Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

14 documenten

Miljoeneninvestering in bereikbaarheid Hoeksche Waard

VVD VVD Zuid-Holland 02-07-2020 09:45

De komende jaren wordt zo’n 25 miljoen euro geïnvesteerd om de Hoeksche Waard bereikbaar te houden. De gemeente Hoeksche Waard, het waterschap Hollandse Delta, Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland hebben hierover afspraken gemaakt. Het geld wordt ingezet om de overlast voor weggebruikers tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel te beperken en is ook om de regio voor de toekomst bereikbaar te houden

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/40127/miljoeneninvestering-in-bereikbaarheid-hoeksche-waard

Vorig jaar mei stemde minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat in met een plan om de Hoeksche Waard tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel bereikbaar te houden. Het budget van 15 miljoen euro wordt onder meer gebruikt om de Tweede Heinenoordtunnel die nu voor landbouwverkeer is, geschikt te maken voor lijnbussen. Daarnaast worden bedrijven geholpen om thuiswerken te stimuleren of hun medewerkers op een andere manier te laten reizen. Ook worden werknemers verleid te fietsen door 1500 extra parkeerplekken voor hen te maken. Een uitbreiding van lijndiensten van Connexxion moet er voor zorgen dat meer mensen met het openbaar vervoer reizen.

De Heinenoordtunnel is een belangrijke schakel in de A29 tussen Rotterdam en de Hoeksche Waard, de Zuid-Hollandse eilanden, de Randstad en Antwerpen. Voor de renovatie gaat de tunnel in 2023 en 2024 verschillende keren dicht. De impact hiervan voor de omgeving is zo groot dat er bovenop de 15 miljoen euro, nu 10 miljoen euro extra wordt uitgetrokken. De minister heeft een kleine 4 miljoen euro gereserveerd, de andere partijen zo’n 6 miljoen.

“We hebben met Rijkswaterstaat, de minister, maar natuurlijk ook met de gemeente en het waterschap goede afspraken gemaakt om te zorgen dat de Hoeksche Waard bereikbaar blijft in die periode van dat onderhoud. Want vrachtauto’s, auto’s, fietsers, en natuurlijk ook het openbaar vervoer moeten wel goed op hun bestemming kunnen blijven komen”, vertelt  gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) van Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland.

Extra geld voor permanente aanpassingen

De 10 miljoen extra wordt onder meer gebruikt voor allerlei aanpassingen in en rond de N217. Zo wordt de rotonde (Maasdamseweg) in ’s-Gravendeel veranderd. Op de kruising N217 – aansluiting Polderweg komen verkeerslichten, de kruising bij Recreatieoord Binnenmaas wordt aangepast. Het aantal parkeerplaatsen wordt uitgebreid, zoals bij P+R Numansdorp en de aanleg P+R busstation Heinenoord/Reedijk. Een onderzoek volgt er naar het verbeteren van de bus- en treindiensten vanuit Brabant naar Rotterdam zodat er minder overgestapt hoeft te worden.

Het extra budget is ook voor permanente extra parkeerplaatsen voor de fiets. Tussen de kruising Reedijk/Blaaksedijk en de Tweede Heinenoordtunnel wordt versneld een vrij liggend fietspad aangelegd. Van de Reedijk naar busstation Heinenoord komt een fietsoversteek. Onderzoek wordt er gedaan naar de aanleg van een parallelweg voor agrarisch verkeer langs de N217 tussen Maasdam en ’s-Gravendeel.

Opinie: Tijd rijp voor offensief tegen verkeershufters

CDA CDA Zuid-Holland 22-05-2020 11:45

In deze crisistijd zijn er ook lichtpuntjes. Zo laat onze maatschappij zien hoe solidair we eigenlijk zijn met onze medemens. Zelfs als je diegene niet kent. Dat gebeurt al door iets heel simpels: jezelf aan de regels houden. Gek genoeg zien we die solidariteit in het verkeer veel minder vaak terug. Terwijl ook daar de gezondheid van andere weggebruikers centraal hoort te staan. Toch zie je dat zelfs de grootste braverik achter het stuur kan veranderen in een enorme aso. Waarbij het alleen maar draait om ‘ikke eerst’, en de ander niet bestaat. Nu veel mensen vanwege corona hun reisgedrag aanpassen, en vaker de auto of fiets zullen pakken in plaats van de trein, wordt het hoog tijd dat de overheid een offensief start tegen hufterig gedrag in het verkeer. Daarmee voorkom je onnodig leed, IC-opnames en wordt meteen een heldere norm gesteld. Om te beginnen met een grootschalige campagne, zodat die boodschap duidelijk in ieders oren wordt geknoopt. Dat is hard nodig, want alleen al tijdens de coronacrisis zijn de ongelukken ernstiger geworden. Bovendien is het een investering die je dubbel en dwars terugverdient.Ooit was Nederland een van de beste jongetjes van de klas op het gebied van verkeersveiligheid, maar dat is allang niet meer zo. Samen met Malta en Zweden hebben we de twijfelachtige eer dat we de enige zijn in Europa waar ten opzichte van 2010 meer verkeersdoden zijn gevallen. In totaal 661, een cijfer waar verschrikkelijk leed achter schuil gaat. Terwijl we volgens onze minister streven naar nul slachtoffers in 2030. Niet alleen de ellende is toegenomen, maar ook de maatschappelijke kosten van verkeersongevallen zijn in tien jaar met bijna een miljard euro gestegen. Afleiding, middelengebruik en te hoge snelheid zijn grote boosdoeners. Maar ook asociaal gedrag zoals bumperkleven of het negeren van stoplichten en rode kruizen blijft aan de orde van de dag. Een fractie afleiding kan al fataal zijn.De komende periode gaat uitwijzen hoe snel de drukte op de wegen gaat toenemen, en welke vormen dit aanneemt. Wereldwijd geeft in ieder geval een eenduidig beeld: waar de lockdown versoepelt, neemt de verkeersdrukte direct toe. Wat dat betreft is het goed als werkgevers zoveel mogelijk kijken naar flexibele werktijden. Daar zullen we, in ieder geval voor een tijdje, meer naartoe moeten om de filedruk in de spits tegen te gaan. Maar als we echt beter uit de crisis willen komen, met significant minder verkeersslachtoffers, zullen we veel duidelijker een norm moeten stellen. Dat betekent meer handhaven, zowel met slimme camera’s als met staandehoudingen. Maar ook meer communiceren. Hoe sneller we starten met een overheidscampagne tegen verkeershufters, hoe beter. Wijs mensen op hun verantwoordelijkheid. Zodat we ook meer van die solidariteit gaan terugzien op de weg.Wytske Postma, Tweede Kamerlid CDA en woordvoerder mobiliteit & verkeersveiligheid

CDA HW wil praktische oplossing bij afsluiting Heinenoordtunnel

CDA CDA Zuid-Holland 15-04-2020 13:37

CDA HW wil praktische oplossingen voor een goede verkeersdoorstroming, bijvoorbeeld verkeersregelaars in de weekends dat de Heinenoordtunnel dicht gaat. Bij ‘s Gravendeel loopt het dan snel vast. Als vervolg op onze toer langs alle knelpunten in de Hoeksche Waard stelde ons Provinciale StatenlidMaurits de Haanvragen over de mogelijkheden. In het AD: In schriftelijke vragen laat hij weten dat door het plaatsen van professionele verkeersregelaars bij de rotondes het in- en uitrijden van de dorpen Maasdam, Puttershoek en 's-Gravendeel mogelijk blijft en filevorming zoveel mogelijk wordt beperkt. De Haan deed het idee vorig jaar op na een gesprek met winkeliers in 's-Gravendeel. CDA-raadslid Ad Valkenburg uit Oud-Beijerland is blij met de vragen van zijn statenlid. ,,Zo houden we de druk erop bij de provincie. Want er wordt natuurlijk veel over gedacht en gesproken, maar we zien nog niet heel veel concrete dingen gebeuren. Terwijl de bereikbaarheid van de Hoeksche Waard tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel van het grootste belang is voor onze inwoners en voor de ondernemers die hier actief zijn.'' Chaos Valkenburg weet nog van eerdere weekendafsluitingen van de snelwegtunnel dat chaos regeerde op de N217. Elke automobilist die normaal gesproken de Heinenoordtunnel doorreed, was nu veroordeeld tot de Kiltunnel én de N217 om de Hoeksche Waard in te komen. ,,Het was niet te doen om een dorp als 's-Gravendeel in of uit te rijden, vanwege de file op de rotonde voor het dorp. Niemand liet een plekje over en je kon het dorp niet in, omdat het vaststond met mensen die er juist uit wilden. Verkeersregelaars kunnen dat wellicht voorkomen.'' Voor ondernemers zou een dergelijke verkeersopstopping op de Hoeksche Waardse wegen een ramp kunnen betekenen. Valkenburg: ,,In deze tijd verdienen ze al niets door de strenge - en terechte - coronamaatregelen, maar als ze dan ook nog klanten missen tijdens het werk aan de tunnel is dat helemaal vervelend. De tunnel is slechts in één richting dicht, maar mensen interpreteren dat toch alsof het eiland 'op slot' zit.''

CDA HW wil praktische oplossing bij afsluiting Heinenoordtunnel

CDA CDA Zuid-Holland 15-04-2020 13:37

CDA HW wil praktische oplossingen voor een goede verkeersdoorstroming, bijvoorbeeld verkeersregelaars in de weekends dat de Heinenoordtunnel dicht gaat. Bij ‘s Gravendeel loopt het dan snel vast. Als vervolg op onze toer langs alle knelpunten in de Hoeksche Waard stelde ons Provinciale StatenlidMaurits de Haanvragen over de mogelijkheden. In het AD: In schriftelijke vragen laat hij weten dat door het plaatsen van professionele verkeersregelaars bij de rotondes het in- en uitrijden van de dorpen Maasdam, Puttershoek en 's-Gravendeel mogelijk blijft en filevorming zoveel mogelijk wordt beperkt. De Haan deed het idee vorig jaar op na een gesprek met winkeliers in 's-Gravendeel. CDA-raadslid Ad Valkenburg uit Oud-Beijerland is blij met de vragen van zijn statenlid. ,,Zo houden we de druk erop bij de provincie. Want er wordt natuurlijk veel over gedacht en gesproken, maar we zien nog niet heel veel concrete dingen gebeuren. Terwijl de bereikbaarheid van de Hoeksche Waard tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel van het grootste belang is voor onze inwoners en voor de ondernemers die hier actief zijn.'' Chaos Valkenburg weet nog van eerdere weekendafsluitingen van de snelwegtunnel dat chaos regeerde op de N217. Elke automobilist die normaal gesproken de Heinenoordtunnel doorreed, was nu veroordeeld tot de Kiltunnel én de N217 om de Hoeksche Waard in te komen. ,,Het was niet te doen om een dorp als 's-Gravendeel in of uit te rijden, vanwege de file op de rotonde voor het dorp. Niemand liet een plekje over en je kon het dorp niet in, omdat het vaststond met mensen die er juist uit wilden. Verkeersregelaars kunnen dat wellicht voorkomen.'' Voor ondernemers zou een dergelijke verkeersopstopping op de Hoeksche Waardse wegen een ramp kunnen betekenen. Valkenburg: ,,In deze tijd verdienen ze al niets door de strenge - en terechte - coronamaatregelen, maar als ze dan ook nog klanten missen tijdens het werk aan de tunnel is dat helemaal vervelend. De tunnel is slechts in één richting dicht, maar mensen interpreteren dat toch alsof het eiland 'op slot' zit.''

CDA: Schrap onnodige herkeuringen rijbewijs

CDA CDA Zuid-Holland 20-12-2019 12:03

Het CDA wil dat het aantal herkeuringen voor een rijbewijs fors naar beneden gaat. De lijst met medische aandoeningen waarvoor herkeuringen nu verplicht zijn, is aan herziening toe. Ook het CBR zelf moet kijken welke keuringen overbodig zijn. Binnenkort komt de Gezondheidsraad met een advies over de eisen wanneer tot keuring overgegaan moet worden. Nu is het zo dat iemand met een stabiel ziektebeeld, of iemand die genezen is verklaard, nog een leven lang herkeurd moet worden. Bijvoorbeeld iemand met een kortere arm, of met een vorm van autisme. CDA-Kamerlid Wytske Postma: “Het is veel eerlijker wanneer je deze kosten, die steeds verder oplopen, voor mensen kunt besparen. Het is niet uit te leggen dat iemand steeds moet terugkomen, zonder dat er iets veranderd is aan de kwaal. Bovendien verlicht je hiermee de druk op de organisatie van het CBR, zodat wachttijden sneller teruggedrongen worden. Ook dat is hard nodig. Wat mij betreft kan de lijst met medische eisen voor herkeuring echt korter, uiteraard zonder dat het ten koste gaat van de verkeersveiligheid.”Het CDA wil dat het kabinet ervoor zorgt dat de systemen tijdig klaar gemaakt worden om de veranderingen probleemloos door te voeren. Bovendien moet het CBR onnodige keuringen melden die zij in de praktijk tegenkomen, zodat dit meegenomen wordt in de versoepeling van de lijst. Postma heeft hiervoor een motie ingediend die deze week is aangenomen.

VVD wil minder openingen Haringvlietbrug voor minder files

VVD VVD Zuid-Holland 18-12-2019 07:47

De VVD Hoeksche Waard vindt mobiliteit en goede bereikbaarheid belangrijk en wil de filevorming op de A29 verminderen. Het beperken van het aantal openingen van de Haringvlietbrug op werkdagen kan daar aan bijdragen. In het vaarseizoen kan de brug van 09.30 uur tot 20.00 uur namelijk tot wel 9 keer open gaan. Door de toegenomen verkeersdrukte op de A29 leidt dit de hele dag tot filevorming en vertraging en dan met name rond de spitstijden. Honderden auto’s staan in de file voor het laten passeren van zeilboten met een te hoge mast. Om de files aan te pakken heeft de VVD daarom een motie ingediend die mede ondersteund werd door D'66 en HWSP, waarin het College wordt gevraagd om bij Rijkswaterstaat aan te dringen op minder brugopeningen. De motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad van 17 december jl.

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/37753/vvd-wil-minder-openingen-haringvlietbrug-voor-minder-files

© Rijkswaterstaat

Het verkeer op A-29 is sinds het doortrekken van de A4 van Dinteloord tot aan Bergen op Zoom gedurende de gehele werkdag aanmerkelijk drukker geworden. In de periode van 1 april tot en met  31 oktober 2019 werd de Haringvlietbrug gedurende de werkdagen vanaf 09.30 uur  tot 20.00 uur tot wel  9 keer geopend, waarbij een aantal openingstijden dichtbij de spitstijden lag (09.30 uur,  15.45 uur en 18.30 uur). De toegenomen drukte leidt sowieso al tot problemen in de verkeersdoorstroming en de brugopeningen versterken dit effect. Ongemak, economische schade en extra uitstoot van uitlaatgassen zijn de directe gevolgen.

“Wij vinden de extra vervuiling en de vertraging en economische schade voor vele automobilisten en professionele chauffeurs niet in verhouding staan tot het recreatieve genot van een beperkt aantal zeilers, die met hun boot niet onder een gesloten Haringvliet brug met een doorvaarhoogte van ca. 14m door kunnen. Bovendien is het bij bruggen in drukke verbindingswegen landelijk gebruikelijk, dat het aantal brugopeningen op werkdagen beperkter is dan 9 en dat er meer rekening wordt gehouden met de spitstijden. De ervaring leert dat de zeilers hier prima op kunnen anticiperen. Het is daarnaast niet ondenkbaar, dat de hulpdiensten hinder hebben van de brugopeningen en de gerelateerde filevorming. Door het beperken van het aantal  brugopeningen hopen wij de verkeersdoorstroom en daarmee ook de veiligheid te verbeteren.”, aldus VVD-fractievoorzitter Arnold de Man. De Man vervolgt: “Wij hopen op een brede steun in de gemeenteraad en dat het College de motie overneemt en zoals gevraagd ook in overleg treedt met andere Colleges in de regio om samen het verzoek bij Rijkswaterstaat in te dienen”.

'Goede bereikbaarheid maakt eiland veiliger'

VVD VVD Zuid-Holland 10-11-2019 08:52

Het was een helder advies aan de gemeentelijke VVD, die gisteren enkele landelijke en provinciale partijgenoten op bezoek had. ,,Er moet inderdaad wat gebeuren, maar de A4 staat niet hoog op de planning bij het kabinet. Jullie vliegen de discussie over mobiliteit aan met bereikbaarheid, maar daarmee kom je niet ver. Het gaat om de veiligheid van je inwoners, dat is een uniek punt voor dit gebied'', adviseerde Tweede Kamerlid Mark Harbers.

Want hoe snel kunnen Hoeksche Waarders het eiland verlaten in geval van nood? Die zorg speelt ook in Spijkenisse, wist Harbers. ,,Betrek daarom partijgenoten aan de andere kant van het water, maar ook de Rotterdamse VVD en het Havenbedrijf bij jullie pleidooi voor de aanleg van de A4-zuid'', gaf hij aan.

Kennismaking

Restaurant Binnenmaas was gisteren de plek voor de kennismaking van de lokale VVD-fractie met landelijke en provinciale partijgenoten. Daarbij werd gesproken over mobiliteit, duurzaamheid, zorg en wonen in de Hoeksche Waard.

VVD-fractievoorzitter Arnold de Man kenschetste de Hoeksche Waard als een gebied waar het plezierig en veilig wonen is, maar waar de 87.000 inwoners op een oppervlakte van 325 vierkante kilometer wel op de auto zijn aangewezen.

En juist die bereikbaarheid is een knelpunt: de A29 loopt snel vast, er zijn maar vier verbindingen om het eiland te verlaten, het openbaar vervoer is niet dekkend, er is veel doorgaand vrachtverkeer en de wegenstructuur schiet tekort, zette De Man uiteen. ,,Een sense of urgency is er wel bij de gemeente, maar het mag wat meer peper krijgen'', gaf de fractievoorzitter aan.

  Een sense of urgency is er wel bij de gemeente, maar het mag meer peper krijgen-Arnold de Man 

Oplossingen

Een betere wegenstructuur, aanleg van de A4-zuid, een goede P&R-plek en eventueel een lightrail-verbinding met Rotterdam-Zuid, noemde De Man als mogelijke oplossingen om de druk weg te nemen.

Volgens VVD-gedeputeerde Floor Vermeulen kan een uitbreiding met R-net-lijnen voor hoogwaardig openbaar vervoer de doorstroming verbeteren, maar er is meer nodig. ,,De verbindingen zijn niet zo slecht, maar de A29 staat vol'', wist VVD-raadslid Leon Niemantsverdriet. Als de lokale VVD inzet op meer veiligheid hoeft dat niet alleen om grote calamiteiten te gaan, adviseerde statenlid Mirjam Nelisse. ,,Er gebeuren geregeld ongelukken op de doorgaande wegen in de Hoeksche Waard. Ook die veiligheid moet je in de gaten houden.’’

De verbindin­gen zijn niet slecht, maar de A29 staat vol-Leon Niemantsverdriet 

De actuele stikstofdiscussie kwam ter sprake bij het onderwerp duurzaamheid. Raadslid Odila Sibrijns liet weten raadsvragen voor te bereiden over de gevolgen voor de Hoeksche Waard. Volgens VVD-bestuurslid Arie Verhorst zijn de Natura 2000-gebieden niet stikstofgevoelig, maar is er geen ruimte voor uitbreiding. Harbers tipte zijn partijgenoten gebruik te maken van de 'vliegende brigade' van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit die in korte tijd alle gegevens in kaart kan brengen.

Windmolens

Raadslid Marijke Boorsma herinnerde VVD-kamerleden aan een brief met een oproep voor een nationaal onderzoek naar de effecten van het laagfrequente geluid van windmolens op omwonenden. Een duidelijk antwoord daarop bleef gisteren uit

 

CDA-plan voor maximumsnelheid op matrixborden aangenomen

CDA CDA Zuid-Holland 30-10-2019 13:22

Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt een voorstel van CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma om de matrixborden boven de snelwegen, voor zover ze daarvoor geschikt zijn, standaard de actuele maximumsnelheid aan te laten geven. "Het is voor automobilisten veel duidelijker, en daarmee veiliger, als de snelheid op matrixborden standaard wordt weergegeven", zegt De Pater-Postma. "Bovendien kan het boetes schelen, zeker als bij natuurgebieden de maximumsnelheid plotseling wordt verlaagd."De maximumsnelheid verschilt niet alleen sterk per snelweg, ook geldt op sommige trajecten 's avonds en 's nachts een andere limiet dan overdag. Daar komt nog bij dat door de stikstofaanpak van het kabinet op veel plaatsen de maximumsnelheid mogelijk omlaag gaat.Nu worden de matrixborden alleen gebruikt om aan te geven dat ergens tijdelijk een afwijkende maximumsnelheid of adviessnelheid geldt, bijvoorbeeld in verband met drukte, werkzaamheden of na een ongeval. Of om te waarschuwen dat een rijstrook is afgesloten.Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen aarzelt nog over het voorstel, mede omdat niet alle matrixborden in staat zijn een maximumsnelheid met drie cijfers weer te geven. Wel gaf zij al aan dat zij met wegbeheerder Rijkswaterstaat wil overleggen over "wat wel en niet kan".

CDA: Camera’s inzetten tegen asociaal verkeersgedrag

CDA CDA Zuid-Holland 15-10-2019 10:22

Het CDA wil dat er veel meer gebruik gemaakt wordt van camera’s om asociaal rijgedrag, zoals het negeren van een rood kruis op de snelweg, te kunnen beboeten. Aanleiding is het toegenomen aantal verkeersongelukken door bijvoorbeeld te hard rijden, whatsappen achter het stuur of het doorrijden bij een rood kruis op de matrixborden. Volgens coalitiepartij CDA moet een betere handhaving leiden tot meer bewustwording over fout rijgedrag.Wetswijziging nodigOp dit moment kunnen er geen boetes worden uitgedeeld met de camera’s van Rijkswaterstaat, omdat dat niet is opgenomen in het huidige ‘doelbesluit’. Daarin staat vastgelegd waar een camera voor wordt gebruikt, zoals het registreren van de verkeersdrukte. ‘En dat is natuurlijk gek’, aldus CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma: ‘Je moet veel meer gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.’ Daarom stelt het CDA deze week bij de begroting I&W voor om de wet zo aan te passen, dat deze camera’s ook voor handhaving kunnen worden ingezet. CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma: “Hufterig gedrag in het verkeer wekt niet alleen grote irritatie op, maar kan ook levensgevaarlijk zijn voor andere weggebruikers. Dat beseffen mensen vaak niet als zij alleen in de auto zitten. Een rood kruis staat er niet voor niets. Maar door te weinig handhaving vervagen die normen in het verkeer. Dat zie je terug in het toegenomen aantal ongelukken. Er is echt een gedragsverandering nodig.”Omdat de camera’s van Rijkswaterstaat op alle snelwegen hangen, kan overal worden gehandhaafd op het negeren van rode kruizen. Bovendien zijn er extra BOA’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) in opleiding om boetes uit te schrijven. Het Ministerie van I&W zal samen met Justitie om de tafel moeten gaan om de regels aan te passen.Meer ‘slimme’ camera’sHet CDA wil ook dat er meer vaart gemaakt wordt met de inzet van ‘slimme’ camera’s, die bijvoorbeeld controleren op het gebruik van de smartphone achter het stuur. Sinds kort maakt de politie gebruik van twee nieuwe, speciale camera’s om appende mensen achter het stuur te betrappen. De Pater-Postma: “Wat mij betreft worden dat er heel snel meer. Appen of bellen achter het stuur is een gewoonte die eruit moet. Met een combinatie van ‘staandehoudingen’ door de politie en meer slimme camera’s moet de pakkans worden vergroot. En dat is hard nodig.”Maandag bleek uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), in opdracht van onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap, nog dat het aantal verkeersongelukken in vijf jaar tijd verdubbeld is. Het afgenomen toezicht wordt genoemd als één van de belangrijkste oorzaken, net als de toegenomen afleiding in het verkeer.

De Pater-Postma: ‘Zo snel mogelijk einde aan chaos CBR’

CDA CDA D66 Zuid-Holland 12-09-2019 12:42

In haar maidenspeech benadrukte CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma dat minister Van Nieuwenhuizen alles op alles moet zetten om zo snel mogelijk een einde te maken aan de chaos bij het CBR. Door lange wachttijden moeten mensen met een gezondheidsverklaring soms maandenlang wachten tot de verlenging van het rijbewijs is goedgekeurd, met alle gevolgen van dien. Vorige week vroeg De Pater-Postma een spoeddebat aan over het CBR en afgelopen dinsdag liet de minister in een brief weten dat de problemen nog groter zijn dan we dachten. Zo zouden mensen nog minimaal tot de zomer van 2020 moeten wachten tot de doorlooptijden zijn opgelost. Wat Wytske de Pater-Postma betreft moet de ambitie van de minister omhoog: “Er moet écht een tandje bij. De minister moet gaan vechten voor de mensen die nu de dupe zijn.” Met steun van andere partijen, waaronder de oppositie, zijn drie CDA-voorstellen deze week aangenomen:1) De coulanceregeling moet minimaal een maand eerder (uiterlijk 31 oktober, maar liefst zo snel mogelijk) worden ingevoerd dan de minister nu wil, zodat mensen snel de weg weer op kunnen.2) Gedupeerden zonder rijbewijs verdienen een passende en actieve compensatie van de overheid, in de vorm van een vergoeding of gratis ov.3) Er moet een ambitieus stappenplan komen die ervoor zorgt dat de problemen met doorlooptijden uiterlijk 1 maart 2020 zijn opgelost, in plaats van de zomer van 2020 (of zelfs 2021). Coulanceregeling sneller invoerenDe Pater-Postma eiste in het debat dat de coulanceregeling, waardoor het rijbewijs van gedupeerde 75-plussers automatisch met een jaar wordt verlengd, sneller wordt ingevoerd dan de beoogde datum van 1 december. De Pater-Postma wil dat de invoerdatum minimaal een maand naar voren wordt gehaald. Voor het zomerreces was hiervoor al een voorstel van CDA en D66 aangenomen door de Tweede Kamer. De Pater-Postma: “Iedere dag telt. Ik wil dat de minister alles op alles zet om de regeling zo snel mogelijk in te voeren. Een rijbewijs is zoveel meer dan een plastic roze pasje. Deze mensen hebben hun auto hard nodig, voor bijvoorbeeld mantelzorg, vrijwilligerswerk of boodschappen. Ze belanden daardoor ook sneller in een sociaal isolement. Hoe eerder ze de weg weer op kunnen, hoe beter.”Compensatie is morele verplichtingDe grote groep mensen – vooral 75-plussers – die al veel te lang op een nieuw rijbewijs, moeten daarvoor passend worden gecompenseerd door het kabinet. De Pater-Postma: “Mensen voelen zich machteloos en in de kou staan. Ik vind het daarom hoog tijd dat het kabinet iets terug doet. De tijd zonder rijbewijs krijgen ze er niet mee terug, maar de minister is het moreel verplicht. Als je van de samenleving bepaalde normen en waarden verwacht, hoor je als overheid zelf het goede voorbeeld te geven. Afspraak is afspraak. Een passende compensatie is dus nodig, bovenop de declaratiemogelijkheden die er nu al zijn.”Ambitie omhoogDinsdag liet de minister in een brief weten dat de problemen bij het CBR op z’n vroegst in de zomer van 2020, of misschien zelfs een jaar later, pas zijn opgelost. De Pater-Postma: “Dat is toch niet uit te leggen? Mijn grote vraag aan de minister: legt zij zich neer bij deze ambitie? Of gaat ze er voor vechten dit eerder te halen?” Omdat de minister vasthield aan de zomer van 2020, diende CDA een voorstel in voor een stappenplan dat ervoor moet zorgen dat de doorlooptijden op 1 maart 2020 voldoen aan de normale normen. De minister zei hetzelfde doel na te streven, maar kon niet beloven dat een snellere oplossing voorhanden is.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.