Nieuws van politieke partijen in Hilversum over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Kleine Spoorbomen dicht voor autoverkeer: een goede zaak | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 09-05-2020 00:00

GroenLinks heeft vóór het raadsvoorstel gestemd om de Kleine Spoorbomen te sluiten voor autoverkeer. Straks mogen alleen fietsers en voetgangers het spoor nog oversteken. Ook de klankbordgroep van buurtbewoners is vóór het weren van het autoverkeer. Daardoor wordt het een stuk veiliger op de kruispunten aan beide kanten van de spoorwegovergang. Bijkomstig voordeel: Ook de oversteek van de Groest naar de markt kan hierdoor straks een stuk veiliger worden, door het autoverkeer op de centrumring achter de markt om te leiden.

Twee jaar geleden bleek uit onderzoek dat 7 op de 10 Hilversummers de overgang van de Kleine Spoorbomen zó onveilig vonden, dat er snel iets aan gedaan moest worden. Het eerste plan ging uit van een gedeeltelijke sluiting voor autoverkeer. De buurtbewoners waren eerst tegen afsluiting voor auto’s, gedeeltelijk of helemaal. Maar toen later bleek dat de spoorbomen steeds vaker en langer dicht zouden blijven door het toenemende treinverkeer, veranderde de klankbordgroep haar mening. Uiteindelijk kozen de buurtbewoners in meerderheid voor afsluiting. Fietsers en voetgangers – die veruit de grootste gebruikersgroep vormen – krijgen daardoor een veilige route naar het centrum en de markt. De afsluiting voor autoverkeer zorgt straks voor meer rust in de buurten ten oosten van het spoor. 

Verkeer via andere routes Maar niet alle Hilversummers zijn er blij mee. Deskundigen verwachten door de afsluiting meer verkeersdrukte op de Hilversumse ringwegen. Voor bewoners aan de Johannes Geradtsweg geen aantrekkelijk vooruitzicht. Zij hebben de afgelopen weken dan ook stevig geprotesteerd. De bewoners verwijten de gemeente onzorgvuldigheid. Ze hebben bezwaar tegen het plan om een aparte fietsbrug over het spoor aan te leggen, waardoor er een extra rijbaan voor auto’s kan komen op het Johannes Geradtsviaduct. Daarover is trouwens nog geen besluit genomen, al werd er in het raadsdebat van 6 mei 2020 veel over gesproken.

Twee jaar geleden bleek uit onderzoek dat 7 op de 10 Hilversummers de overgang van de Kleine Spoorbomen zó onveilig vonden, dat er snel iets aan gedaan moest worden. 

De oppositie in de gemeenteraad wilde dat het besluit afhankelijk zou worden gemaakt van een oplossing voor de Johannes Geradtsweg, of moest wachten op een verkeersplan voor heel Hilversum. Een eerste versie van dat plan, de ‘mobiliteitsvisie’, wordt pas komend najaar verwacht en biedt nog geen enkele zekerheid.

Wat de oppositie even ‘vergat’ was dat het college met het Kleine Spoorbomenbesluit juist twee eerder vastgestelde visies uitvoert. De gemeente heeft namelijk al eerder in haar structuurvisie (2012) en de daarvan afgeleide centrumvisie (2015) besloten om het autoverkeer niet meer tussen de markt en Groest door te laten rijden. Ook is in deze visies besloten om het huidige kale stationsplein te vernieuwen en er een prettige verbinding met het centrum van te maken met een goede ondergrondse fietsenstalling en ruimte voor broodnodige woningbouw. Juist daarom moest er ook een oplossing komen voor de Kleine Spoorbomen.

Ene oplossing sluit andere niet uit Eerlijk is eerlijk. Ook de Hilversummers aan de Johan Geradtsweg hebben recht op een passende en toekomstbestendige oplossing. Daarvoor is tijd nodig en zorgvuldig overleg. Maar een veilige verkeerssituatie bij de Kleine Spoorbomen, de verbinding Groest-Markt en de verdere ontwikkeling van het stationsgebied hoeven daar niet op te wachten.

Eindelijk Gastvrij fietsparkeren in Centrum Hilversum | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks VVD ChristenUnie Hilversum 31-10-2019 00:00

GroenLinks en ChristenUnie Hilversum organiseerden vanaf 2015 elke december maand een actie om fietsers in deze koude en druiligere maand te belonen. Dit deden we in reactie op het autovriendelijke beleid van het vorige college VVD-D66-CDA-SP. Het college verstrekte gedurende de economische crisis in 2015 parkeerkortingsbonnen aan automobilisten, om het winkelbezoek in het centrum te bevorderen. GroenLinks en ChristenUnie vonden dat geen goed beleid. Bevorderen van centrumbezoek met de auto maakt het centrum niet aantrekkelijker of beter bereikbaar. Het vergroot de problemen juist.

Een aantal jaar achter elkaar werden in het weekend voor de kerst verstrekten GroenLinks en de ChristenUnie gratis fietslampjes, met medewerking van lokale fietsondernemers. Behalve op veel sympathie kregen de raadsleden van GroenLinks en de ChristenUnie ook veel klachten over het fietsparkeren. Er was veel te weinig plek, waardoor er chaotische taferelen waren en er onveiligheid op drukke plekken ontstond. Fietsers voelden zich vergeten. Reden om in de raadsvergadering van 14 december 2016 gezamenlijke een motie in te dienen om het college de opdracht te geven op zoek te gaan naar een geschikte locatie voor een overdekte fietsenstalling en daarvoor geld te reserveren in de begroting van het volgende jaar.

De zoektocht bleek niet eenvoudig. Door het faillissement van V&D ontstond er echter ruimte in het centrum. Bedrijven verhuisden en in het oude pand van Bristol werd de ideale ruimte gevonden. Zaterdag 2 november 2019 is de opening. Kom kijken en verbaas u. Stallen van je fiets wordt een feest.

Lees terug:

Fietscadeau groot succes

Beter fietsparkeren in het centrum

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.