Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

2 documenten

Prioriteit langzaam verkeer en openbaar vervoer naar de binnenstad | Purmerend

GroenLinks GroenLinks Purmerend/Beemster/Zeevang 20-03-2019 00:00

In de Commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer van 14 maart is het verkeersplan 2040 besproken.  Lees hier de eerste termijn terug van fractievoorzitter Fred Beijert. 

Mobiliteit is mede afhankelijk van woningbouw. GL is blij met de inzet in het Verkeersplan Purmerend 2040 op een (meer) autoluwe binnenstad, het kan ook niet anders: de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van de binnenstad en de gezondheid van wie er zijn is vooral te bereiken door autoverkeer – doorgaand en als bestemmingsverkeer – te ontmoedigen of anders geformuleerd fors te beperken.

Een groot deel van de parkeerproblematiek voor auto’s is er vooral tijdens piekmomenten voor bezoek aan de binnenstad. Op dit moment is er eigenlijk altijd wel parkeercapaciteit zoals dat heet, echter vooral in de parkeergarages. Als het gaat om parkeerbeleid wil GL met prioriteit inzetten op ontmoedigen, de pijler die beïnvloeden is gaan heten. In het voorstel gaat het verder terecht over het ontmoedigen (en niet beïnvloeden) van bestemmingsverkeer met parkeerbehoefte voor auto’s. Daarvoor is ook een verbetering van de kwaliteit van de verharding van een aantal fietspaden hard nodig. Comfort is voor fietsgemak van groot belang. GL wil de maatregel ‘Aantrekkelijker maken alternatieve vervoerwijzen’ die nu nog met een planning ‘nader te bepalen’ is opgenomen in het Verkeersplan grote prioriteit geven: hoe kunnen we nog meer bezoekers met de fiets of een vorm van openbaar vervoer naar de binnenstad laten komen? De eventuele aanpassing van of het neerzetten van verkeerslichten voor autoverkeer moeten ook bijdragen aan prioriteit geven aan langzaam verkeer.

Nog meer dan nu moeten langzaam verkeer en openbaar vervoer voor bezoekers aan de binnenstad de norm zijn. De keuze van vervoermiddel moet daar voor nog meer bezoekers van de binnenstad op uitkomen. Minder autoverkeer is immers ook een bijdrage aan klimaatverbetering en aan de gezondheid van inwoners van en bezoekers aan de binnenstad.

Het Verkeersplan beschrijft een uitdaging en nader te beoordelen, uit te werken en af te stemmen maatregelen. GL neemt graag kennis van de rapportages over de monitoring van maatregelen uit het Verkeersplan. Is het college bereid regelmatig rapportages te delen met de raad? GL ziet het Verkeersplan als een goed begin voor het terugdringen van autoverkeer langs én naar de binnenstad. Mijn fractie wil hoge prioriteit voor de maatregelen om langzaam verkeer en openbaar vervoer naar de binnenstad te stimuleren. Die lijken ook minder kostbaar.

Corridorstudie A7: geen kortere files, maar bredere files | Purmerend

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Purmerend/Beemster/Zeevang 06-03-2019 00:00

In de raadsvergadering van 28 februari is de variantenstudie A7 besproken. Lees hier de eerste termijn terug van fractievoorzitter Fred Beijert.

(alleen de uitgesproken tekst geldt)

GroenLinks is tegen variant A voor de A7 van het college met uitbreiding van asfalt voor auto’s van 2x2 naar 2x3 rijstroken en de aanleg van een parallelweg: van nu 4 naar in totaal 7 rijstroken. Uitbreiding van asfalt blijkt al decennia een tijdelijke oplossing: vanaf oplevering is er vaak enige tijd verbetering van doorstroming, maar dat succes van meer asfalt leidt daarna weer tot filevorming.

Doorstroming op de traditionele manier met meer asfalt blijven bevorderen kan niet meer: dat gaat te koste van groene ruimte, leefbaarheid en klimaat. Omstandigheden waar we zuinig op moeten zijn.

Een onderdeel van variant A is verlaging van de snelheid van 130 naar 100 kilometer. De motie van D66 en VVD, CDA, Leefbaar Purmerend en Stadspartij om de snelheid op de parallelweg te willen verhogen van 50 naar 70 kilometer gaat GroenLinks niet steunen. De parallelweg is voor GroenLinks een ongewenst gebruik van ruimte, bovendien antwoordde het college eerst op schriftelijke vragen dat er geen ruimte is om een hogere snelheid mogelijk te maken.

GroenLinks wil voorrang voor en investeringen in uitbreiding van openbaar vervoer en efficiënter gebruik van de huidige 2x2 rijstroken. Meer asfalt conform variant A leidt in de toekomst niet tot kortere files, maar tot bredere files.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.