Nieuws van VVD in Oosterhout inzichtelijk

10 documenten

Weg met ‘overdaad’: in Oosterhout kan een op de tien verkeersborden weg

VVD VVD Oosterhout 07-02-2023 09:10

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/51956/weg-met-overdaad-in-oosterhout-kan-een-op-de-tien-verkeersborden-weg

© BN De Stem

"Weg met ‘overdaad’: in Oosterhout kan een op de tien verkeersborden weg" Dat kopte BN De Stem vandaag in haar krant.

Op verzoek van VVD-raadslid Mathijs Raaijmakers, heeft het college besloten een onderzoek te laten uitvoeren. Men verwacht dat er zo'n 10% overbodig is en deze weg kunnen, zonder da de verkeersveiligheid in het geding komt.

De inventarisatie die de gemeente Oosterhout laat uitvoeren, moet leiden tot een gestructureerder, veiliger en rustiger straatbeeld.

Daarnaast gaat dit waarschijnlijk een jaarlijkse besparing van 125.000 euro opleveren, omdat er geen onderhoud aan deze borden gedaan hoeft te worden en ze niet vervangen hoeven te worden.

Het groene hart van Oosterhout

VVD VVD Oosterhout 04-07-2020 03:55

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/40156/het-groene-hart-van-oosterhout

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/40156/Logo VVD.jpg

 

Wie over het groene hart praat denkt misschien als eerste aan de Randstad. Denk je dan als eerste aan de drukke steden er om heen, of juist aan de rust en ruimte in het gebied zelf? Dat was waar de VVD aan moest denken bij het lezen van de visie Slotjesveld. Als je wat meer uitzoomt zie je hoe uniek het gebied van het Slotjesveld en Slotparken is. Bureau Mecanoo heeft dat goed uitgelicht. We mogen best wel trots zijn op de unieke plek waar we wonen, werken en verblijven.

 

Het Slotjesveld met het Slotpark vormt een groene buffer, een groen hart in onze eigen stad. Maar als je nu over het Slotjesveld praat, denk je misschien aan de rommelige bebouwing, geparkeerde auto’s en weinig samenhang. Maar als we in 2030 over het Slotjesveld praten, praten we over het groene hart van Oosterhout. De plek waar volop ruimte is voor groen, spelen en ontmoeten. 

 

Om in 2030 daar te kunnen zijn, is wel lef gevraagd. Lef om te kiezen voor een totale aanpak van het gebied. De gemeenteraad heeft in juni lef getoond en het besluit genomen om de visie Slotjesveld vast te stellen. Het is een unieke kans om met de ontwikkeling van het stadhuis, nieuwe woningen, activiteitencentrum en school echt te werken aan die kwaliteit.

 

In de raadsvergadering heeft de VVD aandacht gevraagd voor verkeer en parkeren. We begrijpen de wens om het Slotjesveld en parken te verbinden. De Ridderstraat heeft nu een belangrijke verkeersfunctie in de centrumring. Er zijn plannen om de Van Oldenneellaan in te richten als 30 km-gebied. Maar het is het één of het ander. Om de bereikbaarheid van het centrum goed te houden voor openbaar vervoer en auto, zal er een keuze gemaakt moeten worden. We hebben gevraagd om de verkeersafwikkeling breder te bekijken en de plannen voor de Van Oldenneellaan nog niet uit te werken en bij de raad terug te komen met een voorstel waarbij de verkeersstructuur breder bekeken is met voor- en nadelen. 

 

In het gebied zal veel verkeer samen komen. In april is uitgebreid gesproken over de bereikbaarheid van de buurtbus en deeltaxi bij het stadhuis. Het blijkt mogelijk om een ontsluitingsweg voor het OV te maken recht voor het stadhuis. Er komt een tijdelijke ontsluitingsweg voor de bouw dus misschien kan deze blijven liggen zodat de bereikbaarheid verbeterd. Wat de VVD betreft kan deze weg voor zowel auto als OV open blijven. Als je geen parkeerplek vindt, kun je gemakkelijker doorrijden naar andere plekken. We geven het graag mee voor de verdere uitwerking.

 

Bij de behandeling van de plannen voor het stadhuis is er ook veel gesproken over parkeren. We zien dat in de visie ruimte is voor maatwerk. De VVD wil deze ontwikkelingen goed volgen. Er moeten voldoende parkeerplekken zijn om te voorkomen dat de buurt belast wordt met parkeerdruk. Maar als het slimmer kan door combinaties te maken, dan kan dat zeker.

 

Het wordt een uniek woongebied in Oosterhout. Pak nu de kans om te bouwen voor jongeren. Neem in de plannen goedkope en middeldure huur- en koopappartementen mee. Ontmoeten in het gebied is belangrijk: in zowel het stadhuis als in het gebied zelf. We zien graag in het Programma van Eisen van het nieuwe stadhuis meer uitwerking over het ontmoeten. Hoe wordt dat ingevuld? In het park zal zelf zal ook ontmoeten centraal staan. We zien dat u Oosterhout daarbij betrekt. Misschien leuk om een waterspeeltuin en natuurlijke speelruimtes te realiseren. Water en groen versterken het gebied. Betrek de jeugd hierbij.

 

De VVD is enthousiast. Ons groene hart gaat er sneller van kloppen. We hebben de kans om het gebied in één keer goed aan te pakken. Als we het voortaan over het groene hart van Oosterhout hebben, weet iedereen het te vinden!

Onderzoek naar aanleg fietspad Bergsebaan

VVD VVD Oosterhout 22-02-2020 10:50

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/38439/onderzoek-naar-aanleg-fietspad-bergsebaan

 

In de mobiliteitsvisie is  volop aandacht voor fietsers en verkeersveiligheid. Daar waar het kan, worden fietsers en auto’s van elkaar gescheiden. Vanaf december 2018 wordt er al over het fietspad langs de Bergsebaan gesproken. De VVD vindt het belangrijk om de fietsveiligheid te verbeteren langs de Bergsebaam Diverse fietsers vanuit Den Hout maken gebruik van deze route net als vele toeristen en recreanten van dit gebied. Alle reden dus om het onderzoek te starten. 

 

De gemeenteraad heeft ingestemd met het onderzoek. Ook is een voorstel van Gemeentebelangen en VVD aangenomen om ook de fietsveiligheid op de aansluitende wegen in het gebied te onderzoeken samen met Breda en belangengroepen. De VVD blijft werken aan het verbeteren voor de bereikbaarheid voor zowel fietsers als auto's!

Energietransitie Oosterhout 2030

VVD VVD Oosterhout 23-10-2019 10:33

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/36920/energietransitie-oosterhout-2030

In de raadsvergadering van 22 oktober 2019 lag ter besluitvorming de ambitienota 2030 en de routekaart 2019-2022.  In juni heeft de gemeenteraad daar eerder over gesproken en het standpunt van de VVD was dat we vooral een realistisch beleid moet voeren en niet te ver voor de troepen uit moeten lopen. Ook wij begrijpen de urgentie van het probleem maar de VVD wil niet dat we doorslaan en veel te snel rigoureuze beslissingen nemen. Liever zorgvuldig handelen dan te snel. Het moet ook haalbaar, betaalbaar en effectief zijn voor bedrijven en burgers. De Oosterhoutse VVD vindt het ook zeer belangrijk dat bedrijven goed kunnen blijven presteren en mensen een baan hebben. Zonder een vitale economie kunnen we ook geen grootschalige maatregelen betalen om natuur en milieu te beschermen. En mensen die geen werk hebben worden ook niet gelukkig van alleen mooie natuur.

Maar het is niet het een of het ander. De VVD wil óók dat kwetsbare natuur wordt hersteld en dat we met elkaar in een mooie en schone omgeving kunnen leven. Dat is goed voor de gezondheid en het welzijn van Nederland. Natuurherstel heeft dan ook zeker prioriteit bij de VVD. 

De fractie heeft er in juni op gehamerd dat het meeste winst op korte termijn is te halen met besparing van energie, isoleren dus en dat in samenwerking met Thuisvester en stichting One. Dat is dichtbij en daar is de grootse eerste winst te behalen. Het vol leggen van daken met zonnepanelen bij bedrijven en particulieren moet de komende jaren ook prioriteit krijgen. 

In het bestuursakkoord is opgenomen dat windenergie een tussenoplossing is op weg naar nieuwe manieren van duurzame energieopwekking. Qua locatie is een strook langs de A59 opgenomen, in het verlengde van de huidige windmolens en op ruime afstand van woongebieden. Verder is in het Bestuursakkoord opgenomen dat op andere locaties in Oosterhout geen mogelijkheden zijn voor traditionele grootschalige windmolens. 

 

Wat betreft de locatie voor de windturbines vinden wij de bundeling met de A59 en de bestaande windturbines nog de meest acceptabele. De keuze voor zonneweides erbij en dan ook zo grootschalig kunnen wij niet helemaal plaatsen. Daar was in juni ook niemand echt een voorstander van. Wellicht kan overwogen worden om een extra windmolen te plaatsen, of misschien die op Weststad te vervangen door nieuwere, zodat er minder of geen zonneweides gerealiseerd hoeven te worden. Wij geven het ter overweging mee aan het college.

 

We staan graag nog even stil staan bij de samenvatting van de opiniërende behandeling. Daarin is te lezen dat de VVD met windturbines aan de slag wil. Dat ligt iets genuanceerder. De VVD ziet windenergie als één van de tussenoplossingen en dan wel alleen op de locatie langs de A59 en niet grootschalig op andere locaties.

De VVD-fractie gaat akkoord met het voorstel van het college maar geven de volgende adviezen mee:

Zet vol in op energie besparing

Organiseer veel meer voorlichting en communicatie naar bedrijven en burgers (moet ik die kapotte CV ketel nog vervangen of niet?)

Maak de activiteiten van Thuisvester onderdeel van uw doelstellingen

Overweeg minder zonneweide en wellicht een extra windmolen, dan wel opwaardering van bestaande molens

Geef ook andere initiatieven langs de A59 een kans en focus niet alleen Eneco en Shell. Zeker ook als andere plannen kunnen zorgen voor lokaal eigendom en dus meer draagvlak heeft dat onze voorkeur.

Zorg dat de infra op orde is zodat die alle nieuwe ontwikkelingen aan kan.

Geen zonneweides in het buitengebied voordat zoveel mogelijk daken zijn vol gelegd met zonnepanelen. 

Belangrijker is om ons te focussen op 2030 dat is het eerste belangrijke meetpunt en dat is ook van toepassing voor de warmtevisie per wijk.

Voer een realistisch beleid en laat u niet opjagen. 

Tenslotte, neem je voorbeeldrol serieus. Verduurzaam je gemeentelijk vastgoed.

 

 

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p {mso-style-noshow:yes; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1666321056; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1575175350 -1480443716 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-13.3pt; font-family:Wingdings; color:#EC6B1A;} -->

Doorpakken met de Bromtol

VVD VVD CDA Oosterhout 25-09-2019 05:04

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/36511/doorpakken-met-de-bromtol

 

De economie trekt aan en dat is op de weg goed te merken. De files nemen weer toe. Zo ook rondom de Bromtol. Er wordt al sinds 2012 gesproken over een oplossing voor de Bromtol. Na vele discussies, afwegingen en varianten is in 2016 een duidelijke keuze gemaakt. Een keuze voor een betere bereikbaarheid van de bedrijven op Weststad, Oosterhout én Den Hout.

 

De VVD vindt een aanpak van de Bromtol hard nodig. Weststad en de vele bedrijven die daar gevestigd zijn, zorgen er voor dat de Oosterhoutse economie draait. Een betere bereikbaarheid is niet voor niets opgenomen in de Toekomstvisie en de mobiliteitsvisie. Kortom: we moeten een keuze maken met het oog op de bereikbaarheid van Oosterhout in de toekomst. 

 

Tussenstap, maar wel snel door!

 

Vanwege de gestegen kosten heeft het college voorgesteld om alle varianten nog een keer op een rij te zetten. De VVD heeft dit voorstel ondersteund, maar wel gevraagd om snelheid. Er is al veel onderzocht. Misschien is de variant met een verlaagde bypass voor doorgaand verkeer vanaf de A59 naar Oosterhout toe, nu opeens wel financieel haalbaar? CDA en VVD hebben deze opties eerder ingebracht. Of zijn er maatregelen te nemen zodat er een fietsveilige oplossing komt? Dit kan best wat kosten, maar dan zetten we geld voor wegen wel in met het meeste effect: voor de doorstroming en verkeersveiligheid.

 

De gemeenteraad heeft besloten om de varianten opnieuw te bekijken. In januari 2020 neemt de raad een nieuw besluit over de Bromtol. Wat de VVD betreft blijven er niet omheen draaien: de files moeten we aanpakken!

 

Mobiliteitsplan: Oosterhout Vooruit

VVD VVD Oosterhout 27-05-2019 07:54

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/35489/mobiliteitsplan-oosterhout-vooruit

Verkeer, iedereen heeft er wel een mening over. Het aantal files neemt toe, knelpunten vragen om een oplossing en de fiets wordt steeds populairder. Het verkeersbeleid komt nog uit 2007. Sindsdien is er veel veranderd. Reden om het beleid aan te passen: dit zodat de bereikbaarheid van Oosterhout in de toekomst verbetert!

Veel inwoners hebben meegedacht over het nieuwe beleid. De zorgen over de bereikbaarheid van de zuidwest kant van Oosterhout kwam veel naar voren. Partijen willen graag aan de slag met een gedragen plan. In de visie was dit onvoldoende terug te vinden. Ook de aandacht voor een robuust wegennet kwam onvoldoende terug. De raad heeft dit in het definitieve plan aangepast.  In de nieuwe visie wordt meer ingezet op fietsen en openbaar vervoer. De komende jaren worden snelfietsroutes aangelegd zodat de fiets een alternatief kan zijn voor de auto. Ook de oproep van de VVD om werk te maken van de bus naar Vrachelen heeft een plek gekregen in de visie.  De komende periode wordt de visie omgezet in een uitvoeringsplan. Het moet namelijk niet bij een visie blijven. Met de nieuwe visie kan Oosterhout weer jaren vooruit. En daar gaat het om!

Oosterhout Vooruit

VVD VVD Oosterhout 21-02-2019 03:31

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/34088/oosterhout-vooruit

 

Over verkeer bestaan vele meningen. Iedereen heeft er dagelijks mee te maken en vindt er wel iets van. Op 19 februari heeft de gemeenteraad gesproken over de mobiliteitsvisie. 

 

In het nieuwe plan wordt meer ingezet op fiets en openbaar vervoer. Een prima keuze vindt de VVD. Maar we missen wel het investeren in een bereikbare stad.  In Oosterhout wordt nu eenmaal veel gebruik gemaakt van de auto. De VVD vinden we dat mensen wat te kiezen moeten hebben. Dus ja, investeren in wegen, maar ook in goede fietspaden (én de fietsbrug Zwaaikom) en bussen. De VVD heeft gepleit voor een bus naar Vrachelen. Het kan niet zo zijn dat er in het westen van Oosterhout geen bus rijdt. 

 

Wijkteam Houthaven en de belangenvereniging Lage Molenpolderweg (LMP) vroegen aandacht voor de bereikbaarheid van het westen van Oosterhout. In de visie komt dit onvoldoende terug. Gelukkig merkten meer partijen dit op. De VVD heeft het voorstel gedaan om met partijen, gemeente Breda en Oosterhout en de provincie te zoeken naar een oplossing die draagvlak heeft. 

 

Bereikbaarheid houdt voor de VVD ook in dat ook in wijken goede wegen zijn. Anders krijg je veel sluipverkeer in woonstraten. Langs de Zwaaikom komt een nieuwe weg die er voor kan zorgen dat het centrum ontlast wordt. Maak die route aantrekkelijk. Voor Den Hout vragen we meer actie op de aanpak van de Houtse Heuvel. De Achthoek ligt, net als de Pionier in Vrachelen, nog niet in een verkeersveilige omgeving. 

 

De VVD heeft aangegeven dat we moeten investeren in bereikbaarheid. Dus geen taboe op het aanleggen van nieuwe infrastructuur om knelpunten op te lossen. Maar ook investeren in snelfietsroutes. Iedereen moet keuzes hebben in hoe je je verplaatst van A naar B. En als burgers meer parkeerplekken willen in hun straat, prima. Zet de burger en zijn wensen meer centraal in plaats van te veel te willen sturen. Op die manier kunnen we in Oosterhout vooruit!

VVD: "Combineer in de toekomst straatverlichting met oplaadpunten voor electrische auto's"

VVD VVD Oosterhout 30-01-2019 10:49

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/33709/vvd-combineer-in-de-toekomst-straatverlichting-met-oplaadpunten-voor-electrische-auto-s

De energietransitie is een grote opgave. Op diverse terreinen zullen grote veranderingen plaatsvinden. Voor bijvoorbeeld mobiliteit zal de opkomst van de elektrische auto grote gevolgen hebben voor de (laad)infrastructuur. Je kunt de opgave op zichzelf bekijken, maar ook hoe je die slim combineren. 

 

Het aanleggen van een eigen laadinfrastructuur met laadpalen heeft de nodige consequenties. Denk hierbij aan de benodigde financiën om de palen te realiseren en aanpassingen van het elektriciteitsnetwerk. Daarnaast zullen de palen onderhouden moeten worden en zullen er meer obstakels op de stoepen komen te staan. Kan dit niet anders?

 

Er zijn bedrijven die een oplossing gevonden hebben voor het voorkomen van een wirwar aan laadpalen. De oplossing houdt in dat lantaarnpalen omgebouwd worden zodat er ook auto’s aan opgeladen kunnen worden. Dit wordt veelal gecombineerd met de ombouw naar LED. Het stroomverbruik is dan lager waardoor de stroom rechtstreeks geleverd kan worden aan elektrische auto’s. Bijkomend voordeel is dat er geen aparte parkeerplaatsen voor elektrische auto’s bij laadpalen gerealiseerd hoeven te worden.

 

In de gemeente Zeist en Den Haag experimenteren met de nieuwe laadlantaarnpalen en ook in Bergen op Zoom zijn er vragen gesteld over dit experiment.

 

De komende jaren wordt in diverse straten de verlichting vervangen door LED. Dit biedt kansen om lantaarnpalen al om te bouwen, of zover toekomstbestendig te maken dat dit in de toekomst redelijk eenvoudig kan. Het onderhoudscontract voor verlichting loopt tot 1 juli 2020 (met mogelijkheid tot verlenging). Dit biedt kansen om te bezien of het in het lopende of nieuw af te sluiten contract geregeld kan worden. 

 

In de bestuurlijke kalender 2018-2022 heeft u over een gemeentebreed dekkingsplan voor laadpalen aangegeven dat op dit moment de paal de aanvraag volgt. Verder geeft u aan dat gezien de zeer geringe interesse tot op heden een gemeentebreed dekkingsplan financieel niet haalbaar lijkt. Dit komt mogelijk in een ander daglicht te staan als werk met werk gecombineerd wordt en de komende jaren elektrische auto’s gewoon goed worden als gevolg van fiscale maatregelen en het toekomstig verbod op verkoop van diesel- en benzineauto’s.

 

Naar aanleiding hiervan heeft de fractie van de VVD de volgende vragen aan het college:

 

1. Welke acties onderneemt het college als gevolg van de doorgroei van het aantal elektrische auto’s?

 

2. Bent u bekend met de mogelijkheden van het combineren van verlichting en laadinfrastructuur?

 

3.   Wat is uw standpunt over deze nieuwe ontwikkeling?

 

4.  Heeft u al zicht op de uitkomsten van de experimenten en de verdere uitrol er van in Nederland?

 

5.  Bent u bereid om ook in Oosterhout te experimenteren met de combinatie lantaarnpalen of de lantaarnpalen in ieder geval toekomstbestendig te maken bij onderhoud?

 

6.  In hoeverre is het mogelijk om in het lopende contract het aanpassen van lantaarnpalen voor het laden van auto’s mee te nemen? 

 

7.   Indien dit niet mogelijk is, bent u bereid om het contract niet te verlengen en deze optie op te nemen zodat de uitrol alsnog plaats kan vinden?

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-link:"Voetnoottekst Teken"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; vertical-align:super;} a:link, span.MsoHyperlink {color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {mso-style-noshow:yes; color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} span.VoetnoottekstTeken {mso-style-name:"Voetnoottekst Teken"; mso-style-noshow:yes; mso-style-locked:yes; mso-style-link:Voetnoottekst; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1511676452; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-605404412 68354063 68354073 68354075 68354063 68354073 68354075 68354063 68354073 68354075;} @list l0:level1 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:18.0pt; text-indent:-18.0pt;} -->

Onderzoek naar ander plan Bergsebaan

VVD VVD GroenLinks Oosterhout 14-12-2018 02:10

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/33081/onderzoek-naar-ander-plan-bergsebaan

© VVD Oosterhout

 

De Bergsebaan is een belangrijke verbindingsweg tussen Den Hout, Teteringen en Breda. In het gebied zijn diverse recreatieve en toeristische bedrijven gevestigd. De Bergsebaan zelf is hard toe aan onderhoud. De eerdere plannen voor verbreding zijn door de rechter vernietigd. Reden waarom het college met een nieuw plan kwam.

 

Een veilige weg

Het plan voorzag in de aanleg van een fietsstraat op de plek van de huidige weg. De VVD heeft tijdens de laatste raadsvergadering hier ernstig bezwaar tegen gemaakt. De weg blijft even smal en voor fietsers blijft het onveilig. Ook de Leefbaarheidswerkgroep Den Hout had een brief aan de raad gestuurd. Om die reden wilde de VVD een nieuw voorstel: ofwel de huidige weg verbreden of een vrijliggend fietspad.

 

Samenwerking in de raad

Gelukkig zagen ook andere partijen grote bezwaren tegen een fietsstraat. GroenLinks, Gemeentebelangen en GBV wilden graag weten of ook de variant van het opknappen van een oud fietspad mogelijk was. De VVD vond dat ook een goede oplossing. Het voorstel is aangepast waardoor de aanleg van de fietsstraat niet door gaat, maar de raad in juli de uitkomsten krijgt van een onderzoek naar het opknappen van het oude fietspad. We wachten de voorstellen af.

Snelfietsroute langs de Vijf Eikenweg

VVD VVD GroenLinks Oosterhout 27-09-2018 07:55

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/31831/snelfietsroute-langs-de-vijf-eikenweg

© Jeroen Stuve

Op de Vijf Eikenweg van Oosterhout naar Rijen zijn de afgelopen jaren diverse ongelukken gebeurd. Om de verkeersonveiligheid aan te pakken bekijkt de provincie momenteel hoe de weg aangepast kan worden. Bij Rijen is een spoortunnel voorzien en ook de kruising bij de Ketenbaan bij Dorst wordt mogelijk een rotonde. Tijdens de laatste raadsvergadering is er op initiatief van VVD en GroenLinks verzocht om te onderzoeken of ook de fietsverbinding tussen Rijen en Oosterhout als snelfietsroute aangelegd kan worden. Dat betekent bredere fietspaden, veiligere oversteken en betere voorzieningen. De raad van Oosterhout heeft ingestemd met het voorstel en de wethouder van verkeer kan er mee aan de slag. Deze nieuwe verbinding zou goed aansluiten op de snelfietsroute van Breda via Dorst naar Tilburg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.