Nieuws van politieke partijen in Papendrecht inzichtelijk

4 documenten

Inbreng D66 Algemene Beschouwingen 18 juli 2019

D66 D66 Papendrecht 18-07-2019 16:04

Juli 2019

Voorzitter, de D66-fractie ziet richting de begroting één allesoverheersend onderwerp: het meerjarig financieel tekort. Dat tekort loopt op tot ruim 4 miljoen euro in 2023. Het is een potentieel gevaar voor al onze voorzieningen: van: – het zwembad, sportcentrum en theater – en: -de onderwijshuisvesting, groenvoorziening en evenementen -, tot: -de jeugdzorg, het armoedebeleid en hulp bij langdurige zorg. Dit jaar zou er zonder een technische ingreep al een tekort van ruim 1,5 miljoen euro zijn. Om de begroting sluitend te krijgen worden nu risico-opslagen niet meer apart gereserveerd. Dat levert op papier in 2020 1,7 miljoen euro op. De motivatie van het college: we staan er voldoende goed voor en het mág. Dat we er voldoende goed voorstaan, komt door de Papendrechtse conservatieve begrotingstraditie. Daarmee breekt deze maatregel. En dat het mág, is niet hetzelfde als dat het een goed idee is. De D66-fractie snapt niet, waarom het college niet direct actie onderneemt op de tekorten. In de kaderbrief staat dat pas volgend jaar om deze tijd ombuigingsplannen klaar zijn. Pas over een vol jaar! Het college vindt dat er nu nog teveel onduidelijk is over de financiële toekomst. Maar, voorzitter, zelfs als alles duidelijk zou zijn (wat niet kan!) dan nog verwacht niemand dat door extra geld van het rijk en door bezuinigingen in de regionale samenwerkingen alles wordt opgelost. Het college moet nu aan de bak! Graag een reactie.

Voorzitter, bij ombuigingen en bezuinigingen heeft de D66-fractie één randvoorwaarde en dat is – dit zeiden we ook in de Drechtraad -: niet bezuinigen op de uitvoering van de regionale Groeiagenda. Vaak sneuvelen lange termijn investeringen in economie, bereikbaarheid en werkgelegenheid, als korte termijn sociale tekorten nijpend zijn. De D66-fractie verzoekt het college om in de komende begroting van Papendrecht, meerjarig middelen te reserveren voor regionaal economisch beleid. Graag een toezegging.

Voorzitter, wat de D66-fractie ook te weinig voortvarend vindt gaan, is de visie en huisvesting van de VO-scholen. Pas in november zien we daarvoor plannen. En dat is precies in de maand van de begrotingsbehandeling, waar de vergadercyclus ook nog eens korter is dan normaal. Dus dit financieel belangrijkste onderwerp van het decennium dreigt te weinig aandacht te kunnen krijgen. De D66-fractie kondigt alvast aan dat wij het onderwerp VO-scholen de ruimte en de tijd willen geven die nodig is, om het goed voor te bereiden én te bespreken.

Dan, voorzitter: duurzaamheid, de energietransitie. Voorzitter in 2050 moet min of meer de hele wereld energieneutraal zijn. Het college zegt dat Papendrecht de ambitie heeft om zelfs vóór die tijd een energieneutrale gemeente te zijn. Klimaatsceptici waarschuwen: het gaat te snel, we lopen als Nederland voor de troepen uit. Eens kijken of dat zo is. In Nederland is het percentage hernieuwbare energie nu 7,4%! In de 28 landen van de EU samen, is er 17,5%. En in Papendrecht….(hou je vast) een whopping 2,0%. (of 1,6%???) Geen alarmbellen in de kaderbrief of collegeactieprogramma. De traagheid is tergend. D66 zegt: vol gas op de energietransitie!

Voorzitter, na een uiteenzetting van wat te weinig aandacht krijgt in de kaderbrief, de vraag: wat krijgt véél aandacht? Daar is ie weer: participatie! Van alle onderwerpen in het collegeactieprogramma wordt aan participatie de meeste pagina’s besteed. Meepraatsessies voor inwoners, raadsleden en wethouders, moeten zorgen dat bij elk politiek onderwerp alle maatschappelijke tegenstand verdwijnt en iedereen zoals dat heet ‘meedoet’. De bedevaart vanuit het tot voor kort vrije Papendrecht moet via Participapendrecht leiden naar het Participaradijs. “Exclusief voor u mogelijk gemaakt door de overheid!”

Voorzitter, de D66-fractie huivert hier van. Voor de mensen die tegenwerpen: “Het is toch juist goed als de overheid luistert en je kunt toch zelf kiezen of je participeert,” zeggen wij: natuurlijk, maar pas op wat je vraagt, want in Nederland is het probleem niet dat de overheid niet luistert. De overheid luistert wél, alleen op een manier die de overheid goed uitkomt. Voorbeeld: ouderen zeggen massaal: wij willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Prima, zegt de overheid, zorgverzekeraars maken er een business model bij en voilà, nu móet je thuis blijven wonen, ook als je je bed niet meer uit kunt of gek wordt van eenzaamheid. Je komt met geen mogelijkheid meer een verzorgingshuis binnen. Met participatie kan het net zo gaan. Een recht wordt heel makkelijk een plicht in Nederland. Niet wettelijk, voorzitter, want onze cultuur houdt graag de illusie van vrije keuze in stand, maar wel in de praktijk. Zeker als het goedkoper is.

Voorzitter, ik rond af, de D66-fractie wil een overheid, en dus ook een college in Papendrecht, die open staat voor mensen, organisaties en bedrijven en die zorgt dat de grote onderwerpen goed worden geregeld, zodat inwoners zélf hun leven kunnen inrichten zoals zij dat willen. Wij willen dat dat ten grondslag ligt aan de keuzes die worden gemaakt in de begroting. En, voorzitter, dat er snel actie komt op de financiële tekorten, de VO-scholen en de energietransistie.

The post Inbreng D66 Algemene Beschouwingen 18 juli 2019 appeared first on Papendrecht.

Vasthoudendheid OP loont: GenX aangewezen als zeer zorgwekkende stof

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 28-06-2019 08:51

MSC unanimously agrees that HFPO-DA is a substance of very high concern

ECHA/NR/19/23

The Member State Committee (MSC) supported the Dutch proposal to identify HFPO-DA, its salts and acyl halides as substances of very high concern due to their probable serious effects on human health and the environment.

Helsinki, 27 June 2019 – The Member State Committee (MSC) unanimously agreed to identify 2,3,3,3-tetrafluoro-2-(heptafluoropropoxy)propionic acid, its salts and its acyl halides (covering any of their individual isomers and combinations thereof) (denoted as HFPO-DA) as substances of very high concern (SVHCs).

The substances are used as processing aids for producing fluoro-polymers with many applications, such as fluoropolymer resins, wire cables and coatings. They were proposed by the Netherlands due to their properties which cause probable serious effects to human health and the environment, giving rise to an equivalent level of concern to carcinogenic, mutagenic and reprotoxic (CMR), persistent, bioaccumulative and toxic (PBT) and very persistent and very bioaccumulative (vPvB) substances.

At its meeting early this week, the MSC acknowledged that HFPO-DA has a high potential to cause effects in wildlife and in humans through the environment due to its very high persistence, mobility in water, potential for long-range transport, accumulation in plants and observed effects on human health and the environment.

Furthermore, the committee noted the lack of known natural removal of HFPO-DA once released, leading to a continuous presence in water and resulting in the continuous bioavailability of these substances. It also noted the expected exposure through the food chain and drinking water, as well as difficulties to remediate polluted media and remove HFPO-DA from drinking water.

Together, these contribute to a high potential of these substances for continuous, increasing and widespread exposure which would be difficult to reverse. While in isolation none of these observations may be of equivalent level of concern, the MSC unanimously agreed that in combination they show that there is scientific evidence of probable serious effects to the environment and humans. The MSC also noted that co-exposure to other contaminants with similar effects may occur, which strengthens the concern for HFPO-DA.

ECHA will include the newly identified SVHCs in the Candidate List by mid-July 2019. Companies may have legal obligations with respect to these substances once they are published in the updated Candidate List.

Gisterenavond was er ...

GroenLinks GroenLinks Papendrecht 29-03-2019 10:32

Gisterenavond was er Raadsvergadering in Papendrecht. de voorzitter, burgemeester Moerkerke begon met de mededeling dat 6 burgemeesters bij het dierenasiel Louterbloemen een convenant hebben ondertekend hetgeen er voor zorgt dat de opvang van dieren voor de komende 4 Jaren (met een optie voor nog eens 4 jaren) door hen wordt georganiseerd. Belangrijk voor Louterbloemen wat dit geeft vastigheid en maakt ruimte voor de lang gekoesterde wens van nieuwbouw (noodzakelijk om aan nieuwe wetgeving te voldoen). GroenLinks vroeg tijdens het vragenkwartier aandacht voor laaggeletterdheid en armoede, helaas ook in Papendrecht actueel. Vragen worden schriftelijk beantwoord. Er werd unaniem besloten hoe de nieuwe samenwerking voor de Gemeenschappelijk Regeling Drechtsteden vorm moet worden gegeven. Uitvoering van de groeiagenda centraal, met thema’s: werk, wonen en bereikbaarheid, belangrijk voor Papendrecht. Zo bent U weer op de hoogte, heeft U vragen over bovenstaande, stel ze gerust, wij leggen het graag uit.

'Lokale partijen verdubbelen zetelaantal'

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 03-03-2019 20:38

De lokale, onafhankelijke partijen verdubbelen hun zetelaantal in de Eerste Kamer.

Volgens een peiling van Maurice de Hond groeit het aantal zetels van één naar twee zetels in de Senaat. Deze groei is ook goed nieuws voor Lokale Partijen Zuid-Holland (LPZH). De partij wil dit jaar een of meerdere zetels in de Provinciale Staten van Zuid-Holland halen.

“Een verdubbeling van het aantal zetels betekent dat er meer steun komt voor lokale partijen in de provincie,” zegt Bernard Minderhoud, lijsttrekker voor LPZH en beoogd lijsttrekker voor de OSF in de Eerste Kamer. Volgens LPZH neemt het vertrouwen, ondanks het gebrek aan ruimte die lokalen krijgen in de landelijke media, in de provincie toe. “Als lokale partijen in de provincie en de OSF dezelfde ruimte krijgen in het verkiezingsgeweld van de landelijke partijen, dan kan de uitslag van de verkiezingen voor de lokale partijen zelfs nog beter worden.”

Volgens Minderhoud gaan de aankomende verkiezingen niet om de landelijke politiek. “In de eerste plaats moeten Provinciale Statenverkiezingen gaan over wat er de komende vier jaar gaat gebeuren in de directe leefomgeving van onze inwoners. Het moet niet neergezet worden als een referendum over het kabinet Rutte 3 of een ander statement van de oppositie of coalitie in de Tweede Kamer.

Daarmee worden de provinciale kiezers behoorlijk tekort gedaan. Over 2,5 jaar stemmen we in principe weer over het landelijke beleid,” besluit Minderhoud.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.