Nieuws van politieke partijen in Dantumadiel over SGP inzichtelijk

3 documenten

De rol van de ChristenUnie tijdens de coalitieonderhandelingen

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Dantumadiel 21-06-2019 05:38

Nu alles weer wat in rustiger vaarwater is gekomen leek het ons als fractie goed om voor onze leden het verloop van de coalitieonderhandelingen nog even op een rij te zetten. Na de verkiezingen op 4 april heeft de CU-fractie net als alle andere fracties een eerste gesprek met de informateur Arie Aalberts gehad.

Tijdens dit gesprek hebben wij onze speerpunten vanuit ons verkiezingsprogramma aangegeven. Belangrijke voorwaarden voor een stabiele coalitie waren voor onze fractie vertrouwen, respect, openheid en gunning. Toen de CU-fractie werd uitgenodigd om deel te nemen aan informatieve gesprekken met CDA en Sociaal Links werden de belangrijkste thema’s besproken. Bij een groot deel van de onderwerpen was snel overeenstemming omdat alle drie partijen hierover hetzelfde in hun programma’s hadden staan.

Bij de verschilpunten ontstond veel discussie en wrijving en was er voor de CU weinig ruimte. Onder andere over de koopzondag kon geen sluitende afspraak worden gemaakt. Vanuit de coalitie zouden geen initiatieven worden genomen maar initiatieven van buitenaf kregen alle ruimte. Een ander belangrijk punt was de positie van Dantumadiel t.o.v. de nieuwe gemeente Noardeast Fryslan. CU fractie is van mening dat, nu de raad voor zelfstandigheid heeft gekozen, er ook echt werk gemaakt moet worden van een sterk zelfstandig Dantumadiel. Dat houdt voor de fractie onder andere in dat Dantumadiel op een aantal strategische functies eigen mensen in dienst zou moeten hebben, zoals b.v. bedrijvenfunctionaris, dorpencoördinator, beleidsstrategen. Deze kosten kunnen in mindering worden gebracht bij de centrumgemeente omdat deze dienstverlening daar zou kunnen vervallen. Het voorstel van het CDA om alleen, naast de nieuwe directeur van DDFK en de nieuwe Secretaris van Dantumadiel, een extra Directeur voor Dantumadiel in dienst te nemen vond de CU fractie een overbodige en veel te dure optie. (kosten plm. € 180.000,- per jaar)

Wat het aantal wethouders betreft heeft de informateur Arie Aalberts geadviseerd om drie fulltime wethouders aan te stellen. Hij heeft daarnaast advies ingewonnen bij burgemeester Klaas Agricola die dit ook sterk aanraadde. Hierbij is gekeken naar de opgaven waar het nieuwe college voor staat en de ervaring uit afgelopen termijn. ChristenUnie en Sociaal Links wilden dit advies volgen terwijl het CDA naar 3.5 fte wilde zodat zij twee wethouders konden leveren naast die van de twee andere partijen. Voor de ChristenUnie en Sociaal Links was dat een stap te ver. Voor de CU fractie waren bovenstaande (en andere) punten niet zozeer breekpunten maar was het de bedoeling om tot een verantwoord compromis te komen. Dat bleek helaas niet mogelijk. Daarnaast werden er tijdens de drie weken durende informatieronde uitspraken gedaan waaruit veel wantrouwen bleek en/of die het vertrouwen schaden.

Als CU fractie vonden wij dat er onvoldoende ruimte en wederzijds vertrouwen was om te komen tot een stabiele coalitie en zagen voor onszelf op dat moment geen andere keuze dan ons terug te trekken uit de onderhandelingen. Er waren toen nog zeven andere coalities mogelijk met het CDA. Als CU fractie gingen wij er daarom op dat moment vanuit dat wij geen deelname aan het college zouden hebben. Vervolgens zijn in de dagen daarna ook Sociaal Links en Gemeentebelangen Dantumadiel afgehaakt. Ook deze partijen zagen onvoldoende basis voor een stabiele coalitie met het CDA. Daarna heeft de informateur Gemeentebelangen Dantumadiel en Sociaal Links gevraagd zelf een derde partij te zoeken. Dit werd de ChristenUnie. Tijdens de eerste bijeenkomst daarna bleek direct dat tussen deze drie partijen de chemie goed was. Gelijkwaardigheid, openheid, vertrouwen en gunning is in ruime mate aanwezig. Besloten werd om gelijk over te gaan tot formatie. 10 van de 17 raadsleden stemden op 24 april voor deze coalitie. De SGP heeft zich verbonden aan deze coalitie als gedoogpartner en krijgt daarmee een invloedrijke rol binnen de coalitie. In de gemeenteraad van 14 mei jl werd unaniem ingestemd met het installeren van de drie wethouders Kees Wielstra (GBD), Rommy Kempenaar (SL) en Gerben Wiersma (CU).

Wij hebben tijdens de onderhandelingen en het formeren steeds Gods leiding mogen ervaren. Als CU fractie zijn wij dankbaar dat in het Bestuursakkoord 90% van ons verkiezingsprogramma wordt verwezenlijkt waarbij extra aandacht is voor mensen die niet goed kunnen meekomen of geen goed netwerk hebben en waarbij plannen zijn gemaakt om op korte termijn in gesprek te gaan met inwoners en ondernemers. De zondagsrust is binnen deze coalitie gewaarborgd en zelfstandig Dantumadiel krijgt een reële kans. Ondanks de negatieve en onjuiste berichtgeving in de media zijn wij als CU fractie zeer tevreden over het resultaat en kunnen unaniem volledig achter de gekozen koers staan.We kunnen dat natuurlijk niet in eigen kracht. Daarvoor is dagelijks gebed om inzicht, wijsheid, liefde en kracht nodig. Ons volkslied verwoord dat zo mooi:

Mijn schild ende betrouwenzijt Gij, o God mijn Heer,op U zo wil ik bouwen,Verlaat mij nimmermeer.Dat ik doch vroom mag blijven,uw dienaar t'aller stond,de tirannie verdrijvendie mij mijn hart doorwondt.

Fractie ChristenUnie Dantumadiel

KRAPPE TIJDEN VOOR ARM DANTUMADIEL

CDA CDA SGP VVD Dantumadiel 12-11-2018 14:50

Met deze ‘kop’ vatte de journalist van de Leeuwarder Courant de raadsvergadering over de (meerjaren) begroting 2019 – 2022 van 5 november jl. samen. Wellicht een tikkeltje overdreven, maar de journalist wist wel de vinger op de pijnpunten in de begroting 2019 van de gemeente Dantumadiel te leggen.Niet alleen het CDA, maar ook Tom Bakker van de SGP, wezen op de financiële gevaren. Om de Baten & Lasten in balans te brengen, worden voor 2019 de financiële reserves voor bijna € 700.000 aangesproken. Daarnaast kleuren de cijfers achter de cijfers (risicotabel, netto schuldquote en solvabiliteitsratio) donkeroranje. De financiële risico’s voor 2019 worden ingeschat op ruim 4 miljoen. Doordat er een drietal risico’s niet met een risicobedrag zijn ‘benoemd’ en de risico’s in het Sociaal Domein volgens het CDA te laag zijn ingeschat, dienen de financiële risico’s voor 2019 tenminste vastgesteld te worden op € 4.5 miljoen en misschien wel op 5 miljoen. Wat betekent dit mogelijk voor de Algemene reserves?In 2019 wordt in totaal 52.3 miljoen uitgegeven. Daarnaast zeggen de rekenmeesters van DDFK: beste raadsleden en college, de kans dat deze uitgaven met een bedrag tot 4.5 miljoen hoger kunnen uitvallen is reëel te noemen. M.a.w.: houd rekening met mogelijke tegenvallers tot een bedrag van € 4.5 miljoen! Iedere extra uitgaaf gaat ten koste van de Algemene reserve, dus in 2019 kan dit bedrag oplopen tot 4.5 miljoen. Dit betekent dat de Algemene reserve - per 1.1.2018 nog € 9.6 miljoen - per 31-12-2019 is gedaald tot 2.3 miljoen niet is uitgesloten. In twee jaar een daling van 7.3 miljoen = 76%. Ook de schulden hebben per 31-12-2018 het plafond bereikt en de solvabiliteit van 20% (het percentage dat de verhouding aangeeft tussen het Eigen Vermogen en het Totaal Vermogen) is gedaald naar het absolute dieptepunt. Het roer moet dus om. Gaat dat lukken?Dat zal de (nabije) toekomst moeten uitwijzen. De coalitiepartners kijken thans nog wat optimistischer naar de financiële cijfers. De coalitieleider vatte deze zonnige blik als volgt samen:Wy ha no de tiid mei en krije de wyn wer yn de seilen! En de altijd kritische en deskundige Tom Bakker dan? Tom merkte o.a. bij de risicotabel op dat het ziekteverzuim, ingeschat op een tegenvaller van € 226.100, waarschijnlijk voor 100% gerealiseerd zal gaan worden. Tom: waarom neemt het college dit bedrag alvast niet op als een uitgaaf? Een volkomen terechte opmerking. De ‘âlde Tom’ zou gelijk met een amendement op dit punt zijn gekomen. De ‘gedoog Tom’ benoemt het punt en gaat vervolgens over tot de orde van de dag….. In de raad werd Tom onlangs al aangesproken als de heer Tom Bakker van de CU….Conclusie: alleen de oppositie (CDA, de VVD en de FNP) zal blijven proberen het roer om te buigen, maar hebben met 7 zetels helaas geen meerderheid. Wat heeft het college in het afgelopen halfjaar gedaan?Het college is de afgelopen zes maanden druk bezig geweest met van alles en nog wat en dat wordt van een college ook verwacht. Het college heeft echter ook goed voor zichzelf gezorgd. Ik noem de verhoging van het aantal fte’s bij de wethouders van 2.4 naar 2.9 fte. Ook het salaris van de gemeentesecretaris is verhoogd met 12.5% tot 1 fte (bruto € 104.050 per jaar), te betalen door de inwoners van Dantumadiel.Is deze laatste verhoging wel te rechtvaardigen? De hoogte van een salaris hangt in de eerste plaats af van de zwaarte van de functie. Daarnaast is het aantal benodigde uren voor het goed kunnen uitvoeren van de functie bepalend. Voorheen gaf de gemeentesecretaris in Dantumadiel ook leiding aan bijna 200 medewerkers (direct en indirect). De huidige gemeentesecretaris heeft geen medewerkers om aan te sturen, toch krijgt hij thans hetzelfde salaris als zijn voorganger. Heeft het college wel opnieuw een weging laten doen van de nieuwe functie van gemeentesecretaris van Dantumadiel? Maar zegt het college: onze secretaris werkt tenminste 36 uur per week (en dat zal ongetwijfeld) en heeft daarom recht op een fulltime beloning als gemeentesecretaris…….Dit is natuurlijk krom geredeneerd en een doelredenatie. Het college vergeet dat de functie van gemeentesecretaris van Dantumadiel sinds de ambtelijke fusie aanzienlijk is verlicht (gedevalueerd) en daardoor is er thans sprake van overbeloning. Met een salaris van 0.8 fte, waarvoor de gemeentesecretaris vorig jaar is aangesteld, zou de huidige functie van gemeentesecretaris van Dantumadiel meer dan voldoende zijn beloond en ook voor die beloning mag je best fulltime werken!! Klaas Houtstra,Riedslid CDA gemeente Dantumadiel

Schriftelijke vragen over aanbesteding doelgroepenvervoer

SGP SGP Dantumadiel 17-07-2017 00:00

 

Aanbesteding doelgroepenvervoer Noordoost Fryslân

Schriftelijke vragen SGP-fractie Dantumadiel

1. Op 12 juni 2017 zijn wij door middel van een bijeenkomst in Burgum geïnformeerd over een aantal zaken met betrekking tot de aanbesteding van het doelgroepenvervoer. Op die bijeenkomst is gesteld van de OPOV-regeling alleen gaat over het vaste personeel. Klopt dat? (Volgens telefonische informatie van de Stichting Sociaal Fonds Taxi gaat het ook over oproepkrachten (“flexibel personeel zonder vast contract”).

2. Door middel van Nieuwsbrief nr. 6 d.d. 20 juli 2017 van het Mobiliteitsbureau Noordoost Fryslân zijn wij geïnformeerd over een aantal zaken met betrekking tot de aanbesteding van het doelgroepenvervoer. In die Nieuwsbrief schrijft u: “Er komt een nieuwe CAO, maar daarover is op dit moment nog geen overeenstemming tussen werkgevers en werknemers. Vooral de aangescherpte OPOV-regeling is punt van discussie.” Volgens telefonische informatie van de Stichting Sociaal Fonds Taxi is de aangescherpte OPOV-regeling geen punt meer van discussie. Daarover zouden partijen het eens zijn. Zij zouden nog wel van mening verschillen over andere zaken. Hoe zit dat?

3. Wij zijn van mening dat het voor alle bij het doelgroepenvervoer betrokken partijen van het grootste belang is dat bij overgang van vervoer ook het personeel overgaat. Dat is goed voor:

a. de doelgroepen (zij behouden het vertrouwde personeel);

b. het personeel (zij behouden hun werk en opgebouwde rechten);

c. de ondernemingen die tot nu toe het vervoer verzorgden (zij hoeven geen personeel te ontslaan – met alle kosten van dien).

Bent u dat met ons eens?

4. Wij zijn van mening dat de nieuwe – aangescherpte – OPOV-regeling beter is dan de oude omdat zij erin zal resulteren dat een groter deel van het personeel overgaat. Bent u dat met ons eens?

5. In de Nieuwsbrief schrijft u dat u wel rekening gehouden hebt met het nieuwe loongebouw uit de nieuwe cao, maar niet met de aangescherpte OPOV-regeling uit de nieuwe cao. Waarom hebt u geen rekening gehouden met de aangescherpte OPOV-regeling uit de cao?

6. Is het juridisch mogelijk de voorwaarden van de aanbesteding alsnog te wijzigen in die zin dat u de nieuwe – aangescherpte – OPOV-regeling van toepassing verklaart in plaats van de oude?

7. Bent u bereid de voorwaarden van de aanbesteding alsnog te wijzigen in die zin dat u  de nieuwe – aangescherpte – OPOV-regeling van toepassing verklaart in plaats van de oude?

SGP-fractie

Tom Bakker

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.