Nieuws van politieke partijen in Dordrecht inzichtelijk

13 documenten

Mobilitietsplan tot 2040

Beter voor Dordt Beter voor Dordt Dordrecht 11-10-2023 09:36

In de Gemeenteraad is op 10 oktober gesproken over de uitgangspunten van een mobilitietsplan tot 2040

De stad moet goed bereikbaar blijven, de leefbaarheid van onze stad willen we verbeteren voor inwoners en bezoekers, we willen een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven EN we moeten verduurzamen!

Een enorme uitdaging die keuzes vraagt.

Beter Voor Dordt vindt dat Dordtenaren hun eigen keuzes moeten kunnen blijven maken over hoe ze zich willen verplaatsen. We vinden dat we mensen vooral moeten verleiden tot lopen, fietsen en Openbaar Vervoer. Dat kan alleen wanneer we flink investeren in aantrekkelijke en veilige looproutes, fietsroutes en beter en voor iedereen betaalbaar Openbaar Vervoer.

Wat Beter Voor Dordt betreft gaan we de automobilist niet pesten door de stoplichten vaker en langer op Rood te zetten en parkeren in de buurt waar men moet zijn onmogelijk maken. Door het realiseren van goede alternatieve parkeeroplossingen zoals parkeergarages kunnen in de toekomst parkeerplekken worden vervangen door groen.

Veilig fietsen in Dordrecht, wie wil dat nou niet?

Gewoon Dordt Gewoon Dordt CDA Dordrecht 07-06-2023 15:32

Met het mooie weer gaat iedereen weer lekker fietsen. Dat nieuws bereikte ook de gemeenteraad. Er was zelfs een hele commissievergadering aan een voorstel van het CDA gewijd om betere fietspaden te maken, maar helpt dit nou echt?

Helpt het om veel fietspaden breder te maken of kom je dan juist nog meer in de knoop met de elektrische fietsen? Helpt het om wegen voor autoā€™s in te richten voor eenrichtingsverkeer of gaan automobilisten dan juist harder rijden, omdat er toch geen andere auto je tegemoetkomt? Als Gewoon Dordt zijn we niet voor oplossingen voor een niet bestaand probleem.

De wethouder heeft ook aangegeven dat er binnenkort een voorstel komt om het voor al het verkeer veiliger te maken. Hier willen wij dan ook graag even op wachten. Er zijn volgens ons ook beter oplossingen. Wat denk je van duidelijkheid voor zowel automobilisten als fietsers als je bij een rotonde komt? Of wie begrijpt dat als je met een auto op de Spuiboulevard rijdt, dat je een overstekende voetganger wel voorrang moet geven, maar een fietser niet?

We gaan ervan uit dat de wethouder met een mooi voorstel gaat komen waarin ook de nieuwe fietsen, die veel sneller gaan dan de normale fietsen, een apart plaatsje in het verkeer krijgen. Ook verwachten we dat hij zorgt dat fietsenstallingen gewoon fietsend bereikbaar zijn. Gewoon Dordt wil echt veiliger fietsen in de Dordrecht, maar niet op groene fietspaden of met andere maatregelen die niemand begrijpt.

Merwedestraat

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 11-10-2019 10:00

De Merwedestraat is in de afgelopen jaren een onveilige straat gebleken. De snelheid waarmee gereden werd was hier hoofdzakelijk de oorzaak van. Reden voor buurtbewoners om zich te organiseren en met circa 300 handtekeningen de Gemeente Dordrecht te vragen om aanpassing van de verkeerssituatie ter plekke.

De specifieke wensen, het plaatsen van snelheidscameraā€™s en extra verkeerslichten bleken niet haalbaar. Er kwam geen toestemming van het openbaar ministerie voor het plaatsen van snelheidscameraā€™s en de particuliere grondeigenaar gaf geen toestemming voor het plaatsen van verkeerslichten op zijn grond.

Om recht te doen aan dit burgerinitiatief en de verkeersveiligheid te bevorderen heeft Beter Voor Dordt voorgesteld om de huidige tweebaansweg te wijzigen in Ć©Ć©n baan voor het autoverkeer en Ć©Ć©n aparte busbaan, zodat het verkeer op een natuurlijke wijze wordt afgeremd. Dit voorstel van Beter Voor Dordt is inmiddels aangenomen en wordt uitgewerkt. Het betreft een proefmaatregel met een tijdelijk karakter. Wanneer het verkeer ter plaatse drukker wordt zal de 2

rijbaan mogelijkerwijs weer opgesteld worden voor alle autoverkeer. De snelheid zal dan door toename van de verkeersdrukte automatisch weer worden afgeremd. Beter Voor Dordt hoopt hiermee zoveel mogelijk invulling te hebben gegeven aan de wens van de bewoners van De Staart, zoals deze ook tijdens de gehouden enquĆŖte op De Staart naar voren is gekomen.

Vandaag heeft onze fractie ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 06-06-2019 21:15

Vandaag heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder over de onveilige situatie op het Leerpark. Geachte heer Van der Linden, Op het leerpark worden op dit moment werkzaamheden verricht door Heijmans. De parkeerplaatsen en de stoep zijn door middel van hekken afgesloten Het gaat hier om 25 parkeerplaatsen die nu achter de hekken verdwenen zijn. Het is ons inziens een gevaarlijke situatie want de stoep is ook achter de hekken geplaatst. De foto's laten zien dat men (schoolkinderen van het Internaat bijvoorbeeld) nu van de rijbaan gebruik moeten maken waar veel bussen en dienstverleners rijden. Een onveilige situatie. Kinderen moeten op een veilige manier naar school kunnen. Ziet u oplossingen op zeer korte termijn? Beter voorkomen dan genezen! Wij horen graag van u? VSP Dordrecht

Wijkbijeenkomst Staart / Merwedepolder

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 03-05-2019 22:14

Vorige maand heeft Beter Voor Dordt een goed bezochte wijkbijeenkomst gehouden in Woon- en Zorgcentrum de Merwelanden. De aanleiding was onze enquĆŖte die we al eerder uitgezet hebben op de Staart/Merwepolder, waarvan we de respons op een rij hebben gezet. Deze respons hebben we besproken met de buurtbewoners die erg betrokken bleken.

De inbreng van bewoners was zeer uiteenlopend. Zo wordt bijvoorbeeld het inloopspreekuur van de wijkagent gewaardeerd, maar bestaat de wens om deze ook eens in de avond te plannen. We hebben dit aan de wijkagent voorgelegd, net als een aantal andere zaken die bij de wijkagent horen.

Daarnaast frustreert het verkeer richting milieustraat geregeld, omdat dit voor opstopping van de Merwedestraat zorgt. Een extra rijbaan richting HVC, gecombineerd met een oversteekplaats voor voetgangers en fietsers ter hoogte van de Hunzeweg, zou dit probleem grotendeels kunnen oplossen. Ook bestaat de wens om een extra ā€˜vluchtwegā€™ vanaf de Merwedepolder te realiseren. Dit zou het ā€˜eenvoudigstā€™ kunnen door een brug te leggen vanaf de Merwedepolder richting Oudelandshoek of door de bestaande fietsbrug aan te passen.

Beter Voor Dordt is aan de slag gegaan met bovengenoemde en andere inbreng van deze avond. We hopen op korte termijn tot eerste resultaten te kunnen komen.

Gelukkig kunnen we concluderen dat over het algemeen het wonen op de Staart een dikke voldoende scoort. Niet zo gek ook, want de Staart, inclusief de Merwedepolder, is een prachtige buurt. Beter Voor Dordt zal zich blijven inzetten om het wonen hier nog aangenamer te maken.

koersnota mobiliteit - wij willen ...

GroenLinks GroenLinks D66 Dordrecht 04-03-2019 11:00

koersnota mobiliteit - wij willen duidelijkheid en actie! In de afgelopen raadsvergadering sprak de gemeenteraad over de koersnota mobiliteit. Een onderwerp dat alle Dordtenaren raakt, want ieder die dat kan gaat van ene plek naar de andere. En afhankelijk van hoe je dat doet: lopend of fietsend, of met een scooter of een auto, kan dat ook weer zo zijn gevolgen voor andere bewoners hebben in de vorm van luchtverontreiniging of verkeersveiligheid. De koersnota mobiliteit geeft mooie ambities: betere fietsenstallingen, doorgaande fietsverbindingen over de N3, en een fietspad onder het station door. Maar de concrete uitvoering loopt trager: de nota ligt er nu al ruim 1,5 jaar en we zien nog maar weinig concreets gebeuren. Om voortvarend tot concrete uitvoering te komen hebben wij samen met D66 en andere partijen een motie ingediend, waarin we pleiten voor concrete doelen en budgetten. De motie werd met brede steun door de raad aangenomen.

Beter Voor Dordt juicht het ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 23-02-2019 09:00

Beter Voor Dordt juicht het initiatief van het college toe om het pollersysteem in de binnenstad te vervangen door cameraā€™s. Middels ā€˜kenteken scanā€™ wordt straks ieder voertuig geregistreerd. Delen van onze binnenstad zijn beperkt bereikbaar voor autoverkeer vanwege de ligging en de beperkte capaciteit van de wegen. Ook de bescherming van de historische bebouwing in de binnenstad heeft destijds geleid tot de keuze voor het installeren van pollers. Echter, de pollers leiden vaak tot ernstige ongelukken en ook de hulpdiensten ervaren problemen met de pollers. Verkeer beperken door een camerasysteem is een goed alternatief. Alleen bewoners en aangemelde bezoekers mogen straks de cameraā€™s passeren. Overig verkeer, inclusief bestuurders van quads en motorfietsen, die nu de pollers onbestraft passeren, worden automatisch bekeurd. Belangrijke voorwaarde van Beter Voor Dordt is dat in dit systeem de privacy van voertuigeigenaren wordt gewaarborgd, net als bij het onlangs geĆÆntroduceerde kenteken-parkeren. Daarnaast vraagt Beter Voor Dordt dat het inrijverbod duidelijk wordt weergegeven.

Wij hebben de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend.

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij D66 Dordrecht 21-02-2019 02:31

De nota ā€œmobiliteit Dordrechtā€ is een visie document gericht op de bereikbaarheid van Dordrecht zelf en haar directe omgeving. Een document waar we goed in kunnen lezen wat ons de nabije toekomst gaat brengen aan inspanningen op dit gebied.

Veel is nog onzeker en de impact van nieuwe ontwikkelingen op vervoerstromen zijn nog niet met zekerheid te voorspellen.

Wat wel in te schatten is zijn de gevolgen van de ambities van Dordrecht zelf, op het gebied van zeer grote aantallen te bouwen woningen (10.000) , meer werk en het versterken van voorzieningen ed.

Je zou je kunnen afvragen als Gemeente bestuur of gezien de huidige mobiliteitsproblematiek rond Dordrecht, voortdurende files op de A16, zowel s Ć³chtends als sā€™ avonds, het aanjagen/ najagen van degelijke ambities bevorderlijk is voor de toekomstige bereikbaarheid van onze stad.

Ook de valse start van Q-Buzz in de Drechtsteden en het feit dat wij, het college en gemeente raad , niet instaat zijn een reguliere busverbinding met de Essenhof te realiseren, doet mij toch met enige gereserveerdheid kijken naar de voorliggende visie Mobiliteit.

Bij het lezen van het visie document komen belangrijke issues aan de orde waar je niet tegen kan zijn, (1) versterken netwerken (2) beter verknopen (3) slimmer organiseren en (4) samen realiseren. Allemaal mee eens, maar waarom zijn we met al deze wijsheid de ontsluiting van de Wilgenwende dan vergeten ? Moet de TV eraan te pas komen om een oplossing te forceren.

Ook echte innovatie missen wij in de nota. Er wordt veel ingezet op transferpunten. Als er een ding landelijk duidelijk is , is dat dit vrijwel nergens enig effect heeft op de verkeersdrukte in steden. Wat wel effect heeft bijvoorbeeld in Amsterdam is 1 mei, de dag van de arbeid ! Gemeente ambtenaren van Amsterdam hoeven niet te werken op de dag van de arbeid ! Effect , die dag geen files in en rond Amsterdam. Dit bewijst dat als grote groepenwerknemers/ studenten ed. op andere tijden gebruikmaken van de wegen er minder of geen files ontstaan.

De wegen in Nederland zijn slechts op enkele uren van de dag overbelast, namelijk op werkdagen van 7 uur tot 9.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur. De rest van de dag is er ruime overcapaciteit aanwezig.

Slimmer organiseren punt 3 van de nota , sinds de uitvinding van de gloeilamp hoeven wij niet meer perse met daglicht te werken. Laat bijvoorbeeld Universiteiten,ambtenaren, middelbare scholen en sommige bedrijven de arbeidsdag anders inrichten dan van 8,00 tot 18.00 uur. Spreiden van de verkeersvolumes zou kunnen leiden dat de constante files bijvoorbeeld op de A16 richting Rotterdam/Breda geheel of gedeeltelijk verdwijnen.

Ik ben maar een simpel raadslid , maar dit kan ik toch zomaar bedenken. :-)) .

Er wordt sterk ingezet op de fiets, prima ideeƫn waarin de VSP zich helemaal kan vinden, maar zorg dan ook dat de fiets mee kan met de trein. Normaal gezien haalt de trein je op waar je niet woont en brengt je waar je niet moet zijn. Als je je fiets kan meenemen is dat probleem opgelost en kan je je auto laten staan.

Ook willen wij opkomen voor onze doelgroep de ouderen. Nergens in het plan wordt deze doelgroep genoemd, terwijl een steeds groter wordende groep afhankelijk wordt van algemene vervoersmiddelen. Openbaar vervoer is daarbij de belangrijkste en willen er dan ook voor pleiten dat alle wijken in Dordrecht met voldoende middelen en frequentie gebruik kunnen blijven maken van het OV nu en in de toekomst. En ook nog even de N3. De N3 wordt aangemerkt als doorstroomweg tussen de A15 en A16. Allemaal sluipverkeer dwars door en over het eiland van Dordrecht. De VSP ziet de N3 liever als uitvalsweg voor mensen die in Dordrecht wonen en verblijven. De A15 sluit namelijk uiteindelijk gewoon aan op de A16, ter hoogte van Ridderkerk en om op de A16 te komen hoef je dus helemaal niet via de N3 te rijden.

En tot slot de A15 zou moeten worden ontlast door intensiever gebruik te maken van de Betuwelijn. Hierop moet naar de landelijke politiek veel meer druk op uitgeoefend worden. Hierdoor minder belasting van de snelwegen en minder CO2 uitstoot in en rondom Dordrecht.

Wij kunnen ons daarom niet vinden in de voorgelegde visie. Te weinig concreet en geen financiƫle onderbouwing. Er moet wat ons betreft op korte termijn een concreet uitgewerkt plan komen om de korte termijn mobiliteitsproblematiek te kunnen aanpakken, inclusief bijbehorende investeringen. Daarom hebben wij de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend.

Deze motie is met grote meerderheid aangenomen in de gemeenteraad van 19 februari 2019.

Margret Stolk

De nota ā€œmobiliteit Dordrechtā€ is ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij D66 Dordrecht 20-02-2019 13:49

De nota ā€œmobiliteit Dordrechtā€ is een visie document gericht op de bereikbaarheid van Dordrecht zelf en haar directe omgeving. Een document waar we goed in kunnen lezen wat ons de nabije toekomst gaat brengen aan inspanningen op dit gebied. Veel is nog onzeker en de impact van nieuwe ontwikkelingen op vervoerstromen zijn nog niet met zekerheid te voorspellen. Wat wel in te schatten is zijn de gevolgen van de ambities van Dordrecht zelf, op het gebied van zeer grote aantallen te bouwen woningen (10.000) , meer werk en het versterken van voorzieningen ed. Je zou je kunnen afvragen als Gemeente bestuur of gezien de huidige mobiliteitsproblematiek rond Dordrecht, voortdurende files op de A16, zowel s Ć³chtends als sā€™ avonds, het aanjagen/ najagen van degelijke ambities bevorderlijk is voor de toekomstige bereikbaarheid van onze stad. Ook de valse start van Q-Buzz in de Drechtsteden en het feit dat wij, het college en gemeente raad , niet instaat zijn een reguliere busverbinding met de Essenhof te realiseren, doet mij toch met enige gereserveerdheid kijken naar de voorliggende visie Mobiliteit. Bij het lezen van het visie document komen belangrijke issues aan de orde waar je niet tegen kan zijn, (1) versterken netwerken (2) beter verknopen (3) slimmer organiseren en (4) samen realiseren. Allemaal mee eens, maar waarom zijn we met al deze wijsheid de ontsluiting van de Wilgenwende dan vergeten ? Moet de TV eraan te pas komen om een oplossing te forceren. Ook echte innovatie missen wij in de nota. Er wordt veel ingezet op transferpunten. Als er een ding landelijk duidelijk is , is dat dit vrijwel nergens enig effect heeft op de verkeersdrukte in steden. Wat wel effect heeft bijvoorbeeld in Amsterdam is 1 mei, de dag van de arbeid ! Gemeente ambtenaren van Amsterdam hoeven niet te werken op de dag van de arbeid ! Effect , die dag geen files in en rond Amsterdam. Dit bewijst dat als grote groepenwerknemers/ studenten ed. op andere tijden gebruikmaken van de wegen er minder of geen files ontstaan. De wegen in Nederland zijn slechts op enkele uren van de dag overbelast, namelijk op werkdagen van 7 uur tot 9.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur. De rest van de dag is er ruime overcapaciteit aanwezig. Slimmer organiseren punt 3 van de nota , sinds de uitvinding van de gloeilamp hoeven wij niet meer perse met daglicht te werken. Laat bijvoorbeeld Universiteiten,ambtenaren, middelbare scholen en sommige bedrijven de arbeidsdag anders inrichten dan van 8,00 tot 18.00 uur. Spreiden van de verkeersvolumes zou kunnen leiden dat de constante files bijvoorbeeld op de A16 richting Rotterdam/Breda geheel of gedeeltelijk verdwijnen. Ik ben maar een simpel raadslid , maar dit kan ik toch zomaar bedenken. :-)) . Er wordt sterk ingezet op de fiets, prima ideeĆ«n waarin de VSP zich helemaal kan vinden, maar zorg dan ook dat de fiets mee kan met de trein. Normaal gezien haalt de trein je op waar je niet woont en brengt je waar je niet moet zijn. Als je je fiets kan meenemen is dat probleem opgelost en kan je je auto laten staan. Ook willen wij opkomen voor onze doelgroep de ouderen. Nergens in het plan wordt deze doelgroep genoemd, terwijl een steeds groter wordende groep afhankelijk wordt van algemene vervoersmiddelen. Openbaar vervoer is daarbij de belangrijkste en willen er dan ook voor pleiten dat alle wijken in Dordrecht met voldoende middelen en frequentie gebruik kunnen blijven maken van het OV nu en in de toekomst. En ook nog even de N3. De N3 wordt aangemerkt als doorstroomweg tussen de A15 en A16. Allemaal sluipverkeer dwars door en over het eiland van Dordrecht. De VSP ziet de N3 liever als uitvalsweg voor mensen die in Dordrecht wonen en verblijven. De A15 sluit namelijk uiteindelijk gewoon aan op de A16, ter hoogte van Ridderkerk en om op de A16 te komen hoef je dus helemaal niet via de N3 te rijden. En tot slot de A15 zou moeten worden ontlast door intensiever gebruik te maken van de Betuwelijn. Hierop moet naar de landelijke politiek veel meer druk op uitgeoefend worden. Hierdoor minder belasting van de snelwegen en minder CO2 uitstoot in en rondom Dordrecht. Wij kunnen ons daarom niet vinden in de voorgelegde visie. Te weinig concreet en geen financiĆ«le onderbouwing. Er moet wat ons betreft op korte termijn een concreet uitgewerkt plan komen om de korte termijn mobiliteitsproblematiek te kunnen aanpakken, inclusief bijbehorende investeringen. Daarom hebben wij de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend. Deze motie is met grote meerderheid aangenomen in de gemeenteraad van 19 februari 2019. Margret Stolk

Op 5 november 2018 heeft onze ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 26-01-2019 00:30

Op 5 november 2018 heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld aan het college over de slecht verlichte nieuwe parkeermeters aan het Kromhout. Bent u er van op de hoogte dat het bedieningspaneel niet verlicht is? Het scherm is wel verlicht. Aangezien er ook weinig straatverlichting is, is het voor veel mensen een probleem om hun kenteken en geld in te voeren. Mogelijk is dit ook op andere plaatsen in de stad? Kunt u hier op korte termijn iets aan doen? Wij hebben deze week antwoord gekregen op onze vragen; Op 20 november 2018 heeft het college aangegeven dat zij een proef zouden starten met een wit bedieningspaneel. Naar aanleiding van deze proef, met positieve reacties van parkeerders, heeft het college besloten om alle 145 parkeerautomaten te voorzien van een wit bedieningspaneel. Voor de kerstdagen zijn 90 automaten aangepast en in de eerste week van het nieuwe jaar 30 stuks. De laatste 25 parkeerautomaten worden aangepast zodra de weersomstandigheden dit toelaten. Op de Weeskinderendijk wordt nog een extra lichtmast bij de parkeerautomaten geplaatst. Door het invoeren van kenteken parkeren hoeft de parkeerder niet meer met het parkeerticket terug te lopen naar de auto. Hierdoor is de loopafstand gehalveerd, zijn er minder parkeerautomaten nodig en is de afstand tussen twee parkeerautomaten vergroot. Bij de invoering van kenteken parkeren zijn 45 parkeerautomaten verwijderd en 13 parkeerautomaten verplaatst. Op de locaties waar voorheen een parkeerautomaat stond is een bord met een verwijzing naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat geplaatst. Wat betreft de afstanden naar de parkeerautomaten is het voor veel mensen nog wennen. De VSP is blij, dat de problemen spoedig zijn opgelost! Leo Stolk en Margret Stolk

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.