Nieuws van politieke partijen in Tilburg inzichtelijk

4 documenten

Opnieuw vragen over de brandveiligheid van Parkeergarage Zwijsen

Lokaal Tilburg Lokaal Tilburg Tilburg 03-09-2023 07:55

In juli 2021 stelden we al vragen over de – toen nog te bouwen – parkeergarage Zwijsen. Met name waar het gaat over de extra maatregelen die nodig zijn rond elektrische auto’s.

Vrijwel dagelijks valt in de media te lezen over het spontaan in brand vliegen van de accu in elektrische auto’s. Ook de heftige brand die in juli 2023 woedde op een vrachtschip geladen met nieuwe elektrische auto’s en de problemen met blussen hierbij, geven voldoende redenen extra alert te zijn. Citaat IVF/Brandweer Nederland: “Brand in het batterijpakket (accu) kan alleen worden gestopt door langdurig koelen of onderdompelen van het batterijpakket.”

In dat licht stellen de antwoorden op onze eerdere vragen ons niet gerust. (Deze zijn hier terug te lezen.) Reden om vervolgvragen te stellen.

Klopt de constatering dat er ca. 150 oplaadpunten voor elektrische auto’s op de eerste verdieping zijn geplaatst, en níét op de begane grond, dichtbij de uitgang, zoals eerder is toegezegd? (zie antwoorden uit 2021).

Klopt het ook dat deze oplaadpunten/elektrische auto’s op de eerste etage vanwege de doorrijhoogte moeilijker bereikbaar zijn voor bluswagens?

Wij gaan ervan uit dat ook daadwerkelijk – zoals was toegezegd – vóór/tijdens de bouw uitvoerig overlegd is met de brandweer.

Welke aanbevelingen heeft de brandweer daarbij gedaan, specifiek voor de Zwijsengarage? Is hierbij ook gekeken naar de laadpunten zoals het automatisch uitschakelen van alle laadpunten bij brand, een branddetectiesysteem etc.?

En heeft u alle aanbevelingen betreffende de inrichting van de brandweer en ‘IVF/Brandweer Nederland’ ook opgevolgd?

Welke wel en welke niet?

Zo nee, waarom niet?

Klopt het dat behalve de genoemde Sprinklerinstallatie geen andere voorzieningen zijn getroffen voor het langdurig koelen van accu’s zoals een dompelbad?

En zo niet, welke maatregelen zijn er, buiten de Sprinklerinstallatie, dan wél getroffen voor de brandveiligheid?

Bij brand/rookontwikkeling is ook de vluchtweg essentieel. Eerder zijn al klachten kenbaar gemaakt over de trappen in de Zwijsengarage (“rottrap” citaat artikel BD d.d. 2 juni jl.)

Deze trappen voldoen aan het Bouwbesluit maar zijn deze volgens de brandweer ook veilig genoeg als vluchtweg bij brand en/of sterke rook-

D66 vraagt het college naar bewapening Tilburgse BOA’s

D66 D66 Tilburg 08-06-2020 15:47

Incidenten van geweld tegen Bijzondere Opsporingsambtenaren (BOA’s), zoals recentelijk in Rotterdam en IJmuiden, hebben geleid tot het maatschappelijk en politiek debat over de toekenning van geweldsmiddelen voor het waarborgen van de veiligheid van BOA’s bij hun taakuitoefening.

Naar aanleiding daarvan schrijft de Minister van Justitie en Veiligheid  op 5 juni aan de Tweede Kamer dat hij voornemens is met een nieuw beleidsvoorstel te komen ten aanzien van de bewapening van BOA’s. Met name heeft hij het daarbij over de bewapening met pepperspray en de korte wapenstok voor gebruik in de openbare ruimte (domein 1). Enerzijds geeft de Minister van Justitie en Veiligheid daarbij aan dat “in de nieuwe regeling de bewapening van BOA’s zodanig zal worden uitgewerkt dat er zo min mogelijk lokale verschillen kunnen ontstaan”, doch anderzijds lijkt hij open te staan voor regionale differentiatie en het inbouwen van flexibiliteit voor de lokale driehoek door het kunnen aanpassen van de uitrusting aan – tijd- en plaatsgebonden – operationele omstandigheden.

Bovendien is hij voornemens zo spoedig mogelijk en op verschillende plekken in het land, te starten met pilots, waarbij de BOA’s – na aanvraag van de lokale driehoek – de beschikking krijgen over de korte wapenstok, dan wel – indien reeds aangevraagd – de beschikkingstelling zal worden verlengd.

Hoewel de D66-fractie het eens is met de Minister van Justitie en Veiligheid waar hij stelt dat hij vooralsnog geen reden ziet het geweldsmonopolie van de Staat bij anderen dan de politie of de krijgsmacht neer te leggen, lijkt het ons toch nuttig de velden te verkennen met het oog op een mogelijke verruiming van de spelregels.  Derhalve stellen we u de volgende vragen.

Hoe schat u de veiligheid van de BOA’s in onze stad en regio in en acht u het – vanuit bestuurlijk of operationeel oogpunt – gewenst hen uit te doen rusten met genoemde bewapening? Weet u of er dienaangaande een geconsolideerde wens bestaat binnen de bedoelde personeelsgroep én bij de politie? Zo nee, bent u voornemens die op te halen? Acht u het gewenst consensus te bereiken met overige gemeentes in onze regio en bent u voornemens u daarvoor in te spannen? Dezelfde vragen gelden voor consensus tussen de 100.000+ gemeenten. Bent u voornemens Tilburg aan te melden als pilotgemeente? Kunt u een inschatting maken van de eventuele – voor de raad relevante – consequenties van eventuele invoering van genoemde wapens? Hoe denkt u de raad bij dit besluitvormingsproces te betrekken?

Bestuursvergadering in het teken van “Veiligheid in het park”

Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Tilburg 18-07-2019 11:53

Veiligheid in het park staat voorop!

De opmerkingen en klachten over de veiligheid in het park die via allerlei kanalen binnen kwamen, zijn gehoord. In de laatste bestuursvergadering kwamen onderwerpen als klachten, toezicht en handhaving ruim aan bod.

Er zijn inmiddels met de gemeente scherpe afspraken gemaakt over o.a. de inzet van de BOA’s (Buitengewone Opsporings Ambtenaren) en de aanwezigheid van politie in het park.

Attentie bel 099-8844!

Belangrijk voor de omwonenden: als je in de nacht in het Spoorpark iets verontrustends constateert,  bel dan 0900-8844. Maak vooral duidelijk wat er aan de hand is! Alleen voor noodsituaties belt je 112.

Vanaf 21 juli a.s. gaat de Stichting Spoorpark zelf ook twee extra beveiligers van het beveiligingsbedrijf Trigion, inzetten die vooral in de avonduren en ’s nachts (van 21.30 tot 01.00 uur) toezicht zullen houden.

Het bestuur hoopt met deze afspraken een goede stap te zetten om de veiligheid in het Spoorpark te waarborgen. Vanzelfsprekend wordt een blijvende alertheid van omwonenden en bezoekers zeer op prijs gesteld.

GroenLinks: Toegankelijk Tilburg voor mensen met beperking | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 15-04-2019 00:00

Sanne Heijndijk vraagt met deze schriftelijke vragen aandacht voor het vrijhouden van geleidelijnen zodat mensen die slechtziend of blind zijn veilig van A naar B kunnen komen.

Geacht college,

Deze week (van 8 tot 15 april 2019) vindt voor de tweede keer de campagne Houd de lijn vrij! plaats. Met deze campagne wordt aandacht gevraagd voor het vrijhouden van geleidelijnen. Deze lijnen worden door mensen die slechtziend of blind zijn gebruikt om veilig van A naar B te komen. Helaas komt het regelmatig voor dat er obstakels (zoals fietsen of reclameborden) op de lijnen staan. Dat levert lastige of zelfs gevaarlijke situaties op voor de mensen die van deze lijnen gebruik maken. Veel mensen weten niet wat de geleidelijnen zijn en wat hun (belangrijke) functie is. De campagne zet daarom vooral in op meer bewustwording. Een mooi uitgangspunt.

Dit jaar doen 23 gemeenten mee aan de campagne. Tilburg schittert in het lijstje van deelnemende gemeenten door afwezigheid. Wij vragen ons af waarom. Onder meer berichten op sociale media wekken bij ons namelijk de indruk dat er ook in Tilburg nog de nodige winst te behalen valt op dit terrein.

GroenLinks staat voor een inclusief Tilburg. Voor een gemeente waarin iedereen volwaardig mee kan doen, ook mensen met een (visuele) beperking. Een goede toegankelijkheid van de openbare ruimte is voor ons dan ook een belangrijk speerpunt. Obstakels op geleidelijnen leveren een beperking van deze toegankelijkheid op. Wat ons betreft spant de gemeente zich in om dergelijke barrières te voorkomen. Graag stellen wij dan ook de volgende vragen aan het college:

1. Is het college bekend met de campagne Houd de lijn vrij!? 2. Waarom ontbreekt Tilburg in het lijstje van gemeenten die aan deze campagne deelnemen? Is het college met ons van mening dat dit een gemiste kans is? 3. Vindt het college ook dat er in Tilburg nog winst te behalen valt als het gaat om de toegankelijkheid van onze gemeente voor mensen die slechtziend of blind zijn? Welke signalen heeft het college de afgelopen periode ontvangen als het gaat om: (a) obstakels op geleidelijnen en (b) de af- /aanwezigheid van geleidelijnen in de openbare ruimte? En welke stappen zijn of worden op basis van deze signalen gezet? 4. In hoeverre wordt er op dit moment gehandhaafd op het vrijhouden van de geleidelijnen? 5. Is het college van plan om een (eventuele) volgende keer wel aan te sluiten bij de campagne dan wel zelf iets te organiseren om in te zetten op bewustwording rondom (het belang van) de geleidelijnen? 6. Is het college tevreden met het aantal locaties binnen de gemeente waar op dit moment een geleidelijn ligt? Heeft het college plannen voor de aanleg van nieuwe geleidelijnen, zowel in de binnenstad als in andere wijken? Welk beleid geldt daarvoor? En op welke manier wordt bij de plaatsing van nieuwe lijnen gebruik gemaakt van ervaringsdeskundigheid?

Namens de fractie van GroenLinks,

Sanne Heijndijk

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.