Nieuws van politieke partijen in Zutphen inzichtelijk

3 documenten

Zorgen over extra goederentreinen | Zutphen

GroenLinks GroenLinks PvdA Zutphen 08-10-2019 00:00

De fracties van GroenLinks en de PvdA in Zutphen maken zich zorgen over de plannen die er op regeringsniveau bestaan voor meer goederenterreinen door de stad.

In het Toekomstbeeld 2040 voor het openbaar vervoer staat opnieuw een ‘Goederencorridor Oost-Nederland’ opgenomen, die hoogstwaarschijnlijk gebruik maakt van de bestaande sporen door Zutphen.

“Het is niet zo dat we tegen goederenvervoer over het spoor zijn, integendeel. Maar we willen wel dat er de juiste maatregelen worden genomen. De overlast mag niet toenemen. Wel maken we ons zorgen over het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor”, aldus Dolf Logemann, raadslid voor GroenLinks. 

Het Toekomstbeeld 2040 is een gezamenlijke studie van het Ministerie van Infrastructuur, ProRail, de vervoersbedrijven, de Provincies en de grote steden. Deze nota schetst de noodzakelijke spoorinfrastructuur over 20 jaar.

Voor het goederentransport richting Noord-Duitsland en verder is volgens de initiatiefnemers van de studie een extra goedrencorridor nodig, vergelijkbaar met de Betuwelijn. Deze moet gaan lopen vanaf Arnhem richting Hengelo (Ov). Een keerpunt of lus in Deventer of een opwaardering van de spoorlijn langs het Twentekanaal zijn dan de opties. In beide gevallen zal de IJssellijn langs Rheden en het spoor bij Zutphen deel uitmaken van de plannen.

GroenLinks en de PvdA zijn uit een oogpunt van duurzaamheid en efficiëntie voorstander van goederenverkeer over water en over het spoor, liever dan vervoer met vrachtwagens over de weg. Maar ze vinden het wel van belang dat de noodzakelijke maatregelen worden getroffen om de overlast te beperken.

Die overlast bestaat vooral uit geluidhinder en trillingen. Die zijn met de noodzakelijke voorzieningen goed te voorkomen. Ook nu al ervaren veel omwonenden van het spoor overlast van de goederentreinen. Ook merken zij dat het aantal treinen in de afgelopen tijd fors is toegenomen.

Als extra goederentreinen ook betekent dat meer gevaarlijke stoffen Zutphen gaan passeren, levert dit bovendien een extra veiligheidsprobleem op. Alle redenen om nu alvast maatregelen te treffen. De partijen hebben hierover vragen gesteld aan het College van de gemeente Zutphen: volgt het College deze ontwikkelingen en probeert zij deze te beïnvloeden? Is het College in gesprek met onder andere ProRail over hinderbeperkende maatregelen? Het is nu aan het College om deze vragen te beantwoorden.

Kansen voor spoorweg-knooppunt Zutphen

PvdA PvdA Zutphen 13-03-2019 10:19

In het Toekomstbeeld 2040 heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat plannen gepresenteerd om de treinverbindingen tussen de Randstad en steden in het oosten van het land te verbeteren.

Ik zie hier kansen voor Zutphen, omdat we al een spoorweg-knooppunt zijn en ook omdat de toekomstvisie uitgaat van snelle en frequente verbindingen tussen Zwolle en Arnhem en tussen Twente en de Randstad. Op onderstaand kaartje kun je zien dat de Stedendriehoek een kruispunt is op twee hoofdroutes.

https://zutphen.pvda.nl/nieuws/kansen-voor-spoorweg-knooppunt-zutphen/

Als onze verbindingen met de Randstad, Arnhem, Zwolle en Twente beter worden, versterkt dat ons ondernemersklimaat. Bovendien wordt het makkelijker om voor het werk heen en weer te reizen en ook bezoekers kunnen Zutphen sneller bereiken.

Een bedreiging voor Zutphen is dat snelle treinen aan ons voorbij rijden. Tijd dus om in actie te komen. Gisteren heb ik in de Raad gevraagd wat de gemeente doet om Zutphen als OV-knooppunt te versterken. In het antwoord heb ik gehoord dat Zutphen samen met de Stedendriehoek optrekt in onze lobby om de bereikbaarheid te verbeteren.

Het bericht Kansen voor spoorweg-knooppunt Zutphen verscheen eerst op PvdA Zutphen-Warnsveld.

CDA Zutphen-Warnsveld tegen toename aantal giftreinen

CDA CDA Zutphen 28-01-2019 20:07

Tijdens de raadsvergadering van maandag 28 januari heeft het CDA Zutphen-Warnsveld haar zorgen uitgesproken over het nieuws rondom de mogelijke stijging van het aantal giftreinen. Afgelopen week vernamen wij via de diverse media dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (van Infrastructuur en Waterstaat) wil bekijken of het mogelijk is om de normen voor het vervoer van gevaarlijke en giftige stoffen over het spoor naar boven bij te stellen. In de praktijk betekent dit dan een stijging van het aantal giftransporten over de spoorlijnen in het Oosten van het land en zeker ook over de IJssellijn, de spoorlijn die de woonwijken in de Hoven, het stationsgebied en Noordveen doorkruist. We staan voor de veiligheid van onze inwoners en dan is dit volgens het CDA een gevaarlijk en zeer ongewenst plan. In de Stentor van afgelopen zaterdag 26 januari lazen wij dat het college van Zutphen "actie wil, zodra de toename een feit wordt". Het CDA hoopt dat het college al eerder actie gaat ondernemen. Morgen tijdens het Vragenuurtje van de Tweede Kamer, stelt het CDA dit onderwerp aan de orde. Voor nu heeft deze CDA-fractie de volgende vraag aan het college: Gaat het college echt pas actie ondernemen zodra de toename een feit is of wordt er pro-actief actie ondernomen? En op welke manier?Op welke manier werkt het College hierbij samen binnen de Stedendriehoek en Provinciale Staten van Gelderland en Overijssel? De wethouder heeft hier tijdens de raadsvergadering van 28 januari gelijk op gereageerd. Het college trekt gelukkig wel degelijk proactief op met alle gemeenten in Oost-Nederland. De gezamenlijke boodschap voor Den Haag is: geen overschrijding van de huidige normen en geen verhoging van het plafond. Kortom geen verhoging van het aantal giftreinen. Deze boodschap wordt de komende periode overgebracht aan de verantwoordelijken in Den Haag.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.