Nieuws van politieke partijen in Amsterdam inzichtelijk

6 documenten

Sharon Dijksma: “Ondanks crisis blijven bouwen aan de toekomst”

PvdA PvdA Amsterdam 10-04-2020 09:29

Amsterdam bevindt zich net als grote delen van de wereld in een ongekende gezondheidscrisis. En zoals we nu al zien zal het ook een grote sociale en economische impact hebben. Het is een moment waarbij het werkelijk alle hens aan dek is. Met zeer veel respect kijk ik dan ook naar al die Amsterdammers die opstaan om er juist op dit moment voor elkaar te zijn.

Voor mij wil het bijzondere toeval dat deze crisis ook samenvalt met mijn terugkomst na het einde van mijn zwangerschapsverlof. Ondanks de heftigheid waar we ons voor gesteld zien, wilde ik een moment nemen om alle PvdA’ers en andere Amsterdammers te bedanken voor alle goede wensen die ik mocht ontvangen na de geboorte van onze dochter. Hartverwarmend, waarvoor veel dank!

“Ik wil alle PvdA’ers te bedanken voor alle goede wensen die ik mocht ontvangen na de geboorte van onze dochter.”

Veel mensen hebben me de afgelopen weken gevraagd hoe is het is om juist op dit moment terug te komen. Natuurlijk is dat in eerste instantie onwerkelijk. Veel meer dan dat echter, is het nu essentieel om de juiste keuzes te maken voor onze stad en er te staan nu het er zo op aankomt. Daar wil ik mij als wethouder van Amsterdam maximaal voor inzetten.

Dat begint met kijken wat nu nodig is. Op mijn eigen terrein is dat bijvoorbeeld het aanbieden van een stadsbrede parkeervergunning voor eerstelijns zorgmedewerkers. Helemaal in deze tijd is het zeer belangrijk dat zij overal snel ter plekke kunnen zijn. Of het verruimen van de venstertijden voor het efficiënt bevoorraden van supermarkten en apotheken. Ook kijken we naar sectoren die onevenredig hard getroffen worden. De taxibranche bijvoorbeeld, waarvan het zeer terecht is dat zij nu ook aanspraak kunnen maken op de landelijke regeling voor getroffen sectoren.

“Helemaal in deze tijd is het zeer belangrijk dat zorgverleners overal snel ter plekke kunnen zijn.”

Een andere sector die zeer hard getroffen wordt is het openbaar vervoer. Het aantal reizigers is op het moment nog 150.000 per dag, terwijl dat er normaal haast een miljoen zijn. Dat zorgt enorme financiële verliezen die door de gemeente zelfstandig niet op te lossen zijn. Ik ben wekelijks met de minister in gesprek om te kijken hoe we met deze situatie om gaan. Eind april hopen Rijk, decentrale overheden en vervoerders samen met een samenhangend pakket aan maatregelen te komen.

Ook wil ik stilstaan bij iets waar ik erg van geschrokken ben. Dat zijn mensen die zich ernstig misdragen in het openbaar vervoer door bijvoorbeeld buschauffeurs in het gezicht te spugen of verbaal te intimideren. Dat gedrag is volstrekt onacceptabel. Het is dan ook zeer terecht dat dit zwaar bestraft wordt, want dit kan niet. Terwijl juist deze crisis nog eens het grote belang van openbaar vervoer onderstreept, alleen al om mensen in vitale beroepen naar hun werk te brengen.

“De huidige misdragingen in het openbaar vervoer zijn volstrekt onacceptabel.”

Naast kijken wat er nu nodig is, moeten we ons ook meteen buigen over hoe we hier als stad samen uitkomen. Het college kijkt daarom ook intensief naar wat nodig is in de herstelfase. Ook is het van groot belang dat het beleid en bijvoorbeeld (infra) projecten waar mogelijk doorgaan zodat we als stad niet helemaal stil komen te staan en we letterlijk blijven bouwen aan de toekomst. Daarmee kan de gemeente ook zelf een impuls blijven geven aan de lokale economie en werkgelegenheid.

Ik ben dan ook zeer onder de indruk van alle creativiteit die ik op het moment in de stad zie, juist om waar mogelijk de stad Amsterdam door te laten draaien. Wat is het bijzonder zo veel mensen te zien die helpen. Ook PvdA-leden bijvoorbeeld, die elkaar opbellen om te kijken of ze wat voor elkaar kunnen betekenen. Die saamhorigheid maakt Amsterdam heel bijzonder. Een stad om zeer trots op te zijn. Dat was voor deze crisis zo, dat is tijdens deze crisis zo en zal zeker weten ook na deze crisis zo zijn.

Blijf gezond en let een beetje op elkaar!

Sharon Dijksma

“Blijf gezond en let een beetje op elkaar!”

Het bericht Sharon Dijksma: “Ondanks crisis blijven bouwen aan de toekomst” verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Betere ov-verbinding Oost-West

CDA CDA Amsterdam 13-11-2019 09:01

Het CDA heeft in oktober een voorstel gelanceerd voor sneller en beter openbaar vervoer op de Oost-Westlijn. In de commissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Duurzaamheid van 3 oktober 2019 mocht ik dit voorstel verdedigen. En met succes, inmiddels hebben we een motie ingediend om ons voorstel te onderzoeken, en die is aangenomen. Een mooi succes én belangrijk voor onze stad. Het is mooi dat er nu een werkende Noord/Zuid lijn is, maar de Oost/West verbinding dreigt het nieuwe ov-infarct te worden. Trams op deze verbinding rijden nu al traag, en worden met alle drukte waarschijnlijk alleen nog maar langzamer. Ook kan de stad het niet meer aan. Als het nog drukker wordt moeten we met dubbele trams gaan rijden, en elk uur met twintig dubbele trams door de binnenstad gaan rijden is gewoon gevaarlijk. Een hele mooie oplossing hiervoor is in 2016 bedacht en doorgerekend in een grote metrostudie: de Oost/Westmetrolijn. Hoewel dit idee door veel ov-liefhebbers omarmd zal worden, hangt er wel een groot prijskaartje aan: 6,6 miljard euro, ofwel méér dan het dubbele van de Noord/Zuidlijn. Het CDA zou het CDA niet zijn wanneer we onze taak serieus nemen en nadenken over alternatieven. Drijvende kracht hierachter was Daniël Dekker, onze beleidsmedewerker met een passie voor openbaar vervoer en tomeloze inzet om een betere oplossing uit te werken. Het goede nieuws is dat die oplossing er ook lijkt te zijn. In plaats van de hele Oost-Westlijn aan te leggen, bouwen we een tramtunnel tussen het Surinameplein in West, en het Alexanderplein in Oost, zodat de trams daar ‘als metro’s’ kunnen rijden. Dat betekent dat we ons richten op dat gedeelte waar de snelheid laag is, en het aantal reizigers hoog. Zo investeren we waar de nood het hoogst is. Halverwege 2020 is het eerste onderzoek klaar, en zullen we ons plan verder verdedigen. Maar de eerste stap is gezet! Niek Wijmenga Duoraadslid CDA AmsterdamWoordvoerder Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Duurzaamheid

Dennis Boutkan blogt: wat kan Amsterdam leren van Oslo?

PvdA PvdA Amsterdam 05-04-2019 15:36

Vorige week maakte ik een privé trip naar Scandinavië, mijn geliefde deel van Europa, om vrienden in Oslo te bezoeken. Natuurlijk was dit ook de kans om een officieus werkbezoek van een dag te arrangeren aan onze sociaal-democratische vrienden van de ArbeiderPartiet. Met 20 van de 59 raadszetels in het iconische rådhus van Oslo maken ze comfortabel deel uit van een linkse-progressieve coalitie.

Tijdens dit werkbezoek gidste mijn collega Raadslid in Oslo Andreas Halse mij op een e-bike door de stad. Ik was vooral benieuwd naar hoe ze in Oslo omgaan met verschillende mobiliteits- en daarmee samenhangende milieuvraagstukken. Het was een erg leerzame dag, waarop ik verschillende lessen voor Amsterdam rijker ben geworden.

Fietsbeleid Om met het fietsbeleid te beginnen: hierin is Nederland echt een gidsland. Op de fiets-infrastructuur zoals we die in Amsterdam hebben, zijn ze in Oslo jaloers. In Oslo zijn ze wel al enkele jaren bezig om de stad aantrekkelijk te maken voor forensen die de overstap maken van auto/OV naar de fiets. In een stad met indrukwekkende hoeveelheden sneeuw, waarbij fietsen vooral gezien wordt als iets voor kinderen of sportivo’s, is dit geen gemakkelijke opgave. Maar ze komen er wel. Het aantal kilomers fietspad neemt in rap tempo toe. En dat moet ook, want Oslo heeft een ambitieuze opgave om de stad snel autoluw te maken met een -bijna- autovrij centrum.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/dennis-boutkan-blogt-wat-kan-amsterdam-leren-van-oslo/ Een mooie illustratie van hoe Oslo fietsen aantrekkelijker maakt

Klimaatakkoord Het land Noorwegen en de stad Oslo maken werk van het klimaatakkoord van Parijs en aangezien men met 98% hydro-energie en een bescheiden industrie op die terreinen geen grote stappen kan maken, wordt volop ingezet op zero-emissie transport, zero-emissie haven(s) en wordt er samen met Amerikaanse vliegtuigbouwers onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van elektrisch vliegen voor op de korte afstand. Maatregelen die van links tot rechts gesteund worden ten behoeve van een beter milieu.

Elektrische auto’s Wat opvalt als je door de stad Oslo loopt, is het grote aantal elektrische auto’s. De Tesla’s, BMW I3’s en Nissan Leaf’s rijden af en aan. Mijn Noorse vrienden hebben ook recentelijk allebei hun verbrandingsauto’s ingeruild voor elektrische exemplaren. Met verschillende ‘bonussen’ worden bewoners hiertoe gemotiveerd. Bij aankoop is er geen belasting op de EV, wat in Noorwegen met zijn hoge belastingen al snel een substantieel deel van het aankoopbedrag scheelt. Een perfect voorbeeld van een succesvolle, sturende overheid. https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/dennis-boutkan-blogt-wat-kan-amsterdam-leren-van-oslo/ Elektrische auto’s zijn door overheidsbeleid populair in Oslo. Auto’s wassen niet ;-)

Parkeren en rekeningrijden Oslo wil autoluw worden met een nagenoeg auto-vrij centrum. Parkeren is in Oslo daarom enorm duur. Het werkt bovendien met een progressief tarief. Voor -maximaal- twee uur parkeren betaal je bijna € 15,00. Voor elektrische auto’s is het gratis. Dit is overigens een methodiek waarover ik niet heel enthousiast ben om in Amsterdam door te voeren. Het parkeerbeleid draagt dan wel bij aan schonere lucht, maar veel minder aan meer ruimte voor fietsers en voetgangers. En bovendien: als je een elektrische auto kan veroorloven, waarom zou je dan niet kunnen betalen voor gebruik van onze openbare ruimte?

In Oslo wordt er ook tol geheven als je de stad binnen rijdt. Afhankelijk van het tijdstip en het type auto, betaal je tussen de € 5 en € 6,50 per entree. In Den Haag is het onder rechtse partijen bijna een scheldwoord, maar in Oslo wordt deze vorm van ‘rekeningrijden’ gewoon uitgevoerd. En dat is slim. Nederlandse experts en belangenclubs zijn allemaal al overtuigd van noodzaak en nut van rekeningrijden, maar in Nederland durft men hier niet in voorop te lopen. Dat is een gemiste kans, en tegelijkertijd een beetje laf. Door het invoeren van rekeningrijden kun je heel goed sturen op mobiliteit en bovendien is het een zeer aantrekkelijk investeringsmodel voor beter OV binnen én tussen steden.

Het OV profiteert De Noren investeren de inkomsten uit het rekeningrijden terug in de stad. Oslo heeft hiermee bijvoorbeeld flinke stappen in het OV kunnen zetten. De frequentie is verhoogd, de prijzen zijn naar beneden gegaan en afgezet tegen het aantal inwoners heeft Oslo een van de grootste OV netwerken in Europa. Wie kijkt naar het metronetwerk van vijf lijnen kan daar alleen maar jaloers van worden. Op dit moment wordt er nog een extra metrolijn aangelegd en ligt een nieuwe uitbreiding op de politieke tekentafel.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/dennis-boutkan-blogt-wat-kan-amsterdam-leren-van-oslo/ Het OV-netwerk van Oslo

Verplaatsen met de auto onmogelijk? Nee! In Oslo is het op dit moment bijna onmogelijk om het centrum bovengronds te doorkruisen met de auto. Ze hebben echter naast het OV nog een ander alternatief en dat is een uitgebreid netwerk van tunnels waarmee men met de auto van west naar oost -en een beetje naar noord- kan rijden. Hierin loopt Oslo echt ver voor op Amsterdam. Oké, de bodem is daar een stuk steviger dan hier, dus het aanleggen van tunnels is relatief makkelijk. En de Noren hebben een vet ‘staatspensioenfonds’ dat gevuld wordt met Kronen uit de olie- en gasvelden.

De haven, cruise-industrie en touringcars Oslo ontvangt net als Amsterdam door heel het jaar heen cruiseschepen en heeft daarnaast een flink aantal ferry’s die andere havens in Scandinavië aandoen. Het Noorse rijk wil in 2030 de uitstoot voor scheepvaart op het niveau hebben van 1990. Daar bovenop heeft Oslo nog een steviger ambitie neergezet: in 2030 moet de emissie gehalveerd zijn. Om dit te bereiken wordt er geïnvesteerd in walstroom, ligt er een tien-puntenplan voor elektrische ferry’s in het Oslofjord en op de langere termijn is uitstoot verboden bij het afmeren en het uit- en in varen van de haven.

“Maar dan meren de vervuilende ferry’s toch in een andere stad aan?” Niks daarvan! Alle Noorse havens hebben een gezamenlijk convenant gesloten. Richting de cruise-industrie ligt er daarmee een landsbreed pakket met aansprekende bonus- en malus maatregelen. Dat moeten we in Nederland ook hebben!

Vanaf 2022 wil men bovendien alle toeristische bussen die cruise-gerelateerd zijn vervangen hebben door zero-emissie bussen. Dat zijn nog eens goede doelstellingen! Op die manier wordt er gewerkt aan duurzaam toerisme en wordt de industrie gestimuleerd om actief te investeren in plaats van af te wachten. Eén van de experts die ik sprak was daarover ook heel duidelijk: “als wij geen strenge voorwaarden stellen, gaat het niet snel genoeg en blijft alles hetzelfde.”

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/dennis-boutkan-blogt-wat-kan-amsterdam-leren-van-oslo/ Eén van de prachtige, schone wateren in Oslo

Terug naar de politiek In Amsterdam ben ik in 2016 gekomen met het voorstel voor dagbelasting voor cruisepassagiers (ingevoerd per 1 januari) en recentelijk heb ik het college tekst en uitleg gevraagd over de vervuiling van cruiseschepen die Amsterdam aandoen. De internationale cruise-industrie mag wat mij betreft extra aangejaagd worden, het liefst ook in Europees verband. Daarom ben ik ook blij dat deze ambitie uitgebreid aan bod komt in het programma van de PvdA voor de Europese verkiezingen op 23 mei 2019. Stemmen dus!

Kortom, het was een leerzaam en inspirerend werkbezoek en laat mij vooral zien dat werken aan een mooiere stad met beter OV, minder vervuilende mobiliteit en heldere klimaatdoelstellingen helemaal geen utopie is, maar gewoon gerealiseerd kan worden met goede, scherpe ideeën én keuzes.

En voor iedereen die denkt dat er geen draagvlak is voor deze maatregelen onder de 660.000 inwoners: dit najaar zijn er lokale verkiezingen en vooralsnog staat de huidige coalitie op winst in de peilingen. We gaan het zien!

Heb je een vraag of reactie op mijn ervaringen in Oslo en wil je met mij daarover in gesprek? Stuur dan een mailtje naar d.boutkan@amsterdam.nl

Het bericht Dennis Boutkan blogt: wat kan Amsterdam leren van Oslo? verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Terugblik huiskamerbijeenkomst OV en ...

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 18-11-2018 12:00

Terugblik huiskamerbijeenkomst OV en fietsen in Nieuw-West Donderdag 8 november organiseerden we een huiskamerbijeenkomst over OV en fietsen in Nieuw-West. Tijdens deze kleinschalige bijeenkomst zijn we met elkaar in gesprek gegaan over onder andere veiligheid, onderhoud en duidelijkheid van fietsroutes in ons stadsdeel. En keken we naar de verbeteringen en verslechteringen van het OV in Nieuw-West, als gevolg van de invoering van het nieuwe OV-netwerk in Amsterdam afgelopen juli. Het was een zinvolle bijeenkomst, waarbij onder meer de Fietsersbond en de stedelijke GroenLinks werkgroep Verkeer en Stedenbouw vertegenwoordigd waren. Sarah en Dick, portefeuillehouders van respectievelijk fietsen en OV voor GroenLinks in Nieuw-West, zijn blij met de opbrengsten en gaan enthousiast verder met de opgehaalde informatie. Heb je nog suggesties over fiets en OV voor Sarah en Dick? Zet die dan op de mail naar nieuw-west@groenlinks.nl. Samen strijden we voor een bereikbaar en duurzaam Nieuw-West!

Op zaterdag 20 oktober gaan wij weer ...

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 16-10-2018 15:00

Op zaterdag 20 oktober gaan wij weer huis-aan-huizen met als thema “Fiets en OV”. Aanleiding van dit thema zijn de voorstellen die we als GroenLinks Nieuw-West dit najaar nog gaan indienen voor het verbeteren van het OV en het fietsbeleid in Nieuw-West. Voorafgaand aan de huis-aan-huis actie hebben stadsdeelcommissie leden Dick Spruitenburg en Sarah Biddle een artikel geschreven over het openbaar vervoer en het fietsbeleid in Nieuw-West. https://amsterdamnieuwwest.groenlinks.nl/nieuws/ov-gaten-en-fietsknelpunten

Praat mee over het openbaar vervoer ...

PvdA PvdA Amsterdam 17-09-2018 17:43

Praat mee over het openbaar vervoer in West! 🚋🚌 Met de komst van de Noord-Zuidlijn is er een hoop veranderd in het Amsterdamse openbaar vervoer en ook de bewoners van Amsterdam-West hebben te maken met deze veranderingen. De PvdA is op zoek naar jouw ervaringen met het vernieuwde openbaar vervoer! Wat zijn volgens jou de knelpunten? Waar loop je tegenaan? Ben je voldoende geïnformeerd? Allemaal zaken waar wij mee aan de slag kunnen gaan. Vul daarom de volgende enquete in en praat mee: https://tinyurl.com/y82knwac

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.