Nieuws van politieke partijen in Houten inzichtelijk

5 documenten

Plannen op de Essenkade

Houten Anders! Houten Anders! Houten 12-05-2022 21:39

Beste inwoners van Houten, beste collega’s, beste voorzitter,

We hebben het vanavond over een plan met impact. De plannen voor de Essenkade 2 zijn belangrijk voor inwoners, ondernemers, de maatschappelijke organisaties en daarom voor Houten Anders! Wij zullen daarom een tweetal moties en een amendement indienen en wij dienen er een aantal mede in, met andere partijen. Het debat dat wij vanavond voeren, zal de plannen alleen maar beter maken. Uw inbreng tijdens mijn betoog wordt dan ook gewaardeerd, zelfs al is dit mijn maiden-speech, voorzitter.

Vanavond kunnen wij als gemeenteraad het verschil maken voor vluchtelingen, statushouders, spoedzoekers en de maatschappelijke organisaties op het gebied van medemenselijkheid, woningnood, sociaal ondernemerschap en de omgeving van de Essenkade. In deze plannen komt het allemaal samen voor de komende 15 jaar. In de tussentijd heeft de gemeenteraad de tijd om uit te zoeken wat zij met de Doornkade als bedrijventerrein wil gaan doen. Wellicht kan de motie 061-2021 over de toekomst van bedrijvigheid, werkgelegenheid en economie worden afgestoft? Deze is aangenomen en is mogelijk nog goed bruikbaar om de raad te informeren over de ambities en keuzes die op lange termijn gemaakt moeten worden met het Houtense bedrijfsleven.

De fractie van Houten Anders! is positief over het voorstel. Deze locatie biedt enorme kansen. De maatschappelijke organisaties zoals het Doorgeefluik, de Krachtfabriek en de Voedselbank, die elk al jaren enorm goed werk doen voor de minima, statushouders, werkwillenden en alle inwoners van Houten, zouden met dit plan ein-de-lijk een plek krijgen waar zij voor langere tijd een toekomst hebben. Dat geeft deze organisaties rust en de ruimte om hun werk te doen.

Bovendien draagt het plan bij aan de huisvesting van spoedzoekers. Die categorie inwoners moet nu vaak buiten de gemeente een plek zoeken, met alle gevolgen van dien. Omdat er in Houten op de korte termijn te weinig passende woonruimte vrijkomt. Door oog te houden voor doorstroming, een goede balans én op het terrein te werken aan community-building, ontstaat er ook voor deze groep een plek om tot rust te komen met behoud van hun Houtense netwerk. En mogelijk zelfs met een nieuw netwerk in Houten wat hen verder helpt het leven weer op te pakken. Het is onze stelligste overtuiging dat zo’n voorziening levens in positieve zin verandert. Het plan draagt daarom bij aan de sociale cohesie in Houten.

En alsof dat nog niet genoeg is, neemt Houten in dit plan ook haar verantwoordelijkheid als gemeente om te zorgen voor goede opvang van asielzoekers en statushouders. Een taak die gemeenten hebben vanuit het Rijk en waar óók een schreeuwend tekort aan is. Houten zal geen Ter Apel worden als zij 100 mensen die het nodig hebben een plek biedt. Houten kan dankzij dit plan direct werk maken van een goede integratie: door inwoners, maatschappelijke organisaties en statushouders op dezelfde plek weer perspectief te bieden. Als de verbinding tussen hen goed wordt geregeld, dan hebben we met ons allen goud in handen en lopen we niet weg voor onze verantwoordelijkheid, onze maatschappelijke taak en onze medemenselijkheid.

Dat Houten Anders! zo optimistisch is, voorzitter, ontslaat ons niet van de plicht om de zorgen die inwoners en ondernemers hebben over dit plan, heel serieus te nemen. Wij hebben zorgen gehoord, die in de volgende fase op een correcte en uitvoerige wijze moeten worden geadresseerd in de plannen om ons als fractie optimistisch te houden. Graag zouden we daarom van de wethouder horen, in welke mate hij de zittende huurders, een kans zal geven om hun contract via de gemeente een ruimte aan de Essenkade te blijven huren? Welke toezegging kan hij in dat kader doen?

Wij dienen vanavond een amendement in en twee moties, maar we hebben er ook een aantal mede ingediend en ondertekend, voorzitter.

Wij amenderen als eerste beslispunt 1, omdat de tekst op dit moment nog multi-interpretabel is. We weten hoe het wordt bedoeld, maar wie goed leest zou kunnen denken dat alleen de huisvesting van spoedzoekers en de maatschappelijke organisaties tijdelijk wordt geregeld aan de Essenkade en dat laat de vraag open of ook de opvang van asielzoekers op die plek na 15 jaar stopt? 15 jaar is voor het geheugen een lange tijd. Laten we het documenteren en beslissen, zoals wij het vanavond bedoelen. Dat voorkomt onenigheid achteraf, voorzitter.

Complimenten voor vrijwilligers van Voedselbank Houten | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 01-04-2020 00:00

Alleen samen komen we door de coronacrisis. Een uitstekende oproep van ons kabinet. Maar hoe ziet dat er in de Houtense praktijk uit?

In eerste instantie was de Voedselbank vorige week een actie van plan om producten te laten inleveren op hun locatie. Doordat er op dit moment geen acties bij de supermarkt kunnen plaatsvinden, leek dat een goed idee. Vanwege de Coronamaatregelen ging dit toch niet door en werden inwoners gevraagd om te doneren. Maar lukt dat ook? Komt er wel genoeg binnen? 

In de fractie van GroenLinks Houten maakten we ons zorgen. Deze week polste ons raadslid Gerry Engels daarom de situatie bij de Voedselbank.

Eén van de bestuursleden van de Voedselbank, Philippine Bronkhorst, vertelde haar dat de Voedselbank de crisis tot nu toe goed het hoofd weet te bieden. Het gaat momenteel goed met de voedselbank. De werkwijze is omgegooid in verband met het coronavirus. De pakketten worden thuis bij de voordeur afgeleverd. Er zijn voldoende vrijwilligers. En er komen gelukkig mooie donaties binnen van inwoners en ook een kerkelijke instelling gaf ruimhartig steun. Erg fijn. Daarvan kunnen langer houdbare producten gekocht worden, want daar bestaat vooral behoefte aan. 

Graag maakt GroenLinks langs deze weg alle vrijwilligers en mantelzorgers in Houten een compliment voor hun inzet. Deze week speciaal voor de Voedselbank die zich sterk maakt, zodat ook mensen die hulp van de Voedselbank nodig hebben  de crisis zo goed mogelijk kunnen doorkomen. Wilt u meer weten over de wijze waarop u de Voedselbank kan ondersteunen? Klink dan hier.   https://www.voedselbankhouten.nl/

Steun hen, juist nu!

Welkom aan de nieuwe burgemeester van Houten

PvdA PvdA Houten 08-06-2019 14:00

Houten heeft een nieuwe burgemeester: Gilbert Isabella! Op 3 juli a.s wordt hij formeel benoemd. Toen de huidige burgemeester Wouter de Jong spijtig genoeg aangaf niet beschikbaar te zijn voor een tweede termijn, begon de zoektocht naar de nieuwe, beste burgemeester van Houten. Een burgemeester die de uitdagingen waar Houten voor staat graag aangaat en die Houten positioneert in al zijn kwaliteiten. Natuurlijk willen we een burgemeester die staat voor álle inwoners van Houten. Toch zijn we als PvdA Houten heel erg trots dat deze burgemeester de PvdA signatuur heeft, de eerste PvdA burgemeester in Houten. Vanaf nu is hij ‘van en voor iedereen’, maar wij als PvdA-ers weten dat hij uit een goed nest komt. Isabella brengt veel bestuurlijke ervaring mee, kent de regio goed en is zeer gemotiveerd om van zijn (eerste) burgemeesterschap een succes te maken. In zijn allereerste interview, vlak nadat hij het nieuws had gekregen dat de keus op hem gevallen is, spat het enthousiasme er van af. https://youtu.be/rOA1TvsWN6Q Wij feliciteren onze nieuwe burgemeester nogmaals van harte met deze eervolle benoeming en wensen hem alle succes!

Het bericht Welkom aan de nieuwe burgemeester van Houten verscheen eerst op PvdA Houten.

Agenda Rondetafelgesprekken 29 januari a.s.

VVD VVD Houten 26-01-2019 09:01

Komende dinsdag zijn er weer rondetafelgesprekken. Lees in dit artikel waar de gesprekken over gaan en welke VVD fractieleden het woord voeren.

https://houten.vvd.nl/nieuws/33654/agenda-rondetafelgesprekken-29-januari-a-s

In deze twee rondetafelgesprekken weer een volle agenda met bestemmingsplannen en stukken over gemeenschappelijke regelingen. In beide RTG’s staat een bestemmingsplan op het programma waarbij die over de nieuwbouw op de locatie Wegwijzer / Den Oord het meest in net oog springt.

Dit dossier loopt inmiddels vijf jaar, waarbij de gesprekken tussen gemeente, Viveste en bewoners inmiddels in een impasse zijn geraakt. De gemeenteraad wordt nu gevraagd een besluit te nemen om het proces vlot te trekken. Zoals het er nu uitziet kan dit twee kanten op: de gemeenteraad besluit conform het raadsvoorstel dat in voldoende mate voldaan wordt aan de startnotitie of er wordt besloten dat er met minder woningen genoegen genomen mag worden zoals omwonenden wensen.

In het eerste rondetafelgesprek staan daarnaast de zienswijze op de kaderbrief Werk en Inkomen Lekstroom en de uitgangspunten programmabegroting 2020 recreatieschap Stichtse Groenlanden op het programma. Het tweede rondetafelgesprek gaat over een bestemmingsplan waarbij een agrarisch perceel aan de Lekdijk in Schalkwijk wordt aangepast zodat deze gebruikt kan worden voor een recreatieve functie waarbij banen gecreëerd worden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook op de agenda in dit rondetafelgesprek staan de Kadernota 2020 van de Veiligheidsregio Utrecht, het spreekrecht voor burgers, regionale aangelegenheden en de rondvraag.

Meer informatie over de onderwerpen is onder de agenda te lezen.

Agenda

RTGTijdLocatieWieOnderwerp220:00uRaadzaalRuud Vis 

Nieuwbouw Wegwijzer / Den Oord

Zienswijze kaderbrief Werk en Lekstroom (WIL) 2020

Uitgangspunten Programmabegroting 2020 Recreatieschap Stichtse Groenlanden

320:00K046+0.47Robert Paling

Bestemmingsplan Lekdijk 24a te Schalkwijk

 

Kadernota VRU 2020 en ontwerp regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht

Regionale aangelegenhedenRondvraag

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 12 februari in de raad besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Nieuwbouw Wegwijzer / Den Oord

Op 14 februari 2017 heeft de raad de gewijzigde startnotitie voor de bouwlocatie Wegwijzer Den Oord vastgesteld. De opdracht was om zoveel mogelijk seniorenwoningen te bouwen binnen de mogelijkheden van de locatie en een zo groot mogelijk draagvlak bij de omwonenden. Vanaf september 2017 heeft een klankbordgroep Viveste, gemeente en een vertegenwoordiging van omwonenden (Den Oord Bewoners Belangen (DOBB)) getracht tot een gezamenlijk advies en plan te komen. Dit is niet gelukt. Het voorgestelde gebouw met de vrije sector appartementen wordt door de omwonenden als te hoog en te massaal ervaren en in hun definitieve reactie geven zij aan dat het aantal woningen effectief verlaagd moet worden. De in de klankbordgroep geformuleerde uitgangspunten zijn door stedenbouwkundig bureau Stijlgroep uit Rotterdam vertaald in een voorstel voor de bouw van twee appartementen gebouwen, een voor 26 sociale huurwoningen en een voor 22 vrije sector appartementen met een half-verdiepte parkeergarage.

De stedenbouwkundige stelt dat het nu voorliggende plan in het gebied past en geen onacceptabel verlies aan privacy of zon en dergelijke met zich mee brengt. Ook de ontsluiting en de parkeeroplossing maken het nu voorliggende plan passend op de locatie en passend binnen de vastgestelde startnotitie. Gemeente en Viveste hebben in de klankbordgroep al aangegeven het een goed plan te vinden.

Om uit de impasse te komen moet de raad een besluit nemen of zij, ondanks de bezwaren van de omwonenden, wil instemmen met het voorliggende plan of genoegen wil nemen met minder woningen om aan de bezwaren van de omwonenden tegemoet te komen.  

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Zienswijze kaderbrief Werk en Lekstroom (WIL) 2020

Voor ligt de zienswijze op de Kaderbrief 2020 Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). Dit is een beleidsarme kaderbrief, omdat er momenteel ook een herijking van de opdracht aan WIL (Wil 3.0) gaande is. In WIL 3.0 loopt een geleidelijk proces waarin de Lekstroom gemeentes bekijken wat na de transitie en de transformatie binnen het sociaal domein de opdracht is van GR WIL en wat toch meer lokaal georganiseerd moet worden. Hier is in de kaderbrief rekening mee gehouden, waardoor deze slechts enkele ontwikkelingen benoemt die al vaststaan voor de GR, los van WIL 3.0.

In het eerste kwartaal van 2019 wordt de raad verder bijgepraat over alle ontwikkelingen rondom WIL 3.0. De kaderbrief vormt input voor de begroting WIL 2020. De kaderbrief sluit aan op de vastgestelde lijn van Programma Sociale kracht 2017-2020, het schetsontwerp “ Lekstroom Werkt 2020”, “Meedoen naar vermogen” en de lokale vertaling hiervan in de Houtense Werktafel en de doorontwikkeling daarvan. Hierom stelt het college voor in te stemmen met de ontwikkelingen en voornemens uit de kaderbrief. Wel wordt voorgesteld om een zienswijze mee te geven op de volgende specifieke thema’s; voorzetting van het meerjarenbeleidsplan 2014-2018 (MJBP), het nieuwe MJBP 2019-2022, over het flexibel inspelen op ontwikkelingen en de dynamiek van op de arbeidsmarkt en binnen het sociaal domein en daarnaast investeringen doen om afname van schuldenproblematiek en armoede verder te bewerkstelligen.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering zal VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord voeren.

Uitgangspunten programmabegroting 2020 recreatieschap Stichtse Groenlanden

Het recreatieschap is net als iedere gemeenschappelijke regeling verplicht om een kadernota voor te leggen aan de raden en staten van de deelnemende gemeenten en provincie. Hiermee informeert het recreatieschap hen over de ambities van het recreatieschap, de keuzes die het bestuur van het recreatieschap heeft gemaakt ten aanzien van de opgave en wat dit betekent in financiële zin. De raden en staten van de deelnemende gemeenten en provincie worden in de gelegenheid gesteld om een zienswijze te geven over de Kadernota 2019-2022.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Bestemmingsplan Lekdijk 24a te Schalkwijk

Eind 2011 stelde de raad de Structuurvisie Eiland van Schalkwijk vast. Het voorliggende plan voor Lekdijk 24a in Schalkwijk past binnen de kaders van deze visie en betreft de herontwikkeling van een agrarisch bedrijfsperceel (ruimte-voor-ruimte). De totale ontwikkeling voegt (per saldo) kwaliteit toe. Voor de ontwikkeling was een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Op 30 oktober 2018 stemde het college in met het plan waarna het bestemmingsplan ter inzage lag. Binnen deze periode kwamen geen zienswijzen binnen. Het college stelt voor het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.

Op dit moment is het agrarische perceel in gebruik als paardenhouderij. Op het terrein zijn aanwezig: een viertal schuren, paardenbakken, een tredmolen en een bedrijfswoning. De bestaande paardenhouderij zal haar bedrijf staken. Initiatiefnemer is voornemens de drie agrarische opstallen (circa 1.200 m2) te slopen en ter compensatie één burgerwoning te realiseren. De nieuw te realiseren woning wordt als te verkopen bouwkavel op de markt gebracht. Hierop heeft de aanvrager een verzoek om bestemmingswijziging ingediend.

De beoogde ontwikkeling inclusief nieuwbouw past niet binnen het geldende bestemmingsplan. Om de ontwikkeling daadwerkelijk mogelijk te maken is een wijziging van het planologisch regime noodzakelijk. De wijziging wordt middels een zogenaamd postzegelbestemmingsplan vorm gegeven. Op 30 oktober jl. heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan, waarna het plan van 8 november tot en met 19 december 2018 ter inzage lag. Binnen deze periode kwamen geen zienswijzen binnen. Ook zijn er geen ambtelijke wijzigingen nodig gebleken.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgespreklgesprek. VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp in de raadsvergadering.

Kadernota 2020 VRU en Ontwerp regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht

Kadernota 2020 Veiligheidsregio Utrecht

Conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling legt de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) het financiële en beleidsmatige kader voor de begroting van het volgende jaar voor aan de gemeenten met de mogelijkheid hierop een zienswijze in te dienen.

Ontwerp regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht

Conform de Wet Veiligheidsregio’s dient elke Veiligheidsregio een Risicoprofiel vast te stellen voor een beleidsperiode van vier jaar. Het regionaal risicoprofiel (RRP) is de onderligger. Hierin staat een overzicht van de risicovolle situaties binnen de veiligheidsregio. Op het vastgesteld regionaal risicoprofiel wordt het beleidsplan van de VRU mede gebaseerd. Daar de VRU bezig is met het ontwikkelen van een nieuw beleidsplan voor de periode 2020 tot en met 2023 wordt het regionaal risicoprofiel geactualiseerd. Het bestuur van de veiligheidsregio stelt het risicoprofiel vast na overleg met de raden van de deelnemende gemeenten, waarbij het bestuur de raden tevens verzoekt hun wensen kenbaar te maken omtrent het in het beleidsplan op te nemen beleid.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgespreklgesprek. VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp in de raadsvergadering.

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 12 februari in de raad besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 12 februari in de raad besproken.

Samenvatting raadsvoorstellen

Nieuwbouw Wegwijzer / Den Oord

Op 14 februari 2017 heeft de raad de gewijzigde startnotitie voor de bouwlocatie Wegwijzer Den Oord vastgesteld. De opdracht was om zoveel mogelijk seniorenwoningen te bouwen binnen de mogelijkheden van de locatie en een zo groot mogelijk draagvlak bij de omwonenden. Vanaf september 2017 heeft een klankbordgroep Viveste, gemeente en een vertegenwoordiging van omwonenden (Den Oord Bewoners Belangen (DOBB)) getracht tot een gezamenlijk advies en plan te komen. Dit is niet gelukt. Het voorgestelde gebouw met de vrije sector appartementen wordt door de omwonenden als te hoog en te massaal ervaren en in hun definitieve reactie geven zij aan dat het aantal woningen effectief verlaagd moet worden. De in de klankbordgroep geformuleerde uitgangspunten zijn door stedenbouwkundig bureau Stijlgroep uit Rotterdam vertaald in een voorstel voor de bouw van twee appartementen gebouwen, een voor 26 sociale huurwoningen en een voor 22 vrije sector appartementen met een half-verdiepte parkeergarage.

De stedenbouwkundige stelt dat het nu voorliggende plan in het gebied past en geen onacceptabel verlies aan privacy of zon en dergelijke met zich mee brengt. Ook de ontsluiting en de parkeeroplossing maken het nu voorliggende plan passend op de locatie en passend binnen de vastgestelde startnotitie. Gemeente en Viveste hebben in de klankbordgroep al aangegeven het een goed plan te vinden.

Om uit de impasse te komen moet de raad een besluit nemen of zij, ondanks de bezwaren van de omwonenden, wil instemmen met het voorliggende plan of genoegen wil nemen met minder woningen om aan de bezwaren van de omwonenden tegemoet te komen.  

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Zienswijze kaderbrief Werk en Lekstroom (WIL) 2020

Voor ligt de zienswijze op de Kaderbrief 2020 Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). Dit is een beleidsarme kaderbrief, omdat er momenteel ook een herijking van de opdracht aan WIL (Wil 3.0) gaande is. In WIL 3.0 loopt een geleidelijk proces waarin de Lekstroom gemeentes bekijken wat na de transitie en de transformatie binnen het sociaal domein de opdracht is van GR WIL en wat toch meer lokaal georganiseerd moet worden. Hier is in de kaderbrief rekening mee gehouden, waardoor deze slechts enkele ontwikkelingen benoemt die al vaststaan voor de GR, los van WIL 3.0.

In het eerste kwartaal van 2019 wordt de raad verder bijgepraat over alle ontwikkelingen rondom WIL 3.0. De kaderbrief vormt input voor de begroting WIL 2020. De kaderbrief sluit aan op de vastgestelde lijn van Programma Sociale kracht 2017-2020, het schetsontwerp “ Lekstroom Werkt 2020”, “Meedoen naar vermogen” en de lokale vertaling hiervan in de Houtense Werktafel en de doorontwikkeling daarvan. Hierom stelt het college voor in te stemmen met de ontwikkelingen en voornemens uit de kaderbrief. Wel wordt voorgesteld om een zienswijze mee te geven op de volgende specifieke thema’s; voorzetting van het meerjarenbeleidsplan 2014-2018 (MJBP), het nieuwe MJBP 2019-2022, over het flexibel inspelen op ontwikkelingen en de dynamiek van op de arbeidsmarkt en binnen het sociaal domein en daarnaast investeringen doen om afname van schuldenproblematiek en armoede verder te bewerkstelligen.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering zal VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord voeren.

Uitgangspunten programmabegroting 2020 recreatieschap Stichtse Groenlanden

Het recreatieschap is net als iedere gemeenschappelijke regeling verplicht om een kadernota voor te leggen aan de raden en staten van de deelnemende gemeenten en provincie. Hiermee informeert het recreatieschap hen over de ambities van het recreatieschap, de keuzes die het bestuur van het recreatieschap heeft gemaakt ten aanzien van de opgave en wat dit betekent in financiële zin. De raden en staten van de deelnemende gemeenten en provincie worden in de gelegenheid gesteld om een zienswijze te geven over de Kadernota 2019-2022.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Bestemmingsplan Lekdijk 24a te Schalkwijk

Eind 2011 stelde de raad de Structuurvisie Eiland van Schalkwijk vast. Het voorliggende plan voor Lekdijk 24a in Schalkwijk past binnen de kaders van deze visie en betreft de herontwikkeling van een agrarisch bedrijfsperceel (ruimte-voor-ruimte). De totale ontwikkeling voegt (per saldo) kwaliteit toe. Voor de ontwikkeling was een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Op 30 oktober 2018 stemde het college in met het plan waarna het bestemmingsplan ter inzage lag. Binnen deze periode kwamen geen zienswijzen binnen. Het college stelt voor het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.

Op dit moment is het agrarische perceel in gebruik als paardenhouderij. Op het terrein zijn aanwezig: een viertal schuren, paardenbakken, een tredmolen en een bedrijfswoning. De bestaande paardenhouderij zal haar bedrijf staken. Initiatiefnemer is voornemens de drie agrarische opstallen (circa 1.200 m2) te slopen en ter compensatie één burgerwoning te realiseren. De nieuw te realiseren woning wordt als te verkopen bouwkavel op de markt gebracht. Hierop heeft de aanvrager een verzoek om bestemmingswijziging ingediend.

De beoogde ontwikkeling inclusief nieuwbouw past niet binnen het geldende bestemmingsplan. Om de ontwikkeling daadwerkelijk mogelijk te maken is een wijziging van het planologisch regime noodzakelijk. De wijziging wordt middels een zogenaamd postzegelbestemmingsplan vorm gegeven. Op 30 oktober jl. heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan, waarna het plan van 8 november tot en met 19 december 2018 ter inzage lag. Binnen deze periode kwamen geen zienswijzen binnen. Ook zijn er geen ambtelijke wijzigingen nodig gebleken.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgespreklgesprek. VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp in de raadsvergadering.

Kadernota 2020 VRU en Ontwerp regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht

Kadernota 2020 Veiligheidsregio Utrecht

Conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling legt de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) het financiële en beleidsmatige kader voor de begroting van het volgende jaar voor aan de gemeenten met de mogelijkheid hierop een zienswijze in te dienen.

Ontwerp regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht

Conform de Wet Veiligheidsregio’s dient elke Veiligheidsregio een Risicoprofiel vast te stellen voor een beleidsperiode van vier jaar. Het regionaal risicoprofiel (RRP) is de onderligger. Hierin staat een overzicht van de risicovolle situaties binnen de veiligheidsregio. Op het vastgesteld regionaal risicoprofiel wordt het beleidsplan van de VRU mede gebaseerd. Daar de VRU bezig is met het ontwikkelen van een nieuw beleidsplan voor de periode 2020 tot en met 2023 wordt het regionaal risicoprofiel geactualiseerd. Het bestuur van de veiligheidsregio stelt het risicoprofiel vast na overleg met de raden van de deelnemende gemeenten, waarbij het bestuur de raden tevens verzoekt hun wensen kenbaar te maken omtrent het in het beleidsplan op te nemen beleid.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgespreklgesprek. VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp in de raadsvergadering.

Schulden. Dweilen met de kraan open?

PvdA PvdA Houten 21-10-2018 21:06

Afgelopen week was het de Week van de Armoede. Op 17 oktober was het de Werelddag van het verzet tegen armoede. We moeten er deze week en alle andere weken van het jaar aandacht voor hebben, want meedoen en meetellen is voor iedereen belangrijk. En wanneer je nauwelijks geld hebt om het hoofd boven water te houden, dan lukt dat vaak niet. Wanneer je jarenlang te weinig geld hebt om rond te komen, is het bijna onvermijdelijk dat veel mensen in de schulden raken. Ondanks regelingen en toeslagen waar men een beroep op kan doen, hebben 1,2 miljoen huishoudens (een op de vijf) risicovolle of problematische schulden. De overheid zelf blijkt in veel situaties een belangrijke schuldeiser te zijn. Ironisch genoeg gaat dit vaak over het terugvorderen van toeslagen. Wat ook verontrustend is: het effect van schuldhulpverlening is gering: minder dan 1 % van de aanvragers van schuldhulpverlening komt schuldenvrij uit de schuldsanering. Dat moet anders!

Op 1 oktober jl organiseerde Linksom in de PvdA een debat over armoede en schulden. Verschillende sprekers gaven hun visie op oplossingen voor deze problematiek. Op meerdere fronten is nog veel te verbeteren in de manier waarop de schuldhulpverlening is ingericht. Zo is het belangrijk kritisch te kijken naar doorlooptijden. Immers hoe langer hulpverleningstrajecten duren, des te hoger de schuldenproblemen oplopen. Ook lijken veel bewindvoerders traag te zijn met het aanleveren van dossiers. Daarmee houden zij schulden langer in stand dan gewenst. Genoeg werk aan de winkel, ook hier in Houten!

Maar het is ook goed te onderkennen dat er in dit land een aantal structurele problemen zijn waardoor armoede als het ware in stand gehouden wordt. Schulden komen voort uit te hoge lasten bij een te laag inkomen. Ook als mensen helemaal schuldenvrij zijn ontstaan schulden weer opnieuw vanwege stijgende woonlasten, hoge zorgkosten en eigen bijdragen. Zo blijf je natuurlijk dweilen met de kraan open. In Tilburg is een start gemaakt om die vicieuze cirkel (een klein beetje) te doorbreken. Door met de woningbouwcorporaties af te spreken, dat bij hoge huurlasten en een laag inkomen doorstroming naar een goedkopere huurwoning wordt bevorderd. Een ander voorbeeld betreft de regeling hier in Houten die in de vorige raadsperiode op initiatief van de PvdA tot stand kwam voor tegemoetkoming in hoge zorgkosten voor chronische zieken en gehandicapten. De PvdA wil dat deze regeling nu ook beschikbaar komt voor mensen met een inkomen van 130% van de bijstandsnorm, deze is nu 120%. In het collegeprogramma lezen we, dat het college de effectiviteit van de verschillende minimaregelingen gaat evalueren. Die evaluatie is nodig en als het aan de PvdA ligt, maken we die evaluatie vandaag nog. Het gaat er ons om dat we dan ook echt iets gaan doen en regelen om de armoede en schulden aan te pakken, zodat mensen de regie weer over hun leven krijgen.

Het bericht Schulden. Dweilen met de kraan open? verscheen eerst op PvdA Houten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.