Nieuws van politieke partijen in Gilze en Rijen inzichtelijk

7 documenten

CDA ziet perspectief in ontwikkeling spoorzone

CDA CDA Gilze en Rijen 27-05-2020 13:58

Sinds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikkeling van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken en reizen is. Dit is vastgelegd in de ``Toekomstvisie Spoorzone Rijen``. Centraal in deze visie staat de stationsomgeving en de verbinding met Rijen zuid. Alle politieke partijen, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een blijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden gedeelten van het dorp. Vraag daarbij blijft hoe we deze verbinding in stand houden. Minstens zo belangrijk is de gebiedsvisie van de Stationsomgeving. Wat betekent de ontwikkeling van de spoorzone voor het gebied rondom station en onderdoorgang. Met een gebiedsvisie schetst de gemeente een wensbeeld van de toekomstige stationsomgeving. Dit geldt in elk geval voor de locaties aan het Stationsplein en aan de Julianastraat waarbij een aantal panden aan de Julianastraat inmiddels eigendom van de gemeente zijn. Maar een gebiedsvisie gaat verder. Het doet ook uitspraken over andere locaties grenzend aan de directe stationsomgeving. Hierbij kan gedacht worden aan leegstaande, niet meer in gebruik zijnde bedrijfspanden met de functie waarvoor die panden oorspronkelijk zijn opgericht. Hoe richten we het gebied zo in dat het er goed wonen en werken is. Het CDA is blij met de vorderingen in dit voor Rijen belangrijke dossier. Uit verkeerskundig- en uit inpassingsonderzoek Noord is gebleken dat realisatie van een woonstraat (onderdoorgang) technisch en verkeersveilig mogelijk is, waarbij zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de wensen van omwonenden en mogelijk toekomstige bewoners. Daarom is het belangrijk al in een vroeg stadium richting te geven aan het proces en kaders te stellen voor het op te stellen bestemmingsplan. Nu wijzen alle gezichtspunten van alle betrokken partijen, zoals gemeente, provincie, en NS in dezelfde richting. Nu niet doorpakken betekent verlies voor alle partijen, niet alleen nu maar ook voor de komende 40 jaar. Een unieke mogelijkheid om de stationsomgeving voor lange tijd toekomstgericht in te richten. Jac Wouters, fractievoorzitter CDA Gilze en Rijen

CDA ziet perspectief in ontwikkeling spoorzone

CDA CDA Gilze en Rijen 27-05-2020 13:58

Sinds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikkeling van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken en reizen is. Dit is vastgelegd in de ``Toekomstvisie Spoorzone Rijen``. Centraal in deze visie staat de stationsomgeving en de verbinding met Rijen zuid. Alle politieke partijen, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een blijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden gedeelten van het dorp. Vraag daarbij blijft hoe we deze verbinding in stand houden. Minstens zo belangrijk is de gebiedsvisie van de Stationsomgeving. Wat betekent de ontwikkeling van de spoorzone voor het gebied rondom station en onderdoorgang. Met een gebiedsvisie schetst de gemeente een wensbeeld van de toekomstige stationsomgeving. Dit geldt in elk geval voor de locaties aan het Stationsplein en aan de Julianastraat waarbij een aantal panden aan de Julianastraat inmiddels eigendom van de gemeente zijn. Maar een gebiedsvisie gaat verder. Het doet ook uitspraken over andere locaties grenzend aan de directe stationsomgeving. Hierbij kan gedacht worden aan leegstaande, niet meer in gebruik zijnde bedrijfspanden met de functie waarvoor die panden oorspronkelijk zijn opgericht. Hoe richten we het gebied zo in dat het er goed wonen en werken is. Het CDA is blij met de vorderingen in dit voor Rijen belangrijke dossier. Uit verkeerskundig- en uit inpassingsonderzoek Noord is gebleken dat realisatie van een woonstraat (onderdoorgang) technisch en verkeersveilig mogelijk is, waarbij zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de wensen van omwonenden en mogelijk toekomstige bewoners. Daarom is het belangrijk al in een vroeg stadium richting te geven aan het proces en kaders te stellen voor het op te stellen bestemmingsplan. Nu wijzen alle gezichtspunten van alle betrokken partijen, zoals gemeente, provincie, en NS in dezelfde richting. Nu niet doorpakken betekent verlies voor alle partijen, niet alleen nu maar ook voor de komende 40 jaar. Een unieke mogelijkheid om de stationsomgeving voor lange tijd toekomstgericht in te richten. Jac Wouters, fractievoorzitter CDA Gilze en Rijen

CDA ziet perspectief in ontwikkeling spoorzone

CDA CDA Gilze en Rijen 11-09-2019 16:00

Sinds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikkeling van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken en reizen is. Alle politieke partijen, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een blijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden gedeelten van het dorp. Over de meeste verbeteringen, veilige zijperrons, verdwijnen van het overpad en derde spoor en geluidswerende maatregelen zijn alle partijen het eens. Centrale vraag was nog hoe houden we deze verbinding in stand en wat is hiervoor de gewenste oplossing. Onze gemeente werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Brabant, NS en ProRail om gezamenlijk tot de beste oplossing te komen. Hiervoor is in 2017 met deze partijen een gezamenlijke planstudie gestart. Vanuit deze planstudie heeft de raad in juli 2018 ingestemd met verdere uitwerking van het voorkeursalternatief van een auto te gasttunnel op de locatie van de overweg Julianastraat-Stationsstraat. Het CDA is blij met de vorderingen in dit voor Rijen belangrijke dossier. CDA-wethouder Sandra Diepstraten heeft dit dossier voortvarend opgepakt en uit het verkeerskundige- en inpassingsonderzoeken is inmiddels gebleken dat realisatie van de onderdoorgang in de vorm van een woonstraatinrichting technisch inpasbaar en verkeersveilig is, waarbij alle woningen van omwonenden ook per auto bereikbaar blijven. Het is desondanks begrijpelijk dat niet iedereen in Rijen deze onderdoorgang als de ideale oplossing ziet. Er zijn terechte zorgen voor direct omwonenden over bijvoorbeeld bereikbaarheid van hun woning. Overleg hierover tussen gemeente en de belangengroep is intensief en verloopt in goed overleg. Zoals bekend is NS/ProRail voorstander om in Nederland gelijkvloerse spoorwegovergangen ongedaan te maken. Dit heeft alles te maken met veiligheid op het spoor. Het realiseren van een onderdoorgang met woonstraatinrichting op de locatie Julianastraat/Stationsstraat verdient alleen daarom al prioriteit. Op dit moment zijn alle betrokken partijen bereid en in staat de financiële portemonnee te trekken om de ontwikkeling van de spoorzone te verwezenlijken waarbij we als gemeente een kwart van de kosten betalen. Kortom, een unieke mogelijkheid om de stationsomgeving duurzaam en toekomstgericht in te richten. Jac Wouters,fractievoorzitter

De PvdA blijft scherp op aanpak overlast treinen door Rijen

PvdA PvdA Gilze en Rijen 13-02-2019 19:10

Overlast spoor blijft een heikel onderwerp

 

‘Al vele jaren is de trein een gevoelig onderwerp in onze gemeente. Nog steeds blijven de trillings- én de geluidsoverlast de gemoederen bezighouden. Weliswaar speelt het probleem van de geluidsoverlast nu ogenschijnlijk wat minder, maar kan in de toekomst weer toenemen als er overdag meer personentreinen komen en ’s nachts nog meer goederentreinen’. Aldus Jos Uitterhoeve de ‘treinspecialist’ van de PvdA Gilze en Rijen.

 

Meer treinen

De minister van Infrastructuur maakte afgelopen week bekend dat de frequentie van personentreinen uiterlijk in 2040 en mogelijk al in 2030 flink gaat toenemen. Als bovendien in 2025 eindelijk de Betuwelijn in Duitsland klaar zal zijn, begint men waarschijnlijk aan een uitbreiding van de grensovergang Venlo en is de belofte “straks wordt alles beter” een loze belofte. Immers er volgt een stijgend transportaanbod in Noord Limburg en een grotere vraag naar goederen per spoor naar de haven van Antwerpen. Gevolg hiervan is een stijgende belasting van het ‘Brabantspoor’ door Rijen.

Ernstige trillingsoverlast

Op dit moment vormen de trillingen door treinen een direct probleem. Ongeveer vanaf 2012 bestaat in Rijen langs vooral Spoorlaan Zuid ernstige trillingshinder. Dit nadat de vernieuwing plaatsvond van het spoor. De zware en massieve locomotieven voor en achter de intercitytreinen maken het nog erger en zijn de directe oorzaak voor veel schade en ergernis.  Ook als deze zware locs worden vervangen blijft er toch nog trillingsoverlast. Daarnaar zal toch nog gedegen onderzoek noodzakelijk zijn voordat welke oplossing dan ook wordt gerealiseerd voor de huidige spoorwegovergang bij het station. Je kunt het je als burgemeester en wethouders immers niet permitteren om de raad om een krediet te vragen en tijdens de realisatie terug te komen met de mededeling dat het alsnog helemaal anders moet.

PvdA blijft scherp

Fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt: “Als PvdA Gilze en Rijen blijven wij daarom scherp op het vinkentouw als het gaat om de spoorverbinding door Rijen. Ook bij de planvorming voor de onderdoorgang op de Oosterhoutseweg (N631) moet alles op alles worden gezet om extra trillingshinder te voorkomen. Zowel Heijmans, Prorail, de ontwerpers en de gemeente dienen zich daar terdege op voor te bereiden. Het  Oranjeplein en omgeving mogen immers geen nieuwe hotspot worden voor trillings- en geluidoverlast in onze gemeente”.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Hebt u een vraag of klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met Marielle Doremalen, ermado@live.nl 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, peter@vonmeijenfeldt.com 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl

 

 

Het bericht De PvdA blijft scherp op aanpak overlast treinen door Rijen verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Overlast spoor blijft een heikel ...

PvdA PvdA Gilze en Rijen 12-02-2019 15:43

Overlast spoor blijft een heikel onderwerp De PvdA blijft scherp op aanpak overlast treinen door Rijen ‘Al vele jaren is de trein een gevoelig onderwerp in onze gemeente. Nog steeds blijven de trillings- én de geluidsoverlast de gemoederen bezighouden. Weliswaar speelt het probleem van de geluidsoverlast nu ogenschijnlijk wat minder, maar kan in de toekomst weer toenemen als er overdag meer personentreinen komen en ’s nachts nog meer goederentreinen’. Aldus Jos Uitterhoeve de ‘treinspecialist’ van de PvdA Gilze en Rijen. Meer treinen De minister van Infrastructuur maakte afgelopen week bekend dat de frequentie van personentreinen uiterlijk in 2040 en mogelijk al in 2030 flink gaat toenemen. Als bovendien in 2025 eindelijk de Betuwelijn in Duitsland klaar zal zijn, begint men waarschijnlijk aan een uitbreiding van de grensovergang Venlo en is de belofte “straks wordt alles beter” een loze belofte. Immers er volgt een stijgend transportaanbod in Noord Limburg en een grotere vraag naar goederen per spoor naar de haven van Antwerpen. Gevolg hiervan is een stijgende belasting van het ‘Brabantspoor’ door Rijen. Ernstige trillingsoverlast Op dit moment vormen de trillingen door treinen een direct probleem. Ongeveer vanaf 2012 bestaat in Rijen langs vooral Spoorlaan Zuid ernstige trillingshinder. Dit nadat de vernieuwing plaatsvond van het spoor. De zware en massieve locomotieven voor en achter de intercitytreinen maken het nog erger en zijn de directe oorzaak voor veel schade en ergernis. Ook als deze zware locs worden vervangen blijft er toch nog trillingsoverlast. Daarnaar zal toch nog gedegen onderzoek noodzakelijk zijn voordat welke oplossing dan ook wordt gerealiseerd voor de huidige spoorwegovergang bij het station. Je kunt het je als burgemeester en wethouders immers niet permitteren om de raad om een krediet te vragen en tijdens de realisatie terug te komen met de mededeling dat het alsnog helemaal anders moet. PvdA blijft scherp Fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt: “Als PvdA Gilze en Rijen blijven wij daarom scherp op het vinkentouw als het gaat om de spoorverbinding door Rijen. Ook bij de planvorming voor de onderdoorgang op de Oosterhoutseweg (N631) moet alles op alles worden gezet om extra trillingshinder te voorkomen. Zowel Heijmans, Prorail, de ontwerpers en de gemeente dienen zich daar terdege op voor te bereiden. Het Oranjeplein en omgeving mogen immers geen nieuwe hotspot worden voor trillings- en geluidoverlast in onze gemeente”.

Blij met uitbreiding busvervoer

CDA CDA Gilze en Rijen 24-10-2018 09:10

Kortgeleden schreef ik over de contacten van onze gemeenteraadsfractie met de CDA-fractie in het Provinciehuis. Deze contacten zijn belangrijk omdat de provincie over veel zaken gaat die onze gemeente raken. Zo ook het openbaar vervoer als basisvoorziening. “In Brabant beschikken we over een uitstekend netwerk van stads- en streekbussen, aangevuld met buurtbussen en de regiotaxi. Het aantal reizigers groeit gestaag. Vergeleken met 2017 vervoerden deze busdiensten 27% meer reizigers dan 2012. Het Reizigersoverleg Brabant en de gemeenten zijn daarbij belangrijke partners voor de provincie” zo staat te lezen in ons provinciale programma ‘CDA 100% Brabant’. De CDA-gemeenteraadsfractie spant zich in om onze gemeente Gilze en Rijen goed op de kaart te krijgen en het openbaar vervoer in onze gemeente Gilze en Rijen uit te breiden. Daarnaast zijn er in maart 2019 verkiezingen voor de Provinciale Staten. Het CDA zet zich daarbij sterk in voor verbeterd openbaar vervoer. Deze ambitie kunnen we alleen waarmaken als er in maart genoeg mensen op het CDA stemmen. Het wordt dan mogelijk dat het CDA weer deel gaat uitmaken van het college van Gedeputeerde Staten. Bij de collegeonderhandelingen is uitbreiding van het openbaar vervoer voor het CDA een belangrijk punt. Al een flinke tijd vragen de inwoners van onze gemeente Gilze en Rijen, of het busvervoer niet uitgebreid kan worden. Het is een steeds terugkerende vraag. Het CDA is daarom blij dat vanaf 9 december in de ochtendspits twee keer per uur een bus gaat rijden tussen Dongen en het NS-station in Rijen. Nu is dit maar een keer per uur en dat is voor scholieren en forensen niet echt een alternatief. Deze uitbreiding komt tegemoet aan de wensen van onze inwoners, zal voor meer busreizigers zorgen en is goed voor het milieu. Samen met u en met de provincie zetten we ons in voor de verdere uitbreiding van de mobiliteit in onze gemeente en onze regio. Alwijn ten CateLid commissie Ruimte

Een blijvende verbinding tussen Rijen-Noord en Rijen-Zuid

VVD VVD CDA PvdA Gilze en Rijen 23-07-2018 08:03

Onlangs sprak de gemeenteraad uitgebreid over de toekomstige plannen voor een veilige spoorzone. Op basis van de toekomstvisie Spoorzone van 2013 is gezamenlijk met het Rijk, Provincie, NS, ProRail en de gemeente een voorkeursvariant in beeld gekomen. Deze variant behelst aanleg van een tunnel voor fietsers, voetgangers en lokaal autoverkeer op de plek van de overweg Julianastraat – Stationsstraat. Op deze manier blijft verbinding tussen Rijen-Noord en Rijen-Zuid intact en wordt het station aan beide kanten toegankelijker.

https://gilzerijen.vvd.nl/nieuws/31316/een-blijvende-verbinding-tussen-rijen-noord-en-rijen-zuid

VVD-fractievoorzitter David Vermorken is positief over dit plan: “Het is een zeer ambitieus plan dat er op het eerste oog zeer fraai uitziet en veel ruimtelijke mogelijkheden biedt in de spoorzone voor de komende 40 jaar. Maar, het is ook een plan dat voor veel omwonenden in de nabijheid van de tunnelbak een forse impact heeft.”

De VVD vindt het daarom ook merkwaardig dat omwonenden slechts één week geleden met dit plan zijn geconfronteerd. Zeker omdat op 9 juli het raadsvoorstel “vaststellen van een voorkeursvariant” wordt behandeld in de gemeenteraad. VVD-raadslid Hans Rutten: “Als CDA-wethouder Rolph Dols meer energie had gestoken in goed en tijdig overleg met alle omwonenden, dan had een groot deel van de onrust voorkomen kunnen worden. Dat is een gemiste kans.“

In december vorig jaar heeft de VVD samen met de PvdA een motie ingediend die uitsprak dat de overweg Julianastraat – Stationsstraat niet gesloten mag worden als er geen tunnel voor auto’s wordt aangelegd. “De voorkeursvariant voldoet aan deze eis. We willen namelijk geen grotere fysieke scheiding tussen Rijen-Noord en Rijen-Zuid. In een toekomstige tunnel moet dus ook gewoon ruimte zijn voor lokaal autoverkeer. Daarom hebben wij het initiatief genomen om ook te komen tot een goed verkeersplan, dat doorgaand autoverkeer over andere routes moet leiden. Ons amendement daarvoor werd aangenomen”, aldus David Vermorken. 

Vragen of opmerkingen?

U kunt altijd contact opnemen met de VVD. Zijn er zaken in uw buurt of dorp waar u tegen aanloopt of die u wilt veranderen? Of heeft u vragen over bovenstaand artikel? Fractievoorzitter David Vermorken, raadslid Hans Rutten en raadslid Ryan van Osch horen graag van u. Natuurlijk kunt u ons ook bereiken via FacebookInstagram en Twitter.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.