Nieuws van politieke partijen in Nijmegen over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

Graafseweg kan groen en veilig met vier banen

SP SP GroenLinks D66 Nijmegen 18-02-2020 12:52

Volgens SP-fractievoorzitter Hans van Hooft kan de Graafseweg veiliger en groener gemaakt worden mét vier rijbanen. De door het Nijmeegse stadsbestuur voorgestelde versmalling naar tweebaans tussen de Wolfskuilseweg en de Rozenstraat lijkt de SP nog steeds onverstandig. Voor vierbaans is volgens Van Hooft nog steeds ruimte.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/02/graafseweg-kan-groen-en-veilig-met-vier-banen
Van Hooft: “Ik heb zelf gemeten bij de Graafseweg en hij is niet overal even breed. Tussen de Looimolenweg en de kruising Wolfskuilseweg/Groenestraat is de weg heel breed. 60 meter vanaf die kruising kun je al een ventweg aanleggen zonder dat er minder rijbanen nodig zijn. Daar ligt nu immers al een fietspad en er is ruimte voor parkeerplaatsen.”

De gemeente heeft zes scenario’s laten uitzoeken voor het versmallen van de Graafseweg, waarbij wel in alle gevallen rijbanen verdwijnen (2x1 of 2+1). Wat de SP betreft wordt er een zevende onderzocht die vier banen behoudt. Van Hooft: “De raad wordt voorgehouden dat minder rijbanen niet tot sluipverkeer en vertraging leidt, of in ieder geval niet meer dan 15 seconden. Maar bij die onderzoeken blijft men uitgaan van een gelijkblijvend verkeersaanbod, terwijl de algehele verwachting is dat dit – mede door 15 % bevolkingsgroei de komende decennia –in de hele stad juist met 10-20 % al stijgen. Dan kun je wel willen dat er minder mensen door de Graafseweg rijden, maar de burger conformeert zich niet altijd netjes aan de verwachtingen van bestuurders. Het college wil méér verkeersaanbod niet doorrekenen, want ‘het is het doel van het beleid dat er minder verkeer over de Graafseweg gaat’. Dat is te rooskleurig gedacht – je rekent in feite alleen een best case scenario door en geen worst case scenario. Verder is Graafseweg een belangrijke verkeersader die we nodig hebben als er elders in de stad opstoppingen zijn. Denk aan de renovatie van de Waalbrug of een ongeluk op de Sint Annastraat. Dan kun je wel zeggen dat de Graafseweg overcapaciteit heeft, maar dat is alleen in een normale verkeerssituatie – bij calamiteiten is die extra capaciteit juist hard nodig om verkeer van elders in de stad op te vangen.”

Uiteraard moet er wel iets gedaan worden aan de veiligheid en uitstoot voor omwonenden. Volgens Van Hooft kan dat ook bij een vierbaanseweg. “Versmalling in de zin van minder rijbanen is volgens ons onverstandig, maar de rijbanen zelf kunnen we wel smaller maken. Daardoor gaan automobilisten minder hard rijden, wat een veiligere en schonere weg betekent. Er is ruimte voor iedere drie parkeerplaatsen een boom of ander groen. GroenLinks en D66 zien minder rijbanen als het ei van Columbus, maar het een sluit het ander helemaal niet uit.”

Verkeerswerkgroep inventariseert fietsknelpunten | Nijmegen

GroenLinks GroenLinks Nijmegen 30-12-2019 00:00

GroenLinks geeft graag ruimte aan de fietsers in Nijmegen. Maar dan moet de veiligheid, ook met de toenemende aantallen fietsers in de stad, wel gegarandeerd zijn.

De gevaarlijkste verkeerssituaties voor fietsers bevinden zich aan de Broekstraat, Ackerbroekweg en Weijbroekweg in Lindenholt, bij de spoorwegovergang aan de d’Almarasweg en op de Graafseweg tussen Groenestraat en Hatertseveldweg. Op alle drie die knelpunten moet de gemeente hoognodig ingrijpen om het veiliger te maken. Dat is de conclusie van de Verkeerswerkgroep van GroenLinks in Nijmegen, die afgelopen jaar al fietsend een inventarisatie maakte van de gevaarlijkste knelpunten.

De werkgroep heeft de bevindingen aangeboden aan wethouder Harriët Tiemens van verkeer (ook GroenLinks). Zij toonde zich blij met de inventarisatie, zei dat diverse knelpunten al bekeken worden, maar wees er ook meteen op dat niet alles meteen aangepakt kan worden.

Verkeersplan voor zandtransporten door Lent

SP SP GroenLinks Nijmegen 28-02-2019 15:15

De gemeenteraad van Nijmegen heeft uitgesproken dat zandtransporten over de Vrouwe Udasingel in Lent niet wenselijk zijn in verband met de verkeersveiligheid. Een voorstel van SP-raadslid Marij Feddema kreeg unanieme steun. Het college van B en W moet op de kortst mogelijke termijn in nauw overleg met bewoners een verkeersplan maken voor het bouwverkeer in Nijmegen-Noord. Woonstraten in Lent, waaronder de Vrouwe Udasingel, moeten daarbij maximaal gemeden worden. Eerder die avond spraken bewoners uit Lent, verenigd in comité #ZandErover zich uit tegen het zandtransport door Lentse woonstraten. In samenwerking met de SP verzamelden wijkbewoners in korte tijd 460 handtekeningen die werden aangeboden aan de Nijmeegse raad.

Tien weken lang rijdt er nu elke werkdag om de 5 minuten een grote vrachtwagen vol zand over de Vrouwe Udasingel en de Turennesingel in Lent. Op de route zijn meerdere rotondes, kruisingen met voorrangsfietspaden en toegangswegen naar vier nabijgelegen scholen, een wijkcentrum en sportvelden. https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/02/verkeersplan-voor-zandtransporten-in-lentHet comité #ZandErover stelde daarom een alternatieve route voor, waarbij de vrachtwagens via de Mauritssingel rijden en dan voor de Waalbrug linksaf slaan naar ontwikkelgebied de Stelt. SP-raadslid Marij Feddema: “We zijn ervan overtuigd dat links afslaan voor de Waalbrug mogelijk is. Als eens in de 5 minuten de verkeerslichten op de huidige kruising voor 15 seconden op rood gaan, betekent dit een maximale vermindering van de doorstroomcapaciteit met 10 procent. Buiten de spits moet dat geen probleem zijn.” Wethouder Tiemens en de GroenLinks-fractie zijn van mening dat dit niet mogelijk is, zeker niet tijdens de renovatie van de Waalbrug. Het college stelt verder dat ze minimaal 6 tot 8 weken nodig heeft om verkeerslichten goed in te stellen. Die lange voorbereidingstijd maakte het voor nu niet meer haalbaar om een alternatieve route in te zetten voor het huidige zandtransport. Feddema: “Het college krijgt nu de tijd om heel goed na te denken over mogelijke alternatieven, zodat niet steeds weer een ad-hoc oplossing moet worden bedacht voor elk individeel bouwproject. Bewoners in Lent worden nauw bij betrokken bij de vaststelling van het verkeersplan.”

Voorafgaand aan de raadsvergadering ontvingen meerdere Lentenaren een aantal raadsleden van verschillende politieke partijen, zodat ze zelf kunnen ervaren hoe het is gesteld met de verkeersveiligheid als er iedere 5 minuten een vrachtwagen door de wijk rijdt. Buurtbewoner Lia van IJzendoorn: “We zijn blij dat we onze zorgen met de Nijmeegse politici hebben kunnen delen en we hopen dat er bij komend bouwverkeer een alternatieve en vooral veiligere route wordt gekozen.” Eerder al kregen bewoners een brief van de gemeente over het huidige zandtransport. De gemeente deed een aantal toezeggingen: het transport rijdt niet tijdens de aanvangs- en sluitingstijden van de basisscholen en er worden verkeersregelaars ingezet waar dat nodig is.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.