Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

4 documenten

Is Noordhove goed bereikbaar met het openbaar vervoer?

SP SP Zoetermeer 27-02-2024 22:11

Het openbaar vervoer is van essentieel belang voor de inwoners van de metropoolregio. Van wonen naar werk of studie, naar familie, vrienden of er lekker op uit: we kunnen niet zonder bus, tram of metro. Noordhove is een betrekkelijk geïsoleerde wijk en tevens één van de kleinste wijken binnen Zoetermeer met een klein winkelcentrum. Veel oudere mensen, en mensen die slecht ter been zijn, moeten dan uitwijken naar winkelcentrum Leidsewallen aan het Meeuwenveld of winkelcentrum Seghwaert aan de Petuniatuin. Er is beperkt aanbod van openbaar vervoer. Er is geen aansluiting op het netwerk van de Randstadrail en vanuit Centrum West gaan overdag slechts 2 bussen per uur naar de wijk Noordhove.

 

Een oplossing voor de bewoners in Noordhove zou bijvoorbeeld een opstaphalte voor de Randstadrail kunnen zijn die gerealiseerd wordt aan de Ruimtebaan waar het een afsplitsing van Seghwaert naar Oosterheem heeft. Een andere mogelijkheid is buslijn 70 een korte lus te laten maken via station Seghwaert en Leidsewallen. Over de situatie van het openbaar vervoer vanuit Rokkeveen is in 2022 ook al eens e-mailcorrespondentie naar de raad gestuurd. Op 15 november 2023 besloot de bestuurscommissie Vervoersautoriteit over plannen die perspectief bieden op het openbaar vervoer dat de metropoolregio nodig heeft. Op 15 december is het algemeen bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ermee akkoord gegaan (bron: Herstel van OV | MRDH Metropoolregio Rotterdam Den Haag)

De schriftelijke vragen staan hieronder in de bijlage.

Toegankelijkheid van NS stations Alkmaar is onvoldoende inclusief

SP SP Alkmaar 15-09-2022 07:20

Inspreekster mevrouw Beerman stelde in de raadcommissie van 13 september 2022 aan de orde dat de toegankelijkheid voor mensen die afhankelijk zijn van een lift op NS stations Alkmaar Noord en Alkmaar Centraal slecht is. "Ik heb allebei de stations bekeken en allebei de stations zijn met de verbouwing de mogelijkheid om er gewoon af te rijden, zijn afgesloten."

En," zo gaat mevrouw Beerman verder, "dus ook op het moment dat er calamiteit is, ben je dus, op het moment dat je afhankelijk bent van een hulpmiddel en niet gebruik kunt maken van de trap, ben je opgesloten op het perron." 

Commissielid Alexandra Spanner stelde vragen. Het college heeft toegezegd in gesprek te treden met NS en Prorail om tot oplossingen te komen. Zowel de raad als mevrouw Beerman persoonlijk op de hoogte van de uitkomst van het gesprek en verdere ontwikkelingen rondom het toegankelijker maken van NS stations in Alkmaar.

De NS stations in Alkmaar zijn sinds de verbouwing alleen nog via een lift bereikbaar voor reiziger die noodzakelijk afhankelijk zijn van de lift. Mevrouw Beerman voelt zich benadeeld, er wordt een stukje autonomie weggenomen waar iedere Nederlander, iedere Alkmaarder en dus ook Alkmaarders die afhankelijk zijn van een hulpmiddel recht op hebben. De oplossing volgens mevrouw Beerman lijkt simpel: "Een helling terug op station Alkmaar Noord en het weer in gebruik nemen van de huidige helling op Alkmaar Centraal station."

Zie ook: Openbaar vervoer

Toegankelijkheid van NS stations Alkmaar is onvoldoende inclusief

SP SP Castricum 15-09-2022 07:20

Inspreekster mevrouw Beerman stelde in de raadcommissie van 13 september 2022 aan de orde dat de toegankelijkheid voor mensen die afhankelijk zijn van een lift op NS stations Alkmaar Noord en Alkmaar Centraal slecht is. "Ik heb allebei de stations bekeken en allebei de stations zijn met de verbouwing de mogelijkheid om er gewoon af te rijden, zijn afgesloten."

En," zo gaat mevrouw Beerman verder, "dus ook op het moment dat er calamiteit is, ben je dus, op het moment dat je afhankelijk bent van een hulpmiddel en niet gebruik kunt maken van de trap, ben je opgesloten op het perron." 

Commissielid Alexandra Spanner stelde vragen. Het college heeft toegezegd in gesprek te treden met NS en Prorail om tot oplossingen te komen. Zowel de raad als mevrouw Beerman persoonlijk op de hoogte van de uitkomst van het gesprek en verdere ontwikkelingen rondom het toegankelijker maken van NS stations in Alkmaar.

De NS stations in Alkmaar zijn sinds de verbouwing alleen nog via een lift bereikbaar voor reiziger die noodzakelijk afhankelijk zijn van de lift. Mevrouw Beerman voelt zich benadeeld, er wordt een stukje autonomie weggenomen waar iedere Nederlander, iedere Alkmaarder en dus ook Alkmaarders die afhankelijk zijn van een hulpmiddel recht op hebben. De oplossing volgens mevrouw Beerman lijkt simpel: "Een helling terug op station Alkmaar Noord en het weer in gebruik nemen van de huidige helling op Alkmaar Centraal station."

Zie ook: Openbaar vervoer

Openbare lezing Westerscheldetunnel tolvrij

SP SP Zeeland 20-06-2022 18:57

De Westerscheldetunnel kan tussen 1 januari 2023 en 1 juli 2025 definitief tolvrij worden. Dat staat in het draaiboek dat in de afgelopen maanden is opgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Provincie Zeeland. In een brief aan Provinciale Staten geeft het provinciebestuur aan in te willen zetten op 2023.

‘Vergeet het maar’, zegt minister Mark Harbers (VVD).

De SP-afdeling Terneuzen organiseert maandagavond 27 juni 2022 een openbare lezing in de Grote Kerk (Noordstraat 62, Terneuzen). Deze lezing is gratis, voor iedereen toegankelijk en het is mogelijk om de sprekers te bevragen. Vanaf 18:15 gaat de zaal open, de lezing start om 19:00. De volgende sprekers vertellen over de strijd die in de lokale- en landelijke politiek wordt gevoerd om de Westerscheldetunnel Tolvrij te krijgen. Statenlid van Unen (SP), Tweede Kamerlid Alkaya (SP), Arno Vael (BBB), Tweede Kamerlid van der Plas (BBB), Statenlid van der Maas (SGP), Tweede Kamerlid Stoffer (SGP), de Boevere en Liefting (stichting TOLVRIJ ZEELAND).

De SP, SGP en BBB hebben bij de behandeling van de Voorjaarsnota in de Tweede Kamer samen het voorstel ingediend om de Westerscheldetunnel per 2025 tolvrij te maken. In de plannen van de regering zou hiervan op z’n vroegst in 2030 sprake zijn. De drie partijen zijn van mening dat het onrechtvaardig is om automobilisten nog langer te laten betalen voor hun enige verbinding met de rest van Nederland en vragen hiervoor de steun van de Tweede Kamer.

Eerdere onderzoeken wezen uit dat het vervroegd tolvrij maken haalbaar is en welvaartswinst oplevert voor de samenleving en de regio. Een meerderheid van de Tweede Kamer sprak zich in de zomer van 2021 reeds positief uit over een motie van de SP en BBB om de tunnel zo snel mogelijk tolvrij te maken, maar vanuit het kabinet werd gewezen op het ontbreken van financiële middelen. Met het nieuwe voorstel van de drie partijen wordt nu gezorgd voor de financiële dekking voor het wegvallen van de tolinkomsten. De Tweede Kamerleden Alkaya (SP), Stoffer (SGP) en van der Plas (BBB) stellen in hun amendement voor om de kosten te financieren vanuit de Regiodeals, een landelijk fonds dat is opgericht ter versterking van de kracht van de regio. Voor Zeeuws-Vlaanderen is een tolvrije Westerscheldetunnel de beste manier om dat doel te bereiken.

OPENBARE LEZING Ger van Unen / Mahir Alkaya (SP), Arno Vael / Caroline van der Plas (BBB), Harrie van der Maas / Chris Stoffer (SGP), Petra de Boevere / Cees Liefting (Tolvrij Zeeland)

GROTE KERK TERNEUZEN

MAANDAG 27 JUNI 2022 19.00 uur (zaal open 18.30 uur) Noordstraat 62, 4531 GJ Terneuzen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.