Nieuws van politieke partijen in Leudal inzichtelijk

9 documenten

Wethouder Martens van D66 zwaar in de fout in Leudal

Ronduit Open Ronduit Open Leudal 25-04-2024 20:48

Dinsdag 25 april jl. stond de extra bijdrage van €2 mln. op de raadsagenda. Tijdens de behandeling in de raad ging Martens meerdere keren in de fout. Dat begon doordat hij een overeenkomst die hij afsloot met het Maasveld niet eerst in de raad had gebracht. Daarna liet zijn geheugen hem in de steek en hield hij bij hoog en laag vol dat hij een essentieel document nog nooit had gezien. Een dag later bleek dat gelogen. Hij was niet alleen op de hoogte van het document, hij had het ook nog eens in zijn bezit. Toen hij in de raad hierover bevraagd werd schoof hij ook nog het ‘niet hebben’ van het document in de schoenen van een oud collega-wethouder. Deze zou hem het document nooit overhandigd hebben. En ook dat was gelogen.

Hoe kon de wethouder zó in de fout gaan?

Het college stelde 23 april de raad voor een bedrag van €2 mln. extra uit te trekken voor het Maasveld. Hoewel wij als Ronduit Open altijd voor realisatie van het Maasveld zijn geweest hebben we in het verleden duidelijke gezegd dat dit maximaal €3.1 mln. mocht kosten (inclusief wielerbaan én met een sluitende exploitatie). Het besluit dat de raad nu heeft genomen is volledig in strijd met het door de raad zelf vastgestelde accommodatiebeleid. Hoewel Martens het zelf heeft voorgesteld, waarschuwde hij de raad op voorhand al voor precedentwerking. Maar dat mag wethouder Wijers straks oplossen. De rekening van het genomen besluit komt in ieder geval bij alle inwoners van Leudal te liggen.

Voorafgaand aan dit raadsvoorstel sloot Martens vorig jaar een overeenkomst met het Maasveld die hij eerst aan de raad had moeten voorleggen. Hij liet dit na en handelde daarmee in strijd met een eerder raadsbesluit. Ook handelde hij in strijd met een eerder raadsbesluit waarin stond dat het Maasveld gerealiseerd kon worden conform variant twee-plus. In de raad van 23 april wist Martens blijkbaar niet meer wat de raad had besloten.

Wat heeft de raad dan besloten wat Martens niet duidelijk was?

Letterlijke tekst besluit raad 12 december 2017: ‘De raad besluit wel door te gaan met het burgerinitiatief Park Leudal-Oost volgens scenario twee-plus met uitzondering van een volwaardige sporthal.’

Na een korte schorsing en een indringend advies van enkele ambtenaren moest de wethouder bekennen dat de raad dat misschien wel had besloten maar toen was hij ineens de inhoud van scenario twee-plus vergeten. De burgemeester bevestigde dat de raad dat inderdaad had besloten en corrigeerde daarmee terecht haar eigen wethouder. Martens gooide het ineens over een andere boeg en zei het betreffende document nooit gezien te hebben. En dan maakt hij het helemaal bont. Hij voegt daar ook nog aan toe dat hij geen kennis heeft kunnen nemen van dat document (scenario twee-plus) omdat zijn voorganger zou zijn vergeten dat stuk bij de overdracht aan hem te geven. Samengevat. De raad neemt een besluit. Zie hiervoor. Daar wordt verwezen naar ‘scenario twee-plus’ en wethouder Martens zegt dat hij niet weet wat dat scenario inhoudt. En de schuld daarvoor legt hij bij zijn voorganger. Die heeft hem dat namelijk nooit gegeven.

Wat blijkt echter? In een mail die wethouder Martens aan de raad heeft gestuurd blijkt dat hij wel degelijk kennis had van scenario twee-plus. In die mail verwijst hij niet alleen naar het stuk. Hij voegt het ook nog toe als bijlage. Dus dat hij de bijlage niet kende was duidelijk gelogen.

Wij vinden het volstrekt onacceptabel en een wethouder onwaardig dat hij eerst bij hoog en laag beweert een openbaar document niet te kennen. Geheel tegen het besluit van de raad z’n eigen weg bewandelt. En als hij daarmee geconfronteerd wordt, nog steeds blijft volhouden niet te beschikken over die informatie en dat hij ook nog eens de schuld daarvan bij zijn voorganger legt. En dat terwijl hij al jarenlang op de hoogte was van die informatie.

En dan nog iets over het vermeende niet overdragen van het dossier. Op 12 juni 2018 werd in de collegevergadering de nieuwe portefeuilleverdeling van het college vastgesteld. Dat was twee weken na de installatie in de raad van het nieuwe college. Op 12 juli 2018 (1 maand later) verstuurt Martens de betreffende brief (waar hij scenario twee-plus bijvoegt als bijlage) naar de raad. Dus nog geen vier weken nadat hij het Maasveld in portefeuille kreeg had hij die brief al in zijn ‘overdrachtsdossier’. Het is buitengewoon kwalijk dat een wethouder zich tot dit soort gedrag/ uitlatingen verlaagt.

Wij hebben ook het college en de raad van dit handelen op de hoogte gesteld. Helaas hebben wij nog geen reactie mogen ontvangen van het college.

Fractie Ronduit Open

24 april 2024

Ronduit Open doet niet mee aan besluitvorming in beslotenheid

Ronduit Open Ronduit Open Leudal 27-03-2024 13:25

Ronduit Open neem geen deel aan niet-openbare raadsvergadering

Ronduit Open vindt dat over een lening aan de Mutsaersstichting van € 429.000 in de openbaarheid moet worden gediscussieerd in de gemeenteraad en niet achter gesloten deuren. Op dinsdag 26 maart 2024 stond een extra raadsvergadering gepland. Het college had een voorstel ingebracht waarin de raad werd gevraagd om een groot geldbedrag te lenen aan de Mutsaersstichting. Aan deze lening zitten grote risico’s. Zo lezen wij in het raadsvoorstel. In het voorstel staat ook dat de Mutsaersstichting de volgende maatregelen wil nemen om de financiële problemen op te lossen: Hogere tarieven, de productiviteit van de medewerkers wordt verhoogd, het ziekteverzuim wordt teruggedrongen en er wordt minder uitgegeven aan inhuur en er wordt bespaard op overhead. Wij vinden dat, dat wat in het openbare raadsvoorstel staat in een OPENBARE bijeenkomst moet worden besproken en dat de beraadslaging hierover ook in de openbaarheid moet plaatsvinden zodat IEDEREEN, OPEN en TRANSPARANT kennis kan nemen van de AFWEGINGEN die leiden tot het besluit: Het al dan niet verstrekken van de lening.

Nadat een deel van de raad de voorzitter had verzocht om de vergadering verder in beslotenheid voort te zetten hebben wij als RONDUIT OPEN de vergadering verlaten. De redenen staan hiervoor beschreven. Wij blijven streven naar een OPEN en TRANSPARANTE besluitvorming, Wij zien een verdergaande tendens waarbij steeds vaker wordt bestuurd achter gesloten deuren

en dat er veelvuldig stukken alleen nog onder geheimhouding worden verstrekt. Soms zal dat nodig zijn maar wij vinden dat in Leudal te vaak en onnodig de inwoners, onze burgers, geen kennis meer kunnen nemen van belangrijke besluiten. Heel lang geleden is Ronduit Open opgericht omdat er veel te weinig openheid was. Na zoveel jaren blijkt dat dat nog steeds hard nodig is.

Fractie Ronduit Open.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/minister-meer-duidelijkheid-over-commissiestelsel

Speeltuinen Leudal

Ronduit Open Ronduit Open Leudal 07-02-2024 12:41

Aangaande het beleid speelplekken heeft Ronduit Open in de raadsvergadering van 6 februari 2024 een aantal opmerkingen gemaakt  Ten eerste is Ronduit Open blij dat er eindelijk beleid ligt, wij hebben er bijna 2 jaar op moeten wachten. Maar om een eventueel enthousiasme bij inwoners te temperen, men mag niet de verwachting hebben dat het snel tot uitvoering komt. Er moet namelijk eerst nog een uitvoeringsplan uitgewerkt worden. Dus of er dit jaar nog iets gebeurt, dat is nog maar zeer de vraag. En vervolgens trekt men 10 jaar (!) uit om een en ander uit te voeren.

Ten tweede hadden wij graag een beleid gezien dat op een aantal punten anders zou zijn. Wij zien dat het merendeel van de geënquêteerden inwoners heel tevreden is over de huidige speelplekken. Dus voor ons zou de huidige opzet, structuur uitgangspunt moeten zijn, om vervolgens als gemeente met dorpen/gemeenschappen en dus inwoners (jong en oud), dorpsraden, kindervakantiewerk, buurtverenigingen aan de slag te gaan. Actieve kernen geef je daarbij ruimte en mogelijkheden om zelf invulling te geven aan hun speelplekken. Daadkracht van dorpen moet je stimuleren en omarmen.

Maar het college en waarschijnlijk de coalitie kiest ervoor om de uitvoering, het contact met de dorpen en inwoners neer te leggen bij externe partijen, bij inhuur. Als je het contact en de relatie met je burgers belangrijk vindt, dan wil je dit zelf doen. Dan wil je zelf luisteren naar inwoners en zelf horen wat speelt in de dorpen. Dus niet alleen zeggen wat je belangrijk vindt, maar ook doen wat je belangrijk vindt! Dit alles nog los van de kosten die weer gemaakt moeten worden voor de inhuur en die niet gebruikt kunnen worden voor de dorpen, voor speelplekken.

In de commissie hebben wij nog een aantal bezwaren genoemd zoals dat niet actief een rookverbod wordt geïmplementeerd. Bij sportverenigingen wil men hier zelfs extra op investeren, terwijl men rond speelplekken kijkt naar het Rijk.

Het actief van de oudere inwoners betrekken bij de speelplekken, en ook voor hen wat toestellen plaatsen is iets wat voor ons te weinig aandacht krijgt. Ronduit Open zag graag speelplekken voor jong en oud. En een laatste die wij willen noemen is het plaatsen van toestellen/ voorzieningen die verplaatsbaar zijn en dus kunnen rouleren tussen dorpen en speelplekken. Speelplekken kunnen zo uitdagend en interessant gehouden worden.

Tenslotte wil het college een inclusieve speelplek inrichten, waar ook kinderen met een handicap gebruik van kunnen maken. Ons voorstel om deze toestellen te plaatsen in de speeltuin in Hunsel is niet terug te vinden in het beleid. Juist dit had de mogelijkheid gecreëerd om deze speeltuin actief te steunen. Het had de speeltuin Hunsel tevens een nieuwe mogelijkheden in de bedrijfsvoering gegeven.

Ondanks onze opmerkingen zou Ronduit Open akkoord kunnen gaan met het voorstel,

wij van de wethouder de toezegging hadden gekregen dat de voor de zomer van 2025 de raad een evaluatie/stand van zaken aangeboden krijgt. Want op basis van de uitkomst hiervan, heeft raad dan de mogelijkheid om beleid bij te stellen. Maar die toezegging kreeg Ronduit Open niet. En dat toont dat dit college en deze coalitie het eigen beleid niet vertrouwt (en daarom niet wenst te evalueren) en/of dat men voorziet en vreest dat door een gebrek aan uitvoeringskracht de uitvoering niet van de grond komt…… . En dan is het logisch en redelijk dat wij de wethouder ook niet met deze klus aan de slag laten gaan!

Mart Janssen, Ronduit Open

Achterstallig onderhoud

Ronduit Open Ronduit Open Leudal 10-06-2023 09:39

Leudal is al jaren bezig om het achterstallig onderhoud bij verenigingen en gemeenschapsaccommodaties op te lossen. Daar zit jaren van voorbereiding in en eigenlijk zou er dit jaar en volgend jaar echt geïnvesteerd worden in het uitvoeren van onderhoud, gecombineerd met duurzaamheidsmaatregelen.

Nu lezen we in de krant dat Leudal het noodzakelijke onderhoud toch weer gaat uitstellen. Wij vragen ons af of dat nog uit te leggen is aan verenigingen die al zo lang wachten op maatregelen. Mochten er verenigingen zijn (er heeft zich al een club gemeld) neem dan gerust via de mail contact op en dan kunnen we er gezamenlijk aandacht voor vragen bij het college.

Limburger 10 juni 2023: “

Ook heeft de gemeente bijna een miljoen euro voor vastgoed in de beurs gehouden. Het geld was bedoeld voor onderhoud van gebouwen, zoals gemeenschapshuizen en sportaccommodaties. De gemeente wil dat vastgoed bij nader inzien eerst wordt verduurzaamd alvorens er geld aan uit te geven

Reactie Ronduit Open op bericht Limburger ‘Verlagen dam Lateraalkanaal kans voor ondernemers’

Ronduit Open Ronduit Open Leudal 17-04-2023 14:42

Opnieuw worden de burgers in Leudal en de andere Maasdorpen van Midden-Limburg verrast door initiatieven van de gemeente Roermond . Het bedoelde overstromingsgebied bij Roermond levert belangrijk en noodzakelijk bergend vermogen bij hoogwater. Dat zal veranderen wanneer de planen van Roermond doorgaan. Zoals we in het verleden bij herhaling hebben gesteld, zullen deze plannen naar verwachting effect hebben op de hoogwaterbeveiliging in Horn, Haelen en Buggenum. Dat werd aanvankelijk ontkend en inmiddels is helder geworden dat negatieve effecten verre van denkbeeldig zijn.

Daar blijkt uit de berichtgeving in de Limburger niets van. Sterker nog, de optie wordt genoemd dat er sprake kan zijn van compenserende maatregelen. In het verleden is dat standpunt vanuit Leudal krachtig afgewezen. Dat dient zo te blijven. Het zou uiterst pijnlijk zijn voor al diegenen die bij de laatste overstromingen de nadelen hebben ondervonden van een onvoldoende bescherming en die nu bijna 2 jaar later nog steeds in afwachting zijn van de afwikkeling van de ondervonden schade. De functie van de dijken aan de oostzijde en westzijde van de Lateraalkanaal zijn uitstekend beschreven in een document van Rijkswaterstaat van februari 2017. We hebben erop aangedrongen dat door Leudal garanties worden verkregen van Rijkswaterstaat dat er van negatieve effecten geen sprake zal zijn.

Ronduit Open heeft vanaf 2018 aandacht gevraagd voor de hoogwaterveiligheid van de bewoner van Leudal. De Raad deelde deze zorgen en het toenmalige College heeft op ons aandringen krachtig stelling genomen tegen deze plannen. Ook het huidige college heeft deze eisen overgenomen in het coalitieakkoord.

Vragen:

1.Was de huidige portefeuillehouder op de hoogte van de plannen waarover de Limburger bericht? Zo ja: Welke concrete actie heeft zij ondernomen om zich tegen deze plannen te verzetten? Wij ontvangen graag op korte termijn een terugkoppeling waaruit dit blijkt.

Zo nee: Het zou een slecht teken zijn, als de portefeuillehouder niet van deze plannen en de voorstellen voor compensatie op de hoogte was? De belangen van Leudal en in het bijzonder van getroffen inwoners verdienen een krachtige vertegenwoordiging. Daar hebben we enkele jaren geleden toe opgeroepen en de toen gemaakte afspraken dienen te worden nagekomen. De Raad moet daar op kunnen vertrouwen.

2. Is het College bereid een bijeenkomst te organiseren voor belangstellende en belanghebbende burgers in de betreffende kernen waarin burgers worden geïnformeerd over de plannen en over door het College ondernomen en te ondernemen acties?

Baldwin Grabert

VOLKSPETITIE RED DE ZORG

SP SP PvdA Leudal 10-05-2015 19:08

VOLKSPETITIE RED DE ZORG

Terwijl verzorgingshuizen sluiten en ouderen langer thuis moeten blijven wonen, bezuinigt de regering op de zorg thuis. Terwijl ouderen in een verpleeghuis te weinig zorg en aandacht krijgen omdat de werkdruk voor medewerkers torenhoog is, bezuinigt de regering op de verpleeghuizen. Terwijl zorgverzekeraars recordwinsten maken, bezuinigt de regering op de zorg aan psychiatrische en gehandicapte cliënten. 

Honderdduizenden mensen die zorg nodig hebben omdat ze ouder worden, psychische problemen of een handicap hebben, raken deze zorg kwijt. Tienduizenden mensen die in de zorg werken, verliezen hun baan of hun inkomen.

Wij roepen de regering daarom op om de afbraak van de zorg nu te stoppen.

Op 1 mei hebben de vakbonden FNV en CNV gezamenlijk een volkspetitie tegen de bezuinigingen in de zorg in het leven geroepen. De vakbonden willen binnen zes weken 300.000 handtekeningen ophalen. De SP ondersteunt deze volkspetitie en zal de komende weken de straat opgaan om handtekeningen te verzamelen.

De regering bezuinigt miljarden op de zorg. Honderdduizenden zorgbehoevenden verliezen deels of geheel de zorg die zij nodig hebben. Daarnaast verliezen tienduizenden mensen die in de zorg werken hun baan. Samen met de vakbonden roept de SP de regering en in het bijzonder PvdA-staatssecretaris Van Rijn op om de afbraak van de zorg te stoppen.

https://leudal.sp.nl/nieuws/2015/05/Onze zorg!

Steunt u ons in de strijd tegen de bezuinigingen? Teken dan de petitie hier! Wilt u ons helpen om handtekeningen op te halen op de markten en pleinen? Neem dan contact op met Jos Smets  Hij kan kunnen u dan verwijzen naar een handtekeningophaalactie en/of formulieren overhandigen, opdat u zelf aan de gang kunt gaan met het ophalen van handtekeningen.

Website Zorg in de buurt

PvdA PvdA Leudal 09-02-2015 18:40

Vanaf 1 januari is er een hoop veranderd in de zorg. Niet langer wordt op landelijk niveau bepaald welke ondersteuning mensen thuis nodig hebben, maar de gemeente is verantwoordelijk. Zorg wordt in de buurt geregeld, dichtbij en persoonlijk. Met als uitgangspunt dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij persoonlijk nodig heeft.

Op deze website leest u wat er verandert en waarom, maar laten we vooral ook aan de hand van voorbeelden zien dat de nieuwe manier van werken resultaten oplevert. Een aantal gemeenten heeft de afgelopen jaren namelijk vooruitgelopen op de huidige veranderingen naar meer zorg in de buurt. En die ervaringen zijn erg positief.

Tenslotte horen we via deze website graag wat uw bevindingen zijn. De zorg veranderen is hard nodig, maar zal niet zonder fouten gaan. Deel uw ervaringen, positieve of negatieve. Met deze reacties gaan onze politici –landelijk en lokaal– aan de slag, om waar nodig zaken aan te passen.

Het bericht Website Zorg in de buurt verscheen eerst op PvdA Leudal.

Eerste vrouwelijke fractievoorzitter in Leudal

PvdA PvdA Leudal 13-09-2014 07:31

Op dinsdag 9 september 2014 kozen de leden van de PvdA Leudal tijdens haar algemene ledenvergadering een nieuw bestuur. De drie kandidaten werden unaniem gekozen: Hilde Glessner uit Horn als voorzitter, Pieter Hengeveld uit Heythuysen als secretaris en Hans Camp uit Roggel als penningmeester. Daarmee is de PvdA Leudal de eerste partij in Leudal die bewust kiest voor een vrouw aan de leiding.

Een heel nieuw team gaat de komende periode aan de slag met de reeds voor de verkiezingen in maart uitgezette koers. De gemeenteraadsverkiezing had helaas niet voldoende stemmen opgebracht om als PvdA ook in de raad te komen, maar dat laat onverlet dat de PvdA actief blijft.

 

Tijdens de ledenvergadering was er natuurlijk ook uitgebreid aandacht voor het vertrekkende bestuur: Bert van Goor, voorzitter en Ad Lenaerts, secretaris en penningmeester van de PvdA Leudal. Beiden sinds de gemeentelijke herindeling actief en politiek betrokken bij de vele thema’s die de politieke agenda van Leudal beheersten afgelopen jaren. De vergadering sprak haar waardering uit voor de wijze waarop beiden hun werk voor de partij hebben gedaan. Ze blijven natuurlijk wel hun bijdrage leveren, maar dan in een andere rol. Beiden vonden het tijd om het stokje over te dragen.

Dat stokje zal niet alleen door het nieuwe bestuur worden overgenomen, maar ook door een drietal commissies worden vormgegeven. Die maken deel uit van de nieuwe structuur van de PvdA Leudal die in de algemene ledenvergadering van mei dit jaar al was bekrachtigd.

PvdA Leudal zal ook de komende tijd van zich laten horen. Zoals we na de verkiezingen al aan hebben gegeven, houdt het werk van de PvdA Leudal niet op na de verkiezingen, maar begint het eigenlijk pas. Komende vier jaar hebben we het nodige te doen om burgers voor ons en onze ideeën te winnen en Leudal een sociaal smoel te geven. De eerste daad was al een inspraaknotitie voor de bespreking van de “Kadernota en actieprogramma Wmo Begeleiding” tijdens de gemeenteraadsvergadering van 9 september, waarin de PvdA Leudal o.a. pleit voor het realiseren van een onafhankelijke ombudsfunctie in Leudal om mensen verder te helpen in het enorme woud van de transities en decentralisaties en knelpunten te signaleren in de uitvoering van acties.

Nu PvdA-er Frans Timmermans onze belangrijkste man lijkt en naar Brussel vertrekt, is ook het imago van de PvdA landelijk gelukkig wat opgekrikt.

Het nieuwe bestuur nodigt burgers van Leudal uit om actief burgerschap te tonen en uiting te blijven geven aan wat hen bezig houdt. Doe dat vooral ook via onze facebookpagina en via de website: https://leudal.pvda.nl/

Het bericht Eerste vrouwelijke fractievoorzitter in Leudal verscheen eerst op PvdA Leudal.

Hoe gaat het verder met Leudal.

PvdA PvdA CDA Leudal 29-05-2014 15:04

Als PvdA houden wij de vinger aan de bestuurlijke pols en volgen wij bestuurlijk Leudal op een positieve, doch kritische wijze. Wij constateren dat na een lange rituele dans CDA en Samen Verder zich hebben gevonden en zij leveren met Arno Walraven, Piet Verlinden, Paul Vogels en John vd Beucken de nieuwe wethouders. Wij feliciteren hen met hun wethouderschap en hopen dat zij zich met hart en ziel inzetten voor een leefbaar en sociaal Leudal.

De voortekenen hiervoor zijn echter niet gunstig. Het jongerenwerk is in de uitverkoop gedaan en beloftes in de verkiezingsdebatten dat jongeren de aandacht verdienen, want zij zijn de toekomst van Leudal, blijken loze verkiezingsbeloftes. Wethouder Walraven heeft verder al aangekondigd dat de gemeentelijke lasten omhoog gaan en dat de gemeente meer werk gaat wegzetten bij externe deskundigen. De burgers betalen de rekeningen en onze ambtenaren (veelal ook inwoners uit Leudal) worden op straat gezet.

Hopelijk kunnen wij volgende week ook positief melden van onze bestuurders. Wilt u reageren op ons bericht of anderszins informatie met ons delen? Reageer gerust op dit bericht.

Het bericht Hoe gaat het verder met Leudal. verscheen eerst op PvdA Leudal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.