Nieuws van politieke partijen in Woerden over ChristenUnie inzichtelijk

2 documenten

Verkeer in Kamerik – Berkenlaan

Inwonersbelangen Inwonersbelangen ChristenUnie Woerden 09-02-2024 19:24

Verschillende bewoners van de Berkenlaan, Meidoornlaan en Goudenregenlaan in Kamerik maken zich zorgen over de verkeersveiligheid in de Berkenlaan. De bewoners hebben hierover contact gezocht met de ChristenUnie-SGP en Inwonersbelangen. 

Alternatieve route Beukelaan

Er loopt een fietsroute door de Meidoornlaan en er is veel gemotoriseerd verkeer. Op sommige momenten is het spits bijv. rond 4 uur, omdat er veel klusbusjes rijden of in de ochtend als mensen naar het werk gaan en de kinderen naar school fietsen.

Een aantal jaren geleden is er een alternatieve route gemaakt voor het doorgaande verkeer via de Beukenlaan. De Berkenlaan wordt ondanks de alternatieve route nog steeds gebruikt als doorgaande weg waar (te) hard gereden wordt en gevaarlijke situaties ontstaan. De bewoners zijn al enige tijd in gesprek met het dorpsplatform en met de gemeente, maar de bewoners, het dorpsplatform en gemeente komen niet tot elkaar als het gaat om een doelmatige oplossing.

https://inwonersbelangen.nl/verkeer-in-kamerik-berkenlaan/Verkeer Kamerik

Onlangs is een bord doorgaand verkeer geplaatst om automobilisten te duiden dat de Beukenlaan de doorgaande weg is en niet de Berkenlaan. Echter, het bordje is geplaatst aan de achterzijde van een verkeersbord en staat aan de linkerkant van de weg, voorbij de bocht. Wij verwachten niet dat dit bordje een groot verschil zal gaan maken. Dit ook omdat er al borden 30 km zone en ‘verboden in te rijden voor vrachtverkeer en tractoren’ geplaatst zijn maar weinig effect hebben. 

Vragen over verkeer in Kamerik

De ChristenUnie-SGP en Inwonersbelangen hebben de volgende vragen voorgelegd aan het college:

Is het college op de hoogte van de klachten van de inwoners van de Berkenlaan en omgeving? Klopt het dat er onderzoek is gedaan naar het afsluiten van de Berkenlaan? Zo ja, wat zijn hiervan de resultaten? Wordt de 30-km zone en het verbod op vrachtverkeer en tractoren gehandhaafd? Met andere woorden, worden er controles uitgevoerd? Zo ja, hoe vaak en wat zijn de resultaten? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om dit alsnog te doen in samenwerking met de handhaving(sinstanties)? Wat beoogt het college met het bordje ‘Doorgaand verkeer’ te bereiken? Is het college van mening dat dit tot verandering van rijgedrag leidt? Welke mogelijkheden ziet het college om het doorgaande autoverkeer over de Berkenlaan te ontmoedigen of de doorgaande route te blokkeren? Bijvoorbeeld in de herinrichting van de Berkenlaan. Is het college bereidt om samen met de bewoners en het dorpsplatform te zoeken naar een doelmatige oplossing?

Lees hier de vragen op website van de gemeente.

Het bericht Verkeer in Kamerik – Berkenlaan verscheen eerst op Inwonersbelangen.

A12 moet naar 100 km/uur

D66 D66 SGP ChristenUnie Woerden 10-10-2019 21:49

Op initiatief van D66 Woerden heeft de gemeenteraad vanavond een motie aangenomen die het College van B&W oproept in Den Haag te pleiten voor een verlaging van de maximumsnelheid op de A12 tot 100 kilometer per uur.

Snelheid op de A12 moet omlaag naar 100 km/uur

Op de Dag van de Duurzaamheid heeft de gemeenteraad van Woerden besloten dat naar haar mening de geluidsoverlast en fijnstofproblematiek rondom de A12 moet leiden tot een reductie van de maximumsnelheid tot 100 km/uur. D66 Woerden fractievoorzitter Saskia van Altena: ‘We roepen niet op tot iets nieuws, maar willen graag volop doorgaan op de ingeslagen weg. In 2015 én in 2018 geeft de gemeenteraad zich ook al negatief uitgelaten over de snelheidsverhoging naar 130 km/uur. Nu is het moment om dit besluit weer om te keren, want er wordt in de landelijke politiek weer gesproken over het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen. Het is dus superbelangrijk om de A12 rondom Woerden weer bij de discussie te betrekken.’

Aanleiding was het initiatief van collega raadsleden uit de gemeente Gouda. Daar werd vorige week woensdag een motie van gelijke strekking aangenomen. Door samen op te trekken zal een krachtiger signaal naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat uitgaan. Van Altena: ‘Als positief mens praat ik graag over voordelen, maar het enige voordeel van 130 km/uur is dat je drie minuten sneller van Utrecht naar Gouda kunt rijden. Maar het leidt bij verkeersongevallen vaker tot dodelijke slachtoffers, er is meer schadelijke uitstoot van fijn- en stikstof, meer geluidsoverlast én de doorstroming van het verkeer neemt af als gevolg van aanzienlijke snelheidsverschillen.’

Er zal een reactie uit Den Haag moeten komen

Tegenstanders van de motie willen vooral afwachten totdat het kabinet met een totaalpakket van maatregelen komt. Naar aanleiding van het advies van de commissie Remkes zal er een reactie uit Den Haag moeten komen voor het nemen van noodmaatregelen om het stikstofprobleem aan te pakken. Van Altena: ‘Door de recente uitspraak van de Raad van State liggen duizenden bouwprojecten stil. Daar zijn ook inwoners en ondernemers van Woerden de dupe van. Zonder het verlagen van de snelheid op de A12, zal bijvoorbeeld het realiseren van Voortuin I (het bedrijventerrein onder aan de afrit Woerden van de A12) nog meer vertraging oplopen.’

Uiteindelijk is de motie met steun van de SP, LijstvanderDoes, Progressief Woerden, Christenunie/SGP, STERK Woerden en Inwonersbelangen aangenomen. Het college gaat nu verdere steun zoeken bij andere gemeentes om gezamenlijk voor 1 december 2019 een brief te sturen naar het ministerie.

De motie verlagen maximumsnelheid A12 (aangenomen op 10 oktober 2019)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.