Nieuws van politieke partijen in Alkmaar inzichtelijk

8 documenten

Opvang asielzoekers

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar Alkmaar 03-02-2024 19:33

Leefbaar Alkmaar-raadslid Mieke Biesheuvel laat haar licht schijnen over de raadsdebatten over de opvang van asielzoekers in Alkmaar.

,,Begin januari werd er dan ‘eindelijk’ een klap gegeven op de plannen om het oude belastingkantoor aan de Robonsbosweg gedeeltelijk opnieuw open te stellen voor asielzoekers. Er is plek voor maximaal 150 mensen, de rest van de ruimte is voor andere doelgroepen bestemd. Tijdens deze raadsvergadering werd duidelijk dat de veelbesproken spreidingswet in de Eerste Kamer een meerderheid zou halen. De wet is per 1 februari ingegaan en gemeenten hebben tot november de tijd om hun plannen, via de provincie, in te dienen bij de staatssecretaris. Een schatting van het AD geeft aan dat er voor Alkmaar een taakstelling van ruim 600 asielzoekers zal zijn.

Twee weken later werd het onderwerp aan de agenda van de raadsvergadering toegevoegd, want verschillende partijen wilden weten van het college wat de plannen zijn nu die spreidingswet er definitief komt. Er zal plek gezocht moeten worden voor nog eens 450 asielzoekers, op één grote of meer waarschijnlijk meerdere kleinere locaties binnen de gemeente. Het antwoord van het college was echter verbijsterend: ze gaan niets doen en wachten af tot in december duidelijk is of er werkelijk dwangmaatregelen zullen komen. Zij willen eerst het traject aan de Robonsbosweg afmaken en zich daarná pas richten op de taakstelling van de spreidingswet. Aangezien de verwachting is (door de wethouder zelf gesteld in het Noordhollands Dagblad in oktober jl) dat het pand pas eind 2024 gereed is voor de komst van asielzoekers, zal het college op deze wijze nooit vóór november 2024 met concrete plannen voor de spreidingswet komen.

In het coalitieakkoord staat echter: ‘Mocht de spreidingswet in werking treden, dan wordt daar uitvoering aan gegeven. Voor Alkmaar betekent dit geen uitbreiding van de Robonsbosweg, maar elders in Alkmaarse wijken of dorpen.’ Het antwoord en de stellingname van het college staat dus haaks op het coalitieakkoord. Een motie om alvast te onderzoeken welke plekken geschikt zouden kunnen zijn voor opvang is weggestemd en een motie voor algemene participatie over alle inwoners van Alkmaar om te peilen hoe bepaalde wijken kijken tegen opvang in hun wijk en hun wensen en bedenkingen vooraf alvast in kaart te brengen haalde het ook niet.

Het college gaat niet pro-actief aan de slag met de spreidingswet en neemt hiermee niet de verantwoordelijkheid die zij zeggen te nemen in het coalitieakkoord. Het college kijkt weg, steekt de kop in het zand, in de hoop dat de spreidingswet daarmee ook verdwijnt. Maar zo werkt het niet. De wet is aangenomen en zal moeten worden uitgevoerd. De asielzoekers zullen er komen, met een bonus als het college van Alkmaar pro-actief plekken beschikbaar stelt, of met een boete als zij niets doet of te laat is.

Leefbaar Alkmaar hoopt, en verwacht, dat dit college alsnog tot inkeer komt en zich wel actief gaat inzetten om vóór november 2024 met een goed plan te komen om die ruim 450 asielzoekers te kunnen opvangen binnen de gemeente. Uit morele verplichting, uit humanitaire overwegingen, en om geen flater te slaan in de provincie en omliggende gemeenten. Al was het maar omdat Alkmaar er een financiële bonus mee kan binnenhalen die vrij te besteden is (bijvoorbeeld om zwembad de Hoornse Vaart te kunnen vernieuwen, waar alle Alkmaarders profijt van hebben).”

Opvang asielzoekers

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar Alkmaar 20-12-2023 07:21

Op 12 december sprak de raadscommissie over de opvang van asielzoekers in Alkmaar. In dat debat voerde namens Leefbaar Alkmaar raadslid Mieke Biesheuvel het woord. Hieronder haar bijdrage.

,,Het college heeft een nieuw plan voor de opvang van asielzoekers in het voormalige gebouw van de belastingen aan de Robonsbosweg gepresenteerd. Het plan van het huidige college is op punten verschillend met het plan van het vorige college dat we afgelopen winter zouden bespreken.

In het nieuwe plan komt huisvesting voor ontheemde Oekraïners niet meer voor. Waar zullen zij naartoe moeten wanneer de locatie het voormalige ING-gebouw aan de Wognumsebuurt voor hen zal sluiten? In het vorige plan was het de bedoeling om rechtstreeks het aanmeldcentrum in Ter Apel te kunnen verlichten door de locatie Robonsbosweg in te richten als centrale ontvangst locatie (COL). Hier zouden asielzoekers hun eerste screening krijgen en maximaal twee weken in Alkmaar verblijven om daarna door te stromen naar reguliere AZC’s elders in het land. In de periode van de COL zouden asielzoekers geen gebruik hoeven maken van Alkmaarse zorg- en onderwijsvoorzieningen omdat alles intern door het COA georganiseerd zou worden.

In het nieuwe plan echter wordt de Robonsbosweg weer een regulier AZC, zoals het ook was in de periode 2016-2018. Asielzoekers verblijven op deze locatie zolang hun procedure voor een verblijfsstatus in behandeling is. De ervaring uit de vorige periode is dat – door verschillende oorzaken – de procedureperiode van enkele maanden tot zelfs twee á drie jaar kon oplopen. Al die tijd hebben deze asielzoekers het recht om gebruik te maken van zorg. Tandartsen, huisartsen, specialistische zorg in het ziekenhuis en bij de GGZ. Maar die zorg staat al behoorlijk onder druk met te weinig personeel en hoge werkdruk; en zal het college met deze vorm van opvang nóg meer onder druk zetten.

Dit geldt natuurlijk ook voor het onderwijs. Kinderen moeten zo snel mogelijk naar een taalklas op het reguliere onderwijs, maar ook die taalklasjes staan al onder druk, onder meer door de komst van de Oekraïense kinderen. Het onderwijs heeft een behoorlijk probleem met een lerarentekort en de instroom van nog meer kinderen in de Alkmaarse scholen zal het probleem alleen maar vergroten.

Maar het grootste verschil zit ‘m in de plannen om het pand aan de Robonsbosweg te willen kopen. Daar zijn nogal wat kosten mee gemoeid. In het raadsvoorstel staat letterlijk: ‘Alkmaar draagt de financiële consequenties van de niet sluitende businesscase, waaronder de financiële consequenties van de aankoop, verbouwing en exploitatie’. Daar het pand zich in slechte staat bevindt zal dat een behoorlijke kostenpost worden!

We hebben niet zo lang geleden een miljoenenbezuiniging op jeugdzorg behandeld en het terugduwen van extra hulp voor Alkmaarders met een smalle beurs, maar nu willen we wel miljoenen investeren in de aankoop van een klomp stenen? Het is maar waar dit Alkmaarse college de prioriteiten legt.

Volgens de geldende tijdelijke bestemming wonen is wonen voor de beoogde doelgroepen voor zeven jaar mogelijk, maar volgens de plannen wil het college de asielzoekers maar tot 2030 huisvesten. In een krantenartikel van 30 oktober spreekt wethouder Schouten dat de eerste asielzoekers op z’n vroegst pas over een jaar kunnen komen. De kans is dus groot dat pas in 2025 asielzoekers op de Robonsbosweg zullen wonen. Daarmee is een AZC op deze locatie dus voor maximaal vijf jaar, en niet voor zeven jaar zoals het college ons graag doet geloven. Dan is er een verlenging van huisvesting voor drie jaar mogelijk voor de ‘Alkmaarse doelgroepen’, maar dus niet meer voor het COA om asielopvang te verlengen.

Kortom dit plan is vooral gericht en voornemens om huisvesting voor de eigen Alkmaarders te realiseren, en helemaal niet vanuit humanitair oogpunt iets te doen aan de opvang van asielzoekers. Deze conclusie heeft Leefbaar Alkmaar doen besluiten niet in te stemmen met de geformuleerde uitgangspunten en dus met dit raadsvoorstel.”

Maaibeleid

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar Alkmaar 01-11-2023 16:04

In de raadsvergadering van 30 oktober stond het maaibeleid in de gemeente op de raadsagenda.

Er was een motie om het maaibeleid aan te passen: meer maaien, strakke gazons. Er is veel achterstallig onderhoud, mede door storm Poly, maar de achterstanden duren al langer. Er zijn vele klachten van bewoners en ook in de raadscommissie was er uitgebreid over gesproken.

De ingediende motie was echter te vaag, te ruim en te vrijblijvend, vond Leefbaar Alkmaar. De interpretatie van BAS over de motie om ook in parken veelvuldig te maaien gaf bij Leefbaar Alkmaar de doorslag om het voorstel niet te steunen. De biodiversiteit moet juist in de parken een kans krijgen.

Leefbaar Alkmaar ziet liever dat het college actief bezig gaat met communicatie en informatie op wijk- en buurtniveau, zodat bewoners beter weten hoe het beleid in hun wijk wordt uitgevoerd en wanneer ze de grasmaaier wel kunnen verwachten.

Tevens zien wij het grootste probleem in het achterstallig onderhoud: groen op ongewenste plekken als stoepen, stoepranden en parkeervakken.

Wel is het noodzaak om het maaibeleid wat aan te scherpen op kruispunten en plekken waar de verkeersveiligheid in het geding is door het (te) hoge gras. Ook de hondenuitlaatvelden moeten beter onderhouden worden in verband met giftige plantsoorten die er nu groeien.

Het evenwichtige maaibeleid in de parken moet wat Leefbaar Alkmaar betreft gehandhaafd blijven.

Col-opvang op de Robonsbosweg

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar Alkmaar 22-02-2023 18:33

Het voormalige belastingkantoor aan de Robonsbosweg zal opnieuw onderdak geven aan asielzoekers. Dat was en is nog steeds de bedoeling. De ingelaste vergadering over dit onderwerp op 20 februari werd echter voortijdig afgeblazen en wanneer het terug komt op de agenda is vooralsnog onbekend. Maar van uitstel komt geen afstel wat Leefbaar Alkmaar betreft.

In de periode 2016-2019 was het pand al in gebruik door het COA (centraal orgaan asielzoekers) als asielzoekerscentrum (azc). Daar zaten toen mensen die bezig waren met hun asielprocedure of met een verblijfsvergunning op zak nog in afwachting waren van reguliere woonruimte elders. De laatste maanden van die periode diende het pand als pre-pol, wat wil zeggen dat er asielzoekers zaten die nog in afwachting waren van de opstart van hun asielaanvraag door drukte bij de IND.

In de tussenliggende jaren heeft het COA meermalen een verzoek bij Alkmaar neergelegd om het pand te mogen heropenen, wat telkenmale afgeslagen werd door het college en/of de raad. De voorlaatste keer dat een verzoek in de raad behandeld werd, september 2021, viel het college zelfs bij dit onderwerp en bleef het pand wederom leeg en ongebruikt. In 2022 trad een nieuw college aan, en werd een nieuwe aanvraag van het COA wel in behandeling genomen.

De afgelopen maanden is er stevig onderhandeld met het COA om er ook voor Alkmaar en haar inwoners iets uit te kunnen halen. Resultaat is een combinatie van opvang voor asielzoekers, woonruimte voor statushouders en Oekraïners, en ruimte voor spoedzoekers en andere doelgroepen uit Alkmaar. Leefbaar Alkmaar is heel blij met deze packagedeal; een win-win situatie voor meerdere doelgroepen waarbij we ook onze eigen inwoners niet vergeten.

De opvang voor asielzoekers wordt geen azc, maar een col-locatie. Col staat voor ‘centrale ontvangst locatie’, een plek voor kortdurende opvang nadat asielzoekers zich in Ter Apel hebben gemeld en ingeschreven. Er is afgesproken dat maximaal 250 asielzoekers in deze col-locatie terecht kunnen, er komt pas nieuwe instroom als er ook uitstroom is. De col-opvang duurt maximaal tien dagen en betreft een eerste intake met de IND en een medische screening. Daarna gaat de asielzoeker naar een pol-locatie (proces opvanglocatie) in een azc of een pre-pol (noodopvang) in afwachting van een plek in een azc. Beide pol mogelijkheden zijn elders in het land, niet in Alkmaar. Toch was een meerderheid van de raad van mening dat e.e.a. nog niet concreet genoeg was in het raadsvoorstel en wil een uitgewerkte businesscase.

Leefbaar Alkmaar-raadslid Mieke Biesheuvel: ,,Persoonlijk vind ik het jammer dat we niet op inhoud hebben kunnen debatteren en vind ik het heel teleurstellend dat de insprekers die zich hadden gemeld voor deze vergadering direct naar huis werden gestuurd zonder dat zij hun verhaal hebben kunnen doen. Toch hoop ik dat zij de motivatie kunnen vinden om zich bij een volgende vergadering weer aan te melden als inspreker, want ik ben erg benieuwd naar hun mening. We zullen maar zeggen: wordt vervolgd”

GroenLinks voert actie tijdens Alkmaar Pride. | Alkmaar

GroenLinks GroenLinks Alkmaar 23-05-2019 00:00

Het thema van de Alkmaar Pride dit jaar is Celebrate Pride. Voor veel LHBTI-asielzoekers in Nederland valt er helaas niets te vieren. Zij krijgen geen vluchtelingenstatus omdat de IND ze niet gay genoeg vindt. GroenLinks vindt dat deze mensen een eerlijke kans moeten krijgen op een status en voert zaterdag actie voor de petitie #nietgaygenoeg2.0 van LGBT Asylum Support.

De petitie #nietgaygenoeg2.0 roept de politiek op om kwetsbare LHBTI-asielzoekers eerlijk te beoordelen en niet vanuit een westerse tunnelvisie te kijken naar het proces van bewustwording of zelfacceptatie. En ook om verklaringen van LHBTI-belangenorganisaties, een coming-out in Nederland of het hebben van een partner voortaan als nieuwe feiten mee te wegen in de asielaanvraag.

Aan boord van de GroenLinksboot vaart zaterdag een groep LHBT-asielzoekers mee met de grachtenparade. Onder hen Sercan Özmeral, een Turks-Koerdische man die bijna een maand lang gevangen zat omdat de IND niet gelooft dat hij homo is. Sercan leverde verklaringen van meerdere mensen en LHBTIQ-belangenorganisatie in die bevestigen dat hij actief is binnen de homo-community. Die brieven werden allemaal geweigerd als bewijsmateriaal door de IND.

LHBT-ers zijn een kwetsbare groep asielzoekers. GroenLinks Alkmaar wil dat ze een eerlijke kans krijgen op een verblijfsstatus. Daarom halen vrijwilligers op het Waagplein na afloop van de grachtenparade handtekeningen op voor de petitie van LGBT Asylum Support.

CDA vindt de kringloop in Alkmaar belangrijk

CDA CDA Alkmaar 09-05-2019 11:42

CDA Alkmaar vindt de kringloopboulevard in Alkmaar belangrijk en pakt dit meteen op. Zie hierbij onze vragen aan het college’ Betreft: Artikel 42 vragen betreffende Kringloopboulevard op Overstad Het CDA volgt al enige tijd met verbazing de toekomstige ontwikkelingen rond de kringloopboulevard. De brief van o.a. Kook gedateerd 23 april jl brengt ons tot dit schrijven. Voor het CDA is de Kringloopboulevard een zorgvuldige en gekoesterde cluster van sociaal – maatschappelijke organisaties; organisaties die bij elke centrum gemeente thuishoren en elkaar versterken. In Alkmaar mooi centraal gelegen bij openbaar vervoer en goed bereikbaar per auto uit heel NHN. Dat vertaalt zich in een gezellige drukte. De brief van o.a. Kook stelt terecht dat de Kringloopboulevard een ontmoetingsplaats is voor mensen met een smalle beurs (veel gezinnen kunnen nog financieel moeilijk rond komen). Ook, dat dankzij het werken aldaar aan de boulevard, veel mensen hun leven weer “op de rails” krijgen. In het algemeen komt het hergebruik van goederen in Nederland erg moeilijk van de grond. Het gebeurt gewoon op de boulevard al vele jaren!!! Dit is gewoon circulaire economie. Het CDA hoort niets meer van de plannen in 2017/2018 over een voorgestelde integratie van kringloopwinkels in de toekomstige nieuwbouw aldaar. In de huidige plannen van het college ziet het CDA zelfs geen enkele voorziening voor kringloopwinkels op Overstad. Gezien bovenstaande begrijpt het CDA deze ontwikkeling zowel uit oogpunt van bereikbaarheid, maar ook sociaal en maatschappelijk niet. In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA de volgende vragen: 1. Klopt het vermoeden van stichting Kook dat er in de toekomst geen plaats meer is voor deze cluster van sociaal – maatschappelijke organisaties aan de Zijperstraat op Overstad? 2. Zo ja, wat is de motivering. Tevens zijn de bewuste organisaties formeel ingelicht over dit voornemen van het college? 3. Gezien de reacties van deze sociaal – maatschappelijke organisaties is het college bereid dit voornemen (geen cluster kringloopwinkels op Overstad) te heroverwegen? 4. Heeft het college concrete ideeën over een andere locatie in de stad voor de kringloopwinkels als cluster met andere vergelijkbare organisaties zoals Voedselbank en Actief talent. Tevens een die betaalbaar en goed bereikbaar is? Gosse Postma CDA fractie Alkmaar

Artikel uit het Noordhollands ...

Democratische Partij Alkmaar Democratische Partij Alkmaar Alkmaar 26-09-2018 11:15

Artikel uit het Noordhollands Dagblad Er zit een Ruttiaans addertje onder het gras Minister-president Mark Rutte belooft dat elke Nederlander er in 2019 op voorruit gaat als de regeringsplannen worden uitgevoerd. Gemiddeld 1,5 procent koopkrachtverbetering doordat onder meer de loonbelasting omlaag gaat. Werken wordt beloond! Ik maak even een rekenvoorbeeldje. Op een bruto maandsalaris van 3.500 euro blijft er dan dus 52,50 euro per maand extra over. Dat lijkt mooi, echter de zorgpremie gaat zo’n 10 euro per persoon per maand omhoog, de energiebelasting stijgt (ook ruim 15 euro per maand volgens berekeningen), de btw-verhoging zorgt ervoor dat de boodschappen duurder worden (3 procent extra op 150 euro per week is 4,50 euro, zo’n 20 euro per maand dus). Een gemiddeld gezin (en daar zijn er veel van in ons land) houdt dan dus aan het eind van de maand geen enkele extra euro over ten opzichte van nu. Het lijkt er dus op dat de lastenverlaging die in de plannen staat, volledig teniet worden gedaan door lastenverhogingen die in diezelfde regeringsplannen staan. Mark Rutte vertelt niet de hele waarheid, maar op liegen kun je hem niet betrappen. Dat niemand hem meer gelooft, doet hem schijnbaar niets. Alleen grote bedrijven zijn de winnaars. Er zit een Ruttiaans addertje onder het gras dus. R. SCHOUWVLIEGER Alkmaar

Verbod op drugsgebruik in openbare gebieden

VVD VVD Alkmaar 24-10-2017 06:43

https://alkmaar.vvd.nl/nieuws/24614/verbod-op-drugsgebruik-in-openbare-gebieden

Vanaf komende maand zullen er strengere regels zijn om het openbare drugsgebruik tegen te gaan. Wij hebben hier vorige maand vragen over gesteld aan het College en de VVD is dan ook blij dat de Algemene Plaatselijke Verordening wordt aangescherpt. Zeker omdat het College in eerste instantie aangaf dat de overlast meeviel en het enkel extra controles in wilde zetten. Het is voor ons echter onacceptabel dat recreanten en omwonenden geconfronteerd worden met achtergelaten drugsmaterialen in en rond onze parken.

Concreet houdt deze maatregel in dat de gemeenteraad een keuze moet maken tussen een totaalverbod op drugsgebruik op openbare plaatsen in de gemeente, of een selectief verbod waarbij de burgemeester bepaalt dat er op bepaalde locaties geen openlijk drugsgebruik mag plaatsvinden. Die laatste optie heeft de voorkeur van de gemeenteraad. Dit omdat het beter te handhaven is.

Mocht u echter toch nog hinder ervaren, blijft u deze dan vooral delen met ons zodat wij actie kunnen ondernemen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.