Nieuws van politieke partijen in Enschede inzichtelijk

11 documenten

Maatregelenverordening

PvdA PvdA Enschede 26-05-2020 20:36

Er is een belangrijke stap gezet met de nieuwe Maatregelverordening waarin een halvering van de boetes worden voorgesteld. Wij zijn blij met de ingeslagen weg van vertrouwen en aandacht.

De PvdA vindt dat we alleen de uitkering mogen verlagen wanneer mensen willens en wetens misbruik maken. We willen dat mensen zo snel mogelijk uit de armoede komen door in ze te investeren en ze te vertrouwen. Wij zorgen voor de juiste ondersteuning en persoonlijke aandacht. We willen Enschedeërs vroegtijdig bijstaan om niet in armoede en schulden terecht te komen en meer grip op hun stressvolle leven te bieden.

Wij vinden dat we onze inwoners eerst expliciet moeten waarschuwen voordat een maatregel/boete opgelegd wordt, we ze een periode geven om te reageren en de uitvoering de ruimte geven om maatwerk afwegingen te maken.

Onze motie, hoor en wederhoor toepassen, is ook aangenomen! Hierin roepen wij het college op in de werkwijze op te nemen actief met mensen in gesprek te gaan alvorens over te gaan tot het eventueel opleggen van een maatregel, boete. Wij willen er zeker van zijn dat mensen gewoon hun verhaal kunnen doen, dat er tussen de verschillende afdelingen geschakeld is, we maatwerk leveren en inclusief werken. De mens staat voorop! We doen er alles aan om van te voren het hele verhaal in beeld te hebben en mogelijkerwijs af te wijken van het voornemen. Het kan niet de bedoeling zijn dat wij mensen die nauwelijks kans zien om van een Participatiewet uitkering rond te komen de schulden in jagen. Leven in armoede en/of met schulden is al stressvol genoeg.

Tijdens de eerste digitale raadsvergadering (best bijzonder) is deze foto van de stemming

genomen:

https://enschede.pvda.nl/nieuws/maatregelenverordening/

Het bericht Maatregelenverordening verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

CDA wil voor de zomernota de financiële gevolgen van coronacrisis

CDA CDA Enschede 07-05-2020 06:43

Enschede heeft het de laatste jaren financieel niet makkelijk gehad. De afgelopen 10 jaar is meer dan 100 miljoen bezuinigd. Deze bezuinigingen zijn ten koste gegaan van culturele instellingen, bibliotheken, sportvoorzieningen en wijkvoorzieningen. Meer uitgaven en minder inkomstenDe coronacrisis is hier bijgekomen. We houden ons hart vast voor de financiële gevolgen van deze crisis voor Enschede. Net zoals veel andere gemeenten zal deze voor Enschede enorm zijn. De uitgaven in het sociaal domein, denk hierbij aan uitkeringen, begeleiden van werkzoekenden, de zorgkosten voor kwetsbare jongeren en ouderen zullen hoger uitvallen. De armoede onder zzp’ers, jongeren en nieuwe werklozen zal toenemen. Precies het domein waar Enschede juist enorme tekorten had de afgelopen jaren. Vergeet de financiële gevolgen voor de culturele instellingen en sportverenigingen niet. De kosten voor de uitvoering van de nieuwe Tozo-regeling voor zelfstandige ondernemers en de meerkosten voor handhaving van 1,5 meterregel en Veiligheidsregio komen hierbij. Daar staat tegenover dat de inkomsten zullen dalen zoals parkeergelden (ruim 8,5 ton inkomstenderving per maand), toerismebelasting (€28.000 per maand) en bij DCW (€130.000 per maand). Onzekerheid tegemoetkoming meerkosten Coronacrisis door RijkNu heeft het Rijk toegezegd dat ze de meerkosten als gevolg van de coronacrisis zal vergoeden. De ervaringen uit het verleden leren ons dat niet altijd de meerkosten daadwerkelijk vergoed worden. Hier ligt dus een enorm risico. Onze angst wordt ook bevestigd door een bericht dat op Froninfo stond, het digitale kennisportaal gericht op financiën. Ze geven aan dat het ‘voorlopig BUIG-budget 2020’ voor de Participatiewet ongeveer € 225 miljoen lager zal zijn dan wat het Rijk in september aankondigde. Het Rijk wil de gemeenten daarmee géén extra compensatie geven voor de enorme stijging van de bijstand die het gevolg is van de coronacrisis. Evenmin blijkt er zekerheid dat de apparaatskosten van de Tozo volledig worden vergoed. Als dit waar is dan is dit desastreus voor Enschede. Noodzaak actueel financieel overzichtHet CDA heeft eerder bij de Rekeningencommissie gevraagd naar de financiële gevolgen van de coronacrisis en met name ook naar scenario’s waarbij de crisis langer gaat duren. Het CDA zou graag voor de zomernota een actueel overzicht zien van de financiële situatie, zeg maar de financiële foto, rekening houdende met het stappenplan van het kabinet voor de versoepeling van maatregelen. Het college heeft in haar laatste rapportage aangegeven dat op korte termijn een buffer beschikbaar is om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen en dat bij meerjarige impact van deze crisis lastige keuzes nodig zijn voor een sluitende begroting. Het CDA vraagt zich af of dat nog steeds zo is. Wij willen meer inzicht in de financiële gevolgen, zodat we ook tijdig kunnen bijsturen en het college richtingen kunnen meegeven voor de zomernota i.p.v. deze af te wachten. Het CDA zal dit verzoek neerleggen bij de Rekeningencommissie. Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede

De maatregelenverordening

PvdA PvdA Enschede 27-04-2020 20:11

Afgelopen maandag was het dan zover. We hadden onze eerste officiële digitale stedelijke commissie vergadering met de woordvoerders werk en inkomen van de dertien politieke partijen in Enschede sinds het uitbreken van de coronacrisis in Nederland. Lastig om te vergaderen zonder dat je iedereen ziet en lichaamstaal niet af kunt lezen. Desondanks was het een goede en constructieve vergadering.

We spraken met elkaar over de nieuwe Maatregelenverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Enschede 2020. Als mensen een uitkering hebben en zich niet houden aan de verplichtingen van de Participatiewet en de Maatregelenverordening, dan moet de gemeente van het Rijk de uitkering tijdelijk verlagen. In de nieuwe maatregelenverordening stelt het College aan de Raad voor om de verlagingspercentages van maatregelen die de gemeente zelf kan nemen substantieel te verlagen.

Voorafgaand aan de vergadering gaf ik in mijn eerste radio optreden bij 1Twente een kort interview over de nieuwe maatregelenverordening. Via onderstaande link kunt u hier naar luisteren en kijken.

https://www.facebook.com/1twenteenschede/videos/648517949029474/

Mijn bijdrage tijdens de commissie vergadering was als volgt:

Er is een belangrijke stap gezet met de nieuwe Maatregelenverordening. Maar alleen met een halvering van de boetes ben je er niet. Het komt nu aan op de uitvoering. Hoe doe je dat!?

De PvdA vindt dat we alleen de uitkering mogen verlagen wanneer mensen willens en wetens misbruik maken. We willen dat mensen zo snel mogelijk uit de armoede komen door in ze te investeren en ze te vertrouwen. We zorgen voor de juiste ondersteuning en persoonlijke aandacht. We willen Enschedeërs vroegtijdig bijstaan om niet in armoede en schulden terecht te laten komen en meer grip op hun stressvolle leven te bieden. Inwoners door hoge kortingen op de uitkering verder de schulden in jagen, kan absoluut niet de bedoeling zijn. Vindt de wethouder ook niet dat we moeten voorkomen dat we mensen verder de schulden in jagen? Graag wil ik van de wethouder weten of in de Verordening ruimte is om ten gunste van de inwoner af te wijken?

Onze inwoners verdienen op z’n minst een tweede kans of een persoonlijk gebrachte waarschuwing alvorens de uitkering verlaagd wordt. Er moet van te voren sprake zijn van hoor en wederhoor van de belanghebbende. Het mag niet tot een bezwaarschrift komen. We doen moeite om van te voren het hele plaatje in beeld te hebben. En daarvoor treden de verschillende afdelingen met elkaar in contact. Er wordt integraal gewerkt; er wordt maatwerk toegepast en we werken inclusief! De mens staat voorop!

Daarom heb ik twee vragen aan de wethouder:

Is de wethouder bereidt een artikel aan de verordening toe te voegen over het horen van de belanghebbende, waarmee we het voorbeeld van Utrecht volgen? Is de wethouder bereid voordat een maatregel opgelegd wordt het vierogen principe toe te passen? Waarbij ook de wijkcoach wordt geconsulteerd om zo tot een weloverwogen besluit te komen.

Een samenleving bouw je op basis van vertrouwen. Tuurlijk, de gemeente is gekke Henkie niet. Fraudeurs moeten worden aangepakt. Maar dat moet niet doorslaan naar al die mensen die graag weer aan de bak willen, door betaald werk, door zelf te ondernemen, of door maatschappelijke taken op zich te nemen. En het moet ook zeker niet doorslaan naar de mensen waarbij het gewoonweg niet lukt.

Tot slot: wij straffen niet, maar belonen mensen! Dat moet onze inzet zijn! Waardigheid is waar wij voor staan. Wanneer je geen cent te makken hebt, moet je mensen bijstaan en niet verder in de problemen helpen. Leven in armoede en/of met schulden is al stressvol genoeg.

Het bericht De maatregelenverordening verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

SP wil onderzoek naar fraudebeleid Enschede.

SP SP PvdA Enschede 07-03-2020 22:19

Wat gebeurt er in het Enschedese stadhuis vraagt de SP zich af! Hoever gaat de gemeente met het willekeurig onderwerpen van bewoners aan mensonwaardig onderzoek? Hoever gaat de gemeente om zoveel mogelijk bijstandsuitkeringen in te kunnen trekken? Om op die vraag antwoord te krijgen is onderzoek nodig en daarvoor dient de SP maandag een motie in.                          

Ambtenaren van de gemeente Enschede hebben sociaal advocaat Jan Melief per ongeluk een briefwisseling doorgestuurd tussen twee ambtenaren. En wat voor één! In ieder geval één die Jan Melief woedend maakt. “Een ontzettend uitgebreid onderzoek, maar het heeft helaas te weinig opgeleverd. Uiteindelijk maar 4 dagen uitkering terugvorderen, en dat dekt jouw kosten m.b.t. tot het onderzoek niet. Jammer.’, is in de briefwisseling te lezen. Het wordt dus jammer gevonden dat na onderzoek blijkt dat er geen sprake is van fraude!

Sociaal advocaat Jan Melief trekt aan de bel.  “Enschede jaagt op haar burgers”: zegt hij. Veel bewoners van Enschede die een bijstandsuitkering hebben kennen Melief. En de gemeente Enschede kent hem ook vanwege het grote aantal zaken tegen de gemeente dat hij behartigt voor mensen die in bijstand zitten. Hij kent het fraudebeleid van de gemeente Enschede. Maar dit had hij blijkbaar niet verwacht. Ook de SP is geschokt dat uitkeringsgerechtigden blijkbaar ook worden gekort als fraude niet bewezen is.

De gemeente heeft weinig vertrouwen in haar  bewoners. En vooral Enschedeërs die een bijstandsuitkering hebben moeten het vaak ontgelden. “We vertrouwen onze bewoners pas als ze kunnen bewijzen dat ze geen fraude plegen” lijkt het motto van Enschede. Dit is niet nieuw.  Jarenlang zijn organisaties als “Diaconaal Platform Enschede” en “Sociaal Hart Enschede” dagelijks in de weer om van fraude verdachte bewoners te ondersteunen bij hun zoektocht naar een rechtvaardige behandeling. De SP was de vorige raadsperiodes al ontevreden over de bejegening van bijstandsgerechtigden. De hoop dat hier met de komst van PvdA wethouder Kampman er verandering zou komen lijkt vervlogen! Dat zijn “warme hand” zoals hij dat zelf noemt effect zou hebben op het met “harde hand” gevoerde beleid van de afgelopen jaren is nog niet gebleken. Blijkbaar lijken twee warme handen nodig voor een rechtvaardiger, menselijkere benadering van de groep Enschedeërs die afhankelijk is van een bijstandsuitkering. 

Ook de Tweede Kamerfractie van de SP is verontrust over de Enschedese praktijken en heeft de minister vragen gesteld over de rechtmatigheid van het gevoerde beleid.(www.tubantia.nl/enschede/kamervragen-over-big-brother-achtige-controle-op-uitkeringen-in-enschede~a5a6ca2d/)

De meeste mensen deugen

PvdA PvdA Enschede 01-03-2020 19:38

Onze wethouder Arjan Kampman heeft deze week met steun van het college een belangrijke stap in de goede richting gezet door de maatregelenverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ aan te passen.

Na jaren van hardvochtig en wantrouwend beleid dat het vorige college in gang zette, waarover de nationale ombudsman destijds zijn grote zorgen uitsprak, gaat het tij keren. Want een samenleving bouw je op basis van vertrouwen. Tuurlijk, de gemeente is gekke Henkie niet. Fraudeurs moeten worden aangepakt. Maar dat moet niet doorslaan naar al die mensen die graag weer aan de bak willen, door betaald werk, door zelf te ondernemen, of door maatschappelijke taken op zich te nemen.

We zijn er nog niet, uiteindelijk willen wij als PvdA dat boetes alleen worden opgelegd aan fraudeurs. We willen dat mensen zo snel mogelijk uit de armoede komen door in ze te investeren en ze te vertrouwen. We zorgen voor de juiste ondersteuning. We willen Enschedeërs vroegtijdig bijstaan om niet in armoede en schulden terecht te komen. Inwoners door hoge kortingen op de uitkering verder de schulden in jagen, kan absoluut niet de bedoeling zijn.

De vraag is of deze verordening sociaal en humaan genoeg is. Want wij vinden dat de meeste mensen deugen. Is er nou niets anders te verzinnen dan een geld gedreven boete? En moet je niet meer in persoonlijk contact treden?

Gisteren lazen we in de Tubantia over Manon, een alleenstaande bijstandsmoeder, die van onze wethouder oprechte excuses heeft gekregen. De gemeente had niet herhaaldelijk om haar medische gegevens mogen vragen bij de aanvraag van een uitkering. Wij zijn geschrokken van de handelswijze van de gemeente. Maar wij zijn blij met een wethouder die toegeeft dat dit niet goed was, dat we dit niet weer gaan doen en excuses maakt.

Het neemt niet weg dat ook hier weer geldt dat we meer vertrouwen in elkaar moeten hebben. Want echt: de meeste mensen deugen!

 

 

 

Het bericht De meeste mensen deugen verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

Aanvullende vragen Participatiewet

CDA CDA Enschede 14-01-2020 18:25

Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) heeft eind 2019 in een rapport geconstateerd dat de Participatiewet van 2015 bij de doelgroepen jonggehandicapten, mensen in de sociale werkvoorziening en mensen in (voorheen geheten) de bijstand, niet tot verbetering van de situatie heeft geleid. Op vragen van de CDA-fractie hierover van 25 november 2019 heeft het college gereageerd met de verwijzing naar een gezamenlijke reactie hierop van de VNG, G4, G40, Divosa en Cedric. Kern van dit verhaal is dat het Rijk te weinig middelen beschikbaar stelt aan gemeenten om voldoende aandacht aan genoemde doelgroepen te besteden. Wat heeft de gemeente Enschede gedaan om wel voldoende middelen te krijgen om alle doelgroepen te bereiken en persoonlijke aandacht te geven? Op de vraag hoe groot de instroom respectievelijk uitstroom was van mensen in de Participatiewet in de jaren 2016, 2017 en 2018, is door het college het volgende overzicht gegeven. De gunstige dalende trend voor de instroom levert voor het jaar 2018 een positief saldo op van 321 minder uitkeringen vanuit de Participatiewet. Bij een gemiddelde uitkering van 14.000 euro zou dit een besparing van bijna 4,5 miljoen euro op de BUIG betekenen. Klopt deze redenering en zo ja, waarom zijn deze middelen niet ingezet om de doelgroepen van de Participatiewet beter te bereiken en aandacht te geven? In de vorige vragen heeft het CDA geconstateerd dat in het huidige Coalitie akkoord is vastgelegd dat een aanpak ontwikkeld zal worden mensen met een uitkering jaarlijks tenminste een contactmoment hebben, binnen grenzen van budget en capaciteit. Op de vraag gaat het College deze afspraak realiseren en zo ja wanneer en zo nee, wat heeft het College van de Raad nodig om deze afspraak wel te realiseren, is het volgende antwoord verkregen. "Het college heeft nadere invulling gegeven aan dit uitgangspunt in het Beleidskader Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak, dat recent door uw Raad is vastgesteld. Hierin staat dat het niet noodzakelijk is om iedere werkzoekende tenminste één keer per jaar te spreken, volgens de RAP-methode, als er geen reden is om onrechtmatigheid te vermoeden en iemand naar wens en vermogen meedoet in de maatschappij." Het college gaat in haar beantwoording enkel uit van contactmomenten wanneer “er reden is om onrechtmatigheid te vermoeden” (negatieve aandacht). Het CDA wil juist echte aandacht voor mensen in de Participatiewet om weer mee te doen in de samenleving. Om vast te stellen of “iemand naar wens en vermogen meedoet” is persoonlijke positieve aandacht noodzakelijk. Gaat het college daar nog invulling aan geven of wordt de afspraak uit het Coalitie akkoord op dit punt ingeperkt? Ton ten Vergert, Raadslid CDA Enschede

Doe mee huis Stroinkslanden

CDA CDA Enschede 16-12-2019 20:25

Recent heeft de CDA fractie Enschede de locatie van de vrijwilligersorganisatie M-Pact bezocht in Enschede Zuid. In samenwerking met woningcorporatie De Woonplaats is in het Stroinkshuis een inlooppunt opgezet om mensen in de bijstand (participatiewet) weer actief te krijgen en zich in te zetten voor de samenleving. Twee keer per week wordt door vrijwilligers voor een schappelijke prijs een lunch verzorgd voor met name ouderen in de wijk. Voorop staat ook het uitgangspunt van wederkerigheid, waardoor een win-winsituatie ontstaat. Ouderen die genieten van de lunch kunnen omgekeerd de vrijwilligers met taalachterstand helpen bij het beter beheersen van de Nederlandse taal. Door het maken van geschikte matches wordt ook iets gedaan aan het eenzaamheidsprobleem. In totaal zijn in Enschede Zuid dit jaar al zo’n 50 vrijwilligers actief gemaakt, vaak doorverwezen via wijkcoaches of door mond-tot-mondreclame. In Glanerbrug heeft een soortgelijk initiatief 30 nieuwe vrijwilligers opgeleverd. Groot voordeel is dat deze vrijwilligers met de werkzaamheden in de keuken- of schoonmaakwerkzaamheden arbeidsritme opdoen en regelmaat in hun dag krijgen. Een deel krijgt ook nog eens training in hygiënevereisten (haccp) en wordt daardoor interessanter voor werkgevers. De professionele kracht van M-pact is de essentiële schakel in deze mooie initiatieven, die invulling geven aan het voor het CDA belangrijke principe: elk mens telt, heeft talent en draagt naar vermogen bij aan de samenleving. Wij zijn onder de indruk van de prestaties die M-Pact hier levert. Een versterking van de capaciteit voor begeleiding lijkt op zijn plaats. De CDA fractie zal dit aan de orde stellen bij het Enschedese arbeidsmarktbeleid. Ton ten Vergert, CDA raadslid en woordvoerder werk en inkomen

SP stelt vragen over lik-op-stuk beleid gemeente Enschede

SP SP Enschede 15-12-2019 21:28

De SP- fractie is het hartgrondig eens met het standpunt van Wethouder Kampman, namens het College, dat veel bewoners van Enschede een steuntje in de rug nodig hebben. Dat strafkortingen op bijstandsuitkeringen mensen niet helpen maar alleen verder in de problemen brengen. En zoals onderzoek heeft uitgewezen, kinderen in deze gezinnen belemmeren in hun ontwikkeling waardoor ze “levenslang” krijgen. Deze achterstanden halen ze nooit meer in. Dat niet alleen hele gezinnen getroffen worden door strafkortingen maar indirect alle bewoners van Enschede.

De SP- fractie was hoopvol gestemd toen het College het roer om wilde gooien. Onze bewoners en hun gezinnen gaan we niet langer verlagen tot de schandpaal. Nee we bieden ze een steuntje in de rug. Hoe mooi is dat! De SP hoopt dat de casus die in de Tubantia van 14 december 2019 wordt beschreven een uitzondering is en al vaker benoemd in de sociale media. Alhoewel de fractie van mening is dat ook één uitzondering er één te veel is. De SP-fractie wil zeker weten dat het schrikbewind voor bijstandsgerechtigden is afgelopen en heeft daarom de volgende vragen:

Kan het College bevestigen dat de casus beschreven in de Tubantia van 14 december 2019 een uitzondering is of gebeurt dit nog steeds structureel ondanks de toezegging hier per direct mee te stoppen?

a. Zo ja,

Sinds wanneer worden bijstandsgerechtigden die niet hebben gereageerd op een uitnodiging voor een “Power”, niet meer gekort op hun uitkering? Wat gebeurt er wel als bijstandsgerechtigden geen gehoor geven aan hun uitnodiging de ‘Power” te bezoeken? Worden bijstandsgerechtigden herinnerd aan de mogelijkheid een andere “Power” te bezoeken in plaats van gekort te worden op hun uitkering? Hoe gaat het College zorgen dat bijstandsgerechtigden die niet zijn ingegaan op een uitnodiging een “Power” te bezoeken maar wel zijn gekort op hun uitkering compenseren? Wat zijn de gevolgen voor bewoners die bijstandsgerechtigd zijn maar niet gebruik maken van de uitnodiging voor een bezoek aan een van de “Powers”?

b. Zo nee,

Hoe rijmt het korten op een bijstandsuitkering met het nieuwe beleid? Wat zijn redenen de toezegging dat mensen meer gebaat zijn bij een “steuntje in de rug” dan bij een strafkorting niet uit voeren? Hoeveel bewoners die niet hebben gereageerd op een uitnodiging een “Power” te bezoeken zijn in 2019 gekort op hun bijstandsuitkering en hoe vaak ging het hier om gezinnen met kinderen? Is het College voornemens haar toezegging na te komen en bijstandsgerechtigden die om bovenstaande reden gekort zijn alsnog te compenseren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn en hoe wordt dit gecommuniceerd met betrokkenen?

Namens de SP- fractie, Piet van Ek

👉Dinsdag 9 juli hebben we de ...

PvdA PvdA Enschede 10-07-2019 10:25

👉Dinsdag 9 juli hebben we de Zomernota 2019 behandeld. We hebben vijf moties (uitbetaling van bijstand in natura, flexibele bijstand, impuls tegen armoede, right to challenge en zero emissie binnenstad distributie) ingediend en die zijn allemaal, vrijwel unaniem aangenomen! 👊De motie impuls tegen armoede is vooruitlopend op het nieuwe armoedebeleid. Zoals onze fractievoorzitter Yara gisteren heeft verwoord: "Deze motie gaat ervoor zorgen dat de kinderen en gezinnen die opgroeien in armoede, verschil gaan merken. We hebben een prachtig Kindpakket maar in armoede opgroeien is zoveel meer dan een gebrek aan spullen. Het maakt dat je je als kind minder voelt, het heeft invloed op de keuzes die je maakt in je leven en op je toekomstperspectief. Het armoedebeleid van nu moet er een zijn waarin we werken aan het voorkomen van armoede en het structureel oplossen van armoede."‼️ Lees meer over deze motie en onze bijdrage op onze website: https://enschede.pvda.nl/nieuws/zomernota-2019/

Geen Zomernota, maar Bezuinigingsnota

CDA CDA Enschede 04-07-2019 10:22

Afgelopen dinsdag hebben we in de Stedelijke Commissie de Zomernota behandeld. Over deze Zomernota wordt volgende week in de Raadsvergadering besloten. Zo langzamerhand kunnen we het echter beter een Bezuinigingsnota noemen. Sinds ik in de Raad zit, sinds 2010, weet ik niet anders dan dat we bij de zomernota elk jaar moeten bezuinigen. ProcesIk wil eerst iets over het proces van de zomernota zeggen en daarna over de inhoud. Het CDA vindt dat de planning en de verzending naar de Raad niet goed is gegaan. Dat moet straks bij de programmabegroting echt anders. Wij willen net als andere gemeentes minimaal 3 á 4 weken voor die tijd de begroting hebben. Het CDA vindt, als het gaat om de planning en control-cyclus, dat de Raad veel meer de regie naar zich toe moet trekken. Wij zijn niet te spreken over het feit dat wij steeds minder tijd hebben voor de voorbereiding van stukken als de Zomernota en productbegroting. Wij zijn hier niet blij mee en overwegen volgende week met een motie hierover te komen. InhoudHet college maakt een keuze voor een bepaald beleid en variant en noemt haar keuzevariant vervolgens een variant met evenwichtige keuzes tussen investeren en saneren. De investeringen hebben voor een groot deel betrekking op het intern op orde hebben van de basis: denk hierbij aan ICT-investeringen, personele functies rondom financiën en stedelijke ontwikkeling. Extra Investeringen in de stad vinden niet plaats. Het is ook wel bijzonder dat de grootste bezuinigingsopgave in 2023 ligt, want dan is het huidige college er niet meer en dan lijkt het alsof na ons de zondvloed komt. Het is ook opmerkelijk welke keuzes het college maakt als het gaat om de totale bezuinigingen. Waar snijdt het college? Het college snijdt in taken en budgetten die alles te maken hebben met het verkleinen van de kloof tussen burgers en overheid, participatie en de kwaliteit van ons democratisch orgaan (Klachtencommissaris, Right to Challenge, Enschede Akkoord en de Griffie). Alles wat de kloof tussen gemeente en burger zou kunnen verkleinen en waar het om vertrouwen van de burger in de gemeente en de kwaliteit van ons controlerend orgaan gaat, vindt men niet belangrijk of vindt men lastig en daarop wordt bezuinigd. Het CDA begrijpt deze bezuiniging totaal niet. Juist als je ziet dat het aantal bezwaren richting de gemeente enorm toeneemt omdat inwoners ontevreden zijn, ga je niet snijden in instituties zoals de klachtencommissaris die vele klachten behandelt en ongenoegen wegneemt. Het gevolg is dat deze bezuiniging ons meer zal gaan kosten omdat de kans bestaat dat nog meer bezwaren bij de commissie bezwaar en beroep terecht komen. Wij zullen hier zeker niet akkoord mee gaan en komen met een amendement hierover. Het zou van lef en leiderschap getuigen als men niet alleen zou kijken naar bezuinigingen op ondersteuning van de Raad, maar breder dus bijvoorbeeld ook naar de ondersteuning van het college. Waarom heeft het college hier niet naar gekeken? Dat het college vaker de regie mist, zien we bijvoorbeeld bij het zwembad. Een paar uur voor de behandeling van het raadsvoorstel wordt dit voorstel ingetrokken en vervolgens komt men binnen een paar dagen met een halvering van het budget. Waarom juist snijden in deze zwemvoorziening en waarom een halvering en wat houden we nog over aan zwembadvoorzieningen in een grote stad met 160.000 inwoners? Het is beschamend dat deze keuze is gemaakt. En vanuit behoorlijk bestuur had u onze partner en ook de OR van Sportaal van te voeren moeten betrekken bij uw besluit om het budget te korten. Mensen afschrijvenWij vinden het asociaal dat de begeleiding stopt van mensen die niet op korte termijn naar werk begeleid kunnen worden. Deze groep wordt daarmee afgeschreven. Het CDA wil dat iedereen meedoet en wil mensen niet afschrijven en zal niet accepteren dat inzet op terrein van participatie stopt. Wij overwegen om met een amendement hierover te komen. Echte keuzesEchte keuzes m.b.t. zorg worden niet gemaakt. Verder wijzen onderzoeken uit dat de zorgkosten met 20% omlaag kunnen als er efficiënter gewerkt wordt, bijvoorbeeld als het gaat om het sociaal domein. Wij missen echt de regie en leiderschap op dit terrein. Er wordt wel op gehamerd, zowel tijdens nieuwjaarstoespraak van de burgemeester als recent bij de rekeningencommissie door de gemeentesecretaris, maar wij zien geen voorstellen vanuit het college. Het gevolg is dat de enorme tekorten in het sociaal domein steeds meer ten koste gaan van andere zaken die ook heel belangrijk zijn voor de stad. Denk hierbij aan economie, cultuur en cultuurhistorie, dus de basiselementen voor de aantrekkelijkheid van de stad. Wij willen dat er geïnvesteerd wordt in cultuurhistorie en komen met een motie of amendement hierover. Wij komen ook met een motie “maak echte keuzes in het sociaal domein”, want dit kan zo niet langer. Wij zijn voor investeringen in fysiek en economisch beleid en zullen ook niet akkoord gaan met de bezuinigingen op dit terrein en komen met een amendement hierover. Het ondernemersloket moet aandacht krijgen. Economie zou de sterke factor moeten zijn. Wij zullen ook een amendement indienen om de rente sociale leningen bij de Stadsbank te verlagen. Het betreft ruim 1000 mensen die toch al in een sociaal zwakke positie verkeren en met deze zeer hoge rente worden geconfronteerd, terwijl de gemeente zelf tegen een heel laag tarief kan lenen. Wij willen niet dat de lasten voor de burgers omhoog gaan; we willen niet dat de parkeertarieven verder omhoog gaan en willen compensatie bieden voor gebruikers van het MST per jaar uit het overschot jaaropbrengsten. Wij komen hierover met een motie. Tot slot wordt er ook nog bezuinigd op het pleinbeheer Wilminkplein. Wij vinden dit zeer onverstandig omdat de drugsoverlast op dit plein alleen maar zal toenemen. En wij komen volgende week ook met een amendement om brommers en scooters op het Stadserf te weren. Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.