ongeveer 2.06.00.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.