Nieuws van politieke partijen in Zwolle over D66 inzichtelijk

3 documenten

Bijdrage Meerjarenprognose Vastgoed (MPV)

PvdA PvdA D66 Zwolle 26-06-2020 14:54

Ondanks een drietal zaken die ons opvallen, kan de fractie instemmen met de Meerjarenprognose Vastgoed (MPV). Het betreft grotendeels een helder verhaal, met een mooi financieel resultaat, waardoor we ook in deze onzekere tijden nog mogen spreken over investeringen. Een compliment daarvoor aan het college.  Wel vallen ons dus een drietal zaken op, zaken die ons voor een belangrijk deel al eerder opvielen en zich vooral richten op de toekomst van het grondbedrijf.

Ten eerste de risico’s. We zien hier een verdubbeling van de gewogen risico’s van zeven miljoen tot ruim veertien miljoen. Op een gedeelte hiervan hebben we weinig invloed, maar zorgelijk hierbij is dat een belangrijk gedeelte van de toename in de projectgebonden risico’s zich voordoet in de categorie hoog. Daar is sprake van een vervijfvoudiging van de risico’s.

Twee projecten die daarbij opvallen zijn de Scholtensteeg en Breecamp Noord. Bij de Scholtensteeg begrijpen we dat zeven van de elf kavels onder optie zijn, maar verdere voortgang is afhankelijk van het stikstofvraagstuk. Graag horen wij de wethouder of hij sinds het verschijnen van de MPV al beter kan inschatten of stikstof op die plek een probleem gaat zijn.

Voor Breecamp Noord wordt een hoog risico aangegeven als gevolg van een mismatch tussen vraag en aanbod. Het antwoord op de technische vraag hierover leert echter dat het erg goed loopt met de verkoop van vrije kavels. Dan is mijn vraag aan de wethouder: als het nu zo goed gaat, waarom wordt dit risico dan zo hoog ingeschat?

Een tweede belangrijk punt zijn de zogenaamde KEC-ambities (in 2050 klimaatbestendig en energieneutraal; werken aan een circulaire economie). Bij de MPV van vorig jaar hebben wij aangegeven dat het mooi is dat we een aantal basiseisen hebben op het gebied van klimaat, energie en circulariteit. Maar toen heb ik ook aangeven dat de toon in de MPV helaas anders was: duurzaamheid was nog niet volledig doorgevoerd in beleid, duurzaamheid kon een vertragend effect hebben in de onderhandelingen met marktpartijen en duurzaamheidsvraagstukken werden als risico gezien. Kijkende naar de huidige MPV zien we nog steeds precies dezelfde teksten.

Het blijven zien van de KEC-ambities als een risico of een vertragend effect, is in tegenspraak met het feit dat we deze ambities gewoon als basiseisen zien.

Nu wordt in de voorliggende beslisnota gesteld dat er als gevolg van de zogenaamde stapeling van ambities, er een scherpe en duidelijke koers nodig is. Daarover heb ik twee vragen aan de wethouder. A. in welke mate ervaart hij dat de KEC-ambities nu in de praktijk tot vertraging of grote meerkosten leiden? En B. wat zijn de ideeën van de wethouder dan over hoe de zogenaamde scherpe en duidelijke koers?

Wij willen er in ieder geval voor pleiten om als er gesproken wordt over KEC-ambities, niet te spreken over risico’s en vertraging. Als je het namelijk vaak genoeg zegt gaan we het nog geloven ook, terwijl we allemaal weten dat het niet toepassen van de KEC-ambities het echte risico is.

Tot slot: de toekomst van het gemeentelijke grondbedrijf. Afgelopen januari heeft onze fractie samen met D66 gepleit voor een brede verkenning naar de toekomst van het grondbedrijf. Een half jaar verder blijkt deze behoefte des te groter. We zijn dan ook blij dat dit onderzoek goed is opgepakt en dat we afgelopen dinsdag uitgebreid zijn bijgepraat over de voortgang van de verkenning.

Met name kijken we uit naar de verdere uitwerking van hoe om te gaan met de maatschappelijke businesscase. Dit is des te belangrijker in de huidige situatie waarin het stikstof dossier nog lang niet uit het zicht is en een recessie in het verschiet ligt. Juist straks, als onze gronden wellicht geen geld opleveren, is het van belang om een integrale afweging te maken. We kijken dan ook reikhalzend uit naar de opinienota.

 

Het bericht Bijdrage Meerjarenprognose Vastgoed (MPV) verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Gemeenteraad wil gelijke kansen voor vrouwelijke statushouders

D66 D66 Zwolle 06-05-2019 18:02

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van maandag 6 mei is een motie van D66 voor het plan van aanpak statushouders met algemene stemmen aangenomen. De motie roept op tot deelname aan de pilot ‘vrouwelijke nareizigers en gezinsmigranten’.

De gemeente Zwolle heeft een nieuw plan opgesteld voor inburgering en integratie. Dit plan biedt kansen, en ook de pilots die gestart worden vanuit het Rijk bieden kansen voor de gemeente.  Een van deze pilots heeft als thema ‘vrouwelijke nareizigers en gezinsmigranten’. De gemeenteraad heeft het college van burgemeester en wethouders opgeroepen om deel te nemen aan deze pilot. “We zien dat de positie van vrouwelijke nareizigers achterblijft. Kennisontwikkeling op dit gebied is daarom heel belangrijk. Zwolle kan hiermee een voorbeeldgemeente zijn als het gaat om gelijke kansen voor vrouwelijke nareizigers” aldus Sonja Paauw.

De emancipatie van vrouwen en het creëren van gelijke kansen wordt door de gemeenteraad belangrijk gevonden. De gemeenteraad is van mening dat elke vrouw de mogelijkheid moet hebben haar talenten te ontplooien en haar kwaliteiten op de arbeidsmarkt waar te kunnen maken. “Door te zorgen dat deze vrouwen zich kunnen ontwikkelen, geven we deze vrouwen de kans om financieel onafhankelijk te zijn. Zo kunnen zij een fijne plek vinden in onze samenleving: onafhankelijk, vrij en verbonden met andere mensen” zegt Sonja. De motie lees je hier.

D66 roept college op gezonde keuzes te maken voor sociaal domein

D66 D66 Zwolle 18-03-2019 18:11

Vanavond debatteert de gemeenteraad over de hervormingen in het sociaal domein. Burgerraadslid Marco van Driel voert namens D66 het woord. In zijn betoog zet hij in op het maken van keuzes voor een goede transformatie. Het nemen regie, het tonen van lef en het denken in vernieuwingen is hierbij cruciaal. “Het college zoekt nu nog het schaap met de vijf poten. Maar, dat bestaat niet. Sterker nog: dat is niet gezond. D66 ziet liever een gezonde situatie, gewoon een schaap met een kop, vier poten en een staart.” geeft Marco aan.

Hervormen is wat D66 betreft niet alleen een andere koers zetten. Het vertrekpunt bij de hervorming, de kop, is het voortborduren en uitbreiden op wat we in de stad al hebben. D66 vraagt dan ook aan het college om (met partners) een brede sociale kaart te ontwikkelen en te zorgen dat deze actueel blijft. “Het in kaart brengen van alle huidige voorzieningen in het voorveld is heel belangrijk. Het is een randvoorwaarde om de doorverwijzingen überhaupt te kunnen verwezenlijken” aldus Marco.

Het Zwolse schaap bestaat volgens D66 uit:

Het sociaal wijkteam Een brede sociale basis Passende oplossingen De Zwolse jeugd

Het sociaal wijkteam is wat D66 betreft essentieel voor de transformatie. “Wel belangrijk is dat het sociaal wijkteam ook toekomt aan wat ze moeten doen. “Ondanks dat zij klein en slagvaardig moesten zijn, hebben zij steeds meer taken gekregen” geeft Marco aan. D66 pleit voor een voorlopige stop op de uitbreiding- en een herbezinning van de taken van het sociaal wijkteam. De inzet is een verschuiving naar de kern van hun werkzaamheden en niet een verzwaring van de taken. D66 ziet dit graag gebeuren met inbreng van lokale welzijnswerkers.

D66 vindt het belangrijk dat er een professionele basis is waardoor mensen lichte ondersteuning kunnen krijgen. “Het is een misvatting om te denken dat alle taken die nu worden gedaan door professionals en betaalde krachten wel door vrijwilligers kunnen worden gedaan. Voor sommige ondersteuning is gewoon de hulp van een professional nodig” aldus Marco. D66 ziet verder kansen voor collectief maatwerk. “Soortgelijke individuele begeleiding kunnen ook groepsgewijs mét professionele ondersteuning en vrijwilligers worden aangeboden”. D66 noemt dit ‘collectief maatwerk’. Dit collectief maatwerk is ook nodig bij de overgang van de ene naar de andere ondersteuningslijn. “Deze stap kan voor sommige mensen namelijk nog te groot zijn en daardoor kunnen mensen alsnog tussen wal en schip vallen” geeft Marco aan. D66 vraagt in de vervolgplannen dan ook specifiek aandacht voor passende overgangen tussen de 2e en nulde-lijn zodat een sluitende keten van ondersteuning ontstaat. Wanneer een brede basis met voorzieningen in en tussen alle lijnen ontstaat, is er ook niet langer sprake van een beperking van de keuzevrijheid, maar een verschuiving van keuzevrijheid van individuele voorzieningen, naar keuzevrijheid in collectieve voorzieningen.

Beleidsregels, verordeningen en (financiële) schotten tussen de domeinen maken het lastig om tot een echte oplossingen te komen. Om echte oplossingen mogelijk te maken moet het huidige systeem op de schop. “Ontschot, wees bereid om financiële- en beleidsregels aan de kant te zetten waardoor inwoners integraal en écht kunnen worden geholpen” roept Marco het college op. De omgekeerde toets is een middel om dit mogelijk te maken. Het helpt professionals om samen met de inwoners te zoeken naar de beste oplossing waarbij niet de regels, maar de inwoners centraal staat. D66 vraagt daarom het college om te kijken of dit ook in Zwolle toegepast kan worden.

D66 vindt het jammer dat er in de hervormingsagenda in slechts één gedeelte specifiek aandacht besteed wordt aan jeugdhulp en wel door onderzoek te doen naar de mogelijkheden van collectivisering van ambulante jeugdhulp. “Er zijn veel voorbeelden waar de keten niet sluit, maar waar eenvoudig winst te behalen valt. Een vorm van collectivisering die goed kan passen bij jongeren is door gebruik te maken van technologie en slimme applicaties” benoemt Marco. D66 vraagt dan ook of het college bereid is technologie in te zetten wanneer dit hulpvragen kan helpen, en ziet graag dat hier een proef van wordt gemaakt.

Het staartstuk wordt voor D66 gevormd door randvoorwaarden en financiële afspraken. Een beweging naar voren is complexer dan het lijkt. “Geld kan een perverse prikkel zijn voor aanbieders om te transformeren. Dat vraagt om een zakelijke gemeente” aldus Marco. D66 ziet de rol van de gemeente terug in het nemen van regie, goede afspraken vastleggen en de handhaving daarvan. “Stevig contractmanagement kan ervoor zorgen dat de transformatie van zorg naar gezondheid wordt gestimuleerd, dat facturen op tijd worden ingediend en dat dubieuze aanbestedingen voorkomen worden. Ook fraude en misbruik kunnen we zo tegen gaan” geeft Marco aan.

D66 is voor het hervormen van het stelsel en ziet kansen in de collectivisering. Het is zaak dat er nu wordt ingezet op organisatie en de randvoorwaarden om dit te laten slagen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.