Nieuws van SP in Eindhoven inzichtelijk

3 documenten

DE SP HULPDIENSt GAAT VERHUIZEN!

SP SP Eindhoven 21-09-2019 17:32

INFORMATIE & ADVIES, VOOR IEDEREEN

Wordt u van het kastje naar de muur gestuurd of raakt u verdwaald in een woud van regels en procedures? De SP-hulpdienst biedt een helpende hand bij het zoeken naar de juiste oplossing van uw probleem. De SP organiseert al sinds jaar en dag spreekuren voor mensen die problemen hebben met diverse instanties.

Heeft u ...

Problemen met uw werkgever? ​​Problemen met uw verhuurder? Problemen met de gemeente? Verdwaald in het woud van regels en procedures? Wordt u van het kastje naar de muur gestuurd?

Kom dan naar de SP-hulpdienst!

De SP-hulpdienst is vanaf nu iedere zaterdag bereikbaar op het SP-kantoor aan de Poeijersstraat 39 van 10.00 tot 11.30 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Gedurende het spreekuur zijn wij bereikbaar op het telefoonnummer 040-2816097 óf via hulpdiensteindhoven@sp.nl. Kijk voor actuele informatie op eindhoven.sp.nl/sp-hulpdienst.

 

Tijdens feestdagen en reguliere vakanties is de SP-hulpdienst gesloten.

 

Politieke aktie door meldingen bij Meldpunt zorg

SP SP GroenLinks Eindhoven 16-05-2019 15:54

Half februari zijn we gestart met het meldpunt zorg, om problemen in de zorg in kaart te brengen én om er iets aan te doen. Ondertussen hebben we het behoorlijk druk, met name telefonisch en via mail weten mensen ons te vinden. Er is op dit moment een 40-tal meldingen binnengekomen.

 

De signalen.

We horen veel klachten over het funktioneren van WIJ Eindhoven en het Servicebureau. WIJ Eindhoven doet het keukentafelgesprek. Als blijkt dat er een vraag is naar specialistische zorg wordt het Servicebureau ingeschakeld en zij geven een beschikking voor zorg af. De bedoeling is dat beide organisaties dat binnen 3 a 4 weken afhandelen; bij elkaar dus maximaal 8 weken. Dat ís al behoorlijk lang wachten, je zal maar echt hulp nodig hebben.

Er zijn meldingen dat bij beide organisaties veel langere wachttijden zijn, 3 tot 6 maanden horen we terug. Mensen komen daardoor in de knoei; hun zorg wordt niet op tijd verlengd waardoor mensen in onzekerheid zitten of hun hulp nog wel kan doorgaan.  Sommigen krijgen zelfs een tijd geen hulp. Goed dat het Meldpunt er is, anders zouden we dit niet weten. Doordat we dit horen, kunnen we ook kritische vragen stellen aan de wethouder over dit onderwerp. Dat hebben we dinsdag 7 mei in de Commissie Sociaal Domein gedaan.

SP standpunt

De SP vindt het een slechte zaak dat mensen de dupe zijn van de problemen die bij de gemeente spelen. Wij zijn vanaf het begin negatief geweest over het invoeren van het servicebureau. Het servicebureau is ingevoerd zodat indicaties voor zorg kwalitatief beter zouden worden afgegeven. Voorheen werd dit uitgevoerd door de generalisten van WIJ Eindhoven. Wij zagen vooral een extra bureaucratische laag ten koste van mensen die hulp nodig hebben. Bovendien maken we ons zorgen om extra kosten en wachttijden. Het systeem is met de komst van het servicebureau groter geworden, in plaats van een kwalitatief beter.

 

Vragen aan de wethouder

Hoe komt het dat het servicebureau haar taak niet goed aankan? Heeft de wethouder inzicht in wat er anders loopt dan vooraf was verwacht? Gaat u maatregelen nemen zodat het servicebureau beter kan functioneren? Zo ja, welke. Zo nee; waarom niet? Waar kunnen mensen nu terecht als zij direct passende zorg nodig hebben en niet drie maanden kunnen wachten? Welke acute oplossing biedt het college voor hen?

Antwoorden.

De wethouder (Renate Richters, GroenLinks) gaf aan dat er bij het servicebureau in het begin nog te weinig mensen werkten. Momenteel is er voldoende personeel, ze gaan de achterstanden wegwerken, en de toekomst ziet ze positief in. Als mensen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben en ze komen er met WIJ Eindhoven niet uit, kunnen mensen ook direct contact opnemen met het servicebureau, via telefoonnummer 14040.

 

Op zich is dit een prachtig verhaal, en we zouden graag zien dat dit ook realiteit gaat worden. Wij hebben aangegeven dat we nog steeds schrijnende situaties zien en mensen erg lang moeten wachten op hulp. Op incidentele signalen kan de wethouder niet reageren geeft ze steeds aan, en ze ziet nu nog geen reden om haar beleid te wijzigen.

 

Toekomst.

U zult begrijpen dat we het funktioneren van WIJ Eindhoven én van het servicebureau kritisch blijven volgen. En we hopen van harte dat de mensen de weg naar ons Meldpunt weten te vinden. Uiteraard óók met andere signalen!

 

Melding doen?

Op vrijdag zitten we op het partijhuis tussen 11.30 en 14uur. Verder zijn we bereikbaar per mail: eindhoven.sp.nl, telefonisch op 040-2816097 of via de knop op deze site. Alle meldingen worden gebundeld en anoniem op het eind van het jaar aan de wethouder aangeboden.

 

Armoededebat Eindhoven van 31 januari 2019

SP SP Eindhoven 16-02-2019 14:13

Al jaren is er in Eindhoven een Armoededebat. Op initiatief van Hans-Martin Don en Lenie Scholten, wordt dit ieder jaar georganiseerd door de gemeente Eindhoven. Er worden organisaties van verschillende instellingen uitgenodigd, een keur aan vrijwilligersorganisaties en mensen die iets in hun wijk doen of willen betekenen. 
 
Iedere bijeenkomst laat zien dat de armoede groter wordt en dat steeds meer mensen in de knel komen. Veel organisaties zien hun subsidie terug lopen en kunnen de zorg die ze eerst wel konden geven, nu niet meer geven. De betrokken organisaties merken dat steeds meer mensen die om hulp vragen van het kastje naar de muur gestuurd worden. 
 
Steeds meer organisaties kunnen geen hulp meer bieden. Het is triest om te moeten horen dat de voedselbank alleen maar groter wordt. Het zal je maar gebeuren dat je maanden moet wachten tot je uitkering geregeld is. Buiten je schuld in de armoede komen is regel geworden en hulp is steeds moeilijker te krijgen. Het is helaas een bekend gegeven geworden in onze stad.
 
Dakloos worden is een groot probleem; steeds meer mensen logeren bij familie en zelfs vaak op straat. Het is moeilijk voor mij om dan in de krant te lezen dat er bijvoorbeeld 20 plaatsen extra geregeld zijn in ‘t Eindje . Twintig plaatsen voor ontheemden die vaak buiten hun schuld in een stad als Eindhoven op straat terecht zijn gekomen? Hoeveel van deze mensen zijn er eigenlijk in Eindhoven?
 
Zijn de cijfers wel compleet of zitten er mensen bij die niet bekend zijn bij de gemeente? Steeds vaker zien we dat er mensen naar organisaties gestuurd worden zoals bv de Catharinakerk, en dan tijdelijk een bijdrage krijgen om gewoon brood te kopen voor hun gezin. De Catharina kerk kan vaak de aanvragen niet vervullen simpelweg, omdat het er te veel zijn. Wat eerst nog te doen was kan nu niet meer. De stichting Leergeld heeft het moeilijk om gezinnen met kinderen te blijven helpen.
 
Ik heb veel bewondering voor deze organisaties. Gezinnen echt helpen is door een wirwar van regelgeving en van elkaar concurrerende instellingen, niet meer goed mogelijk. Tegenwoordig is het alleen maar mogelijk om bij de juiste instantie binnen te komen na een verwijzing van WIJeindhoven, maar daar zijn de mensen overbelast.
 
Het is regel om mensen meteen maar naar de voedselbank te sturen. Maar als je een gezin van 4 personen naar de voedselbank stuurt weet je ook wel dat het wekelijkse pakket niet voldoende is voor een gezin. Wat in zo’n pakket zit is vaak geen  zuivel producten, eieren bv is een zeldzaamheid, melk heel weinig, vlees als je moslim bent een uitzondering. Ikzelf ben met 2 personen het wekelijkse pakket gaan ophalen en mijn hart huilt als ik zie waar gezinnen het mee moeten doen. Het is geen verwijt naar de voedselbank of de inzamelaars, of de bedrijven die gelukkig wekelijks de voedselbank van overgebleven producten voorzien van wat er over is, zijn we zeer dankbaar.
 
Het is triest te horen dat mensen zo veel schulden hebben. Het loket schuldhulpverlening wordt drukker dan ooit. Oplossingen zijn budgetbeheer, maar ook daar zijn de marges te krap.
 
Waarom ik toch naar deze bijeenkomsten ga is simpel: hopen op meer samenwerking. Afgelopen bijeenkomst hoorde ik een mevrouw vertellen dat bij Dynamo mensen aanwezig zijn om jongeren hun verhaal te laten doen, om zo samen te kijken naar oplossingen.
Gewoon praten met elkaar en bij echte nood bijvoorbeeld een jong kind dat zwanger is te helpen met oplossingen. Deze armoede is in Eindhoven zeker aanwezig. Dynamo wil graag het jongerenloket terug (wat is weg bezuinigd).
 
Deze keer is ook de wens uitgesproken om een goede sociale kaart te hebben, waar instanties gemakkelijker kunnen kijken waar hulp wel mogelijk is. Een “jongeren-pakket” van de gemeente Eindhoven zou deze hulpverleners kunnen helpen; nu zoek je je wezenloos naar instanties die iets voor jouw hulpvraag kunnen betekenen.
 
Waarom ik aan deze armoededebatten mee doe? Ik kom in mijn wijk vaak met mensen in contact die vragen hebben. Ik hoop die te kunnen beantwoorden en mogelijk hulp of advies te kunnen geven. Alleen een gesprek met deze mensen is voor hen al een hoop op een betere toekomst.
 
Armoede door schulden is een loerende valkuil waar je heel snel in kunt belanden en dan bijna niet meer uit komt. Wat is mijn hoop? Dat de hulp beter geregeld gaat worden in Eindhoven, dat mensen als mensen behandeld gaan worden en niet gezien worden als minderwaardige Eindhovenaren. Ik hoop dat er volgende keer van de plannen van de tafel waar ik zat, echt iets terecht gekomen is. Ook al zie je de deelnemers soms wanhopig kijken.
 
De kracht van deze armoede debatten zit hem in het geloof in de mensen waar je dingen voor wil veranderen.
 
Tineke.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.