Nieuws van politieke partijen in Diemen inzichtelijk

3 documenten

Inbreng GroenLinks in debat over verkeersplan Diemen-Zuid | Diemen

GroenLinks GroenLinks Diemen 13-03-2020 00:00

Afgelopen donderdag is het verkeersplan voor Diemen Zuid besproken in de informatieve raadsvergadering. Lees hier de bijdrage van GroenLinks in het debat over de voorgenomen maatregelen.

Diemen-Zuid wordt steeds drukker. In onze gemeente wonen veel mensen met plezier en daarbij zijn er een heleboel mensen die hier graag zouden willen wonen. We weten daarbij allemaal van de grote behoefte aan woningen. Dit is de reden dat GroenLinks hoge ambities heeft op het gebied van woningbouw, en in het bijzonder sociale woningbouw. Dit maakt ook dat Diemen hard groeit.

De keerzijde van de groei is dat met het aantal mensen ook de drukte toeneemt. Helaas geldt dat ook voor het autoverkeer.

Laten we voorop stellen dat GroenLinks het belangrijk vindt om alternatieven voor de auto te stimuleren. Zo is de parkeernorm in Holland Park laag. Daar zijn gewoonweg weinig parkeerplaatsen en dus passen er minder auto's in die wijk. En in dit plan voor de verkeersstructuur worden onze doorgaande fietsroutes verder verbeterd, bijvoorbeeld door fietsers voorrang te geven op auto's waar dit nu niet zo is. Ook het verlagen van de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/u zoals in het voorstel beschreven juichen wij toe.

Dat neemt niet weg dat er een boel auto's door Diemen-Zuid rijden en dat dit er met de komst van Holland Park meer zijn geworden. De kernvraag voor GroenLinks is hoe de lasten van dit autoverkeer zo eerlijk mogelijk verdeeld kunnen worden. Bij de Bovenrijkersloot is de overlast al jaren dusdanig dat we hier moeten zorgen voor verlichting. Dit plan zorgt voor die verlichting, maar dat zorgt onvermijdelijk wel voor meer last voor de omwonenden van de busbaan.

Wij snappen heel goed dat dat niet leuk is voor bewoners aldaar want dit plan betekent simpelweg geen goed nieuws voor hen. Het is heel begrijpelijk dat zij hier weerstand tegen hebben en niet schromen om dit kenbaar te maken aan het college en de raad. We willen ze ook graag bedanken voor hun inzet tot nu toe omdat dit bijdraagt aan een goed maatschappelijk debat en ons dwingt een goede afweging te maken.

Nu is een veelgehoord tegenargument dat er met dit plan meer auto's door Diemen-Zuid zullen gaan rijden. En een doelstelling die het college noemt voor dit plan is om de doorstroming van verkeer vanuit Holland Park naar Diemen-Centrum te verbeteren. Daarbij lijken we in de variantenstudie toch net iets anders te lezen, namelijk dat de doelstelling van het beter verbinden van Holland Park met Diemen Centrum juist nauwelijks gehaald wordt. Wij horen graag van de wethouder hoe het college hier nu precies in staat. Wat ons betreft is het in elk geval positief als deze oplossing inderdaad weinig extra verkeer aantrekt, maar wel voor een eerlijkere verdeling van de lasten binnen Diemen-Zuid zorgt.

Verder is GroenLinks blij dat de meeste bomen gespaard kunnen worden. Toch moet in dit plan een aantal bomen gekapt worden om een rotonde mogelijk te maken. Kan de wethouder toezeggen dat hiervoor meer in het plangebied bomen teruggeplaatst worden dan dat er weggehaald moeten worden?

De sociale veiligheid langs de busbaan is voor GroenLinks ook van groot belang. Wij hebben signalen opgevangen dat het in de donkere dagen van het jaar erg rustig kan zijn langs de busbaan en dat niet iedereen zich even prettig voelt in het gebied. Voor sommigen is dat een reden om daar niet te lopen of fietsen wanneer het donker is. Meer verkeer kan hier voor meer levendigheid en sociale controle zorgen, en zo bijdragen aan een veiliger gevoel van fietsers en voetgangers.

De rijtijden van de bus en van hulpdiensten zullen toenemen. Dat is een duidelijk nadeel van openstelling van de busbaan, maar gezien de stukken lijkt dit binnen de perken te blijven. Wel stellen we het op prijs wanneer de wethouder nog een keer kan vertellen hoe deze nadelen tot een minimum beperkt worden.

In aanvulling hierop of eerder ter tegenstelling hebben meerdere van de insprekers hun zorgen uitgesproken over de verkeersveiligheid in relatie tot de snelheid die automobilisten op de busbaan zullen hanteren ondanks de 30 km/u regeling. Hoe kunnen we deze 30km/u idd garanderen en hoe gaan we dit handhaven?

Wij willen de wethouder overigens ook vragen wat de gevolgen zijn wanneer de busbaan NIET opengaat.

Daaraast zien we uit naar de zienswijzen die ingediend zullen gaan worden door alle belanghebbenden, en zullen we deze allemaal meenemen in ons uiteindelijke besluit hierover.

- Jochem Douw en Nicole van Engelen 12 maart 2020

U kunt op de agenda van de raadsvergadering onder agendapunt 4 alle stukken terugvinden. Over dit onderwerp wordt deze maand geen besluit genomen door de gemeenteraad. Dit gebeurt pas nadat de stukken ter inzage hebben gelegen en iedereen de gelegenheid heeft gehad zienswijzen indienen bij de gemeente.

Dinsdag 17 maart was een inloopavond over dit onderwerp gepland. Deze is echter afgelast vanwege de maatregelen rond het Coronavirus.

GroenLinks stemt vóór uitbreiden blauwe zone naar heel Diemen Zuid | Diemen

GroenLinks GroenLinks D66 Diemen 31-03-2019 00:00

Donderdag 28 maart heeft de fractie van GroenLinks Diemen voor invoering van de blauwe zone in heel Diemen Zuid gestemd. Wij vinden dit een logische stap om de parkeerproblemen in Diemen Zuid voor langere tijd op te lossen.

Veel inwoners van Diemen Zuid zullen het probleem intussen kennen: je woont net buiten de blauwe zone en er is geen plek meer voor je eigen auto of de auto van je bezoek. Daarna wordt de blauwe zone uitgebreid, maar daarmee verplaatst het probleem zich alleen maar. Hoe komt dat nou eigenlijk?

Geschiedenis

Begin 2006 heeft de gemeenteraad besloten dat de blauwe zone uitgebreid mag worden naar nieuwe gebieden. Dit mocht alleen als ofwel een meerderheid van de bewoners voorstander zijn van de blauwe zone, ofwel als de parkeerdruk in die gebieden boven de 85% ligt. Het gevolg hiervan is het “waterbedeffect”: als je een waterbed op een bepaalde plek induwt, komt het water rondom die plek net zo hard weer naar boven. Het probleem verplaatst zich.

Om hier een einde aan te maken, heeft het college voorgesteld de blauwe zone voor heel Diemen-Zuid in te voeren.

Participatie

GroenLinks is voorstander van het plan, maar is ook erg blij met de betrokkenheid die bewoners van Roggekamp en van Boekweitdonk hebben getoond door alternatieve plannen te maken, daar draagvlak voor te zoeken in hun straat, en in te komen spreken in de raadsvergadering. Bewoners van Roggekamp stelden voor geen blauwe zone in te voeren, maar een bord “verboden in te rijden, m.u.v. bestemmingsverkeer” te plaatsen.

De bewoners hebben goed nagedacht over alternatieve plannen, en dat houdt ons als fractie scherp. Toch is GroenLinks geen voorstander van het plan voor Roggekamp. De belangrijkste reden is de handhaving. Je kunt namelijk al spreken van “bestemmingsverkeer” als je een bloemetje langs de rand van de parkeerplek komt bekijken. Het zou dus eigenlijk een gratis parkeren-gebied blijven.

Wij hebben tegen het amendement van D66 gestemd om toch nog een peiling te houden onder bewoners. Het is wat GroenLinks betreft glashelder dat een blauwe zone in heel Diemen Zuid het belang van bewoners op een snelle en effectieve manier dient.

Jochem Douw, gemeenteraadslid voor GroenLinks Diemen

Raadsvoordracht met als onderwerp de verkeersontsluiting Plantage de Sniep Noord

CDA CDA Diemen 16-06-2018 04:04

Betreft: Raadsvoordracht met als onderwerp de Verkeersontsluiting Plantage de Sniep NoordSpreker: P.M. de Zeeuw (fractieopvolger CDA)T.g.v. : Informatieve Raadsvergadering op 14 juni 2018Dank u wel, mevrouw de voorzitter, en de insprekers van vandaag.Het CDA heeft kennis genomen van de raadsvoordracht,de kennelijke voorkeur van het college in dezen en de voordrachten van de insprekers.Wat de verwachte verkeerseffecten betreft, samengevat in de tabel, wevertrouwen erop dat dit de situaties voor de verschillende variantennaar beste kunnen quantificeert, volgens het rekenmodel voor Diemen. We zijn ons er tevens van bewust dat het niet gaat om het huidige verkeers-aanbod, maar om het verwachte aanbod in 2030, als Plantage de Sniep Noord min of meer voltooid is.Maar het vaststellen van kwantiteit is één ding, het vaststellen vankwaliteit een andere.Dan volstaan tweedimensionale plattegronden en getallen niet meer.Dan gaat het ook om de beleving en ervaringen van bewoners en het inleven in de situatie. Wie het Jaagpad ter plekke in eigen persoonbekijkt, ziet een langgerekt gebied van veldjes met speeltuig dat heelwat kindjes uit de buurt aantrekt. Vanuit het perspectief van het kindgezien, is dit een samenhangend gebied, waar je spontaan over kuntbewegen, en dat gebeurt zeker in het vuur van het spel. Vanuitdit perspectief vormt een dwarsverbinding met autoverkeer een doorkruising die zeker door de kleinste kinderen over het hoofdzal worden gezien. Het CDA begrijpt daarom waarom zoveel ouders zichachter de petitie van dhr. Veelenturf scharen.De sleutel tot het CDA standpunt is de SAMENHANG van het Jaagpad datwe zouden willen behouden. Wij maken daarom geen bezwaar tegengemotoriseerd tweerichting verkeer in de Wissel, dat bevindt zichimmers aan de rand van het Jaagpad. (Red.: bedoeld wordt het deelvan het Jaagpad tot aan de Wissel.) Als kind kun je (onder begeleiding)een oversteek over de Wissel maken naar het Jaagpad, en je daarnabinnen dat gebied als kind veilig voelen.Maar gemotoriseerd tweerichtingverkeer door de Trekschuit verbreektde samenhang van het Jaagpad, en zal daarom tot ongevallen leiden.Een bijkomend argument is, dat wie als automobilist van hetZuiden uit de Trekschuit binnenkomt, aan het begin links en rechtsmuren ziet, die een deel van het zicht wegnemen en anticiperenbemoeilijken.De voorkeur van het CDA is dus variant 3, zonder parkeerlus,en wij vragen het college of zij gevoelig zijn voor de zojuistaangedragen argumenten.Dank u wel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.