Nieuws van politieke partijen in Zutphen inzichtelijk

3 documenten

Ledenbijeenkomst: de lokale economie na corona | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 02-07-2020 00:00

Op woensdagavond 15 juli organiseert GroenLinks Zutphen een ledenbijeenkomst over de lokale economie na corona.

De coronacrisis heeft serieuze gevolgen voor de Zutphense economie en voor veel inwoners van Zutphen. Nu al richt corona en de bijbehorende lockdown veel schade aan, waarschijnlijk gevolgd door een langdurige economische crisis. Daarom moeten we gaan nadenken over hoe we Zutphen op langere termijn economisch gezond en weerbaar houden. Dit willen we met jullie gaan doen aan de hand van de volgende hoofdthema’s:

1) Steun aan getroffen Zutphense bedrijven Wat kan de gemeente doen om steun te bieden aan ondernemers, ZZP-ers, flexwerkers of andere getroffenen die in economisch zwaar weer zijn gekomen door corona. Is een steunfonds of een vorm van crowdfunding een goed idee? Zo ja, wie krijgt dan steun onder welke voorwaarden? Kom je dan niet in het vaarwater van landelijke regelingen? Zijn er andere manieren om als gemeente getroffenen te helpen? Wat kunnen we doen voor getroffen werknemers?

Wethouder Harry Matser zal dit onderwerp inleiden.

2) Een weerbare economie op langere termijn Op de langere termijn zullen we moeten nadenken over hoe Zutphen een levendige lokale economie kan houden en ontwikkelen. Moeten we ons gaan richten op ons vestigingsklimaat? Of moeten we juist lokaal (in)kopen en korte ketens stimuleren? Hoe doe je dat? En wat voor soort bedrijven willen we hier überhaupt over 10 à 20 jaar hebben? Waar liggen kansen?

Ons raadslid Dolf Logemann gaat hier nader op in.

3) Wat zijn de gevolgen van de coronamaatregelen voor het (beroeps)onderwijs in Zutphen? Hoe kunnen we daar wat voor betekenen? Als de economie weer aantrekt zulle de vraag naar en het aanbod van arbeid weer op elkaar afgestemd moeten worden. Wat zijn daar de problemen, wat zijn de kansen? Fractievoorzitter Martine Westerik gaat hier nader op in. We willen iedereen uitnodigen om eigen ideeën in te brengen over deze thema’s. Dit kan een idee zijn waar je zelf overtuigd voorstander van bent, maar mag ook een onaf idee zijn dat je graag met ons nader wilt onderzoeken. Draag je graag een onderwerp of idee aan? Stuur dan van tevoren een mailtje naar levi_damsma@hotmail.com.  

 

SP succes: exit reclamebelasting

SP SP Zutphen 18-12-2018 08:51

Belofte gemaakt en belofte gehouden: er komt een einde aan de reclamebelasting in Zutphen. Maandagavond 17 december stemde de gemeenteraad van Zutphen daarmee in. Kleine ondernemers knokken al sinds 2016 voor die afschaffing. De SP is trots.

Vanaf 2015 moesten ondernemers op bedrijventerreinen een torenhoge reclamebelasting van € 875,- per jaar of meer betalen. Voor sommige kleine ondernemers is dat ongeveer een maandsalaris. In september 2016 schreef een tiental ondernemers samen met SP’er Nils Müller een manifest, waarin zij de gemeente opriepen de reclamebelasting af te schaffen.

Daarop volgden verschillende actiebijeenkomsten, handtekeningen- en posteracties en lieten de ondernemers flink van zich horen bij vergaderingen van de gemeenteraad. Dat leidde eind 2016 al tot snel succes, toen de reclamebelasting voor kleine ondernemers werd verlaagd. Müller: ‘Na ruim twee jaar is het Zutphense gemeentebestuur tot het inzicht gekomen dat de reclamebelasting beter helemaal kan worden afgeschaft. Dat is een groot succes voor de ondernemers.’

Een levendige en aantrekkelijke binnenstad

VVD VVD Zutphen 14-03-2018 08:26

https://zutphen.vvd.nl/nieuws/28988/een-levendige-en-aantrekkelijke-binnenstad

© VVD

De monumentale binnenstad is belangrijk voor de aantrekkingskracht van Zutphen op bezoekers en bewoners. Binnen dat decor zorgen ondernemers in horeca, retail en cultuur voor een hoogwaardig aanbod en levendigheid. Veel ondernemers hebben de afgelopen jaren met persoonlijke aandacht, service en hoge kwaliteit een klantenkring opgebouwd die vanuit de wijde omtrek- en vaak het hele land- naar Zutphen komt. Deze bezoekers waarderen Zutphen niet alleen om het unieke winkelaanbod, maar in toenemende mate ook als stad om te verblijven.

Voor deze ondernemers en hun bezoekers zijn bereikbaarheid en parkeergelegenheid in de binnenstad van cruciaal belang. Dat geldt ook voor de samenwerking met collega-ondernemers. Binnenstadsmanagement en Stichting Zutphen Promotie zijn aanjagers en verbinders.

Van de gemeente wordt een constructieve opstelling verwacht, passend bij de aard en schaal van de binnenstad. Zoals onze ondernemers hun gasten behandelen, hoort ook de opstelling van de gemeente te zijn: hoge servicegraad, aandacht en een constructieve opstelling. Regels voor bijvoorbeeld bouwvergunningen zijn belangrijk om onze monumentale binnenstad intact te laten, maar ze moeten niet doorschieten. Adviezen en oordelen over vergunningsaanvragen horen duidelijk te zijn en ondernemers verder te helpen.  

Het koopgedrag van klanten verandert snel. Deze verandering is niet tijdelijk of generatie-bepaald, maar bestendig. Winkelgebieden moeten daarop worden aangepast. Dit geldt ook voor Zutphen. Om onze binnenstad levensvatbaar te houden moeten we flexibel omgaan met functieveranderingen. We geven ruimte aan enige branchevervaging (bijvoorbeeld in de vorm van ‘blurring’ waarbij winkeliers versnaperingen voor hun klanten schenken). Ook zou de gemeente zich meegaand op moeten stellen bij bestemmingswijzigingen om leegstand tegen te gaan, met name in de aanloopstraten.

Nog te vaak staat het woningcontingent ons in de weg. Het gaat hierbij om een systematiek die door de Provincie wordt opgelegd waarbij het aantal te realiseren woningen voor de komende jaren aan een maximum wordt gebonden. Wij willen af van deze systematiek: het is te star en doet geen recht aan de dynamiek in de markt. Bovendien zouden we graag zien dat zolang deze systematiek bestaat, Zutphen in het kader van functiewijziging soepel omgaat met toevoeging van kleine aantallen woningen in bestaande panden in de binnenstad. Alleen zo houden we onze mooie stad veerkrachtig en levensvatbaar.

Bij een levendige binnenstad horen ook evenementen. Een aantal daarvan heeft inmiddels landelijke en internationale betekenis (bijvoorbeeld Chocoladefestival, Bokbierdag, Cellofestival) en is van groot belang voor de promotie van Zutphen. Andere evenementen (Zomerfeesten, kermis, Oranjefeesten) trekken vooral een lokaal en regionaal publiek en maken Zutphen voor jong en oud een fijne gemeente om in te wonen. De gemeentelijke overheid moet zich ruimhartig opstellen om evenementen in de binnenstad en de dorpskern van Warnsveld mogelijk te maken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.