Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

3 documenten

Unieke kans voor historische Maliebaan met meer ruimte voor fietsers en voetgangers | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 19-12-2019 00:00

De Maliebaan wordt opnieuw ingericht. De middenbaan wordt een wandel en fietspromenade en auto’s mogen alleen nog 30 km/u rijden op de ventwegen aan de zijkant. Het voorstel van het stadsbestuur hiervoor kwam tot stand na jarenlange gesprekken met de buurt en haalde donderdagavond een meerderheid in de Utrechtse gemeenteraad. 

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Dit is een unieke kans om een historisch stuk Utrecht extra glorie te geven, met meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers. We kunnen hier geschiedenis schrijven en de Maliebaan nog mooier te maken.”  

Er lagen twee plannen voor het opnieuw inrichten van de Maliebaan. Voor de keuze van GroenLinks was verkeersveiligheid essentieel. Uit een vergelijking van een onafhankelijk onderzoeksbureau bleek het voorstel van het stadsbestuur het meest veilig. Ook was het voor GroenLinks belangrijk dat het kruispunt met de Nachtegaal/Reigerstraat veilig zonder verkeerslichten kan. 

Plan B kwam van een groep bewoners van de straat. Zij pleitten voor een middenbaan ingericht als fietsstraat waarbij de auto te gast is. Weistra: “Mooi dat er veel betrokkenheid is vanuit de buurt. We zullen bij de uitwerking van de plannen scherp blijven letten op veiligheid, geluid en trillen en dat het een prettige straat blijft voor gebruikers en bewoners.” 

Verlaag snelheid Ring Utrecht naar 80 km/u | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 26-09-2019 00:00

Woensdag presenteerde de adviescommissie stikstofproblematiek van Remkes een helder advies: de maximumsnelheid op snelwegen moet omlaag om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Naar aanleiding hiervan pleiten GroenLinks en D66 voor het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht naar 80 km/u. Tijdens het vragenuur roepen ze het college op haar lobby bij het Rijk hierover te versterken.  

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring is goed voor natuur en maakt de verbreding van de A27 overbodig. Bovendien willen we met deze maatregel voorkomen dat geplande woningbouwprojecten stil komen te liggen.” 

De commissie Remkes uit grote zorgen over de negatieve effecten van stikstof op natuur en adviseert ook gemeentes maatregelen te nemen voor het verminderen van stikstofuitstoot. GroenLinks en D66 willen weten wat de gemeente Utrecht daarvoor gaat doen en of het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht hieraan kan bijdragen. Ook vragen ze het college of deze maatregel kan voorkomen dat woningbouwprojecten stil komen te liggen. 

Wethouder Lot van Hooijdonk antwoordde hierop dat het college zich gesterkt in haar lobby voor snelheidsverlaging richting het Rijk. In november wordt de raad geïnformeerd over de stikstofproblematiek in Utrecht en oplossingen daarvoor. 

Minder ongelukken met snorfietsen door verplaatsing naar de rijbaan | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 13-09-2019 00:00

In Amsterdam heeft de politie afgelopen week geconstateerd dat het aantal ernstige ongevallen met snorfietsen sinds de verplaatsing naar de rijbaan fors is gedaald. GroenLinks en D66 pleiten in Utrecht al lange tijd voor de verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan en stellen hierover vragen aan het college.

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: "De cijfers uit Amsterdam klinken veelbelovend. De verplaatsing blijkt naast minder vieze uitstootgassen bij het fietsstoplicht, ook te leiden tot veiligere fietspaden en minder ongelukken met snorfietsen. Dat is goed nieuws voor snorfietsers en andere weggebruikers. Op naar groen licht voor onze lang gekoesterde wens!"

Op initiatief van GroenLinks en D66 is het college al enige tijd bezig met de uitwerking van de plannen om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Dit duurt echter langer dan verwacht. Belangrijk reden voor deze vertraging lijkt de weerstand van nood en hulpdiensten, omdat zij vrezen voor de veiligheid.

Sinds de snorfiets in Amsterdam naar de rijbaan is verplaatst telde de politie telde tien ernstige ongelukken met snorfietsen tussen april en augustus. In dezelfde periode vorig jaar waren er 53 ernstige ongevallen. GroenLinks en D66 willen weten hoeveel ongelukken er op dit moment met snorfietsen zijn en vragen de wethouder of de cijfers uit Amsterdam doorslaggevend zijn om groen licht te geven voor de verplaatsing.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.