Nieuws van CDA inzichtelijk

8 documenten

Een tolvrije tunnel voor alle Zeeuwen

CDA CDA Hulst 09-10-2023 15:27

2025 staat bij veel Zeeuwen met dikke onderstreping in de agenda. Dat is het jaar waarin de Westerscheldetunnel tolvrij zou worden, nadat de Tweede Kamer dat besluit vorig jaar had genomen. Dit nieuws werd met groot enthousiasme in Zeeland ontvangen, maar een jaar later lijkt er plotseling onzekerheid te zijn ontstaan over de tolvrije status van de tunnel. Het Rijk heeft recent aangegeven dat er een financieel tekort is van maar liefst 126 miljoen euro om het verlies aan tolinkomsten tussen januari 2030 en maart 2033 te compenseren, wanneer de hypotheek op de tunnel volledig is afbetaald. Deze financiële uitdaging is ontstaan doordat de Tweede Kamer het concept van rekeningrijden, dat als financiële dekking diende voor deze periode, heeft uitgesteld na de val van het kabinet. Dit betekent in theorie dat Zeeuwen vanaf 2030 opnieuw tol zouden moeten betalen voor het gebruik van de tunnel. Deze ontwikkeling plaatst de toekomst van de tolvrije Westerscheldetunnel in een onzeker daglicht, en het is van vitaal belang dat onze vertegenwoordigers in de Tweede Kamer deze kwestie serieus aanpakken. Daarom is het essentieel om aandacht te besteden aan het standpunt en na te denken op wie u gaat stemmen tijdens de Tweede Kamer verkiezingen. Maar laten we niet vergeten dat de Westerscheldetunnel veel meer is dan alleen een kwestie van tol. Het is een cruciale infrastructuur verbinding die Zeeuws-Vlaanderen met de rest van Nederland verbindt. Het belang van investeren in infrastructuur in regio's zoals Zeeuws-Vlaanderen mag niet worden onderschat. Een goed ontwikkelde infrastructuur is de levensader van economische groei en welvaart. Het maakt regio's aantrekkelijker voor investeringen en bedrijven, wat resulteert in meer werkgelegenheid en kansen voor de lokale bevolking. Bovendien verbetert een efficiënte infrastructuur de mobiliteit, wat de toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en andere essentiële diensten vergemakkelijkt. De Westerscheldetunnel is een perfect voorbeeld van hoe infrastructuurinvesteringen de kwaliteit van leven in een regio kunnen verbeteren. Het tolvrij maken van de tunnel zou niet alleen de financiële lasten voor burgers verlichten, maar ook de regionale economie stimuleren en de aantrekkelijkheid van Zeeuws-Vlaanderen vergroten. De Tweede Kamer moet niet alleen de kwestie van de tolheffing in de Westerscheldetunnel aanpakken, maar ook investeren in de verdere ontwikkeling van de infrastructuur in onze regio. Dit is essentieel voor het welzijn en de groei van Zeeuws-Vlaanderen en andere soortgelijke gebieden. De toekomst van de Westerscheldetunnel is een kwestie die ons allen aangaat, vooral in Zeeland. Samen kunnen we streven naar een toekomst waarin de Westerscheldetunnel tolvrij wordt. Kies daarom voor de stem voor Zeeuws-Vlaanderen, de stem voor de regio en stem 22 november op onze Zeeuws-Vlaamse kandidaat Dani Bracke (nummer 43)

Reces voorbij!

CDA CDA Waalre 06-09-2023 09:28

Het zomerreces is voorbij! Dat betekent dat de raadsvergaderingen weer beginnen. Dinsdag 12 september is er een raadsinformatieavond over de omgevingswet. De Omgevingswet gaat op 1 januari 2024 in werking. De gemeenteraad wordt regelmatig bijgepraat over de stand van zaken van de invoering van de Omgevingswet in de gemeente Waalre. Daarbij komen de volgende onderwerpen aan de orde: Het Omgevingsplan: Wat is het omgevingsplan, wat is de planning en hoe ziet het eerste Waalrese omgevingsplan er op dit moment uit? Dienstverlening en werkprocessen: Hoe gaat de aanvraagprocedure binnen het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) er voor een initiatiefnemer uit zien;hoe organiseren we de dienstverlening per 1 januari en hoe bereiden we ons daarop voor: Communicatie over de Omgevingswet: hoe gaan we zorgen dat ook onze inwoners en ondernemers weten hoe we gaan werken. De bijeenkomst begint om 19:30, is bij te wonen en wordt live uitgezonden.

Eindelijk geld om de N50 bij Kampen te verbreden

CDA CDA Kampen 04-07-2020 20:04

Uit een besluit van het college van Gedeputeerde Staten van Overijssel blijkt dat de Provincie ruim 3,8 miljoen euro uit wil trekken voor verbreding van de Rijksweg N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid. Daarvoor is er nu in totaal 10 miljoen euro beschikbaar. De verwachting is dat de verbreding in 2023 met dat budget betaald kan worden. CDA Kampen is blij dat de N50 eindelijk verbreed gaat worden, omdat met name het weggedeelte bij Kampen regelmatig overbelast is, met files en ongelukken tot gevolg. Ook Wim Duitman, lid van de Provinciale Staten van Overijssel uit Kampen, heeft al meermaals benoemd dat de huidige weg te druk en te gevaarlijk is. “CDA Overijssel wil investeren in goede verbindingen via weg, water en spoor. De N50 is daarbij een van de knelpunten waar we prioriteit bij leggen”, zo sprak Duitman in maart 2019. Met de verbreding van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid is daarom een wens in vervulling gegaan van zowel CDA Kampen als CDA Overijssel. Tegelijkertijd zal onze lobby bij het kabinet om van het hele stuk tussen Emmeloord en Hattemerbroek een weg met tweemaal twee rijkstroken te maken onverminderd doorgaan.

Veilig fietsen

CDA CDA Bodegraven-Reeuwijk 31-12-2019 23:00

Een paar jaar geleden is het CDA de actie 'Veilig Fietsen' gestart. Met behulp van inwoners zijn de 40 grootste fietsknelpunten in kaart gebracht, en overhandigd aan de burgemeester. Sindsdien hebben we alle mogelijkheden aangegrepen om aandacht voor fietsveiligheid te vragen. Inmiddels zijn een flink aantal gevaarlijke locaties uit onze lijst aangepakt. Er wordt dus aan de fietsveiligheid gewerkt, maar we zijn er nog lang niet! Het gevaarlijkste fietspunt in onze gemeente blijft de oversteek van de 'Kluifrotonde', bij de oprit van de N11. Het CDA is een lobby begonnen om dit onder de aandacht van de provincie te brengen, maar de gedeputeerde heeft laten weten liever te wachten op de Bodegravenboog (de aansluiting van de N11 op de A12 richting Den Haag). Aangezien deze aansluiting niet voor 2040 gepland staat, is hierop wachten voor het CDA geen optie. Tijdens de vergadering van de gemeenteraad vanavond zullen wij opnieuw de wethouder oproepen om samen met de provincie tot een oplossing te komen voor deze oversteek. Elke dag steken hier 2.300 fietsers over, op weg naar school, sport of werk. Een fietsbrug of -tunnel zou de verkeerssituatie een stuk veiliger maken, en de doorstroming op de rotonde verbeteren. We zijn erg blij met de aandacht die er nu is voor fietsveiligheid. Niet in de laatste plaats omdat juist onze kinderen en ouderen op de fiets kwetsbare weggebruikers zijn die bescherming verdienen. In een gemeente waar nieuwbouwprojecten worden opgeleverd, wijken worden heringericht en straten worden opgeknapt komen er natuurlijk ook nieuwe knelpunten bij. Een mooi voorbeeld hiervan is het nieuwe fietspad dat vanuit Weideveld uitkomt op de oversteek met de Broekveldselaan. En zo blijft de fietsveiligheid onze aandacht houden, en zorgen wij dat het hoog op de agenda blijft. Jan Vergeer Fractievoorzitter CDA Bodegraven-Reeuwijk

Afsluitdijk krijgt nieuwe bruggen en bredere sluis

CDA CDA Súdwest-Fryslân 13-06-2019 17:41

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trekt alsnog de portemonnee om de bouw van een bredere sluis en nieuwe bruggen in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand mogelijk te maken. Het financiële gat – vorige maand nog 46 miljoen euro – is deze week gedicht. Een deel van het tekort kon worden weggewerkt door versobering van het plan en compensatie van de btw (samen 16 miljoen euro), waardoor nog een gat van 30 miljoen resteerde. Het ministerie en de provincie Fryslân staan nu elk voor de helft van dit bedrag garant. De provincie rekent voor een deel van deze 15 miljoen op steun van andere partners in de regio, zoals de provincies Overijssel, Flevoland en Drenthe, het bedrijfsleven en diverse gemeenten. “Súdwest-Fryslân is bereid nog eens 250.000 euro bij te dragen, bovenop de 1 miljoen euro die we eerder al hebben toegezegd”, zegt wethouder Maarten Offinga van financiën en economische zaken. Achter de schermen hebben we er bijna onvermoeibaar aan getrokken Hij noemt de beslissing van de minister “geweldig nieuws”. “Achter de schermen hebben we er bijna onvermoeibaar aan getrokken”, zegt Offinga. “Heel mooi om te zien dat onze inspanningen nu zijn beloond.” Verbreding van de sluis bij Kornwerderzand leidt tot miljoeneninvesteringen door bedrijven in de IJsselmeerregio, en levert ten minste 3000 volwaardige nieuwe banen op, zo blijkt uit onderzoek naar de economische effecten. Niet alleen de jacht- en scheepsbouw en de toeleveringsbedrijven profiteren. Door de bredere sluis (van 14 naar 25 meter) en het uitdiepen van de vaargeulen op het IJsselmeer profiteren ook de binnenhavens (Zwolle, Kampen, Meppel, Lelystad) en het verre achterland. “Vervoer per schip ontlast het wegennet in de Randstad”, zegt Offinga. “Het is bovendien milieuvriendelijker dan transport per vrachtwagen.” De ambitie van de regio is om in overleg met Rijkswaterstaat zo snel mogelijk met de werkzaamheden te beginnen. “Al moeten we daarbij wel rekening houden met de huidige werkzaamheden aan de Afsluitdijk”, zegt Offinga. De planning is dat het totale project uiterlijk in 2026 is afgerond.

Mooie bruggen voor het buitengebied

CDA CDA Lopik 30-05-2019 14:14

Ontwerp en aanvullend krediet vervangen zes bruggen ofwel „mag het iets meer zijn“? Onze mooi plattelandsgemeente kent veel bruggen. In iedere kern vinden we er wel een paar. Zeker in de kernen met lintbebouwing is het de verbinding tussen de brede- en de smalle kant. Ze vormen dan ook een belangrijk functioneel onderdeel van ons landschap. Uiteraard is er vanuit de gemeente een onderhoudsplan voor deze bruggen beschikbaar en is het belangrijk dat er op tijd onderhoud gepleegd wordt of vervanging plaatsvindt. Tijdens de Raadsvergadering werd aanvullend budget gevraagd van ruim € 400.000,00. (ongeveer de helft als gevolg van de huidige marktprijzen en de andere helft voor een betere uitstraling) voor de vervanging van 6 bruggen in onze gemeente. Dit betreft de bruggen: . Prinses Christinabrug . Batuwsebrug . Prinses Beatrixbrug . Oranjebrug . Fuikebrug . Koningin Julianabrug Ons buitengebied vinden we als CDA belangrijk en is “kwaliteitsverbetering van het buitengebied” een CDA speerpunt. Voor het CDA hebben bruggen niet alleen een functie om „over te steken“ maar zijn een onderdeel van de uitstraling van ons mooie buitengebied. Een buitengebied waar we als CDA trots op zijn en dit buitengebied verdient niet een sobere betonnen brug maar het mag best „iets meer zijn“. Dat betekent een wat robuustere en stoere uitstraling met gemetselde landhoofden en mooie ronde witte leuningen. Bij vervanging van bruggen zal in de toekomst gekozen gaan worden voor dit ontwerp zodat er meer uniformiteit komt. Gezien de kwaliteitsverbetering, levensduur met de bijbehorende afschrijvingsmethodiek (80 jaar), heeft CDA ingestemd met het aanvullende krediet voor de 6 bruggen

‘Nummers 2’ CDA Flevoland en Overijssel: “Nú tijd om N50 aan te pakken”

CDA CDA Kampen 04-03-2019 20:34

Het CDA in Overijssel en Flevoland dringen aan op een snellere aanpak van de N50 tussen Zwolle en Flevoland. Volgens de nummers 2 van de kandidatenlijsten in beide provincies, Chris Schotman uit Dronten en Wim Duitman uit Kampen, is deze weg te druk en te gevaarlijk. “De aangekondigde aanpak tussen Kampen en Kampen-Zuid is belangrijk, maar daarmee zijn we er nog niet”, vinden zij. De verbinding tussen Zwolle en Flevoland via Kampen is een belangrijke, maar ook drukke weg. Er gebeuren regelmatig ernstige ongevallen, soms met dodelijke afloop. Met name het deel bij Kampen is overbelast waardoor regelmatig filevorming optreedt. De weg wordt stukje bij beetje aangepakt. Voor 2019/2020 staat het deel tussen Kampen en Kampen-Zuid op de planning. “Een mooie stap van dit kabinet waarop we lang hebben gewacht en die belangrijk is voor de bereikbaarheid en veiligheid, maar dat is nog niet genoeg’, stellen Duitman en Schotman. “Het CDA Overijssel wil investeren in goede verbindingen via weg, water en spoor. De N50 is daarbij een van de knelpunten waar we prioriteit bij leggen in de ontsluiting van de regio Zwolle richting Flevoland en het noorden”, aldus Wim Duitman. “Dat geldt ook voor Flevoland’, zegt Chris Schotman, CDA-fractievoorzitter in de Staten van Flevoland. “Zowel vanuit Noordoostpolder als vanuit Dronten is de N50 een echte bottleneck, en dat terwijl het zo’n belangrijke weg is voor onze regio. Er wordt al lang over gepraat, maar nu is het echt tijd om de weg aan te pakken. Wat dat betreft staan CDA Flevoland en CDA Overijssel schouder aan schouder”. De aanpak van het deel tussen Kampen en Kampen-Zuid bestaat uit de aanleg van extra rijbanen met daartussen een afscheiding. Daardoor moeten de doorstroming en de veiligheid worden verbeterd. Flevoland en Overijssel hebben een meerderheid van de Tweede Kamer aan hun zijde, die heeft geëist dat de N50 uiterlijk in 2022 is verbeterd. Overheden en ondernemers uit Overijssel en Flevoland lobbyen al geruime tijd voor de aanpak van de N50. Het Flevolandse deel van de weg tussen Emmeloord en Ramspol is de afgelopen jaren al volledig verdubbeld.

Bijdrage begroting 2017

CDA CDA Haarlemmermeer 27-10-2016 15:25

Voorzitter, Vergeleken met de Voorjaarsrapportage geeft de Programmabegroting 2017-2020 een aanzienlijk positiever beeld te zien. Het begrotingsresultaat 2017 komt uit op een klein plusje, maar de jaren daarna zijn stevige overschotten voorzien. De verschillen worden bepaald door een veelheid van factoren, waaronder een lagere uitkering uit het gemeentefonds, waar toch moeilijk duidelijke grip op lijkt te krijgen. Bij het verwachte positieve resultaat in het komende jaar moeten we natuurlijk niet vergeten, dat dit mede komt door een onttrekking van € 2,4 mln. uit de in 2016 opgebouwde egalisatiereserve. Ook is er voor de jaren 2018 en verder nog wel een taakstelling op de bedrijfsvoering en de herijking subsidies sociale basis infrastructuur van € 1,8 mln. die het beeld wel wat nuanceert. Desalniettemin lijkt sprake van een solide financiële begroting voor de komende jaren. Ook de financiële positie blijft met een rijk gevulde spaarpot en een risico analyse die als uitkomst heeft dat wij nog steeds ruim boven de minimum ratio weerstandsvermogen zitten die een kwalificatie uitstekend oplevert stevig. Natuurlijk is hier ook wel weer wat op af te dingen door de hoge netto schuldenpositie van de gemeente, maar gelukkig is de verhouding tussen rente en afschrijving en de omvang van de begroting nog wel goed. De lokale lasten voor de burgers blijven dankzij zeer beperkte verhogingen nog steeds op een aanvaardbaar niveau, zoals ook blijkt uit de vergelijking met omliggende gemeenten. Vanuit financieel perspectief is er op deze Programmabegroting dan ook weinig aan te merken. Bovendien ziet de toekomst er op basis van een aantal indicatoren positief uit. Het consumentenvertrouwen is jarenlang niet zo positief geweest en weer op het niveau van 2007, de werkloosheid daalt en de economische groei in onze regio is bovengemiddeld. Ook de huizenprijzen laten een duidelijke stijging zien. De recent ontvangen september circulaire over de verwachte uitkeringen uit het Gemeentefonds geven een plus van enkele miljoenen. Duidelijk is dat het tij lijkt te keren en het goed is voorzichtig de bakens te verzetten. Wat betreft het Sociaal domein is het CDA tevreden met de succesvolle invoering van de nieuwe taken en de positieve beoordeling die daarvoor door de inwoners is gegeven, maar het blijft een uitdaging om deze lijn door te zetten en nog verder te verbeteren. Met de beperkte financiële middelen die hiervoor beschikbaar zijn, en die blijkens de recente septembercirculaire de komende jaren toch weer ca. € 1,2 mln. lager uitkomen, ook al is dat maar een kleine 3% van het totaal bedrag, is dit een behoorlijk lastige opgave. Het CDA is van mening dat wij goed in beeld moeten krijgen hoeveel zorgbehoefte er onder ouderen in de nabije toekomst gaat ontstaan nu zij meer op zichzelf en mantelzorg zijn aangewezen. In dit verband is het onvoldoende om te werken met indicatoren waarvan slechts historische cijfers uit 2015 beschikbaar zijn. Deze vast te stellen zorgbehoefte is naar onze mening meer leidend voor de noodzakelijke uitgaven dan het plafond van de hiervoor vanuit het Rijk ontvangen gelden. Aan het College de vraag hoe men een beter zicht denkt te krijgen op de ontwikkeling van de zorgbehoefte in de komende jaren. Over de kwaliteit van het fysieke domein, waar veel burgers erg veel belang aan hechten is het CDA ronduit ontevreden, en dat is voor u natuurlijk geen nieuws, omdat wij daar al eerder kritische opmerkingen over hebben gemaakt. Tegen de achtergrond van de solide financiële positie, met een rijk gevulde spaarpot en nu structureel verwachte overschotten voor de komende jaren is het achterstallig onderhoud bij wegen, bruggen, de riolering en het groen echt niet meer te verkopen. De CDA fractie is van mening dat de portefeuillehouder beheer en onderhoud zich ernstig zou moeten schamen voor de kwalificaties zoals die in de Programmabegroting worden opgeschreven. Gemeld wordt dat door de investeringen in het lopende jaar en in 2017 de toename van het achterstallig onderhoud van ons wegennet stabiliseert. Met andere woorden de kwaliteit holt nog steeds achteruit, maar alleen de snelheid neemt af. Bij de openbare verlichting wordt gemeld dat temporisering van de investeringen een negatieve invloed heeft op de energiebesparingsdoelstellingen en mogelijk meer storingen veroorzaakt. Bij de VRI’s moeten we rekening houden met toename van storingen met risico’s voor de verkeersveiligheid als resultaat. Ook wordt gemeld dat er een achterstand is in vervanging van bomen en groen – het aantal bomen is in 2016 wederom gedaald - en daarbij komt nog de discussie over de naar het oordeel van de CDA-fractie te ver doorgevoerde bezuinigingen op het maaibeleid. De positieve bijdrage aan de biodiversiteit hebben wij op enkele plekken ook waargenomen en daarvoor bestaat zeker waardering, maar overall blijft zeker in de woonkernen een armoedig beeld zichtbaar dat niet past bij een zo rijke gemeente. Noodgedwongen wordt nu in samenspraak met dorps- en wijkraden bekeken of deze te rigoureuze bezuiniging moet worden hersteld, waarvoor bescheiden middelen in de begroting zijn ingeruimd. Over het maaibeleid zullen wij binnenkort ongetwijfeld nog wel nader met elkaar spreken. Het lijkt er op dat deze portefeuillehouder zich te zeer laat leiden door de financiële kaders en te weinig een krachtig eigen beleid weet neer te zetten. Illustratief is dat ondanks de grote mate van achterstallig onderhoud de onderhoudsbegroting een daling naar € 22 mln. laat zien. Sterker nog voor 2018 wordt het budget voor het onderhoud van wegen en kunstwerken zelfs met € 800k verlaagd! De investeringen in de openbare ruimte na 2017 drogen hierna, door het zij het met enige vertraging uitvoeren van reeds voor deze Collegeperiode geaccordeerd beleid in de VOR-2, vrijwel volledig op en er ontstaat dringend behoefte aan nieuw beleid. De aankondiging van een nieuw beheerplan Wegen, mede op basis van een, als het goed is inmiddels uitgevoerde, nieuwe CROW inspectie en een nieuw beheerplan kunstwerken voor 2017 is rijkelijk laat en geeft beperkte tijd tijdig tot nieuwe investeringsplannen en -afspraken te komen. Het CDA is van mening dat deze beheerplannen en een plan van aanpak in ieder geval voor de Voorjaarsrapportage 2017 beschikbaar zouden moeten zijn, zodat wij dan in staat zijn tijdig de kaders aan te geven voor de begroting 2018. Wij horen graag de reactie van de portefeuillehouder hierop en overwegen dit zo nodig in een motie vast te leggen. Hoewel de financiële ruimte voor de komende jaren mogelijk voldoende is, herinneren wij de portefeuillehouder aan ons voorstel om éénmalig een bijdrage uit de rijk gevulde spaarpot te gebruiken om een flinke stap te maken om de voor de gemeente Haarlemmermeer onwaardige kwaliteit van de fysieke omgeving te verbeteren. Zo nodig komen wij daarop bij de presentatie van de plannen van het College bij de Voorjaarsrapportage 2017 terug. Dit is de bijdrage van CDA Raadslid Arie Noomen zoals uitgesproken tijdens de begrotingsraad op 27 oktober 2016.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.