Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland inzichtelijk

23 documenten

Ode aan het landschap

D66 D66 Ouderen Partij Noord-Holland Noord-Holland 25-05-2021 21:17

Gedeputeerde Ilse Zaal heeft onlangs het themajaar “Ode aan het Landschap” geopend door met tegenwind te fietsen in een schilderij tussen fluisterende molens. Polders, dijken, kusten, kanalen, vaarten, duinen; het landschap in Noord-Holland is uiteenlopend en uniek. Vanuit een landelijk initiatief met tientallen bijzondere projecten staan nu een jaar lang schijnwerpers gericht op al dat moois. Een scala aan activiteiten en evenementen moet het landschap meer aandacht en waardering bezorgen.

Lees er alles over op de website odeaanhetlandschap-nh.nl en geniet mee. Als je er meer over weet, zie je en geniet je meer. Doe mee met activiteiten of geniet van het Oerij, de Nollen, de Wadden, duinen, veenweide, waterlinies, droogmakerijen of de polderpiramides.

Denkend aan Noord-Hollandse landschappen heeft Ilse Zaal een favoriet: het polderlandschap. “Ik houd van het open, weidse uitzicht en van de kleuren”, aldus de gedeputeerde recreatie en toerisme. “En als je in Noord-Holland-Noord bent, vind ik het licht altijd zo mooi. Op de een of andere manier is dat hier anders dan in het zuiden van de provincie. Ver kunnen kijken, koeien en schapen in de wei, molens, stolpboerderijen; dat typisch Hollandse trekt me ontzettend.”

Randstedelijke Rekenkamer trekt op basis van onderzoek stevige conclusies

D66 D66 Noord-Holland 30-01-2021 17:20

Sinds de zomer van 2018 is er sprake van maatschappelijke onrust en politieke en bestuurlijke aandacht rondom de staalproductie bij in de IJmond. Aanleiding waren stofemissies bij Harsco, – waarbij grafiet is vrijgekomen- , en de mogelijke gevolgen daarvan voor de gezondheid.

Naar aanleiding van deze ‘grafietregens’ hebben Provinciale Staten van Noord-Holland een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren naar de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken) bij Tata Steel en Harsco. De Randstedelijke Rekenkamer heeft op 28 januari de uitkomsten van het onderzoek gepubliceerd en trekt stevige conclusies.

De Rekenkamer concludeert dat hoewel de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied op hoofdlijnen de verplichte controles en vervolgstappen doorloopt, de uitvoering van de VTH-taken bij Tata Steel en Harsco in de huidige context van maatschappelijke onrust niet volstaat.

De Rekenkamer signaleert bovendien dat het vertrouwen van de omgeving in het handelen van het bestuur van de Provincie en Omgevingsdienst is afgenomen, en de relatie is gejuridiseerd.

Volgens het onderzoek moeten de Provincie en Omgevingsdienst structurele veranderingen doorvoeren en voortvarender handelen om de VTH-taken bij Tata Steel en Harsco te verbeteren. Daarvoor is op landelijk en Europees niveau verandering van wet – en regelgeving nodig. Zelf kunnen de Omgevingsdienst en de Provincie direct gaan werken aan het herstel van vertrouwen van de omgeving.

Het onderzoek van de Rekenkamer zal op 11 februari in de provinciale commissie besproken worden. Woordvoerder Linde Gonggrijp is blij dat dit rapport er nu ligt. “ De conclusies zijn stevig en niet allemaal even gemakkelijk, maar het geeft ons de opdracht en de handvatten om stevig te sturen op de uitvoering van de VTH-taken. We moeten werken aan het vertrouwen van de inwoners en aan het met solide regelgeving bereiken van minder belastende staalproductie.”

De samenwerkende overheden hebben onlangs afgesproken om met het Programma Tata Steel 2020-2050  samen te werken aan een gezondere en veilige IJmond.

 

Pallas betaalt lening nog niet terug

SP SP Noord-Holland 01-09-2020 13:02

Het lukt Pallas - de partij die op het terrein van de reactor in Petten een nieuwe productiefaciliteiten voor medische isotopen wil bouwen - niet om de lening van € 40 miljoen van de provincie terug te betalen. De beoogde private investeerders willen nog geen “JA” zeggen tegen samenwerking.

De investeerders willen meer zekerheid over de invloed die de overheid nog blijft houden op het productieproces en de exploitatie. Zo moet helder worden afgesproken wie het straks voor het zeggen heeft. Ook is er nog veel onduidelijkheid over de vergunning, die in het kader van de Kernenergiewet nog verleend moet worden. 

Gedeputeerde Staten heeft Pallas tot 1 januari 2022 uitstel gegeven. De lening kan namelijk pas worden terugbetaald als de investeerders echt partner in het project zijn. De SP benoemde tijdens de commissievergadering van afgelopen maandag dat dit dus nog allerminst zeker is. Statenlid Wim Hoogervorst: “De provincie, en dus onze belastingbetalers, loopt een groot risico. De gedeputeerde heeft er ‘veel vertrouwen in dat het goed komt’, maar de bezwaren die wij altijd hebben aangevoerd blijven bestaan.”

Hoogervorst benoemde ook nog een ander mogelijk probleem. “Inmiddels zijn de oude laboratoria van de Reactorcentrale Nederland (RCN) gesloopt. Het zou zomaar kunnen dat de grond onder deze gebouwen ernstig vervuild is. Dan hebben we een groot probleem”. Gedeputeerde Zaal kon niet zeggen of er vervuiling is. Ze zegde voorzichtig een onderzoek toe. “Alle reden om alert te blijven”, aldus SP-er Hoogervorst.

Laadpalen – een nieuw verdienmodel?

SP SP Noord-Holland 13-07-2020 09:03

Rijk, provincies en gemeenten gaan de komende jaren € 30 miljoen investeren in het plaatsen van laadpalen. In 2030 wil de overheid dat er geen auto’s meer op onze wegen rijden ‘met uitstoot’ – er zullen in dat jaar 1,9 miljoen elektrische auto’s moeten rijden. Dat vraagt om zo’n 1,7 miljoen laadpalen.

Een flink deel daarvan zal natuurlijk in Noord-Holland moeten staan. “Onze provincie neemt op dit moment bijna 1/7 deel van het totaal aantal wegvoertuigen voor haar rekening”, rekent SP-statenlid Wim Hoogervorst ons voor. “Doorrekenend zullen er in 2030 dan zo’n 250.000 laadpalen moeten staan, om aan de behoefte aan elektriciteit voor personenauto’s te kunnen voldoen”.

Van de € 30 miljoen zal de helft moeten komen van provincies en gemeenten. Van deze lagere overheden zal een investering worden gevraagd. “Natuurlijk moeten we investeren in duurzaam en uitstootvrij autorijden. Maar het is de vraag of deze investering goed uitgewerkt is en wordt”, aldus Hoogervorst. Het statenlid vraagt zich af of er hier sprake is van een subsidie. “De laadpalen zullen worden aangelegd door marktpartijen. De opbrengsten zullen gaan naar de elektriciteitsbedrijven. Zo werkt ‘de markt’. Zou het niet slimmer zijn om het geld in een fonds te stoppen? Als eenmaal de elektriciteit wordt afgenomen kan het geld weer terugvloeien naar de overheid, om er daarna nieuwe initiatieven mee te helpen financieren.”

De SP waarschuwt voor een nieuw verdienmodel. “Het zou verstandig zijn om deze nieuwe brandstoflijn zoveel mogelijk in eigen hand te houden. Laat de uiteindelijke opbrengst weer ten goede komen van de overheidskas en niet wegstromen naar de stroomleveranciers. Dat moet je nu goed regelen om er straks van te kunnen profiteren”, zegt Hoogervorst. Hij diende afgelopen week schriftelijke vragen in over dit onderwerp.¹

Ook vraagt de SP zich af op welke plekken deze honderdduizenden laadpalen dan wel moeten en kunnen komen. “Wie bepaalt de juiste plek? Hoe worden gebruikers betrokken bij de plaatsing? En is er wel voldoende capaciteit om de 550 (!) laadpalen per dag (in heel Nederland) te plaatsen?”.

Kortom: de palen staan er straks niet zomaar. “We zijn benieuwd naar verdere ontwikkelingen”.

¹ De schriftelijke vragen van de SP - 'Dertig miljoen voor nieuwe laadpalen' - treft u hieronder in PDF.

Weer fysiek vergaderen op anderhalve meter

D66 D66 Noord-Holland 25-06-2020 13:16

Provinciale Staten van Noord-Holland vergaderden op 29 juni nog online vanwege de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus. Na de zomervakantie debatteren ze in commissies en Statenvergaderingen weer fysiek. De commissievergaderingen vinden plaats in het Provinciehuis in Haarlem en de Provinciale Statenvergaderingen tot eind 2020 in hotel Zuiderduin in Egmond. Het is in Egmond – op anderhalve meter – ook weer mogelijk voor de pers om Statenleden in de wandelgangen te spreken en is er voor maximaal 70 toehoorders een publieke tribune (aanmelden verplicht).

De publieke tribune blijft bij de commissievergaderingen voorlopig gesloten. De commissievergaderingen worden wel uitgezonden. Alle vergaderingen kunt u live volgen of terugzien via de stateninformatiewebsite.

Online vergaderen blijft

D66 is blij met deze veranderingen. Online vergaderen is heel goed mogelijk gebleken, maar een goed debat voeren over een onderwerp gaat beter als je elkaar in de ogen kunt kijken. Dat kan nu weer op een aangepaste manier. Wat D66 betreft blijft online vergaderen in de toekomst zeker een veelgebruikte manier om bijeenkomsten te organiseren. De fractie zal het zeker blijven doen en ook online fractiespreekuur houden.

 

 

Regionale Energie Strategie geeft nog geen vertrouwen

SP SP Noord-Holland 22-06-2020 21:43

Elke regio in Nederland geeft invulling aan de afspraken die zijn gemaakt in het Klimaatakkoord. Samen met maatschappelijke partners, overheden, inwoners en bedrijfsleven komt men tot een regionaal gedragen Regionale Energie Strategie (RES). Vandaag konden de provinciale statenfracties duidelijk maken wat goed is aan het concept-RES en waar het aan schort. SP-fractievoorzitter Eric Smaling vroeg onder anderen aandacht voor het gebrek aan draagvlak in de regio’s en voor het grensgebied met de provincie Utrecht. Verder wees hij op het feit dat datacentra de duurzame energie monopoliseren: “Het aantal datacentra neemt een vlucht in onze provincie. Ze eisen de nieuw verworven energie uit wind en zon op, ze verlangen prioriteit op het elektriciteitsnet en kunnen tevens subsidies op duurzame energie benutten waar wij met z’n allen aan meebetalen.Hoe ga je het verkopen aan de inwoners als gesubsidieerde duurzame energie naar grote Amerikaanse multinationals gaat?”, aldus Smaling.

Gebrek aan draagvlak

De regionale concept-RES’sen spitsen zich toe op het zoeken naar locaties voor het opwekken van zonne-energie en windenergie. Er zijn vanaf het begin inwoners, energiecoöperaties, experts, bedrijven en maatschappelijke organisaties betrokken, zo geeft Gedeputeerde Staten te kennen. Aan die betrokkenheid schort het echter behoorlijk. In de regionale overleggen zijn mensen gehoord, maar was het vooral éénrichtingsverkeer. Natuurmonumenten gaf bijvoorbeeld aan dat de zoekgebieden voor wind en zon zoals die nu zijn vastgesteld geen weergave zijn van het participatieproces. En Kor Buitendijk, voorvechter van een alternatief, veel minder landschap-belastend plan, wordt buiten de dijk gehouden. Ook bleek dat de in de vorige collegeperiode bereikte overeenstemming over 600 meter afstand tussen windmolens en woningen op de helling staat. Het Planbureau voor de Leefomgeving gaat nog kijken naar de ruimtelijke inpassing en het maatschappelijk draagvlak.

Grensgebied

De Provincie Noord-Holland heeft buren. Met name aan de grens met Utrecht zijn veel zoekgebieden geïdentificeerd die hinderlijk zijn voor de overkant. Zo heeft Utrecht tegen Amsterdam Zuid-Oost aan een flinke hoeveelheid windmolens ingepland, net in een uitwaaigebied voor veel mensen.

In september van dit jaar gaat de discussie verder. De SP volgt in de tussentijd de ontwikkelingen op de voet.

* Artikel Noord-Hollands Dagblad: “Kor Buitendijk voelt zich buitenspel gezet met alternatief RES-plan en roept hulp bevolking in.” 

** Artikel SP Noord-Holland, 6 februari 2020: “Werken aan draagvlak voor energietransitie grondig mislukt”

*** De aangenomen SP-motie “draagvlak en participatie in de Regionale Energiestrategieën (RES)” kunt u hieronder in de bijlage lezen in PDF. 

 

Zie ook:

“SP stelt vragen over datacenters en windmolens in Wieringermeerpolder”

en:

De weblog van Marie-France van Oorsouw: "RES - kent u die uitdrukking?"

SP stelt vragen over datacenters en windmolens in Wieringermeerpolder

SP SP VVD Noord-Holland 08-06-2020 16:58

Fractievoorzitter Eric Smaling stelde vandaag vragen aan het provinciebestuur over windenergie en de datacenters in de Wieringermeerpolder. Dit n.a.v. de berichtgeving in het NRC-artikel op 5 juni j.l. genaamd '“De verrommeling van een oer-Hollandse polder”. In het artikel worden vele woorden gerept over de valse beloften die gemaakt zijn over zowel de datacenters als de windmolens.

Het online artikel heeft een andere titel: ‘Gebroken beloftes. Hoe de Wieringermeerpolder dichtslibde met windturbines en datacentra’. De tekst van dit artikel treft u tevens onderaan deze pagina, in PDF.

De SP stelde er de volgende vragen over aan Gedeputeerde Staten:

1. Hoeveel datacentra zijn er in Noord-Holland en hoeveel zitten er in de pijplijn? Graag uitsplitsing naar groot en klein op basis van stroomverbruik. 2. Hoeveel stroomverbruik bij bestaande en geplande datacentra word geleverd door duurzame bronnen, zoals windmolens en zonne-energie? Om hoeveel windmolens en zonnepanelen spreken we dan? Om hoeveel procent van het in Noord-Holland Noord opgesteld windvermogen gaat het? 3. Hoeveel restwarmte van bestaande en geplande datacentra wordt geleverd aan andere sectoren? Het NRC artikel vermeldt namelijk dat dit nog niet plaatsvindt. 4. Hoe intensief is het contact met de gemeente Hollands Kroon en Agriport over de ontwikkeling van datacentra? 5. Kunt u de suggestie van grondspeculatie bevestigen, in het NRC artikel verwoord als: ‘Zo verkocht grondhandelaar Agriport 36 hectare voormalig boerenland aan Google voor 46 miljoen euro, die het eind 2019 voor 265 miljoen euro doorschoof naar een Luxemburgs bedrijf van een Texaanse oliemiljardair’? 6. Wie profiteren van de aanleg van windparken en zonne-energie ten behoeve van het leveren van duurzame stroom aan de datacentra? Zijn dat slechts enkele boeren en ontwikkelaars, of de hele bevolking van de gemeente Hollands Kroon? 7. Hoeveel participatie heeft plaatsgevonden bij het plaatsen en plannen van windmolens in Noord-Holland Noord om deze datacentra van duurzame stroom te voorzien? 8. Bent u op de hoogte van de rol van de in het artikel genoemde VVD wethouder in de gemeente Hollands Kroon en bent u het met zijn werkwijze eens? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet? 9. Waarom ging een gedeputeerde mee naar Seattle om de deal te sluiten? Is dit gecommuniceerd met PS? 10. Hoeveel arbeidsplaatsen hebben de datacentra tot nu toe opgeleverd? Welk soort arbeid betreft het en zijn het arbeidsplaatsen die toevallen aan de bevolking van Noord-Holland Noord? 11. Mocht deze ontwikkeling niet te keren zijn, kunnen dan de daken van datacentra beschikbaar komen voor zonnepanelen en kunnen de revenuen daarvan naar de lokale bevolking/omgeving gaan? Kunt u dat in vergunningvereisten opnemen? 12. Bent u niet bang dat door de zaken die in het NRC artikel worden genoemd, het draagvlak voor duurzame energie helemaal stilvalt in het noorden van onze provincie? Zo nee, waarom niet? 13. Wat gaat u doen om alle negatieve ontwikkelingen die het artikel in NRC belicht, tegen te gaan? En als u niet van plan bent om dat te doen, graag een toelichting.

De Gedeputeerde Staten van Noord-Holland heeft de vragen inmiddels beantwoord. U treft ze hieronder in de bijlage aan als PDF.

 

Vacature gedeputeerde D66 Noord-Holland

D66 D66 Noord-Holland 04-04-2020 13:38

Het regiobestuur heeft conform het landelijk Huishoudelijk Reglement van D66 een gedeputeerde-adviescommissie (GAC) ingesteld om de fractie te adviseren over een geschikte kandidaat voor de functie van gedeputeerde in deze bestuursperiode.

Deze maand nog spreekt de GAC graag met kandidaten die de ambitie hebben om gedeputeerde te worden in Noord-Holland.  De Statenfractie heeft een profielschets vastgesteld met de vereisten voor de functie van gedeputeerde met de portefeuille economie (inclusief onderwijs & arbeidsmarkt), landbouw en visserij, dierenwelzijn, bestuur, Europa, recreatie en toerisme.

Procedure

De GAC ontvangt graag van de kandidaat een CV en motivatiebrief uiterlijk op zondag 12 april 2020 23.59 uur via e-mail gac@d66noordholland.nl.

Eerst zal de adviescommissie op basis van de binnengekomen aanmeldingen een selectie maken en vervolgens kandidaten uitnodigen voor een gesprek. Deze gesprekken zullen op zondag 19 april worden gehouden. De beoogde benoemingsdatum is 18 mei.

De GAC bestaat uit:

Armand van der Laar, voorzitter Raymond van Haeften, namens regiobestuur D66NH Joep Blaas Marion van der Zwaan Arja Kapitein en Emre Kanik namens Statenfractie D66NH Profielschets Generieke competenties D66: Visie Politieke sensitiviteit Leervermogen Kunnen voeren van onderhandelingen Competenties voor politiek bestuurders: Overtuigingskracht Verbindend en vermogen tot samenwerken Verantwoordelijkheid Daadkracht ten aanzien van de bestuurlijke opgaven waarvoor Noord-Holland staat, zoals de opstart van de economie na de corona-crisis, het vanuit de provincie managen van de corona-crisis en de landbouw-transitie – mede in samenhang met de bestaande bestuurlijke opgaven zoals de verdeling van de schaarse ruimte en de energietransitie. Aanpassingsvermogen Stressbestendigheid: effectief en evenwichtig kunnen presenteren onder wisselende omstandigheden. Contextcompetenties en kenmerken Werkt vanuit de 5 richtingwijzers van D66 Heeft kennis van provinciaal bestuur Heeft kennis van en ervaring met openbaar bestuur Heeft kennis van en affiniteit met Noord-Holland als regio Is stabiel Beschikt over voldoende incasseringsvermogen Opereert slagvaardig Is toegankelijk en makkelijk benaderbaar Hanteert een open bestuursstijl en geeft ruimte aan maatschappelijke initiatieven Heeft oog voor diversiteit en inclusiviteit Heeft een visie op het dualisme in de praktijk en respecteert het onafhankelijk functioneren van de fractie

Vanzelfsprekend is de kandidaat niet betrokken (geweest) bij een integriteitskwestie

Betrouwbaarheid, stabiliteit, continuïteit

D66 Noord-Holland wil als betrouwbare en stabiele bestuurspartij binnen de coalitie functioneren en als zodanig worden herkend. Een kandidaat gedeputeerde dient in dit profiel te passen en door de andere coalitiepartijen te worden gezien als een sterke, stabiele en betrouwbare bestuurder. D66 heeft de volgende portefeuilles binnen het college: economie (inclusief onderwijs & arbeidsmarkt), landbouw en visserij, dierenwelzijn, bestuur, Europa, recreatie en toerisme. Wij verwachten van de kandidaat sterke en aantoonbare affiniteit en ervaring met bovengenoemde portefeuilles.

Persoonlijke chemie met onder meer fractievoorzitter, fractieleden en medewerker

Een goede samenwerking met fractie en specifiek de fractievoorzitter is belangrijk. De fractie opereert onafhankelijk en de kandidaat respecteert dit. Tegelijkertijd is er ruimte en noodzaak voor een goede afstemming. Dat kan vooral als de relatie tussen beide partijen goed is en idealiter van nature soepel loopt.

Tijdpad (onder voorbehoud)

4 april – bekendmaking procedure en profielschets op website D66 Noord-Holland

12 april 23.59 uur – uiterste sollicitatiedatum kandidaten

18 april – Eerste selectie door GAC op basis van ingestuurde CV en motivatiebrieven

19 april – Sollicitatiegesprekken met top drie kandidaten

20 en 21 april – terugkoppeling afgevallen kandidaten

21 april – voordacht kandidaat aan fractie

22 april – fractie bepaalt keuze

1 mei – vertrouwelijke aanmelding bij voorzitter PS voor  integriteitstoets en voorbereiding voordracht

18 mei – installatie in Provinciale Staten

Werken aan draagvlak voor energietransitie grondig mislukt

SP SP VVD Noord-Holland 06-02-2020 14:25

Achttien statenleden van de oppositie, waaronder de SP-fractie, verlieten de vergadering van Provinciale Staten. Zij protesteerden daarmee tegen de onwil van het provinciebestuur om aan draagvlak te werken voor de Regionale Energie Strategie (RES).

De gedeputeerde Stigter wilde zijn met ambtelijk jargon doordrenkte stuk over het 'Noord-Hollands perspectief op de RES' laten vaststellen door de vergadering, maar was niet bereid in te gaan op moties en amendementen van de oppositie. Smaling tegen gedeputeerde Stigter: “De manier waarop u hiermee omgaat doet bij mij de vraag rijzen wat we hier eigenlijk aan het doen zijn. Ik kan mijn maandag ook op een andere, betere manier doorbrengen.”

Vanwege de afspraken in het Klimaatakkoord moeten provincies samen met bewoners kijken waar zonnepanelen en windmolens kunnen komen. De uitgangspunten, verwoord in het Perspectief, waren tijdens deze vergadering onderwerp van gesprek. Heikel punt daarbij was dat het provinciebestuur de in de vorige statenperiode moeizaam bevochten 600 meter afstand tussen windmolens en woningen heeft losgelaten. De publieke tribune zat dan ook vol met bewoners die juist aan die 600 meter willen vasthouden. Een tweede punt van kritiek was de slechte manier waarop de samenwerking met bewoners gezocht wordt.

Bij de bespreking van de ingediende moties en amendementen zei de gedeputeerde dat hij daar op dit moment niets mee wilde doen en of we ze aan wilden houden tot juni. Daarmee werd duidelijk dat draagvlakverhoging een wassen neus zou worden. Alleen een amendement van coalitiepartner VVD kreeg zijn fiat. Die stemden vervolgens voor hun eigen amendement, maar tegen een motie van de SP die exact hetzelfde bepleitte. Reden voor de achttien statenleden om de zaal te verlaten toen over het coalitievoorstel gestemd werd. Het gewraakte stuk waarover het debat ging werd vervolgens aangenomen met alleen de steun van de vier coalitiepartijen. Het was een treurigstemmend schouwspel. 

De bewoners verlieten gedesillusioneerd de zaal. Het plaatsen van windmolens zonder op een serieuze manier met mensen in gesprek te gaan zal voor grote protesten gaan zorgen.

Bekijk hier het fragment waarop SP fractievoorzitter Eric Smaling het vertrek van de oppositie aankondigt

Eerder schreef Marie-France van Oorsouw een blog over het RES proces : "RES - kent u die uitdrukking?"

Artikelen Noord-Hollands Dagblad:

“Statenleden lopen uit protest weg bij stemming; 600 meter geen harde grens windmolen meer”

"Windmolen op 600 meter afstand staat symbool voor leefbaarheid. Andere provincies kennen afstandseis niet"

NH perspectief op de regionale energiestrategieën onnodig onderuit gehaald

D66 D66 Noord-Holland 04-02-2020 19:19

Zogenaamde verwarring alom in de Provinciale Statenvergadering van 3 februari over de regionale energiestrategie (RES), een publieke tribune vol met verontruste inwoners uit West-Friesland en Statenleden van de oppositie die niet wilden stemmen. Waar ging het om?

Nadat het klimaatakkoord is gepresenteerd en geaccepteerd door alle overheden en maatschappelijke partners is besloten dat de regio’s van onderop mogen gaan kijken hoe het opwekken van duurzame energie kan gaan verlopen. De doelen daarvoor zijn landelijk bepaald, maar niet iedere regio wil en kan hetzelfde. De gemeenten organiseren daarom inbreng van onderaf, en de provincie helpt en praat mee. In iedere regio (met sub-regio’s) wordt een regionale energiestrategie (RES) opgesteld.

Participatie

In scenario-bijeenkomsten wordt er met inwoners, ambtenaren en specialisten gepraat over wat er in een bepaalde regio kan. Dat is best complex. Er is veel bestaande regelgeving en veel jargon. Het is wel echt participatie, want de bedoeling is dat als er gedragen ideeën zijn die “buiten het boekje” gaan, dat de regels er dan voor aangepast worden om de doelen van het klimaatakkoord te kunnen gaan halen. We zien echter dat de bijeenkomsten veelal tegenstanders trekken van het RES-proces en geen brede maatschappelijke betrokkenheid genereren. Er is ook onzekerheid over wat wel en wat niet mag. Dit maakt dit proces behoorlijk uitdagend.

Waar staat de Provincie?

De Provincie regisseert het gebruik van de ruimte en is verantwoordelijk voor natuurbeheer en landschap. Er zijn bijvoorbeeld regels voor het plaatsen van windmolens op land (hoogte, afstand, serie-opstelling) en voor zonneweides. Aangezien er sinds medio een nieuwe coalitie aan het roer staat, hebben de gemeenten gevraagd waar de Provincie nu precies staat: Wat zijn de verschillende regels en welke regels zijn niet meer zo hard als eerst. Hiervoor het de Provincie het “Noord-Hollands perspectief op de regionale energiestrategieën” opgesteld.

Dit document roept nu veel vragen op. Enerzijds ligt het er zeker aan dat het document veel jargon bevat en veel bondiger zou kunnen. Anderzijds ligt het er ook aan dat partijen die het niet eens zijn met het klimaatbeleid het aangrijpen om hun punt weer te maken. Alhoewel  alle overheden en maatschappelijke partijen er al een akkoord over hebben, wordt er steeds weer tegen hetzelfde geprotesteerd en het proces vertraagd. Inwoners worden op het verkeerde been gezet door de suggestie dat de Provincie nu een nieuw besluit gaat nemen, bijvoorbeeld waar nieuwe windmolens komen. Juist nieuw is in het RES-proces, dat de regio’s met een voorstel mogen komen en dat de gemeenteraden daarover besluiten.

Samenwerking nodig!!

Je zou dan verwachten dat de (sub-)regio’s goed gaan samenwerken en met een voorstel komen. Wat we nu zien gebeuren is echter, dat gemeenten zich verzetten en zich keren tegen de Provincie. Alhoewel de Vereniging van Nederlandse Gemeente het klimaatakkoord ook heeft ondertekend, zien we niet overal positieve inzet. Als dat zo blijft dat zal er inderdaad weer regie van boven moeten komen om de klimaatdoelen te halen.

Op dit moment wil de Provincie echt open staan voor waar de regio uiteindelijk mee komt. Het zgn. Noord-Hollandse perspectief op de RESsen geeft aan hoe de Provincie denkt en met welk soort regelgeving er gewerkt wordt. Het gaat om een balans zoeken tussen enerzijds goede ruimtelijke ordening, bescherming en versterking van ons landschap en het behalen van het klimaatdoel, en anderzijds om draagvlak.

Oproep

D66 roept gemeenten en deelnemers aan het RES-proces op de handen ineen te slaan, en de Provincie te verrassen met een creatief, onderbouwd en helder plan voor het opwekken van duurzame energie in hun regio. De Provincie is gesprekspartner in het RES-proces en biedt de ruimte om in gesprek te gaan over wat haalbaar is en wat niet. Klimaatdoelen halen is in het belang van ons allemaal.

Het Noord-Hollands perspectief op de regionale energiestrategieën is door PS vastgesteld met 28 stemmen voor en 4 stemmen tegen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.