Nieuws van politieke partijen in Rijswijk inzichtelijk

22 documenten

Racebaan door sluipverkeer in Presidentenwijk

CDA CDA Rijswijk 27-03-2024 12:53

De bewoners van de Presidentenwijk Rijswijk hebben al maanden flinke last van veel te hard rijdend sluipverkeer. Vooral in de avond spits proberen veel automobilisten de file op de Generaal Spoorlaan te omzeilen door af te slaan naar de President Kennedylaan en dan voor de Presidentenbuurt weer verder te rijden richting Schaapweg / Sammersweg. De file op de Generaal Spoorlaan wordt met name veroorzaakt door de afsluiting van de Prinses Beatrixlaan (werkzaamheden Warmtelinq). Het feit dat er wat extra verkeer is als gevolg van de bouwwerkzaamheden is niet zozeer het probleem; wel echter dat veel automobilisten makkelijk snelheden van zeker 60 of 70 km p/u halen op de betrekkelijk brede straten van de Presidentenwijk. Vooral bewoners met jonge kinderen vrezen voor de veiligheid. In mei van dit jaar hebben de bewoners een petitie bij de Gemeenteraad ingediend (ondertekend door bijna 100 bewoners van de wijk) met het verzoek om maatregelen tegen het “racende” sluipverkeer. De gemeente heeft in oktober van dit jaar een tweetal tijdelijke verkeersdrempels geplaatst. De bewoners hebben daarbij meteen aangegeven dat dit veel te weinig is. Met name de drempel in het smalle stuk van de Kennedylaan heeft geen enkel effect. De drempel in de G. Washingtonlaan heeft ertoe geleid dat het verkeer nu afslaat naar de Rooseveldlaan (waar men eerst weinig of geen last had) en nu daar met hoge snelheid richting de rotonde op de kruising met de Schaapweg rijdt. Wel beschouwd zijn de twee drempels dus contraproductief. Wederom heeft de bewonersgroep zich tot de gemeente gewend. Het is immers vanwege de archeologische vondsten onduidelijk hoe lang de afsluiting van de Beatrixlaan nog zal duren. Het sluipverkeer in de wijk zorgt voor levensgevaarlijkse situaties en dat moet stoppen. De bewoners hopen dat de gemeente snel met een oplossing zal komen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van meer drempels net als in andere wijken.

CDA-fractie stelt vragen over sluipverkeer Presidentenwijk

CDA CDA Rijswijk 27-07-2023 08:23

De altijd zo rustige Presidentenwijk wordt geteisterd door hard rijdend sluipverkeer. Automobilisten die de files door de afsluiting van de Prinses Beatrixlaan mijden zorgen voor gevaar en overlast in de wijk. De bewoners hebben een petitie aangeboden aan de gemeente. “Los voor het eind van de zomervakantie het probleem op, want dan begint de narigheid weer”, aldus Myriam, één van de initiatiefnemers. “Wij willen uitsluitend bestemmingsverkeer in de wijk en tijdelijk vijf verkeersdrempels in de Kennedylaan en George Washingtonlaan”. Simon Geleijnse, CDA-raadslid, heeft vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders. “Welke maatregelen gaat het college nemen om sluipverkeer in die wijk te voorkomen en de verkeersveiligheid en de veiligheid in de wijk te verbeteren?” Boven toegestane snelheid “In april begonnen de werkzaamheden voor ‘WarmtelinQ’. De Prinses Beatrixlaan werd afgesloten. Eén van de omleidingsroutes gaat over de Generaal Spoorlaan, via een rotonde naar de Schaapweg en Den Haag. Tijdens de spitsuren staat hier een lange file. Veel automobilisten rijden nu door onze wijk”, vertelt Emmy, een andere initiatiefneemster. “De omleiding duurt nog tot 2025, een nachtmerrie. Auto’s mogen in de wijk 30 kilometer, maar rijden ruim twee keer zo hard. Ver boven de toegestane snelheid. Voor de oudere bewoners en de kinderen levert dit gevaarlijke situaties op”, vult bewoonster Henrijo aan. Eigen borden met 30 km Begin juni is de Bewonersgroep Presidentenwijk naar het gemeentehuis gegaan om een petitie af te geven bij de balie. Deze petitie is door 98 bewoners van de laagbouw van de Presidentenwijk getekend. Bewoonster Diana: “Met name in de ochtend- en avondspits gebruiken veel automobilisten een ‘sluiproute’ via de Kennedylaan, Jeffersonlaan of Washingtonlaan om zodoende de bocht in de Generaal Spoorlaan af te snijden. De overlast zou beperkt blijven wanneer dit sluipverkeer zich aan de maximumsnelheid van 30 km p/u in de Presidentenwijk zou houden. Een zeer groot deel van het sluipverkeer rijdt echter veel te hard, er worden makkelijk snelheden van 50-70 km p/u bereikt.” De bewoners hebben inmiddels zelf borden met herhaling van de 30 km grens opgehangen. Wachten op slachtoffer? Inmiddels is het bijna twee maanden geleden dat de petitie is gebracht. “Myriam: “Tot nu toe zonder enig positief resultaat. We krijgen geen reactie van de gemeente op alle verzoeken om aandacht voor dit probleem. Gaat de gemeente nu echt wachten totdat er een bewoner of kind is aangereden, voordat er ook maar iets gebeurt? Raadslid Simon Geleijnse is vanaf het begin betrokken bij de situatie in de Presidentenwijk. Als CDA-fractie heeft hij zogenaamde artikel-44 vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders over het te hard rijdend sluipverkeer Presidentenwijk. Snel reageren De CDA-fractie heeft meerdere malen contact gehad met de indieners van de petitie en met de betrokken wethouder. “Wij vragen aan het college of ze zo snel mogelijk inhoudelijk willen reageren op het voorstel in de petitie. Ook vragen we of ze bereid zijn maatregelen te nemen om sluipverkeer in die wijk te voorkomen en de verkeersveiligheid en de veiligheid in de wijk te verbeteren. Zo ja, welke en kunnen die maatregelen dan ingaan direct na de zomervakantie in onze regio?”. De bewoners wachten gespannen af wat er de komende tijd gaat gebeuren. Bron:Bewoners Presidentenwijk binden strijd aan tegen sluipverkeer | Al het nieuws uit Rijswijk (rodi.nl)

Onvrede op Van Vredenburchweg

Wij. Rijswijk Wij. Rijswijk CDA Rijswijk 25-05-2023 12:22

Achter de Van Vredenburchweg op de plek van het oude bowlingcentrum en het tennispark komt een villawijk. De aanrijroute voor deze wijk moet, als het aan het college ligt, over het smalste stukje van de Van Vredenburchweg komen. Aan deze toch al drukke hoofdfietsroute wordt straks dagelijks in twee richtingen extra autoverkeer toegevoegd. Het gevolg? Extra drukte en gevaarlijke situaties. Het voorstel om al het verkeer van de nieuwe wijk over de Van Vredenburchweg te laten lopen kan op weinig begrip rekenen van de omwonenden.

Het onderzoek van de gemeente naar verschillende opties voor de ontsluiting wijst het stukje van de Van Vredenburchweg ter hoogte van Van Ouds ’t Nest als voorkeursoptie aan. “Terwijl we door datzelfde onderzoek weten dat er nú al minstens 800 auto’s per dag rijden. En er zijn prima alternatieven waarbij slechts 280 auto’s door de straat rijden” zegt fractievoorzitter Wij. Rijswijk Danny van Dam. “De geadviseerde variant maakt dat dit verkeer in twee richtingen op de Van Vredenburchweg moet rijden terwijl de overige opties (eenrichtings)wegen zijn die minder verkeer opleveren en dus ook veiliger zijn. Ondanks deze kennis kiest het college om te gaan voor de drukste variant.”

“Al deze auto’s moeten zich straks mengen in het drukke fietsverkeer. Met vele schoolgaande kinderen, ouderen, mindervaliden en recreanten” zegt Joanne Kramer, buurtbewoonster van de Van Vredenburchweg. “De veiligheid komt hier in het gedrang. Alle andere opties voor de toegangsweg zijn rustiger, veiliger en beter inpasbaar dan de optie die nu gekozen is.”

Tijdens het besluit om de villawijk te bouwen werd er een wijziging aangenomen: In samenspraak met bewoners wordt gekeken naar een nieuw voorstel. “Helaas is er van deze ‘samenspraak’ niets terechtgekomen” zegt Joanne. “De gemeente heeft enkel gevraagd of buurtbewoners nog indicatoren wilden toevoegen aan een nieuw onderzoek, maar verder hebben we met het huidige raadsvoorstel niets te maken gehad.”

Naast kritiek op het proces zetten bewoners hun vraagtekens bij het nieuwe verkeersonderzoek. “Er werd niet onderzocht wat het effect is op de verkeersveiligheid tijdens de drukke spits vol elektrische fietsers en scooters’’ zegt omwonende Yvonne Wattez.

Van Dam vindt dat als je beloftes doet, je die ook moet waarmaken. “Het kan niet zo zijn dat je als gemeente bewoners uitnodigt om mee te werken aan plannen je dan vervolgens niets meer van je laat horen. Dat doet wat met de betrouwbaarheid van de gemeente.”

De partijen Wij. Rijswijk en het CDA (Simon Geleijnse) samen met Rijswijks Belang (Nel Kames) dienen 1 juni tijdens de raadsvergadering een amendement in. In het  amendement een voorstel om een ontsluiting te realiseren die verkeersveilig is en rekening houdt met de omwonenden en de landgoederenzone.

Koffiekar Geestbrugweg

Wij. Rijswijk Wij. Rijswijk Rijswijk 14-05-2023 15:20

De Geestbrug afsluiten voor auto’s? Een tram over de Geestbrugweg? Een veilige weginrichting of dan toch meer parkeerplekken? De herinrichting van de Geestbrugweg zorgt voor redelijk wat discussie. Daarom ging Wij. Rijswijk op 13 mei met de koffiekar in gesprek met bewoners van Cromvliet en Leeuwendaal ter hoogte van de Da Costalaan.

“Het is mij een raadsel waarom de tram nu perse over de Geestbrugweg moet rijden”, zegt een inwoner van Cromvliet. “Mijn kinderen kunnen nu al niet slapen van de trillingen die de bussen veroorzaken, laat staan als er straks met enige regelmaat een tram gaat rijden.” Veel inwoners begrijpen niet waarom de tram noodzakelijk is. “We hebben meerdere malen gevraagd waarom de tram niet vervangen kan worden door een buslijn door de Rotterdamsebaan”, zegt Danny van Dam, fractievoorzitter van Wij. “We krijgen hier geen antwoord op omdat dit onderdeel zou zijn van een onderzoek dat nog uitgevoerd wordt. Dit terwijl de gemeenteraad wel al staat voor belangrijke keuzes waarin de tram een belangrijke rol speelt.”

De herinrichting kent ook het voorstel om de Geestbrug af te sluiten voor het verkeer dat vanuit Voorburg komt. De inwoners van Leeuwendaal en Cromvliet zijn hierover verdeeld. “Door de afsluiting wordt de weg veiliger en durf ik mijn kinderen weer over de Geestbrugweg te sturen”, geeft een inwoner van de Penninglaan aan. Andere inwoners maken zich zorgen over de bereikbaarheid van de wijk. “We sluiten met de knip Leeuwendaal en Cromvliet af”, zegt een inwoner van Leeuwendaal. “We kunnen straks enkel nog de wijk uit door naar de Haagweg te rijden die muurvast staat.”

Op 16 mei bespreekt de gemeenteraad de herinrichting van de Geestbrugweg. Wil jij laten weten hoe je erin staat? Neem dan contact met ons op via info@wijrijswijk.nl

Verkeersveiligheid Sion

PvdA PvdA Rijswijk 12-09-2020 15:27

In het verleden hebben we al vaker aandacht gevraagd voor een aantal onveilige situaties in Sion. Afgelopen juni liep ik mee tijdens een wijkschouw op het gebied van verkeersveiligheid in deze wijk. Tijdens deze schouw, waar ook de wethouder verkeersveiligheid (Björn Lugthart) aanwezig was, kwamen nog meer punten naar voren dan al bekend waren voor de fractie. Toegezegd werd dat alle punten zouden worden verzameld en er een terugkoppeling naar bewoners zou komen. Eind augustus hebben bewoners deze terugkoppeling ontvangen en helaas ontbraken er toch nog een aantal punten op deze lijst. We hebben de wethouder hiervan op de hoogte gebracht en houden de vinger aan de pols of alle punten meegenomen worden in de evaluatie en eventuele verbeteringsslag. Het streven is dat we een veilige en overzichtelijke wijk krijgen waar iedereen op een veilige manier zich kan verplaatsen met de auto of fiets of lopend.

Het bericht Verkeersveiligheid Sion verscheen eerst op PvdA Rijswijk.

Geen 'Rijswijk Buitengesloten', maar investeren in bereikbaarheid!

VVD VVD Rijswijk 22-07-2020 04:00

https://rijswijk.vvd.nl/nieuws/40366/geen-rijswijk-buitengesloten-maar-investeren-in-bereikbaarheid

'Rijswijk Buitengesloten'? Niet als het aan de VVD Rijswijk ligt.

Geen toegangswegen weghalen en peperdure 'ecoducten' plaatsen, maar echt investeren.

- Betere bereikbaarheid voor Rijswijk Buiten, de Hoekpolder, en de sportvelden van Semper Altius, Fietscross Fcc Rijswijk en RHSV Red Lions.

- Ondertunneling van de Prinses Beatrixlaan.

- Inwoners niet verrassen met prestigeprojecten.

- Verbreding van de A4.

- Geluidsschermen en stil asfalt regelen, samen met de regio.

Lees hier ons uitgebreide bericht over de verbreding van de A4 en de 'ecoducten' die het college en de coalitiepartijen voor €6 miljoen willen plaatsen: https://rijswijk.vvd.nl/nieuws/40097/al-draagt-een-aap-een-gouden-ring-het-is-en-blijft-een-lelijk-ding-rijswijk-en-de-a4-samenwerking-verbreding-en-aanpak-geluidsoverlast-en-luchtkwaliteit

Lees het ook in De Telegraaf. Foto van Peter van Zeten.

'Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding' Rijswijk en de A4: samenwerking, verbreding en aanpak geluidsoverlast en luchtkwaliteit

VVD VVD Rijswijk 02-07-2020 06:00

https://rijswijk.vvd.nl/nieuws/40097/al-draagt-een-aap-een-gouden-ring-het-is-en-blijft-een-lelijk-ding-rijswijk-en-de-a4-samenwerking-verbreding-en-aanpak-geluidsoverlast-en-luchtkwaliteit

Vanavond is er een extra raadsvergadering over het voorstel van het college over de ‘meekoppelkansen’, een aansluiting bij de plannen van het ministerie. Het ministerie wil de A4 verbreden. In plaats van samen sterk te staan met de buurgemeenten richting het ministerie heeft het college besloten om solo te gaan. Geen toezeggingen over geluidsschermen en een verbetering van de luchtkwaliteit, maar een paar ‘groene’ ecoducten die Rijswijk zelf moet onderhouden. Volstrekt onvoldoende en niet in het belang van Rijswijk. Als de raad met dit voorstel instemt schaadt dat de positie van Rijswijk in de regio, zoals blijkt uit de inbreng van onze partners in de regio, en kost dat de gemeentekas miljoenen. Wij roepen de raad op om vooral niet in te stemmen met dit voorstel, maar om samen met elkaar tot oplossingen te komen voor onze inwoners! 

Ook onze collega’s in de provincie en de buurgemeenten volgen dit dossier op de voet.

Erwin Hoogland, statenlid Zuid-Holland: “De doorstroming van het verkeer in Zuid-Holland, met name rond A4, is een uitdaging. Daarom juicht de VVD Zuid-Holland de verbreding van de A4 toe. Hierbij moet het Rijk rekening houden met de consequenties voor de omwonende, zoals geluidshinder en fijnstof. Bovendien moet het Rijk oog hebben voor de belasting voor het onderliggende wegennet en dit meenemen in de projectplanning. Zo pleit de VVD Zuid-Holland al tijden voor ongelijkvloerse kruisingen om de doorstroming te verbeteren zoals bij de N14 Leidschendam-Voorburg.”

Udo Oelen, raadslid Rijswijk: ‘De VVD Rijswijk is van mening dat de verbreding van de A4 nodig is voor een betere doorstroming. Rijswijk moet zich wel inzetten voor o.a. geluidsschermen en stil asfalt. Het plan van het Rijswijkse college om miljoenen uit te geven aan ‘ecoducten’ over de A4 is een brug te ver. De wethouder heeft zich door het Rijk laten inpakken met valse zoethoudertjes en de ondertunneling van de Beatrixlaan uit het oog verloren. Samenwerking met onze partners in de buurgemeentes, de MRDH en de provincie levert het meeste op voor Rijswijk!’

Det Regts, raadslid Den Haag: ‘De Haagse VVD is niet te spreken over het voornemen van Rijswijk om de meekoppelkans te gebruiken. Het is jammer dat er geen duidelijke samenwerking is tussen de gemeenten om de verbreding van de A4 op de best mogelijke manier doorgang te laten vinden. De verbreding van de A4 is enorm belangrijk voor de toekomstige bereikbaarheid van alle drie de gemeenten. We moeten juist in deze crisistijd de kansen benutten die voor ons liggen! We moeten wel zorgen dat de luchtkwaliteit en geluidsoverlast na de verbreding beperkt wordt.’

Gerco van der Wal, raadslid Leidschendam-Voorburg: ‘De VVD Leidschendam-Voorburg deelt de opvatting van onze collega’s dat samenwerking loont. Ook in Leidschendam-Voorburg kijken we kritisch naar extra kosten en zijn we als buurgemeente op zoek naar oplossingen die goed zijn voor onze inwoners en de regio!’

De verbreding van de A4 en alle maatregelen rondom geluidsoverlast en luchtvervuiling zijn hard nodig. Het Rijswijkse college had dit in alle discussies over een akkoord over meekoppelkansen binnen moeten halen. Het college had een kans om bij de onderhandelingen over de verbreding geluidsbeperkende schermen etc. eruit te halen, maar het is niet gebeurd. Het is zelf nog treuriger. Daar waar alles en iedereen om ons heen, van omliggende gemeenten tot individuele fractievoorzitters en raadsleden van de coalitiepartijen in de Rijswijkse raad zienswijzen tegen het Ontwerptrace A4 inbrengen, volstaat dit college met een bestuurlijke brief. Een brief die wij tijdens de behandeling in het forum hebben gekwalificeerd als liefdesbrief, want het is een softe brief van het college dat zich heeft laten inpakken met een vals zoethoudertje vanuit het ministerie.

Het ministerie heeft geld in een potje om bepaalde zaken op te leuken. Door bepaalde viaducten breder te maken en daaraan groen toe te voegen die vervolgens in het voorstel het predicaat ecoduct meekrijgen.

Ik denk dat we het met zijn allen erover eens zijn dat de voorstellen die ons worden gepresenteerd het predicaat ‘ecoduct’ niet mogen hebben. Het zijn fiets- en voetgangersviaducten die het Rijk sowieso moet aanleggen, alleen dan met een stukje groen ernaast. En wat we daarnaast niet mogen vergeten is dat in dit voorstel ook nog eens feitelijk minder functionaliteit terugkomt. Het voetpad bij de Vlietbrug, de A4 over de Vliet, wordt opgeofferd en er is één viaduct minder, de Van Rijnweg, om Rijswijk Buiten voor auto’s te ontsluiten.

‘Het ministerie steekt geld in de bredere viaducten. Er wordt wel een bijdrage gevraagd van de gemeente Rijswijk. Volgens het voorkeursscenario van het college hebben we het over bijna tien miljoen euro, althans volgens de huidige indexatie. Daarvoor krijgt de gemeente terug, een vrij besteedbaar bedrag van €2,25 miljoen die ingezet kan worden om het financieringstekort voor de bovengrondse verstedelijkingsvariant Prinses Beatrixlaan op te lossen.’ Dit staat zo in het raadsvoorstel, we verzinnen het niet. Gedurende twee sessies heeft de VVD Rijswijk gevraagd naar de logica van deze redenering. De gemeente maakt €10 miljoen over naar het Rijk, het Rijk pompt €2,25 miljoen terug naar Rijswijk. En zo hebben we het financieringstekort voor de verlegging van de Prinses Beatrixlaan opgelost, want die €7,75 miljoen in de min zijn we als Rijswijk gewoon vergeten? Dat dit college niet uitblinkt in de financiële boekhouding was al duidelijk, maar dit slaat alles.

Het college heeft nog een conceptovereenkomst meegezonden waarin enkele bijzondere dingen staan. De conclusie kan echter niet anders zijn dat de VVD Rijswijk met dit slechte onderhandelingsresultaat niet kan instemmen. 

Aandacht voor geluidsoverlast en luchtvervuiling bij de snelweg A4!

CDA CDA Rijswijk 02-07-2020 04:58

De Provinciale Staten van Zuid-Holland en de gemeenteraden van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk hebben woensdag 1 juli een petitie aangeboden aan het CDA Tweede Kamerlid Wytske Postma, (woordvoerder voor o.m. Infrastructuur). In de petitie wordt aandacht gevraagd voor de geluidsoverlast en luchtvervuiling bij de snelweg A4. De A4 zal door Rijkswaterstaat worden verbreed in verband met de grote aantallen woningen die de komende jaren in de Haagse agglomeratie worden gebouwd. Bewoners hebben echter nu al te kampen met een slechte luchtkwaliteit en hebben last van het constante geluid van de snelweg. Verbreding zal deze klachten alleen maar erger maken. Daarom heeft Menno van Enk (fractievoorzitter CDA Rijswijk) namens de verzamelde CDA-fracties een petitie aangeboden met het verzoek om maatregelen. Het gaat daarbij om het plaatsen van geluidsschermen, het gebruik van geluiddempend asfalt en het verlagen van de maximumsnelheid. Wytske Postma zei in een reactie de zorgen van bewoners heel goed te begrijpen. “Bij ons in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg liggen veel wijken dichtbij de snelweg. Nu er meer woningen bij komen en de snelweg drukker wordt, is naast uitbreiding van de A4 extra aandacht voor geluidsoverlast en luchtkwaliteit nodig. Ik zeg toe om minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur vragen te gaan stellen over deze problemen en om aan te dringen op maatregelen”. De kwestie kwam een week geleden aan het rollen toen bewoners in Rijswijk ontdekten dat er nog maar weinig tijd resteerde voor het indienen van zienswijzen over de verbreding A4. Toen de bewoners vervolgens steun zochten voor hun klachten, reageerden binnen enkele dagen honderden andere inwoners uit Rijswijk en Leidschendam-Voorburg.Menno van Enk heeft deze zorgen vervolgens ook in de Rijswijkse gemeenteraad besproken. In Leidschendam-Voorburg is om dezelfde reden al raadsbreed een motie aangenomen waarin om maatregelen wordt gevraagd rond de A4. Aangezien het CDA - in tegenstelling tot de lokale partijen - in alle bestuurs­lagen is vertegenwoordigd, hebben zij de handen in één geslagen met de collega’s van Den Haag en van de provinciale staten. Menno van Enk: “Wij hopen met deze snelle gezamenlijke actie resultaat te boeken bij het ministerie. Want zeker in deze tijden maken mensen zich met recht zorgen om hun gezondheid. En wij zijn er als bestuurders om hier iets aan te doen.” Foto: René Zoetemelk

No deal voor schadelijke verbreding A4 | Rijswijk

GroenLinks GroenLinks Rijswijk 20-06-2020 00:00

GroenLinks is tegen het verbreden van de snelweg A4 die dwars door Rijswijk loopt en is niet te spreken over het Rijswijkse onderhandelingsresultaat. De gemeente laat zich een oor aannaaien door in een overeenkomst met het ministerie vast te leggen om fors mee te betalen aan het opknappen van twee viaducten over de A4 als het tot verbreding van die grootste bron van luchtvervuiling en geluidsoverlast in Rijswijk komt. De gemeenteraad is gevraagd om nog voor de zomer te tekenen bij het kruisje en bespreekt dit komende dinsdag.

Om met het ministerie tot een overeenkomst te komen voor zogenaamde ‘meekoppelkansen’ bij het project A4 Haaglanden hebben er dit jaar bestuurlijk onderhandelingen plaatsgevonden. De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Den Haag besloten zich terug te trekken uit dit proces. Rijswijk is als enige door blijven onderhandelen. Begin deze maand sloot het college een concept overeenkomst en heeft dit voorstel nu naar de raad gestuurd. Daarin staat dat de deal Rijswijk meer dan € 8 miljoen kost en Rijkswaterstaat het AZC-terrein gratis mag gaan gebruiken bij de werkzaamheden. Daar krijgt de gemeente dan twee opgeknapte viaducten van 27,8 (Van Rijnweg) en 46,3 (Wilhelminapark) meter breed en € 2,25 miljoen dat Rijswijk nog tekort kwam voor de bovengrondse aanpassingen op de Beatrixlaan voor terug. 

GroenLinks fractievoorzitter Marieke Alberts vindt dat het college daarmee een grote inschattingsfout heeft gemaakt. “Over een lengte van ruim 3 km groen en grond inwisselen voor asfalt en dan daar nog geen 75 meter voor terugkrijgen, waar je dan ook nog zo veel aan bij moet dragen?! Dat is niet uit te leggen”, stelt Alberts. “En wat als na het sluiten van de deal de viaducten toch duurder uitvallen dan gepland? Dan moet Rijswijk in onderhandeling met Rijkswaterstaat over aanpassingen aan de twee viaducten om toch binnen de kosten te blijven en blijft er helemaal weinig meer over van wat door de wethouder als ‘zo mooie’ deal is betiteld.”

Twee jaar geleden al diende Alberts namens de fractie van GroenLinks een zienswijze bij Rijkswaterstaat in op het ‘voornemen om een milieueffectrapport op te stellen’ voor de verbreding van de A4. “Bredere snelwegen zorgen alleen maar voor meer gemotoriseerd verkeer, uitstoot en luchtvervuiling, extra lawaai en meer wateroverlast en hittestress”, vertelt Alberts. “En dan loopt de A4 ook nog eens dwars door Rijswijk heen, waardoor er al een grote barrière is tussen noord en zuid Rijswijk. Dat los je niet op met twee viaducten.” Daarom heeft ze wederom een zienswijze ingediend, nu op het ‘ontwerptracébesluit en milieueffectrapport’.

Bomenbuurt bezorgd over verbreding Rijswijk A4

CDA CDA Rijswijk 19-06-2020 13:58

Rijksweg A4 langs Rijswijk wordt de komende jaren verbreed en verwacht wordt dat het verkeer hierdoor 30 procent gaat toenemen. Met extra geluidsoverlast en een verdere verslechtering van de luchtkwaliteit als gevolg vrezen veel inwoners van Rijswijk waaronder ook die van de Rijswijkse Bomenbuurt. Uitgenodigd door Rijkswaterstaat konden zij tot vrijdag 19 juni hun zienswijze geven en ideeën spuien hoe de overlast van het toenemende autoverkeer te beperken. "Die krappe reactietermijn heeft ons overvallen", zegt Guy Alaerts namens de bewoners. "Wij hebben met een groepje pas vorige week de koppen bij elkaar gestoken. Door tijdnood hebben wij in vijf van de 30 straten huis-aan-huis kunnen aanbellen om te informeren hoe bewoners de overlast ervaren en het resultaat was ronduit schokkend. Maar liefst 90% van de bewoners ervaart nu al geluidshinder en heeft last van fijnstof. Je begrijpt wat er gebeurt als straks ook nog de capaciteit van de A4 ingrijpend wordt vergroot." Haast was geboden en via alle mogelijke kanalen werd bewoners aangeraden op tijd hun zienswijze kenbaar te maken en met ideeën te komen hoe de overlast aan te pakken. Niet alleen bewoners van de Bomenbuurt gaven massaal gehoor aan deze oproep, Alaerts begreep dat er ook vanuit andere wijken veel reacties zijn gekomen. "Er zijn legio ideeën geopperd, van het plaatsen van geluidsschermen tot de aanleg van stil asfalt en van meer of verplicht thuiswerken tot betere fietspaden of Openbaar Vervoer. Ook snelheidsbeperking scoort hoog. Op bepaalde tijdstippen kunnen automobilisten nu met 130 km per uur langs Rijswijk razen. Dat zie je bij geen enkele andere gemeente en het is ons dan ook een raadsel dat de gemeente Rijswijk hierover al niet veel eerder aan de bel heeft getrokken." De passieve houding van de gemeente Rijswijk steekt veel inwoners sowieso, die vinden dat het de Rijswijkse politiek zich tot nu toe erg stil heeft gehouden rond de verbreding van de A4. Dat laatste verwijt trekt CDA-raadslid Menno van Enk zich zeker aan. "De gemeente heeft in dit stadium wellicht nog de kans om infrastructurele maatregelen bij te sturen. Ik ben dan ook blij dat de bewoners kopieën van hun zienswijzen met mij willen delen. Ik ga aan de hand van deze input snel in gesprek met ons college en er beloof er alles aan te doen wat in mijn mogelijkheden ligt om deze overlast aan te pakken." Bron: Groot Rijswijk

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.