Nieuws van politieke partijen in Maastricht inzichtelijk

5 documenten

Uitslag Stemtent: ‘Meerderheid voor behoud vliegveld’

D66 D66 Maastricht 08-12-2019 14:26

Afgaande op de uitkomst van onze Stemtent op Plein 1992 van afgelopen zaterdag, is een grote meerderheid van de Maastrichtenaren voor het behoud van de luchthaven Maastricht Aachen Airport. Op de stelling ‘Het vliegveld moet blijven’, antwoordde 85% van de voorbijgangers op Plein 1992 en de mensen die reageerden via internet bevestigend. Van de 198 deelnemers stemden 170 personen ‘eens’ en 28 personen ‘oneens’.

Voorstemmers gaven aan dat de luchthaven voor veel werkgelegenheid zorgt en dat de stad onbereikbaar zou worden zonder het vliegveld. Een van de voorbijgangers: ‘Denk eens aan de TEFAF. Zonder luchthaven kan dat wel eens een stuk lastiger worden.’

Tegenstemmers waren van mening dat de luchthaven zorgt voor veel geluids- en milieuoverlast. Ook gaven tegenstemmers aan dat de luchthaven financieel gezien een bodemloze put is en er voldoende luchthavens in de nabijheid van Maastricht zijn.

MAA ter discussie in de raad | Maastricht

GroenLinks GroenLinks D66 Maastricht 28-11-2019 00:00

Is er een kentering op komst?

In de raadsvergadering van 26 november werd het spannend.

GroenLinks kwam met een motie om een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) te verlangen en om in afwachting daarvan geen geld meer voor de luchthaven ter beschikking te stellen. Deze motie werd door ons raadslid Coen van der Gugten met verve gepresenteerd en verdedigd, immers, ook in Sittard en Heerlen is er onrust ontstaan, nu de exploitant van MAA niet meer verder wil, omdat er zoveel geld bij moet, ondanks een bescheiden winst. En dan al die protesterende omwonenden nog (recent nog 19.000 handtekeningen verzameld tegen uitbreiding). Maar helaas, alleen GroenLinks, D66 en de SP stemden voor deze motie.

Maar toen werd het interessant. Want SAB diende een motie in voor behoud en continuering van de luchthaven. En daar staakten de stemmen: 18 voor en 18 tegen!

Dus waar GroenLinks vroeger als enige partij als een roepende in de woestijn was, wat MAA betreft, hebben we intussen de eerste bewoning aan de rand van die woestijn bereikt en er luisteren meer mensen!

Niet iedereen wil koste wat het kost nog doorgaan met deze bodemloze geldput verder te vullen. Er gloort een waterig zonnetje voor ons milieu en voor de al veel te lang geplaagde omwonenden van deze luchthaven.

Wij ondersteunen deze mensen! Wat hebben we aan deze luchthaven? We liggen zo centraal in Europa, maar nog steeds zover weg van alles. Wij zouden meer gebaat zijn bij snelle treinverbindingen, zoals in Spanje en in mindere mate in Duitsland en Frankrijk. Dat is beter voor het milieu en beter voor de mensen.

Exploitant MAA trekt zich terug: heeft Maastricht een visie op het vliegveld?

PvdA PvdA Maastricht 25-11-2019 17:55

PvdA Maastricht heeft recent kennis genomen van verschillende berichten over het vliegveld Maastricht Aachen Airport. Aangezien alles wat er op en rond het vliegveld gebeurt grote impact heeft op onze stad, hebben wij een aantal vragen.

1. Wat vindt u van het terugtrekken van de exploitant? 2. Waarom vindt u met het vertrekken van de exploitant dat nog steeds voldaan is aan de voorwaarden om financiële steun te verlenen aan MAA? 3. Deelt u de mening in het krantenartikel in De Limburger dat de vele miljoenen overheids-geld die in het MECC worden gestoken alleen zinvol zijn als het vliegveld blijft bestaan? 4. Wat vindt u van de stelling: Zonder Maastricht Aachen Airport raakt Limburg in een volledig isolement? 5. Mocht er va uit de provincie wederom worden verzocht om een financiële bijdrage voor MAA. Hoe staat u daar dan tegenover?

Het bericht Exploitant MAA trekt zich terug: heeft Maastricht een visie op het vliegveld? verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Hoofdpijndossier MAA heeft dringend herbezinning en een nieuw, positief, perspectief nodig | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 24-11-2019 00:00

Aan de randvoorwaarden 2015 wordt niet meer voldaan en nu toch weer 1 miljoen steun erbij? GroenLinks ziet dat niet zitten.

6 ton “winst” en toch weer 1 miljoen steun erbij Rond MAA vinden recentelijk ingrijpende ontwikkelingen plaats. De exploitant van het vliegveld heeft besloten de exploitatie op korte termijn te willen beëindigen en zijn licentie terug te geven aan Gedeputeerde Staten. Hij geeft aan dat het niet lukt om in de Limburgse setting voldoende volume binnen een redelijk aantal jaren te ontwikkelen teneinde écht levensvatbaar te worden. In Provinciale Staten wordt nu gediscussieerd over de toekomst van het vliegveld en nut en noodzaak van een maatschappelijke kosten-baten analyse om daarover meer en vooral ook objectieve helderheid te verschaffen.

Randvoorwaarden 2015 niet voldaan Feit is dat aan de randvoorwaarden die Maastricht in 2015 stelde aan haar financiële steun aan MAA tot op heden niet wordt voldaan. De betrokken brief is bijgesloten. Gezien het ingrijpende besluit van de exploitant is het, denkt de GroenLinksfractie Maastricht, aan de orde dat ook Maastricht de positie inneemt dat het tijd is voor een herbezinning en dat een maatschappelijke kosten-baten analyse daartoe een goed instrument is. Zo'n analyse levert niet alleen inzicht op over wat niet kan, maar ook over wat wél kan.

En een positief perspectief is na al die jaren "hoofdpijndossier" dringend gewenst.

Om die reden is GroenLinks voornemens a.s. dinsdag 26 november over MAA bijgaande motie in te dienen.

Coen van der Gugten

SAB vraagt aandacht voor de werkgelegenheid in de regio.

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 15-11-2017 10:53

Aan het College van B&W en de Gemeenteraad van Maastricht

Onderwerp:  SAB vraagt aandacht voor de werkgelegenheid in de regio.

Geacht College,

Geachte Raadsleden,

Onlangs maakte Corendon bekend dat ze vanaf april 2018 op 12 verschillende bestemmingen gaan vliegen vanaf MAA met mogelijk nog uitbreiding.

Ook zal er hier in de regio grondpersoneel, piloten en cabinepersoneel geworven worden.

Er worden één of twee vliegtuigen hier gestationeerd als thuisbasis.

Daarnaast gaat RyanAir uitbreiden en komen mogelijk vluchten bij van Wizzair en Germania.  De aankomst/vertrekhal gaat op de schop en wordt gemoderniseerd.

Hier zijn miljoenen euro’s meegemoeid en levert extra werkgelegenheid op.

Daarom vraagt SAB uw aandacht, zeker omdat hier een geweldig arbeidsproject aan staat te komen. Omdat dit voor de stad en de regio van vitaal belang is, dienen er ook maatregelen getroffen te worden die bovenstaande tot een succes kunnen maken.

Er moet een goede directe verbinding komen van MAA met station Maastricht.

Er liggen kansen die je maar één maal  in de 25 jaar krijgt.

Het wordt dan ook makkelijker internationaal georiënteerde bedrijven naar Maastricht te halen, waardoor afgestudeerde studenten van buiten Maastricht ook in onze stad en regio blijven.

Verder dient zich nog een gigantisch (hoog intellectueel geclassificeerd) project aan waar Maastricht op moet inspelen en waar onze en omringde universiteiten zeker bij betrokken worden.

Zuid-Limburg is in de race voor een miljardenproject: de Einstein-telescoop.

Ook Italië (Sardinië) en Hongarije  lijken momenteel nog in de race te zijn, deze lijken minder geschikt vanwege de grondstructuur.  Z-Limburg heeft nog een voordeel om dit project binnen te halen n.l. de concentratie van een aantal universiteiten o.a.  Aken, Luik, Eindhoven, Hasselt en Maastricht.

Een  goede infrastructuur en daardoor snelle verbindingen zijn essentieel.

Op dit moment verlaat ca. 90% van de afgestudeerde de regio weer.

Dit zijn kansen om deze mensen te behouden

Beste gemeenteraad en College, hierin kan ook de tram Maastricht-Hasselt  een belangrijke rol spelen.

Wel dient deze dan doorgetrokken te worden naar het station Maastricht, Bonnefantenmuseum, Universiteit, MECC, AZM en MAA en niet zoals nu in de markt gezet worden als kermisattractie.

Met vriendelijke groet,

Wim Schulpen +31649321452

Jos Gorren (Lijsttrekker SAB)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.